verschil mét en zonder neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:44

zou iemand mij de voor en nadelen van het zonder neusriem rijden kunnen vertellen? en jullie ervaringen ermee...?
want wat is nu eigenlijk het echt grote verschil van met of zonder neusriem rijden?


weet niet of het hier goed staat, met die nieuwe forum indeling

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:47

Het lijkt mij dat het bit niet stabiel in de mond ligt ... Een neusriem met sperriempje houdt het bit op zijn plek.. lijkt mij

Nicky__

Berichten: 2892
Geregistreerd: 04-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:48

ik rij nu ook zonder neusriem, ze doet haar mond nu wel vaker open, maarja

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:52

volgend mij heeft de neusriem niks met het bit te maken..

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:54

Sperriempje zit voor het bit > sperriempje zit vast aan de neusriem, zodoende .... sperriempje dient volgens mij niet alleen om de mond netjes dicht te houden.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:57

Door enigszins vernielzuchtige buien van mij en mijn paard breekt er wel eens een neusriem. Dus ben ervaringsdeskundige...

Je kan rustig zonder rijden hoor. Alleen heeft je paard net wat meer mondvrijheid. Het is dus iets moeilijker om "netjes" te rijden en voor je paard is het makkelijker om te spelen met het bit.

Het bit zelf ligt even stabiel in de mond als met neusriem, je geeft het paard alleen minder de kans om even lekker de mond open te doen om eens te gaan frunniken aan dat ijzeren ding.

Wel een feit: Probeer maar eens een bitring tussen sperriem en mondhoek door te halen(of nee doe maar niet )

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:00

Zijwaarts dus wel wat stabieler maar als je netjes een correcte teugelvoering hebt ligt het bit toch netjes in het midden.

Sorry voor mijn warrig samenhangend bericht.

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:02

@wizewo, het is nog goed te begrijpen hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:04

Ik rijd een zeer snelle hyperactieve haflinger en daarvan heb ik geleerd dat ik zonder neusriem geheit (of hoe je dat ook schrijft) een uur aan het racen tegen mijn wil ben en met neusriem duurt dat irritante gedram om te rennen maar een half uur. Dus zeker wel een neusriem voor mij!

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:26

@prutsertje: Gelukkig maar...
@krizzy: neusriem bespaart mij ook wat werkdicussies om het zo maar even te omschrijven. Het heeft zeker voordeel, anders zouden we toch niet massaal extra leer kopen? of wel?

PDI

Berichten: 1306
Geregistreerd: 09-11-05

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:03

ik reed met mijn pony met springen altijd zonder neusriem. dat vond hij fijner. Ze kunnen de mond zo verder opendoen en dat kan je dus controle kosten. Want wanneer jij dan wat vraagt met de teugels kan het paard zijn mond opendoen en dan gaat je hulp verloren. Bij het ene paard kan het wel prima en bij de andere niet. Het paard dat ik nu rijd kun je echt niet zonder neusriem rijden, dan maakt ze misbruik van de ruimte. ik hoop dat ik je zo heb kunnen helpen

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 16:47

@kadanzlover, dankjewel ik heb nu voldoende informatie om te weten dat ik voorlopig nog even mét neusriem blijf rijden

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:22

Als ik buiten ging rijden met de paarden haalde ik de neusriem er af. Ik hoefde ze toch niet rond het rijden dus kon ik lekker met een lang teugeltje op het paard zitten en konden zij naar hartelust spelen met het bit

Met het echte werk heb ik wel altijd een neusriem ook en sinds ik Friezen rij haal ik de neusriem er ook niet meer voor een buitenrit af, als die dieren eenmaal doorkrijgen dat ze van alles en nog wat met het bit kunnen doen gaan ze aar op een voor mij negatieve manier misbruik van maken

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:29

hm bij ons rijdt er ook iemand op een fries zonder neusriem, beestje is toch altijd hartstikke braaf hoor (ook buiten)

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:34

prutsertje schreef:
hm bij ons rijdt er ook iemand op een fries zonder neusriem, beestje is toch altijd hartstikke braaf hoor (ook buiten)


Jaaaaaaaaaah, maar dan ken jij knettergekke-Feempie nog niet

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:58

Ik rij mijn paard zowel met als zonder neusriem. Ik merk weinig verschil, behalve dat hij zonder zijn mond sneller open doet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:27

Zonder kan prima. Maar het hangt er ook wel een beetje vanaf wat je paard tijdens het rijden allemaal uitspookt met zijn of haar mond en/of tong...

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:20

Ik reed met Vos ook wel eens zonder neusriem. Gewoon om te controleren of hij echt wel netjes nagefelijk was. Met Vivaldi ga ik dat nog niet proberen, die gaat er misbruik van maken. Maar met een braaf goed opgeleid paard dat geen kwaad in de zin heeft heb je hem in principe niet nodig.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:47

ik rijd een zweeds koudbloed, en zonder neusriem bokt hij veel makkelijker, met neusriem kan ik zn kop tenminste weer omhoog krijgen.

Rachelle302

Berichten: 996
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Hoogkarspel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:49

zonder neusriem doen de meeste paarden hun mond helemaal open..

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:21

het nadeel van zonder neusriem rijden vind ik dat je paard vaak zijn mond open gaat doen tijdens het rijden. Ook heb ik bij een fjord meegemaakt dat ze veel makkelijker het bit kon pakken en zo weg kon racen. Voordeel weet ik er dus niet echt van..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:33

wizewo schreef:
Door enigszins vernielzuchtige buien van mij en mijn paard breekt er wel eens een neusriem. Dus ben ervaringsdeskundige...

Je kan rustig zonder rijden hoor. Alleen heeft je paard net wat meer mondvrijheid. Het is dus iets moeilijker om "netjes" te rijden en voor je paard is het makkelijker om te spelen met het bit.

Het bit zelf ligt even stabiel in de mond als met neusriem, je geeft het paard alleen minder de kans om even lekker de mond open te doen om eens te gaan frunniken aan dat ijzeren ding.

Wel een feit: Probeer maar eens een bitring tussen sperriem en mondhoek door te halen(of nee doe maar niet )



me eeens

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:03

Ik rijd alleen op wedstrijden met neusriem. Tijdens trainingen zonder. En nee, ik heb zeker geen heel braaf paard. Hij rent graag weg met de neus in de lucht, dan is er soms bijna geen stuur en rem meer. Maar toch blijf ik zeker zo rijden, als hij nu wel nageeflijk en netjes loopt weet ik in elk geval dat het niet aan de neusriem ligt. Of op de momenten dat hij zijn mond flink opendoet klopt er iets niet en moet ik dus wat veranderen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:04

Zowel de neusriem als het sperriempje zijn uitvindingen vanuit de tijd dat men de paarden gebruikte voor de oorlogsvoering.
De soldaten waren volledig afhankelijk van hun paard, maar begaven zich in uitermate stressvolle situaties, waardoor deze potige kerels niet altijd even subtiel met de teugels om konden gaan. Voor de controle maakte ze meestal ook gebruik van stangen met vrij lange armen, dus grote hevelwerking.

Het gebeurde dan in dit soort extreme situaties wel, dat de ruiter de kaak van het paard brak(!). De hoge neusriem geeft de kaak steun, ongeveer halverwege het draaipunt en het uiteinde van de onderkaak. Door dit extra steunpunt is de kans op breken kleiner. Bovendien kan het paard de hand minder makkelijk proberen te ontlopen door het ver openen van de mond.

De sperriem (en lage neusriem) komen uit dezelfde tijd: Soldaten die snel moeten vluchten, in dekking gaan, springen van hun paard en slepen deze achter zich aan, aan de teugels mee. Als het paard wat tegenstribbelt, kan het gebeuren, dat je op een gegeven moment alleen nog een hoofdstel, maar geen paard meer hebt. Dat was zo goed als een doodsvonnis. Het sperriempje zorgt ervoor dat je niet zomaar het bit uit de mond trekt en het hoofdstel van het paardenhoofd (de keelriem dient ook om dit laatste te voorkomen).

In de huidige rijderij is de sperriem dus eigenlijk overbodig (behalve bij spelletjes als de "stoelendans" ). Om de mond dicht te houden voegt ie niets toe aan de neusriem: tussen neusriem en sperriem zit namelijk geen scharnierpunt van de onderkaak. Voor paarden die erg onrustig zijn met het bit (vooral jonge paarden die er druk mee spelen) kan een sperriem of lage neusriem helpen om het bit iets stabieler in de mond te laten liggen. Die hoeft dan dus niet heel strak, want is niet bedoeld om de mond vaster dicht te snoeren, maar om het bit iets minder "los" te laten liggen.

De (hoge) neusriem zou ook overbodig moeten zijn, maar beschermt het paard wel enigzins tegen harde hand inwerkingen. Daarnaast voorkomt het dat het paard door de mond ver te openen, de werking van het bit kan ontlopen. Een goed opgeleid paard met een ruiter met stille handvoering, zou zonder neusriem net zo makkelijk rond te sturen moeten zijn als met. Ook zou het paard in dit geval ook zonder neusriem de mond gewoon netjes dicht moeten laten.

De neusriem is niet bedoelt om zo strak te worden aangetrokken, dat de mond niet meer open kan, want dit voorkomt een ontspannen afkauwen van het bit.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 15-04-06 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gr00viejjj
Berichten: 305
Geregistreerd: 08-04-06

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:06

Zonder neus en sperriempje is je paard vrijer bij de mond.
Zelf vind ik het qua rijden niet zo'n groot verschil hoor maar ligt natuurlijk ook aan het paard.