Laag Diep Rond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:36

Justarman schreef:
Nou barst maar los



Afbeelding




En verdomd wat liep Ollright weer apart vorige week (wat je van Lingh niet kon zeggen overigens )

QQ: wat is er nu weer mis met spectaculair?? Dat het scoort?

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:17

Tyrza schreef:
Maar waarom quote je dan mijn stukje?


Omdat ik daar informatie uit heb gehaald hoe LDR gebruikt word.
Heeft niets met jou persoonlijk te maken

Dionnee

Berichten: 1839
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: heerjansdam/zwijndrecht

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:19

Citaat:
Voor mijn gevoel ben ik in deze fase met name met het volgende bezig: Aktief aan het been maken, lager instellen (voor zover het paard het blijft aanbieden. Met mijn huidige paard gaat dat in millimeters). Daarna het stukje losgelatenheid opzoeken en hand ontspannen, bijna gelijktijdig halve ophouding maken, heup naar mijn hand toe brengen (zodat er een soort driehoek tussen mijn hand/heup en zijn mond ontstaat), buikspieren iets aanspannen en aanvullen met been. Hierdoor komt het achterbeen er meer onder en blijft elektrisch. Vervolgens been af laten hangen en weer lager instellen, etc etc etc

Is hij nu eenmaal op het punt dat hij daar loopt waar ik hem hebben wil, dan kan ik voortborduren op dat hij meer gaat liften in de ribben/schoft. Dus maw: de achterhand/heupen gaan meer kantelen, rug wordt nog ronder, de aanleuning is heel elastisch (echt zo'n superfijn gevoel als je dat punt hebt bereikt!). Dan komt er meer gedragenheid en schwung dan er oorspronkelijk was.


Idd, dit bedoel ik dus. :J

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:24

Ik vertel alleen maar wat ik zie en hoor van die GP ruiter, hoor .. En het helpt dus wel, die man koopt simpele paarden zonder talent of goede afstamming en krijgt ze toch ver in de GP sport.. Niks verkeerds aan, kon ik het maar! En inderdaad, het is dwingen maar ik ken genoeg gevallen wanneer het niet anders gaat dan dwingen..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:30

Ben ik toch wel benieuwd hoe die persoon heet, Djuukiej

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:44

@M3isSi3j: LDR en RollKür is hetzelfde en de beelden van de TS zijn LDR beelden.

Zep schreef:
QQ: wat is er nu weer mis met spectaculair?? Dat het scoort?

Niks, als het verder correct is, maar als het alleen aan de voorkant spectaculair is en de jury er daarom hoge punten voor geeft, dan is er vanalles mis.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:56

QQQQ schreef:
@M3isSi3j: LDR en RollKür is hetzelfde en de beelden van de TS zijn LDR beelden.




Dat is niet waar.. Rolkür met LDR vergelijken is als zagen een ophouding noemen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:54

Djuukiej schreef:
Ik vertel alleen maar wat ik zie en hoor van die GP ruiter, hoor .. En het helpt dus wel, die man koopt simpele paarden zonder talent of goede afstamming en krijgt ze toch ver in de GP sport.. Niks verkeerds aan, kon ik het maar! En inderdaad, het is dwingen maar ik ken genoeg gevallen wanneer het niet anders gaat dan dwingen..


mmmmm, hoe groot is jou duim????

Nee, ik geloof er geen bal van, kom eerst maar eens met namen. Op deze manier maak je jezelf op zijn zachst gezegd ongeloofwaardig

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:29

Ik heb op Horsemanpro.com een stuk over het zogenaamde "Neckflexing" gelezen, misschien dat daar nog meer mensen belangstelling bij hebben? Een zeer uitgesproken mening, dat wel, maar heel interessant om te lezen.

Over LDR, het lijkt mij een uitstekende gymnastische oefening mits je donders goed weet waar je mee bezig. Wat ik me wel afvraag als ik deze foto's zie, is of het achterhand gebruik daadwerkelijk bevordert wordt met deze oefening. Het lijkt mij juist logischer dat wanneer een paard zo ingesteld wordt het in zekere mate op de voorhand gedwongen wordt, aangezien het voorbeen geen enkele ruimte tot bewegen heeft (zo zie ik het, het hoeft niet zo te zijn, ik ben niet uitermate goed bekend met dit systeem). De achterhand zal er op dat moment wel leuk achteraan komen, maar behoud deze haar dragende functie. Het dunkt me door zo te gaan rijden dat het enige effect wat je bereikt het moeilijk bijrijden van de achterhand is.

Misschien dan de meer bekendere met dit systeem toe kunnen lichten of (en zo ja hoe) het achterhandgebruik bevodert wordt hierdoor of juist niet. zo niet, dan beschouw ik LDR niet meer als een manier om de hals los te werken (wat ik dan overigens op een andere manier zou aanpakken, maar ieder z'n meug )

Egni

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Terschuur

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:52

Allereerst: De manier waarop een paard getraind dient te worden verschilt per paard.

Ik rijdt mijn eigen paard op het moment ook vrij diep en rond. Niet zo diep als op de foto's, zover zijn we niet.
Maar het begint wel eerst bij het activeren van het achterbeen, elke dag weer. Vanuit de stal direct LDR willen gaan rijden zonder het achterbeen snel en actief te hebben maakt meer kapot dan dat het een toegevoegde waarde heeft. Maar aan het LDR rijden van mijn paard is wel 5 jaar training aan vooraf gegaan, met in acht neming van zijn niet optimale bouw, traag achterbeen en een zware boeg en iel nekje. Het eerste jaar heb ik alleen de slungeligheid eruit gereden en hem op eigen benen laten lopen en recht op twee teugels. Naarmate dat dat steeds beter ging; meer sluiten en schakelen, (wat niet meevalt met zo'n lang lijf) en achterbeen activeren. Nu ben ik het laatste jaar steeds mee met LDR bezig, puur om zijn hele lijf steeds losser en flexibeler te maken. Nu wordt hij steeds lichter in de hand en komen de hulpen heel snel door. Maar wel van achteruit gereden, en dat wordt helaas wel eens vergeten, paarden met een enorm voorbeen, kin op de borst en streepjes trekkend door het zand heen met de achterbenen zie je toch elke wedstrijd wel weer....
Een ander paard wat ik rijd, die wil alleen maar zelf LDR lopen om vervolgens zijn benen en lijf bijna niet meer te bewegen, zijn rug niet gebruiken etc. Of dit paard ooit wel LDR gereden moet worden weet ik niet, voorlopig alleen maar voorwaarts, neus op de loodlijn en proberen aan het been te krijgen.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:57

Egni schreef:
Allereerst: De manier waarop een paard getraind dient te worden verschilt per paard.

Ik rijdt mijn eigen paard op het moment ook vrij diep en rond. Niet zo diep als op de foto's, zover zijn we niet.
Maar het begint wel eerst bij het activeren van het achterbeen, elke dag weer. Vanuit de stal direct LDR willen gaan rijden zonder het achterbeen snel en actief te hebben maakt meer kapot dan dat het een toegevoegde waarde heeft. Maar aan het LDR rijden van mijn paard is wel 5 jaar training aan vooraf gegaan, met in acht neming van zijn niet optimale bouw, traag achterbeen en een zware boeg en iel nekje. Het eerste jaar heb ik alleen de slungeligheid eruit gereden en hem op eigen benen laten lopen en recht op twee teugels. Naarmate dat dat steeds beter ging; meer sluiten en schakelen, (wat niet meevalt met zo'n lang lijf) en achterbeen activeren. Nu ben ik het laatste jaar steeds mee met LDR bezig, puur om zijn hele lijf steeds losser en flexibeler te maken. Nu wordt hij steeds lichter in de hand en komen de hulpen heel snel door. Maar wel van achteruit gereden, en dat wordt helaas wel eens vergeten, paarden met een enorm voorbeen, kin op de borst en streepjes trekkend door het zand heen met de achterbenen zie je toch elke wedstrijd wel weer....
Een ander paard wat ik rijd, die wil alleen maar zelf LDR lopen om vervolgens zijn benen en lijf bijna niet meer te bewegen, zijn rug niet gebruiken etc. Of dit paard ooit wel LDR gereden moet worden weet ik niet, voorlopig alleen maar voorwaarts, neus op de loodlijn en proberen aan het been te krijgen.


Jij verwoord precies mijn gedachte. Maar goed om te weten dat het daadwerkelijk een positieve invloed op de achterhand heeft (weer onder de voorwaarde dat je weet wat je doet), aangezien ik van mening ben dat eigenlijk alles vanuit de achterhand moet komen, een paard met slecht achterhandgebruik zal in mijn ogen bijvoorbeeld nooit instaat zijn tot een krachtig en correcte passage, piaffe, wending om de achterhand etc. etc.

Egni

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Terschuur

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:10

Adil18 schreef:
Jij verwoord precies mijn gedachte. Maar goed om te weten dat het daadwerkelijk een positieve invloed op de achterhand heeft (weer onder de voorwaarde dat je weet wat je doet), aangezien ik van mening ben dat eigenlijk alles vanuit de achterhand moet komen, een paard met slecht achterhandgebruik zal in mijn ogen bijvoorbeeld nooit instaat zijn tot een krachtig en correcte passage, piaffe, wending om de achterhand etc. etc.


Inderdaad, als ik onverhoopt (gehaast vaak) denk vandaag "even snel" te kunnen rijden, maar daardoor het activeren van het achterbeen te snel wil uitvoeren en er niet de tijd voor neem dan is het resultaat standaard: ruzie/communicatiestoornis/en geen fijn loslatend paard.
Ik moet dus elke dag bewust voordat ik ga rijden nadenken over wat ik wil bereiken, bijvoorbeeld losrijden of ook echt een proefgerichte training, en altijd al in het losstappen in warm rijden dat achterbeen al ophalen.

Je staat trouwens versteld hoeveel handige paarden/ruiters er zijn die met een minder dragende achterhand er wel passage piaffe etc. uitpersen... Vaak geeft dit toch niet zo'n heel fijn beeld van de happy athlete....

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:20

Egni schreef:
Adil18 schreef:
Jij verwoord precies mijn gedachte. Maar goed om te weten dat het daadwerkelijk een positieve invloed op de achterhand heeft (weer onder de voorwaarde dat je weet wat je doet), aangezien ik van mening ben dat eigenlijk alles vanuit de achterhand moet komen, een paard met slecht achterhandgebruik zal in mijn ogen bijvoorbeeld nooit instaat zijn tot een krachtig en correcte passage, piaffe, wending om de achterhand etc. etc.



Je staat trouwens versteld hoeveel handige paarden/ruiters er zijn die met een minder dragende achterhand er wel passage piaffe etc. uitpersen... Vaak geeft dit toch niet zo'n heel fijn beeld van de happy athlete....


Inderdaad, heb het mogen meemaken, niet dat ik daar nu heel blij om was, het was namelijk inderdaad geen pretje om naar te kijken.

Maar nog een vraagje over LDR, dit lijkt me niet een oefening die je over de gehele duur van een goede trainig toepast....maar hoe en hoelang pas je zoiets dan wel toe?

Egni

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Terschuur

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:42

Ligt er een beetje aan hoe het paard aanvoelt, maar over het algemeen:
aan de lange teugel instappen
dan pak ik de teugels op en ga wat schakelen in de stap, als hij heel sterk is zet ik hem wat meer terug, als hij wat traag is ga ik eerst heel voorwaarts stappen. Belangrijk voor mijn paard is dat hij wacht in de stap, hij stapt namelijk heel groot en dramt dan nog wel eens een beetje door. Op het been een reactie geven, het liefst beetje "aandribbelen".
Als dat voor elkaar is gaan we aandraven, vaak gelijk veel schakelen, goed over de rug laten lopen, hij moet dus vanuit de schoft zijn hele hals laten vallen. Ook pak ik dan wat stap/draf overgangen mee, voelt de draf op 2 handen goed aan, dan ga ik snel naar de galop over. In de galop is hij het beste los te werken namelijk. In de galop al wat doorsluiten en ondertussen het achterbeen steeds sneller laten worden, meer sprong halen, minieme tempowisselingen dus, en ook steeds wat korter maken in de hals, steeds meer oprollen dus.
Dit is over het algemeen de LDR fase. Dan neem ik oefeningen mee, arbeidspirouettes maar vooral veel schakelingen. Is de galop nou in het begin te traag, dan sla ik het LDR eerst over, dan rijden we eerst alleen goed voorwaarts, en dan niet teveel sluiten.
Voelt de galop goed aan in het LDR, dan stel ik hem tussendoor ook weer wat hoger in, voer in het meer opgerichte ook wat oefeningen en schakelingen uit, en ga tot slot weer terug naar LDR. Na de galop neem ik eventjes een stukje drafwerk mee, kort maar krachtig, waarin ik zoveel mogelijk het achterbeen ophaal, schakelen en controleren of hij genoeg gaat zitten. Over het algemeen wel LDR, want meneer wordt snel een beetje stoer van voren (steeds meer voorbeen, steeds minder achterbeen)
Dan even een stappauze (keertwendingen/uitgestrekte stap/rondje lang)
Dan pak ik hem nog even op in de stap, weer LDR, laat hem weer wat aandribbelen (vaak denkt ie :klaar... na het stappen namelijk)
Dan we wat drafwerk, LDR, stukje galop/draf afwisselen, als ik een proef wil rijden of een stukje eruit wil oefenen wissel ik vaak het LDR even af met wat hoger, afhankelijk van het gevoel wat ik krijg.
Soms nog even een stukje oprichting en vervolgens ga ik uitwerken: vanuit het LDR naar iets meer de neus eruit, goed over de rug, wat langer laten worden in zijn lijf, wat overgangen rijden en tot slot uitstappen.

Sommige dagen krijg ik een fijn gevoel na het galopwerk, laat hij los in het LDR, blijft snel genoeg van achter, wil mooi wachten etc. Dan stop ik na een klein stukje drafwerk met de training.

Egni

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Terschuur

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:43

In een uur, rijd ik dus denk ik zo ongeveer 20-25 min LDR

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:25

Klinkt allemaal erg goed moet ik zeggen! En goede doordachte en effectieve training van een paard dunkt me

Egni

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Terschuur

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:34

Heeft allemaal wel even geduurd voordat ik zover was
Ik heb het geluk om een paard tegengekomen te zijn die me dat allemaal leert te voelen en toe te passen! En goede instructie natuurlijk!

Dionnee

Berichten: 1839
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: heerjansdam/zwijndrecht

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:28

Precies Egni, dit is hoe ik het ook doe. Oke, ik ben nog niet aan oprichten toe enzo, maar het losrijden doe ik net zoals jij. En je paard gaat er ook heeerlijk van lopen.

Egni

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Terschuur

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:40

Lil0l0v3r schreef:
Precies Egni, dit is hoe ik het ook doe. Oke, ik ben nog niet aan oprichten toe enzo, maar het losrijden doe ik net zoals jij. En je paard gaat er ook heeerlijk van lopen.


Heerlijk, inderdaad!

En dat terwijl 5,5 jaar geleden er zeer veel mensen me raar zaten aan te kijken toen ik met een karrepaard thuis kwam

Gewoon volhouden dus, met de tijd komt het vanzelf!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:42

En toch heb ik stage gelopen bij een amazone die de klassieke dressuur beoefent. d.w.z Zonder enige 'getrek' aan het hoofd. Het paard loopt achter zijn lichaam aan. Ze heeft meerdere paarden tot het Z2 gereden, en heeft nu een in het PSG lopen (in Duitland ) Helemaal zelf opgericht.

@Tyrza; hoe verklaar je dit dan? Jij gaf aan dat je LDR moest rijden, om zo verder te komen, het hogere dressuur. Maar het kan dus ook zonder.
En wie zegt wat beter is..

Ze geeft ook les, en vrij pittig ook. Er mag geen druk op de teugels zijn, armen moeten los blijven.

Ik kan met NIET vorrstellen, dat je een paard zo diep krijgt, zonder dat je je kracht in de strijd gooit.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:08

Skitter schreef:
En toch heb ik stage gelopen bij een amazone die de klassieke dressuur beoefent. d.w.z Zonder enige 'getrek' aan het hoofd.


Geloof je het zelf? Dit gaat echt niet op voor alleen het klassieke rijden, dit gaat op voor dressuur in zijn algemeen en dus ook voor LDR!

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:00

Ik geloof niet dat LDR noodzaak is. Ik wil eventueel nog best geloven dat het je paard soepeler en flexibeler maakt, maar noodzaak? Nee, daar geloof ik niet in. Ik heb echter niet genoeg verstand van LDR om over het al dan niet schadelijke effect mee te dicussiëren, ik kan me alleen maar verplaatsen in de beweging en daar vragen over stellen.

Vraagje aan Urielle, jij zei (geloof ik) dat de foto's niet een goed beeld geven van LDR. Maar waarom duiken er dan zo veel van deze foto's op en zie ik het ook vaak in de losrijdring? De foto's die al verscheidende malen voorbij zijn gekomen, zijn niet van de minste paarden en zeker niet van de minste ruiters. Als dit geen goed beeld geeft, waarom zie je het dan toch zo vaak en misschien heeft iemand een foto die een beter beeld geeft?

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:03

Adil18 schreef:
Skitter schreef:
En toch heb ik stage gelopen bij een amazone die de klassieke dressuur beoefent. d.w.z Zonder enige 'getrek' aan het hoofd.


Geloof je het zelf? Dit gaat echt niet op voor alleen het klassieke rijden, dit gaat op voor dressuur in zijn algemeen en dus ook voor LDR!

Ik snap je reactie niet helemaal..
Geloof ik wat zelf?
Sorry hoor, maar ik kan niet echt geloven dat je zonder je kracht te gebruiken, het paard zo diep krijgt..

Als je dat bedoelde..

ellen82
Berichten: 312
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:44

[/quote]
Ik snap je reactie niet helemaal..
Geloof ik wat zelf?
Sorry hoor, maar ik kan niet echt geloven dat je zonder je kracht te gebruiken, het paard zo diep krijgt..

Als je dat bedoelde..
[/quote]

Ik heb zelf totaal geen verstand van LDR, maar ik geloof wel dat je zonder te trekken je paard zo diep kunt krijgen. Hiervoor zal je dan waarschijnlijk wel jaren moeten trainen en je paard goed actief aan je been moeten hebben. Of iedereen het op deze manier doet is een tweede, maar daar gaat het nu eigenlijk niet over.

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:54

mun paardjj gaat altijd zoo lopen als je iets je hem wilt laten halt houden.. dat is heel irritant.. want dan zet hij zijn hoofd klem op zijn borst en dan kun je nix beginnen