Te strakke neusriem op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:51

Nooit geweten van de Pelham. Zie die uitzondering dan ook echt niet.
Wel over s&t emmeren en dat mag wel?

Heel bijzonder weer :D

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:56

Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is, misschien dat het te maken heeft met 1 bit vs 2 bitten in de mond. Ik kan me zo voorstellen dat bij 2 bitten in de mond, een sperriem de vrije beweging van de bitten in de mond ten op zichtte van elkaar belemmerd. Een pelham en pessoa zijn nog steeds 1 bit waarbij er geen vrije beweging van de bitten ten opzichte van elkaar hoeft te zijn.

Maar goed, ik ben niet van de speciale bitten of speciale optomingen, dus heb me er ook nooit heel erg in verdiept.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:00

Ja zoiets zal het wel zijn.
Maar verbaasd me. Zeker bij ook nog eens aansnoeren dan kan een paard ook echt niets meer

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:13

Paard heeft geen aansnoerneusriem he?

Ik denk wel dat men niet moet doorslaan. Te strak aangesnoerde neusriemen zijn not done. Maar neusriemen gewoon gebruikt zoals ze gebruikt horen te worden (voor paarden welzijn (begrenzen, stabiliseren bit, drukverdeling etc.) is niks mis mee.

Edit, typfout.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 19-11-23 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:14

Elisa, alles wat gebruikt wordt zoals het bedoeld is, is niets mis mee.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:18

rien10 schreef:
Elisa, alles wat gebruikt wordt zoals het bedoeld is, is niets mis mee.


Nou dat dus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:26

Elisa2 schreef:
Paard heeft geen aansnoerneusriem he?

Ik denk wel dat men niet moet doorslaan. Te strak aangesnoerde neusriemen zijn not done. Maar neusriemen gewoon gebruikt zoals ze gebruikt horen te worden (voor paarden welzijn (begrenzen, stabiliseren bit, drukverdeling etc.) is niks mis mee.

Edit, typfout.

Is het ook niet. Het is alleen zo jammer dat steeds maar weer bevestigd wordt dat veel mensen gewoon geen flauw idee hebben. Of het boeit ze niet. Wat misschien nog wel erger is.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:37

Je kan toch ook prima aansnoeren zonder aansnoer neusriem?
Zeker een sperriem

windsor14
Berichten: 187
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:20

Mizora schreef:
Een Pelham is niet anders dan een samengevoegde stang en trens en hoort dus niet met sperriem gebruikt te worden. De Pessoa heeft geen kinketting en werkt daardoor als een begrenst ophaalbit met eenmaal bij de begrenzing aangekomen alsnog hefboomwerking, maar ook deze hoort zonder sperriem gebruikt te worden.

Het wel of niet gebroken mondstuk staat er los van en ironisch genoeg werkt een gebroken mondstuk bij hefboomwerking zwaarder in.


Klopt niet wat je zegt.
Een pelham is een bit met zijscharen. Ze zijn verkrijgbaar in twee varianten: een korte en een lange schaar. De lengte van de schaar bepaalt de mate van de inwerking. Hoe langer de schaar, hoe duidelijker de inwerking. Aan de zijscharen van de pelham zitten verschillende ringen. Aan de kleine ring zit de kinketting, deze treedt in werking wanneer je paard te diep loopt.

Daarnaast zijn er twee andere ringen, die bedoeld zijn om de teugels aan vast te maken. Met het gebruik van de onderste ring voorkom je dat je paard zijn hoofd te hoog brengt. Kies je voor het rijden met één teugel, dan doe je dit door een verbindingsriempje tussen de twee ringen te plaatsen. Op wedstrijden zijn het verbindingsriempje en een kinkettingbeschermer verplicht.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:32

Een Pelham heeft een trensring zonder hefboomwerking en een stangring met hefboomwerking. De lengte van de schaar bepaalt, net als bij een gewoon stangbit (ik heb het dus niet over een ongebroken trens), inderdaad de hoeveelheid hefboomwerking.

Het rijden het een pelhamriempje is het combineren van deze twee inwerkingen en een beginnersmiddel, alleen het bit zou nooit door een beginner ingezet moeten worden. Wat op dit moment de wedstrijdregels zijn, zijn irrelevant (en ben ik het ook niet mee eens).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:33

windsor14 schreef:
Mizora schreef:
Een Pelham is niet anders dan een samengevoegde stang en trens en hoort dus niet met sperriem gebruikt te worden. De Pessoa heeft geen kinketting en werkt daardoor als een begrenst ophaalbit met eenmaal bij de begrenzing aangekomen alsnog hefboomwerking, maar ook deze hoort zonder sperriem gebruikt te worden.

Het wel of niet gebroken mondstuk staat er los van en ironisch genoeg werkt een gebroken mondstuk bij hefboomwerking zwaarder in.


Klopt niet wat je zegt.
Een pelham is een bit met zijscharen. Ze zijn verkrijgbaar in twee varianten: een korte en een lange schaar. De lengte van de schaar bepaalt de mate van de inwerking. Hoe langer de schaar, hoe duidelijker de inwerking. Aan de zijscharen van de pelham zitten verschillende ringen. Aan de kleine ring zit de kinketting, deze treedt in werking wanneer je paard te diep loopt.

Daarnaast zijn er twee andere ringen, die bedoeld zijn om de teugels aan vast te maken. Met het gebruik van de onderste ring voorkom je dat je paard zijn hoofd te hoog brengt. Kies je voor het rijden met één teugel, dan doe je dit door een verbindingsriempje tussen de twee ringen te plaatsen. Op wedstrijden zijn het verbindingsriempje en een kinkettingbeschermer verplicht.

Ik mis volledig wat niet klopt aan de uitleg van Mizora.

Jouw stukje is mooi copy paste werk, maar haalt wat Mizora zegt niet onderuit.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:37

Mizora schreef:
Een Pelham heeft een trensring zonder hefboomwerking en een stangring met hefboomwerking. De lengte van de schaar bepaalt, net als bij een gewoon stangbit (ik heb het dus niet over een ongebroken trens), inderdaad de hoeveelheid hefboomwerking.

Het rijden het een pelhamriempje is het combineren van deze twee inwerkingen en een beginnersmiddel, alleen het bit zou nooit door een beginner ingezet moeten worden. Wat op dit moment de wedstrijdregels zijn, zijn irrelevant (en ben ik het ook niet mee eens).

Want? Er zijn paarden die druk verdeling over meerdere plaatsen fijner vinden. Een pelham is niet per definitie scherper. Is het verstandig bij echte beginners? Waarschijnlijk niet. Zijn mensen die minimaal 1,20 springen beginners?

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:41

Doet al pijn als ik naar die foto kijk .
Denk dat ook een gedeelte bij de jury begint.
Als hun nu eens stoppen met als commentaar dat een paard zijn mond opent op te schrijven
Vandaag zag ik ook een leuke combinatie heel fijnm in aanleuning maar soms de mond iets open, en dit krijgen ze elke keer op het coupon d, dan kan ik me voorstellen dat sommige denken op cc maar even wat strakker.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:49

ziezoziezo22 schreef:
Doet al pijn als ik naar die foto kijk .
Denk dat ook een gedeelte bij de jury begint.
Als hun nu eens stoppen met als commentaar dat een paard zijn mond opent op te schrijven
Vandaag zag ik ook een leuke combinatie heel fijnm in aanleuning maar soms de mond iets open, en dit krijgen ze elke keer op het coupon d, dan kan ik me voorstellen dat sommige denken op cc maar even wat strakker.


Maar het is wel een teken dat er iets niet goed is als de mond open gaat. Door daar geen commentaar op te geven ga je dus combinaties waar de aanleuning niet goed genoeg is niet meer bestraffen.

Elk paard kan de mond open doen, mijne doet het soms ook als ze iets in het lijf moeilijk vind. Maakt niet uit dat het van invloed is op de punten, want ze hebben idd gelijk dat het dan niet goed is. Dichtsnoeren is een short cut, maar afschaffen van jureren op correcte aanleuning, waar een dichte ontspannen mond bij hoort, is iets wat je helemaal niet moet willen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:08

ziezoziezo22 schreef:
Doet al pijn als ik naar die foto kijk .
Denk dat ook een gedeelte bij de jury begint.
Als hun nu eens stoppen met als commentaar dat een paard zijn mond opent op te schrijven
Vandaag zag ik ook een leuke combinatie heel fijnm in aanleuning maar soms de mond iets open, en dit krijgen ze elke keer op het coupon d, dan kan ik me voorstellen dat sommige denken op cc maar even wat strakker.

Als de mond open gaat is er iets niet goed. Dan moet je geen mond dochsnoeren. En de jury moet het al helemaal niet negeren.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:15

Kon die jury ook zien waarom het paard de mond opendeed? Want dat lijkt me veel nuttiger als ze dat op coupon zet.

Mond open kan iets relatiefs onschuldig zijn maar een jury moet wel kunnen herkennen waar het vandaan komt. Alleen dan kan een ruiter de feedback krijgen om er iets wel of niet mee te doen.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:42

Maar is dat niet de taak van instructie? Want jurylid hoort niet de rol van instructie te spelen op een protocol. Tijdens een les heb je de tijd om uit te zoeken waar iets vandaan komt, bij een proef is dat soms toch lastig. Soms is het enorm duidelijk, bijvoorbeeld als de hand heel hard inwerkt. Dan kan je cijfer van houding ennzit en effect van hulpen aanpassen en daar commentaar neerzetten. Maar dan is het nog wel een verschil in wat een instructie zou zeggen en wat een jury kan en moet opschrijven. Als algemene opmerking erbij kan je meer opschrijven, tijdens de proef is het toch meer zwart wit wat je ziet.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:44

Ja maar de instructie is er niet bij tijdens de proef..als paard het normaal bijvoorbeeld nooit doet en in de proef wel..

Bovendien helpen onafhankelijke ogen ook denk ik, als het duidelijk is dan kan het gewoon opgeschreven worden als het niet duidelijk is dan niet. Het helpt denk ik wel meer dan alleen steeds de constatering opschrijven waardoor mensen misschien inderdaad sneller geneigd zijn om de mond dan maar dicht te snoeren ipv om meer te gaan werken aan een zachtere hand.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:49

Maar het openen blijft wel een fout. Als je het niet opschrijft kan je het ook niet meenemen in de punten en dan is het dus evengoed als een paard dat wel de mond ontspannen dichthoudt. En dat moet je ook niet willen, ook niet voor het welzijn. Dan moet je gewoon blijven controleren op die neusriem waarvoor de toezichthouders er zijn. Ik heb bijna elke wedstrijd sinds vorig jaar april controle gehad, daar zouden nog wel stappen gezet kunnen worden en ook consequenties aan koppelen als het wel te strak is.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:39

996981 schreef:
Want? Er zijn paarden die druk verdeling over meerdere plaatsen fijner vinden. Een pelham is niet per definitie scherper. Is het verstandig bij echte beginners? Waarschijnlijk niet. Zijn mensen die minimaal 1,20 springen beginners?


Mooi en aardig maar pelham mag wel in alle klasses in het springen :) je ziet het af en toe ook op oefenniveau (80cm ofzo) en bij de pony's ook op laag niveau en dat zijn weer niet exact werelds meest kundige ruiters.

Ik heb nog nooit in mijn leven een neusriemcontrole meegemaakt, start toch wel best regelmatig dus ja :+ 1 keer toezichthouder in de baan gezien maar die ging alleen op mensen af die niet toegestane neusriemen en bitten hadden, zonder te kijken of de toegestane optomingen niet te strak zaten.

Toen ik met hoefschoenen ging starten (springen dus gewoon toegestaan voor wie het nog niet wist ;) ) was het wel altijd filnke discussie, dan zijn de regels ineens heel relevant en je komt er niet zomaar onderuit :=

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:15

MyWishMax schreef:
Maar het openen blijft wel een fout. Als je het niet opschrijft kan je het ook niet meenemen in de punten en dan is het dus evengoed als een paard dat wel de mond ontspannen dichthoudt. En dat moet je ook niet willen, ook niet voor het welzijn. Dan moet je gewoon blijven controleren op die neusriem waarvoor de toezichthouders er zijn. Ik heb bijna elke wedstrijd sinds vorig jaar april controle gehad, daar zouden nog wel stappen gezet kunnen worden en ook consequenties aan koppelen als het wel te strak is.


Gewoon wel opschrijven en onderaan even schrijven waar het door komt (als dat duidelijk is) en waar de ruiter aan kan werken. Lijkt me niet te moeilijk en zo hebben ze een verbeterpunt om aan te werken en zal hopelijk ook het idee om de neusriem dan maar iets strakker te doen minder snel in iemand's hoofd opkomen.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:24

Oh zo, ja eens. En strenger blijven controleren, want dat strakker doen komt ook vaak bij een instructie vandaan of omdat er geen tijd genomen wordt om het probleem thuis op te lossen en dus wedstrijdpauze te houden. Als echt elke wedstrijd iedereen gecontroleerd wordt, er ook echt consequenties aan verbonden worden en juryleden het gewoon blijven benoemen zal er toch een mentaliteitsverandering plaats gaan vinden hoop je.

Lokii

Berichten: 182
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:54

Helaas gebeuren dit soort dingen niet alleen op wedstrijden.
Dit was Horse Event Pro 2023.
Afbeelding

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:33

Ik weet ook meteen wie dat is. := En diegene zou een ambassadeur moeten zijn voor de sport waarin harmonie en samenwerking centraal staat...

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:34

Ik weet het dan bij geen van beide. Maar krijg het al benauwd bij het kijken