Laag Diep Rond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:23

ellen82 schreef:
Ik heb zelf totaal geen verstand van LDR, maar ik geloof wel dat je zonder te trekken je paard zo diep kunt krijgen. Hiervoor zal je dan waarschijnlijk wel jaren moeten trainen en je paard goed actief aan je been moeten hebben. Of iedereen het op deze manier doet is een tweede, maar daar gaat het nu eigenlijk niet over.


Vergeet niet dat er heel wat rijkunstige gevoel bij komt kijken. Je moet precies weten wanneer en hoeveel weerstand je mag bieden en ook wanneer je dat weer laat afvloeien.
Van getrek en gepluk is nog nooit een paard beter geworden.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:26

M3isSi3j schreef:
Dat is niet waar.. Rolkür met LDR vergelijken is als zagen een ophouding noemen!

Nee hoor, rollkür is de term die LDR-tegenstanders gebruiken voor LDR.
Egni schreef:
Adil18 schreef:
Jij verwoord precies mijn gedachte. Maar goed om te weten dat het daadwerkelijk een positieve invloed op de achterhand heeft (weer onder de voorwaarde dat je weet wat je doet), aangezien ik van mening ben dat eigenlijk alles vanuit de achterhand moet komen, een paard met slecht achterhandgebruik zal in mijn ogen bijvoorbeeld nooit instaat zijn tot een krachtig en correcte passage, piaffe, wending om de achterhand etc. etc.


Inderdaad, als ik onverhoopt (gehaast vaak) denk vandaag "even snel" te kunnen rijden, maar daardoor het activeren van het achterbeen te snel wil uitvoeren en er niet de tijd voor neem dan is het resultaat standaard: ruzie/communicatiestoornis/en geen fijn loslatend paard.
Ik moet dus elke dag bewust voordat ik ga rijden nadenken over wat ik wil bereiken, bijvoorbeeld losrijden of ook echt een proefgerichte training, en altijd al in het losstappen in warm rijden dat achterbeen al ophalen.

Je staat trouwens versteld hoeveel handige paarden/ruiters er zijn die met een minder dragende achterhand er wel passage piaffe etc. uitpersen... Vaak geeft dit toch niet zo'n heel fijn beeld van de happy athlete....

Sorry, maar ik haal uit jouw verhaal niet wat LDR bijdraagt aan het achterbeen, alleen dat je het als voorwaarde ziet vóórdat je LDR vraagt.

Ook in de rest van je verhaal vertel je wel hoe en wanneer je het toepast, maar je geeft geen echte reden, op één keer na:
Egni schreef:
Over het algemeen wel LDR, want meneer wordt snel een beetje stoer van voren (steeds meer voorbeen, steeds minder achterbeen)


Skitter schreef:
Sorry hoor, maar ik kan niet echt geloven dat je zonder je kracht te gebruiken, het paard zo diep krijgt..

Ja hoor dat kan best, als je maar niet het hele eind in één keer vraagt.
Probleem is echter, dat er wel kracht nodig is om het paardenhoofd in die positie te houden. Als de ruiter dus niets in de hand heeft, moet het paard z'n hoofd daar actief houden. Verspilde energie die ik persoonlijk liever in de achterhand gebruik.

ellen82
Berichten: 312
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:27

Jippie schreef:
ellen82 schreef:
Ik heb zelf totaal geen verstand van LDR, maar ik geloof wel dat je zonder te trekken je paard zo diep kunt krijgen. Hiervoor zal je dan waarschijnlijk wel jaren moeten trainen en je paard goed actief aan je been moeten hebben. Of iedereen het op deze manier doet is een tweede, maar daar gaat het nu eigenlijk niet over.


Vergeet niet dat er heel wat rijkunstige gevoel bij komt kijken. Je moet precies weten wanneer en hoeveel weerstand je mag bieden en ook wanneer je dat weer laat afvloeien.
Van getrek en gepluk is nog nooit een paard beter geworden.


Daar heb je zeker gelijk in!! Ik zal het zelf ook zeker niet gaan doen, omdat ik weet dat ik daar niet goed genoeg voor ben. Maar enigszins in die richting (lees: lekker rond en laag) ben ik wel aan het trainen, maar ook daar heb je dat gevoel zeker voor nodig!
Nu ik dit aan het typen ben bedenk ik me eigenlijk dat het toch in zekere mate hetzelfde is, alleen dan op verschillend niveau

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:33

Jezus, dan vertel je eens wat geloven ze je niet..

Nou zoals jullie willen;
* Hij woont in België,
* Ongeveer uurtje vanuit Hulsberg met de Trailer,
* Hij heet Noël, (Ben even achternaam vergeten, maar vraag nog wel eens, zie hem toch Woensdag)
* Paard waar hij GP mee heeft gehaald heet Kenzo,
* Heeft dochter (Saskia) + Vrouw.. De dochter heeft daarna met Kenzo in een zomer van Z naar GP gereden,
* Heeft tijdje geen wedstrijden meer gereden -> Problemen Kenzo's gezondheid,
* Heeft nieuw paard aangeschraft (Kleine (niet mooie) andalusier)

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:33

En als jullie willen kan ik ook nog een beschrijving geven hoe hij eruit ziet.

Nienke_a

Berichten: 289
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Roosendaal[NB]

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:36

Ik heb een ander "idee"van LDP. want dan zou hij toch juist met zijn hals veel lager moeten lopen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:41

oatswoats schreef:
Ik heb een ander "idee"van LDP. want dan zou hij toch juist met zijn hals veel lager moeten lopen.

Heb je misschien een foto van het beeld dat jij erbij hebt?

Nienke_a

Berichten: 289
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Roosendaal[NB]

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:48

ja, ik zal er een laten zien.

Afbeelding

het is een foto van iemand waarmee ik altijd samen ga paardrijden en zo rijd zij hem los

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:23

ik vind de foto in de post boven mij geen goed voorbeeld. Als ik dit zie is het eerste wat ik denk: rij je paard eerst op 4 benen voordat je aan de voorkant gaan zitten! Het paard loopt zo gigantisch op zn voorhand dat dit echt blessures gaat veroorzaken op de langer termijn..

Aan de andere kant: het is een moment opnamen dus ik mag er niet over oordelen..

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:35

Ik gebruik maar even een reactie die ik op een ander onderwerp heb gegeven over aanleuning in reactie op deze laatste foto.
De verbinding van de ruiterhand met de paardenmond wordt aanleuning (aan de teugel) genoemd. Een goede aanleuning is gelijkmatig en geeft de ruiter het gevoel dat hij met elastiek is verbonden met de paardenmond. Dit kan alleen wanneer het paard nageeft en de ruiterhand gevoelig en licht inwerkt. Dit kan alleen bereikt worden wanneer het paard in evenwicht loopt (op eigen benen). Hoe meer het paard in evenwicht loopt hoe beter de aanleuning.
Dit paard loopt totaal niet in evenwicht en kan je dus op deze wijze nooit een goede aanleuning bereiken.
Mijn reactie op de allereerste foto's: als ik op deze wijze mijn doel moet bereiken dan stop ik direct met rijden. Ik vind het vreselijke foto's en vallen wat mij betreft onder dierenmishandeling. Lijkt erg veel op de methode die ook helaas wordt toegepast: een paard in die houding vast te binden en met zijn hoofd tegen de muur te zetten en hem zo een aantal uur te laten staan. (zie ruiters en rechters van Ernst van Loon )

Egni

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Terschuur

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:50

Sorry, maar ik haal uit jouw verhaal niet wat LDR bijdraagt aan het achterbeen, alleen dat je het als voorwaarde ziet vóórdat je LDR vraagt.

Ook in de rest van je verhaal vertel je wel hoe en wanneer je het toepast, maar je geeft geen echte reden, op één keer na:

Egni schreef:
Over het algemeen wel LDR, want meneer wordt snel een beetje stoer van voren (steeds meer voorbeen, steeds minder achterbeen)

Ik zeg ook niet dat LDR een bijdrage voor het achterbeen is, juist niet, het achterbeen moet er eerst bij zijn!
Vervolgens gebruik ik het LDR rijden om nog meer lossigheid op het lijf te krijgen, nog meer controle over het achterbeen en naar het gevoel te streven dat alle hulpen, de kleinste ook, doorkomen in het paardenlichaam.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:41

Egni schreef:
Sorry, maar ik haal uit jouw verhaal niet wat LDR bijdraagt aan het achterbeen, alleen dat je het als voorwaarde ziet vóórdat je LDR vraagt.

Ook in de rest van je verhaal vertel je wel hoe en wanneer je het toepast, maar je geeft geen echte reden, op één keer na:

Egni schreef:
Over het algemeen wel LDR, want meneer wordt snel een beetje stoer van voren (steeds meer voorbeen, steeds minder achterbeen)

Ik zeg ook niet dat LDR een bijdrage voor het achterbeen is, juist niet, het achterbeen moet er eerst bij zijn!
Vervolgens gebruik ik het LDR rijden om nog meer lossigheid op het lijf te krijgen, nog meer controle over het achterbeen en naar het gevoel te streven dat alle hulpen, de kleinste ook, doorkomen in het paardenlichaam.


Heb je juist duidelijk gezegd hoor

Dionnee

Berichten: 1839
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: heerjansdam/zwijndrecht

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:51

Schangah schreef:
Ik gebruik maar even een reactie die ik op een ander onderwerp heb gegeven over aanleuning in reactie op deze laatste foto.
De verbinding van de ruiterhand met de paardenmond wordt aanleuning (aan de teugel) genoemd. Een goede aanleuning is gelijkmatig en geeft de ruiter het gevoel dat hij met elastiek is verbonden met de paardenmond. Dit kan alleen wanneer het paard nageeft en de ruiterhand gevoelig en licht inwerkt. Dit kan alleen bereikt worden wanneer het paard in evenwicht loopt (op eigen benen). Hoe meer het paard in evenwicht loopt hoe beter de aanleuning.
Dit paard loopt totaal niet in evenwicht en kan je dus op deze wijze nooit een goede aanleuning bereiken.
Mijn reactie op de allereerste foto's: als ik op deze wijze mijn doel moet bereiken dan stop ik direct met rijden. Ik vind het vreselijke foto's en vallen wat mij betreft onder dierenmishandeling. Lijkt erg veel op de methode die ook helaas wordt toegepast: een paard in die houding vast te binden en met zijn hoofd tegen de muur te zetten en hem zo een aantal uur te laten staan. (zie ruiters en rechters van Ernst van Loon )


Mijn pony, rij ik ook zo laag. Maar die loopt echt wel op eigen benen hoor.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:35

Rollkur is geen LDR volgens mij (ik heb de 100 pagina's in voorgaande discussies gevolgt). Rollkurr of Hyperfexen kan je zien op de eerste foto's die TS in haar eerste post laat zien. LDR rijden is veel meer naar beneden, zodat het schoft het hoogste punt is of het midden van de hals. Het paard loopt bij LDR wel achter de loodlijn, maar niet zo met de kin op de borst als bij rollkur/ hyperflexion. Dat is wat ik er tot nu toe van kan vertellen. Het zijn wel vaak de LDR ruiters die ook rollkur/hyperflexion toepassen.

Ik denk dat je met de klassieke methode net zo goed naar GP niveau kunt rijden als met (correct uitgevoerde) LDR training. Je moet de training op je paard afstemmen, en niet op degene die toevallig veel gouden plakken binnenhaalt...

ellen82
Berichten: 312
Geregistreerd: 16-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:48

Yvonnelind schreef:
...
Ik denk dat je met de klassieke methode net zo goed naar GP niveau kunt rijden als met (correct uitgevoerde) LDR training. Je moet de training op je paard afstemmen, en niet op degene die toevallig veel gouden plakken binnenhaalt...


_/-o_ Dit geldt naar mijn idee boven alles

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:04

Egni schreef:
Ik zeg ook niet dat LDR een bijdrage voor het achterbeen is, juist niet, het achterbeen moet er eerst bij zijn!
Vervolgens gebruik ik het LDR rijden om nog meer lossigheid op het lijf te krijgen, nog
meer controle over het achterbeen
en naar het gevoel te streven dat alle hulpen, de kleinste ook, doorkomen in het paardenlichaam.
Jouw lange verhaal was een reactie op:
Adil18 schreef:
Ik heb op Horsemanpro.com een stuk over het zogenaamde "Neckflexing" gelezen, misschien dat daar nog meer mensen belangstelling bij hebben? Een zeer uitgesproken mening, dat wel, maar heel interessant om te lezen.

Over LDR, het lijkt mij een uitstekende gymnastische oefening mits je donders goed weet waar je mee bezig.
Wat ik me wel afvraag als ik deze foto's zie, is of het achterhand gebruik daadwerkelijk bevordert wordt met deze oefening

. Het lijkt mij juist logischer dat wanneer een paard zo ingesteld wordt het in zekere mate op de voorhand gedwongen wordt, aangezien het voorbeen geen enkele ruimte tot bewegen heeft (zo zie ik het, het hoeft niet zo te zijn, ik ben niet uitermate goed bekend met dit systeem). De achterhand zal er op dat moment wel leuk achteraan komen, maar behoud deze haar dragende functie. Het dunkt me door zo te gaan rijden dat het enige effect wat je bereikt het moeilijk bijrijden van de achterhand is.

Misschien dan de meer bekendere met dit systeem toe kunnen lichten of (en zo ja hoe) het achterhandgebruik bevodert wordt hierdoor of juist niet. zo niet, dan beschouw ik LDR niet meer als een manier om de hals los te werken (wat ik dan overigens op een andere manier zou aanpakken, maar ieder z'n meug )
Maar jij zegt volgens niet wat het bevorderende effect op de achterhand is.
Nu zeg je dat het meer controle van de achterhand oplevert. Ook dat blijkt niet uit je verhaal. Kan je dat dan toelichten?
Dat het meer controle geeft als ie "voor wat stoer" is, dat wil ik best geloven.
Yvonnelind schreef:
Rollkur is geen LDR volgens mij (ik heb de 100 pagina's in voorgaande discussies gevolgt). Rollkurr of Hyperfexen kan je zien op de eerste foto's die TS in haar eerste post laat zien. LDR rijden is veel meer naar beneden, zodat het schoft het hoogste punt is of het midden van de hals. Het paard loopt bij LDR wel achter de loodlijn, maar niet zo met de kin op de borst als bij rollkur/ hyperflexion. Dat is wat ik er tot nu toe van kan vertellen. Het zijn wel vaak de LDR ruiters die ook rollkur/hyperflexion toepassen.

Ik denk dat je met de klassieke methode net zo goed naar GP niveau kunt rijden als met (correct uitgevoerde) LDR training. Je moet de training op je paard afstemmen, en niet op degene die toevallig veel gouden plakken binnenhaalt...
Nou, er wordt weer lekker geworsteld met termen...
LDR = rollkur = hyperflexion = "zoals Sjef en Anky trainen".
Enige verschil is wie het zegt:
LDR = eigenlijk meest gebruikt
Rollkür = in duitsland gebruikelijke term, meest gebezigt door LDR tegenstanders
Hyperflexion = Term die er laatst in Lausanne aan is gegeven.

Jij zou dus hetgeen Oatswoats op de foto laat zien onder LDR laten vallen? Ik noem dat gewoon lang en laag, achter de loodlijn (en inderdaad behoorlijk op de voorhand).

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:24

@QQQQ: Dat is jouw conclusie; nee dus. Ik heb nog geen foto gezien waarvan ik denk: dàt is nu LDR rijden. Hyperflexion heb ik wel gezien. Dàt is wel diep in de zin van ver achter de loodlijn, maar ìk zie er niks laags in en niks ronds. Ik ben geen pro hyperflexion overigens. Het ziet er niet plezierig uit (zacht gezegt). In LDR rijden kan ik mij nog wel enigzins vinden (mits correct uitgevoerd bij een paard die het past). Ik vind zelf mijn bovenstaande verhaal een redelijk duidelijke uiteenzetting; in tegenstelling tot sommige betogen van jouw in voorgaande discussies ... Ik heb geprobeert uit te leggen wat de termen inhouden, om duidelijkheid te scheppen, maar het is wat jouw betreft niet gelukt begrijp ik... Jammer.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:46

Yvonnelind schreef:
@QQQQ: Dat is jouw conclusie; nee dus. Ik heb nog geen foto gezien waarvan ik denk: dàt is nu LDR rijden. Hyperflexion heb ik wel gezien. Dàt is wel diep in de zin van ver achter de loodlijn, maar ìk zie er niks laags in en niks ronds. Ik ben geen pro hyperflexion overigens. Het ziet er niet plezierig uit (zacht gezegt). In LDR rijden kan ik mij nog wel enigzins vinden (mits correct uitgevoerd bij een paard die het past). Ik vind zelf mijn bovenstaande verhaal een redelijk duidelijke uiteenzetting; in tegenstelling tot sommige betogen van jouw in voorgaande discussies ... Ik heb geprobeert uit te leggen wat de termen inhouden, om duidelijkheid te scheppen, maar het is wat jouw betreft niet gelukt begrijp ik... Jammer.

Jij hebt jouw versie van interpretatie van de termen gegeven.
Verdiep je in de materie, die gaat al héél ver terug, en dan zie je vanzelf dat alle 3 de termen op hetzelfde slaan.
Als jij graag gelooft dat LDR iets héél anders is, dan verklaart dat misschien waarom jij eerdere discussies niet goed hebt kunnen volgen.
Ga eens op zoek naar foto's van hoe jij je LDR voorsteld, dan weten we tenminste ook waar jij over praat.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:55

http://www.horses-academy.nl/2004/htm/b ... php?id=702
Ik weet niet of je deze link kunt openen maar hier kun je zien wat Imke en tineke Bartels verstaan onder LDR. Ziet er wat vriendelijker uit dan wat de TS geplaatst heeft.

Het is belangrijk dat je weet hoe je de techniek moet toepassen en
als onderschrift staat ook heel duidelijk: er wordt altijd per paard bekeken óf en in welke mate de methode wordt toegepast. En ik denk dat dat het aller belangrijkst is.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:09

Je ziet dat dit paard(fot T en I Bartels, ook achter de loodlijn lopen maar nog wel keurig op eigen benen, hier zie je de ontspanning. Het paard van de TS is werkelijk in de krul getrokken, totaal geen ontspanning, niks. Ik wil zeker niet zeggen dat ik het beter kan en daarom doe ik het dus helemaal niet. Het paard van oastwoats loopt veel te zwaar op de voorhand, ik denk dat we dat allemaal wel zien.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:38

IMJ schreef:
http://www.horses-academy.nl/2004/htm/b ... php?id=702
Ik weet niet of je deze link kunt openen maar hier kun je zien wat Imke en tineke Bartels verstaan onder LDR. Ziet er wat vriendelijker uit dan wat de TS geplaatst heeft.

Het is belangrijk dat je weet hoe je de techniek moet toepassen en
als onderschrift staat ook heel duidelijk: er wordt altijd per paard bekeken óf en in welke mate de methode wordt toegepast. En ik denk dat dat het aller belangrijkst is.

Het paard op de achtergrond loopt al dieper. Wellicht rijdt ze dit paard niet zo diep, of op dit moment niet zo diep.

Ook heb ik Tineke meermalen met Luxaflex LDR zien rijden, dat ziet er exact zo uit als de foto's van de TS, voor langere tijd, in alle gangen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:40

IMJ schreef:
Je ziet dat dit paard(fot T en I Bartels, ook achter de loodlijn lopen maar nog wel keurig op eigen benen, hier zie je de ontspanning. Het paard van de TS is werkelijk in de krul getrokken, totaal geen ontspanning, niks. Ik wil zeker niet zeggen dat ik het beter kan en daarom doe ik het dus helemaal niet. Het paard van oastwoats loopt veel te zwaar op de voorhand, ik denk dat we dat allemaal wel zien.

Overigens loopt het paard van Imke ook op de voorhand, gezien de grotere afstand tussen de beide voorhoeven dan de afstand tussen de beide achterhoeven.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:45

Het paard op de achtergrond zag ik idd ook, die loopt zeker weer dieper. Over een foto kun je moeilijk een oordeel geven, het is een moment opname. Toch zie je duidelijk op de foto's van de TS dat de ontspanning ver te zoeken is (check het oog!!!) Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is en dat het paard hier nou echtblij mee is. Het paard op de voorgrond bij T en I Bartels laat veel meer ontspanning zien er straalt absoluut meer rust uit. Maar misschien kun jij meer foto's vinden van jouw versie/mening van LDR?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:56

Nogmaals, ik kan het niet en doe het dus ook niet. Ik ben met dit soort topics altijd zo bang dat mensen denken, hé, dit is dus de bedoeling dat kan ik ook wel!

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 00:05

Als ik het in mijn posts over LDR heb, dan bedoel ik altijd 'hyperflexion' en 'rollkür', in mijn bevinding staan deze termen allemaal voor hetzelfde en geven allemaal opening voor hetzelfde exces.