Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 912
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:24

Ik heb mij nog eens wat meer in de theorie van biomechanica verdiept en oefen de stof nu aan de hand van youtube beelden. Misschien leuk om mij bevindingen te delen en te horen of jullie je hier in vinden.

Piaffe. Gewicht op de voorhand, voorbeen landt eerder dan diagonaal achterbeen. Paard voert een kunstje uit en springt in het kruis i.p.v. correct te dalen met de achterhand en de voorhand te laten verrijzen.
Afbeelding


Holle ruglijn. Bekken achterover gekanteld waardoor het achterbeen meer stuwend dan dragend wordt.
Afbeelding


Piaffe. Gewicht op de voorhand, zie de V vorm van de benen. Onjuiste uitvoering dus. Paard is (nog) niet in staat om deze mate van gewicht op de achterhand te dragen en gaat daarom 'cheaten' door de voorbenen onderstandig te plaatsen.
Afbeelding

Zie vorige beschrijving.
Afbeelding

Correcte piaffe. Het kruis daalt en de voorhand verrijst.
Afbeelding

Piaffe. Bekken naar achter gekanteld . Been zwiept daardoor ook naar achter. Holle rug en valse knik. Verzet met de staart.
Afbeelding

Holle rug door bekken dat de verkeerde kant op kantelt.
Afbeelding

Weggedrukte rug, bovenlijn is hol en niet bol. Bekken achterover gekanteld, de achterbenen blijven dardoor achter. Veel gewicht op de voorhand, ook te zien aan onderstandig voorbeen.
Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:41

Wat mij trof was de foto van de Amerikaanse schimmel.
Ik kijk doorgaans eerst naar de achterhand, en deze schimmel heeft 'Hankenbiegung' - maar een kwart seconde later schrok ik, toen zag ik het extreem 'niet loodrechte' voorbeen.

De 'Weense' schimmel doet het keurig, de rest vind ik om te huilen. (Om karikaturen kun je lachen, maar bij karikatuur dressuur komt dierenleed om de hoek. Dan vergaat mij het lachen en /of word ik boos.)

Verder heb ik mij ooit laten vertellen dat de kootbenen van voor- en achterbenen ongeveer gelijkelijk moeten doorbuigen.
(Uiteraard in vergelijking met het dier in 'stal stand'.)
De tweede en derde piaffe tonen een diepere achterkoot, als gezegd heeft de Amerikaanse schimmel wel Hankenbiegung (al klopt het geheel verder niet).
De foto van de koffievos met de staart omhoog buigt ook diep door in de achterkoot. Mogelijk omdat er 'verzet met de staart' is (Knollie eigenlijk zin heeft om te bokken).

AnnoNiemand

Berichten: 912
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:51

Ja, het is eigenlijk wel heel triest. Hoe meer je leert, hoe minder je van de hedendaagse dressuur kan genieten. Ooit jaren geleden zat ik juichend voor de tv als Parzival te zien was. De strakke teugelverbinding nam ik voor lief, maar de oefeningen vond ik er mooi uitzien. Little did I know. Het lijkt tegenwoordig meer om kunstjes te gaan dan een manier om een paard zijn lichaam geschikt te maken voor dragen. En wel schrikbaren hoe er dan gejureerd wordt. Voor dergelijke piaffes als hierboven worden nog bijna zevens gehaald. Het lijkt soms wel dat wanneer het paard maar draaft op de plek, liefst met zoveel mogelijk afdruk, dat dan de hoogste cijfers verschijnen. Correct lichaamsgebruik wordt nog maar weinig naar gekeken lijkt het.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:58

Kan iemand hier een piaffe delen die wel klopt? Behalve die van de rijschool(?) hierboven?
Of zijn die er dermate weinig te vinden?

Ik vind het erg interessant.

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:01

Ferro kon correct piafferen.

AnnoNiemand

Berichten: 912
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:22

AlwaysH schreef:
Kan iemand hier een piaffe delen die wel klopt? Behalve die van de rijschool(?) hierboven?
Of zijn die er dermate weinig te vinden?

Ik vind het erg interessant.


1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

lailapri

Berichten: 22138
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:37

Ooit eens op een evenement (horse event misschien jaren terug) was er een paard die zo ging zitten als op foto 3. Een bekende trainer gaf een les clinic en gaf aan dat het paard teveel ging zitten en hoe je dat eruit kon rijden.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:43

Hmm, misschien dat de eerder genoemde Amerikaanse schimmel 'te veel zit' maar foto drie van het dier waar de botten zijn nagetekend zit niet te veel.


(De Amerikaanse schimmel snap ik niet geheel, maar ik denk dat het dier achterover kieperde ofzo.
Rijkunstig denk ik dat 'te veel zitten' niet bestaat.)
(Uiteraard is het zwaar, 'diep zitten', vraag maar aan schaatsers... Maar dat is net niet hetzelfde als 'fout, dat moet je er uit rijden'.)

Flubberboot

Berichten: 2922
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:45

Is foto 1 niet schuin genomen? Als je namelijk kijkt naar de witte hekjes achterin zie je dat die schuin lopen. Als je die recht trekt staat het voorbeen niet meer recht. Ook zakken bijna alle paarden verder door de koten op de achterbenen dan op de voorbenen.

Heb me verder niet verdiept in biomechanica en ik herhaal alleen wat ik hier voorbij zie komen.

lailapri

Berichten: 22138
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:52

Janneke2 schreef:
Hmm, misschien dat de eerder genoemde Amerikaanse schimmel 'te veel zit' maar foto drie van het dier waar de botten zijn nagetekend zit niet te veel.


(De Amerikaanse schimmel snap ik niet geheel, maar ik denk dat het dier achterover kieperde ofzo.
Rijkunstig denk ik dat 'te veel zitten' niet bestaat.)
(Uiteraard is het zwaar, 'diep zitten', vraag maar aan schaatsers... Maar dat is net niet hetzelfde als 'fout, dat moet je er uit rijden'.)

Het is natuurlijk wel zo dat het paard dan veel meer moeite heeft met het correct volhouden omdat het meer kracht kost, maar ik vond het juist machtig.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:55

Dus...... we gaan weer KWPN-ers met PRE's vergelijken....... en piaffe met een uitgestrekte draf. Paard op foto 3 gaat trouwens erg mooi zitten, waar de botten op getekend zijn.

Ik vind de vergelijking van een barok paard met een moderne warmbloed niet eerlijk. Je hebt het over totaal verschillend bewegende paarden, totaal verschillend gebouwde paarden, en dan zitten er ook nog foto's bij die beroerd getimed zijn.
Verder zit er geen zweefmoment in een piaffe.

Overigens denk ik ook niet dat teveel zitten bestaat, maar denk ik dat je ook gewoon realistisch moet zijn dat een piaffe er bij een KWPN niet hetzelfde gaat uitzien, en een Spaans paard nooit de uitgestrekte gangen kan laten zien zo een warmbloed dat kan.

Wat betreft het door de koten zakken....... ik heb ooit van Tineke Bartels begrepen dat je zelfs met een perfecte piaffe nog maar een 50/50 verdeling haalt, en zeker een warmbloed die van nature minder makkelijk zal gaan zitten, zal hem altijd iets op de voorhand uitvoeren.

En dit is ook het moment waarop ik ga roepen: laat het eerst zelf maar zien. Ik kan het niet.

AnnoNiemand

Berichten: 912
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:01

Het lijkt me logisch dat de koot van het achterbeen meer doorzakt omdat daar het gewicht mee gedragen wordt? Of zit ik dan fout?

Ik zie idd wat je bedoelt met dat dat voorbeen dan niet recht staat, als je de foto iets draait, Flubberboot! Had ik niet gezien. Zo zie je maar hoe lastig het is en dan zijn dit nog stilstaande beelden. :Y) Daarom des te leuker om te oefenen vind ik.

Ja, die met die botten, nr 3, lijkt mij een heel mooi voorbeeld van een correcte piaffe. En ook leuk om te zien dat dat geen Spaanse is.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:08

AnnoNiemand schreef:
Het lijkt me logisch dat de koot van het achterbeen meer doorzakt omdat daar het gewicht mee gedragen wordt? Of zit ik dan fout?

Ja, en nee. Het zit iets complexer. Een paard wat niet belast wordt, en ook niet meer op achter, draagt 30% van het gewicht op de achterhand en 70% op de voorhand.

En als je dan gaat kijken naar een PRE die best compact gebouwd is, en heel makkelijk kan verzamelen, maar bij wie het een uitdaging is ze over de bovenlijn te laten stretchen (iets waar ik nu mee bezig ben met een meisje dat ik lesgeef) die PRE kan dus ook heel makkelijk piafferen, en het ziet er al heel snel heel leuk uit, zonder dat daar echt veel voor gebeurt. Want die kan dat ook in een houdinkje zonder dat hij echt over de bovenlijn loslaat, die krult gewoon op.

Een KWPN is veel langer in het lijf, heeft ook veel langere benen, maar moet dus naar verhouding veel meer kracht gebruiken om diezelfde piaffe uit te voeren, en die zal dus ook een andere gewichtsverdeling hebben. Die KWPN komt namelijk niet weg met een houdinkje in de piaffe. En dan nog zie je een meer onderstandig voorbeen.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:10

Voor alle duidelijkheid: passage, bedoeld en wel heb ik een aantal keren gereden in het zadel, maar de ultieme oefening piaffe - nee.

Dat wil net niet zeggen dat ik er niets over weet. Piaffe hoort, als 'gecadanceerde' draf een zweefmoment te hebben.

En als het over wedstrijden gaat, heb je te maken met het regelement dat geldt voor kwpn'ers, barokke dieren en fjorden (en alles daar omheen en tussen).
... blijft natuurlijk wel staan dat een barok paard met een korte rug (en fokbeleid, geschiedenis, temperament etc) bij de piaffe in het voordeel is.
Avalanche81 schreef:
Ik vind de vergelijking van een barok paard met een moderne warmbloed niet eerlijk. Je hebt het over totaal verschillend bewegende paarden, totaal verschillend gebouwde paarden


Klopt.
Ik zou soms willen dat juries punten gaven als in "voor een kwpn'er is dit een keurige piaffe, voor een andalusiër is dit een prima uitgestrekte draf", en dat gebeurt niet en dan wordt het ingewikkeld.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:20

Eens :j
echt met alles wat je schrijft ook.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 09:48

Ik was ook juist inderdaad benieuwd naar een doorsnee sportpaard.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:08

Avalanche81 schreef:
Dus...... we gaan weer KWPN-ers met PRE's vergelijken....... en piaffe met een uitgestrekte draf. Paard op foto 3 gaat trouwens erg mooi zitten, waar de botten op getekend zijn.

Ik vind de vergelijking van een barok paard met een moderne warmbloed niet eerlijk. Je hebt het over totaal verschillend bewegende paarden, totaal verschillend gebouwde paarden, en dan zitten er ook nog foto's bij die beroerd getimed zijn.
Verder zit er geen zweefmoment in een piaffe.

Overigens denk ik ook niet dat teveel zitten bestaat, maar denk ik dat je ook gewoon realistisch moet zijn dat een piaffe er bij een KWPN niet hetzelfde gaat uitzien, en een Spaans paard nooit de uitgestrekte gangen kan laten zien zo een warmbloed dat kan.

Wat betreft het door de koten zakken....... ik heb ooit van Tineke Bartels begrepen dat je zelfs met een perfecte piaffe nog maar een 50/50 verdeling haalt, en zeker een warmbloed die van nature minder makkelijk zal gaan zitten, zal hem altijd iets op de voorhand uitvoeren.

En dit is ook het moment waarop ik ga roepen: laat het eerst zelf maar zien. Ik kan het niet.


Nou ik wilde net zeggen dat die foto's totaal geen vergelijk zijn, hoe een paard beweegt en oefeningen uitvoert heeft ook vooral te maken met hoe het gebouwd is. Pas als je weet hoe een paard gebouwd is en hoe het natuurlijk beweegt kun je wat zeggen over de mate waar in het de oefeningen doet.

En ik zie prima piaffes voorbij komen waarin het paard gaat zitten en de achterhand daalt en ook weer momentopname's van een paard die net de overgang uit de piaffe maakt. Zegt mij wederom dat foto's kijken echt zo scheef getrokken kan worden en imo totaal niet reeel is.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:10

Avalanche81 schreef:
Hyperflexie is wat ik eerder beschreef, het trainen naar die spagaat toe, of de split, en kan in LDR houding. Dus waarom dat apart benoemd wordt hier is me een raadsel. Hyperflexie is gewoon een beetje extra stretchen.

Maar 't is niet omdat een paard met de kin op de borst getrokken is, dat het ook LDR is natuurlijk. Achter de loodlijn is ook niet per definitie LDR, paard kan ook gewoon wegduiken voor de strenge hand, en dan heeft een en ander geen enkele trainingswaarde.


Ik vind hyperflexie afschuwelijk, met de binnenhand een paard lostrekken en stretchen. In mijn ogen hoef je niks los te trekken als je zelf loslaat. Een goed nageeflijk paard houdt niet vast als de ruiter dat ook niet doet.

Wat mij opvalt bij springruiters op veel al topniveau is dat de slof er aan hangt en er gehyperflext wordt.En die slof wordt gebruikt dus om een houding af te dwingen met de hand.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:04

Avalanche81 schreef:
Hyperflexie is wat ik eerder beschreef, het trainen naar die spagaat toe, of de split, en kan in LDR houding. Dus waarom dat apart benoemd wordt hier is me een raadsel. Hyperflexie is gewoon een beetje extra stretchen.
.


De split en spagaat worden in stilstand gedaan. Als je wil vergelijken, dan vraag je neus naar de borst met een snoepje in stilstand.

Wat “stretch” je precies? Waarom kan dat alleen in beweging?

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 12:47

AnnoNiemand schreef:
Ik heb mij nog eens wat meer in de theorie van biomechanica verdiept en oefen de stof nu aan de hand van youtube beelden. Misschien leuk om mij bevindingen te delen en te horen of jullie je hier in vinden.

Piaffe. Gewicht op de voorhand, voorbeen landt eerder dan diagonaal achterbeen. Paard voert een kunstje uit en springt in het kruis i.p.v. correct te dalen met de achterhand en de voorhand te laten verrijzen.
[ [url=m/sA5smu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Holle ruglijn. Bekken achterover gekanteld waardoor het achterbeen meer stuwend dan dragend wordt.
[ [url=m/QkTETr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Piaffe. Gewicht op de voorhand, zie de V vorm van de benen. Onjuiste uitvoering dus. Paard is (nog) niet in staat om deze mate van gewicht op de achterhand te dragen en gaat daarom 'cheaten' door de voorbenen onderstandig te plaatsen.
[ [url=m/UGKkJJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zie vorige beschrijving.
[ [url=m/cb2HpA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Correcte piaffe. Het kruis daalt en de voorhand verrijst.
[ [url=m/QUsFj4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Piaffe. Bekken naar achter gekanteld . Been zwiept daardoor ook naar achter. Holle rug en valse knik. Verzet met de staart.
[ [url=m/pmEmoI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Holle rug door bekken dat de verkeerde kant op kantelt.
[ [url=m/dSfnR7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weggedrukte rug, bovenlijn is hol en niet bol. Bekken achterover gekanteld, de achterbenen blijven dardoor achter. Veel gewicht op de voorhand, ook te zien aan onderstandig voorbeen.
[ [url=m/z1MW5U.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ben het voor een groot deel met je eens...
Maar foto 3 en 4 vind ik helemaal niet zo slecht.

Foto 3: Zou bekken iets meer kunnen kantelen, standbeen voor zou nog iets rechter onder lichaam kunnen staan. Maar hoofd mooi op loodlijn, gewicht meer op de achterhand (kijk naar doorveren koten) en pijp rechter achterbeen vrijwel gelijk met opperarm linker voorbeen. Dit paard gaat dus wel in balans en draagt meer gewicht op achterhand, mag alleen bekken meer kantelen.

Foto 4: Paard draagt duidelijk meer gewicht op de achterkant, zie doorveren koten. Kantelt bekken goed. En ruiter zit echt heel mooi in balans: schouder, heup, hak op een lijn op dit paard. Wat beter kan: Standbeen (rechtsvoor) moet recht onder het lichaam staan en staat te ver naar achteren waardoor het minder goed in balans kan blijven/bewegen. Voorbeen is actiever dan het achterbeen. De opperarm van het linker voorbeen is hoger dan de pijp van het rechter achterbeen.
Dit paard draagt genoeg gewicht op de achterhand, maar zou meer in balans moeten bewegen en actiever van achter moeten zijn en hoofd meer op de loodlijn moeten hebben.

Interessante plaatjes...Maar ik heb hier begrepen dat we niet zomaar deze plaatjes van het internet mogen halen....dus de moderators moeten ze denk ik verwijderen. We hebben gezegd alleen eigen foto's te gebruiken. Of een link te plaatsen van een artikel waar een foto bij staat.

fransje23

Berichten: 15410
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:52

AnnoNiemand schreef:
4
[ [url=m/HGnZeb.jpg]Afbeelding[/url] ]



Als ik mij niet vergis is dit Balagur, een Orlov draver. Dus geen een PRE maar ook geen KWPN.
Wel getraind en opgeleid door Theodorescu.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:06

@Annoniemand, wat me opvalt is dat alle "slechte" pasages (waarbij ik van een aantal uberhaupt niet kan zeggen dat het om een passage gaat) het om stills uit filmpjes gaat, terwijl alle "goede" passages foto's betreffen.
Ik vind ze dus op zn zachtst gezegd niet vergelijkbaar.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:14

Elisa2 schreef:
Avalanche81 schreef:
Hyperflexie is wat ik eerder beschreef, het trainen naar die spagaat toe, of de split, en kan in LDR houding. Dus waarom dat apart benoemd wordt hier is me een raadsel. Hyperflexie is gewoon een beetje extra stretchen.

Maar 't is niet omdat een paard met de kin op de borst getrokken is, dat het ook LDR is natuurlijk. Achter de loodlijn is ook niet per definitie LDR, paard kan ook gewoon wegduiken voor de strenge hand, en dan heeft een en ander geen enkele trainingswaarde.


Ik vind hyperflexie afschuwelijk, met de binnenhand een paard lostrekken en stretchen. In mijn ogen hoef je niks los te trekken als je zelf loslaat. Een goed nageeflijk paard houdt niet vast als de ruiter dat ook niet doet.

Wat mij opvalt bij springruiters op veel al topniveau is dat de slof er aan hangt en er gehyperflext wordt.En die slof wordt gebruikt dus om een houding af te dwingen met de hand.

Met de binnenhand trekken is geen hyperflexie, die binnenhand mag namelijk nooit en nooit terugwerken.


sanne83 schreef:
Avalanche81 schreef:
Hyperflexie is wat ik eerder beschreef, het trainen naar die spagaat toe, of de split, en kan in LDR houding. Dus waarom dat apart benoemd wordt hier is me een raadsel. Hyperflexie is gewoon een beetje extra stretchen.
.


De split en spagaat worden in stilstand gedaan. Als je wil vergelijken, dan vraag je neus naar de borst met een snoepje in stilstand.

Wat “stretch” je precies? Waarom kan dat alleen in beweging?


De bovenlijn. Soms zitten paarden vast in een houding, met name bij een valse knik, waardoor ze kort worden in hals en rug, en dat is wat we niet willen. Met stretchen (en later hyperflexie, maar dat is bij een jong paard niet aan de orde) vragen we het paard lang te durven worden in de hals, naar het bit toe te komen, en dat bit mee te nemen naar voren en naar beneden, en hoe verder ze dat kunnen hoe losser ze worden.

Waarom in beweging: omdat het stilstaand heel simpel voor ze is, maar eigenlijk gymnastisch niet zoveel doet, tenzij je een paard hebt dat echt heel stijf is. In stap willen ze vaak al wat lang worden, maar omdat je ook wilt dat ze de achterhand goed blijven gebruiken, moeten ze meer oprekken.
In draf hebben de rugspieren weer een andere flow, en daar moeten ze op een andere manier in oprekken, en ga je ook met de balans wat meer spelen. Juist in de draf zie je vaak dat het paard gewoon inknikt en in die houding blijft, maar willen we de gang dynamisch houden, vloeiend en swingend, dan moet er een elastische verbinding naar de hand komen, en als die er is, dan gaan we het paard ook uitdagen zich daarin over de bovenlijn lang en los te maken en de hand mee naar voren en naar beneden te nemen.

En daarom mag die binnenhand nooit terugwerken, want het moment dat je dat doet, blokkeer je de achterhand, blokkeer je de schwung van achter naar voren, en gaat het paard zich opkroppen en aan de hand onttrekken.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:31

Nouja wel jammer dat sommige topruiters dat dan wel doen met de binnenhand stretchen..volgens mij is het ook niet voor niets verboden. En als je het irl ziet kun je niet ontkennen dat ze het doen bij een bepaalde rijstijl, soms met S&T en slof. Plaatje in link zegt genoeg denk ik:
https://hoofcare.blogspot.com/2007/10/r ... exion.html

Ben wel benieuwd naar hyperflexie zonder terugwerkende hand en hoe ze dat dan voor elkaar krijgen want ik heb het nog nooit gezien.

Ben ook van mening dat de hand nooit terug mag werken omdat het dan het achterbeen blokkeert en er van voor naar achter gereden wordt. Maar is dat niet net wat we zien bij bepaalde rijstijlen? kijk maar naar Parzival in de foto's hier boven.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:44

Citaat:
De bovenlijn. Soms zitten paarden vast in een houding, met name bij een valse knik, waardoor ze kort worden in hals en rug, en dat is wat we niet willen. Met stretchen (en later hyperflexie, maar dat is bij een jong paard niet aan de orde) vragen we het paard lang te durven worden in de hals, naar het bit toe te komen, en dat bit mee te nemen naar voren en naar beneden, en hoe verder ze dat kunnen hoe losser ze worden.

Waarom in beweging: omdat het stilstaand heel simpel voor ze is, maar eigenlijk gymnastisch niet zoveel doet, tenzij je een paard hebt dat echt heel stijf is. In stap willen ze vaak al wat lang worden, maar omdat je ook wilt dat ze de achterhand goed blijven gebruiken, moeten ze meer oprekken.
In draf hebben de rugspieren weer een andere flow, en daar moeten ze op een andere manier in oprekken, en ga je ook met de balans wat meer spelen. Juist in de draf zie je vaak dat het paard gewoon inknikt en in die houding blijft, maar willen we de gang dynamisch houden, vloeiend en swingend, dan moet er een elastische verbinding naar de hand komen, en als die er is, dan gaan we het paard ook uitdagen zich daarin over de bovenlijn lang en los te maken en de hand mee naar voren en naar beneden te nemen.

En daarom mag die binnenhand nooit terugwerken, want het moment dat je dat doet, blokkeer je de achterhand, blokkeer je de schwung van achter naar voren, en gaat het paard zich opkroppen en aan de hand onttrekken.


De eerste zin is een beschrijving van vwnw, een paard die de hand mee naar voren neemt. In LDR gaat de neus per definitie naar achteren.
Door een hals op te rollen, krijg je nauwelijks "stretch", hooguit bij de schoft breng je rek op de ligamenten die over de schoft lopen.
Stretchen an sich heeft weinig met de spieren te maken: stretchen is eigenlijk de zenuw-aansturing van je spieren laks maken, je vergroot de bereidwilligheid van je hersenen om je ledematen in potentieel gevaarlijke situaties te brengen.
Door de nek op te rollen, breng je het volledige lichaam uit balans. Je traint je paard eigenlijk om uit balans te gaan en daar niet op te reageren. De spieren, gewrichten en zenuw-innervatie van een hals is niet heel veel anders bij paarden dan bij mensen, je hoofd en je nek daar je ben je echt heel heel zuinig op. Als iemand die onder controle heeft, dan heeft diegene je onder controle.

Daarom vind ik het altijd opvallend dat voorstanders van dit soort technieken het niet over de enorme controle hebben die je neemt. Iedereen die ooit een paard met z'n neus naar beneden heeft gevraagd, weet dat het paard daardoor minder ziet en mentaal ontspant. Als je de neus ook nog naar achter brengt, heb je de grootste controle mogelijk. Dus je hebt een soort gecontroleerde "ontspanning" en als je vanuit daar dan zou proberen het paard ook te laten ontspannen in normale positie, zou ik er nog minder moeite mee hebben. Maar dat gebeurt eigenlijk nooit. Dat is ook iets wat eigenlijk niet lukt, dat zie je ook bij paarden die heel veel vwnw gevraagd worden. Ze worden een soort van struisvogels die bij enge dingen hun kop in t zand steken :D.

Het is een wat hypothetische discussie, maar dit is wat er gebeurt als er géén kracht gebruikt wordt. Ik heb het niet vaak gezien zonder kracht, dus ik kan wel zeggen dat ik er nog nooit een los en sterk paard van gevoeld heb, maar uiteraard wordt bij elke rijstijl kracht gebruikt en zitten paarden vast, dus ik kan niet garanderen dat al die muurvaste paarden van de LDR komen, dat weet ik niet.

Ik vind al die plaatjes over piaffe en passage een beetje nutteloos :+ Ik zie plaatjes waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze net uit een piaffe komen, dan ziet het er al weer anders uit. Ik zie een paard goeie voorbeelden van paarden die volledig uit takt zijn en waar iemand achterover hangt aan de stang, maar ik word daar zo afgeleid door de enorme druk op het hoofd, dat ik het vrij nutteloos vind om dan nog over takt te beginnen :+