wanneer met sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindii

Berichten: 51
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:27

zijn hier ook nog mensen die springen met sporen aan?

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:54

ja ik rijd ook met sporen, en ook met springen. maar dat was wel nodig met het springen, het was gewoon makkelijker, en beter voor het been met het springen. maar nu spring ik niet meer, en ik rijd nog gewoon met sporen, omdat ik het gewoon fijner vind, ik gebruik ze niet de hele tijd, maar soms een prikje, het is toch altijd handig

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:58

Heb laatst ook een topic gestart over sporen, maar dan over de 'pennymeisjes' die nog niet gevorderd genoeg zijn om met sporen te rijden, daar hebben we ook discussies gehad kijk hier maar eens op: http:// viewtopic.php?f=1&t=567208[/url]

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:05

Wanneer je zeker weet dat je je benen goed stil kunt houden, of juist om je benen stil te houden. Ik heb nog maar 1x met sporen gereden, en dat was omdat ik ongemerkt bleef drijven zegmaar, en ik kreeg 'les' op het paard van m'n vriendin. Toen heb ik even knopspoortjes omgehad, en moet zeggen dat ik gelijk m'n benen stúkken stiller houd, en nu nog steeds.
Vind wel dat er veel mensen té snel met sporen rijden, ook mensen die echt niet hun benen stil kunnen houden. Of die het gewoon stoer vinden om met sporen te rijden.

Qimm

Berichten: 15182
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:19

lindii schreef:
zijn hier ook nog mensen die springen met sporen aan?


Áls ik ze al om heb ga ik ze er daar niet voor af doen, maar ik ga ze er ook niet speciaal voor gebruiken. (ik heb overigens 1 cm knop sporen )

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:40

Ik vind dat je rond de B L1 wel aan sporen mag beginnen. Als je ook echt wedstrijden rijdt. Zodat je je been nog meer probeert stil houdt.
Sporen zijn van de VERFIJNING van de hulpen. Dat wil zeggen dat het voor andere mensen zo min mogelijk te zien is wat je doet met je voeten/benen. Dus ze zijn absoluut niet voor het voorwaartser rijden van een pard wat veel mensen denken.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 01:29

Ik rijd altijd met sporen, terwijl ik een heel heet voorwaarts paard heb. Ik heb korte stompe sporen, die ik (zoals ik het zelf noem) laag draag en bijna niet gebruik. Maar juist omdat hij zo voorwaarts is, wil hij vaak de wendingen nogal kort door de bocht nemen en slecht op mijn kuitdruk naar buiten komen. Dan zet ik ze wel in.
Mijn soms invallende instructeur, wilde dat ik ze afdeed, daar het paard zo voorwaarts is. Ik heb dat 2 weken volgehouden, maar het leek of hij steeds minder naar mijn kuit luisterde en liep voor mijn gevoel steeds slechter, nu heb ze gewoon weer om.

Ook tijdens een buitenrit, wil hij nog wel eens halverwege huiswaarts keren. Ook dan zet ik mijn sporen erin om onze weg weer te kunnen vervolgen.

Tijdens het springen doe ik ze niet af, maar heb ze absoluut niet nodig.

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:49

@santos; Ja daar zijn ze ook voor. Jou instrcutrice zeg het dan verkeerd Omdat je paard voorwaarts is moet je je spoortjes af doen. Hij kan ook voor hele andere dingen dienen!

MyWishMax

Berichten: 25394
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:06

santos schreef:
Ik rijd altijd met sporen, terwijl ik een heel heet voorwaarts paard heb. Ik heb korte stompe sporen, die ik (zoals ik het zelf noem) laag draag en bijna niet gebruik. Maar juist omdat hij zo voorwaarts is, wil hij vaak de wendingen nogal kort door de bocht nemen en slecht op mijn kuitdruk naar buiten komen. Dan zet ik ze wel in.
Ook tijdens een buitenrit, wil hij nog wel eens halverwege huiswaarts keren. Ook dan zet ik mijn sporen erin om onze weg weer te kunnen vervolgen.

Tijdens het springen doe ik ze niet af, maar heb ze absoluut niet nodig.


Bijna precies hetzelfde, alleen heb ik van die recht afgesneden sporen, laat ik maar zeggen. Maar zodra ik merk dat ik ze teveel gebruik, doe ik weer knopjes om. Ik kan hem wel zodner sporen rijden, maar ik mag op wedstrijden niet met zweep en wel met sporen, dus dan zijn ze wel makkelijk om hem iets te laten doen.

Ook als ik ze iets teveel gebruik gaat meneer alleen maar heel hard rennen en stom staan springen. Hij is heel precies over dat soort dingen, als je hem in zijn ogen oneerlijk behandelt dan zal je het merken ook.

Niet dat hij je eraf gooit, maar hij wordt steeds sterker en dan kan je niets met hem.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:07

Ik heb zelf nog nooit met sporen gereden, maar denk ook dat mijn pony daar niet 'beter' op reageert

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:14

Ik zie om me heen vaak dat sporen gebruikt worden om het niet aan het been zijn van het paard te verbergen. Maar dat vind ik niet de bedoeling van sporen.

Je paard moet van te voren gewoon goed aan het been zijn, en sporen zijn dan naar mijn idee alleen om je hulpen te verfijnen. Eventueel kun je ze een keer gebruiken om je paard te corrigeren als hij door je been heen loopt.

Zelf zou ik pas met sporen gaan rijden als ik merk dat de mate waarin ik mijn beenhulpen moet geven mijn paard stoort.

Qimm

Berichten: 15182
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:30

Ik doe zelfs vaak mijn sporen af wanneer ze vervelend is, Dan kan ik es rustig een schop geven (hetgeen beter werk dan spoortje prikken) om haar aandacht terug te krijgen en haar op de plek te zetten. Ze loopt namelijk geen pas vlotter met sporen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:08

ik rijdt soms met sporen, als mn bijrijdpaard net niet goed aan de hulpen staat gebruik ik ze niet. Liever even doorzetten met mn kuiten en dat hij daarop perfect reageerd, dan komen de sporen de volgende dag wel om het wat meer "verfijnder" te maken.
Overigens heb ik nu al een maand zonder gereden, maar nu meer omdat ik een nieuwe tik heb: mn hakken optrekken. (weet niet waar ik DAT nu weer vandaan haal?!!) dus vind het nogal sneu als ik dan sporen om heb.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:38

Ik rij met lange sporen. Ben ermee begonnen toen ik L2 ging rijden, omdat ik simpelweg scheef op mijn paard ging zitten tijdens het wijken om mijn been in de juiste positie te krijgen voor het wijken en met het lange spoortje kan ik er bij zonder scheef te gaan zitten. Ik vind het ook in de oefeningen makkelijker omdat je zo preciezer kan aangeven aan het paard welke oefening je vraagt, je spoor iets meer naar achter en je hebt een andere oefening en dat is zonder sporen toch verwarrend. Ik rij niet met zweep omdat het paard daar panisch voor is (vraag me niet waarom, heb hem nooit geslagen), en straf ook niet met de sporen, vind het een hulpmiddel en gebruik ze dus ook niet bij een buitenrit. Als ik rij gebruik ik mijn kuiten om aan te geven welk tempo hij moet nemen en de sporen bij de oefeningen om net dat beetje extra bevestiging te geven aan het paard bij een oefening zoals achterwaarts of schouderbinnenwaarts.

Sioux15
Berichten: 67
Geregistreerd: 17-04-06

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:13

Je hebt helemaal geen sporen nodig ook niet om je te verfijnen. Als jij een goede band/communicatie met je paard hebt dan kun je alles doen wat je paard kan. Rij gewoon lekker ontspannen zonder zweep en sporen en dan kom je er wel. Als je paard al helemaal niet op gewone beendruk luistert dan is er toch echt wel iets mis hoor. Begin dan weer bij het begin bij grondwerk zodra dat goed gaat kruip je er weer op. Maar heb vooral geduld.

Greetz Sioux

_Ingrid

Berichten: 933
Geregistreerd: 27-08-05

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:08

Ik gebruik alleen mn spoor om een paard wat door mn hulpen heen loopt te corrigeren. Ik zie in mijn les dat veel ruiters het vekeerd gebruiken, dan gaan ze ineens hulpen geven met hun spoor in plaats van hun kuiten. Je mag in de les ook alleen met spoor rijden als de instructeur vind dat je er mee kan rijden.
Ik rij ook veel zonder spoor, want anders ga ik te veel hulpen geven met mn spoor, en word ik te afhankelijk van mn spoor. Als ik op een paard rij wat niet per se met spoor gereden hoefd te worden doe ik ze niet om, hoewel mn instructeur daar anders over denk en ruiter die met spoor overweg kunnen het gewoon dragen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:10

Ikzelf wil niet op een paard met sporen rijden voor dat dier in een klasse moet starten waar sporen verplicht gedragen moeten worden.

Maastricht17
Berichten: 118
Geregistreerd: 12-07-05
Woonplaats: Maastricht

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:09

Nou ik heb toch weer een hoop vooroordelen over sporen gelezen op tijd van 2 pagina's. Gelukkig ook dingen gelezen waar ik het wel mee eens ben.
Ik kan op elk paard stappen met sporen, zonder met sporen te rijden!!!!!!!!! dat is wel even een heel groot verschil!!!
Je drijft met je kuit, NIET met je spoor. Het is daarom ook en vereiste dat je je sporen eraf kan houden tijdens het rijden, en zelfs als je drijft.

Ik zie een spoor als zowel een correctiemiddel als een verfijning van de hulpen. Als je paard niet goed genoeg op de kuitdruk reageert kan je veel subtieler corrigeren zonder al te veel spectacel dan met een zweep. Een voorbeeld van een verfijning van de hulpen is dat je bijvoorbeeld in een zijgang zit en je paard iets tegen het been valt of in tempo terugvalt, dat kan altijd gebeuren ook al heb je zo goed getraind. Dan is een spoortje heel fijn om het even perfect te laten verlopen.

Maar het belangrijkste van dit alles vind ik nog dat je erop moet kunnen zitten met sporen, zonder dat je ze gebruikt.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:12

alleen tijden trainen, niet buiten. ik vind hem er fijner op reageren.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:55

Ik rijd nooit met sporen, vind het ondingen, het paard moet ook zo op mijn benen reageren.

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:24

Maastricht17 schreef:
Nou ik heb toch weer een hoop vooroordelen over sporen gelezen op tijd van 2 pagina's. Gelukkig ook dingen gelezen waar ik het wel mee eens ben.
Ik kan op elk paard stappen met sporen, zonder met sporen te rijden!!!!!!!!! dat is wel even een heel groot verschil!!!
Je drijft met je kuit, NIET met je spoor. Het is daarom ook en vereiste dat je je sporen eraf kan houden tijdens het rijden, en zelfs als je drijft.

Ik zie een spoor als zowel een correctiemiddel als een verfijning van de hulpen. Als je paard niet goed genoeg op de kuitdruk reageert kan je veel subtieler corrigeren zonder al te veel spectacel dan met een zweep. Een voorbeeld van een verfijning van de hulpen is dat je bijvoorbeeld in een zijgang zit en je paard iets tegen het been valt of in tempo terugvalt, dat kan altijd gebeuren ook al heb je zo goed getraind. Dan is een spoortje heel fijn om het even perfect te laten verlopen.

Maar het belangrijkste van dit alles vind ik nog dat je erop moet kunnen zitten met sporen, zonder dat je ze gebruikt.


!!!! :J
Idd.. Het is eigelijk helemaal niet zo slim, nu zijn mensen snel geneigt met de hakken te drijven terwijl datb juist het beste is met je kuit!

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:57

ik rijd ong. 3 min in een jaar met sporen.
als ze sloom begint te worden in de zomer dan doe ik heel even spooren om, ze kan niet tegen zweep. en dan reageert ze de rest van het jaar weer super op been. ze krimpt in elkaar als ze voelt dat ik ze heb. maar ze reageert er daarna weer goed op benen zonder sporen.
als je je paard kunt rijden zonder bijzet teugels gekke bitjes, en sporen en zwepen dan heb je een goede band met je paard vind ik

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:56

dat is ook het probleem wat ik bij veel ruiters zie, die drijven nauwelijks met hun kuit, maar zetten gewoon bij iedere pas hun spoor erin. ziet er niet uit en zo krijg je naar mijn mening een afgestompt paard.

wel vind ik dat rambo net dat beetje extra eruit haalt als ik met spoor rij. ook handig omdat hij soms mijn binnenbeen wil negeren tijdens bochten.

nikkiejj
Berichten: 221
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: castricum

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:00

de eigenaar van mijn verzorgpaard rijd wel met sporen alleen ik niet, ik heb het gevoel dat ik er misbruik van maak dus doe ik het niet. ik rij ook zonder zweep omdat ze daar helemaal gek van word!. en zoals het nu gaat gaat het goed dus je hoord mij niiet klagen

maar iemand moet met sproen gaan rijden als je de preciese dingen wil doen dus wijken zonder veel moeite en dat je het bij niet niet "ziet" zg maar de ontzichtbare hulpen ik denk dat je het daarvoor moet gebruiken voor de rest niet.

(het zijn BTW alleen knop-spoortjes hoor)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:30

Onzichtbare hulpen heb je geen sporen voor nodig hoor