wanneer met sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:22

Ik zou graag van jullie weten wanneer jullie nou met sporen rijden. Ik heb hier wel eens discussies over met andere paardenmensen en ik merk om me heen dat er veel over wordt gepraat en ieder zijn eigen mening heeft, daarom benieuwd naar jullie mening!

Ik weet niet wanneer ik met sporen zou gaan rijden. Op dit moment niet, omdat ik net een beetje aan het dressuren ben met Vid. Maar op de manege heb ik wel met sporen gereden, nu achteraf denk ik dat ik ze niet op de juiste manier gebruikte, en heb ik er af en toe wel spijt van.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:25

Ik rij af en toe met (knop) sporen, af en toe met een zweepje en af en toie met niets, houdt haar scherp en zo stompt ze niet af! Met sporen kan ik net een beetje meer preciesie berijken, met een zweepje is ze net wat voowaartser en zonder, ach dat dat is meestal op buitenrit

Hoe ik er ooit mee begonnen ben? Ik reed op de manege waar ik werkte wel eens op een paard dat totaal geen ontzag had voor benen en of zweepjes, zodra je een spoortje had was alles in eens goed (dan hoefde je ze ook vrijwel niet te gebruiken) En toen ging ik me afvragen, 'wat zou garinka daar mee doen? En ik merkte dus dat ik met een spoortje net wat meer uit haar kan halen.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:57

Eigenlijk vind ik dat je helemaal geen sporen nodig hebt, ik gebruikte ze weleens op wedstrijd, maar had ze niet nodig, mijn paard was prima voor het been en op mijn zit kon ik alles rijden.
Een zweep vind ik handiger, dan kun je eens een aanwijzing geven, als bijv. een achterbeentje wat laks is, even een klein tikje, of bovenop de billen ij het verzamelen, maar dan echt een klein tikje, niet om te slaan maar aanwijzen waar het even moet gebeuren.
Alle paarden waar ik op heb gereden zijn beter geworden zonder spoor!

KirstenFranc
Berichten: 167
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Haarlem, NH en straks Vierpolders ZH :D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:00

Ik heb alleen met sporen gereden op een pony die M reed. Van de zweep werd ze alleen onrustig misschien door iets uit het verleen. Maar zodra ze merkte dat je sporen om had was het ineens een hele mooie merrie die alle gangen ineens goed kon :p

sillo

Berichten: 549
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:04

Ik vind dat je meestal niet met sporen hoeft te rijden tenzij je paard slecht aan je been is...zoals Orianda nu de laatste tijd is...en als k met zweep rijd word ze alleen maar vervelender.. maar met sporen kan ik haar net even wat meer power geven.. anders moet ik eerst 3 keer mn been aanleggen voordat ze gaat draven en daar heb k dan gewoon geen zin in.. En met oefeningen zoals wijken en uitgestrekte draf vind ik het ook wel fijner..

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:07

Ik vind dat een goede ruiter ieder paard zonder sporen kan rijden (als je het paard op kleine hulpjes hebt leren reageren). Als iemand met sporen begint te rijden is dat een stukje onmacht. Ik rijd zelf een merrie van 1,74 en ben zelf 1,63 en erg licht. Ik rijd haar zonder zweep en zonder spoor, hier doet ze het super op, en reageert op de kleinste beetjes druk. Hiermee wil ik alleen maar even aangeven dat hoe groot je ook bent, je bijna elk paard wel zo rijden kan. Natuurlijk, als je in de hogere dressuursport komt is het makkelijk om sporen te dragen zodat je maar hele lichte, maar precieze hulpen kan geven. Ik ben er dus niet op tegen bij een goede ruiter maar wel iemand die het gaat gebruiken omdat ie niet goed aan t been is.
dus hoe Sillo ze gebruikt vind ik niet goed.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:25

Zie de buik van een paard als een toetsenbord van je computer. als je met 2 vuisten gaat type zal je merken dat je onnaukeurig bent en vaak ernaast zit. Ookal weet je waar alle letters zitten, het gaat moeizamer. Als je nou met 2 vingers gaat type zal je merken dat je naukeuriger en dus ook duidelijker bent.

Sporen zijn dus om je hulpen te verfijnen en niet op je paard aan je been te krijgen. sporen werken alleen bij ruiters met een zeer stille beenligging en bij paarden die al goed aan de hulpen zijn!

Sammiej
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:50

Zodra je M start en je een goede ruiter bent.

Een slechte ruiter wilt er alleen maar misbruik van maken en het teveel gebruiken.

Zera

Berichten: 1324
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Vaals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:04

Ik heb altijd met sporen gereden..
Maar dat kwam er ook door omdat ik met meerdere mensen op dat paard reed we reden er zowieso met 2 verschillende ruiters op.. Ik had stompe sporen en die andere had wieltjes of scherpe sporen.. Dus als ik weer ging rijden reageerde ze er totaal niej meer op, als ik zonder sporen reed.. Dus ben k ook maar met sporen gaan rijden..

Ik vind het ook totaal niet verkeerd als iemand met sporen doet rijden, is voor iedereen hun eigen keus..
Ik zelf rij liever ook met sporen dan zonder..
het heeft ook niks te maken met welke klasse je rijdt.. Ik heb zelf een tijdje dressuur gereden gewoon voor de lol om toch nog ergens voor te rijden, maar dat was ook gewoon maar B dus ja..
Ik vind geen snars aan dressuur, dus dan doe je er ook niej veel voor..

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:16

sammie_44 schreef:
Ik vind dat een goede ruiter ieder paard zonder sporen kan rijden (als je het paard op kleine hulpjes hebt leren reageren). Als iemand met sporen begint te rijden is dat een stukje onmacht. Ik rijd zelf een merrie van 1,74 en ben zelf 1,63 en erg licht. Ik rijd haar zonder zweep en zonder spoor, hier doet ze het super op, en reageert op de kleinste beetjes druk. Hiermee wil ik alleen maar even aangeven dat hoe groot je ook bent, je bijna elk paard wel zo rijden kan. Natuurlijk, als je in de hogere dressuursport komt is het makkelijk om sporen te dragen zodat je maar hele lichte, maar precieze hulpen kan geven. Ik ben er dus niet op tegen bij een goede ruiter maar wel iemand die het gaat gebruiken omdat ie niet goed aan t been is.
dus hoe Sillo ze gebruikt vind ik niet goed.


Sporen hoeven absoluut geen teken van onmacht te zijn. Het wil nu eenmaal dat het ene paard vanuit zichzelf of om andere redenen beter reageert op het been dan een ander paard. De spoor kan dan de oplossing zijn. Wanneer je je paard vooruit drijft met je kuit en het paard reageert niet of te langzaam kun je de spoor laten volgen. Paarden zijn zo slim dat ze op gegeven moment echt wel merken dat ze beter kunnen gaan lopen als je kuitdruk geeft, anders volgt immers de spoor.

Dit heeft grote voordelen. Meestal kun je oefeningen sneller en beter aanleren, de communicatie tussen ruiter en paard verfijnt en het is veel plezieriger voor een paard dat je d.m.v. je spoor eerlijk en consequent bent, deze dieren willen weten waar ze aan toe zijn!

Bovendien voorkomt het iets wat ik toch regelmatig zie: De ruiter geeft kuitdruk, het paard reageert niet, de ruiter heeft geen spoor om zodat hij het paard kan bestraffen en als gevolg daarvan moet hij steeds meer kuitdruk gaan leveren (paarden lijken als het ware immuun voor de druk van je kuit te worden en je moet steeds meer druk leveren) tot het op gegeven moment zelfs richting schoppen gaat. Dit is natuurlijk zowel voor het paard als de ruiter niet fijn.

Let wel: de spoor is een strafmiddel en geen drijfmiddel!!!

Citaat:
Zodra je M start en je een goede ruiter bent.

Sammiej, dit kun je toch niet serieus menen?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:21

Zodra iemand echt goede controle heeft over het eigen lichaam en dus ten allen tijde in staat is om de spoor NIET te gebruiken, kan zo iemand in principe elk paard met spoor rijden.

Zelf rijdt ik liefst pas met spoor als het paard ZONDER spoor goed op het been reageert. Spoor moet namelijk een verfijning van je hulpen zijn en niet worden misbruikt om je hulpen harder aan te laten komen.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:26

QQQQ schreef:
Zodra iemand echt goede controle heeft over het eigen lichaam en dus ten allen tijde in staat is om de spoor NIET te gebruiken, kan zo iemand in principe elk paard met spoor rijden.

Zelf rijdt ik liefst pas met spoor als het paard ZONDER spoor goed op het been reageert. Spoor moet namelijk een verfijning van je hulpen zijn en niet worden misbruikt om je hulpen harder aan te laten komen.


Maar hoe ga je dat doen als je op een paard stapt die meteen al slecht op je kuit reageert en er geen positieve verandering plaats blijkt te vinden?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:32

Adil18 schreef:
Maar hoe ga je dat doen als je op een paard stapt die meteen al slecht op je kuit reageert en er geen positieve verandering plaats blijkt te vinden?

Met veel geduld. Hij begrijpt je niet. Een paard is niet opzettelijk dwars.

Hoe ga jij om met een buitenlander die jou niet verstaat? Ga je steeds harder praten, of probeer je je best te doen om je op een andere manier begrijpelijk te maken

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:42

QQQQ schreef:
Adil18 schreef:
Maar hoe ga je dat doen als je op een paard stapt die meteen al slecht op je kuit reageert en er geen positieve verandering plaats blijkt te vinden?

Met veel geduld. Hij begrijpt je niet. Een paard is niet opzettelijk dwars.

Hoe ga jij om met een buitenlander die jou niet verstaat? Ga je steeds harder praten, of probeer je je best te doen om je op een andere manier begrijpelijk te maken


Nee, met handen en voeten praten
Maar, ik heb bijvoorbeeld een paard gereden die gewoon zo moeilijk is geweest voor het been, wat je ook deed, ze reageerde niet (en geloof me maar dat ik het wel een maand heb geprobeerd, bij nader in zien was dat te lang). Dan kun je toch beter een spoor omdoen om de communicatie te verbeteren?
Wil ik er wel even bij vermelden dat ik nooit iets groters of scherpers heb gehad dan knopjes, meer is inderdaad nooit nodig geweest.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:54

Adil18 schreef:
Nee, met handen en voeten praten
Dat bedoel ik: Ander ingang vinden

Adil18 schreef:
Maar, ik heb bijvoorbeeld een paard gereden die gewoon zo moeilijk is geweest voor het been, wat je ook deed, ze reageerde niet (en geloof me maar dat ik het wel een maand heb geprobeerd, bij nader in zien was dat te lang). Dan kun je toch beter een spoor omdoen om de communicatie te verbeteren?
Wil ik er wel even bij vermelden dat ik nooit iets groters of scherpers heb gehad dan knopjes, meer is inderdaad nooit nodig geweest.

Ik heb vrij veel van dat soort paarden gereden. Probleem is, dat je vaak geneigd bent veel teveel te doen, wat het extra moeilijk maakt om het been stil te houden, wat weer een rede is om juist géén spoor te gebruiken.

Hij reageert niet op een hulp op de juiste plek, is hier ongevoelig. Hardere inwerking geeft misschien wel een reactie, maar maakt 'm niet gevoeliger. Beter is om een andere ingang te vinden, bijvoorbeeld:
- hulp van de grond, waarbij hulp van ruiter en helper worden gecoordineert om het paard de hulp van de ruiter te laten begrijpen
- veel paarden reageren zeer goed op (meer of minder) zwiepen van de zweep. Ruiter kan dit gebruiken om begrip voor licht been te verwerven (is pijnloos)
- werk aan de longe om voorwaartse impuls te creeren en om stemhulpen te bevestigen. Gebruik stemhulp te paard om paard betekenis van licht been te leren

Geef paard altijd de KANS om je te begrijpen, begin van stand naar stap, begin met benen volledig van paard af en dan zachtjes been geven. Dit verschil MOET ie voelen en geen reactie betekend, dat ie het niet snapt. Hier dus aan werken.

Er zijn vele mogelijkheden, creatief zijn is wel eens nodig. Ik zal dit probleem nooit met sporen proberen op te lossen.

Vergeet ook niet, dat niet elk paard even gevoelig op het been KAN reageren (individuele reflexen verschillen nu eenmaal).

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:47

Ik gebruik pas sporen als ik op een paard een kuitje kan geven en dat die goed op reageer (liefst zonder zweep). Sporen is eigenlijk bedoeld dat de hulpen kan gaan verfijnen en hierdoor betere zijgangen kunnen maken. Straffen met sporen vind ik toch niet slim en de plek waar een paard een trap heeft gehad kunnen dik worden en dat vind ik eigenlijk een misstap. Straffen doe je gewoon met een zweep (niet hard slaan maar gewoon een tikje)

toch vind ik heel jammer dat mensen sporen gebruiken om de tempo te kunnen verhogen

ilovequinten

Berichten: 931
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Belgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:51

ik rij eigenlijk heel weinig met sporen.. als mijn paard niet actief is ofzo. Zal ofwel liggen aan dat hij een beetje afgestompt geraakt en dat ik dit snel moet verbeteren of de kleine factoren zoals het weer bv. ! En paard kan ook eens zen ups & downs hebben.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:55

idd
als me paard moe is dan ga ik toch wat rustiger aan doen en na het rijden ff gaan tempraturen... ff uitzoeken wrm hij zo moe is en vaak kom je niet zo snel achter

Lynnlovesyou
Berichten: 380
Geregistreerd: 16-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:52

Ik heb een tijdje gereden met sporen omdat de eignaars zeiden dat ik hem anders niet goed kon rijden dus ik zo onwetend als ik ben sporen aangedaan .... Maar nu heb ik ze al een tijdje uitgedaan en heb gwn aan mijn been gezet en nu gaat het allemaal veel beter ik ben er echt blij om !

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:50

voor voltes en stellingen te nemen.

dan gebruik ik soms sporen

xxxLotte
Berichten: 548
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:28

Ik rijd nooit met sporen, ook nog nooit gedaan. Maar de paardjes op de manege lopen altijd door!

x

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:44

IK rijd de ene keer met spoor en de andere keer zonder spoor . Ik heb vaak het gevoel dat ik ze nodig heb om net dat kleine beetje power in de kont te krijgen om het zo maar even te zeggen . Ik rijd nu al weer 2 weekjes zonder omdat ik werk dat ik teveel prik met mijn spoor dus ik eerst even terug wil naar mijn been netjes houden . Als ik met spoor rijd rijd ik overigens met scherp spoor van 2 cm

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:33

Sporen horen gewoon bij mijn standaard uitrusting. Elk paard stap ik met sporen aan op. Ik gebruik ze maar zelden maar het is wel handig als je ze dan al aan hebt. De kunst is juist om met sporen te rijden zonder ze te gebruiken.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:14

Anne_GTI schreef:
Sporen horen gewoon bij mijn standaard uitrusting. Elk paard stap ik met sporen aan op. Ik gebruik ze maar zelden maar het is wel handig als je ze dan al aan hebt. De kunst is juist om met sporen te rijden zonder ze te gebruiken.


Dat vind ik dus ook!

@ ThOmas: Ik bedoelde met "starmiddel" verder ook niet te zeggen dat ik met de sporen schop. Voor mijn paarden is de "straf" duidelijk als ik even met mijn sporen druk als ze niet of te langzaam reageren op mijn kuit. Meestal is dit een paar keer en daarna heb je de spoor bijna niet meer nodig

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:15

Ik heb eerst nooit met sporen gereden, maar nu bij deze pony wel. Hij reageert wel goed op me been, maar als hij dat niet doet, doe ik wat met mijn spoortje. Ik gebruik ze zelden, maar het is gewoon fijn om wat achter de hand te hebben voor als hij niet op je kuit reageert en aangezien ik op wedstrijd niet met zweep mag rijden vind ik het ook niet veel zin hebben om hem thuis wel met zweep te rijden, want die heb ik er in de proef niet bij