Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Clasical schreef:Ik zie in de praktijk vaak wedstrijdruiters erg proefgericht trainen en juist niet kijken naar wat hun paard nodig heeft.
En dan heb ik het ook over de hogere klasse.
996981 schreef:Sowieso zou ik graag langere video’s zien, waarin meerdere oefeningen worden getoond. Ik kan me nog steeds geen voorstelling maken hoe een paard dat in de Baucher methode gereden wordt, van de ene naar de andere oefening gaat en hoe de stukken daartussen eruit zien. Dat vind ik precies het mooie aan een wedstrijdelement in de dressuur. Het gaat niet om losse onderdelen, maar om een hele proef van +- 5 minuten, waarin verschillende oefeningen worden gevraagd die vragen om zowel aanspanning als ontspanning. Daarnaast moet je die oefeningen ook nog aan elkaar rijden, op het gevraagde moment. Dat zorgt ervoor dat je paard echt goed voor elkaar moet zijn. Je kunt niet even een volte rijden, of ervoor kiezen de oefening op een ander punt te doen omdat je in de korte voorbereidingstijd niet alles perfect kon krijgen.
Janneke2 schreef:Hierboven wordt een van de aspecten beschreven waarom ik een hekel heb aan proeven.
.... ik snap dat als je je paard echt goed voor elkaar hebt, je idd twintig oefeningen achter elkaar kunt rijden.
Maar het is ook 'druk'.
Op het slagveld etc hangt in de cavalerie jouw leven af van precies dit : blijft Knollie zoet doen wat jij vraagt, of het nu leuk is of niet.
En de militairen van wie ik les had snapten het wel, als ik zei dat ik mijn viervoeter vooral als danspartner wil.
Dus tja, ik las soms die volte in omdat het 'nu direct niet lukt'.
Zum Teufel met die proef, voor Knollie veel leuker - en de juf is soms verbaasd. (Meestal ziet ze uitstekend wat er mis gaat en waarom, maar soms toch niet.)
Aan de andere kant : hoezo zou iemand die volgens Baucher rijdt
(... en net een wat andere insteek heeft dan ik...) geen proef kunnen rijden...?
Als je je dier 'goed voor elkaar hebt' moet dat kunnen.
(Al vind ik er, als gezegd 'geen laars aan'.)
Citaat:Ik ben benieuwd of je met Baucher zijn methode een proefje zou kunnen rijden. Je ziet veelal filmpjes van paarden in piaffe en passage. Iets anders lijkt er niet te zijn. Daarom vraag ik me af of er een proefje, waarin alle gangen worden gevraagd mogelijk is.
Janneke2 schreef:Hierboven wordt een van de aspecten beschreven waarom ik een hekel heb aan proeven.
.... ik snap dat als je je paard echt goed voor elkaar hebt, je idd twintig oefeningen achter elkaar kunt rijden.
Maar het is ook 'druk'.
Op het slagveld etc hangt in de cavalerie jouw leven af van precies dit : blijft Knollie zoet doen wat jij vraagt, of het nu leuk is of niet.
En de militairen van wie ik les had snapten het wel, als ik zei dat ik mijn viervoeter vooral als danspartner wil.
Dus tja, ik las soms die volte in omdat het 'nu direct niet lukt'.
Zum Teufel met die proef, voor Knollie veel leuker - en de juf is soms verbaasd. (Meestal ziet ze uitstekend wat er mis gaat en waarom, maar soms toch niet.)
Janneke2 schreef:Aan de andere kant : hoezo zou iemand die volgens Baucher rijdt
Janneke2 schreef:Ik sta er gekleurd op.
Het knalrode koppenrood van de stresskip. Alles wat riekt naar 'tentamen doen': bloeddruk stijgt gegarandeerd.
Aan de andere kant: dat gevoel van één zijn met mijn paard en geheel en al 'in het moment' ervaar ik met grote regelmaat.Citaat:Ik ben benieuwd of je met Baucher zijn methode een proefje zou kunnen rijden. Je ziet veelal filmpjes van paarden in piaffe en passage. Iets anders lijkt er niet te zijn. Daarom vraag ik me af of er een proefje, waarin alle gangen worden gevraagd mogelijk is.
Nou, dat filmpje dat ik inschatte als gewone ruiters met gewone paarden kwamen stap, draf en galop voor. En toegegeven : piaffe.
Citaat:Omdat Baucher bijvoorbeeld geen stelling-buiging in wendingen geeft, geen definitie geeft hoe een goede overgang eruit ziet, geen middendraf kent en een galop-pirouette met het gewicht op het buitenachterbeen ipv binnenachterbeen springt. Dus zoals er nu beoordeeld wordt rij je een aantal fundamentele fouten in je proef.
Janneke2 schreef:Citaat:Hoe vaker je iets doet, hoe minder eng het wordt
Kleine off topic: "proef" ondervindelijk is dit niet waar gebleken.
Ik weet niet echt of 'eng' het goede woord is, maar toen ik vijftig werd heb ik besloten mijn bloeddruk rust te gunnen....
Avalanche81 schreef:Persoonlijk vind ik veel van de moderne rijderij uitzien als het evil-broertje van de Baucher-methode, met veel druk (van voor en achteren); dus ook veel gespannen paarden, onrustige staarten en strakke ruggen. Klapperende kaken alleen niet omdat daar de aansnoerneusriem voor is uitgevonden. Zeker ook geen happy athletes. En voor de duidelijkheid, ik bedoel met moderne ri
Eens. Ik heb sowieso nooit begrepen hoe je met veel gas en dan de handrem erop een paard ooit in balans zou moeten krijgen, het hele idee is onlogisch imo.
En laat ik duidelijk zijn: ik keur geen enkele methode af, in principe. Wat ik wel doe is onvriendelijk rijden afkeuren, rijden op een manier waar paarden kapot van gaan. Iedere methode heeft fantastische ruiters, die heel goed weten wat ze doen en mindere goden om het zo maar te zeggen.
Ik word alleen wat moe van de internet-goeroes die blijkbaar precies weten hoe het hoort, religieus vasthouden aan een bepaalde methode, die niet eens klassiek is, maar meer richting academische rij 'kunst' gaat, maar zo blind zijn voor de tekortkomingen dat ze niet de weggedrukte rug zien, en een paard dat leuk in de houding loopt, maar geen aanleuning neemt en niet los door het lijf is. Daar zit mijn ergernis wat betreft het vasthouden aan die loodlijn ook in. Die is niet heilig.
Dat is ook wat ik jammer vind aan de video's die irmaz eerder geplaatst heeft. Ze geven goed het idee weer hoor, maar ik mis dynamiek, aanleuning, nageeflijkheid, losheid, blije paarden vooral.
Maar die blije paarden mis ik ook in het rondscheuren met de handrem erop 'maar hij is wel voor de loodlijn'. En ik denk dat je op die manier blessures in de hand werkt, omdat het paard niet in balans is, niet weet hoe ze het lijf moet gebruiken, niet los is en niet soepel.
irmaz schreef:Toch is hoe wij tegen een bepaalde manier van rijden aankijken ook een beetje afhankelijk van hoe wij het voorgeschotelt krijgen. Bij onze dressuurwedstrijden wordt een bepaald beeld nagestreeft en gehonoreerd. Het beeld van de (ik noem het maar even zo) hobby-Baucheristen van mijn vorige filmpje is mijlenver verwijderd van dat beeld en eigenlijk automatisch vinden we dat beeld niet goed.
Dit filmpje geeft een mooi beeld hoe onze vooroordelen werken, vind ik tenminste (wel even door kijken )
https://www.youtube.com/watch?v=y4rRVHRkQag
irmaz schreef:Voor mensen die nog een beeld bij de Baucher-methode willen zien:
https://www.youtube.com/watch?v=G-zjXpurSao
Avalanche81 schreef:Klopt, daar is het op gebaseerd ook. Het deel waar je een paard leert na te geven bij het oppakken van de teugels, is gebaseerd op Baucher.
Mijn doel is vooral rijden met zo min mogelijk verzet, met een vrolijk paard, dat op een positieve manier gestimuleerd wordt, met zo min mogelijk druk, en maximaal resultaat. Ik ben alleen niet vies van modernere inzichten, maar vind Baucher enorm waardevol, en ik vind het zeer aan te raden je paard aan de hand al te leren begrijpen, wat je bedoelt met je hulpen. Het idee om met je benen steeds maar te blijven drijven en dan in je hand klinkt ook gewoon zwaar en moeilijk, en zo zwaar hoeft het helemaal niet te zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=7mCZbogsz6o hier lijkt doet zij ongeveer hetzelfde, alleen daarna ook met contrastelling en buiging, wat wel leuk is om mee te spelen, maar je ziet de hulp waar ze de binnenhand optilt, maar niet terugwerkt wel heel goed. Ik zou hem persoonlijk wel veel kleiner willen en ook meer reactie erop, maar het idee zit er wel in.
Eerder is er de discussie over biomechanica, die op zich heel boeiend is, al is het anderzijds ook zo, dat we paarden gewoon leren om te reageren op commando's, en ze daar dan voor belonen. Die cue is dan handig om je paard te leren wat de juiste reactie is, maar niet perse biomechanisch verantwoord, al zit er wel een zekere logica in.
jannico schreef:Ik heb de hele discussie niet gelezen. Ik ben wel fan van Jean Claude Racinet de lijnen die hij trekt tussen verschillende flexions en de osteopathische invloed hiervan is extreem waardevol in mijn optiek.
Maar dit filmpje en selectie van beelden is wel een matige weergave.. Baucherisme kent ook wel enige variatie in interpretatie en uitvoer. Decarpentry die Baucher uitlegt is toch net anders dan Kerbrech bijvoorbeeld. En Jean Claude Racinet is zeker niet het zelfde als Philippe Karl.
De meest toegankelijke informatie omtrent Baucherisme op dit moment zijn de dvds/films van Philippe Karl en Sonja Weber.. Met de kanttekening PK graag gebruikt maakt van het verlengen van de hals en dit dan weer niet "des Baucher" is.
https://www.youtube.com/watch?v=p_BCB9LKiXY
Minder Bekende ruiter (hier) Die ik graag zie
https://www.facebook.com/eric.augereau. ... 2112907616
Clasical schreef:Baucher was very criticised by the members of the old school qualifting those airs, for example, the tempo changes, of unnatural and not making part of classical Equitation. Nowadays, they are practiced in the dressage competitions and admitted as a classical air. It should be the same for the others: spanish walk, spanish trot, etc, because the horse can also execute them naturally, as I have already seen. However, any air practiced with great lightness and discretion of aids is worthy of savant equitation, high equitation, and therefor classical equitation. We should not forget the General l’Hotte when he said: “Lightness is the proof of high equitation and gives to the rider who practices it the real caracter of his talent.”
irmaz schreef:Clasical schreef:Baucher was very criticised by the members of the old school qualifting those airs, for example, the tempo changes, of unnatural and not making part of classical Equitation. Nowadays, they are practiced in the dressage competitions and admitted as a classical air. It should be the same for the others: spanish walk, spanish trot, etc, because the horse can also execute them naturally, as I have already seen. However, any air practiced with great lightness and discretion of aids is worthy of savant equitation, high equitation, and therefor classical equitation. We should not forget the General l’Hotte when he said: “Lightness is the proof of high equitation and gives to the rider who practices it the real caracter of his talent.”
Maar dan zou je de levade ook weer toe moeten voegen...
Mijn probleem met spaanse pas is dat hij zelden taktmatig wordt uitgevoerd, persoonijk vindt ik dat de eerste vereiste van mijn definitie van lichtheid.
Clasical misschien kun jij uitleggen wat er volgens Baucheristen onder de term "lightness" wordt verstaan. Ik kan me iets voorstellen bij licht in de mond en hoofd-hals, zoals PK dat doet, maar als ik Baucher lees begint hij toch met een behoorlijk gewicht. Zijn het de gangen die de paarden laten zien? Ik zie in de filmpjes dat de draf en de galop redelijk weinig bodem maken en er is weinig buiging in de gewrichten. Wordt die manier van bewegen als lichtheid gezien? Of wordt de lichtheid alleen de lichtheid in de mond bedoeld zoals je in de filmpjes van de 'hobby-Baucheristen' terug ziet.
En wat is het verschil tussen lichtheid in draf volgens Baucher en de tweede draf (zweefdraf of valse draf) waar bijvoorbeeld Trahkeners zich nogal makkelijk toe laten verleiden?
Baucher was niet zo zeer 'very criticised by the members of the old school qualifting those airs', er waren belangrijkere redenen waarom er kritiek was. Een van de kritieken van Louis Seeger was dat Baucher zelf in de demonstratie in Berlijn helemaal geen hoge school oefeningen liet zien.
irmaz schreef:996981 schreef:Tweede draf en zweefdraf zijn niet hetzelfde
Thx, aangepast
Wat wordt met 2e draf dan wel bedoeld? En waar zite het verschil?