Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:43

Ja zeker wel, kort of lang is te zien aan de ruimte die overblijft tussen het zadel en de lendenen zeg maar.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:44

Elisa2 schreef:
irmaz schreef:
Misschien weet ik de oorsprong wel van de naamgeving van de 2e draf :D
Er is ooit een clinic geweest waar Anky volgens mij of met Krack of met Cocktail reed en Tineke Bartels commentaar gaf. Het ging over losrijden en ze begonnen met een soort rustige arbeidsdraf. Tineke probeerde meer en duidelijkere kenmerken te geven aan hoe deze draf eruit moest zien en voelen en noemde deze draf een l.llig drafje. Later hoorde ik dat de hengstenhouder not amused was geweest met deze kwalificatie van de gang van zijn dekhengst en mocht Tineke dat niet meer zeggen. Het L.llige drafje is dus weer de gewone draf geworden en daarom moest er een naam komen voor de wat aktievere arbeidsdraf, de tweede draf dus :D


Nee dat is geen 2e draf, ik denk dat het moeilijk uit te leggen is als iemand het nooit ervaren heeft. Het is een draf met meer gedragenheid. Gangen worden al meer verheven zonder dat het een zweefdraf wordt en zonder dat het de passage is.

996981 legt het al goed uit.

Het zal toch een arbeidsdraf moeten zijn Elisa want zo wordt er op wedstrijden al vanaf de B gereden en daar wordt echt arbeidsdraf gevraagd ;)

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:51

Elisa2 schreef:
Ja zeker wel, kort of lang is te zien aan de ruimte die overblijft tussen het zadel en de lendenen zeg maar.

Bij een korte rug blijft daar geen ruimte over. Dat is bij dit paard wel. Een best lang stuk zelfs nog.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:54

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Nee dat is geen 2e draf, ik denk dat het moeilijk uit te leggen is als iemand het nooit ervaren heeft. Het is een draf met meer gedragenheid. Gangen worden al meer verheven zonder dat het een zweefdraf wordt en zonder dat het de passage is.

996981 legt het al goed uit.

Het zal toch een arbeidsdraf moeten zijn Elisa want zo wordt er op wedstrijden al vanaf de B gereden en daar wordt echt arbeidsdraf gevraagd ;)

“ De arbeidsdraf is een gang tussen de verzamelde draf en de middendraf. Het is de bedoeling dat het paard hierin in evenwicht loopt, met het gewicht verdeeld over vier benen. De ruiter houdt een licht, soepel, voortdurend en gelijkblijvend contact met de mond. Het paard beweegt zich voorwaarts met gelijke en elastische passen, en plaatst zijn achterbenen actief naar voren. De uitdrukking ‘actieve achterhand’ betekent niet dat er verzameling in deze gang wordt gevraagd, maar onderstreept het belang van de impuls. Die zorgt ervoor dat de achterhand tot stuwen en dragen komt. Het paard is actief, maar wel ontspannen en gehoorzaam.”

Heb je mijn filmpje gezien? :) eerste deel zie je het paard in zijn natuurlijke draf (arbeidsdraf) in het tweede en derde deel zie je zijn draf als hij door schakelen meer in balans is gekomen. Dit is geen verzamelde draf, maar wel duidelijk een andere draf dan zijn eigen draf. Dát is de tweede draf.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:01

Het kan ook nog duidelijker, hoewel die combinatie het commentaar kreeg dat het te passage achtig was voor het niveau. Als je later naar de echte passage keek zat er nog wel verschil in, maar daar had je dus echt een hele andere draf zodra ze losgereden hadden en de proef in gingen.

Denk idd aan losrijden met een heel normaal paard om te zien. Geen enorm voorbeen of achterbeen, gewoon correct. Zodra je losgereden hebt en meer schakelt gaat paard met meer expressie in de benen draven, meer als van nature.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:15

Ik heb de filmpjes gezien. Wat ik alleen zeg is dat ik in deze regio regelmatig combinaties zie die deze draf tonen wanneer er arbeidsdraf gevraagd wordt en daar niet voor afgestraft worden maar beloond. Dus mijn conclusie is dat het blijkbaar een arbeidsdraf is.

Maar ik snap het nuance-verschil, in principe heb je een arbeids-, midden- en uitgestrekte draf in de 2e-drafvorm.

Wat zegt de KNHS eigenlijk over de 2e-draf?

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:17

Niks, zolang het maar volgehouden wordt en niet tijdens een oefening weer de normalendraf komt.

Of als het te veel richting passage gaat, dan word je wel afgestraft

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:26

irmaz schreef:
Ik heb de filmpjes gezien. Wat ik alleen zeg is dat ik in deze regio regelmatig combinaties zie die deze draf tonen wanneer er arbeidsdraf gevraagd wordt en daar niet voor afgestraft worden maar beloond. Dus mijn conclusie is dat het blijkbaar een arbeidsdraf is.

Maar ik snap het nuance-verschil, in principe heb je een arbeids-, midden- en uitgestrekte draf in de 2e-drafvorm.

Wat zegt de KNHS eigenlijk over de 2e-draf?

Dat klopt ook. Het is een 2.0 / verbeterde versie Van de arbeidsdraf, die enkel ontstaat als een paard echt in balans is.

Dat het beloond wordt is in de zin dus logisch. Het paard gaat al meer gedragen dan in zijn natuurlijke balans. Hij is dus eigenlijk al iets verder in de africhting.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:13

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ja zeker wel, kort of lang is te zien aan de ruimte die overblijft tussen het zadel en de lendenen zeg maar.

Bij een korte rug blijft daar geen ruimte over. Dat is bij dit paard wel. Een best lang stuk zelfs nog.


Ik vind het kort bij dit paard, maar goed meningen mogen verschillen. :)

In mijn ogen kan een 2e draf prima al een beetje vanaf de M ontstaan, het ontstaat vanuit meer gedragenheid. Is het dan een arbeidsdraf? het is net hoe je het noemen wil denk ik..bij een arbeidsdraf stel ik me een simpele onbewerkte draf voor zeg maar. Maar volgens mij zijn er ook geen benamingen voor een 2e draf in het proevenboekje.

Avalanche

Berichten: 16232
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:36

Arbeidsdraf is bij mijn weten idd een simpele onbewerkte draf, al moet die ook in de B wel netjes van achter naar voren over de rug.

2e draf is idd veel schakelen, zijgangen kunnen ook super goed helpen omdat je daar de achterhand meer mee activeert, en dan krijg je idd meer gedragenheid en meer impuls.
Ik vind dat soms wat jammer aan het "klassieke" beeld, ook wel een reden dat ik er niet zoveel meer mee heb. De impuls lijkt soms totaal te ontbreken en de drang naar voren ook.

Al lijken sommige ruiters van nu voorwaarts zijn vooral op te vatten als zo hard mogelijk door de baan scheuren, en het idee dat het paard daar ooit door in balans komt is wel echt bizar, omdat het imo het paard juist uit balans brengt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 12:42

Je ziet ( ik zie ) bij de drie jarigen in competitie vaak een tweede draf (of hoe je het noemen wil iig geen arbeidsdraf ) waarbij het paard niet op eigen benen loopt maar aan de voorkant word gedragen door de ruiterhand.
Een normale arbeidsdraf kunnen ze vaak al niet laten zien en krijgen inderdaad punten voor, alsof het meer een keuring is

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:50

Ja dat is gewoon getruukt, zoals EG en HP op een gegeven moment allemaal voorbeenzwaaiers hadden in de jonge paarden competities. Ik vind dat geen 2e draf, een 2e draf heeft tijd nodig om te ontwikkelen en wordt niet bereikt door voor tegen te houden en maar been/ druk te blijven geven.

Avalanche, ja zo wordt voorwaarts rijden inderdaad vaak opgevat. Ik noem het liever voorwaarts denken wat puur inhoudt dat het paard aan het been moet zijn. Ben het met je eens op beide punten.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:56

MCE schreef:
Gaabje schreef:
Ben een meelezer, maar in de discussie over de tweede draf moest ik denken aan een clip uit een clinic van Charlotte Dujardin die het goed illustreert:

https://www.youtube.com/watch?v=8GBN6_Zby58


dank je wel, heel leerzaam ,

voor ons is het ook een moment het paard te leren om meer afzet te kunnen maken, om vervolgens een midden cq uitgestrekte draf cq verzameldedraf te kunnen doen -spiertraining in de achterhand-
ze leert het paard er naar toe te ontwikkelen en dan is het een samenspel van ruiter en paard in goede harmonie

voor de beginner een stap te ver denk ik want hier ligt wel en lange opleiding aan ten grondslag, met veel kennis en kunde/ervaring van zowel trainer als amazone,

je kunt niet zomaar met elk paard dit gaan doen
je kunt om zover te komen geen stappen overslaan (mits je het in deze harmonie wilt doen)


Ik denk ook dat er een lange leerweg bij hoort: 'wees een luie ruiter', en op gegeven moment ga je rechtop zitten, management van je eigen zwaartepunt - en met wat geduld, kundigheid en mazzel komt het zwaartepunt van het paard mee "omhoog".

Ik denk dat je dit met ieder paard kunt doen.
... hoeveel een Shire of een fjord kan 'geven' is een punt van discussie. (Dit was niet het oorspronkelijke fokdoel van deze rassen.)

En uiteraard kun je nooit stappen overslaan, (aan de hulpen, zoek een fijn ritme waarin het dier kan ontspannen, ontwikkel de 'dragende' spieren) - ik ben van de school 'er is op zich wel een weg naar harmonie en balans, maar vanaf dat moment is de weg het verdiepen van harmonie en balans.'

Avalanche

Berichten: 16232
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:20

Clasical schreef:
Je ziet ( ik zie ) bij de drie jarigen in competitie vaak een tweede draf (of hoe je het noemen wil iig geen arbeidsdraf ) waarbij het paard niet op eigen benen loopt maar aan de voorkant word gedragen door de ruiterhand.
Een normale arbeidsdraf kunnen ze vaak al niet laten zien en krijgen inderdaad punten voor, alsof het meer een keuring is

Maar als het paard niet op eigen benen loopt, en door de ruiter opgetild wordt is het per definitie al geen tweede draf, die komt juist vanuit gedragenheid en zelfhouding. Dus dan is tweede draf toch geen logische conclusie?

(sorry, was per ongeluk per pb, niet de bedoeling)

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:23

Clasical schreef:
Je ziet ( ik zie ) bij de drie jarigen in competitie vaak een tweede draf (of hoe je het noemen wil iig geen arbeidsdraf ) waarbij het paard niet op eigen benen loopt maar aan de voorkant word gedragen door de ruiterhand.
Een normale arbeidsdraf kunnen ze vaak al niet laten zien en krijgen inderdaad punten voor, alsof het meer een keuring is

Dit was mijn punt inderdaad. Ik zou dit dus graag afgestraft zien.

Kunnen we nu concluderen dat er blijkbaar meerdere soorten 2e draf zijn, een goede en een verkeerde?

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:28

irmaz schreef:
Clasical schreef:
Je ziet ( ik zie ) bij de drie jarigen in competitie vaak een tweede draf (of hoe je het noemen wil iig geen arbeidsdraf ) waarbij het paard niet op eigen benen loopt maar aan de voorkant word gedragen door de ruiterhand.
Een normale arbeidsdraf kunnen ze vaak al niet laten zien en krijgen inderdaad punten voor, alsof het meer een keuring is

Dit was mijn punt inderdaad. Ik zou dit dus graag afgestraft zien.

Kunnen we nu concluderen dat er blijkbaar meerdere soorten 2e draf zijn, een goede en een verkeerde?


:j

Avalanche

Berichten: 16232
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:29

Maar daar waren we toch al achter? Er is ook goede oprichting, die vanuit de achterhand komt, van een paard wat gewoon sterker is geworden en zich dus steeds meer kan oprichten, en er is verkeerde oprichting waarbij het paard door de ruiterhand omhoog wordt getrokken. Alles kan goed zijn en slecht. De stap ook, al is het in stap veel moelijker te verbloemen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 14:43

Avalanche81 schreef:
Maar daar waren we toch al achter? Er is ook goede oprichting, die vanuit de achterhand komt, van een paard wat gewoon sterker is geworden en zich dus steeds meer kan oprichten, en er is verkeerde oprichting waarbij het paard door de ruiterhand omhoog wordt getrokken. Alles kan goed zijn en slecht. De stap ook, al is het in stap veel moelijker te verbloemen.


Dat is helemaal waar maar hoe moet een minder ervaren ruiter nog weten wat het verschil is?
Als dit inderdaad een beeld is uit de sport en er ook nog punten mee worden gereden?
Ik vind het iig een zorgwekkende ontwikkeling.
Ik kan begrijpen dat er soms foto’s worden genomen die een slecht moment laten zien, maar ik zie ook zoveel van die “slechte moment foto’s “ verschijnen op social media als voorbeeld.
Bij veel GP ruiters en zelfs op pagina’s van FEI zelf.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:48

Clasical schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar daar waren we toch al achter? Er is ook goede oprichting, die vanuit de achterhand komt, van een paard wat gewoon sterker is geworden en zich dus steeds meer kan oprichten, en er is verkeerde oprichting waarbij het paard door de ruiterhand omhoog wordt getrokken. Alles kan goed zijn en slecht. De stap ook, al is het in stap veel moelijker te verbloemen.


Dat is helemaal waar maar hoe moet een minder ervaren ruiter nog weten wat het verschil is?
Als dit inderdaad een beeld is uit de sport en er ook nog punten mee worden gereden?
Ik vind het iig een zorgwekkende ontwikkeling.
Ik kan begrijpen dat er soms foto’s worden genomen die een slecht moment laten zien, maar ik zie ook zoveel van die “slechte moment foto’s “ verschijnen op social media als voorbeeld.
Bij veel GP ruiters en zelfs op pagina’s van FEI zelf.

Scheelt dat een onervaren ruiter überhaupt nooit bij de tweede draf (welke vorm ook) gaat komen.

Daarnaast verstrek je zelf ook een bult onjuiste informatie als zijnde feiten. Daar zou ik eerst mee stoppen, voor je naar een ander gaat kijken. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 15:00

Afbeelding

Neem deze foto, waarom zou FEI dit plaatje plaatsen?
FEI is een autoriteit, een gevestigde orde.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:04

Clasical schreef:
[ [url=m/Axa150.jpg]Afbeelding[/url] ]

Neem deze foto, waarom zou FEI dit plaatje plaatsen?
FEI is een autoriteit, een gevestigde orde.

De FEI is een sportbond. Niks meer niks minder. Ze faciliteren de sport.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:07

... "je moet niet te veel naar loodlijnen gaan kijken" in deze foto.
Loodlijn uit de heup van het paard,
loodlijn vanuit het zwaartepunt van de ruiter
... en die Baucheriaanse loodlijn mbt de mond van het paard is ook wel een interessante!

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:09

Ik snap de hetze rond de FEI echt niet. Het is een sportbond, met een reglement waarin staat hoe men zich dient te gedragen op hun wedstrijden en naar welk beeld gestreefd wordt in de wedstrijdbaan, van door hun gefaciliteerde wedstrijden

Hoe je dat beeld bereikt, heeft de FEI niets mee te maken.

Als iedereen, op ieder moment dat ze in de ring zijn, 100% zou voldoen aan dat gestelde ideaalbeeld, reed iedereen 100%.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:30

Ik snap de link onervaren ruiter en FEI ook niet zo. Als je er KNHS van maakt wordt je opmerking een stuk helderder. De KNHS staat zich voor dat ze mensen op de juiste manier faciliteert om goede ruiters te worden, dus zou je mogen verwachten dat ze zorgen dat het juiste beeld wordt gepromoot.

996981 schreef:
Daarnaast verstrek je zelf ook een bult onjuiste informatie als zijnde feiten. Daar zou ik eerst mee stoppen, voor je naar een ander gaat kijken. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Dat kun je tegen iedereen zeggen, dan kunnen we de discussies hier verder wel staken >;)

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:33

996981 schreef:
Als iedereen, op ieder moment dat ze in de ring zijn, 100% zou voldoen aan dat gestelde ideaalbeeld, reed iedereen 100%.

Ik geloof dat Melissen eens heeft gezegd dat het maken van een goede foto van een goede combinatie hij vaak al met 1 beeld klaar was, terwijl hij van een slechte combinatie een heel rolletje vol moest schieten om 1 goede foto te vinden. Wanneer er dus veel mindere foto's van diverse combinaties verschijnen dan betekent dat zeer waarschijnlijk dat er geen betere plaatjes te vinden waren in de reportage.