Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:11

@nps: ik denk dat Duopenotti het mooi omschrijft: Daar is vast een passend paard bij te vinden.

Ik zou niet weten wat ze weegt, maar er zijn vast paarden die 15% van hun lichaamsgewicht in haar gewicht+tack hebben.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33862
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:30

Als ik een figuur zou hebben zoals die tweede foto dan zou ik 110+ kilo wegen met mijn lengte. Snap niet dat men met dat gewicht op een paard gaat zitten. Maar ja als je 160 bent dan ben je met zo’n figuur een keer 90 kilo... en dat ben ik nu ook al en mijn figuur is zoals op foto 1. Misschien zelfs nog een wat plattere buik. Zo erg vertekent gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:46

nps schreef:
Mindim schreef:
Even van de site van PS Sweden, ik noem de vrouw op de eerste foto curvy, brede heupen, prachtig trouwens. De mevrouw op de andere foto vind ik dan overgewicht hebben, ik noem dat niet meer curvy? Het is is ook maar wat je onder het woord verstaat.



[ [url=m/Cko7Ip.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WHGeZJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze heeft best een achterwerk maar proportioneel niet eens zo'n breed bovenlijf. Ik vind de bovenste vrouw niet eens zo curvy. Ik denk ook dat "Obese People Line" niet zo lekker bekt ;). Klopt het dat jij vnd jij dat deze mevrouw niet op een paard mag rijden en dat deze maat niet beschikbaar zou moeten zijn dan?


Nou wat Duopenotti schrijft.

Ik vind de bovenste vrouw curvy (prachtig figuur trouwens :D ) en dat is niet een model voor de PS of Sweden Curvy lijn. De tweede vrouw is dat echter wel, alleen vind ik dat niet curvy, maar overgewicht.

Dus ik vind de naam Curvy niet passen bij de modellen die de kleding showen. Dat bedoelde ik er mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:49

DuoPenotti schreef:
Deze foto's heb ik niet eerder gezien.
Maar die bovenste vrouw is curvy, maar zou niet weten waarom daar geen passend paard voor zou zijn.
Vind haar echt een prachtige vrouw.
En als we het dan over blubber vet hebben, waar dan?
Want dit soort vrouwen heb ik in gedachte.


Nou dat versta ik dus onder curvy! Curvy is voor mij een zandloperfiguur, heeft imo niet zoveel met overgewicht te maken. Het is echter geen model van de curvy lijn.

Het tweede model is van de curvy lijn, maar dat vind ik dan weer niet curvy.

DuoPenotti

Berichten: 30037
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:14

Maar je hebt het wel over flubber vet, ik mag toch hopen dat je dat niet ziet bij die eerste.
En over dat soort mensen hadden we het toch dat deze nog zouden rijden?
Vandaar dat ik zeg, kom op is niet zo.

Die tweede, heeft overgewicht, maar hoeveel ze weegt, geen idee, want ze kan 160 groot zijn dus zal het mee kunnen vallen.
Is ze 175 krijg je weer en andere gewichtsklasse.
Daarom kan ik niet zeggen of er voor haar gewicht geen passend paard is.
Voor haar kont denk ik niet. Klinkt rot, maar goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41793
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:32

DuoPenotti schreef:
Maar je hebt het wel over flubber vet, ik mag toch hopen dat je dat niet ziet bij die eerste.
En over dat soort mensen hadden we het toch dat deze nog zouden rijden?
Vandaar dat ik zeg, kom op is niet zo.

Die tweede, heeft overgewicht, maar hoeveel ze weegt, geen idee, want ze kan 160 groot zijn dus zal het mee kunnen vallen.
Is ze 175 krijg je weer en andere gewichtsklasse.
Daarom kan ik niet zeggen of er voor haar gewicht geen passend paard is.
Voor haar kont denk ik niet. Klinkt rot, maar goed.

Gezien het paard waar ze bij/naast staan, denk ik eerder dat ze 175 is dan 160. En de andere vrouw die in de promotie op de foto staat is langer en nog wat breder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:42

DuoPenotti schreef:
Maar je hebt het wel over flubber vet, ik mag toch hopen dat je dat niet ziet bij die eerste.
En over dat soort mensen hadden we het toch dat deze nog zouden rijden?
Vandaar dat ik zeg, kom op is niet zo.

Die tweede, heeft overgewicht, maar hoeveel ze weegt, geen idee, want ze kan 160 groot zijn dus zal het mee kunnen vallen.
Is ze 175 krijg je weer en andere gewichtsklasse.
Daarom kan ik niet zeggen of er voor haar gewicht geen passend paard is.
Voor haar kont denk ik niet. Klinkt rot, maar goed.


Nu haal je posts door elkaar.
Toen ik over het flubbervet sprak had ik het op de mevrouw op de fjord in het filmpje. Dat is daar heel erg duidelijk te zien.

Ik heb nu al in 3 posts gezegd dat ik de mevrouw in foto 2 een prachtig figuur vind hebben. Ook heb ik gezegd dat ik het figuur van mevrouw in foto 1 niets met overgewicht te maken vind hebben.

Over de mevrouw in foto 2 heb ik express niets gezegd mbt tot een paard.

Het enige wat ik heb willen aangeven:

Foto 1 is voor mij curvy, zandloperfiguur en heeft niets met overgewicht te maken. Ze is echter niet de doelgroep van de curvylijn, ze is er ook geen model voor.

Foto 2 is voor mij overgewicht en heeft weinig met curvy te maken in mijn beleving.
Echter is dit wel de doelgroep van de curvy lijn en dit is dan ook het model er voor.


Ik vind de naam voor de curvylijn dan ook misleidend.
Maar wat nps zei "obese people line" bekt niet zo lekker, zou echter wel beter bij de doelgroep passen als ik op de modellen af ga.

Anoniem

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:45

wie van deze twee modellen zou de meest onafhankelijke zit hebben??
het beste zitten en de meeste souplesse hebben,

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:46

DuoPenotti schreef:
knip


Die tweede vrouw is ook een mooie vrouw, maar of ze met haar bips in een zadel past twijfel ik over.
En voor mij is een passende handbreedte achter een zadel een punt dat moet kloppen.
Ook daar geen blubber vet voor wat ik zeker weet.

We hebben het nogmaals niet over zeer zware obese mensen.
Hoeveel % zal die van het filmpje zijn 30 +

Nou, dit is wel waar ik het over had inderdaad, de vrouw van de tweede foto en sommige van haar collegas. Ik heb echt geen probleem ermee dat ze dit figuur heeft, en zou niet zomaar iets zeggen over haar gewicht. Gaat mij geen bal. Maar wat betreft broekmaat betwijfel ik of iemand met haar figuur wel kan passen op een paard. Ik heb het opgezocht, dames broekmaat 3xl of 46 is 113-117 cm heupomtrek. Billen van dus bijna 60cm doorsnede.
En dat is de maat tot waar de meeste merken gaan, nu is de trent om tot een stuk groter dan dat te gaan produceren onder de nom van 'curvy', omdat blijkbaar (hier in dit topic ook) veel mensen vinden dat in deze maten ook nog een hoop mensen zijn die moeten kunnen rijden. En dat denk ik dus niet...

Ik denk dat er misschien nog een paar grensgevallen /uitzonderingen tussen zitten maar meer niet.
Nogmaals, bóven die maat 46

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:49

MCE schreef:
wie van deze twee modellen zou de meest onafhankelijke zit hebben??
het beste zitten en de meeste souplesse hebben,


Ik gok dat mevrouw 2 op de lepel van praktisch ieder zadel zal zitten en dan maakt souplesse niet meer echt uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:50

De onafhankelijke zit
De onafhankelijke zit
Om goed te kunnen paardrijden, is een onafhankelijke zit erg belangrijk.
Een ruiter die onafhankelijk zit, kan de (verwachte en onverwachte) bewegingen van het paard in balans volgen. Daarbij kan hij zijn ledematen onafhankelijk van elkaar en de romp gebruiken.
Tijdens het geven van de hulpen is het van groot belang dat de ruiter de controle over zijn lichaam en vooral over zijn ledematen kan bewaren.
Wanneer de ruiter dus een aanwijzing geeft met één ledemaat, gebeurt dit zonder dat er elders in het lichaam spanningen en/of veranderingen optreden.
Een ruiter die nog geen onafhankelijke zit heeft, geeft onbedoeld allerlei verwarrende signalen door aan het paard. Wanneer het paard op de beenhulp naar voren gaat en de ruiter uit balans raakt en hierbij steun zoekt met de hand, krijgt het paard een tegenstrijdige hulp (been=voorwaarts, hand=terugkomen). Zo kan je niet van je paard verwachten dat hij luistert en zich tot een fijn te rijden dressuurpaard zal ontwikkelen.

Om een onafhankelijke zit te bereiken is een absoluut evenwicht te paard noodzakelijk.
De ruiter moet de bewegingen en richtingveranderingen van het paard kunnen volgen zonder zich vast te hoeven houden aan de teugels of met de benen aan hetzadel te knijpen.
Het is de bedoeling dat uiteindelijk elk lichaamsdeel onafhankelijk van de rest van het lichaam en zonder enige vasthoudendheid in de spieren of gewrichten kan bewegen.

Niet alleen tijdens het dressuurrijden, maar ook tijdens het springen is het belangrijk dat de ruiter onafhankelijk zit. Elke sprong ga je netjes in de verlichte zit (mee in de beweging en stoor je het paard niet tijdens de sprong. Je handen houden verbinding met de mond met behulp van de teugels, maar je hangt of trekt hier niet aan.

knhs site

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33862
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:52

MCE schreef:
wie van deze twee modellen zou de meest onafhankelijke zit hebben??
het beste zitten en de meeste souplesse hebben,

Al zit je als Anki dan nog word je er niet minder zwaar door.

Kidde
Berichten: 3476
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:54

MCE schreef:
wie van deze twee modellen zou de meest onafhankelijke zit hebben??
het beste zitten en de meeste souplesse hebben,

Ik blijf dit altijd zo'n dooddoener vinden. Te zwaar is gewoon te zwaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:04

Kidde schreef:
MCE schreef:
wie van deze twee modellen zou de meest onafhankelijke zit hebben??
het beste zitten en de meeste souplesse hebben,

Ik blijf dit altijd zo'n dooddoener vinden. Te zwaar is gewoon te zwaar



zo was het niet bedoeld maar u hebt helemaal gelijk te zwaar is te zwaar

ik was alleen benieuwd welk van de twee modellen de meest onafhankelijke zit zou kunnen hebben
figuren,broeken zijn genoeg besproken

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:09

Maar dat is toch een gekke vraag? Hoe weten wij dat nu? :D Voor hetzelfde geld zijn het allebei zwemsters en hebben ze nog nooit een paard van dichtbij gezien?

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:10

Kidde schreef:
MCE schreef:
wie van deze twee modellen zou de meest onafhankelijke zit hebben??
het beste zitten en de meeste souplesse hebben,

Ik blijf dit altijd zo'n dooddoener vinden. Te zwaar is gewoon te zwaar

:j

MarlindeRooz schreef:
MCE schreef:
wie van deze twee modellen zou de meest onafhankelijke zit hebben??
het beste zitten en de meeste souplesse hebben,

Al zit je als Anki dan nog word je er niet minder zwaar door.


:j

DuoPenotti

Berichten: 30037
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:11

Sintara schreef:
Nou, dit is wel waar ik het over had inderdaad, de vrouw van de tweede foto en sommige van haar collegas. Ik heb echt geen probleem ermee dat ze dit figuur heeft, en zou niet zomaar iets zeggen over haar gewicht. Gaat mij geen bal. Maar wat betreft broekmaat betwijfel ik of iemand met haar figuur wel kan passen op een paard. Ik heb het opgezocht, dames broekmaat 3xl of 46 is 113-117 cm heupomtrek. Billen van dus bijna 60cm doorsnede.
En dat is de maat tot waar de meeste merken gaan, nu is de trent om tot een stuk groter dan dat te gaan produceren onder de nom van 'curvy', omdat blijkbaar (hier in dit topic ook) veel mensen vinden dat in deze maten ook nog een hoop mensen zijn die moeten kunnen rijden. En dat denk ik dus niet...

Ik denk dat er misschien nog een paar grensgevallen /uitzonderingen tussen zitten maar meer niet.
Nogmaals, bóven die maat 46

ik heb maat 46 in rijbroeken. (spijkerbroeken 2 maten kleiner)
Er zijn zelfs merken waar ik dan niet in pas (ooh hoor ik sommige denken :D )
Mijn heup omtrek is dat zeker niet!
En zie mijn eerder geplaatste foto's, denk dat die kont wel in een 17,5 zadel past waar ik op zit.
Ik heb de maat nodig voor de buik, niet dat die 113-117 is, maar de taille is nu eenmaal bij 46 kleiner.
Niet iedereen heeft dikkere billen, ik ben helaas een appel (voor mezelf ongezonder)


Mijn punt dus ook dat kun je zo niet berekenen.

Ik denk ook dat deze curvy line mij ook niet gaat passen, hij is curvy voor de dikke benen, niet voor de appel modellen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-05-21 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30037
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:14

Gini schreef:
Maar dat is toch een gekke vraag? Hoe weten wij dat nu? :D Voor hetzelfde geld zijn het allebei zwemsters en hebben ze nog nooit een paard van dichtbij gezien?


+:)+

Valt niet van een foto te zeggen.
Iemand die dikker is zit niet perse meer verkeerd. Heel foute aanname.

Ik ken genoeg slanke mensen die in het zadel ploffen.
Die blijkbaar nooit anders geleerd hebben.

ER zullen zeker ook dikkere mensen in een zadel ploffen.
En inderdaad als je dan gaat zeggen beiden ploffen zeg ik, ja de zwaardere zal meer belasten.
Maar het is geen gegeven dat een zwaarder iemand slechter zit en een slankere beter, kan maar hoeft niet.

nps
Berichten: 1995
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:24

Gini schreef:
MCE schreef:
wie van deze twee modellen zou de meest onafhankelijke zit hebben??
het beste zitten en de meeste souplesse hebben,


Ik gok dat mevrouw 2 op de lepel van praktisch ieder zadel zal zitten en dan maakt souplesse niet meer echt uit.


Je beseft dat er best een hoop verschillende zadelmaten zijn (ook groter dan 18 inch? :))?

DuoPenotti schreef:
+:)+

Valt niet van een foto te zeggen.
Iemand die dikker is zit niet perse meer verkeerd. Heel foute aanname.

Ik ken genoeg slanke mensen die in het zadel ploffen.
Die blijkbaar nooit anders geleerd hebben.

ER zullen zeker ook dikkere mensen in een zadel ploffen.
En inderdaad als je dan gaat zeggen beiden ploffen zeg ik, ja de zwaardere zal meer belasten.
Maar het is geen gegeven dat een zwaarder iemand slechter zit en een slankere beter, kan maar hoeft niet.


Ik was aan het tikken maar precies dit wilde ik zeggen! Wie weet heeft model 1 wel onwijze artrose, een kunstbeen of oncontroleerbare woedeaanvallen, weet jij veel. Het is onmogelijk aan de hand van een foto te oordelen (en best naar dat mensen dat wel degelijk doen).

Er zijn dus grotere zadels, er zijn trekpaarden en shires met zelf een hoog gewicht waar je ook als forse dame nog binnen de 15% zit en een zadel is ook prima op maat te maken. Iemand zei eerder dat ik paardrijden met een gewicht hoger dan die 15% goedpraat - dat is niet helemaal waar. Ik praat het niet per definitie fout en vind dat er bij twijfel altijd gekeken moet worden naar combinatie, type werk etc etc. Ik vind het supergoed om rekening te houden met het welzijn van het paard maar denk dat dit best samen kan gaan met een beetje rekening houden met het welzijn van de mens en een beetje minder oordeel.

pien_2010

Berichten: 43735
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:38

Mindim schreef:
MCE schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=K4QP7f96ISY

leerzaam, geeft veel informatie

Afschuwelijk, je ziet ook duidelijk het geflubber waar hier eerder in het topic over werd gesproken.
Ik vind dit gewoon dierenmishandeling. Ze lijkt vanaf achter breder dan het paard? Serieus dit kan toch niet.


Inderdaad Duo Penotti niemand vindt dit Ok. Als je dit al gaat doen, dan zeer kort en alleen in stap. Hier hou ik niet van.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:42

Het is voor een wat slanker lichaamstype wel een stuk makkelijker om een goede core stability te ontwikkelen. Een stevig type zal daar gewoon veel meer moeite voor moeten doen, simpelweg omdat er meer massa gestabiliseerd moet worden. Wat niet wil zeggen dat het niet kàn.

Wat betreft die twee modellen vind ik de eerste inderdaad een prachtig figuur hebben. Vergeleken bij het standaard catalogusmodel valt ze wel onder de noemer curvy, denk ik. Althans, wat ik me daar bij voorstel: wat meer rondingen, zonder dat er sprake is van overgewicht.
De tweede zou ik persoonlijk wel inzetten voor een body positivity campagne, of een plus size (sport)kledinglijn, maar eerlijk gezegd niet voor een ruiterkledinglijn. Ik vind het iets te veel een statement van dat dat gewoon moet kunnen. Terwijl ze waarschijnlijk voor de meeste paarden te zwaar is, en ik me ook niet zo goed voor kan stellen dat ze goed in een zadel kan zitten.
Maar dat is mijn indruk.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:05

nps schreef:
Gini schreef:
Ik gok dat mevrouw 2 op de lepel van praktisch ieder zadel zal zitten en dan maakt souplesse niet meer echt uit.


Je beseft dat er best een hoop verschillende zadelmaten zijn (ook groter dan 18 inch? :))?


Daar ben ik vanop de hoogte, vandaar dat ik zeg 'praktisch ieder zadel'. Er zal vast wel een zadel gemaakt kunnen worden waarin mevrouw 2 perfect past. Of je dat zadel dan nog fijn op een paardenrug kan leggen, dat durf ik heel hard te betwijfelen.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:15

DuoPenotti schreef:
ik heb maat 46 in rijbroeken.

Ja, kort gezegd val je dus niet in de doelgroep maar er nog onder :P. Maar zeg nou zelf, als je twee maten zou groeien.. Hoe zou je er dan naar kijken wbt rijden?

Het gaat me in elk geval niet specifiek om jou dp, ik hoop dat je dat weet :)

DuoPenotti

Berichten: 30037
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:34

Sintara schreef:
DuoPenotti schreef:
ik heb maat 46 in rijbroeken.

Ja, kort gezegd val je dus niet in de doelgroep maar er nog onder :P. Maar zeg nou zelf, als je twee maten zou groeien.. Hoe zou je er dan naar kijken wbt rijden?

Het gaat me in elk geval niet specifiek om jou dp, ik hoop dat je dat weet :)

Ik betrek mezelf erbij, dus dan moet ik ook niet miepen aangehaald te worden toch :)

Maar ik hoor al wel in de doelgroep van de curvy line van ps of sweden, want die start bij 46.
(al ben ik wel benieuwd hoe ze vallen)

Op mijn huidige paarden niet.
Maar stel ik zet een shire op mijn tank merrie.
En daar komt een tank van 180 uit...nou misschien dan weer wel hoor.

Memories

Berichten: 2636
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:04

Ik vind het maar lastig om wat te zeggen op basis van maten eigenlijk... toen ik een tijd terug rond de 100 kg woog zat ik in maat 44 broeken, wat zoals ik hier lees dus buiten de maten van de ps of sweden curvy lijn valt. En afhankelijk van het merk/de kledinglijn zit je dan op het randje van wel/niet plussize. Maar met al wel een gewicht wat echt heel fors is om nog zomaar op een paard te zetten. En een ander kan met datzelfde gewicht flink wat maten hoger zitten of met dezelfde kledingmaat op een heel ander gewicht zitten.