Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Elisa2 schreef:irmaz schreef:Misschien weet ik de oorsprong wel van de naamgeving van de 2e draf
Er is ooit een clinic geweest waar Anky volgens mij of met Krack of met Cocktail reed en Tineke Bartels commentaar gaf. Het ging over losrijden en ze begonnen met een soort rustige arbeidsdraf. Tineke probeerde meer en duidelijkere kenmerken te geven aan hoe deze draf eruit moest zien en voelen en noemde deze draf een l.llig drafje. Later hoorde ik dat de hengstenhouder not amused was geweest met deze kwalificatie van de gang van zijn dekhengst en mocht Tineke dat niet meer zeggen. Het L.llige drafje is dus weer de gewone draf geworden en daarom moest er een naam komen voor de wat aktievere arbeidsdraf, de tweede draf dus
Nee dat is geen 2e draf, ik denk dat het moeilijk uit te leggen is als iemand het nooit ervaren heeft. Het is een draf met meer gedragenheid. Gangen worden al meer verheven zonder dat het een zweefdraf wordt en zonder dat het de passage is.
996981 legt het al goed uit.
irmaz schreef:Elisa2 schreef:
Nee dat is geen 2e draf, ik denk dat het moeilijk uit te leggen is als iemand het nooit ervaren heeft. Het is een draf met meer gedragenheid. Gangen worden al meer verheven zonder dat het een zweefdraf wordt en zonder dat het de passage is.
996981 legt het al goed uit.
Het zal toch een arbeidsdraf moeten zijn Elisa want zo wordt er op wedstrijden al vanaf de B gereden en daar wordt echt arbeidsdraf gevraagd
irmaz schreef:Ik heb de filmpjes gezien. Wat ik alleen zeg is dat ik in deze regio regelmatig combinaties zie die deze draf tonen wanneer er arbeidsdraf gevraagd wordt en daar niet voor afgestraft worden maar beloond. Dus mijn conclusie is dat het blijkbaar een arbeidsdraf is.
Maar ik snap het nuance-verschil, in principe heb je een arbeids-, midden- en uitgestrekte draf in de 2e-drafvorm.
Wat zegt de KNHS eigenlijk over de 2e-draf?
996981 schreef:Elisa2 schreef:Ja zeker wel, kort of lang is te zien aan de ruimte die overblijft tussen het zadel en de lendenen zeg maar.
Bij een korte rug blijft daar geen ruimte over. Dat is bij dit paard wel. Een best lang stuk zelfs nog.
MCE schreef:Gaabje schreef:Ben een meelezer, maar in de discussie over de tweede draf moest ik denken aan een clip uit een clinic van Charlotte Dujardin die het goed illustreert:
https://www.youtube.com/watch?v=8GBN6_Zby58
dank je wel, heel leerzaam ,
voor ons is het ook een moment het paard te leren om meer afzet te kunnen maken, om vervolgens een midden cq uitgestrekte draf cq verzameldedraf te kunnen doen -spiertraining in de achterhand-
ze leert het paard er naar toe te ontwikkelen en dan is het een samenspel van ruiter en paard in goede harmonie
voor de beginner een stap te ver denk ik want hier ligt wel en lange opleiding aan ten grondslag, met veel kennis en kunde/ervaring van zowel trainer als amazone,
je kunt niet zomaar met elk paard dit gaan doen
je kunt om zover te komen geen stappen overslaan (mits je het in deze harmonie wilt doen)
Clasical schreef:Je ziet ( ik zie ) bij de drie jarigen in competitie vaak een tweede draf (of hoe je het noemen wil iig geen arbeidsdraf ) waarbij het paard niet op eigen benen loopt maar aan de voorkant word gedragen door de ruiterhand.
Een normale arbeidsdraf kunnen ze vaak al niet laten zien en krijgen inderdaad punten voor, alsof het meer een keuring is
Clasical schreef:Je ziet ( ik zie ) bij de drie jarigen in competitie vaak een tweede draf (of hoe je het noemen wil iig geen arbeidsdraf ) waarbij het paard niet op eigen benen loopt maar aan de voorkant word gedragen door de ruiterhand.
Een normale arbeidsdraf kunnen ze vaak al niet laten zien en krijgen inderdaad punten voor, alsof het meer een keuring is
irmaz schreef:Clasical schreef:Je ziet ( ik zie ) bij de drie jarigen in competitie vaak een tweede draf (of hoe je het noemen wil iig geen arbeidsdraf ) waarbij het paard niet op eigen benen loopt maar aan de voorkant word gedragen door de ruiterhand.
Een normale arbeidsdraf kunnen ze vaak al niet laten zien en krijgen inderdaad punten voor, alsof het meer een keuring is
Dit was mijn punt inderdaad. Ik zou dit dus graag afgestraft zien.
Kunnen we nu concluderen dat er blijkbaar meerdere soorten 2e draf zijn, een goede en een verkeerde?
Avalanche81 schreef:Maar daar waren we toch al achter? Er is ook goede oprichting, die vanuit de achterhand komt, van een paard wat gewoon sterker is geworden en zich dus steeds meer kan oprichten, en er is verkeerde oprichting waarbij het paard door de ruiterhand omhoog wordt getrokken. Alles kan goed zijn en slecht. De stap ook, al is het in stap veel moelijker te verbloemen.
Clasical schreef:Avalanche81 schreef:Maar daar waren we toch al achter? Er is ook goede oprichting, die vanuit de achterhand komt, van een paard wat gewoon sterker is geworden en zich dus steeds meer kan oprichten, en er is verkeerde oprichting waarbij het paard door de ruiterhand omhoog wordt getrokken. Alles kan goed zijn en slecht. De stap ook, al is het in stap veel moelijker te verbloemen.
Dat is helemaal waar maar hoe moet een minder ervaren ruiter nog weten wat het verschil is?
Als dit inderdaad een beeld is uit de sport en er ook nog punten mee worden gereden?
Ik vind het iig een zorgwekkende ontwikkeling.
Ik kan begrijpen dat er soms foto’s worden genomen die een slecht moment laten zien, maar ik zie ook zoveel van die “slechte moment foto’s “ verschijnen op social media als voorbeeld.
Bij veel GP ruiters en zelfs op pagina’s van FEI zelf.
996981 schreef:Daarnaast verstrek je zelf ook een bult onjuiste informatie als zijnde feiten. Daar zou ik eerst mee stoppen, voor je naar een ander gaat kijken. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
996981 schreef:Als iedereen, op ieder moment dat ze in de ring zijn, 100% zou voldoen aan dat gestelde ideaalbeeld, reed iedereen 100%.