Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29713
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:31

kimmie261 schreef:
Ik heb vroeger ( bijna 21 jaar geleden) ook eens een maagballon genomen, 6 maanden gekotst, alles wat ik at en dronk kwam er weer uit, ik had op het laatst maat 167 kindermaat, met alsnog 65 kilo wegend.. totaal uitgedroogd was ik, maar goed, wel slank...

Ik lees hier nl vooral dat mollige mensen zich zo graag volvreten, maar dat is niet zo.. en ik kan nu niet terug hoor naar 1,5 jaar geleden, omdat het echt f*cking zwaar is, maar stiekum van binnen vind ik me elke dag weer die loser die de strijd weer niet aangaat en dus mezelf zo weer aan heb laten komen.. En blijkbaar wordt dat ook zo gezien als ik die reacties zo hier lees, ik ben ook die loser...

En nee, ik ben geen hulp vrager, moet echt wel heul extreem probleem zijn wil ik waar dan ook hulp vragen...

:knuffel: :knuffel:
Maar ik begrijp je wel.
Zelfs na uitleg lees je nog weer een bericht, moeten ze maar opletten want ik ben slank maar moet ook opletten. -O-

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:44

kimmie261 schreef:
Ik heb vroeger ( bijna 21 jaar geleden) ook eens een maagballon genomen, 6 maanden gekotst, alles wat ik at en dronk kwam er weer uit, ik had op het laatst maat 167 kindermaat, met alsnog 65 kilo wegend.. totaal uitgedroogd was ik, maar goed, wel slank...

Ik lees hier nl vooral dat mollige mensen zich zo graag volvreten, maar dat is niet zo.. en ik kan nu niet terug hoor naar 1,5 jaar geleden, omdat het echt f*cking zwaar is, maar stiekum van binnen vind ik me elke dag weer die loser die de strijd weer niet aangaat en dus mezelf zo weer aan heb laten komen.. En blijkbaar wordt dat ook zo gezien als ik die reacties zo hier lees, ik ben ook die loser...

En nee, ik ben geen hulp vrager, moet echt wel heul extreem probleem zijn wil ik waar dan ook hulp vragen...


Ik hoop niet dat je denkt dat je denkt dat ik je een loser vind. Want zo zijn mijn berichten absoluut niet bedoelt. Ik bedoel het juist tegenovergesteld!
Ik vind het juist heel verdrietig voor je dat je zo worstelt en ik gun je daar juist hulp bij. Zoals het op mij overkomt, klinkt je eetpatroon juist extreem! Waarom moet iets extreem zijn voor je om hulp vraagt?

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:56

Wat erg kimmie en herkenbaar! Ik heb een periode gehad dat ik 5 droge crackertjes en een salade at. En dat maandenlang. Zo stom!

En nog vind ik helemaal niets eten zo veel makkelijke dan mate houden. Ik kan niet kleine maaltijden en snacks verspreid over de dag eten, dan heb ik constant honger en denk ik aan eten eten eten.

De opmerking "dan eet je toch wat minder" is eigenlijk zo gemeen. Zo iets als tegen een TL leerling zeggen, dan leer je toch wat harder, kan je ook het VWO aan!

Of tegen een amuzikaal persoon zeggen, oefen maar meer, dan ben je zo virtuoos.

Er spelen zoveel dingen mee met gewicht. Hormonen, emoties, bouw, medicijnen, stofwisseling... " Dan moet je maar wat beter op wat je eet letten" slaat dus echt nergens op. Je kan daar iemand enorm pijn mee doen en ze het gevoel geven dat het allemaal je eigen schuld is.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:06

Suzanne F. schreef:
Ik begrijp Kimmie wel. Ik ken het namelijk. En ja je kan wel meer keren per dagen eten maar dan praat je over sla en worteltjes en zo. Nou dan eet ik liever niks. Maar inderdaad kan je met heel weinig eten toch niet afvallen. Bijzonder werkt dit inderdaad soms.


:') komkommers in schijfjes, in blokjes , geraspt... het komt je neus uit uiteindelijk, hahah, en dat deed ik wel af en toe hoor, 0 calorieen dingen eten, zoals nu bv ook nog wel komkommer op zuur, eigenlijk zo niet lekker, maar toch weer wat anders, en ik ben een extreem lastige eter, ik vind zoveel echt niet lekker, dus dan maar zo eten dat wat je eet dat dat in ieder geval smaakt.. :))

En oh zo erg, in die tijd hadden we die BBQ hier, en ik had voor mijzelf een salade gemaakt, zodat ik íets kon eten, nou ja, ik heb met mijn hongermaag iedereen voorzien van kilo's vlees, frietjes en een vega hamburger voor de vegetariër van het stel staan maken en dacht, zo nu mijn sla.. mjammie.. :9

Was het opgegeten, -O- , was het enige moment dat ik echt wel kon huilen, ik voelde me toen zo zielig...
Maar ja...het was niet anders.. op is op...



Slmt9 schreef:
Ik hoop niet dat je denkt dat je denkt dat ik je een loser vind. Want zo zijn mijn berichten absoluut niet bedoelt. Ik bedoel het juist tegenovergesteld!
Ik vind het juist heel verdrietig voor je dat je zo worstelt en ik gun je daar juist hulp bij. Zoals het op mij overkomt, klinkt je eetpatroon juist extreem! Waarom moet iets extreem zijn voor je om hulp vraagt?


Nee joh... jij niet, in het algemeen lees je hier toch dat mensen met een maatje meer dan maar "wat minder" moeten eten..
Ik hou niet van hulp in geen enkele manier... :n , zelfs een kapper vind ik vreselijk dat iemand moet werken om mij te knippen.. dus nee, ik ben geen hulpvrager..
Maar het gaat niet om mij hier, als je wil mag je best verder per pb gaan ofzo.. :)


Tango1979 schreef:
Wat erg kimmie en herkenbaar! Ik heb een periode gehad dat ik 5 droge crackertjes en een salade at. En dat maandenlang. Zo stom!

En nog vind ik helemaal niets eten zo veel makkelijke dan mate houden. Ik kan niet kleine maaltijden en snacks verspreid over de dag eten, dan heb ik constant honger en denk ik aan eten eten eten.
s.

Dit heb ik ook ja, of alles of niets, ik kan niet mate houden, als ik ga lijnen ga ik er helemaal voor, en dan liever niets eten als best veel en maar een kilo per maand afvallen, laat dan maar, hahaha, ik ben echt wel van het zo snel mogelijk eraf :j

Anoniem

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:33

@kimmie261, hopelijk besef je wel dat wat je beschrijft een eetstoornis is en dat je daar echt dringend hulp bij nodig hebt :knuffel: en het is al heel erg ernstig. Zo'n verstoord eetpatroon kan levensbedreigend zijn.
Ik ken het, ik heb die neiging ook. Toen ik beter ging eten kwam ik eerst aan en daarna werd ik fitter en kon ik beter bewegen en toen viel ik rustig af.
Ik begrijp echt wel dat je er graag snel vanaf bent maar het is echt niet gezond...

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:40

Ik eet genoeg hoor, spekkie teveel inmiddels... dus dat moet er weer af, maar wat ik ermee wil aangeven is dat heus niet ieder mollig mens het voor haar lol is, en dat heus niet "een beetje minder eten" altijd de oplossing is, dat dat een best harde en pijnlijke en zelfs verdrietig makende opmerking kan zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:45

kimmie261 schreef:
Ik eet genoeg hoor, spekkie teveel inmiddels... dus dat moet er weer af, maar wat ik ermee wil aangeven is dat heus niet ieder mollig mens het voor haar lol is, en dat heus niet "een beetje minder eten" altijd de oplossing is, dat dat een best harde en pijnlijke en zelfs verdrietig makende opmerking kan zijn...


Dat weet ik, maar zelfs als je te zwaar bent kun je een eetstoornis of eetprobleem hebben. Ik hoop dat je er hulp voor wilt zoeken want het heeft echt (soms blijvende) gevolgen voor je gezondheid

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:47

Ik hoop dat er ook rijbroeken komen voor als je iets steviger bent, maar wel korte pootjes hebt. Best veel rijbroeken zijn mij te lang :') .

Ik ben niet heel dik (vind mezelf te dik), maar ik pas wel op dat ik nog op m’n D-pony pas.

Verder, schaam ik me soms om te eten in het openbaar.. dan eet ik bewust heel weinig omdat ik me ‘het dikkerdje voel die veel eet’. Dus ik ga geregeld met honger naar huis als we een bbq of iets hebben. Maar das een andere discussie .

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:59

Daphara schreef:
Meen je dit nou serieus of zit je gewoon te trollen?
In het geval dat je bovenstaande series bedoeld, een paar vragen...

Vind jij “slanke den” een scheldwoord? In dat geval mijn excuses, toen ik slank was, vond ik “slanke den” echt geen scheldwoord, meer een compliment.

Wat had jij op mijn insta post willen zeggen dan? Volgens mij is reageren op insta vrij voor iedereen met een account.

Wat is volgens jou nou belachelijk aan de Curvy line van PS of Sweden?

Nog één vraagje, wat zou je doen als je toch zou aankomen, terwijl je niet meer of slechter eet dan dat je nu doet? Je hebt het namelijk over alles eten wat los en vast zit, maar wat als je met precies hetzelfde eet en bewegingspatroon (waardoor jij nu slank blijft) toch aan gaat komen?


Dit was serieus bedoeld. Ik had namelijk precies dezelfde tekst onder je instapost neergezet. Overigens krijg ik het idee dat jij (en anderen) mijn post verkeerd lezen. Ik probeer ermee te zeggen dat "slank" zijn je niet komt aanwaaien en dat het niet eerlijk is om dat voor een ander in te vullen. Er zijn vast mensen alles kunnen eten en geen gram aankomen, maar ook dat is eerder frustrerend dan een "zegen". Net als dat er mensen zijn die er alles aan doen om af te vallen of waarbij het om medische gronden niet lukt om af te vallen. Dat vinden we allemaal oke en hebben we medelijden mee, maar alle slanke mensen zetten we in 1 hoek, want zij zijn "gezegend" en mogen geen mening hebben over dit soort onderwerpen, omdat hun slanke gewicht/lijf hen gewoon toekomt. Dat is toch heel oneerlijk?
Daarnaast: zo'n zegening is het niet. De onzekerheden zijn er nog steeds en alle genoemde opmerkingen in dit topic zijn bijna dagelijkse kost.

Ik ben vorig jaar 10 kg afgevallen en dat ging echt niet zonder een verandering in mijn eetpatroon. Mocht ik die verandering terugdraaien, dan kan ik je garanderen dat die 10 kg er gewoon weer aan komt. :j

Het promoten van obesitas/overgewicht keur ik altijd af. In mijn ogen is dat hetzelfde als het promoten van roken. Beide hebben catastrofale gezondheidsgevolgen. Maar lees goed: ik keur het promoten af. Over het hebben van overgewicht, ga ik me helemaal niet uitlaten, want dat moet je lekker zelf weten. Waar ik wel voor op sta is het belasten van een dier met overgewicht. En er zijn nog 100 dingen waarbij je het dierenwelzijn in het gedrang kunt brengen, maar dat praat het op een paard stappen met zwaar overgewicht gewoon niet goed. Een curvy line van PS of Sweden keur ik absoluut niet af. Maar dit is geen curvy line, dit is gewoon een plussize/obesitas lijn. En dat keur ik wel af, in het kader van dierenwelzijn.

Om jouw laatste vraag te beantwoorden: mocht het zo zijn dat ik, met mijn huidige eetpatroon, ongecontroleerd aankom tot een gewicht dat als overgewicht telt, dan koop ik een goed stel wandelschoenen en ga ik lekker met mijn paard wandelen.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:14

PeerAppel schreef:
Het promoten van obesitas/overgewicht keur ik altijd af. In mijn ogen is dat hetzelfde als het promoten van roken. Beide hebben catastrofale gezondheidsgevolgen. Maar lees goed: ik keur het promoten af. Over het hebben van overgewicht, ga ik me helemaal niet uitlaten, want dat moet je lekker zelf weten. Waar ik wel voor op sta is het belasten van een dier met overgewicht. En er zijn nog 100 dingen waarbij je het dierenwelzijn in het gedrang kunt brengen, maar dat praat het op een paard stappen met zwaar overgewicht gewoon niet goed. Een curvy line van PS of Sweden keur ik absoluut niet af. Maar dit is geen curvy line, dit is gewoon een plussize/obesitas lijn. En dat keur ik wel af, in het kader van dierenwelzijn.


Ik vind dat ‘obesitas promoten’ altijd zo’n vreemde uitspraak. Geloof je dan dat er door het bestaan van bijvoorbeeld plus-size kledinglijnen mensen ineens denken ‘mooi, nu kan ik dus gewoon lekker dik gaan worden want ze hebben leuke kleding in grote maten’. Of dat mensen puur en alleen door het bestaan van die kleding ineens zullen gaan denken dat overgewicht geen enkele ongezonde gevolgen kan hebben. Of hoe moet ik dat voor me zien?

Met een paardrij kledinglijn snap ik ergens de tweestrijd wel omdat je weet dat er ook te dikke mensen mee zullen gaan rijden, ook al zal het door anderen ook alleen naast het paard gebruikt worden. Maar zouden die te dikke mensen die koste wat kost willen blijven rijden zich dan in eerste instantie echt hebben laten tegenhouden door de afwezigheid van specifieke plus-size paardenkleding? En zullen dikke mensen massaal denken dat met grote maten paardrijden ineens verantwoord is geworden doordat merk X nu een plus-size lijn verkoopt? Ik geloof dat niet zo.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:19

Je hebt wel gelijk. Promoten is misschien niet het juiste woord. Normaliseren is misschien wat passender. Mijn excuses.
Nou lekker dik worden, weet ik niet. Maar als je niet tegen een grens aanloopt waarbij je niet meer in kleding past en er geen grotere maten zijn, dan zou dat toch wel een boodschap geven? En dan doel ik met name op: er is geen passende rijbroek meer. Misschien ben ik toch te zwaar voor mijn paard.

Ladygiroc

Berichten: 5086
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:55

Tot mijn 30e was ik slank. Of eigenlijk mager. Vel over been. Kon eten vast los en vast zat en deed dat ook. Op mijn 30e kreeg ik andere medicatie en ben ik de helft zwaarder dan ik ooit geweest was. De eerste 15 kilo die erbij kwam kon ik prima hebben. Daarna op m´n eten gaan letten en inmiddels is het stabiel. Maar wel te zwaar. Elk pondje gaat door het mondje is dus niet altijd de vlieger die op gaat.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:59

Gini schreef:
Waarom moet een slanke den zich per definitie gezegend voelen?


Omdat de “slanke den” over het algemeen niet wordt gezien als lui, zich volvretend en vadsig en geen bakken met commentaar over zich heen krijgt bij het plaatsen van het foto.

Edit* (ik ben aan het bijlezen ;))

MCE schreef:
en als je - fysiek en/of mentaal - niet goed in je vel zit moet je zowiezo niet op een paard gaan zitten, dat werkt altijd - vroeger of later - tegen je


Dus de persoon die mentaal niet goed zit maar onwijs veel steun ondervindt van zijn of haar paard mag niet meer paardrijden? Als je gehandicapt ben mag je niet paardrijden? Als je talentloos bent ook niet?

PeerAppel schreef:
Waar ik wel voor op sta is het belasten van een dier met overgewicht. En er zijn nog 100 dingen waarbij je het dierenwelzijn in het gedrang kunt brengen, maar dat praat het op een paard stappen met zwaar overgewicht gewoon niet goed. Een curvy line van PS of Sweden keur ik absoluut niet af. Maar dit is geen curvy line, dit is gewoon een plussize/obesitas lijn. En dat keur ik wel af, in het kader van dierenwelzijn


Je belast een dier zoiezo omdat jij er graag op wil rijden (ik ook hoor). Niet iedere ruiter met een maatje meer is per definitie een slechte, belastende ruiter, niet iedere slanke ruiter is per definitie minder belastend. Nogmaals, als een slanke man van 80 kilo op een paard zit piept er niemand, een kortere vrouw met hetzelfde gewicht kan opmerkingen verwachten. Mag de vrouw niet in het kader van “welzijn”, maar de man wel? Ik vind het nogal grof om deze lijn een “obesitaslijn” te noemen.

Iedereen heeft het hier over dierenwelzijn. Maar hoe meet je dat dan? Kan je met zekerheid zeggen dat een zwaardere ruiter per definitie slecht is voor een paard?

Ik merk dat ik er best fel op ben trouwens. Ik vind het heel naar dat mensen altijd zo snel hun oordeel klaar hebben. De discussie mag zeker gevoerd worden, maar ik zou hem graag met wat meer nuance en wat minder (voor)oordeel zien. Ik zou het ook fijn vinden om meer onderzoek re zien van wat gewicht nou eigenlijk doet qua belasting voor een paard, zodat er meer feitelijke richtlijnen kunnen komen en er minder gereageerd wordt vanuit "ik vind jou te dik".

Voor de liefhebbers nog wat leesvoer:

https://www.ad.nl/koken-en-eten/obesita ... ~af46b108/

(Over obesitas chirurgen en het stigma rondom obetisas). Een fijn boek is ook “best knap voor een dik meisje” van Tatjana Almuli. Lang verhaal kort - dik zijn is niet per definitie een kwestie van lui zijn en jezelf volproppen.

Ohja, het topic - ik zou het ideaal vinden als er net als bij spijkerbroeken een beenlengte / heupmaat zou komen zodat ik met dwergenpootjes passende broeken kan kopen.
Laatst bijgewerkt door nps op 16-05-21 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:38

Meelezer hier. :wave:

De stelling van het topic is of "curvy" ruiters op een paard moeten gaan zitten. Het topic lijkt nu vooral lijkt te gaan over de vraag waarom iemand overgewicht heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het rot om dit soort verhalen te lezen, maar het is toch niet relevant voor het antwoord op de stelling?

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:48

We kunnen het de paarden niet vragen, maar ik denk dat een rondje met een persoon van 100 kg op je rug wel zwaarder is dan met een persoon van 65 kg op je rug. In mijn ogen is het redelijk logisch, maar dat kan ik mis hebben. Een onderzoek erover zou ik ook best willen lezen. :j
Mannen van 80 kg vind ik een andere discussie, gezien deze discussie gericht is op de curvy lijn van PS, die is gemaakt voor vrouwelijke ruiters.

Ik ben overigens ook echt voor beenlengte maten, om even uit te wijden. *\o/*

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:52

Slmt9 schreef:
kimmie261 schreef:
Nou ik denk dat iedereen wel weet dat dit niet het beste dieet is, maar goed op een gegeven moment weet je dat je anders moet gaan eten en meer moet gaan eten en dat zou zeker betekenen dat ik weer zou aankomen, en zo geschiedde ook uiteindelijk, eigenlijk moet ik weer terug naar 1,5 jaar geleden, weer naar 1x per dag eten maar het is echt zwaar ook mentaal , en ik krijg mezelf nog niet zover , al is het maar voor nu ip 1 maaltijd weer overslaan...want ik eet maar 2x per dag over het algemeen.

Moet wel zeggen dat vooral de omgeving en hun reacties zorgde dat ik het volhield, want iedereen was zo trots op mij, en de manier van naar je kijken wordt zo anders, ja dat beviel wel... en dat is ook wel weer naar waar ik verlang misschien...maar goed dan weer die vreselijke honger elke dag... zucht..

Maar goed , gaat hier niet om mij, maar of iemand met een maatje meer op een paard thuis hoort en daar heb ik dan zelf wat minder problemen mee, zolang het paard bij zo'n persoon past...


Ja, offtopic. Maar ook dit vind ik echt verontrustend en ongezond :(:)
Is een voedingsdeskundige, dan wel diëtist niet een betere optie? Die op maat een plan maakt zodat je er een betere balans (ook mentaal, juist mentaal) in kan vinden?


Sorry dat ik hier even op in ga, maar twee keer per dag eten is helemaal niet ongezond. Vasten is erg gezond. Het is alleen wel van belang dat je weet wat je dan wèl eet. En je kunt dan ook voorkomen dat je continu honger hebt.
Als je hier over wil praten/ideeën/visie wil Kimmie, dan staat mijn pb voor je open.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:00

PeerAppel schreef:
We kunnen het de paarden niet vragen, maar ik denk dat een rondje met een persoon van 100 kg op je rug wel zwaarder is dan met een persoon van 65 kg op je rug. In mijn ogen is het redelijk logisch, maar dat kan ik mis hebben. Een onderzoek erover zou ik ook best willen lezen. :j
Mannen van 80 kg vind ik een andere discussie, gezien deze discussie gericht is op de curvy lijn van PS, die is gemaakt voor vrouwelijke ruiters.

Ik ben overigens ook echt voor beenlengte maten, om even uit te wijden. *\o/*


Dat ligt er ook weer aan of die persoon van 65kg een zware cross rijdt, een gp proefje rijdt of een endurance rit van 120 km rijdt en de persoon van 100kg een stapritje buiten doet ;) gewicht is gewicht, belasting is belasting. Ik denk dat de discussie over gewicht dus wel degelijk relevanr is, anders is het voor m’n gevoel een beetje curvy vrouwen afbranden.

Dat probeer ik te zeggen - er is zo’n enorm grijs gebied tussen “goed” en “slecht”. Ik denk dat zo’n curvy lijn niet zozeer paardrijden met obesitas promoot maar wel een oplossing biedt voor vrouwen met een maatje meer zonder per direct zware obesitas te hebben. Ik heb nog even de site zitten checken, ik vind dat de modellen echt niet vallen in de categorie “zwaar overgewicht”, eerder in mollig.

Ik heb gecheckt, curvy lijn heeft geen beenlengtes helaas :( dát zou pas een gat in de markt zijn. Net als laarzen voor mensen met een kleine voetmaat, korte benen maar wel een forsere kuitmaat. Das weer n andere discussie ;)

Sherivey
Berichten: 8683
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:08

Of laarzen voor iemand zoals ik, met grote voeten en smalle kuiten :+

Al draag ik al jaren heen laarzen meer tijdens het rijden :')

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:14

nps schreef:
Gini schreef:
Waarom moet een slanke den zich per definitie gezegend voelen?

Omdat de “slanke den” over het algemeen niet wordt gezien als lui, zich volvretend en vadsig en geen bakken met commentaar over zich heen krijgt bij het plaatsen van het foto.

nps schreef:
Ik merk dat ik er best fel op ben trouwens. Ik vind het heel naar dat mensen altijd zo snel hun oordeel klaar hebben. De discussie mag zeker gevoerd worden, maar ik zou hem graag met wat meer nuance en wat minder (voor)oordeel zien. Ik zou het ook fijn vinden om meer onderzoek re zien van wat gewicht nou eigenlijk doet qua belasting voor een paard, zodat er meer feitelijke richtlijnen kunnen komen en er minder gereageerd wordt vanuit "ik vind jou te dik".

Maar ben je nu zelf niet ook iets te snel met je oordeel? :) Je maakt de discussie met je stukje over slanke mensen ook weer heel zwart/wit.

Ik weeg 52 kilo en ik krijg al m'n hele leven niets dan commentaar op m'n uiterlijk en gewicht. Ik vertoon me om die reden al heel lang niet meer in bikini en iedereen houdt steeds in de gaten wat ik eet. Ik kwam zelfs een keer iemand die ik van Bokt kende tegen op een wedstrijd en kreeg nadien een PB van haar dat ik wel wat meer mocht eten. Ik snap echt niet waarom je zoiets zou doen? Zelfs al zou het met goede bedoelingen zijn, we vinden het volgens mij ook niet heel fatsoenlijk als zo'n opmerking omgedraaid wordt naar iemand met overgewicht. Het begint allemaal met een stukje respect voor elkaar. Twee kanten op.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:16

PeerAppel schreef:
Je hebt wel gelijk. Promoten is misschien niet het juiste woord. Normaliseren is misschien wat passender. Mijn excuses.
Nou lekker dik worden, weet ik niet. Maar als je niet tegen een grens aanloopt waarbij je niet meer in kleding past en er geen grotere maten zijn, dan zou dat toch wel een boodschap geven? En dan doel ik met name op: er is geen passende rijbroek meer. Misschien ben ik toch te zwaar voor mijn paard.


Ik denk dat je er met die gedachte een beetje aan voorbij gaat dat mensen vaak wel met een bepaalde reden ernstig overgewicht hebben. Of dat nou fysieke ziekte, mentale ziekte, onwetendheid over voeding/beweging, culturele achtergrond, socioeconomische status of wat dan ook is. Ik denk niet dat zoiets dan zomaar binnenkomt als realisatiemomentje (spoiler alert; te dikke mensen weten vaak echt wel dat ze te dik zijn :D) omdat die achtergrond veel complexer is.

Mannen van 80kg vind ik overigens ook niet perse een andere discussie. Verdeling van massa maakt imo uit maar het absolute gewicht uiteindelijk ook. Niet elke vrouw heeft met 80kg overgewicht of plus-size maten nodig en ook niet elke man heeft met 80kg een normaal gewicht. Soms wil je gewoon geen 80kg op een paard/pony hebben, of dat nou 80kg aan spier of vet is.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:18

Ik vind hoe iedereen eruit ziet/ wat iemand weegt etc niet iets wat mij aangaat. Ik vind het daarentegen wel opmerkelijk dat paardenSPORT blijkbaar niet een bepaalde mate van sportief lichaam vereist. Denk niet dat overgewicht geaccepteerd wordt bij een beetje serieuze voetbalclub oid.
Hoeveel een paard precies kan hebben weet ik niet - ook ik ben wel geïnteresseerd in een onderzoek - maar waarom mag de lat niet wat hoger liggen om een bepaalde sport te kunnen uitoefenen?
Je kunt toch ook iets anders gaan doen, met of zonder paard?

Getup

Berichten: 8291
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:22

Maar de reden/ oorzaak maakt gewoon niet uit. Niet meer als 15 % gewicht paard erop. Incl spullen.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 21:31

Nikass schreef:
Ik vind hoe iedereen eruit ziet/ wat iemand weegt etc niet iets wat mij aangaat. Ik vind het daarentegen wel opmerkelijk dat paardenSPORT blijkbaar niet een bepaalde mate van sportief lichaam vereist. Denk niet dat overgewicht geaccepteerd wordt bij een beetje serieuze voetbalclub oid.
Hoeveel een paard precies kan hebben weet ik niet - ook ik ben wel geïnteresseerd in een onderzoek - maar waarom mag de lat niet wat hoger liggen om een bepaalde sport te kunnen uitoefenen?
Je kunt toch ook iets anders gaan doen, met of zonder paard?


Maar iemand die hoger in de sport rijdt kan dat toch echt niet doen zonder fysiek dat ook aan te kunnen. Iemands postuur bepaald niet of ze de juiste spieren, balans en uithoudingsvermogen hebben om hoger in de paardensport te komen. Of ze nou slank of mollig zijn. Ik ben ook niet ineens minder goed (of nog slechter) gaan rijden omdat ik niet meer maat 38/40 heb.

Mijn zus is altijd voller geweest dan ik, maar heeft tot haar 40e toch aardig hoog gevoetbald in de amateur klasses en die had toen echt wel maat 46/48. Op haar 40e werd ze eindelijk zwanger en daarna is ze gestopt met voetballen. En waarom zou dat niet kunnen, alleen omdat ze voller is, betekend niet dat ze onhandig was met een bal of geen uithoudingsvermogen had. Ik denk dat tegenstanders haar op het veld ook vaak onderschatte, daar maakte ze handig gebruik van. Ik ben in ieder geval altijd super trots op haar sportprestaties geweest. Ze rende mij (met mijn maat 38/40) er in ieder geval makkelijk uit als we gingen hardlopen samen.

Toch wel weer typisch dat gedacht wordt dat vollere mensen minder fit zijn of in staat zijn tot sporten dan slanke mensen.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:43

Laurie schreef:
Maar ben je nu zelf niet ook iets te snel met je oordeel? :) Je maakt de discussie met je stukje over slanke mensen ook weer heel zwart/wit.

Ik weeg 52 kilo en ik krijg al m'n hele leven niets dan commentaar op m'n uiterlijk en gewicht. Ik vertoon me om die reden al heel lang niet meer in bikini en iedereen houdt steeds in de gaten wat ik eet. Ik kwam zelfs een keer iemand die ik van Bokt kende tegen op een wedstrijd en kreeg nadien een PB van haar dat ik wel wat meer mocht eten. Ik snap echt niet waarom je zoiets zou doen? Zelfs al zou het met goede bedoelingen zijn, we vinden het volgens mij ook niet heel fatsoenlijk als zo'n opmerking omgedraaid wordt naar iemand met overgewicht. Het begint allemaal met een stukje respect voor elkaar. Twee kanten op.


Vind ik oprecht naar en heb je ook absoluut gelijk in - naar beide kanten zou niet geoordeeld moeten worden en de opmerkingen naar jou zijn absoluut niet goed te praten (zoiezo, waar bemoeien mensen zich mee?). Wel denk ik er een veel zwaarder stigma kleeft aan het hebben van overgewicht. Als iemand een lijn kledinglijn uitbrengt voor extra slanke mensen zou deze discussie er vermoedelijk ook niet zijn (sterker nog, kleding wordt vaak geshowd door slanke mensen). Voor mij voelt het een beetje alsof iemand in een discussie over seksueel ongepast gedrag tegen vrouwen iemand zegt “ja maar sommige mannen hebben er ook last van”! Absoluut waar, absoluut niet oké maar het komt per saldo simpelweg veel minder voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:47

nps schreef:
Laurie schreef:
Maar ben je nu zelf niet ook iets te snel met je oordeel? :) Je maakt de discussie met je stukje over slanke mensen ook weer heel zwart/wit.

Ik weeg 52 kilo en ik krijg al m'n hele leven niets dan commentaar op m'n uiterlijk en gewicht. Ik vertoon me om die reden al heel lang niet meer in bikini en iedereen houdt steeds in de gaten wat ik eet. Ik kwam zelfs een keer iemand die ik van Bokt kende tegen op een wedstrijd en kreeg nadien een PB van haar dat ik wel wat meer mocht eten. Ik snap echt niet waarom je zoiets zou doen? Zelfs al zou het met goede bedoelingen zijn, we vinden het volgens mij ook niet heel fatsoenlijk als zo'n opmerking omgedraaid wordt naar iemand met overgewicht. Het begint allemaal met een stukje respect voor elkaar. Twee kanten op.


Vind ik oprecht naar en heb je ook absoluut gelijk in - naar beide kanten zou niet geoordeeld moeten worden en de opmerkingen naar jou zijn absoluut niet goed te praten (zoiezo, waar bemoeien mensen zich mee?). Wel denk ik er een veel zwaarder stigma kleeft aan het hebben van overgewicht. Als iemand een lijn kledinglijn uitbrengt voor extra slanke mensen zou deze discussie er vermoedelijk ook niet zijn (sterker nog, kleding wordt vaak geshowd door slanke mensen). Voor mij voelt het een beetje alsof iemand in een discussie over seksueel ongepast gedrag tegen vrouwen iemand zegt “ja maar sommige mannen hebben er ook last van”! Absoluut waar, absoluut niet oké maar het komt per saldo simpelweg veel minder voor.


Was er maar een kledingmaat voor de erg slanke medemens.
Ik werd vroeger naar de kinderafdeling gestuurd, sta je met je 30 jaar tussen de tshirts met my little pony te koekeloeren of de kinderbroeken. Evengoed super genant.