Hoe je paard terug rijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 07:54

.. als ti ervan door gaat!?

Naar aanleiding van een vorig topic waar ik rijtechnische adviezen kreeg wil ik het nog een keertje proberen om er een discussie over te openen.

De hoofdvraag is:

Wat is de beste manier om je paard terug te rijden als ti er van door gaat!?

Verschillende situaties kunnen zijn:
* op de weg
* op een (smal) bospad
* op het strand of een groot weiland
* in de bak

Aspecten waar je aan moet denken is:
* veiligheid van de omstanders
* veiligheid van je paard
* veiligheid van je zelf
* vriendelijkheid tegen over het paard
* efficientie.. (zo schrijven we dat toch?)

All, Brand maar los!!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:29

Zodra het een riskante situatie is voor mijzelf, mijn paard en eventuele omstanders laat ik alle vriendelijkheid varen en trek ik simpel weg mijn paard zijn kiezen achter zijn oren om hem tot stilstand te krijgen.

Als ik meer 'de ruimte' heb zou ik het wat rustiger aan doen en het proberen met rust en stem.

Beide situaties heb ik al eens meegemaakt en ook op verschillende locaties. Ik heb mijn paard daardoor eens gigantisch aan het bit getrokken (oftewel een flinke ruk gegeven met 1 hand), waardoor ik weer 'contact' met hem kreeg en hem vervolgens kon terugrijden. Ook ging hij een keer met me aan de haal op een lang en uitgestrekt pad, toen kreeg ik hem niet meer terug, ietwat druk op de teugels en dan ging hij alleen nog maar harder. Hij kwam gelukkig terug door mijn rust en mijn stemhulp..

In andere situaties: tja, ik hóóp altijd dat ik het beste zal reageren, iets zal doen wat het allerbeste is voor alle partijen, maar het is een noodsituatie waarin je op een bepaalde manier moet reageren en dan volg je gewoon je reactie.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:45

Ik had hem ook verkeerd begrepen in je andere topic, vond het ook al helemaal geen vraag voor jou

Maar ok, de situaties die jij bedoeld zullen verschillende oplossingen hebben.

Maar als het echt extreem en gevaarlijk wordt voor jezelf, het paard en de medemens zogezegd ben ik nog altijd voor het met beide handen aan 1 kant de teugel tegen het bit aan vastpakken en omtrekken, maar dit doe ik zelf alleen als ik op een weg af ga met een noodgang en dus het risico beide onder een auto terecht te komen.

Als ik all ruimte heb en ze peren hem probeer ik vooral rustig terug te komen, volte, even door laten rennen en daarna terug nemen (als je voelt dat de spanning weg is) en dan desnoods even terug naar de plek waar de sanning begon.

Maar buiten dat heb je altijd nog het paard wat niet tegen te houden is om welke reden dan ook en ik denk dat ik dan maar het zeldzame bidden ga gebruiken.....

Moet wel eerlijk zeggen dat als het paard het echt op zijn heupen krijgt en we recht op een drukke weg af gaan de vriendelijkheid tegenover het paard in dat geval vooral het proberen hem niet onder een auto te krijgen is....hoe dan ook, dan trek ik nogliever het bit van links naar rechts door zijn mond heen, heeft die minder van dan van een autootje.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:23

Terugrijden en vooruit, daarna weer arbeidsdraf. Is mij aangeleerd. Buitensituaties heb ik geen ervaring mee. In de bak gewoon tempowisseling. Werkt bij mijn paard wel goed.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:00

Het gevaarlijkst als een paard er echt link vandoor gaat op buitenrit, vanwege omstanders en wegen met auto's etc...

Als ie alleen maar harder gaat als je wat doet, sja wat doe je dan? Eén keer gehad, toen maar recht op een tent van kampeerders afgestuurd. Die vind ie eng Dat hielp...

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:44

QQQQ schreef:
Het gevaarlijkst als een paard er echt link vandoor gaat op buitenrit, vanwege omstanders en wegen met auto's etc...

Als ie alleen maar harder gaat als je wat doet, sja wat doe je dan? Eén keer gehad, toen maar recht op een tent van kampeerders afgestuurd. Die vind ie eng Dat hielp...


hahahaha als ik de mine ergens op af wil sturen wat ze eng vind, kan ik nog zo goed rijden maar gaat me niet lukken hoor

Ik ben echt een bitch! Ik geef der gewoon een tip voor der hoofd met mn hand als ze ervan door gaat! Dan staat ze zo stil zonder dat ik hun te rukken of plukken.. Ook weet ze het dan weer voor een half jaar!

(dit doe ik trouwens alleen als ik zeker weet dat het paard niet bang is!)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:46

Sily schreef:
Ik had hem ook verkeerd begrepen in je andere topic, vond het ook al helemaal geen vraag voor jou




hahha nee is ook zo! Ik krijg mn paard echt wel terug als die raar doet, ben ondertussen wel wat van der gewend Ik ben gewoon benieuwd hoe andere er over denken.. aangezien iedereen mij altijd verteld wat ik moet doen en ik het er vrijwel nooit mee eens ben

Ik ben het er wel mee eens dat je hem beter ff goed op de rem kan trekken, als dat werkt, dan hem op een auto in te laten rennen..

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:29

terugzitten, als het nodig is overdreven en hand sluiten en zo snel als je merkt dat het door komt, de teugels 1 om 1 lucht geven om zo snel mogelijk de spanning af te laten vloeien. Kortom zsm reageren voordat er te veel snelheid komt. Heb je wel al meer snelheid 1 teugel zodat ze zich er niet op vast kunnen zetten en dan een kleine volte dus.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:38

mariska75 schreef:
als het nodig is overdreven en hand sluiten en zo snel als je merkt dat het door komt, de teugels 1 om 1 lucht geven om zo snel mogelijk de spanning af te laten vloeien.



met andere woorden: zagen?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:05

Ik moet eerlijk zeggen dat als er rechts een auto aankomt en paard geen neiging tot stoppen heeft met normale maatregelen ik desnoods zal zagen (tot zijn kop er af valt ) om haar te laten stoppen.

Maar ok, dit zijn allemaal nood situaties, zoals je zegt leer je je paardje kennen en reageer je dan vaak al in de je ziet het aankomende zin.

Wat bij mijn oude paard hielp was er af vallen, stond ze altijd hoe erg ze ook over de zeik was meteen stil

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 13:40

hahaha dat heb ik ook een keertje gedaan met een paard.. Die ging recht op de rijksweg af, in het donker en de spits.. Ben er af gesprongen en hing met mn volle gewicht aan 1 teugel.. Ze was toen ze er van door ging helemaal in een soort trance, kwam echt niet meer bij der binnen.. maar hier schrok ze wel van!

Bij romy moet je echt uit der mond blijven.. Hoe meer druk je op je teugels zet, hoe harder dat paard gaat! Toch lastig want terug trekken is een soort van reflex!

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 07:52

Hangt er van af of het glad is, als het glad is is het super gevaarlijk, omdat je hem niet op een volte kan trekken.

Meestal heb ik de ervaring dat als ik ga trekken, hij alleen nog maar harder gaat, dus liggen er voor mij 2 keuzes. Als hij alleen hard galloppeert, dan hoewel het tegen mijn princiepes is, geef ik hem een paar keer een harde zaag, zodat hij aan de teugel kom, en ik daardoor de controle weer terug krijg. (normaal gesproken gebruik ik nauwelijks teugel, en werk ik met het aan de teugel rijden met kneepjes die je nauwelijks ziet)
Als hij ook het bit tussen zijn tanden heeft en bokt en bijna uit de bocht vliegt dan ga ik heeel diep achterover zitten, en trek hem op een volte, zodat hij bijna uit de bocht vliegt en wel langzamer moet gaan.

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:38

mariska75 schreef:
als het nodig is overdreven en hand sluiten en zo snel als je merkt dat het door komt, de teugels 1 om 1 lucht geven om zo snel mogelijk de spanning af te laten vloeien.

met andere woorden: zagen?

Nee dus, zagen is trekken, lucht geven doe je met je hand naar voren, teugels losgeven en dan je hand terug naar de normale uitgangspositie!!! Groot verschil dus!

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:26

Ik zou in alle situatie's anders reageren.
Ik heb een keer gehad dat de pony waarop ik reed (ik reed alleen) op een smalle eenverkeers landweggetje schrok van een tractor en er van door ging. Het was ook een populair fietsroute dus er waren ook veel fietsers. Allereerst ging ik natuurlijk acherover zitten, mn kont in het zadel en kneepjes geven om haar af te remmen. Ze was best in paniek dus het drong niet goed tpot haar door. Gelukkig deed het stuur het nog redelijk en ik stuurde haar een grote oprit van een huis op waar ik een paar voltes stapte. Vervolgens veel tegen haar praten om haar te kalmeren.

In een bak zou ik een paard dat er van door ging gelijk op een volte zetten. Als het stuur het niet doet dan voornamelijk seinen geven met de teugels en zorgen dat mmijn houding ontspannen is (niet klemmen, achter over enzovoort.)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 19:29

mariska75 schreef:
Nee dus, zagen is trekken, lucht geven doe je met je hand naar voren, teugels losgeven en dan je hand terug naar de normale uitgangspositie!!! Groot verschil dus!



sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen!

Dat is idd een goede methode! Werkt vaak beter dan zagen!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:06

Als ie werkelijk aan de kletter staat zijn alle middelen geoorloofd. Kan me werkelijk niet schelen hoe hard je dan zaagt. Persoonlijk probeer ik het hoofd omhoog te krijgen en ze dan af te stoppen, omtrekken/kleine volte heeft het nare neveneffect dat ze makkelijk onderuit gaan met jou erbij.

Beter kun je voorkomen dat ze aan de kletter slaan

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:37

In geval van nood heb ik de stelling; mijn nekje of zijn kwekje. 3 x raden wat het dan wordt

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:45

cornelie schreef:
In geval van nood heb ik de stelling; mijn nekje of zijn kwekje. 3 x raden wat het dan wordt



Haha wat een leuke uitdrukking!!! die ga ik onthouden (enne...ben het met je eens hoor!)

maaike100

Berichten: 219
Geregistreerd: 16-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:37

hoi hoi,
wat mij op de manege geleerd is, is dat je diep in je zadel moet gaan zitten.
en dan je eigen lang en zwaar maken.
!!!niet aan de teugels gan trekken!!!
maar gewoon kneden.
bij was er ook een keer een pony er van door gegaan en toen heb ik dat ook gedaan, het werkte wel.
dus ik zou dat als advies tegen jullie zeggen

Sioux15
Berichten: 67
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:24

Als eerste hoeft je paard geen reden te hebben om er zomaar vandoor te gaan. Als je paard ergens van schrikt dan had jij er allang voor moeten zorgen dat het vertrouwen zo groot tussen jullie is dat hij erop vertrouwt dat als jij zegt it`s okay het ook goed is....maar goed er blijven natuurlijk situaties waarin dat niks helpt. Je mag pas naar buiten gaan als je je paard ook kent.....dus zodra je voelt dat hij al een pas te snel doet dan dat jij wilt pak je de teugels op en zodra hij langzamer gaat meteen weer de ruimte geven. Als dit niet werkt leer je de one rein stop aan.....dan leert je paard op je zit te stoppen....En als er echt zo`n gote paniek is dat het paard helemaal niet meer luistert dan luistert ie naar niks ook niet naar omtrekken dan kun je idd zoals iemand hier al eerder zei beter gaan bidden dat je er goed vanaf komt...
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.. Btw vroeger deed ik het ook met omtrekken....maar nu heb ik vriendelijkere manieren geleerd die meer effect hebben.

Greetz Sioux

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:10

hahahaha je ziet in de post echt verschil tussen de gene die weten hoe en wat uit ervaring en mensen die het uit een boekje hebben!

Vnd het wel erg kinderachtig om te zeggen dat je het moet voorkomen, dit is namelijk niet altijd te voorkomen! Als het zo eenvoudig was geweest, had Anky ook der been niet gebroken een paar jaar terug..

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:06

Elk paard kan loperig zijn...Momenteel heb ik 2 paarden onder zadel, 1 in opleiding voor z nivo, ander is z2 geweest. De ene kan enorm loperig zijn en onder je weg lopen, zowel in de bak als in het bos. Vaak gebeurd het als ik ga aandraven, dan legt mevrouw het draftempo zo hoog, spant haar rug en zet haar "kop d`r op"

Mijn eerste reactie was "vroeger" altijd HO! Zo snel mogelijk stoppen, vaak zie je ruiters in die situatie ook een paard enorm in de mond trekken. Dat vind ik dus wel fout, het kan ook averechts werken en bovendien is je paard zoveel sterker. Om mijn paard terug te krijgen wanneer ze wat loperig wordt helpt maar 1 methode: rustig blijven, ontspannen in de hand blijven (dus niet trekken) ophoudingen maken en "lui" gaan lichtrijden. Vooral dat laatste werkt enorm goed, want hierdoor ontspant ze en komt ze mooi onder mij. Zou ik gaan trekken en roepen, zou ze in paniek raken en nog harder gaan...ik heb t niet zo op knetter hard

Mijn andere paard is voorheen Z2 geweest...erg braaf paard, super aan de hulpen. Eenmaal buiten, alleen op lange rechte paden, heeft ze nog wel eens de neiging knetterhard er vandoor te gaan in draf. Dus "kop d`r op" en gaan met die banaan. Mijn vriendin rijd haar, weet ook dat trekken geen zin heeft. Lui lichtrijden gaat moeilijk omdat ze door de schwung (ook in gestrekte draf jah) haast uit het zadel gewipt wordt. Zij blijft juist ophoudingen maken en doorzitten alsof ze een overgang naar de stap wil maken. Gebruik van stem helpt ook wel, als ze echt niet terug komt zet ze haar op een volte...Dus 2 verschillende paarden met 2 verschillende methodes.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:26

Ik zou proberen te blokkeren. Een hand op de manenkam en de andere er een keer hard langs trekken en gelijk weer ontspannen. Zonodig herhalen. En ook met stem proberen om het paard terug te krijgen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:20

M3isSi3j schreef:
De hoofdvraag is:

Wat is de beste manier om je paard terug te rijden als ti er van door gaat!?

Verschillende situaties kunnen zijn:
* op de weg
* op een (smal) bospad
* op het strand of een groot weiland
* in de bak

Aspecten waar je aan moet denken is:
* veiligheid van de omstanders
* veiligheid van je paard
* veiligheid van je zelf
* vriendelijkheid tegen over het paard
* efficientie.. (zo schrijven we dat toch?)


Hele leuke vraag, want de ene situatie is de andere niet!

Enfin, op de weg: ik zit daar met het verkeer en een paard dat gemakkelijk uitschuift op het asfalt (plus dat je zelf hele ellendige wonden krijgt van vallen op asfalt ) dus dat paard moet hoe dan ook zo snel mogelijk stil. Eventueel dan maar zijn mondhoeken oprekken tot zijn kiezen maar die moet weer onder controle komen en wel binnen enkele seconden! Eventueel probeer ik eraf te springen en aan een teugel stil te trekken maar dat hangt ook af van de vaart waarmee het gaat. Het remmen zal hier dus niet al te vriendelijk gaan, veiligheid voor alles.

Een smal bospad: hangt een beetje van bos tot bos af en ook van de kuren van het paard. Als het erg druk in dat bos is, zit je er ook weer mee dat je paard geen mensen onder de voet mag lopen. En dan nog de vraag of je paard netjes over het bospad blijft crossen of (auw!) tussen de bomen begint te slalommen, liefst met achterlating van de ruiter, vastgeplakt aan een boomstam. Dat zijn dingen waar ik niet zo gecharmeerd van ben. Als dat nou een bos is, in de middle of nowhere en het paard blijft over een bospad gaan dan neem ik de tijd om hem af te remmen, bijv. door zwaarder zitten, door langzamer lichtrijden, ophoudingen en wie weet laat ik hem wel gewoon gaan tot hij het zat is. Maar dat kan dus niet overal en niet bij elk paard. Hier is op de cirkel zetten ook geen optie want het pad is smal en wie weet zet je hem zo juist richting bomen. Hebben ze een zwart waas dan letten ze daar echt niet op.

Strand: nog nooit met een paard aan de kletter geweest daar, maar in theorie zet ik hem dan richting het mulle zand om daar zijn spatjes af te reageren. Ook weer: hoe druk is het?

Grote wei: Dat is prive, geen verkeersgevaar, daar kan ik de ruimte nemen en rustiger proberen terug te rijden, evt. met cirkels, overgangen etc.

In de bak: idem. Daar heb ik de tijd om uit te zoeken wat er werkt. Evt. kan ik van de bakwand gebruik maken om hem tegenaan te zetten maar ook hier weer: niet bij elk paard.

beau_diva
Berichten: 339
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:35

jah bij mij zo'n beetje hetzelfde als unrielle, alleen in de bak als ie er van door gaat, neit heel vaak hoor, dan laat ik em stil staan, en word ik heel kwaad met me stem, want een tik op zn kont word ie weer druk van.
maar soms als ze zonder reden een bok geeft geef ik wel weer een tik