galop, wissel en contra - welke volgorde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:34

Eigenlijk heb ik van dat naspringen zelden last gehad.
Vraag me niet waarom

Maar als je een jong paard in de wei ziet spelen, springen ze ook altijd gelijk.
Misschien juist omdat die contra niet bevestigd is, dat ze daarom niet twijfelen en goed omspringen?

Maar een echte verklaring kan ik er niet voor geven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:45

Mijn ervaring:

Naspringen gebeurt vooral wanneer je paard niet voorwaarts genoeg is. Het is moeilijk je paard goed bergop EN voorwaarts te rijden. Jonge paarden wisselen vaak gelijk maar vlak. EEn verzameld paard springt mooi bergop maar is sneller nagesprongen [wanneer je impuls te weinig hebt].

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:49

Dat zou wel eens een goede verklaring kunnen zijn
Dit omdat ik met die jonge springpaarden nooit vanuit de verzameling wisselde maar altijd gewoon in arbeidsgalop.

Ze springen het dan idd vlakker maar wel gelijk. (op een enkele jojo na die dacht dat er bij een wissel ineens een sprong stond )

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:54

Bedankt voor de uitleg, wie weet heb ik er volgend jaar nog wat aan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:55

Jippie schreef:
Urielle schreef:
Zitten jullie (Renske en Jippie) niet met problemen met de kwaliteit van de wissels omdat de galop nog niet verzameld genoeg is? Ik heb veel hulp aan de contra om de verzamelde galop te verbeteren nl. Hoe pakken jullie dat aan?


De wissels van Jonge paarden zijn idd heel vlak. Ik zie dat niet als een probleem. Het gaat er om dat het paard snel blijft en gelijk om gaat en niet naspringt. Een 4 of een 5-jarige hoef in de ring zijn vliegende wissels toch nog niet te lopen.

In de proef moet een wissel opgespringen zijn. Maar net zo goed als dat je in de training aan de kwaliteit van je appuyementen werkt werk je gaandeweg ook aan dekwaliteit van je vliegende wissel. Ik zie daar geen enkel probleem in.


Dat is wat ik bedoelde met dat een wissel van een jong paard niet te vergelijken is met wat je later in de proef moet laten zien.

Als je jonge paard er teveel problemen mee heeft zou ik niet koste wat kost wissels gaan rijden, maar dan eerst zorgen dat je meer aan de kwaliteit van de galop gaat doen.

De meeste jonge paarden wisselen echter heel makkelijk en dat scheelt je later een hoop werk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:57

Zep schreef:
De meeste jonge paarden wisselen echter heel makkelijk en dat scheelt je later een hoop werk.

En als ze het niet makkelijk doen kun je ze beter laten staan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:04

Dat is ook waar

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:39

hmmm, de mijne changeert aan de longe elke drie passen, nog geen balans, dat is toch ook niet ideaal

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:14

Zelf begin ik altijd eerst aan de contra. Maar dat komt omdat ik me eerst in de dressuur fijn op een paard moet voelen voordat ik er meer mee ga springen. En in het springen komen die wissels dan pas aan de orde.

Mijn springinstructeur houdt voet bij stuk dat je gewoon zo snel mogelijk moet beginnen met die wissels (of eigenlijk nog beter; leer om het paard in de goede galop te laten landen, dan heb je die wissel niet meer nodig ).

Mijn bloedje heeft met allebei geen probleem. Die doet gewoon contra of een wissel. Ik heb daarmee ook nooit de wissels speciaal geoefend.
Met mijn andere paard is het wel een probleem. Daarmee krijg ik de wissels niet gereden (alleen voor en over een balk). Volgens mij had het niks uitgemaakt als ik eerder met hem aan die wissels was begonnen dan aan de contra. De contra is overigens totaal geen probleem.

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:49

Ik ben het helemaal met Jippie eens

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: galop, wissel en contra - welke volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:22

Ik vind die galopwissels nog een hele uitvinding. Met mijn ene paard rij ik nu Z1, en die heeft bijna de punten voor het Z2. En met hem ben ik zo af en toe met de wissels bezig. Ik vraag alleen een wissel wanneer ik zeker weet dat hij helemaal verzameld en goed op het achterbeen is, en dit valt bij hem niet mee, want hij wil graag groot gallopperen. Als ik hem echt goed bij elkaar heb, dan lukt de wissel meestal wel. Het goed bij elkaar en verzameld houden, dat is bij mijn paard het moeilijkst (hij is ook heel groot). Ik vraag meestal een wissel vanuit de contragalop. Ik rij dan dus contra op de volte en ik laat hem dan wisselen naar de normale galop. Dan heb je ook niet het probleem dat ze wisselen als je van hand gaat veranderen en leren ze wachten op je hulpen.

Mijn 4-jarige is veel compacter en leniger. Hij wisselt heel makkelijk als hij gewoon rond gallopeerd (zonder ruiter). onder het zadel begint hij ook steeds makkelijker te galloperen. Als hij het aangeeft zal ik er zeker gebruik van maken hem zsm de wissel te leren, dat is toch makkelijker. Maar ik zal er niet gefrustreerd op gaan oefenen ofzo. Dat een joner paard ze vrij vlak springt vind ik niet zo erg. Zodra je ze later meer gaat verzamelen zullen ze de wissels toch ook wel meer van de grond gaan springen lijkt mij.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:58

Ik ga nu M2 starten en ben nog helemaal niet bezig met de wissels.
Bang dat meneer in de proef nl ineens wel wisselt.
Daar in tegen gaat de contra 9 van de 10 x gewoon goed, als hij t te moeilijk vind valt hij eruit maar dat komt ook door mij.
Dus ik begin met contra en als ik dan echt de contra voor 100% bevestigd heb zal ik met de wissels gaan beginnen.

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: galop, wissel en contra - welke volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:03

Ik heb eerst goed geoefend om op beide handen zowel arbeidsgalop als verzamelde galop als contra galop aan te springen. Toen dit heel goed ging ben ik met de wissel begonnen, ik heb hem hiervoor geleerd dat hij een wissel springt vanuit de verzamelde galop, en contra blijft in de arbeids galop. dus dat ik een ophouding gaf ( voor de wissel) vanuit de verzamelde galop. en vervolgens wisselde van zit. daarnaast rijd ik in de enkelvoudige wissel scherpere bochten dan bij de contra. hij pakte het gelijk goed op. nooit moeite mee gehad, en zo'n fantastiche galop heeft hij niet..