galop, wissel en contra - welke volgorde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

galop, wissel en contra - welke volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:03

Mijn 1e topic op RT-D dan maar. In welke volgorde en wanneer leren jullie de contra en de wissel aan? Met ons eerste paard zijn we pas begonnen met de wissels toen hij de contra al lang en breed en bijzonder goed beheerste, wat dus resulteerde in stress bij het aanleren van de wissels. Daarna heb ik wissel en contra wat sneller achter elkaar gedaan, ook al omdat ik het met springen wel handig vind.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:07

Ik heb altijd de wissel eerder geleerd, was wel makkelijk met springen.

Kawa vond daarna de contra niks.
Wie gaat er nou zo onhandig de bocht door, dan wissel je toch gewoon
Die werd in het begin gestresst als hij toch contra moest blijven

Andere paarden bleven ook wel contra als ik dat vroeg, ook al kende ze de wissel. Geen problemen mee gehad eigenlijk.
Maar wel allemaal paarden met een makkelijke galop.

Nu ik me meer bij dressuur heb gelegd, heb ik geen 1 paard meer de wissel geleerd.
Maar geen idee wat dat voor de toekomst zou betekenen, omdat ik geen 1 paard meer zover heb gereden dat ik daar achter zou komen
En hoeveel verschil er dus zit met aanleg voor galop of juist de draf.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:11

Met Alfons rij ik veel contra en dat doet ie best goed. Maar wissels.....oeh daar waag ik me nog niet aan. Ik zou als de dood zijn dat ie elke keer denkt yeah ik spring om, lekker makkelijk! Dus ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zou weten hoe hij straks die wissels op gaat pakken, goeie vraag! Gelukkig heb ik een wereldse instructeur en ik ga er van uit dat hij het me haarfijn uit gaat leggen tegen die tijd.

Harm wisselt zelf en dan vooral half zodat je bijna gelanceerd wordt......pas dacht ik ach ik probeer m door te laten springen maar dat werkte dus niet. Harm heeft nog zoooo'n lange tijd te gaan voordat ie ook maar aan een wissel hoeft te denken dat ik dat maar achterwege laat!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:12

Ik merk dus dat ons paard met de beste galop meer moeite heeft met de wissels, dan de ander die eigenlijk makkelijker draaft. Eerst wissel en dan contra heb ik dus nooit geprobeerd, omdat ze toch allemaal ook dressuurpaard moeten worden

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:14

1st contra leren, dan springt hij vanzelf over en dan heb je je wissel ook. Dat kun je dan beter uitwerken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:23

sisco, hoe doe je dat precies? Ik straf een onbedoelde wissel nooit af, maar ik ga pas verder met wissels als de contra al redelijk bevestigd is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:49

Sisco4life schreef:
1st contra leren, dan springt hij vanzelf over en dan heb je je wissel ook. Dat kun je dan beter uitwerken


O dat is nou juist wat ik NIET wil, omdat een wissel ALLEEN op mijn verzoek mag. Als het ongevraagd gebeurt straf ik het niet af, maar spring ik wel meteen weer in de contra an. Waarom kies jij hier wel voor?


Met Milena (fjord) heb ik eerst lang aan de contra gewerkt. Haar galop is niet haar sterkste gang, dus die heb ik eerst maximaal sterk gemaakt door onder meer flink op contra te oefenen en heel veel wijkende oefeningen te rijden. Enkele wissels zijn al heel lang geen probleem meer, maar series bleven toch wat moeilijk. Werd ze erg heet op. Om de 4 is geen probleem, om de 3 is lastiger.

Faiz (arabier) heeft van nature een veel sterkere galop. Ik denk dat ik daar eerder mee aan de wissels zal kunnen beginnen. Zal ook wel "moeten" want die start natuurlijk meteen op veel hoger niveau in de wedstrijden. De tijd zal het leren. Is zowiezo MIJN keuze of ik de wissels rij in de proef, of dat ik die punten bewust nog even laat liggen en rustig een eenvoudige wissel rij.

sulindabaf

Berichten: 308
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:57

heey!! mijn paard springt altijd over als ik de contra wil rijden.. de wissels doet ze wel makkelijk. het probleem is als ik van hand verander en contra wil rijden springt ze dus om.. het lijkt mij het handigst als ze dus eerst de contra goed leert. het probleem is,, ze springt steeds om!! wie weet hoe ik haar eerst de conta goed aanleer voordat ik verder ga met de wissels??

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:11

Dit heb ik uit een heel goed ruiterboek gehaald, waarin alles prima staat beschreven, compleet met foto's en uitleg over je hulpen, fouten en oplossingen ga zo maar door.

Dit is dus een stuk uit het boek. Als je ook de methoden wilt weten moet je dat maar zeggen en ik typ de boel wel over


Het beste tijdstip voor de galopwissel is wanneer je je paard de contra galop aanleert en de natuurlijke neiging heeft, terug naar de gewone galop te wisselen.
Je leert ze dus eigelijk gelijktijdig aan. De voorwaarde is wel dat je zelf het changement goed beheerst. Als dat niet het geval is moet je je door een ervaren instructeur laten helpen.

Als je paard de galopwissel aan beide kanten begrepen heeft, bevestig je in alle rust de contra galop.

Voor het rijden van een goede wissel hoeft de graad van de verzameling niet zo hoog te zijn. Een jong paard dat goed in balans is en op fijne hulpen aangaloppeert, kan zonder meer het changement aanleren.

Het gevreesde omspringen van het paard in de contra galop verdwijnt bij het toenemen van de nageeflijkheid, de verzameling en de groeiende gehoorzaamheid vanzelf.


IEDERE KEER ALS JE EEN CHANGEMENT MAAKT MOETEN DEZE PUNTEN OP ORDE ZIJN.

* takt
* ontspanning
* rechtrichten
* balans
Als je over deze 4 punten wat meer info wilt moet je dat maar even laten weten.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:14

Maar nu even in de praktijk. Ik ben het nl volkomen met Sonja eens, een wissel mag alleen als ik erom vraag.

Sulinda, je kunt het beste even je vraag op het andere rijtechnische forum (RT-Praktijk) stellen, dit topic is bedoeld voor algemene discussies. Daar kunnen mensen dan gerichte tips voor jouw paard geven.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:17

sulindabaf schreef:
heey!! mijn paard springt altijd over als ik de contra wil rijden.. de wissels doet ze wel makkelijk. het probleem is als ik van hand verander en contra wil rijden springt ze dus om.. het lijkt mij het handigst als ze dus eerst de contra goed leert. het probleem is,, ze springt steeds om!! wie weet hoe ik haar eerst de conta goed aanleer voordat ik verder ga met de wissels??



Probleem: Je paard verspringt.
Oplossing: Rustig ontspannen en opnieuw in de contra galop aanspringen.
Je moet je pony NOOIT straffen Je wilt het hem niet afleren.Controleer de verzameling en de nagevelijkheid. Rijd de contra galop eerst weer in een makelijke vorm, bijv. sterk afgeronde hoeken. Springt je paard tijdens het van hand veranderen om dan ben je waarschijnlijk in een te steile hoek naar de hoefslag gereden. Rijd de hoek - zeker bij het oefenen- bij nadruk vlakker.


Ik hoop dat je er wat aan hebt

Noraly

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:19

Als een paard gaat wisselen op het punt dat het HEM uitkomt, zou ik lelijk in de knoei komen in de westernriding. Dat is een proef die volledig in galop gereden wordt in een pattern om pionnen heen, waar de plaats waar gewisseld wordt precies aangegeven is.
Als het paard zou wisselen wanneer het HEM uitkomt, zal 'ie dat niet doen op het korte stukje dat hij recht is, maar eerder de bocht. (De pionnen staan bijvoorbeeld 6 meter uit de hoefslag, 8 meter uit elkaar, 6 achter elkaar, en daar moet je in een soort slangelijntje doorheen galopperen. Het changement moet echter steeds EXACT tussen de pionnen liggen, en NIET op het stukje waar je 'm omstelt de andere kant op!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:20

Dames/heren,
Ik denk dat jullie de bedoeling van dit forum niet helemaal door hebben. Dit is NIET voor rijtechnische tips (die horen bij praktijkproblemen). Dit forum is er voor INHOUDELIJKE discussies.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:22

Ik heb ook eerst aan de contra gewerkt. Vooral als paard ietsje verder komt in contra op kleine voltes werken, zodat ze nog sterker worden in achterhand en ook meer op achterhand komen. Daarna met wissels begonnen. De wissel deed ik vanuit een diagonaal rijden en laatste stukje "wijkendachtig" en met wat buiging om laten gaan richting hoefslag zodat binnenachterbeen beter naar voren kon komen om de wissel te maken. Moet zeggen dat mijn paard ze zo onder de knie had en snel deed, maar dat is van paard tot paard verschillend.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:24

In praktijk komt dressuur namelijk ook eerst contra en dan pas de wissel dus denk dat daarom mensen vaak eerst met contra beginnen, tenzij ze ook springen, dan is misschien handiger als je de wissels sneller onder de knie hebt (maar ik ben een dressuurmiep dus ik weet van springen niet veel af)

sulindabaf

Berichten: 308
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:28

sisco heel erg bedankt!! ik zal graag wel wat over ontspanning en rechtrichten willen weten. Het gevreesde omspringen van het paard in de contra galop verdwijnt bij het toenemen van de nageeflijkheid, de verzameling en de groeiende gehoorzaamheid vanzelf. Sulinda doet wel de M1 oefening gebrokenlijn tot X en dan omstellen en recht naar A rijden. het probleem zit m in het van hand veranderen. ik hoop dat iedereen die er verstand van heeft wat tips voor mij heeft!! en sisco het zou erg fijn zijn als je de boel voor mij over wil typen!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:32

HAAAAAAALLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO je post hoort op PRAKTIJKPROBLEMEN thuis

sulindabaf

Berichten: 308
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:32

oo ik zie dat dit eigenlijk in een ander topic hoort

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:38

Bets schreef:
In praktijk komt dressuur namelijk ook eerst contra en dan pas de wissel dus denk dat daarom mensen vaak eerst met contra beginnen, tenzij ze ook springen, dan is misschien handiger als je de wissels sneller onder de knie hebt (maar ik ben een dressuurmiep dus ik weet van springen niet veel af)


Ja die dressuur is zo gek nog niet

VOORDEEL van eerst contra vind ik behalve dat ze lekker sterk worden van GOEDE contraoefeningen, ook dat de ruiter leert om ook in galop de schouder en heup goed te beheersen en het plaatsen. Anders kun je bijvoorbeeld nooit goede cirkels in galop rijden, en die bv sluiten en ook eens echt doorsluiten.
Hier heb je gewoon direct profijt van als je de gesprongen wissels aan gaat leren, omdat je je paard al helemaal kunt plaatsen waar je 'm hebben wilt.

NADEEL van deze volgorde kan wel zijn wat RK ook al aangeeft; het vluchten op de wissel. Hoewel ik vind dat als je het maar op de RECHTE lijn aanleert, dit vaak redelijk meevalt. Ik zie de vluchters toch het meest onder de ruiters die hun paard gewoon 'omgooien' zoals dat bv bij de reiningruiters (helaas te) vaak gebeurt.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:42

Ja dat zie je vaak, maar vluchten is vaak toch door het niet volledig rechtgericht zijn van paard, of niet rechtgericht tijdens wissel. Moet zeggen dat mijn ervaring is, dat mijn paard in begin paar keer gevlucht heeft maar dit snel onder controle was. En inderdaad wat jij hier omschrijft, vaak word maar gauw omgegooid, ondeskundig aanleren van de wissel. Er moet een wissel komen dus : hup gooien we paard om en moet hij het maar doen. Maar niet eerst goed nadenkend en voorbereidend werk uitgevoerd van te voren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:43

Wat ik dus merkte bij Trammelant is dat hij onzeker werd omdat hij al zo lang de contra beheerste dat het idee van een wissel een soort taboe was. Dat had niet met rechtgerichtheid of omgooien te maken, meer met zijn karakter.

De voordelen van de contra onderschrijf ik trouwens.

dollydot
Berichten: 75
Geregistreerd: 15-11-05

Re: galop, wissel en contra - welke volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:45

Mijn paard heeft moeite met de contra galop. Zij wil liever overspringen.
Ik ben dus nu meer met de contra bezig en pak heel af en toe een changement. (eens in de 3 weken of zo)

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:46

Ja wat jij omschrijft Lielle dat geloof ik graag hoor. Karakter van een paard kan veel invloed hebben op rijtechnische uitvoeren van oefening. Dat kom ik in praktijk ook wel tegen hoor. Maar dat is met alles dan. Ene paard kan ook beter een oefening aanleren als ander.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:47

Lielle, was dat niet op te lossen door de wissels wat speelser aan te leren, bijvoorbeeld tussen een paar sprongetjes?

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:48

geen wissels voor mij Ik vind dat echt 3x niks, ik krijg nu met pijn en moeite en stukje contra eruit maar bochten enzo zijn nog wat moeilijk. Wissels waren bij dat paard eerder bijgebracht voordat er contra kwam (wat ik dus wil en z'n oude ruiter nooit deed, alleen wissels voor de show). hij springt trouwens ook de wissel in 2x..