galop, wissel en contra - welke volgorde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: galop, wissel en contra - welke volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:49

dollydot schreef:
Mijn paard heeft moeite met de contra galop. Zij wil liever overspringen.
Ik ben dus nu meer met de contra bezig en pak heel af en toe een changement. (eens in de 3 weken of zo)


De bedoeling van DIT forum is nou juist om het niet over dit probleem te hebben, maar over het WAAROM van jouw aanpak.
Dus WAAROM wil jij dan eerst die contra erin hebben, en waarom doe je zo af en toe toch een wisseltje?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:50

Dat ben ik met je eens, die zenuwen (of uitvlucht?, hij was niet zo van het harde werken ) hebben wel vaker parten gespeeld met oefeningen aanleren. Maar dat is eigenlijk een andere - wel heel leuke - discussie.

Sonja, niet echt. Maar nou moet ik ook zeggen dat ik wel over 15 jaar geleden praat en ik zelf ook nog wel wat minder ervaring had toen. Nu zou ik het wsl anders aanpakken, maar goed. Het is trouwens wel gelukt met bloed, zweet en tranen, tot aan de series om de 4. Volgens mij zijn we gewoon blijven werken aan rust in de galop, veel eenvoudige wissels en dan afgewisseld met een changement.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:52

patsur schreef:
geen wissels voor mij Ik vind dat echt 3x niks, ik krijg nu met pijn en moeite en stukje contra eruit maar bochten enzo zijn nog wat moeilijk. Wissels waren bij dat paard eerder bijgebracht voordat er contra kwam (wat ik dus wil en z'n oude ruiter nooit deed, alleen wissels voor de show). hij springt trouwens ook de wissel in 2x..


Oftewel: jouw paard zijn GEEN wissels bijgebracht want hij springt in 2x en wisselt dus niet. Overkruist doorkarren tot e.e.a. op hoop van zegen goedkomt, is geen wisselen.

Maar Patsur, als de bochten moeilijk zijn in contra, en de wissels worden in 2x gesprongen, hoe zit het dan met de rechtgerichtheid, sterkte en lenigheid van je paard? Misschien iets om op Praktijkproblemen eens ter sprake te brengen?

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:52

mij leek het handiger eerst de contra en dan de wissel. als je bvb in de M zo'n lijn moet rijden (bvb F-X-C) moet rijden en je heb de wissel geleerd kan ie overspringen.

maar ja nu je het zegt idd als ze eenmaal de contra goed doorhebben lijkt het aanleren van een wissel me ook moeilijker

denk dat het net is wat je het fijnst/handigst vind

fransheijs

Berichten: 662
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:54

Lielle schreef:
Maar nu even in de praktijk. Ik ben het nl volkomen met Sonja eens, een wissel mag alleen als ik erom vraag.


Inderdaad, hij mag alleen wisselen wanneer jij erom vraagt! Maar wanneer vraag jij erom??

Dat is ook de vraag voor een paard, en wat vraag je dan, en hoe moet ik dat doen dan, en waarom doet ze het net elke keer iets anders??

Het maakt helemaal niets uit waarmee je begint. Of je nu begint met contra of met wissels. Ik persoonlijk ben er op tegen om de twee dingen tegelijk aan te leren.
Het is een kwestie van communiceren. Jij geeft je paard een hulp, hij ontvangt dat en moet dat omzetten naar een actie! Hierin zitten nogal wat knelpunten.
- de hulp: Je geeft, zeker in het begin, niet continu dezelfde hulp. je zit is af en toe anders je druk is anders het is voor jezelf nog ff uitvogelen
- Ontvangst paard: Hij moet jou hulp begrijpen. Dit kost tijd en heel veel herhaling. Voor hem is het ook de eerste keer.
- De actie: Hij zal de ontvangen hulp moeten koppelen naar een actie en die zal hij eerst vaak verkeerd doen, dus blijven herhalen. Op een gegeven moment gaat het als vanzelf........de wissels zijn bevestigd! Er zit een knopje wissels op.

Voor contra is het natuurlijk vergelijkbaar en hij zal in het begin weer vervelend zijn....omspringen of juist niet willen springen als dat moet....maar dat is weer herhalen. Omdat de twee oefeningen zo dicht bij elkaar liggen zou ik ze nooit alletwee tegelijk willen bevestigen. Een voor een en er de tijd voor pakken. Wil je te snel, dan zal het waarschijnlijk fout gaan en ben je twee keer zoveel tijd kwijt!


edit: hierbij ga ik er wel vanuit dat je op de trainingsintensiteit van Z zit

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:59

Iets onhandig geformuleerd. Ik begin met de contra en als die redelijk bevestigd is (het paard snapt het principe) volgt de wissel. Ik wacht dus niet tot de contra geperfectioneerd is (voor zover dat ooit lukt); als een grote volte in contra in redelijke balans voor elkaar is, begin ik met de wissels.

Overigens is de hulp eigenlijk in alle gevallen hetzewlfde, nl de hulp voor de linker- of rechtergalop. Alleen de timing verschilt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:02

Fransheijs,
Jouw reactie gaat imo op voor ELKE nieuwe oefening.

Het enige wat echt gericht op dit onderwerp is, is dus dat het jou niet uitmaakt waar je mee begint.
Pakken we 'm iets persoonlijker: Waar begin JIJ mee dan? En waarom?

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:07

Ja Lielle is maar net waar jij je grens legt, als jouw paard al op grote volte in balans is met contra begin je met wissels, ik leg net de nadruk ietsje verder, door de volte nog verder te verkleinen naar kleine volte en daar nog meer op achterhand te krijgen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:10

En daar zit dan het verschil met een springruiter. Ik wil in het parcours ook kunnen wisselen (niet dat dat nu zo bevestigd is trouwens ) en heb mijn wissel dus al eerder nodig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:12

Ik ben daar ook wat verder in gegaan dan Lielle, maar ik moest ook wel. Mijn paardje galoppeert van nature al veel minder sterk dan de hare.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:13

Ja ik kan me dan ook goed indenken dat springruiters eerder meer aan de slag moeten met wissels.

fransheijs

Berichten: 662
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Utrecht

Re: galop, wissel en contra - welke volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:15

Dat geldt ook voor iedere oefening...daar heb je ook gelijk in, en als iedereen dat in zou zien, zou er een hoop misere minder zijn.

Waar ik mee begin is vooral afhankelijk wat ik met een paard van plan ben! Voor een wissel heeft het paard veel kracht van achter nodig, omdat de eerste goede wissel die hij springt van achter uit moet komen! Een wissel wordt door een paard heel makkelijk van voor gesprongen en als hij dat weet is dat heel moeilij eruit te krijgen. Dus als ik wedstrijdmatig van L naar Z zou moeten rijden dan verkies ik de contra boven de wissels, omdat dit eerder aan de orde komt in de klasses en omdat ik een paard sterk genoeg moet achtten van achteren om een correcte wissel te springen.

Breng ik een paard meteen uit in het z of z2 dan gaat mijn keuze uit om eerst de wissel te bevestigen. Dit omdat dit meer in de natuur van het paard ligt. Ik wacht hier heel lang mee, totdat ik hem sterk genoeg acht, en ga dan wissels met hem springen. Zodat hij die op een kleine hulp correct kan springen. Als hij de wissels correct kan springen is mijn mening dat hij in twee weken de contra kan. Dat is alleen het begrijpen van de hulp.
Waarom kies ik nu eerst voor de wissel? Heel simpel, ik ben van mening (cruciaal woord: mening ) dat daarmee het gezeik van omspringen terwijl hij contra moet wordt geminimaliseerd, waardoor hij ook soepel door blijft springen in de contra, zonder allemaal moeilijkheden en opstandigheid!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:49

Het is idd de begrip van de hulp

Kawa werd heet als hij contra moest blijven.
1 was het voor hem verwarrend, want als springpaard moets hij elke wending wisselen.
Wat hij ook wel eens deed op niet mijn hulp. Maar hij kende het wel op de hulp.

In de contra, snapte hij niet dat mijn been/zit hem verhinderde te wisselen.
Hij raakte in de war, want rechtsom was rechtergalop en nu zat ik hem als het ware tegen.

Toen hij begreep dat dit ook de bedoeling was, werd hij er ook niet meer heet op.
Dus idd, het snappen van de hulp.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:50

Ik kom hier ook even meekijken. Net het eerste punt in het M2 gehaald dus duurt nog even voor we daadwerkelijk wissels moeten laten zien, contra zit er goed op, eenvoudige wissels ook, maar ik heb het idee dat ze scherper en sneller aan mijn hulpen moet staan voor we aan de wissels beginnen, de kracht is er mijns inziens al wel voor.

Heb zelf al wel wissels gesprongen op div. paarden, maar daar zaten de knoppen al op, dit is nieuw voor mij. Gelukkig heb ik een fijne instructrice en tijd zát , dus het komt vast helemaal goed maar ik ga deze 'discussie' wel even volgen!

Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: galop, wissel en contra - welke volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:29

Ik ben pas wissels gaan rijden toen de contragalop er goed in zat en ik het paard ook goed onder me kon doorverzamelen.
De wissels doen we vooral vanuit de contragalop op de rechte lijn.
Het paard moet goed zowel voorwaarts als zijwaarts op het been reageren.
Tijdens die contragalop op de rechte lijn het eerste stukje de normale lichte buiging, daarna recht stellen en na vier tellen laat ik het paard omspringen.
Door het recht stellen wordt het paard iets uit de natuurlijke balans gehaald waardoor het graag omspringt.

Deze manier is mij goed bevallen en zo zou ik het met andere paarden ook weer doen.

Nb. mijn paard kende trouwens al wel wissels in het springparcours, maar dat zijn toch wat minder correct uitgevoerde wissels....

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:03

Ik deed eerst de contra en dan de wissels, omdat ik bang was voor het overspringen en het verwarrend voor het paard vond om het tegelijk te doen. De wissel zelf leerde ik aan vanuit een appuyement naar de middellijn en op de middellijn het changement. Tot dusver heb ik nog geen grote vluchtreacties gehad, misschien ook omdat ik heel veel tijd heb gestopt in de kwaliteit van de verzamelde galop? Enfin, ik heb het nog niet gehad, dus ik zou zo ook niet weten hoe ik dat dan weer op ging lossen
Ik vond het trouwens een drama toen ik de contragalop op een springpaard moest monteren, die bleef maar overspringen. Dat was voor mij reden te meer om het eerst bij de contra te houden bij de dressuurpaarden en dan pas de wissel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:58

Ik denk dat je op een goed in balans galopperende 3 jarige al best eens een wissel mee kunt nemen. Maar dat heeft nog weinig met de correct uitgevoerde changementen die je in het Z2 moet laten zien te maken. (gebruik die 2 termen maar even om het verschil aan te geven )

Ik wissel met mijn jonge paarden, maar ga uiteindelijk aan de changementen werken vanuit de contragalop.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:22

Jonge paarden maken heel makkelijk een wisseltje. Ik heb dat destijds met Lois ook gewoon meegenomen. Als je je paard goed recht kunt houden en mooi op eigen benen laat galopperen dan kun je eens een heel simpel wisseltje vragen en je zult zien dat dat zonder problemen en stress gaat.

Ik heb nooit problemen gehad met wissel en contra. Het is belangrijke dat je jepaard goed blijft begrenzen en dat je zelf de juiste hulpen geeft.

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:43

Ik leer mijn paarden altijd eerst de wissel. Dat komt omdat jonge paarden makkelijker een wissel maken, dan een goede contra. Als ze helemaal goed bevestigd zijn, moet de contra ook goed te doen zijn.
Met Piet en Sunny is dat goed gelukt, Ze kunnen allebei contra en wissels en hebben eerst de wissels geleerd, Piet is 9 en Sunny 7. Violin is 4 en kan nu alleen nog de wissels. (contra nog nooit geprobeerd)

Het lijkt me moeilijk om een paard een wissel te leren, als hij dat in zijn jonge jaren nooit gedaan heeft. Contra vind ik niet zo moeilijk om te leren. Waar je wel goed op moet letten als je een jong paard laat wisselen dat hij het pas doet op je commando.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:07

Zitten jullie (Renske en Jippie) niet met problemen met de kwaliteit van de wissels omdat de galop nog niet verzameld genoeg is? Ik heb veel hulp aan de contra om de verzamelde galop te verbeteren nl. Hoe pakken jullie dat aan?

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:13

Urielle: Ik ben niet zo bezig met de kwaliteit van de wissel. Bij mij is het goed, als het paard in 1 ritme doorgaat tijdens de wissel en daarvoor en daarna ook niet versnelt. Om het paard te leren verzamelen rijd ik vaak veel tempowisselingen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:21

Dat laatste herken ik maar ik heb altijd het probleem met de jonge paarden dat die nog wat kracht missen en ik dus ook nog niet zo extreem kan verzamelen.
Maar de kwaliteit van de wissel scherp je later nog aan dan? Wanneer begin je daaraan en hoe doe je dat? En bij bijv. naspringen? Dit is dus niet om kritiek te geven ofzo hoor, maar om even te kijken wat ik er zelf mee kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:28

Ik leerde dan ook altijd de wissels eerst aan.
Gewoon van uit arbeidsgalop.
Mijn belangrijkste punt was dat ze in 1 keer sprongen en hetzelfde tempo bewaarde.
En dat is eigenlijk altijd wel gelukt.
Vanuit de verzameling heb ik die paarden nooit leren wisselen
.
Ze kende wel goed schakelen in de galop, namelijk een belangrijk punt bij springpaarden, maar het echte doorverzamelen zoals je vraagt in de Z heb ik bij die paarden alleen nog maar een stukje op de volte gedaan, nooit rechtuit.

Behalve bij Kawa, die heb ik ook echt leren verzamelen in de galop op elke plek, maar die bleef dan die wissel ook netjes springen, want hij begreep die hulp.
En om de 3 ging goed, om de 2 wilde hij wel eens zelf te veel gaan doen en dan mocht dat niet en werd hij heet
Eners gingen nog niet goed, dan verdween in de impuls en verzameling net te veel.
In het bos gingen ze wel omdat hij dan beter verzamelde door de extra impuls.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:06

Urielle schreef:
Zitten jullie (Renske en Jippie) niet met problemen met de kwaliteit van de wissels omdat de galop nog niet verzameld genoeg is? Ik heb veel hulp aan de contra om de verzamelde galop te verbeteren nl. Hoe pakken jullie dat aan?


De wissels van Jonge paarden zijn idd heel vlak. Ik zie dat niet als een probleem. Het gaat er om dat het paard snel blijft en gelijk om gaat en niet naspringt. Een 4 of een 5-jarige hoef in de ring zijn vliegende wissels toch nog niet te lopen.

In de proef moet een wissel opgespringen zijn. Maar net zo goed als dat je in de training aan de kwaliteit van je appuyementen werkt werk je gaandeweg ook aan dekwaliteit van je vliegende wissel. Ik zie daar geen enkel probleem in.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:27

Ik heb ook wat schrik voor naspringen oa omdat de galop zelf nog vlak en weinig gedragen is. Hoe werken jullie er aan in zo'n vroeg stadium dat er niet nagesprongen wordt?