De oude meesters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:34

irmaz schreef:
...... Naar mijn mening wordt er juist de laatste paar jaar veel meer gekeken naar het welzijn van het paard. Wel vind ik dat Nederland wat achter de rest van Europa aan kachelt, maar dat is misschien omdat ik het hier van dichtbij meemaak.

Dat vind ik ook. In Nederland is er te veel discussie en te weinig daadkracht.
Al jaren wordt er gediscussieerd over eisen aan paardenwelzijn, maar omdat iedereen mag meepraten komen ze nooit verder. De één vindt het te ver gaan en de ander vindt het niets voorstellen. En dus zijn we weer een jaar verder. Als ze nou eerst eens minimumeisen stellen en van daar uit verder kijken .... dat kan toch ook?
Maar is off topic :o ... we gaan terug naar de oude meesters.
Die overigens voor het grootste deel van hun leven waarschijnlijk op stal hebben gestaan - want dat was bij de topstallen toch wel de norm...

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:41

Wilde ik net zeggen. Zo fantastisch was het voor de paarden niet in de tijd van de oude meesters!

Kan mij nog goed herinneren hoe de paarden er vroeger 35 jaar terug bij stonden. Heel de dag op stal en op maneges aangebonden in stands. Plus het trainen van hen ook heus niet met suikerklontjes gedaan werd.

We zijn nu zo veel verder. Weten zo veel meer kwa zorg en houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41657
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:49

Kendra schreef:
irmaz schreef:
...... Naar mijn mening wordt er juist de laatste paar jaar veel meer gekeken naar het welzijn van het paard. Wel vind ik dat Nederland wat achter de rest van Europa aan kachelt, maar dat is misschien omdat ik het hier van dichtbij meemaak.

Dat vind ik ook. In Nederland is er te veel discussie en te weinig daadkracht.
Al jaren wordt er gediscussieerd over eisen aan paardenwelzijn, maar omdat iedereen mag meepraten komen ze nooit verder. De één vindt het te ver gaan en de ander vindt het niets voorstellen. En dus zijn we weer een jaar verder. Als ze nou eerst eens minimumeisen stellen en van daar uit verder kijken .... dat kan toch ook?
Maar is off topic :o ... we gaan terug naar de oude meesters.
Die overigens voor het grootste deel van hun leven waarschijnlijk op stal hebben gestaan - want dat was bij de topstallen toch wel de norm...

Toen wisten ze niet beter. Nu wel. En gebeurt het nog.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:26

irmaz schreef:
Ik hoop niet dat je mij daarmee bedoeld want dat denk ik persoonlijk helemaal niet. Misschien heel vroeger, dus zo'n 100 tot 200 jaar geleden toen het leven van de ruiter nog letterlijk van zijn paard afhing, maar zeker niet in de jaren '80 van de vorige eeuw. Naar mijn mening wordt er juist de laatste paar jaar veel meer gekeken naar het welzijn van het paard. Wel vind ik dat Nederland wat achter de rest van Europa aan kachelt, maar dat is misschien omdat ik het hier van dichtbij meemaak.


Kijk eens bij kastelen met stallen, zijn allemaal stands.
En dat waren luxe plekken.Vroeger toen paarden en eigenaren echt samen moesten werken voor de kost was het leven echt niet gemakkelijk. Niet voor het paard en niet voor de eigenaar.

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 17:39

996981 schreef:
denisesilver schreef:
Tegenwoordig gebeurt het nog, maar dan met de balk van de hindernis die tijdens de sprong opgelift wordt.

Geloof me, ik ken de methoden ;)
Hier lijken alleen veel mensen te denken dat alles beter was. Dat is niet zo. Vroeger hadden de paarden een stuk minder bloed en waren van nature onvoorzichtiger. Er werd dus meer geprepareerd dan nu.

Ben ik met je eens hoor, vaak worden alleen de goede dingen onthouden.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:09

Klopt zo werkt het menselijke nostalgische brein.

Ik denk ook dat vroeger 100/200 jaar geleden paarden veel eerder een kogel kregen als ze niet meer bruikbaar waren of geen meewerkend karakter hadden.

De hele dag op het land werken versus nu een uurtje werken is ook een verschil..ik denk dat het paardenwelzijn enorm vooruit is gegaan. Maar er zijn nog genoeg verbeterpunten natuurlijk.

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:12

Vroeger op de manege stonden alle paarden altijd buiten en kwamen binnen een uur voor de les en kregen ze eten. Het was een grote weide waar alles bij elkaar stond(ook de pension paarden).
Overal waar ik gereden heb stonden paarden buiten, zelfs in Breda hadden ze veel weilanden.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:18

Hm hier in de buurt hadden ze 20 jaar terug nog een boel stands op maneges..paarden kwamen misschien 1x per week een dagdeel buiten of los in de bak als ze geluk hadden.

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:21

Dat is dus niet goed.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:22

Mee eens, inmiddels zijn die stands dus wel verdwenen. Of ze vaker los/ buiten komen weet ik niet...

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:28

Op de manege waar ik begonnen ben stonden de paarden in altijd boxen en de pony's in het seizoen doordeweeks, behalve woensdagmiddag, in een kudde op het land.
Was tof als je een pony naar het land mocht brengen, 10 minuten stappen zonder zadel :)
Andere manege heeft tot vrij recent manegepaarden in stands gehad.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:15


irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:29


Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:34


denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 14:09

Pien en Elisa, jullie noemen beide precies de positieve en negatieve ontwikkeling van de toename aan populariteit van hobbymatig rijden.

Paarden hoeven in principe minder hard te werken, maar waar het aantal manegepaarden groter werd, werd de grote van het land (relatief) minder. De totaal aantal cultuurgrond is ook dramatisch teruggelopen. Wordt ingezet voor huizenbouw of "teruggegeven aan de natuur".

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:58

Plus het feit dat het huidige grasland bijna alleen maar (melk)koeiengras is en dat is veel te vet voor veel paarden.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:18

Misschien staat hij er al bij maar hij mag hier zeker niet ontbreken: Nuno Oliveira; https://www.youtube.com/watch?v=dfQnLaS9pAs

Maar ook Guilherme Borba met Hostil en in dit fragment ook Anky van Grunsven die dezelfde ( Lusitano) hengst heeft gereden voor een show. Ook opnames van de lessen die ze van de Borba's heeft gehad om dit paard goed te rijden ;-) ;
https://www.youtube.com/watch?v=bEW2d5HPULA

De neef van Guilherme, Antonio Borba Monteiro, hebben wij een aantal jaar naar Nederland gehaald voor
(echte ;) ) klassieke dressuurlessen. Jammer genoeg was de animo toen erg beperkt.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:22

denisesilver schreef:
Pien en Elisa, jullie noemen beide precies de positieve en negatieve ontwikkeling van de toename aan populariteit van hobbymatig rijden.

Paarden hoeven in principe minder hard te werken, maar waar het aantal manegepaarden groter werd, werd de grote van het land (relatief) minder. De totaal aantal cultuurgrond is ook dramatisch teruggelopen. Wordt ingezet voor huizenbouw of "teruggegeven aan de natuur".


Ja daar heb je een heel belangrijk punt, er is steeds minder natuur/ weide/ land voor paarden. Zeker ook richting de Randstad.

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 16:47

Elisa2 schreef:
denisesilver schreef:
Pien en Elisa, jullie noemen beide precies de positieve en negatieve ontwikkeling van de toename aan populariteit van hobbymatig rijden.

Paarden hoeven in principe minder hard te werken, maar waar het aantal manegepaarden groter werd, werd de grote van het land (relatief) minder. De totaal aantal cultuurgrond is ook dramatisch teruggelopen. Wordt ingezet voor huizenbouw of "teruggegeven aan de natuur".


Ja daar heb je een heel belangrijk punt, er is steeds minder natuur/ weide/ land voor paarden. Zeker ook richting de Randstad.

Het overgrote deel aan cultuurgrond is pacht. En met de plannen van Carola Schouten, lettend op het verlaagde aantal hectare cultuurgrond en het grote aantal dieren, denk ik dat er steeds minder grond vrijkomt voor de paardenhouderij.

Het mooie is dat het aantal bijvoorbeeld varkenshouderijen met bijna 50% is gedaald, maar het aantal varkens in Nederland maar met ongeveer 20%. De grote bedrijven die aan schaalvergroting kunnen doen, kunnen ook de stoppende bedrijven uit/opkopen.

Maar ik dwaal af :D

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:08

Lijkt me geen goede zaak, Nederland is imo al overvol.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:13

En terug naar oude meesters:
Een fantastisch filmpje waarin Majoor Generaal W.Th. Carp met zijn paard rond 1930 de verschillende gangen laat zien. De film is gemaakt in Den Haag en Laat een fantastisch tijdbeeld zien van hoe er in die tijd gereden werd en wat voor een fantastisch materiaal aan paarden ze toen al hadden. Kijk en geniet!
Deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=qODSYI5mKos
Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=huk59dV0je8

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:14

Ik heb ooit een fijn gesprek gehad met Annemarie Sanders-Keijzer. Ook een heel interessant gesprek. Knap hoe zo een klein vrouwtje zo een groot paard kon begeleiden naar de top. Ook over de zadels die toen gebruikt werden. In die branche is ook heel veel veranderd. En ik mocht ooit Ernst van Loon zien rijden. Er is zoveel veranderd in de sport. Paarden leken toen ook langer te functioneren dan nu. Daar sta ik soms van te kijken.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:17

idefix4 schreef:
Paarden leken toen ook langer te functioneren dan nu. Daar sta ik soms van te kijken.


En dat met minder medische begeleiding en mogelijkheden.

Paarden waren waarschijnlijk ook fysiek degelijker. Misschien minder elastisch maar je kunt je afvragen of dat elastisch zijn een pre is.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 12:12

Klopt, de elastische paarden hebben volgens mij meer onderhoud en support nodig.
Ik kijk dan wel eens naar Charlotte Dujardin die met Valegro een vrij compact paard had en nu ook (naast Freestyle, die wel veel 'moderner' oogt) met kleine Gio super presteert.
Of paarden langer meegingen weet ik eigenlijk niet.

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:05

Mooi dat die oude filmpjes (90 jaar geleden) bewaard zijn want is toch wel iets voor een museum. Die korte staartjes, stevig paard met lange rug, die platte zadeltjes etc. Het geeft een mooi tijdsbeeld. Leuk hoor dat je die gevonden hebt.