Beengebruik van de ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:44

ik ben er heel veel mee bezig om enkel mijn been te gebruiken wanneer het nodig is. zo hoort het ook naar mijn mening.
als je voelt dat je paard wat terugkomt of wat plakt, dan krijgt hij been of als ik iets specifiek wil gebruik ik dat been.
maar het is iets waar je enorm op moet letten vind ik .

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:54

ik probeer gewoon mijn been zo stil mogelijk te houden (wat echt moeilijk is, paard beweegt nogal veel), maar uiteindelijk (over een jaar of 10) wil ik toch wel dat mijn benen stil hangen en dat ik alleen even mijn kuit hoef te spannen als ik iets meer wil...

blijven oefenen *zucht*

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:16

Ik hetzelfde als patsur, maar gister een filpje van mezelf gezien en zucht, er is een hoop werk te verzetten

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:25

mijn pont reageert erg goed op m,n been dus ik hoef zelf niet vaak te drijven maar als hij verslapt geef ik hem een klein tikje en hou ik m,n been verder stil. Om de zoveel minuten controleer ik even of hij nog op m,n been is en drijf ik hem even aan. verder hou ik ze stil

judith_slu

Berichten: 1169
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:45

Ik drijf gewoon met mij kuit, hakken netejs uitgedrukt, zodat er mooi spanning op mijn kuit staat, Drijf niet iedere pas, ze moet gewoon mooi doorlopen, zodner dat ik constant been hoef te geven.
Verder zo stil mogeljk beenliggin houden, maar dat is niet zoon probleem.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:03

rambo loopt rond op mijn been.

zonder constante kuit eraan valt hij uit elkaar.
maar ik drijf niet elke pas, dat vind ik erg overdreven, en inderdaad, ik heb het idee dat hij dan eerder afstompt.
tijdens het trainen rij ik met knopsporen, en ik vind het raar om iedere pas erin te zitten met mijn voet. alleen als ik geen respons krijg, of als hulp.

in was laatst op de manege en inderdaad, al die ruiters met allemaal sporen om, en constant prikken ermee. was een raar gezicht!!! kunnen ze dan niet meer normaal rijden, stille beenligging, of zonder sporen tijdens een dagelijkse training?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:26

ik druk mijn kuiten pas aan als k wat wil van me paard. je kan het wel blijven doen maar dan reageert je paard nie meer.
Voor de rest houd ik mijn benen stil ( gebruik overigens geen sporen )

S_a_n_n_e
Berichten: 62
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:10

Als ik wil dat bijv mijn paard naar voren gaat vraag ik het eerst normaal door het aan te geven met mijn been. reageert hij niet dan zal ik streng inkomen met mijn been. reageert hij dan nog niet dan krijgt hij de volle bak... Dat is voor mij altijd het beste geweest, en mijn paarden reageren fantastisch op mijn been.

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:52

ik drijf ook alleen als ik iets extra's van haar wil zeg maar.
mijn benen hangen gewoon en als ik aandrijf is dat met mijn kuit.

_steffi

Berichten: 53
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:24

let bij het drijven op je hele houding, het zit niet alleen in het gebruik van je kuit/hak!

Iris_B
Berichten: 2086
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Dronten

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:51

jarrah schreef:
Ik laat mijn been gewoon stil afhangen. Wel eís ik actie en reactie zodra ik mijn been gebruik! Eerst geef ik been met mijn kuit..... krijg ik geen reactie, dan prik ik 1 keer met de spoor, krijg ik dan nog geen reactie dan ie een mep met de zweep krijgen! Het klinkt erg hard en ik zal dan ook wel half bokt over mij heen krijgen, maar mijn paard weet iig waar hij aan toe is!


ik sluit me hier volledig bij aan, ik doe precies hetzelfde, mijn paard weet waar hij aan toe is !!!!!

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:41

Urielle schreef:
Ik probeer mijn been tussendoor stil te houden, maar het moet ook niet zo zijn dat die achterhand er nog een meter achteraan bungelt natuurlijk. Ik weet van mezelf dat het een leerpunt is om de paarden van achter nog actiever te krijgen maar idd, dat niet door elke pas bij te drijven zoals Maykie al zei. Ik wil ook leren om nog stiller te zitten zelf.
En ik werk ook op de manier van Jarrah, ik vind het heel belangrijk om een paard goed aan de hulpen te hebben.

Daar ben ik 100% mee eens

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:40

Wat hier boven staat vind ik echt super!! Je moet stil zetten en dat gedrijf met die benen ziet er toch ook niet uit. Moet er ook niet aandenken hoe de paarden die rijd zouden reageren dat word een wilde ren galop. Maar ja de achterhand moet er wel onder dus flink werken met je zit.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:16

Ik laat mijn benen afhangen als mijn paard in het gewenste tempo loopt (en dan afhangen, niet afstéken). Zodra hij terugvalt in tempo geeft ik druk met mijn kuit, en als ze goed getraind zijn moeten ze op die kuitdruk weer voorwaarts gaan.
Om de achterhand wat actiever te maken kriebel ik ook wel eens een beetje met mijn zweep op het achterbeen

Edit ; en het achterbeen word ook actiever dmv veel overgangen en tempowisselingen rijden

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:08

is het waar dat een paard slecht aan je been wordt als je je been afsteekt op het momend dat ti bv vluchtig wordt!?

Anoniem

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:12

Doordat ik een manegeruiter ben en dus op manege paarden rij heb ik veel te maken met paarden die wat minder voorwaarts en afgestompt zijn. Ik probeer dit altijd op te lossen door met mijn kuiten eerst gewoon te drijven, kuitdruk. Als dat niet help geef ik een schopje waarbij mijn benen dan wat van het paard af komen. En reageerd die daarna er nog niet op dan geef ik een tikje met mijn zweep achter mijn kuit bij de volgende keer dat ik aandrijf. Loopt het paard daarna goed dan ga ik weer verder met alleen kuitdruk.

kels

Berichten: 303
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:00

Ik probeer mijn been zo stil mogelijk te houden. Als ik drijf dan is dat eerst met mn kuit, reageert ze er niet dan geef ik een tik met mijn spoor.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:42

Tijdens een endurance heb ik 10 minuten samengelopen met iemand met een Arabiertje of zo. Die was constant met d'r hakken aan het duwen. Hij wilde niet lopen zonder dat stompen zei ze. Volgens mij is zo'n paard gewoon murw gemaakt en rijdt ze hem normaliter met sporen maar dat mag op endurance niet.
Ik werd er gewoon akelig van. Rijd zelf alleen met kuitdruk als het nodig is en met hakgebruik/zweep als ze wakker moet worden.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:13

Ik drijf niet, alleen in stap. ik gebruik mijn been voor het corrigeren. en voor als ik bijv een volte op wil rijde,

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:33

Misschien een beetje off-topic maar, wat ik mis in de meeste verhalen van actie=reactie, is het herhalen van de oefening als die snelle reactie uitblijft. Een paard leert het meeste van beloning ipv straf. Dus als mijn paad geen reactie op de eerste kuithulp geeft, komt mijn hak eraan, dan nog geen reactie, een schop opdat ze vooruit zal springen. Maar op die manier heb ik mijn paard alleen maar gecorrigeerd, niets geleerd. Om het goed aan te leren, zal ik die overgang weer herhalen totdat de reactie de eerste keer meteen komt.

On-topic: ik probeer zo min mogelijk mijn benen te bewegen. Alleen wanneer ik een reactie daarop verlang. Alhoewel ik mijn benen soms wel ter ondersteuning gebruik, als de oefening nog moelijk is voor mijn paard. Maar dit is de theorie, in de praktijk valt dit flink tegen.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:45

Ik vind dit wel een interessante topic, ik betrap mezelf er elke keer op dat ik in de draf (niet in de stap of galop) best wel actief ben met mijn benen. Ik onderhoud wel elke pas die hij zet met een lichte kuitdruk. Dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat mijn benen niet stil liggen. Ik denk dat dat ook komt dat mijn paard niet zo'n extreem ronde buik heeft en ikzelf ook lange benen heb waardoor het natuurlijke aansluiten voor mij lastiger is te bereiken. Om een voorbeeldje te noemen: als ik Anky op Salinero zie zitten, zie ik een ruiter wiens benen (lees kuiten) al aangesloten liggen tegen de ronde buik. Ik denk dat het bij zo'n rond paard makkelijker is om de benen stil te houden.
Ander voorbeeld: Edward Gal is ook zeer actief met zijn benen, die liggen ook niet stil naar mijn idee, itt Laurens van Lieren waarbij je de hulpen echt niet ziet. Het effect is wel hetzelfde.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:14

Het verschilt nog bestwel van paard tot paard.
Mijn haflinger is erg voorwaarts en bij haar mag ik alleen mijn been gebruiken om te straffen.
Vandaag heb ik nog op Winner (Quarter) gereden waarbij je erg veel beendruk bij nodig hebt anders doet die gewoon niks voor jou.
Het is wel niet zo dat ik steeds door blijf drijven maar bij hem moet je je gewoon doorzetten MAAR als je hem wat vaker rijdt word de beendruk ook minder omdat die weet AHA bij die kan ik niet klooien.
Dus het is altijd verschillend...

ilona_89

Berichten: 409
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: IJsselmuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:22

gewoon als het nodig is dan drijf ik anders niet

Qimm

Berichten: 15179
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:40

hns schreef:
Mijn haflinger is erg voorwaarts en bij haar mag ik alleen mijn been gebruiken om te straffen.


Dit vind ik een beetje vreemd?

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Beengebruik van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:23

Qimm schreef:
hns schreef:
Mijn haflinger is erg voorwaarts en bij haar mag ik alleen mijn been gebruiken om te straffen.


Dit vind ik een beetje vreemd?


Hoezo vind je dat vreemd?
Ik straf haar door druk op te bouwen en zo reageert zij ook erop.
Ik heb mijn paard nu eenmaal beleert met het wijken voor druk principe en daarbij gebruik ik druk als straf en het wegnemen van druk als beloning.