Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:15

Citaat:
De tweede draf biedt een paard aan als hij meer in balans komt, dus meer gewicht op het achterbeen neemt. Het voorbeen krijgt dan automatisch meer ruimte.

Waarom heet het dan tweede draf?
(Ik ben bij mijn jonkie hiermee begonnen: verticale balans geeft meer gewicht op de achterbenen, de voorbenen kunnen naar voor zonder te zwaaien of te 'steppen', de hoef landt waar de punt naar toe wijst ipv een stukje terug te gaan.)
Citaat:
Veel schakelen zorgt ervoor dat ze vlug blijven in het achterbeen. Dat is het verschil met een zweefdraf.

Alerte reactie graag, maar 'vlug blijven' is net niet hetzelfde als dragen.
(Ik associeer 'vlug in het been' toch eerder met dribbelpasjes.)

Citaat:
In zweefdraf komt het paard achter je been en heb je geen invloed meer op het achterbeen. Het paard wordt dan traag en drukt zich van het achterbeen af.

.... valt op voorhand, stuwend achterbeen?

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:21

Janneke2 schreef:
Citaat:
De tweede draf biedt een paard aan als hij meer in balans komt, dus meer gewicht op het achterbeen neemt. Het voorbeen krijgt dan automatisch meer ruimte.

Waarom heet het dan tweede draf?
(Ik ben bij mijn jonkie hiermee begonnen: verticale balans geeft meer gewicht op de achterbenen, de voorbenen kunnen naar voor zonder te zwaaien of te 'steppen', de hoef landt waar de punt naar toe wijst ipv een stukje terug te gaan.)
Citaat:
Veel schakelen zorgt ervoor dat ze vlug blijven in het achterbeen. Dat is het verschil met een zweefdraf.

Alerte reactie graag, maar 'vlug blijven' is net niet hetzelfde als dragen.
(Ik associeer 'vlug in het been' toch eerder met dribbelpasjes.)

Citaat:
In zweefdraf komt het paard achter je been en heb je geen invloed meer op het achterbeen. Het paard wordt dan traag en drukt zich van het achterbeen af.

.... valt op voorhand, stuwend achterbeen?

Omdat een paard compleet anders kan gaan draven. Ik zal vanavond even filmpjes uploaden om het verschil te laten zien.

Vlug aan het been betekend invloed op het achterbeen. Die vlugheid heb je nodig om aanspanning te houden. Als je niet kunt schakelen, heb je geen controle meer op het achterbeen. Het paard breekt dan af in het middenstuk. Daarbij gaat het niet persee op de voorhand. Het is meer de aanspanning van achter naar voren die ontbreekt

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:39

Citaat:
Omdat een paard compleet anders kan gaan draven. Ik zal vanavond even filmpjes uploaden om het verschil te laten zien.

Graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:16

hooffie schreef:
een 2e draf is een van de grond af verende draf met een actief achterbeen. dus meer expressie door impuls.
Een zweefdraf is een trage verende draf zonder impuls, waardoor het paard dan ook niet meer aan het been is


wat is dan het zeefmoment in b.v. uitgestrekte draf, daar is een groter zweef moment - de tijd dat alle benen van de vloer zijn -

komt door de stuwing vanuit de achterhand en een goed werkende harmonica- rek en strekken van het middenstuk/ribbekast

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:19

MCE schreef:
hooffie schreef:
een 2e draf is een van de grond af verende draf met een actief achterbeen. dus meer expressie door impuls.
Een zweefdraf is een trage verende draf zonder impuls, waardoor het paard dan ook niet meer aan het been is


wat is dan het zeefmoment in b.v. uitgestrekte draf, daar is een groter zweef moment - de tijd dat alle benen van de vloer zijn -

komt door de stuwing vanuit de achterhand en een goed werkende harmonica- rek en strekken van het middenstuk/ribbekast

Je hebt voorwaarts stuwing (midden- / uitgestrekte draf) en opwaartse stuwing (tweede draf / passage / piaffe).

Bij een goed gereden paard heb je invloed op beide. Je kunt voorwaartse stuwing vergroten en opwaartse stuwing.

Een paard in zweefdraf wil alleen zich alleen nog maar opdrukken. Je kunt dus geen voorwaartse stuwing meer opwekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:37

996981

in het dressuurproevenboekje knhs/fnrs hebben we arbeidsdraf, draf verruimen, middendraf uitgestrekte draf en de verzamelde draf
waaronder ziet u de tweede draf?

zweefmoment is het verruimen van de passen het moment dat vier benen van de vloer zijn langer wordt door meer afzet vanuit de achterhand, Toch!!
in de verzameling wordt het zweefmoment steeds korter

citaat:

De draf
De draf is een tweetakt beweging (twee tempi). Het paard beweegt zich voorwaarts door het afwisselend neerzetten van het diagonale benenpaar (linksvoor met rechtsachter en omgekeerd) met daartussen een zweefmoment.
BRON
https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... n-de-draf/

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:00

MCE schreef:
996981

in het dressuurproevenboekje knhs/fnrs hebben we arbeidsdraf, draf verruimen, middendraf uitgestrekte draf en de verzamelde draf
waaronder ziet u de tweede draf?

zweefmoment is het verruimen van de passen het moment dat vier benen van de vloer zijn langer wordt door meer afzet vanuit de achterhand, Toch!!
in de verzameling wordt het zweefmoment steeds korter

citaat:

De draf
De draf is een tweetakt beweging (twee tempi). Het paard beweegt zich voorwaarts door het afwisselend neerzetten van het diagonale benenpaar (linksvoor met rechtsachter en omgekeerd) met daartussen een zweefmoment.
BRON
https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... n-de-draf/


De tweede draf is dan ook geen oefening, of een doel op zich. Het is iets dat een paard aanbiedt als je richting de meer verzamelde draf gaat schakelen en daarin blijft schakelen. Het zit tussen arbeidsdraf en verzamelde draf in. Het zorgt voor mee afdruk en expressie en een paard dat makkelijker te rijden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:12

996981 schreef:
MCE schreef:
996981

in het dressuurproevenboekje knhs/fnrs hebben we arbeidsdraf, draf verruimen, middendraf uitgestrekte draf en de verzamelde draf
waaronder ziet u de tweede draf?

zweefmoment is het verruimen van de passen het moment dat vier benen van de vloer zijn langer wordt door meer afzet vanuit de achterhand, Toch!!
in de verzameling wordt het zweefmoment steeds korter

citaat:

De draf
De draf is een tweetakt beweging (twee tempi). Het paard beweegt zich voorwaarts door het afwisselend neerzetten van het diagonale benenpaar (linksvoor met rechtsachter en omgekeerd) met daartussen een zweefmoment.
BRON
https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... n-de-draf/


De tweede draf is dan ook geen oefening, of een doel op zich. Het is iets dat een paard aanbiedt als je richting de meer verzamelde draf gaat schakelen en daarin blijft schakelen. Het zit tussen arbeidsdraf en verzamelde draf in. Het zorgt voor mee afdruk en expressie en een paard dat makkelijker te rijden wordt.


verwarrend,

dat is voor ons het trainen van de achterhand om te komen tot de passage
of het voorbereiden om te komen tot het aanspringen vanuit de verzamelde draf naar de verzamelde galop
of het later kunnen aanspringen van uit stilstaan naar galop

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:21

Even een voorbeeldje in elkaar geknutseld :)

Eerste deel van het filmpje: het paard in zijn natuurlijk balans onder de ruiter, in zijn natuurlijke draf, met een onervaren ruiter.

Tweede dee van het filmpje: hetzelfde paard, 20 minuten later na wat schakel werk. Duidelijk geen verzamelde draf, wel meer in balans, met meer expressie en meer schoudervrijheid, waardoor een ander voorbeen gebruik mogelijk is.

Derde deel: het voordeel van het vele schakelen richting tweede draf en verzameling: een paard dat sterker wordt (er zit ongeveer een half jaar tussen de eerste twee delen en het laatste deel) en ook in een meer voorwaartse draf zonder enige vorm van verzameling, zichzelf meer kan blijven dragen. Zelfs onder een jongetje van 8 :)




996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:31

Clasical schreef:
Trevijano, Baucherist;

https://youtu.be/aN2JSavB_yw

Van origine showjumper ( olympisch )
Het paard in dit filmpje ( Touch Dream ) is tevens zijn springpaard.

These airs were invented and executed in the 19th century by François Baucher, the greatest equestrian genious of all times, and then practiced by some of his direct and indirect disciples as l’Hotte, Raabe, Beudant, Faverot de Kerbrech, Rul, etc. Other circus “écuyers” have also practiced them as the Franconi brothers and James Fillis.

Baucher was very criticised by the members of the old school qualifting those airs, for example, the tempo changes, of unnatural and not making part of classical Equitation. Nowadays, they are practiced in the dressage competitions and admitted as a classical air. It should be the same for the others: spanish walk, spanish trot, etc, because the horse can also execute them naturally, as I have already seen. However, any air practiced with great lightness and discretion of aids is worthy of savant equitation, high equitation, and therefor classical equitation. We should not forget the General l’Hotte when he said: “Lightness is the proof of high equitation and gives to the rider who practices it the real caracter of his talent.”

Is hij een voorbeeld van je, Clasical? :)
In mijn ogen mist het paard lossigheid in de rug en echte verzameling.

Met name in de pirouettes kun je goed zien dat het paard wel draait, maar geen gewicht op neemt.

In een goede, verzamelde galop zou het paard in mijn ogen ook veel meer rijzen in de voorhand en langer van de grond blijven. In de uitgestrekte draf houdt het paard de extensie niet vast in de ondervoet. In de passage blijft het achterbeen achter het zwaartepunt en wordt de hoek in de sprong niet verkleind.

Ik word er niet echt blij van. Sorry

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:33

Fijn paard hoor, je ziet hem duidelijk steeds meer dragen.

Aanvulling over een 2e draf en zweefdraf, bij een zweefdraf kan er niet verruimd worden. Dus vanuit het trage is er geen midden of uitgestrekte draf mogelijk.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:36

Hm ik vind het filmpje van Trevijano wel aansprekend, dit dier zit niet gunstig in elkaar en buiging in het achterbeen lijkt me door zijn bouw erg moeilijk. Oftewel, ik denk dat het beeld vertekend door hoe dit paard in elkaar zit.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:50

Elisa2 schreef:
Hm ik vind het filmpje van Trevijano wel aansprekend, dit dier zit niet gunstig in elkaar en buiging in het achterbeen lijkt me door zijn bouw erg moeilijk. Oftewel, ik denk dat het beeld vertekend door hoe dit paard in elkaar zit.

Ik weet niet hoe dit paard exterieurmatig in elkaar zit. Ik heb geen stand foto gezien en kan er ook geen vinden.

Het paard zou een lang achterbeen kunnen hebben, maar ook die paarden kunnen wel leren de hoek te verkleinen :)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:52

Mijn ervaring is dat dat helaas niet altijd kan (heb er ook zo een gehad) ligt heel erg aan de lengte van het achterbeen, hoe steil het is en het verloop van de rug/ bekken. Ik zie dat dit paard overbouwd is, dan is het ook al moeilijker om de schwung over de rug vast te houden. Rug wordt sneller weggedrukt.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:56

Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-01-21 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:58


996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:59

Elisa2 schreef:
Mijn ervaring is dat dat helaas niet altijd kan (heb er ook zo een gehad) ligt heel erg aan de lengte van het achterbeen, hoe steil het is en het verloop van de rug/ bekken. Ik zie dat dit paard overbouwd is, dan is het ook al moeilijker om de schwung over de rug vast te houden. Rug wordt sneller weggedrukt.

Maar is het paard overbouwd, of is er gebrek aan rug gebruik? Ik durf niet te zeggen dat een paard overbouwd is zonder stand foto.

Dat andere paard is niet hetzelfde :)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:01

Ik denk dat het beide is, maar inderdaad een standfoto zou fijn zijn en dan nog kan het wellicht vertekenen. Filmpje zonder zadel zou nog beter zijn.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:25

hier Touch Dream aan de hand zonder zadel;

https://youtu.be/d-sIwEtH6tk

Edit; Touch Dream is in origine showjumper, Trevijano is pas later met dit paard dressuur gaan rijden.
Het andere paard hierboven is al ruim 25 jaar oud

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:27

Clasical schreef:
hier Touch Dream aan de hand zonder zadel;

https://youtu.be/d-sIwEtH6tk

Dat is niet hetzelfde paard. Kijk maar naar de bles.
Ik gok dat dit een Lusitano of PRE is. Touch dream is een BWP

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:28

996981 schreef:
Even een voorbeeldje in elkaar geknutseld :)

Eerste deel van het filmpje: het paard in zijn natuurlijk balans onder de ruiter, in zijn natuurlijke draf, met een onervaren ruiter.

Tweede dee van het filmpje: hetzelfde paard, 20 minuten later na wat schakel werk. Duidelijk geen verzamelde draf, wel meer in balans, met meer expressie en meer schoudervrijheid, waardoor een ander voorbeen gebruik mogelijk is.

Derde deel: het voordeel van het vele schakelen richting tweede draf en verzameling: een paard dat sterker wordt (er zit ongeveer een half jaar tussen de eerste twee delen en het laatste deel) en ook in een meer voorwaartse draf zonder enige vorm van verzameling, zichzelf meer kan blijven dragen. Zelfs onder een jongetje van 8 :)

Leuke voorbeelden zo (en vergelijkingsmateriaal)

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:33

Elisa2 schreef:
Hm ik vind het filmpje van Trevijano wel aansprekend, dit dier zit niet gunstig in elkaar en buiging in het achterbeen lijkt me door zijn bouw erg moeilijk. Oftewel, ik denk dat het beeld vertekend door hoe dit paard in elkaar zit.

Ik weet niet hoe dit paard exterieurmatig in elkaar zit. Ik heb geen stand foto gezien en kan er ook geen vinden.
996981 schreef:
Het paard zou een lang achterbeen kunnen hebben, maar ook die paarden kunnen wel leren de hoek te verkleinen :)


Altijd lastig te vergelijken. Ik ben het eens met wat 996981 erover zegt (qua dragen) daarnaast ook best flink wat verstoringen in de uitvoering. Zo aan het paard te zien heeft hij het er best moeilijk mee.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:40

996981 schreef:
Clasical schreef:
hier Touch Dream aan de hand zonder zadel;

https://youtu.be/d-sIwEtH6tk

Dat is niet hetzelfde paard. Kijk maar naar de bles.
Ik gok dat dit een Lusitano of PRE is. Touch dream is een BWP


O nee inderdaad!

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:52

Ik vind het ook echt heel leuk en positief om te merken hoe dit topic zich ontwikkelt. En dat we echt de grote gemeenschappelijke deler zoeken.
Niet in de laatste plaats omdat we minder naar fouten kijken maar oog krijgen voor hoe het paard in zijn ontwikkeling zit, hoe het is gebouwd etc. Om van elkaar te leren. Echt heel leuk. +:)+

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:09

Op onderstaand filmpje heb ik een still kunnen maken in de stap. Ik denk het hoogsthaalbare van dit paard om het exterieur te kunnen beoordelen. Ik kan echt geen foto's of videos zonder zadel vinden -O- Hij lijkt eerder een (zwaar) gezonken rug te hebben, dan overbouwd te zijn. (dan is de vraag weer; is de rug gezonken door gebrek aan aanspanning in de training, of was deze al gezonken en hoort het bij het exterieur?).




Afbeelding

De ruiter is echt een vakman :) weinig mensen die en oog voor de sprong hebben, én zo stil kunnen zitten, én een paard grand prix oefeningen kan leren. Het algehele beeld vind ik echter strak in de dressuur. Geen idee of dat te maken heeft met de bouw van het paard, de gebruikte methode, of de leeftijd van het paard. Ik vermoed, gezien de buikspieren ook zwak lijken (te zien aan het ''hangbuikje'') dat het paard in zijn carrière inderdaad te weinig aanspanning over de rug heeft gemaakt, waardoor de rugspieren verslapt zijn, en de rug gezonken is. Maar dat is slechts een vermoeden, gebaseerd op het getoonde beeld.