manubres schreef:En ik ben het dus totaal niet met je eens dat spectaculair ten koste zou moeten gaan van de basis.
Fijn dan, dat dat ook helemaal niet is wat ik zeg
manubres schreef:Teveel paarden gaan in de top op de voorhand door een te spectaculair voorbeen en een niet meekomend achterbeen, waardoor een paard uit balans gaat en veel belasting op de voorhand krijgt.
Op met moment dat het achterbeen niet meekomt en een paard op de voorhand gaat, ga jij geen pirouettes rijden hoor weet je hoe moeilijk het is om een paard zo te sluiten, dat je er zulke strakke pirouettes uit krijgt? Een werkpirouette is al verrekte moeilijk, en een enorme krachtsinspanning.
Dat is gewoon technisch helemaal niet mogelijk zonder een meekomende achterhand.
Heb je weleens op een paard gezeten wat echt gáát in een uitgestrekte draf? Ik wel namelijk, en de eerste keer ging ik er bijna naast, zo onwijs veel impuls komt daarbij kijken....... geloof me, als de achterhand niet meekomt, is er no way dat dat voorbeen er zo uitkomt.
manubres schreef:Maar hard lopen niet, want dan raakt een paard sneller uit balans
Ook dat is niet wat ik zeg. Ik heb regelmatig commentaar dat een paard over het tempo wordt gereden, en volgens mij is mijn stokpaardje dat ruiters denken een paard nageeflijk, recht en op de achterhand te krijgen door zo hard mogelijk door de bak te scheuren. Wat helemaal niet werkt, want dat paard wordt alleen maar schever en stijver.
manubres schreef:Spectaculair is het nieuwe normaal. Maar takt, balans en gewicht op het achterbeen is steeds minder in orde.
nah, takt, balans en een goede gewichtverdeling geven spectaculaire beelden.