Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:27

Tja, nooit commentaar. Als ik een plaatje zie met zo een pony met een volwassen man op waarbij de tenen de voorknieën van het paard aanraken, dan denk ik ook wel eens van: goh, zou die pony dat nu echt echt leuk vinden? Zo een straffere pony zal het wel kunnen torsen, maar wil je ook iedere keer als je opstapt aan de limiet van de pony zitten?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:31

MWM ik heb alle respect voor hoe jij, met al je tegenslagen, nog altijd je paard prioriteit geeft, en er alles aan doet om, ondanks je beperkingen, geen onnodige belasting voor je paard te zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat paarden bij een zo toegewijde eigenaar/verzorger bereid zijn om, indien nodig, enig ongemak te incasseren.
Paarden zijn ontzettend verdraagzaam, en weten feilloos met wie ze te maken hebben.
Net zoals de paarden in de gehandicaptenzorg. Hoe waardevol!
Ik wil je dit graag meegeven MWM, ga je niet bezwaard voelen om wat je nog doet met je paarden. Geniet! :knuffel:

Maar, in het algemeen gesteld: de afhankelijkheid en verdraagzaamheid van een paard schept een grote verantwoordelijkheid voor diens begeleider. En laten we nou niet net doen alsof alle mensen met flink overgewicht daar niets aan kunnen doen.
Ik ben van mening dat mensen die wèl zorg kunnen dragen voor een gezond en enigszins sportief lichaam, daar een verplichting in hebben naar hun paard toe.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-05-21 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:33

Wat heeft volwassen zijn en op IJslanders rijden te maken met te zwaar er voor zijn?
Volwassenen zijn niet per definitie te zwaar voor welk paard dan ook. Uitgezonderd de falabella en minishetlander dan.

Dat het plaatje er niet dressuurwaardig uitziet is een andere discussie.
Maar reken maar dat er veel discussie is ( in Nederland in elk geval) over de lange ruiters op kleine paarden.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:36

Ik weeg zelf momenteel 75 kilo en ben wel lang (maar niet absurd, 1,75m :')) en draag maat 38: heb dus momenteel geen overgewicht.
Maar zou ik dan op een ranke arabier stappen? Nou nee. Los van het feit dat ik geen overgewicht heb, vind ik mezelf te zwaar voor zo'n dier. Een grens van maximaal 60/65 kg lijkt me passend.

En dat er veel ruiters zijn die wel met een dergelijk gewicht als het mijne op zo'n paardje gaan zitten, ja dat is volgens mij exact de discussie die we hier proberen te voeren..
Conclusie is dat wij Nederlanders over het algemeen groot en lang zijn. 70/80kg zal voor veel mensen echt nog geen overgewicht zijn. Maar daar hebben die wat rankere paarden natuurlijk geen moer mee te maken, gewicht is gewicht.. Ik zal zelf ten alle tijden de 15% grens aanhouden. Als mijn gewicht + tuig daarboven komt, is dat jammer voor mij, niet voor het paard.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:37

Sorry, ik verwoord het niet handig... ik bedoel de volwassenen die duidelijk te zwaar zijn voor ijslanders. Je moet imo een behoorlijk lichte volwassene zijn om binnen die 15% incl tuig etc te blijven. Als ik dan vervolgens mannen van 1,80 voorbij zie komen die niet extreem smal zijn, kan ik me toch niet zo goed voorstellen dat die dan qua gewicht prima op die ijslander passen.

Edit: een beetje googlen leert me dat ijslanders vaak zo rond de 350 kg wegen. Tuurlijk zal er (veel) verschil in zitten, maar nee, dan denk ik idd niet dat er veel volwassenen zijn die er goed oppassen binnen die 15%
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 17-05-21 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:39

ik vind ook dat je met maat 46/48 en een kilo of 90 niet meer op een regulier paard kan rijden (zwaarbloeden daargelaten)
maar om nou te zeggen dat ze die kleren niet meer moeten maken in die maat.... Dat blijft de verantwoording van de ruiter om niet meer op te stappen als het niet meer reëel is naar het paard. Is idd hetzelfde als van die volwassen meiden die b en c ponies rijden, daar zie ik soms ook tenenkrommende foto's van langskomen. Begrijp wel dat het lastig is om kleine handige ruiters te vinden, maar toch

Ik heb dan ook 15 jaar niet gereden en nu ik 40/42 draag ben ik weer begonnen op een ouder stevig gebouwd paard

Lughnassadh

Berichten: 1817
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:50

Curvy en overgewicht zijn voor mij echt twee heel verschillende dingen. Wat PS of Sweden doet is gewoon handige marketing en het zal ze weinig interesseren wek signaal je daar mogelijk meegaf kan geven.

Voor mij persoonlijk is het heel simpel. Te zwaar voor mijn paard is te zwaar. Ongeacht je lengte, bouw, hoe goed je bent, etc.

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:57

Lughnassadh schreef:
Voor mij persoonlijk is het heel simpel. Te zwaar voor mijn paard is te zwaar. Ongeacht je lengte, bouw, hoe goed je bent, etc.


Hoe weet je zeker dat je te zwaar bent?

Askja - hoe sta jij dan tegenover volwassenen die rijden op IJslanders? Daar wordt de15% regel denk ik niet nageleefd. Puur nieuwsgierig.

En algemene vraag - zien jullie in jullie directe omgeving veel combinaties waarvan jullie vinden dat het qua gewicht niet kan?

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:59

nps schreef:
Lughnassadh schreef:
Voor mij persoonlijk is het heel simpel. Te zwaar voor mijn paard is te zwaar. Ongeacht je lengte, bouw, hoe goed je bent, etc.


Hoe weet je zeker dat je te zwaar bent?


Nou eeeh wegen?

Ik ga ook niet meer op een c pony zitten. Grote E zou nog prima gaan maar te zwaar is te zwaar en veel ruiters zouden veel meer hand in eigen boezem mogen steken vind ik.

Lughnassadh

Berichten: 1817
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:13

nps schreef:
Hoe weet je zeker dat je te zwaar bent?

En algemene vraag - zien jullie in jullie directe omgeving veel combinaties waarvan jullie vinden dat het qua gewicht niet kan?


Mijn eigen gewicht weet ik wel, dat van mijn paard ook :) . Als ik dus twijfel in het zeldzame geval dat ik een ander op mijn paard laat rijden dan heb ik wel het lef om het te vragen. Krijg ik bijv. geen antwoord of twijfel ik dan is het jammer maar helaas. De gezondheid van mijn paard gaat dan toch echt voor. En geeft mijn paard aan dat het te veel is dan is de keus ook snel gemaakt.

Onder de pensionners hier niet, manege wel.

Esje70
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:08

Goed topic, en interessante en ook leerzame discussie(s) zo ;) ik haak maar even aan, weet niet precies op wie allemaal, want er zijn zoveel interessante meningen! Ben sinds een week weer eindelijk aan het rijden, na een stop van ongeveer 10 jaar, kind geboren en zo meer - kent u dat ook?- ik reed af en toe nog wel eens, maar nou ja....life enzo. Nu sinds een tijd alweer (gaat natuurlijk nooit over) werd het ineens weer wat meer mogelijk voor me en heb ik zelfs eindelijk (financieel) uitzicht op een eigen paard *\o/* Maar in die 10 jaar tijd ook wel zo'n 15 kg aangekomen, ahum, en daar ben ik nu heel hard voor aan het werk, back to how it's supposed to be! Ik ben een lange ruiter, 1.90 m, en val nu dan dus ook in de curvy section met m'n 95 kg, dus ik weet dat ik te zwaar ben, bmi nu 26,6 (en gelukkig dalende *D overigens de beste motivatie ooit!). Dat is dus over de eh, grens. Ik heb van te voren overlegd met de manege-houder en met mijn instructrice en ze vinden het beide verantwoord genoeg om me toch weer in het zadel te helpen op een bepaald paard dat me volgens hen kan handelen, het is een PRE ruin van ong. 1.62 m, het voelde goed in ieder geval. Mijn ideale gewicht is rond de 80 kg, dat was tijden lang geen probleem, maar ik was sowieso (al vanaf kinds af aan trouwens) al geen arabier- iele paardjes, laat staan pony-materiaal, dat kan dus ècht niet. Ik heb ook altijd argwaan gehad voor de mening van sommigen dat iemand van mijn postuur (ook met ideale gewicht trouwens) op een IJslander zou kunnen rijden, dat geloof ik gewoon echt niet, sorry. Ik heb een hele tijd een prachtige bijrijd-merrie gehad, kruising Fries/Gelders, van ong 1.63 m, dat ging prima - geen wedstrijden, het waren altijd buitenritten en lessen. Daarna een hele fijne KWPN-merrie van zo'n 1.73 m, ook prima, en ik het dus eens met degene die zei dat het niet alleen de grootte is, het gaat juist ook om de verhoudingen; ik geloof niet dat het alleen maar Shires en Comtois kunnen zijn als je groot/zwaar bent (daar heb ik perso ook niks mee eigenlijk, als rijpaard dan, verder prachtige dieren hoor!) Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht, ik hoop dat ik genoeg ervaring heb om te zeggen dat ik me a) bewust ben (en werk aan) het feit dat ik nu nèt wel of nèt niet op een krachtig paard zou kunnen rijden ( en dan bedoel ik nu eerst alleen maar les rijden, want rust roest echt hoor :\ ) en b) dat ik het in de gaten heb als het echt niet kan, of dat er iemand rondloopt met nog veel meer ervaring en kennis in huis die ik het kan vragen of die me uitlegt dat ik verkeerd bezig ben, ook al is dat natuurlijk niet leuk om te horen }>

(Overigens eigenlijk buiten topic, wat is volgens jou het ideale paard voor lange(re) ruiters?)

Afbeelding

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:31

Suzanne F. schreef:
nps schreef:
Hoe weet je zeker dat je te zwaar bent?



Nou eeeh wegen?

Ik ga ook niet meer op een c pony zitten. Grote E zou nog prima gaan maar te zwaar is te zwaar en veel ruiters zouden veel meer hand in eigen boezem mogen steken vind ik.


Maar als je je weegt, je zit boven de 15% maar het blijkt als combinatie enorm goed te werken, het paard loopt goed en osteo etc. vind geen rare dingen, kap je het dan ook af puur en alleen op de 15% regel? Kortom - is die regel altijd, in alle gevallen 100% sluitend zonder andere factoren mee te wegen?

*edit quote verkloot

*edit twee - dit gaat voor mij om het grijze gebied tussen "overduidelijk te groot / te zwaar" en "curvy".

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:37

nps schreef:
Suzanne F. schreef:


Nou eeeh wegen?

Ik ga ook niet meer op een c pony zitten. Grote E zou nog prima gaan maar te zwaar is te zwaar en veel ruiters zouden veel meer hand in eigen boezem mogen steken vind ik.


Maar als je je weegt, je zit boven de 15% maar het blijkt als combinatie enorm goed te werken, het paard loopt goed en osteo etc. vind geen rare dingen, kap je het dan ook af puur en alleen op de 15% regel? Kortom - is die regel altijd, in alle gevallen 100% sluitend zonder andere factoren mee te wegen?

*edit quote verkloot


Voor mij is die 15% leidend, ja. Je bent als ruiter namelijk niet honderd procent van de tijd perfect in balans. Je paard kan NU wel goed lopen, maar schade op de ruggenwervels en gewrichten zie je altijd later pas, als het er al is..
En ja, dan is het al te laat he. Dus dan is het in dat geval jammer voor mij, dan ga ik of a. goed op dieet of b. rij ik niet meer/komt er een ander paard. Ik zou het in ieder geval niet afdoen met "jamaar hij is zo braaf tijdens het rijden/ik heb een gezond gewicht voor mijn lengte/afvallen lukt niet/we doen het al jaren zo".

Paardenwelzijn boven mijn plezier.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:41

Daphara schreef:
Maar hey, als je het zwart wit wil bekijken, ze is al 25 kg lichter, dus belast haar paard nu minder.

Ik heb zelf ook wel eens aan iets als een maag verkleining gedacht of een gastric bypass voor als ik nog dikker zou worden, maar als ik het nu van haar (maar ook anderen hoor en lees), dan ben ik toch echt liever wat voller dan (op deze manier) slank, met het gevolg dat je geen conditie meer hebt.


Wanneer je 25 kg (Whauw!) afgevallen bent, dan lijkt me juist dat je meer conditie moet hebben, Je hebt zelf ook 25 kg minder mee te zeulen!

Ik ben een aantal jaren geleden 20 kg afgevallen en kreeg gewoon veel meer energie, minder last van mijn knieën, traplopen ging weer veel gemakkelijker. Hele lijf was er blij mee.
Helaas sluipt dan toch mijn slechte gewoonte er weer in (hobby is lekker eten en bij mij ook de coronakilo's) en ben ik weer te zwaar voor mijn eigen eis. Voor paard niet, puur voor mezelf. Juist omdat ik weet dat mijn lijf zo veel makkelijker werkt ben ik nu dus weer hard aan het werk om mijn streefgewicht weer te halen.

Voor haar verstandig dus, dat ze dit bespreekt met een dietist, want dit lijkt me er niet bij te horen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:56

Niet iedereen met een bypass verliest ( erg) zijn conditie.
Een leidinggevende bij 1 van mijn vorige werkgevers had het ook laten doen.
In het begin was het moeilijk en erg wennen en had minder conditie. Na de wen periode wat wel en niet kon etc kwam de conditie rap terug en kwam dagelijks met de wielrenfiets naar het werk. ( toch zeker een half uur doortrappen)

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:14

Silenna schreef:
Voor mij is die 15% leidend, ja. Je bent als ruiter namelijk niet honderd procent van de tijd perfect in balans. Je paard kan NU wel goed lopen, maar schade op de ruggenwervels en gewrichten zie je altijd later pas, als het er al is..
En ja, dan is het al te laat he. Dus dan is het in dat geval jammer voor mij, dan ga ik of a. goed op dieet of b. rij ik niet meer/komt er een ander paard. Ik zou het in ieder geval niet afdoen met "jamaar hij is zo braaf tijdens het rijden/ik heb een gezond gewicht voor mijn lengte/afvallen lukt niet/we doen het al jaren zo".

Paardenwelzijn boven mijn plezier.


Waar ik dan moeite mee heb is dat in feite veel paarden ingezet worden voor onze sport en onze lol en daar óók van slijten, neem bv springsport/ military, daar slijt een paard ook van of je nu als fit persoon erop zit of niet, en dat doe je ook je paard "aan" , deze kiest er nl zelf niet voor...

Maw , ik vind dit heel moeilijk te rijmen, als je dan zo tegen elke vorm van overbelasting bent, en wel met je vingertje naar een wat te zwaar persoon kan wijzen, dan moet je ook alle andere vormen van overbelasting afkeuren..En niet aankomen met ja maar daarvoor zorg je dat je als ruiter dus een 'fit' persoon bent, dan kan een 'onfit' persoon dus zeggen, ja maar ik spring niet met mijn paard ( als voorbeeld) ..

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:19

Dat argument snap ik nooit zo goed. Waarom praat het een het ander goed?

Esje70
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:23


kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:28

Sheran schreef:
Dat argument snap ik nooit zo goed. Waarom praat het een het ander goed?

Dat vraag ik me dus ook af...

Waarom is het een nu wel goed en het ander niet...waarom kunnen we wel leven met paarden die stuk gaan onder onze sport ambities, maar weten we wel te wijzen naar een zwaarder persoon die op een paard zit en te vertellen wat díe nu wel niet voor schade aanrichten op lange termijn...

1 pot nat.. voor mij dan hoor, hoe je dan ook je beest kapot rijdt uiteindelijk...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33851
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:33

kimmie261 schreef:
Sheran schreef:
Dat argument snap ik nooit zo goed. Waarom praat het een het ander goed?

Dat vraag ik me dus ook af...

Waarom is het een nu wel goed en het ander niet...waarom kunnen we wel leven met paarden die stuk gaan onder onze sport ambities, maar weten we wel te wijzen naar een zwaarder persoon die op een paard zit en te vertellen wat díe nu wel niet voor schade aanrichten op lange termijn...

1 pot nat.. voor mij dan hoor, hoe je dan ook je beest kapot rijdt uiteindelijk...

Wie zegt dat "we" daar mee kunnen leven. Ik vind het evengoed grenzen aan mishandeling wanneer iemand topsport doet met het paard als iemand van 100 kilo die op een fjord gaat zitten. Als het aan mij lag dan werd de topsport aan banden gelegd. Denk alleen maar aan die achterlijke springwedstrijden en die ritten van 160 km in bizarre omstandigheden per direct verboden. En hoe leuk is het leven van een dressuurpaard???

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:06

Gini schreef:
Amy223 schreef:
Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.


Iemand rechtstreeks in persoon aanspreken op zijn/haar gewicht is een taboe zo groot als de oceaan diep is. Ik zou in alle eerlijkheid zelf ook niet weten hoe ik dat zou moeten brengen. Wat moet je als zadelmaker doen wanneer je voor een meisje staat met haar enige paard aan een touwtje? Zeggen dat geen enkel zadel passend te maken is voor zowel ruiter als paard en ze beter op zoek kan naar een paard dat past bij haar gewicht? Ik wil het nog zien gebeuren. Ik denk dat je dan eerder op zoek gaat naar een zo goed mogelijke oplossing waarbij een compromis gedaan wordt zonder meteen het hele comfort overboord te gooien.

Wat betreft het doen van aannames langs mijn kant. Ik zeg wat ik zie op de foto. Niets meer, niets minder. Blijkbaar zie jij het ook, want je draagt redenen aan waarom het zo is. En dat snap ik nooit zo goed. Waarom foto's in topics zoals dit plaatsen om te bewijzen dat het wel kan en wanneer iemand het dan toch net niet vindt kunnen, dan is het een momentopname, is het beeld vertekend, was het net de eerste keer op een spannende buitenrit, ....
Als het beeld op de foto geen waarheidsgetrouw beeld is van de normale gang van zaken, plaats het beeld dan niet. Dan kunnen er ook geen verkeerde aannames gedaan worden. Toch, of zeg ik iets heel geks?


Amen!!! Goed verwoord ook!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33851
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:08

Zelfs huisartsen zeggen vaak niet tegen te dikke patiënten dat ze af moeten vallen bij klachten die daaraan te wijten zijn. Het is gewoon echt een taboe om overgewicht "af te keuren". Zelfs nu na covid-19 blijkt hoe gevaarlijk het kan zijn voor je gezondheid. Betekent niet dat je die mensen niet mooi kan vinden, of niet van ze kan houden, of ze minderwaardig vindt. Of dat men er altijd wat aan kan doen dat ze te zwaar zijn.

Maar wees dan niet egoïstisch en stap niet op een paard.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:10

tja is een beetje net als roken he, dat zal een huisarts ook niet elke keer tegen elke rokende patiënt zeggen, dat het beter is te stoppen.

ik denk dat iedereen die te dik is dat zelf heus wel weet en dat een huisarts die erover begint dit niet zal oplossen

DuoPenotti

Berichten: 29964
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:13

Precies, we leven niet in 1900
Iedereen weet ondertussen wel dat overgewicht niet gezond is voor jezelf.
En als slank zijn zo gemakkelijk was weet ik zeker dat er bijna niemand meer te zwaar was.
Al hoe je er op aangekeken word als voor jezelf.

En ik denk ook wel dat als iemand met flink overgewicht bij de dokter komt met last van de knieen dat het overgewicht ook genoemd gaat worden.
Kan me niet voorstellen dat het niet zo is. Al zal de persoon zelf ook dat al gedacht hebben.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:14

kimmie261 schreef:
Silenna schreef:
Voor mij is die 15% leidend, ja. Je bent als ruiter namelijk niet honderd procent van de tijd perfect in balans. Je paard kan NU wel goed lopen, maar schade op de ruggenwervels en gewrichten zie je altijd later pas, als het er al is..
En ja, dan is het al te laat he. Dus dan is het in dat geval jammer voor mij, dan ga ik of a. goed op dieet of b. rij ik niet meer/komt er een ander paard. Ik zou het in ieder geval niet afdoen met "jamaar hij is zo braaf tijdens het rijden/ik heb een gezond gewicht voor mijn lengte/afvallen lukt niet/we doen het al jaren zo".

Paardenwelzijn boven mijn plezier.


Waar ik dan moeite mee heb is dat in feite veel paarden ingezet worden voor onze sport en onze lol en daar óók van slijten, neem bv springsport/ military, daar slijt een paard ook van of je nu als fit persoon erop zit of niet, en dat doe je ook je paard "aan" , deze kiest er nl zelf niet voor...

Maw , ik vind dit heel moeilijk te rijmen, als je dan zo tegen elke vorm van overbelasting bent, en wel met je vingertje naar een wat te zwaar persoon kan wijzen, dan moet je ook alle andere vormen van overbelasting afkeuren..En niet aankomen met ja maar daarvoor zorg je dat je als ruiter dus een 'fit' persoon bent, dan kan een 'onfit' persoon dus zeggen, ja maar ik spring niet met mijn paard ( als voorbeeld) ..


Maar dit komt imo over als "ja maar we doen ook dit en dat, dus wat maakt het dan nog uit". Zo zie ik het niet, ik zou om die redenen dus ook nooit een hoog springparcour doen, of mn paard voor een huifkar zetten op ruw terrein (geen ervaring mee, ik noem maar wat). Je moet zo veel mogelijk alle vormen van (extreme) belasting voorkomen, wat dat dan voor welk paard is, is moeilijk te meten. Maar we weten wel dat je om en nabij die 15% maximaal moet blijven..
Als dat zo duidelijk is, waarom dan toch mogelijkheden en mazen zoeken om wel boven dat % te kunnen komen? Ik vind dat egoïstisch. Net als dat ik mensen die hun 2,5 jarigen al inrijden en met 3 in de krul door de ring trekken met alle belasting van dien, egoïstisch vindt. Dat het ene fout is, maakt het andere niet minder fout..