Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16179
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:23

pol013 schreef:
Over kracht en balans en jullie oefeningen wel of niet in stap doen. wel of niet eerst. Of juist eerst in alle gangen simpel wil kunnen 'gaan'.

In een complete training hebben beide een rol volgens mij. Enerzijds kracht opbouwen. Anderzijds controle krijgen over de hele kleine hele subtiele spieren. En in beide behendiger worden. Dus ik vind het allemaal even logisch klinken en vraag me dus een beetje af: waarom zou je het niet allemaal toepassen. Tegelijk!
Zeker als je ook nog 'leren' deels los ziet van 'trainen'. Dan vind ik het volstrekt logisch dat je soms gaat pielen aan een oefening in stap. En soms daar juist even niet voor kiest en gaat voor een galop. En heel vaak beide meepakt.

Zo train in mezelf namelijk ook. Kracht, balans en coördinatie. Soms is het dus groot/klein/zwaar/subtiel/snel/langzaam etc maar alles heeft zijn functie. En alles loopt door elkaar.


Mee eens. Uiteindelijk kun je al die puzzelstukjes wel weer samenvoegen :)

pol013

Berichten: 9015
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:08

Er speelt nog wel meer mee dan wat voor het paard goed is. Het moet voor de ruiter ook werken. Die moet ook de techniek en de timing leren beheersen.

En zeker als 'gewone' ruiter vind ik het soms veeeel gemakkelijker om een paard een nieuwe oefening in stap aan te leren. Dus voelen wat je doet hoe je paard daar op reageert en de verder perfectioneren. Dat is in stap vele malen gemakkelijker. Want meer tijd, en minder gewiebel.

Dat klopt dan volgens het scala misschien niet. Maar het werkt hier wel heel goed. Heb er nog geen stap mee verpest. Maar dat kan toeval zijn natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:15

pol013 schreef:
Er speelt nog wel meer mee dan wat voor het paard goed is. Het moet voor de ruiter ook werken. Die moet ook de techniek en de timing leren beheersen.

En zeker als 'gewone' ruiter vind ik het soms veeeel gemakkelijker om een paard een nieuwe oefening in stap aan te leren. Dus voelen wat je doet hoe je paard daar op reageert en de verder perfectioneren. Dat is in stap vele malen gemakkelijker. Want meer tijd, en minder gewiebel.

Dat klopt dan volgens het scala misschien niet. Maar het werkt hier wel heel goed. Heb er nog geen stap mee verpest. Maar dat kan toeval zijn natuurlijk.


nee hoor hier ook, ruiters eerste de hulpen leren, de oefening uitleggen, inzetten, ondersteunen afronden
als dat in stap bewust is gaat draf makkelijker, alhoewel wij wel steeds - als er spanning komt in paard en ruiter - weer terug naar stap en beginnen de oefening gewoon weer op nieuw, we gaan niet door op stress/spanning/of fouten

sommige oefeningen gaan voor een paard makkelijker in draf, maar als de ruiter in stap eerste de oefening uitgelegd krijgt gaat het in draf makkelijker
we beginnen steeds weer opnieuw om een oefening opnieuw in te zetten zodat we leren dat het stapje voor stapje goed opgebouwd - voor pard en ruiter - gaat worden, levert op langere termijn meer op

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:45

pol013 schreef:
En zeker als 'gewone' ruiter vind ik het soms veeeel gemakkelijker om een paard een nieuwe oefening in stap aan te leren. Dus voelen wat je doet hoe je paard daar op reageert en de verder perfectioneren. Dat is in stap vele malen gemakkelijker. Want meer tijd, en minder gewiebel.

Dat klopt dan volgens het scala misschien niet. Maar het werkt hier wel heel goed. Heb er nog geen stap mee verpest. Maar dat kan toeval zijn natuurlijk.


.... ik zou niet weten wat het Skala hier over te zeggen zou moeten hebben.
Als je rijdt vanuit losgelatenheid en met correcte tact, met een aanleuning (die je van het paard krijgt, in welke houding 'die ergens op lijkt' dan ook) met het streven van een recht paard dat 'kan spelen met zijn zwaartepunt' zodat Schwung ontstaat - dan is het volgens het Skala goed.
Schwung en stap is een lastige combinatie ("doe vooral niet te veel") - maar verder kan het allemaal prima.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:04

Janneke2 schreef:
pol013 schreef:
En zeker als 'gewone' ruiter vind ik het soms veeeel gemakkelijker om een paard een nieuwe oefening in stap aan te leren. Dus voelen wat je doet hoe je paard daar op reageert en de verder perfectioneren. Dat is in stap vele malen gemakkelijker. Want meer tijd, en minder gewiebel.

Dat klopt dan volgens het scala misschien niet. Maar het werkt hier wel heel goed. Heb er nog geen stap mee verpest. Maar dat kan toeval zijn natuurlijk.


.... ik zou niet weten wat het Skala hier over te zeggen zou moeten hebben.
Als je rijdt vanuit losgelatenheid en met correcte tact, met een aanleuning (die je van het paard krijgt, in welke houding 'die ergens op lijkt' dan ook) met het streven van een recht paard dat 'kan spelen met zijn zwaartepunt' zodat Schwung ontstaat - dan is het volgens het Skala goed.
Schwung en stap is een lastige combinatie ("doe vooral niet te veel") - maar verder kan het allemaal prima.

Schwung en stap is een onmogelijke combinatie, gezien stap geen zweefmoment heeft :)

Dat is ook de reden dat de stap zo makkelijk te vernaggelen is. Er is geen zweefmoment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:44

de stap vernaggelen (quote 996981)

zo jammer dat veel instructeurs daar ook geen aandacht/tijd voor hebben dat zou in de eerste paardrijlessen veel aandacht moeten krijgen
tact, regelmaat, beenzetting en de drie tempi zodat de ruiters ook weten met welk been ze moeten drijven - begrijp ook wel dat het in groepslessen lastig is

maar hoe kan ik in tact drijven als ik niet weet wat tact is

nu is het vaak met twee hakken / benen tegelijk, we doen maar wat,

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:47

Citaat:
Schwung en stap is een onmogelijke combinatie, gezien stap geen zweefmoment heeft :)

%)
En wat dan nog, 'dat er geen zweefmoment is'...?
Swingen, in goed Nederlands, zegt iets over de beweging van het lichaam. :)

(Niet over de lengte of hoogte van het zweefmoment. Dat is uitstrekken of verzamelen...)

Je kunt stijf lopen, een paard kan met de hoeven slepen, een paard kan dribbelen. Podhajsky zegt dat een geschoold paard 'should walk with brilliance' (The complete training of horse and rider.)
Ik ben geneigd te zeggen dat de brilliance een vorm van Schwung is, de voorbeelden die ik noemde zijn uiteraard voorbeelden van de afwezigheid van Schwung.
Citaat:
Dat is ook de reden dat de stap zo makkelijk te vernaggelen is. Er is geen zweefmoment.

%)
Klopt, de stap kan makkelijk verprutst worden.

Schwung wil zeggen dat de training correct is geweest en de stap intact blijft (of: wellicht zelfs mooier wordt - want dat is een doel van dressuur, het hele paard sterker en mooier maken).

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:15

Janneke2 schreef:
Citaat:
Schwung en stap is een onmogelijke combinatie, gezien stap geen zweefmoment heeft :)

%)
En wat dan nog, 'dat er geen zweefmoment is'...?
Swingen, in goed Nederlands, zegt iets over de beweging van het lichaam. :)

(Niet over de lengte of hoogte van het zweefmoment. Dat is uitstrekken of verzamelen...)

Je kunt stijf lopen, een paard kan met de hoeven slepen, een paard kan dribbelen. Podhajsky zegt dat een geschoold paard 'should walk with brilliance' (The complete training of horse and rider.)
Ik ben geneigd te zeggen dat de brilliance een vorm van Schwung is, de voorbeelden die ik noemde zijn uiteraard voorbeelden van de afwezigheid van Schwung.
Citaat:
Dat is ook de reden dat de stap zo makkelijk te vernaggelen is. Er is geen zweefmoment.

%)
Klopt, de stap kan makkelijk verprutst worden.

Schwung wil zeggen dat de training correct is geweest en de stap intact blijft (of: wellicht zelfs mooier wordt - want dat is een doel van dressuur, het hele paard sterker en mooier maken).

Losgelaten en schwung zijn niet hetzelfde :n

“ Der Schwung ist Punkt vier der Ausbildungsskala. Doch viele können sich unter diesem Begriff nicht viel vorstellen. Schwung ist die energische Übertragung der Kraft aus der Hinterhand auf die Vorwärts-Aufwärts-Bewegung.

Schwung kann nur in den schwunghaften Gangarten Trab und Galopp entstehen, da der Schwung eng mit der Schwebephase zusammenhängt. Da der Schritt keine Schwebephase hat, kann hier kein Schwung entstehen.”

In stap wil je dat het paard van achteren naar voren, met impuls, door het lijf, in takt en ontspanning, naar je hand stapt en daarbij losgelaten is in het lijf en nageeflijk is in de kaak.

Schwung zal daarbij echter nooit ontstaan.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:16

MCE schreef:
de stap vernaggelen (quote 996981)

zo jammer dat veel instructeurs daar ook geen aandacht/tijd voor hebben dat zou in de eerste paardrijlessen veel aandacht moeten krijgen
tact, regelmaat, beenzetting en de drie tempi zodat de ruiters ook weten met welk been ze moeten drijven - begrijp ook wel dat het in groepslessen lastig is

maar hoe kan ik in tact drijven als ik niet weet wat tact is

nu is het vaak met twee hakken / benen tegelijk, we doen maar wat,

Eens :)

Avalanche

Berichten: 16179
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:18

MCE schreef:
de stap vernaggelen (quote 996981)

zo jammer dat veel instructeurs daar ook geen aandacht/tijd voor hebben dat zou in de eerste paardrijlessen veel aandacht moeten krijgen
tact, regelmaat, beenzetting en de drie tempi zodat de ruiters ook weten met welk been ze moeten drijven - begrijp ook wel dat het in groepslessen lastig is

maar hoe kan ik in tact drijven als ik niet weet wat tact is

nu is het vaak met twee hakken / benen tegelijk, we doen maar wat,

Het probleem van in takt drijven is dat mensen elke pas gaan drijven en dan nog slecht getimed ook.

In takt drijven is super als paard fantastisch aan de hulpen staat, en been ook echt gaan is. Nu is het heel vaak schop schop schop, elke pas en ruiters maken het paard effectief dood voor het been, want ze leren hun paard het been te negeren, die beenhulp betekent immers niets.

MyWishMax

Berichten: 25437
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:25

Ik moet eerlijk zeggen dat ik enorm blij ben dat ik oefeningen altijd geleerd heb op ervaren paarden. Mibder kans om het te verpesten en met diegene daarna heb ik het niet uitgebreid in stap hoeven aan te leren. Juist makkelijk om mee te nemen in draf, in stap was het hooguit een paar passen om te kijken of de juiste reactie kwam.

Misschien ben ik zo voorzichtig met de stap omdat ik er 1 gehad heb die echt enorm goed kon stappen, maar binnen een paar weken door iemand anders die veel aan en in de stap ging werken toen paard jong was die stap echt wel slechter gemaakt heeft. Helemaal goed is dat nooit meer geworden, zolang er lengte gegeven werd ging het goed, maar simpel teugels op maat zorgde al voor achteruitgang. Dat ging echt van stap voor een 8 naar richting telgang bij kleinste beetje spanning

Huidige heb ik een tijd alleen maar mogen stappen vanwege blessure, dus heel veel in stap gewerkt, maar juist alleen maar aan lengte, activiteit en tact. Geen verzameling of zijgangen en daar is de stap nog beter van geworden. Nu dat voor elkaar is (en alles weer mag) zijn we pas af en toe in stap bezig, maar blijf vooral werken aan het kunnen verlengen en verruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:28

Avalanche81 schreef:
MCE schreef:
de stap vernaggelen (quote 996981)

zo jammer dat veel instructeurs daar ook geen aandacht/tijd voor hebben dat zou in de eerste paardrijlessen veel aandacht moeten krijgen
tact, regelmaat, beenzetting en de drie tempi zodat de ruiters ook weten met welk been ze moeten drijven - begrijp ook wel dat het in groepslessen lastig is

maar hoe kan ik in tact drijven als ik niet weet wat tact is

nu is het vaak met twee hakken / benen tegelijk, we doen maar wat,

Het probleem van in takt drijven is dat mensen elke pas gaan drijven en dan nog slecht getimed ook.

In takt drijven is super als paard fantastisch aan de hulpen staat, en been ook echt gaan is. Nu is het heel vaak schop schop schop, elke pas en ruiters maken het paard effectief dood voor het been, want ze leren hun paard het been te negeren, die beenhulp betekent immers niets.


daarom is het zo belangrijk dat de instructie vertelt dat dat niet moet omdat dat zinloos is en eerst uitlegt wat tact is
maar als een ruiter niet weet wat tact is doet het maar wat

en als een ruiter niet weet wat tact is dan is dat een fout in het lesgeven en dat is gewoon jammer want deze ruiters gaan straks ook lesgeven - een aantal ervan - en dan maken ze dezelfde fout want wat je zelf niet geleerd hebt kun je ook niet doorgeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:40

Swingen is van alle tijden en als een paard niet kan swingen is het stijf van stress, medisch niet in orde of gewoon omdat de spieren stijf/verzuurd zijn

leerzame trainersseminar, was heel leerzaam om daar bij aanwezig te kunnen zijn

Swingen niet dwingen,
artikel uit Paard&Sport nr. 3 31 januari 2004

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:15

„Schwung ist das Ergebnis reiterlicher Ausbildungsarbeit, die zwar den natürlichen Gang des Pferdes nutzt, ihm aber die Eigenschaften Losgelassenheit, Schub aus der Hinterhand und Durchlässigkeit hinzufügt.“[2]
[2] Richtlinien, S. 172
https://de.wikipedia.org/wiki/Schwung_(Reiten)#cite_ref-2

Er staat nergens op die pagina dat er in stap geen schwung ontwikkeld kan worden, er staat alleen dat draf en galop van naturn schwung-volle gangen zijn doordat ze een zweefmoment hebben.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:29

irmaz schreef:
„Schwung ist das Ergebnis reiterlicher Ausbildungsarbeit, die zwar den natürlichen Gang des Pferdes nutzt, ihm aber die Eigenschaften Losgelassenheit, Schub aus der Hinterhand und Durchlässigkeit hinzufügt.“[2]
[2] Richtlinien, S. 172
https://de.wikipedia.org/wiki/Schwung_(Reiten)#cite_ref-2

Er staat nergens op die pagina dat er in stap geen schwung ontwikkeld kan worden, er staat alleen dat draf en galop van naturn schwung-volle gangen zijn doordat ze een zweefmoment hebben.


Dat was dan ook niet de bron. Dat is deze pagina: https://www.tipps-zum-pferd.de/dressur- ... pp_71.html

In de tweede alinea van mijn post:

“ Schwung kann nur in den schwunghaften Gangarten Trab und Galopp entstehen, da der Schwung eng mit der Schwebephase zusammenhängt. Da der Schritt keine Schwebephase hat, kann hier kein Schwung entstehen.”

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:39

Schwung is in mijn ogen de mogelijkheid tot veren van de rug in het zweefmoment. Een paard dat aanspanning heeft, maar toch losgelaten is spant en ontspant tijdens de beweging de drug waardoor “deining” ontstaat bij het “opdrukken en landen” van de beweging. In stap is er geen zweefmoment. Daardoor is die echte deining er niet.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:46


Een video over schwung. Wat het is, hoe het ontstaat en waar het goed voor is. Ook hier wordt weer duidelijk aangehaald dat schwung samenhangt met het zweefmoment.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:51

Janneke2 schreef:
Je kunt stijf lopen, een paard kan met de hoeven slepen, een paard kan dribbelen. Podhajsky zegt dat een geschoold paard 'should walk with brilliance' (The complete training of horse and rider.)
Ik ben geneigd te zeggen dat de brilliance een vorm van Schwung is, de voorbeelden die ik noemde zijn uiteraard voorbeelden van de afwezigheid van Schwung.


Citaat:
Schwung wil zeggen dat de training correct is geweest en de stap intact blijft (of: wellicht zelfs mooier wordt - want dat is een doel van dressuur, het hele paard sterker en mooier maken).

996981 schreef:
Losgelaten en schwung zijn niet hetzelfde


Dit ken ik als 'de dialoog als misverstand'.

Waar het mij om gaat is de kwaliteit van de beweging, souplesse, 'bewijs van kracht' - en wellicht een rare vergelijking: denk aan hoe Koning Leeuw loopt. Net als een paard: twee of drie poten/klauwen aan de grond, een en al souplesse en kracht.

So please enlighten me dat je tegen mij gaat zeggen 'dat Schwung niet hetzelfde is als losgelatenheid'.
(Skala 2 en Skala 4, uiteraard is het losgelaten zijn voorwaarde voor Schwung.)
Brilliance en 'het sterker maken van het paard' klinken mij net niet in de oren als losgelatenheid....
Citaat:
“ Der Schwung ist Punkt vier der Ausbildungsskala. Doch viele können sich unter diesem Begriff nicht viel vorstellen. Schwung ist die energische Übertragung der Kraft aus der Hinterhand auf die Vorwärts-Aufwärts-Bewegung.


Die voorwaarts opwaartse beweging is klassiek gezien niet het zweefmoment,
het is wat je als ruiter geacht wordt te voelen.
Bijvoorbeeld als je in stap denkt aan aangaloperen, je voelt dat dit kan (... en vervolgens geef je de hulp en heb je een prachtige galop) - dat is de voorwaarts opwaartse beweging....
Citaat:
Schwung kann nur in den schwunghaften Gangarten Trab und Galopp entstehen, da der Schwung eng mit der Schwebephase zusammenhängt. Da der Schritt keine Schwebephase hat, kann hier kein Schwung entstehen.”

....wat lees jij hier eigenlijk?

Ik ben het roerend met dit citaat eens, en hartgrondig met jou on-eens.

Wat ik hier lees is een variant op wat ik hierboven schreef, over dat die mooie, swingende stap van een goed geschoold paard het gevolg is van een goede training.
Citaat:
In stap wil je dat het paard van achteren naar voren, met impuls, door het lijf, in takt en ontspanning, naar je hand stapt en daarbij losgelaten is in het lijf en nageeflijk is in de kaak.

Schwung zal daarbij echter nooit ontstaan.

Het zij herhaald, daar gaat het mij niet om.

(Het misverstand is, dat een paard, net zo goed als een mens of een leeuw 'swingend kan stappen'. Hoe je dit wil bereiken is een andere kwestie, en een onderdeel hiervan is je dier leren om de ruiter goed te dragen en de juiste spieren te versterken. Denkbaar is dat ongeveer wat je aanduidt met 'van achter naar voren, met impuls' - en dan in alle gangen.)

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:57

996981 schreef:
Schwung is in mijn ogen de mogelijkheid tot veren van de rug in het zweefmoment. Een paard dat aanspanning heeft, maar toch losgelaten is spant en ontspant tijdens de beweging de drug waardoor “deining” ontstaat bij het “opdrukken en landen” van de beweging. In stap is er geen zweefmoment. Daardoor is die echte deining er niet.


1) Als dit jouw definitie van Schwung is, dan snap ik dat het in jouw ogen niet kan.
Helder.

2) Wat vind je dat de rug van een goed geschoold paard moet doen in stap...?
(Echte deining kan zogezegd niet - maar 'een tweede deining' ofzo...?)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 20:02

Het ‘pendelen’ van het bekken in een “8” vormige beweging in de stap.
Dat is ook een bepaalde lossigheid die je mi kan scharen onder ‘swung’

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:06

Janneke2 schreef:
Janneke2 schreef:
Je kunt stijf lopen, een paard kan met de hoeven slepen, een paard kan dribbelen. Podhajsky zegt dat een geschoold paard 'should walk with brilliance' (The complete training of horse and rider.)
Ik ben geneigd te zeggen dat de brilliance een vorm van Schwung is, de voorbeelden die ik noemde zijn uiteraard voorbeelden van de afwezigheid van Schwung.


Citaat:
Schwung wil zeggen dat de training correct is geweest en de stap intact blijft (of: wellicht zelfs mooier wordt - want dat is een doel van dressuur, het hele paard sterker en mooier maken).

996981 schreef:
Losgelaten en schwung zijn niet hetzelfde


Dit ken ik als 'de dialoog als misverstand'.

Waar het mij om gaat is de kwaliteit van de beweging, souplesse, 'bewijs van kracht' - en wellicht een rare vergelijking: denk aan hoe Koning Leeuw loopt. Net als een paard: twee of drie poten/klauwen aan de grond, een en al souplesse en kracht.

So please enlighten me dat je tegen mij gaat zeggen 'dat Schwung niet hetzelfde is als losgelatenheid'.
(Skala 2 en Skala 4, uiteraard is het losgelaten zijn voorwaarde voor Schwung.)
Brilliance en 'het sterker maken van het paard' klinken mij net niet in de oren als losgelatenheid....
Citaat:
“ Der Schwung ist Punkt vier der Ausbildungsskala. Doch viele können sich unter diesem Begriff nicht viel vorstellen. Schwung ist die energische Übertragung der Kraft aus der Hinterhand auf die Vorwärts-Aufwärts-Bewegung.


Die voorwaarts opwaartse beweging is klassiek gezien niet het zweefmoment,
het is wat je als ruiter geacht wordt te voelen.
Bijvoorbeeld als je in stap denkt aan aangaloperen, je voelt dat dit kan (... en vervolgens geef je de hulp en heb je een prachtige galop) - dat is de voorwaarts opwaartse beweging....
Citaat:
Schwung kann nur in den schwunghaften Gangarten Trab und Galopp entstehen, da der Schwung eng mit der Schwebephase zusammenhängt. Da der Schritt keine Schwebephase hat, kann hier kein Schwung entstehen.”

....wat lees jij hier eigenlijk?

Ik ben het roerend met dit citaat eens, en hartgrondig met jou on-eens.

Wat ik hier lees is een variant op wat ik hierboven schreef, over dat die mooie, swingende stap van een goed geschoold paard het gevolg is van een goede training.
Citaat:
In stap wil je dat het paard van achteren naar voren, met impuls, door het lijf, in takt en ontspanning, naar je hand stapt en daarbij losgelaten is in het lijf en nageeflijk is in de kaak.

Schwung zal daarbij echter nooit ontstaan.

Het zij herhaald, daar gaat het mij niet om.

(Het misverstand is, dat een paard, net zo goed als een mens of een leeuw 'swingend kan stappen'. Hoe je dit wil bereiken is een andere kwestie, en een onderdeel hiervan is je dier leren om de ruiter goed te dragen en de juiste spieren te versterken. Denkbaar is dat ongeveer wat je aanduidt met 'van achter naar voren, met impuls' - en dan in alle gangen.)


Waarom een term erbij halen waarvan je vermoedt dat hij ongeveer hetzelfde betekent? Een leeuw heeft ook geen schwung als het loopt. Het laat zijn lijf los, waardoor alle energie goed van achteren naar voren doorkomt. Dat is geen schwung.

Losgelatenheid heb je nodig voor schwung, in de gangen waarbij schwung mogelijk is. Het is een voorwaarde voor schwung en daarmee dus niet hetzelfde. Immers zou het anders niet benoemt worden in het skala. Zou weer een moeilijke stap schelen in het skala ;)

“Schwung kann nur in den schwunghaften Gangarten Trab und Galopp entstehen, da der Schwung eng mit der Schwebephase zusammenhängt. Da der Schritt keine Schwebephase hat, kann hier kein Schwung entstehen.”

Hier staat: schwung kan enkel in de gangen draf en galop ontstaan, daar schwung samenhangt met het zweefmoment. Omdat de stap geen zweefmoment heeft, kan hier geen schwung ontstaan.

Er staat dus precies hetzelfde als wat ik schrijf. Dat waar je het zo mee oneens bent ;)

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:13

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Schwung is in mijn ogen de mogelijkheid tot veren van de rug in het zweefmoment. Een paard dat aanspanning heeft, maar toch losgelaten is spant en ontspant tijdens de beweging de drug waardoor “deining” ontstaat bij het “opdrukken en landen” van de beweging. In stap is er geen zweefmoment. Daardoor is die echte deining er niet.


1) Als dit jouw definitie van Schwung is, dan snap ik dat het in jouw ogen niet kan.
Helder.o

2) Wat vind je dat de rug van een goed geschoold paard moet doen in stap...?
(Echte deining kan zogezegd niet - maar 'een tweede deining' ofzo...?)

Los, en toch aangespannen zijn, de energie/impuls vanuit het achterbeen doorvoeren naar de hand van de ruiter. Alleen als die losgelatenheid er is, kan het paard in oefeningen en verzameling in takt en regelmatig blijven stappen. Een strakke rug blokkeert de naar voren gaande beweging van het achterbeen, waardoor het achterbeen onvoldoende in staat is het voorbeen te verdrijven. Dat laatste is een van de kenmerken van een goede stap. Wanneer het achterbeen het voorbeen niet meer verdrijft (het voorbeen blijft staan, tot het achterbeen bijna voorbeen bijna raakt) maar voor- en achterbenen bijna gelijktijdig optilt, is de stap lateraal. Dat is eigenlijk altijd een teken van te weinig losgelatenheid in de rug.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:15

Andermaal 'de dialoog als misverstand'.

Citaat:
Een leeuw heeft ook geen schwung als het loopt. Het laat zijn lijf los, waardoor alle energie goed van achteren naar voren doorkomt. Dat is geen schwung.

De topsnelheid van een leeuw is vast lager dan de cheetah, en het getal doet ook niet echt ter zake.
Ik had een STAPPENDE leeuw voor ogen, die wellicht op een prooi loert en klaar is om aan te galopperen.

Dus in die stap is er in de verste verte geen sprake van 'alle energie komt door naar voren'.

Citaat:
Hier staat: schwung kan enkel in de gangen draf en galop ontstaan, daar schwung samenhangt met het zweefmoment. Omdat de stap geen zweefmoment heeft, kan hier geen schwung ontstaan.

Er staat dus precies hetzelfde als wat ik schrijf. Dat waar je het zo mee oneens bent ;)


;)
Ik vind: qua training, door de tijd heen doe je van alles en nog wat en op gegeven moment heb je zelfs in de stap Schwung.

Jij leest dit volgens mij als 'omdat er geen zweefmoment is, kan er geen Schwung zijn/ontstaan'.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:22

Janneke2 schreef:
Andermaal 'de dialoog als misverstand'.

Citaat:
Een leeuw heeft ook geen schwung als het loopt. Het laat zijn lijf los, waardoor alle energie goed van achteren naar voren doorkomt. Dat is geen schwung.

De topsnelheid van een leeuw is vast lager dan de cheetah, en het getal doet ook niet echt ter zake.
Ik had een STAPPENDE leeuw voor ogen, die wellicht op een prooi loert en klaar is om aan te galopperen.

Dus in die stap is er in de verste verte geen sprake van 'alle energie komt door naar voren'.

Citaat:
Hier staat: schwung kan enkel in de gangen draf en galop ontstaan, daar schwung samenhangt met het zweefmoment. Omdat de stap geen zweefmoment heeft, kan hier geen schwung ontstaan.

Er staat dus precies hetzelfde als wat ik schrijf. Dat waar je het zo mee oneens bent ;)


;)
Ik vind: qua training, door de tijd heen doe je van alles en nog wat en op gegeven moment heb je zelfs in de stap Schwung.

Jij leest dit volgens mij als 'omdat er geen zweefmoment is, kan er geen Schwung zijn/ontstaan'.

Waar gaat de energie van de lopende leeuw, want daar had ik het ook over, dan heen?

Prima als jij dat vindt :) dat je schwung in stap kan hebben. Volgens mij en de FN (Duitse sportbond, die best veel verstand heeft van het Skala en dressuur) kan dit niet.

Het resultaat van schwung is een meer opwaartse beweging. Ik heb nog nooit een paard opwaarts zien bewegen in stap. Maar misschien zie ik alleen slecht gereden paarden. Wie zal het zeggen.

En ja; ik lees dat er staat dat er in stap geen schwung kan ontstaan door gebrek
aan zweefmoment. Want dat staat er ook :+

“ Da der Schritt keine Schwebephase hat, kann hier kein Schwung entstehen.”

Letterlijke vertaling van Google translate:
“Omdat de stap geen zwevende fase heeft, kan hier geen momentum ontstaan. "

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:31

996981 schreef:
irmaz schreef:
„Schwung ist das Ergebnis reiterlicher Ausbildungsarbeit, die zwar den natürlichen Gang des Pferdes nutzt, ihm aber die Eigenschaften Losgelassenheit, Schub aus der Hinterhand und Durchlässigkeit hinzufügt.“[2]
[2] Richtlinien, S. 172
https://de.wikipedia.org/wiki/Schwung_(Reiten)#cite_ref-2

Er staat nergens op die pagina dat er in stap geen schwung ontwikkeld kan worden, er staat alleen dat draf en galop van naturn schwung-volle gangen zijn doordat ze een zweefmoment hebben.


Dat was dan ook niet de bron. Dat is deze pagina: https://www.tipps-zum-pferd.de/dressur- ... pp_71.html

In de tweede alinea van mijn post:

“ Schwung kann nur in den schwunghaften Gangarten Trab und Galopp entstehen, da der Schwung eng mit der Schwebephase zusammenhängt. Da der Schritt keine Schwebephase hat, kann hier kein Schwung entstehen.”

Euh, wie had het een tijdje terug over bronnen en gevaarlijke berichten? :=
Wie is Franziska Goldmann? Gaat haar interpretatie boven die van het oorspronkelijke richtlijn waaruit het Skala is ontwikkeld?