Laag Diep Rond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dionnee

Berichten: 1839
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: heerjansdam/zwijndrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:56

Perla schreef:
Ik ben van mening dat de LDR methode een goede gymnastische oefening is voor het paard, mits je er goed mee om kan gaan natuurlijk, je moet nooit dingen gaan "naadoen" zonder te weten waar je mee bezig bent...

dat is mijn mening, ben benieuwd wat jullie van de LDR vinden



Idd, dit vind ik ook. Hiermee train je trouwens tocxh heel erg de spieren en de achterhand.. Ik bedoel, moet je is zien hoe de passage van Salinero is.. fantastisch! Maar ik bedoel, anky rijd meestal toch ook met de neus eruit of niet.. Dit zijn volgens mij wel verkeerde foto's..

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:40

Dit zijn wel 'normale'foto's hoor, niks geen trucs aan.
Ik heb tijdens De stallion show Anky zien losrijden en toen liep Salinero een aantal stukken precies zoals op de foto! En dat deed ze gewoon in de grote piste dus daar was niks geheimzinnigs aan.

Of het goed of verkeerd is.. daar valt niet een kort antwoord op te geven.
Als ik eerlijk moet zijn heb ik voor mijzelf nog steeds geen mening gevormt. Ik heb meerdere discussie over LDR op bokt gevolgd, en veel over gelezen en dus ook in praktijk gezien, en vaak denk ik: 'dit kan toch niet goed zijn voor een paard'.
maar als ik dan de motivatie van Anky hoor en zie hoe goed de prestaties beloond worden (let wel: dit is wat anders dan dat ik zeg dat de prestaties goed zijn, want ook daar twijfel ik nog over, gelet op welzijn van het paard), dan twijfel ik toch weer.

1 ding ben ik wel van overtuigd: Voor ruiters die nog niet op een hoog niveau (boven Z dressuur vind ik) dressuur rijden, of voor ruiters met een paard dat nog niet voldoende getraind is, heeft het zeker schadelijke gevolgen. Maar daar is Anky het ook mee eens, die zegt ook dat het een vergevorderde gymnastische oefening is die je niet zomaar van je paard vraagt. Het gaat fout bij de mensen die deze methode een keer gezien hebben en hem niet gehinderd door enige kennis gaan toepassen.

DeadxStar

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 01:38

Ik heb geen idee of het nou echt kwaad kan, nu even geen zin in om te lezen/op te zoeken.

Maar ik vind het er op de foto's niet mooi en niet paardvriendelijk uit zien in ieder geval

M59
Berichten: 917
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:03

Ik vind de fotos er ook zeker niet paardvriendelijk uitzien. Er zijn ook al zoveel discussies over geweest. Dat ze zeggen dat het niiet schadelijk voor het paard is, vindt ik wat vreemd. Voor eenvergevordert paard (zoals salinero etc) is het misschien niet schadelijk, maar voor jonge paarden lijkt mij wel. Ik zie liever paarden die op hun eigen benen en over de rug net jes aan de tuegel lopen en niet er in getrokken, want opde fotos vind ik het er ook wat geswongen uit zien.

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:20

Tyrza schreef:
Hier een discussie van een aantal pagina's

viewtopic.php?f=11&t=532315&hilit=


Ik heb het gelezen, maar ik kan nergens vinden wat de motivatie is van de ruiters om deze methode te gebruiken.
Waarom gebruiken ze deze hetmode, wat verbeterd het?
Wat is het nut om je paard zo te rijden?

Ik kan alleen meningen en weerleggingen daarvan zien.
(Misschien lees ik erover heen )

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:17

de neus moet gericht op de grond zijn en niet op de borst.

En het ziet er niet vriendelijk uit

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:19

bokkiej schreef:
de neus moet gericht op de grond zijn en niet op de borst.

En het ziet er niet vriendelijk uit


Inderdaad, bij LDR rijden heb ik toch een veel ontspannender beeld dan dit. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden.

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:43

Nou bedacht ik me, een vriend van ons is ook GP ruiter, en zijn paard lopen altijd super spectaculair (?), die lopen zó perfect de berg opwaartse draf, en Piaffe, en Passage.. En hij leerde dat dus ook zo, Met kin op de borst en laag, want als je dan een beetje gas geeft moét het paard wel met z'n benen gooien! (Anders valt ie om)

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:50

Binnenkort is het NK in Eindhoven. Als je dan langs de losrijring gaat staan, krijg je een idee van waar het over gaat.

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:12

Djuukiej schreef:
En hij leerde dat dus ook zo, Met kin op de borst en laag, want als je dan een beetje gas geeft moét het paard wel met z'n benen gooien! (Anders valt ie om)


Dan vind ik het meer een trucje dan een trainingsmethode. Als ze het hier voor gebruiken, maak je toch geen progressie met je paard?

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:14

Nou, Als jou paard dan met zn benen gaat gooien, dan doet ie het de volgende keer ook wel, en dan op een gegeven moment, als het standaard is, dan maak je het mooi (Dus met neus eruit enz.)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:28

Dat van die benen eruit gooien vind ik dus een belachelijke methode, ik kan eigenlijk haast niet geloven dat dat echt zou worden toegepast. Wat een vuil trucje is dat dan!

Zo hoort dressuur niet te zijn, een paard op een bepaalde manier dwingen iets te doen omdat hij anders onderuit gaat en zichzelf kan bezeren. Heeft met dressuur niets te maken in mijn ogen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:57

Djuukiej schreef:
En hij leerde dat dus ook zo, Met kin op de borst en laag, want als je dan een beetje gas geeft moét het paard wel met z'n benen gooien! (Anders valt ie om)


Kindertjes........
Als jullie nu eerst allemaal alle voorgaande discussies aandachtig doorlezen [totaal over de 100 pagina's ] dan ben je waarschijnlijk wel in staat om hier serieus over mee te praten. Op deze manier wordt dit weer het zoveelste vervelende topic, rechtstreeks afstenvenend op een slotje.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:15

Douni schreef:
[
Ik heb het gelezen, maar ik kan nergens vinden wat de motivatie is van de ruiters om deze methode te gebruiken.
Waarom gebruiken ze deze hetmode, wat verbeterd het?
Wat is het nut om je paard zo te rijden?

Ik kan alleen meningen en weerleggingen daarvan zien.
(Misschien lees ik erover heen )
[/quote]

Ondergetekende heeft toch een uitgebreide uitleg in dit topic neergezet over hoe ik het ervaar en hoe ik het uitwerk.

Beter lezen dus

Verder sluit ik me aan bij Jippie

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:31

Djuukiej schreef:
Nou bedacht ik me, een vriend van ons is ook GP ruiter, en zijn paard lopen altijd super spectaculair (?), die lopen zó perfect de berg opwaartse draf, en Piaffe, en Passage.. En hij leerde dat dus ook zo, Met kin op de borst en laag, want als je dan een beetje gas geeft moét het paard wel met z'n benen gooien! (Anders valt ie om)

Leuke omschrijving...
Ik denk wel dat spectaculair ermee te maken heeft, dat bepaalde fouten in de africhting positief doorwerken in de puntenwaardering van de juries op elk niveau. Spectaculaire uitgestrekte draf is meestal enkel spectaculair aan de voorkant, de achterkant doet onvoldoende mee (dit zie je overigens ook bij genoeg niet-LDR-getrainde combinaties).

Wat jij hierboven zegt, is dat jij meent dat die paarden door deze houding dusdanig uit evenwicht zijn, dat ze op hun neus vallen als ze geen grote stappen met de voorbenen maken. Dat is wat ver gezocht, want de LDR-houding kan ook in stand worden onderhouden.

Wel ben ik het ermee eens dat de houding het gewicht wel op de voorhand moet gooien. Argument van de beoefenaars is o.a. dat het achterbeen sneller gemaakt wordt, waardoor het paard dus ook in oprichting beter en sneller met het achterbeen ondertreed. Los van het feit dat ik dat effect in oprichting nog nooit terug heb kunnen zien, is het in mijn ogen niet verwonderlijk dat het achterbeen sneller kan ondertreden, als het gewicht grotendeels op de voorhand wordt gebracht.

Beoefenaars beweren verder dat de achterhand er juist extra goed onder moet worden gereden, en dat het paard dus niet op de voorhand loopt. Dit zouden ze eenvoudig kunnen bewijzen door zo'n paard op drukplaten in LDR-houding te laten lopen (waarmee de gewichtsverdeling kan worden bepaald).

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:46

Tyrza schreef:
Ondergetekende heeft toch een uitgebreide uitleg in dit topic neergezet over hoe ik het ervaar en hoe ik het uitwerk.


Ik heb het gelezen.
Ik vind het een rare methode, maar diegene die hem gebruiken, zullen dan (hopelijk) wel weten waar ze mee bezig zijn.
Ik ga me hier verder niet mee bemoeien

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:19

Wat vind je er dan raar aan, Douni?

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:26

Citaat:
Voor mijn gevoel ben ik in deze fase met name met het volgende bezig: Aktief aan het been maken, lager instellen (voor zover het paard het blijft aanbieden. Met mijn huidige paard gaat dat in millimeters). Daarna het stukje losgelatenheid opzoeken en hand ontspannen, bijna gelijktijdig halve ophouding maken, heup naar mijn hand toe brengen (zodat er een soort driehoek tussen mijn hand/heup en zijn mond ontstaat), buikspieren iets aanspannen en aanvullen met been. Hierdoor komt het achterbeen er meer onder en blijft elektrisch. Vervolgens been af laten hangen en weer lager instellen, etc etc etc

Is hij nu eenmaal op het punt dat hij daar loopt waar ik hem hebben wil, dan kan ik voortborduren op dat hij meer gaat liften in de ribben/schoft. Dus maw: de achterhand/heupen gaan meer kantelen, rug wordt nog ronder, de aanleuning is heel elastisch (echt zo'n superfijn gevoel als je dat punt hebt bereikt!). Dan komt er meer gedragenheid en schwung dan er oorspronkelijk was.


Waarom zo extreem laag instellen?
Ik snap gewoon nog steeds niet waarom zo extreem, is dat echt nodig?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:30

Het paard waar ik het over heb wordt nog niet eens zo laag ingesteld hoor, Douni

Het is een van de inwerktrainingen die noodzakelijk zijn om sowieso verder te kunnen gaan. En het is aan het paard om te bepalen hoe snel hij dit kan.

Maar kijk nu eens in dat stukje hoe vaak ik het nu over lager instellen heb? Het gaat juist meer om de rest van het lichaam.

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:31

Ja, de rest snap ik ook. Maar mijn vraag was alleen over het zo extreem laag instellen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:34

Maar waarom quote je dan mijn stukje?

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:36

Volgens mij zit er nog een groot verschil tussen laag instellen en je paard met zn gebit tussen zn benen rukken.. De foto's die de ts gepost heeft geven meer het beeld van een rolkuur weer waarbij paarden (zelfs nachten lang op stal) met hun kin op de singel geknoopt worden.

Wat ik heb geleerd over LDR, ik ben geen prof dus pas de methode zelf niet toe dus het is alleen maar van horen en zien, dat dit een wisselwerking is tussen ruiter en paard. De ruiter vraagt het paard bij VWNW iets verder terug te komen met zn neus achter de LL. Op deze manier worden er andere spieren langszaam gestreched (schrijf ik dat goed?! ), iets wat iedere sporter, op verschillende niveau's, doet.

Misschien een mooie vergelijking:
De spagaat! Als iemand mij vraagt of ik de spagaat kan antwoord ik nee. Als ik dit wil leren ga ik iederen dag trainen, iedere dag word ik een stukje leniger en als ik dan iedere dag het weer probeer zal ik iedere dag, of misschien om de dag whatever, een stukje verder komen. Dit zal maanden duren voordat ik de volledige spagaat kan.. Ik voel zelf aan tot hoe ver ik kan gaan zonder iets te blesseren. De kunst van het LDR rijden is om zoveeel feeling te hebben dat je het paard gymnastiseerd (nog zn woord waarvan ik niet weet hoe je het schrijft :S ) en niet blesseerd.

Ik ben er van overtuigd dat als deze methode goed word toegepast, het een hele goede methode is. Het nadeel echter van deze methode is dat het veelal word toegepast door leken die de bel hebben horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt. Zij zullen niet voelen waar de grensen liggen en het paard blesseren ipv gymnastiseren..

Klopt dit een beetje!? (me niet te hard afbranden he! )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:59

Met LDR kun je inderdaad de nekwervels verder uit elkaar trekken en stretchen. Bij de juiste toepassing kun je je paard wel leniger maken. Maar echt niet ieder paard kan dit aan.

Ik heb alleen mijn twijfels bij de mogelijkheid van het beter ondertreden van de achterhand. (Heb ook nog geen paard gezien die op deze manier bereden werd in real life of in een filmpje, dus vandaar mijn twijfel. Ik probeer het mijzelf in te beelden door mij te verplaatsen in het paardenlichaam.)
Ook de beperking van het gezichtsveld en het wat meer afknellen van de luchtpijp, als ik kijk naar afbeeldingen van het paardenlichaam in de LDR houding (en dan doel ik niet op de foto's van de TS).

Maar wat ook geldt voor (veel) ruiters die denken dat ze goed LDR toepassen als het voorbeeld wat je gaf over het vastmaken van het hoofd aan de singel zodat het paard in diezelfde houding gedwongen wordt te blijven staan, hoelang ben jij als ruiter in staat om vol te houden en vast te blijven houden totdat het paard eindelijk toegeeft.

Er wordt door leken nog te veel misbruik gemaakt van LDR in plaats van gebruik. En LDR als controlemiddel in plaats van gymnastiseringsoefening als waar het werkelijk voor bedoeld is (denk ik).

Ik persoonlijk zal LDR niet toepassing tijdens de training, maar zie wel het voordeel als stretchingsmiddel mits het goed toegepast wordt en vanuit de lossigheid om die op een andere manier te perfectioneren.

Maar ja, de uiteindelijke dressuurhouding op wedstrijden is toch altijd nog opgericht met het neusje op de loodlijn of net iets ervoor. En het is nog altijd de kunst om dat vanuit de lossigheid voor elkaar te kunnen krijgen en te onderhouden.

Nienkee
Berichten: 555
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:47

Ik ben er eigenlijk echt tegen. ik vind het juist mooi als ze precies aan de teugel lopen. en dit blijft niet natuurlijk meer. vandaar ookd ie aanklaging bij Anky enzo..
Dit gata mij egt te ver!

DAAHN_
Berichten: 805
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:50

Op die foto's zijn ze wel heel erg in elkaar getrokken.
Ik rijd ze zelf ook wel laag/diep/rond maar dan wel op een vriendelijke manier, zodat ze goed over de rug gaan lopen. En niet dat ze de kin ongeveer op de borst hebben hangen.