Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:15

lailapri schreef:
Als 3 jarige met bijzet
[ [url=m/UdeHHb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1MSKZt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hHHrTG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RRYsT7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als 2 jarige
[ [url=m/rCUrEj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nR4jSL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als 1,5 jarige
[ [url=m/LD2MqI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als veulen
[ [url=m/aagtMm.png]Afbeelding[/url] ]

Hierboven meer moment opnames. Je ziet dat een bijzet invloed heeft op zijn beweging.

Wat betreft rollkur en voorbeen. Mijn hoefsmid heeft veel paarden gedaan, ze kan aan de spanning in het been voelen of paard look a like rollkur gereden is (want daar gaat het vaak mis). Er zit dan een andere spierspanning in de schouder en de coördinatie wordt anders.


Hoe kan ze dat voelen dan? Wat doen die paarden anders met hun benen? Of gaat het mis bij het afdwingen van een houding waardoor het paard sowieso verhoogde spierspanning krijgt?

Wat een ontzettend gave pony trouwens. Valt me vooral op, op de foto's dat hij een goed achterbeen lijkt te hebben.

lailapri

Berichten: 22138
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:21

Hij is nog hengst. Heb er zelf nog en zoon van staan, hoop dat de nieuwe eigenaar er nog mee gaat dekken/naar de hengstenkeuring gaat. Hij heeft al een wpcv licentie, maar nrps ggk zou nog gaver zijn.

Ik vind dat een foto wel wat zegt. Je kunt wel vaak goed zien dat het een met het ander te maken heeft. Maar het heeft weinig met rijtechniek te maken. Je kunt goed zijn in beoordelen maar als je het vervolgens niet kunt oplossen schiet het ook niet op.

Edit die dieren hebben een andere spierspanning en spasmen. Dus trekken ineens raar hun been weg, anders als een paard wat bedenkt de voet neer te willen zetten. De coordinatie is weg bij het trug trekken zegmaar.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:24

Klinkt bijna als coördinatie stoornissen die voortkomen uit geblokkeerde zenuwbanen/ halswervels. Ik weet niet of je het aan rollkur moet koppelen, ik denk dat dit te maken heeft met het afdwingen van houdingen en dat zie ik helaas ook bij paarden die in een valse oprichting gedwongen worden aan de voorkant. Eigenlijk alles wat zorgt voor dwang en van voor naar achteren rijden.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:29

Volgens mij geeft elke vorm van valse knik dat probleem idd. Op lange termijn.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:53

Babootje schreef:
Ik heb nu wat filmpjes gezet in het topic dat eigenlijk alleen voor foto's bedoeld is. Omdat ik persoonlijk alleen foto's te beperkt vind om echt goed iets te beoordelen en zonodig advies te geven (en te ontvangen).
Ik vind het best heel waardevol om te toetsen (bijvoorbeeld hoe ik dat deed bij Kenzo) m.b.t. de tactonzuiverheid. Op een foto n.a.w. niet te zien.
Het is aan Manubres natuurlijk want het is haar topic. Het moet ook niet, maar mag? (Ik voel me redelijk in overtreding in relatie tot de topictitel) :+


Manubres heeft me laten weten er geen probleem te hebben als er ook filmpjes beoordeeld worden. *\o/*
Ze is om persoonlijke redenen even zelf niet actief in dit topic, vandaar dat ik het hier meld.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 23:53

lailapri schreef:
Ik doe een poging tot foto’s beoordelen. Misschien klinkt niet alles even aardig maar het is niet bedoeld om te veroordelen. Ik bak zelf weinig van het rijden. Als iemand aanvullingen op opmerkingen heeft, brand los.



Foto 2, de foto van c_alsemgeest
Een gewaagd moment tijdens een stressvolle/spannende gebeurtenis. Er is heel veel te zien op deze foto en het is ook prachtig te zien hoe alles met elkaar verbonden zit. Ik zie een paard wat ondanks dat het keurig net voor de loodlijn loopt de onderhals eruit drukt. Deze lijkt ook mooi getraind te zijn en als ik naar de verdere bouw kijk lijkt dit voor dit paard ook een houding die het makkelijk aan neemt. De hals lijkt aan de bovenkant ook wat hol in de bespiering. Het voorbeen wordt met veel ruimte naar voren gezet en ziet er imponerend uit. Echter vraag ik me af of het rechtervoorbeen optijd weg is voor het rechterachterbeen, deze komt nu wat trager erachteraan, maar is dit normaal ook zo? Als ik naar het voorbeen, de stand en de hoef kijk heb ik het idee dat het voorbeen wat traag afrolt en daardoor makkelijk aangetikt zou kunnen worden.
De rug is op deze foto wat weggedrukt terwijl het paard niet enorm stuwend in het achterbeen is, eerder wat kort achter en wat strak. Het paard heeft ook een kruisvorm waarbij het van nature makkelijker zou dragen ipv stuwen. Dit kan het beeld van over de rug lopen en gedragenheid misleiden.
Als ik naar de ruiter en het zadel kijk zie ik een ruiter in een mooie dressuurhouding maar naar mijn idee wat gedwongen. Waar dit paard mogelijk meer baat heeft bij een ruiter die nog de rug kan ontlasten om de schoft te liften en wat meer de hals te laten vallen lijkt me dat in dit zadel vrij lastig. Al kan ik me wel voorstellen dat je als ruiter fijn zit in het zadel, of bijvoorbeeld door lichamelijke ongemakken meer steun nodig hebt. Nu in het sta moment vind ik dat de ruiter iets teveel in de bovenbeen steun hangt, iets wat ik zelf ook doe als ik die dingen heb, het is zo verleidelijk, en daardoor minder onafhankelijk zit.
Een paard waarvan de achterkant wel wil, maar de voorkant nog wat ruimte moet maken door de schoft wat te liften en zo de rug wat minder weg te drukken.


Hele mooie duidelijke omschrijving en ook exact hoe dat voelde.
Ik denk dat je alle "pijnpunten" van dit moment er heel scherp uit hebt gepikt. Helemaal top :D
Ook qua mijn houding, ik zette mij al half schrap omdat ik wist dat we binnen een seconde heel hard zouden gaan :')
En dan leun ik te veel op mijn bovenbenen in de kussens. (Sowieso een valkuil van mij, daarom heb ik later ook mijn kussens laten aanpassen :P )

Qua houding van hem ook, op dit moment drukte hij volledig zijn rug weg, nek erop en gaan. :+
Dat was van Jam sowieso zijn geprefereerde houding, lekker met de nek erop, niet fijn als basis. Maar zijn rijbaarheid maakte dat we er verder in zijn opleiding weinig last meer van hadden. Wanneer je als ruiter goed ontspannen zat en hem liet meer liet "klimmen" vanuit de schoft ging het perfect.
En ook al toonde hij hier strak, dat was hij eigenlijk nooit, ja zo even in een split second... maar qua gevoel wat hij normaal eerder veel te los en flexibel.
De motor achter was sterk genoeg, de voorbenen moest je een beetje in toom houden, dat werd snel te veel.

Dit is trouwens ook wel leuk om te zien, aangezien jij het aanhaalde:

Hier op het filmpje los kan je duidelijk zien dat dit (hoofd fier in de lucht en onderhals er uit :+ ) altijd zijn voorkeurs houding was:



Deze foto's zijn meer hoe hij normaal liep:


Afbeelding


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:44

Elisa2 schreef:
Klinkt bijna als coördinatie stoornissen die voortkomen uit geblokkeerde zenuwbanen/ halswervels. Ik weet niet of je het aan rollkur moet koppelen, ik denk dat dit te maken heeft met het afdwingen van houdingen en dat zie ik helaas ook bij paarden die in een valse oprichting gedwongen worden aan de voorkant. Eigenlijk alles wat zorgt voor dwang en van voor naar achteren rijden.



off topic:

dit artikel maakt en hoop duidelijk m.b.t. de valse knik.

citaat:
Waarom is een valse knik slecht?
Ten eerste is het zeer oncomfortabel voor het paard. Hij kan zijn omgeving minder goed zien omdat zijn kin naar zijn borst is getrokken. Daardoor is zijn blikveld meer naar de grond gericht en kan hij dus minder om zich heen kijken. Bovendien komt de luchtpijp in een scherpe hoek te staan. Op de eerste foto zie je een groene lijn lopen. Dat is de plek waarop de luchtpijp ongeveer zit. Daardoor krijgt het paard moeite met ademhalen.

Naast dat het heel oncomfortabel is, loop je ook nog eens grote risico’s op blessures! Er komt spanning te staan op gewrichten, pezen en de nekband (ligament nuchae) die daar loopt. Deze spanning zorgt voor irritatie en kan uiteindelijk leiden tot ontstekingen aan de wervels (artrose), spieren en banden. Daarnaast heeft het ook effecten op de rest van het lichaam.
https://www.paardenfeest.com/valse-knik-bij-paarden/

de nervus vages kan b.v. zijn werk niet doen en die is heel belangrijk voor de ontspanning ect.

De nervus vagus is verantwoordelijk voor rust en ontspanning en zorgt ervoor dat alle vitale organen naar behoren functioneren. Daarvoor verzendt die rechtstreeks informatie over de toestand van de vitale organen naar de hersenen en – vice versa – instructies van de hersenen naar de organen

daarom is vooral in het begin van de opleiding zo belangrijk dat men hier voldoende aandacht voor heeft c/q houd. we willen geen maagzweren, als we weten hoe we ze - mede - kunnen voorkomen
https://praktijkpaardenmens.nl/de-nervus-vagus/

kennis van de biomechanica voorkomt veel leed en blessures

weer on topic.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:47


Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:05

Dit heb ik er zelf over geschreven:

"Achter de loodlijn" versus "valse knik"

Er is soms wat controverse over paarden die achter de loodlijn lopen. De loodlijn wordt in mijn ogen soms onterecht als een soort "heilige graal" beschouwd. Vaak kruipt een paard iets achter de loodlijn als het draagkracht mist of moeite heeft met het strekken van de spieren van de bovenlijn of in de lengtebuiging. Dit is niet erg in de training zolang de ruiter maar naar de hand toe blijft rijden en ervoor blijft zorgen dat het paard het de hand weer wilt volgen. Dit kan een continue proces zijn tijdens de training. Naarmate het paard sterker en leniger wordt zal het minder vaak voorkomen.

Anders is het als het paard achter de loodlijn gaat lopen door een terugwerkende ruiterhand. Dit is om zich te ontrekken van de druk op het bit. Een terugwerkende ruiterhand is per definitie verkeerd.

Een "valse knik" is te zien op foto 3 en 4, bij beide paarden is te zien dat de "middelste" halsspier aangespannen wordt ipv de bovenste halsspier vanuit de schoft. (let op de verschillen in ronding tussen foto 1,2 en 3,4)
Het paard maakt geen welving in de hals, en de bovenste halsspier wordt niet aangespannen en alhoewel de nek het hoogste punt is. Is ook te zien dat de spier daar het dikst is en "vastgehouden"wordt. Deze paarden zetten de nek "vast" en maken als waren een vreemde knik tussen hoofd en nek.
Deze door de ruiter geforceerde houding zal op den duur slijtage geven aan de halswervels.
Om te zien of een paard ergens "vasthoudt"in de hals/ nek is het belangrijk om te kijken naar de deining in de spieren. De bovenste halsspier dient vanuit de schoft aangespannen te worden en zo ontstaat er een ronding. De middelste en onderste halspier horen ontspannen te zijn en te deinen in de beweging.


De foto's mag ik er niet bij zetten helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:16

Elisa2 schreef:
Slecht artikel waarin een valse knik en achter de loodlijn/ kin op de borst weer eens door elkaar gehaald worden. Hier staat het veel duidelijker omschreven.

https://ruitergevoel.com/een-deuk-voor- ... anleuning/




beide geven de problemen aan die er door kunnen ontstaan, beide vragen om aandacht.
verwarring mag ook onder de aandacht want het komt veel voor


weer on topic

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:51

Ja en valse knik kan ook ontstaan door het achter de teugel gaan doordat de paarden het zelf loslaten en geen verbinding (durven) nemen. Dus niet door trekken of een terugwerkende ruiterhand maar omdat paarden de hand niet willen aannemen en volgen.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:33

Goede aanvulling inderdaad.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:18

MCE schreef:
Waarom is een valse knik slecht?
Ten eerste is het zeer oncomfortabel voor het paard. Hij kan zijn omgeving minder goed zien omdat zijn kin naar zijn borst is getrokken. Daardoor is zijn blikveld meer naar de grond gericht en kan hij dus minder om zich heen kijken. Bovendien komt de luchtpijp in een scherpe hoek te staan. Op de eerste foto zie je een groene lijn lopen. Dat is de plek waarop de luchtpijp ongeveer zit. Daardoor krijgt het paard moeite met ademhalen.

Hier worden een valse knik en LDR door elkaar gehaald.
LDR wordt in principe nooit getrokken, de ruiterhand mag immers nooit terugwerken. Net als een kind wat de spagaat aanleert, vragen we ook het paard steeds meer te stretchen, zodat het langer wordt in de bovenlijn, en soepeler en leniger. Als we zouden gaan trekken, krijg je een paard dat vast komt in het lijf, en zijn we dus contraproductief bezig.

Rijd je het paard op de goede manier naar de hand toe, dan blijft er altijd ruimte in de kaak, waardoor we nooit alleen bovenin een knik krijgen, maar het paard over de hele lengte lang wordt en idd zo diep kan komen. Maar dit is een proces waar je geduldig naartoe werkt.


Elisa2 schreef:
Er is soms wat controverse over paarden die achter de loodlijn lopen. De loodlijn wordt in mijn ogen soms onterecht als een soort "heilige graal" beschouwd. Vaak kruipt een paard iets achter de loodlijn als het draagkracht mist of moeite heeft met het strekken van de spieren van de bovenlijn of in de lengtebuiging. Dit is niet erg in de training zolang de ruiter maar naar de hand toe blijft rijden en ervoor blijft zorgen dat het paard het de hand weer wilt volgen. Dit kan een continue proces zijn tijdens de training. Naarmate het paard sterker en leniger wordt zal het minder vaak voorkomen.

Anders is het als het paard achter de loodlijn gaat lopen door een terugwerkende ruiterhand. Dit is om zich te ontrekken van de druk op het bit. Een terugwerkende ruiterhand is per definitie verkeerd.

Mooi stukje. En dit is precies wat het is. Je moet altijd naar die hand blijven rijden, die verbinding moet elastisch blijven. Zodra het paard daar loopt, maar je hebt niets in je handen, gaat er iets niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:55

Rijd je het paard op de goede manier naar de hand toe, dan blijft er altijd ruimte in de kaak, waardoor we nooit alleen bovenin een knik krijgen, maar het paard over de hele lengte lang wordt en idd zo diep kan komen. Maar dit is een proces waar je geduldig naartoe werkt.(quoteAvalanche81)


Daar zijn we het over eens.

Het vraagt beide aandacht, want in de praktijk is die "verwarring" veel zichtbaar

eigen ervaring met revalidatie paarden die in de boeg en schouder redelijk vast zitten en dus niet kunnen verruimen, dat had voorkomen kunnen worden als men het verschil weet/wist tussen de valse knik en goed nageven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-21 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:58

Ik denk dat we het best over veel eens zijn, maar denk ook idd heel goed om definities scherp te krijgen. Dat ontbreekt er nog weleens aan in paardenland. Ik ben er van overtuigd dat als we snappen wat er gebeurt in dat lijf, dat we dan ook betere ruiters worden, en vooral eerlijker ruiters :j

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:01

Citaat:
LDR wordt in principe nooit getrokken, de ruiterhand mag immers nooit terugwerken. Net als een kind wat de spagaat aanleert, vragen we ook het paard steeds meer te stretchen, zodat het langer wordt in de bovenlijn, en soepeler en leniger. Als we zouden gaan trekken, krijg je een paard dat vast komt in het lijf, en zijn we dus contraproductief bezig.


Nu ben ik een oude fan van Alwin Schockemöhle en in die zin niet echt tegen lang, diep en rond.
Zij het dat stretching van de bovenlijn vooral zin heeft in combinatie met een gespierde, korte onderlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:02

Avalanche81 schreef:
Ik denk dat we het best over veel eens zijn, maar denk ook idd heel goed om definities scherp te krijgen. Dat ontbreekt er nog weleens aan in paardenland. Ik ben er van overtuigd dat als we snappen wat er gebeurt in dat lijf, dat we dan ook betere ruiters worden, en vooral eerlijker ruiters :j



weer eens

heb het al vaker aangegeven het zit meestal in goede basis instructie, al vaker gelezen hier op bokt: daar schort het vaak aan.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:06

Janneke2 schreef:
Citaat:
LDR wordt in principe nooit getrokken, de ruiterhand mag immers nooit terugwerken. Net als een kind wat de spagaat aanleert, vragen we ook het paard steeds meer te stretchen, zodat het langer wordt in de bovenlijn, en soepeler en leniger. Als we zouden gaan trekken, krijg je een paard dat vast komt in het lijf, en zijn we dus contraproductief bezig.


Nu ben ik een oude fan van Alwin Schockemöhle en in die zin niet echt tegen lang, diep en rond.
Zij het dat stretching van de bovenlijn vooral zin heeft in combinatie met een gespierde, korte onderlijn.

Klopt, dat is ook mijn idee. Maar om die reden mag het echt nooit getrokken worden, want dan krijg je nooit de lengte in de bovenlijn en de onderlijn die fors korter wordt.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:26

Oke dan ga ik even de knuppel in het hoenderhok gooien..maar als ik naar het losrijden kijk bij de springruiters dan zie ik veel paarden losgereden worden met een slof. LDR maar dus wel in een afgedwongen houding en met een beetje pech voor het paard ook wat lichte hyperflexie. Wat vinden we daarvan?

Ik heb ook niets tegen LDR mits er niets afgedwongen wordt met de hand en er van achter naar voor wordt gewerkt. Dat is imo ook het verschil tussen kin op de borst of achter de loodlijn met voldoende ruimte tussen kin en borst.

Ik zie juist vaak een valse knik bij mensen die het paard bovenin rijden en vastzetten met de hand. Dus imo staat het los van LDR.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:43

LDR is niet afgedwongen, afgedwongen is nooit LDR.

Is hetzelfde als dat nageeflijk nooit een valse knik is en een valse knik nooit nageeflijk.

Slecht rijden is gewoon slecht rijden, en de meeste springruiters kunnen nog geen winstpunt in de B halen.

996981
Berichten: 9811
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:00

Avalanche81 schreef:
LDR is niet afgedwongen, afgedwongen is nooit LDR.

Is hetzelfde als dat nageeflijk nooit een valse knik is en een valse knik nooit nageeflijk.

Slecht rijden is gewoon slecht rijden, en de meeste springruiters kunnen nog geen winstpunt in de B halen.

Dat laatste is natuurlijk, in ieder geval in Nederland, onzin. In Nederland heeft iedere springruiter ooit een winstpunt in de B dressuur gehaald ;)

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:06

Dat is waar, anders mogen ze niet starten. Alsnog is het gewoon slecht rijden en heeft niets met LDR te maken.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:13

Hyperflexie is wat ik eerder beschreef, het trainen naar die spagaat toe, of de split, en kan in LDR houding. Dus waarom dat apart benoemd wordt hier is me een raadsel. Hyperflexie is gewoon een beetje extra stretchen.

Maar 't is niet omdat een paard met de kin op de borst getrokken is, dat het ook LDR is natuurlijk. Achter de loodlijn is ook niet per definitie LDR, paard kan ook gewoon wegduiken voor de strenge hand, en dan heeft een en ander geen enkele trainingswaarde.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:25

Citaat:
Citaat:
Slecht rijden is gewoon slecht rijden, en de meeste springruiters kunnen nog geen winstpunt in de B halen.

Dat laatste is natuurlijk, in ieder geval in Nederland, onzin. In Nederland heeft iedere springruiter ooit een winstpunt in de B dressuur gehaald ;)


En als iemand die staat op een stal met 'karikatuur dressuur' :
ik vraag mij wel eens af hoe die lui ooit uit de B zijn gekomen.

(Valse knik, op de voorhand, geen correcte verticale balans, geen aanleuning - een strakke teugel, een gespannen mond, etc - en vooral ook dat dit zo bliijft, ook als Knollie manegefiguren of oefeningen doet.)

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:30

Echt he. Een stuiterende ruiter, die nog nooit van ritme heeft gehoord, en dat paard blijft maar in die houding......

Juries zouden er zoveel strenger op moeten zijn.