Laag Diep Rond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:33

Fronton schreef:
Als ik het in mijn posts over LDR heb, dan bedoel ik altijd 'hyperflexion' en 'rollkür', in mijn bevinding staan deze termen allemaal voor hetzelfde en geven allemaal opening voor hetzelfde exces.

Is toch ook hetzelfde?!

Egni

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Terschuur

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:22

QQQQ schreef:
Egni schreef:
Ik zeg ook niet dat LDR een bijdrage voor het achterbeen is, juist niet, het achterbeen moet er eerst bij zijn!
Vervolgens gebruik ik het LDR rijden om nog meer lossigheid op het lijf te krijgen, nog
meer controle over het achterbeen en naar het gevoel te streven dat alle hulpen, de kleinste ook, doorkomen in het paardenlichaam.

Jouw lange verhaal was een reactie op:

Adil18 schreef:
Ik heb op Horsemanpro.com een stuk over het zogenaamde "Neckflexing" gelezen, misschien dat daar nog meer mensen belangstelling bij hebben? Een zeer uitgesproken mening, dat wel, maar heel interessant om te lezen.

Over LDR, het lijkt mij een uitstekende gymnastische oefening mits je donders goed weet waar je mee bezig.
Wat ik me wel afvraag als ik deze foto's zie, is of het achterhand gebruik daadwerkelijk bevordert wordt met deze oefening
. Het lijkt mij juist logischer dat wanneer een paard zo ingesteld wordt het in zekere mate op de voorhand gedwongen wordt, aangezien het voorbeen geen enkele ruimte tot bewegen heeft (zo zie ik het, het hoeft niet zo te zijn, ik ben niet uitermate goed bekend met dit systeem). De achterhand zal er op dat moment wel leuk achteraan komen, maar behoud deze haar dragende functie. Het dunkt me door zo te gaan rijden dat het enige effect wat je bereikt het moeilijk bijrijden van de achterhand is.

Misschien dan de meer bekendere met dit systeem toe kunnen lichten of (en zo ja hoe) het achterhandgebruik bevodert wordt hierdoor of juist niet. zo niet, dan beschouw ik LDR niet meer als een manier om de hals los te werken (wat ik dan overigens op een andere manier zou aanpakken, maar ieder z'n meug )

Maar jij zegt volgens niet wat het bevorderende effect op de achterhand is.
Nu zeg je dat het meer controle van de achterhand oplevert. Ook dat blijkt niet uit je verhaal. Kan je dat dan toelichten?
Dat het meer controle geeft als ie "voor wat stoer" is, dat wil ik best geloven.


Omdat in het LDR het (mijn) paard zijn lijf volledig loslaat, en meer gaat swingen, krijg ik meer gevoel met het achterbeen. Als ik een hulp geef om het achterbeen onder te willen laten treden, en hij loopt in de klassieke houding, dan is zijn reactie vaak veel te groot. dwz, hij brengt het achterbeen teveel naar voren, dit moet juist wat meer van de grond zijn, naar boven en naar voren. Als hij zich helemaal loslaat in LDR, kan ik bijtijds met mijn zit het achterbeen controleren en niet teveel naar voren, maar met wat meer afdruk naar boven laten lopen.
Gevolg is een meer gedrgane en swingende draf, met veel afdruk van de grond. En niet het gewonen drafje wat we altijd hadden die werd bestempeld als: "te braaf". Alleen denk ik dat die weg gewoon wat langer duurt bij een paard met basisgangen, en geen uitmuntende gangen.

ellen82 schreef:
Yvonnelind schreef:
...
Ik denk dat je met de klassieke methode net zo goed naar GP niveau kunt rijden als met (correct uitgevoerde) LDR training. Je moet de training op je paard afstemmen, en niet op degene die toevallig veel gouden plakken binnenhaalt...



_/-o_ Dit geldt naar mijn idee boven alles


Ga ik volledig in mee, kijk naar het paard!

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:41

Er is ook een site van Ulrike Thiel! Zij is tegen de LDR methode en heeft daar ook hele goede redenen voor! Ze heeft zelfs enkele discussies op haar site MET Sjef Jansen over de LDR methode! Je kunt ze lezen op de site....met de emails van haar en Sjef! Het is heel interresant! Zeker de moeit waard om door te nemen! Ik ga een heel eind met haar mee!

De site: http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=322

Ik ben zelf nogal fan van het klassieke rijden, en Sjef geeft soms argumenten over klassieke dressuur waar ik het niet eens mee ben..ik vind dat hij zichzelf soms tegenspreek!
Ik heb heel de site opgezet van Ulrike...de mails van Sjef staan daar ook ergens..weet ff uit me hoofd niet waar ze staan! Ik zou zeggen...neem het eens door!!!!!

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:54

Ik heb hier een foto van ..naar MIJN mening...een goede en correcte piaff..en een foto van anky in Piaff

Goede piaff

Afbeelding

Anky piaff
Afbeelding

Ik vind dat je tussen deze 2 piaffen goed het verschil kan zien! Die eerste piaff vind ik zeer correct!! Het paard zet echt zijn achterhand eronder en kantelt zijn bekken! Daarnaast heeft hij een goede oprichting en zie je ook goed dat het paard naar voren 'denkt'!

Als je naar de piaff vanm Anky kijkt...dan vind ik dat Salinero zijn achterhand er niet goed onder zet! Hij gebruikt zijn achterhand wel, maar kantelt niet echt goed in zijn bekken. Daarnaast heb ik bijna het idee dat hij liever achter de loodlijn wil duiken, dan dat hij de oprichting zoekt en voorwaarts denkt!!! Ik denk dat dat het verschil is met de LDR methode! Ik vind dat geen echte dressuur meer!
Ik vind dat de dressuur tegenwoordig meer op show en spectakel wordt beoordeeld dan op de echte goede dressuur! Maar dat is mijn mening!!

Maar even voor de duidelihjkheid: Ik kraak Anky niet af!! I vind het fantastisch hoe ze rijd..alleen ben ik het nog niet helemaal eens met de LDR methode!!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:56

En dan zou je nu eens de gangen van het paard van de meneer van die tijd en de gangen van de paarden heden ten dage moeten vergelijken... Een proef draait niet alleen om de piaffe of passage.

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:10

Ik heb ook nog foto's van het zichtsveld van het paard bij het rijden.
Eén bij het 'gewoon' rijden, één bij het hals strekken en één van de LDR methode

'gewone'halshouding
Afbeelding

Hals strekken:
Afbeelding

LDR methode:
Afbeelding

Mijn mening: bij de eerste 2 foto's kan het paard lekker voor zich kijken....en dus ook naar voren denken!!

Bij de LDR methode..kijkt het paard eigenlijk onder zijn eigen lichaam!!! Hoe kan een paard nou naar voren denken en voorwaart blijven gaan op een correcte manier dat ook de achterhand er correct onder zit.....als zijn zichtsveld onder hem is??? Bij die laatste foto heeft het paard zijn achterhand er goed bij, maar hij kantelt niet in zijn bekken. Kijk naar de piaff foto's voor wat ik bedoel. Ook vind ik dat het paard zijn rug bijna hol maakt ipv bol en ontspannen.

Maar nogmaals: Ik weet niet of de LDR methode goed of slecht is!! Ik probeer alleen mijn eigen visie te geven en er zelf achter te komen wat IK goed vind en wat niet!!

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:14

Tyrza schreef:
En dan zou je nu eens de gangen van het paard van de meneer van die tijd en de gangen van de paarden heden ten dage moeten vergelijken... Een proef draait niet alleen om de piaffe of passage.

En daar gaat het nu juist om!! Ik vind dat de dressuur tegenwoordig veel meer op spektakel wordt beoordeeld!! Een paard dat zijn voorbeen bij wijze van spreken totaan zijn neus optrekt, maar zijn achterhand loopt in tokio..wordt goed beoordeeld. Ik vind dat er heel anders wordt gekeken naar het achterhandgebruik in vergelijking met de klasieke dressuur, vroeger en de LDR methode!
Ik denk ook niet dat je naar de oudheid van de foto moet gaan kijken, er zijn ook zulke foto's van deze tijd te vinden van bijv. een Bent branderup!
Een proef draaid idd niet alleen om piaff/passage....maar dit was even een voorbeeld van wat ik bedoel. Er zijn ook zulke foto's te vinden van bijv. een uitgestrekt draf

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:30

_tarja_ schreef:
Maar nogmaals: Ik weet niet of de LDR methode goed of slecht is!! Ik probeer alleen mijn eigen visie te geven en er zelf achter te komen wat IK goed vind en wat niet!!

Volgens mij was dat ook eigenlijk de intensie van de ts, gewoon benieuwd naar wat anderen ervan vinden.
Ik weet het ook niet hoor, vind het gewoon een onprettig gezicht, zit er misschien wel naast. Ik zou er niet zo snel voor kiezen iig.
Ik was gisteren ook al op die site beland (duidelijke site en interessant!).

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:29

@ QQQQ: ik vroeg me af wat voor effect het heeft op de achterhand en sprak een mogelijke hypothese uit, maar ik heb nooit beweerd dat het goed of slecht is voor de achterhand, dat vroeg ik juist aan degene die bekend zijn met dit systeem

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:32

VRESELIJK


Groetjes

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:34

dat lijkt me duidelijke taal...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:43

IMJ schreef:
Het paard op de achtergrond zag ik idd ook, die loopt zeker weer dieper. Over een foto kun je moeilijk een oordeel geven, het is een moment opname. Toch zie je duidelijk op de foto's van de TS dat de ontspanning ver te zoeken is (check het oog!!!) Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is en dat het paard hier nou echtblij mee is. Het paard op de voorgrond bij T en I Bartels laat veel meer ontspanning zien er straalt absoluut meer rust uit. Maar misschien kun jij meer foto's vinden van jouw versie/mening van LDR?
Luxaflex heb ik dus irl en up-close in het oog kunnen kijken terwijl Tineke er LDR mee reed.
Dan heb je hetzelfde beeld als de foto's van de TS. Dat oog probeert nog iets te zien en is daarom zo omhoog gedraaid dat je wit ziet. In de Imke-foto is het paard veel minder diep ingesteld, waardoor ie dus redelijk normaal voor zich uit kan kijken, wat dus in een veel rustigere blik resulteert. Ik denk zeker dat dat paard zich prettiger voelt en dit ook uitstraalt, maar ook dat die op dat moment (van de foto) niet werkelijk LDR wordt gereden, maar gewoon wat lang en laag en een aardig stuk achter de loodlijn.
Adil18 schreef:
@ QQQQ: ik vroeg me af wat voor effect het heeft op de achterhand en sprak een mogelijke hypothese uit, maar ik heb nooit beweerd dat het goed of slecht is voor de achterhand, dat vroeg ik juist aan degene die bekend zijn met dit systeem
Weet ik, maar ik vond niet dat je daar echt antwoord op had gekregen.

@_Tarja_: Goed hoor, dat enthousiasme, maar praat eens wat rustiger... (al die uitroeptekens... )

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:46

effe volgen...en nalezen als ik tijd heb

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:47

@ QQQQ: Oke, begrepen. Aardig van je dat er op toe ziet dat ik wel de juiste informatie krijg

Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:49

ik ga me niet helemaal in de discussie mengen maar dit vind ik de correcte manier van LDR:

Afbeelding
het paard toont volledige ontspanning waarbij de achterhand actief blijft.

Afbeelding
dit is een ander plaatje die ook op de site staat, in vergelijking met het 1e plaatje maakt dit paard zijn rug hol en staat het letterlijk in de krul getrokken wat spanning veroorzaakt. dit kan je ook duidelijk zien.

naar mijn mening is LDR een manier om je paard zo los en gegymnastiseerd te krijgen zodat het de ultieme verzameling kan bereiken juist doordat het paard zo los is geworden. mits met correcte toepassing natuurlijk. met deze methode word bij vele nog vaak vergeten dat er ook ontspanning bij komt kijken en niet alleen maar die hoofd/hals-in de krul getrokken- houding.

het achterbeen word niet geactiveerd door deze training denk ik.. je kan deze training juist alleen toepassen als het paard zover en sterk genoeg is dat het achterbeen actief ondertreed, en werkelijk zo sterk is dat het paard zich laat leiden door de ruiter in deze training. als het paard zich verzet is het duidelijk nog niet sterk genoeg ontwikkeld.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:51

Tyrza schreef:
En dan zou je nu eens de gangen van het paard van de meneer van die tijd en de gangen van de paarden heden ten dage moeten vergelijken... Een proef draait niet alleen om de piaffe of passage.

Dat verschil ligt hem eerder in de kwaliteit van het paard. Een proef hoort ook niet enkel te draaien om spectaculaire gangen...

Ook de piaffe op de oude foto is overigens niet helemaal correct: het voorbeen wordt naar achteren geplaatst ("triangulatie"). Hiermee "snoept" het paard wat gewicht van de achterhand af. Salli idem dito, maar inderdaad wat hoog in de croupe en hij is al achter de loodlijn. Verder tilt Salli z'n achterbeen relatief hoog op: bijna even hoog als het voorbeen. Ook dit duidt erop dat er niet genoeg gewicht naar het achterbeen is verplaatst.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:55

steffie4ever schreef:
ik ga me niet helemaal in de discussie mengen maar dit vind ik de correcte manier van LDR:

Afbeelding
het paard toont volledige ontspanning waarbij de achterhand actief blijft.
Ook die achterhand is niet actief: kijk naar de afstand tussen de beide voorhoeven en de beide achterhoeven. Paard loopt behoorlijk op de voorhand.
En ook dit is nog niet dé LDR waar zoveel weerstand tegen komt, maar past meer in een lang en laag achter de loodlijn (LLAL?) discussie.

Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:59

dus als ik het goed begrijp is LDR niks meer als een in elkaar getrokken paard met kind op de borst lopend

LLAL lijkt me een leuke discussie zo train ik namelijk ook of nouja ik probeer zo goed mogelijk die traininsmethode toe te passen.. alhoewel ik denk dat die discussie niet echt een discussie word maar meer mensen die het met elkaar eens zijn want ik vind er persoonlijk niks onpaardvriendelijks aan en zie er ook niks onvriendelijk in

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:05

Egni schreef:
Omdat in het LDR het (mijn) paard zijn lijf volledig loslaat, en meer gaat swingen, krijg ik meer gevoel met het achterbeen. Als ik een hulp geef om het achterbeen onder te willen laten treden, en hij loopt in de klassieke houding, dan is zijn reactie vaak veel te groot. dwz, hij brengt het achterbeen teveel naar voren, dit moet juist wat meer van de grond zijn, naar boven en naar voren. Als hij zich helemaal loslaat in LDR, kan ik bijtijds met mijn zit het achterbeen controleren en niet teveel naar voren, maar met wat meer afdruk naar boven laten lopen.
Gevolg is een meer gedrgane en swingende draf, met veel afdruk van de grond. En niet het gewonen drafje wat we altijd hadden die werd bestempeld als: "te braaf". Alleen denk ik dat die weg gewoon wat langer duurt bij een paard met basisgangen, en geen uitmuntende gangen.
Als ik je goed begrijp stel jij het hoger optillen van het achterbeen gelijk met meer gedragenheid. Als een paard echter meer gewicht draagt, zal ie het achterbeen juist minder goed hoog kunnen tillen. Ik vermoed dat jij zo traint naar een meer verheven draf, die spectaculair kan ogen, maar nou niet persé beter is dan je "brave" draf (ook al scoort het wellicht beter op wedstrijd).

Om 'm meer te laten dragen, moet het achterbeen meer krijgen om te dragen, dus meer gewicht toegeschoven krijgen, niet minder, zoals je bereikt met het op de voorhand plaatsen van het gewicht in LDR. Veel (schijn)overgangen en tempocontrole bij toenemende oprichting zorgen hiervoor. Die weg duurt inderdaad wel langer.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:09

_tarja_ schreef:
Ik heb ook nog foto's van het zichtsveld van het paard bij het rijden.
Eén bij het 'gewoon' rijden, één bij het hals strekken en één van de LDR methode

'gewone'halshouding
[img]
http://i30.photobucket.com/albums/c343/ ... .gif[/img]

Hals strekken:
Afbeelding

LDR methode:
Afbeelding

Mijn mening: bij de eerste 2 foto's kan het paard lekker voor zich kijken....en dus ook naar voren denken!!

Bij de LDR methode..kijkt het paard eigenlijk onder zijn eigen lichaam!!! Hoe kan een paard nou naar voren denken en voorwaart blijven gaan op een correcte manier dat ook de achterhand er correct onder zit.....als zijn zichtsveld onder hem is??? Bij die laatste foto heeft het paard zijn achterhand er goed bij, maar hij kantelt niet in zijn bekken. Kijk naar de piaff foto's voor wat ik bedoel. Ook vind ik dat het paard zijn rug bijna hol maakt ipv bol en ontspannen.

Maar nogmaals: Ik weet niet of de LDR methode goed of slecht is!! Ik probeer alleen mijn eigen visie te geven en er zelf achter te komen wat IK goed vind en wat niet!!


Heb je dat gele gezichtsveld er zelf in getekend of is dit "wetenschappelijk" zo, dat het gezichtsveld van een paard dat aan de loodlijn loopt maar 2-3 meter voor zich uit naar de grond kan kijken?
Lijkt mij erg overdreven beperkt zo.
Waarom ziet een paard dat netjes aan de loodlijn loopt dan heel goed die (bijv.) hond die 40-50 meter verderop aan komt lopen, en loopt een paard dat ver achter de loodlijn loopt dan niet tegen het hek aan als je er recht op af rijdt ???? Zal hij toch wel iets verder zien dan dat gele veldje.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:11

steffie4ever schreef:
dus als ik het goed begrijp is LDR niks meer als een in elkaar getrokken paard met kind op de borst lopend

LLAL lijkt me een leuke discussie zo train ik namelijk ook of nouja ik probeer zo goed mogelijk die traininsmethode toe te passen.. alhoewel ik denk dat die discussie niet echt een discussie word maar meer mensen die het met elkaar eens zijn want ik vind er persoonlijk niks onpaardvriendelijks aan en zie er ook niks onvriendelijk in

Nee, dat kind laten we aan de kant staan

De LLAL discussie zou niet per direct over vriendelijkheid gaan, eerder over rijtechnische effectiviteit en juistheid.

LDR is bij de Anky's wel meer dan in elkaar trekken & kin op de borst. Bij de vele Wanky's (term van Fronton voor Anky Wanabees) is het inderdaad niet veel meer dan dat.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:13

Raiza schreef:
Heb je dat gele gezichtsveld er zelf in getekend of is dit "wetenschappelijk" zo, dat het gezichtsveld van een paard dat aan de loodlijn loopt maar 2-3 meter voor zich uit naar de grond kan kijken?
Lijkt mij erg overdreven beperkt zo.
Waarom ziet een paard dat netjes aan de loodlijn loopt dan heel goed die (bijv.) hond die 40-50 meter verderop aan komt lopen, en loopt een paard dat ver achter de loodlijn loopt dan niet tegen het hek aan als je er recht op af rijdt ???? Zal hij toch wel iets verder zien dan dat gele veldje.

Ik denk dat het hier gaat om het in-focus gezichtsveld. Hij ziet wel meer, net als jij ook dingen opzij ziet als je vooruit kijkt, maar niet scherp.
Die hond hoort ie waarschijnlijk ook al lang voordat ie 'm goed ziet!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:41

ik vind die zwart wit foto nog het mooiste. Ik ben er eentje van de klassieke dressuur. Moderne dressuur (houding) vind ik er ongezond uitzien.

Die tekening van de correcte LDR *vreselijk*. Het paard loopt helemaal op de voorhand!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:51

QQQQ schreef:

Luxaflex heb ik dus irl en up-close in het oog kunnen kijken terwijl Tineke er LDR mee reed.
Dan heb je hetzelfde beeld als de foto's van de TS. Dat oog probeert nog iets te zien en is daarom zo omhoog gedraaid dat je wit ziet. In de Imke-foto is het paard veel minder diep ingesteld, waardoor ie dus redelijk normaal voor zich uit kan kijken, wat dus in een veel rustigere blik resulteert. Ik denk zeker dat dat paard zich prettiger voelt en dit ook uitstraalt, maar ook dat die op dat moment (van de foto) niet werkelijk LDR wordt gereden, maar gewoon wat lang en laag en een aardig stuk achter de loodlijn.

Ik denk dat de meningen behoorlijk verdeeld zijn. De foto die ik ertussen had geplakt hoorde juist bij een onderwerp over LDR, volgens jouw klopt dit dus niet. Als het oog nog iets probeert te zien en daarom zo verschrikkelijk krampachtig omhoog draait..... lijkt me dat niet goed. Imo wordt hij dus onder dwang te ldr gehouden, van nature kijkt een paard nl niet zo raar maar doet hij gewoon zijn hoofd wat omhoog, hij wil immers zien waar ie heen gaat!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:53

Afbeelding