Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:07

Dat heb ik nooit gedaan, maar wij hadden Gelderse paarden en die zitten niet lekker zonder zadel :')

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:10

Avalanche schreef:
Heb jij ook nog oefeningen gedaan als de staart aanraken, en het kopstuk van het hoofdstel proberen aan te raken?

Ter illustratie: ik reed als 5-jarige pup op onze Gelderse merrie van 1.65 :') en ja dat moest ook zonder beugels.
Wij gingen dan naar de manege met de trailer voor groepsles, en ik had thuis privéles.

Jaaaaaa, en een "rondje om de wereld" en armen zwaaien net als ochtendgymnastiek :D

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:00

Ja het rondje om de wereld ook idd. En caroussel, en dan met hoepels ook nog :')

Was zo onwijs goed voor je zit die dingen :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:52

En in dameszit op een normaal vz zadel moeten rijden.
Rondje om de wereld is zeker 360 graden draaien in het zadel? Dat deden wij in ieder geval regelmatig, eerst stilstaand, toen in stap en later in draf en dat op gewone zadels…

Er af vallen hoorde er bij, geen gejank, maar gewoon meteen weer opstappen en doorrijden. Wat was je dan stoer als je gelanceerd werd en gewoon weer opstapte alsof er niets gebeurt was. De “stoutste” ponies waren het meest geliefd, want die gingen er nog wel eens vandoor en dan kon je extra veel galopperen. Als je dan 3 stallen uitmesten, dan nog je ook nog gratis rijden op de jonge ponies (net zadelmak), wat een plezier was dat zeg.

Door al die gekkigheid leerde je zitten en niet bang zijn.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:01

Ik denk dat dat helicopter parenting wat je tegenwoordig veel ziet, echt wel een probleem is. Juist ook om een goede zit te ontwikkelen. Dat iemand bang is na een flinke val waarbij je er niet direct meer op kunt snap ik. Maar ik leerde vroeger, dat als je gevallen was, je er gewoon weer op ging, en dat hielp ook écht.
Maar je ziet ook echt kinderen nu overstuur omdat de pony niet direct doet wat kind wil..... kinderen zouden echt moeten leren vanaf heel klein dat een dier nu eenmaal geen machine is.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 01:28

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:
... ik kan verzinnen dat het elleboog gewricht van zichzelf niet heel erg stabiel is

Nee, je fantasie schiet tekort. Een ellebooggewricht is juist enorm stabiel.


Precies. De elleboog past precies in een inkeping op de humerus en zit zeer stevig vergroeid aan de radius. Het is een scharnier gewricht met een soort geleiding want t kan geen kant op en heeft hele sterke ligamenten en spieren. En het zit ook niet echt in de buurt van het schouderblad. Als de elleboog omhoog komt (schoftlift) gaat het schouderblad ook omhoog. Ze zullen elkaar nooit raken.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 01:40

Wat je wilt is de thoracic sling aanspannen idd. En dan zie je ineens die rug los, schoft komt omhoog en de hals wordt gebogen :j

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:42

Avalanche schreef:
Ik denk dat dat helicopter parenting wat je tegenwoordig veel ziet, echt wel een probleem is. Juist ook om een goede zit te ontwikkelen. Dat iemand bang is na een flinke val waarbij je er niet direct meer op kunt snap ik. Maar ik leerde vroeger, dat als je gevallen was, je er gewoon weer op ging, en dat hielp ook écht.
Maar je ziet ook echt kinderen nu overstuur omdat de pony niet direct doet wat kind wil..... kinderen zouden echt moeten leren vanaf heel klein dat een dier nu eenmaal geen machine is.


Om je gerust te stellen. Op onze rijvereniging vreet de jeugd nog steeds vanalles uit. :+
Die willen spelletjes doen (en dat mag dan in ruil voor even concentratie voor óók een stukje dressuur of het wordt heel stiekem verweven). Die willen springen en zonder zadel rijden. Die scheuren zonder zadel rond over onze heuvel en door onze waterbak. En ruilen van pony op het einde van de les.
(en presenteren daarnaast ook nog prima op wedstrijden)
Én wij krijgen steeds meer ponyclubleden. Ook van sjieke stallen die echt veel betere faciliteiten hebben. en we zijn hiermee uit de dood opgestaan met ons ponyclub deel (dus het is niet alleen historie)

Maar dat zie je misschien niet overal.

Ik zou heel graag zien dat op maneges ook onderdeel van het lesprogramma zou zijn: gedrag, je eigen inbreng en motoriek en verzorging. Ik zie dat ook nog wel gebeuren eigenlijk.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:45

Mijn dochter deed ook van alles toen ze klein was. Inclusief ruilen van pony zonder de grond te raken. Dan krijg je hele creatieve zaken. Overstappen, even 2 kinderen op 1 (brave) pony. Om de hals hangen, staan op het zadel en dan met z'n tweeën tegelijk overstappen, hilarische tafrelen waren dat.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:56

Ja leuk is dat. Helaas ben ik na 30 jaar toch wel een wat minder dappere rijder geworden, waar ik vroeger echt heel dapper was..

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:45

Hutcherson schreef:
Janneke2 schreef:
... ik kan verzinnen dat het elleboog gewricht van zichzelf niet heel erg stabiel is

De elleboog past precies in een inkeping op de humerus en zit zeer stevig vergroeid aan de radius. Het is een scharnier gewricht met een soort geleiding want t kan geen kant op en heeft hele sterke ligamenten en spieren. En het zit ook niet echt in de buurt van het schouderblad. Als de elleboog omhoog komt (schoftlift) gaat het schouderblad ook omhoog. Ze zullen elkaar nooit raken.


Even een paar misverstanden uit de weg ruimen.
Tuurlijk is het opperarmbeen (humerus) flink sterk en ik heb geen seconde gedacht 'dat het het schouderblad zou raken'. (Het zit in de buurt, meaning lang schouderblad, schoudergewricht, kort opperarmbeen, elleboog.)

Tot zover anatomie (de bouw zelf) , maar dit gaat over het bewegen (fysiologie).
Het schouderblad is slechts met spieren aan de romp verbonden,
en door de rechte pols (voorknie, carpus) is het voorbeen 'een soort van kwetsbaar'.
Op het moment van 'landen' hoort de pols gestrekt te zijn - en je hoopt dat de rest van het lichaam correct 'boven-naast' het gelande voorbeen staat.
Dat is één van de functies van wat in het Engels heet de thoracic sling (draagspieren van de ribkorf) -
en ik kan mij voorstellen
(... dat was de kern van waar het mij om ging :o ...)
dat als de thoracic sling niet goed werkt,
en het paard dus niet ideaal zijn gewicht 'boven naast' het voorbeen draagt,
dat de elleboog dan de klappen krijgt.

En dat die elleboog het kennelijk ook nog heel goed kan opvangen, want ook ik heb nooit gehoord van een paard dat vanwege de elleboog kreupel werd.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:52

Grappig hoe je je er altijd uit probeert te draaien.
"Wat ik zei klopte voor geen meter, maar ik had natúúrlijk gelijk met wat ik bedoelde", volgt een betoog dat niets te maken heeft met de eerdere uitspraak... _O-

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:15

Kunnen we de discussie inhoudelijk houden ipv "gelijk" willen halen?

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:19

De spieren van de thoracic sling zitten geen van allen vast aan of rond het ellebooggewricht Janneke, dus hoe zou dat gewricht klappen moeten kunnen krijgen?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:22

Door het op de voorhand lopen van de paarden waar hier in het hele topic al over gesproken wordt wat ten koste gaat van de schoudervrijheid en waardoor er meer gewicht op het voorbeen komt en waardoor vermoedelijk de elleboogschade ontstaat die te zien is bij de paarden in de autopsie's.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:31

Ik denk eerder door de singel, die ervoor zorgt dat het voorbeen meer naar buiten wordt gedraaid om ongemak te vermijden. Daar is de elleboog niet voor gemaakt, voor continu iets scheef gedraaid zijn. Correct gereden paarden gaven namelijk ook elleboog schade.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:53

prompter schreef:
De spieren van de thoracic sling zitten geen van allen vast aan of rond het ellebooggewricht Janneke, dus hoe zou dat gewricht klappen moeten kunnen krijgen?


Nou gewoon.
Stel dat de ribkorf van een paard onder het zadel niet wordt opgetild
(geen schoftlift, geen actieve thoracic sling)
en de pols is netjes gestrekt bij het neerzetten,
dan stel ik me voor dat het gewicht onelegant op het voorbeen ploft.

Het schouderblad is relatief lang,
maar zit niet vast aan de ribkorf (pezen en niet zo goed werkende spieren)
bovenarm is relatief kort,
de elleboog is dan de hoek tussen het gewicht van de romp en de lengte van "onderarm" en pijpbeen.

(Ik ga altijd stotteren: de bovenkant van het voorbeen heet onderarm. Qua theorie logisch, maar tijdens het poetsen, nee...)

Ik kan mij zo voorstellen dat 'deze bouwconstructie' maakt dat de elleboog laat ik zeggen kwetsbaar is.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:01

prompter schreef:
De spieren van de thoracic sling zitten geen van allen vast aan of rond het ellebooggewricht Janneke, dus hoe zou dat gewricht klappen moeten kunnen krijgen?

Ja dat zie ik ook niet helemaal.
Wat ik denk is dat dat dan zou worden opgevangen door de banden (het been is immers gestrekt als het landt) en de koot. De hoefkatrol en de pezen, met name de diepe buiger lijkt me dat die klappen opvangt. En bovenin bij de schouder met name de banden.

Maar dat is een gedachte van mij hoor, en ik ben niet 100% zeker of die klopt.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:03

prompter schreef:
Ik denk eerder door de singel, die ervoor zorgt dat het voorbeen meer naar buiten wordt gedraaid om ongemak te vermijden. Daar is de elleboog niet voor gemaakt, voor continu iets scheef gedraaid zijn. Correct gereden paarden gaven namelijk ook elleboog schade.

Dat lijkt mij ook :) zeker voor een gewricht wat gemaakt is om niet te torderen lijkt me dat schade geven.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:19

Janneke2 schreef:
Het schouderblad is relatief lang,
maar zit niet vast aan de ribkorf (pezen en niet zo goed werkende spieren)


Heb je de serratus ventralis weleens in handen gehad? Ik wel, in de snijzaal in Utrecht. Dat is ėėn van de sterkste spieren die ook de ruiter grotendeels moet dragen, en die zit rechtstreeks aan de binnenkant van het schouderblad aangehecht. Dat is een heel goed werkende spier. Ik denk dat je het echt in een andere hoek moet gaan zoeken :)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:00

Wat gaaf Prompter. Lijkt me super indrukwekkend.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:07

prompter schreef:
Janneke2 schreef:
Het schouderblad is relatief lang,
maar zit niet vast aan de ribkorf (pezen en niet zo goed werkende spieren)


Heb je de serratus ventralis weleens in handen gehad? Ik wel, in de snijzaal in Utrecht. Dat is ėėn van de sterkste spieren die ook de ruiter grotendeels moet dragen, en die zit rechtstreeks aan de binnenkant van het schouderblad aangehecht. Dat is een heel goed werkende spier. (...)


????

Volgend misverstand: deze keer schreef ik expliciet over een gereden paard dat zonder schoftlift loopt.
In dat kader functioneren de spieren "niet zo goed".

(... heeft noppes nada van doen met wat de spier allemaal kan.)
(Ik vermoed dat ik nooit de serratus ventralis van een dood paard in handen heb gehad, maar als bioloog wel een serie andere spieren van andere dieren.)

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:37

Misschien moet je dan eens echt gaan schrijven wat je bedoelt, want echt, de meeste van je berichten zijn voor mij niet echt duidelijk, ook niet in andere topics. Je schrijft toch echt dat het schouderblad met pezen en niet goed werkende spieren aan de ribkorf vast zit.

En dan nog, de "schoftlift" (ik vind het een modewoord, het is gewoon het omhoog brengen van de wervelkolom) komt eerder uit de buikspieren.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:10

Wat een ingewikkeld geneuzel zeg :roll:

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:31

Zefanja dacht dat de elleboogschade komt door het op de voorhand lopen, heb niet begrepen dat alle paarden elleboogschade hebben. Wel dat het iets is wat vaker voorkomt en niet bekend is bij mensen.

Ik kan me voorstellen dat het een combinatie kan zijn, op de voorhand lopen geeft minder schoudervrijheid en minder ruimte voor het goed bewegen van een elleboog. Als daar dan nog een zadel bovenop komt en een singel...
Om uit te sluiten of zoiets door een singel zou kunnen komen zou er meer onderzoek gedaan moeten worden lijkt me.

Bijvoorbeeld naar paarden die altijd zonder zadel gereden zijn, of anatomische singels.