Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:50

Ik rijd zelf een proef alleen maar door om hem te leren kennen, zodat ik tijdens de wedstrijd niet overvallen word. Te paard werkt dat voor mij beter als gewoon uit hoofd leren zonder te rijden. En om eens te kijken of we alles al zo onder de knie hebben om het achter elkaar te kunnen. Paard dus al zo goed voor elkaar hebben dat we er makkelijk doorheen komen en op elk moment het gevraagde kunnen laten zien.

Je kan 100 keer een proef doorrijden maar als de basis niet in orde is wordt het niet ineens een goede proef.

Ik maak ook echt onderscheid in normale training en wedstrijdgericht trainen. Die laatste is altijd onder het niveau en komt alleen vlak voor wedstrijd voor.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:55

Clasical schreef:
Ik zie in de praktijk vaak wedstrijdruiters erg proefgericht trainen en juist niet kijken naar wat hun paard nodig heeft.
En dan heb ik het ook over de hogere klasse.

Wat is voor jou hogere klasse? Realiseer je dat alles tot en met de ZZ-licht basis is?

Daarnaast zijn er ook bij niet-wedstrijdruiters meer dan genoeg die niet kijken wat hun paard nodig heeft, of dit gewoonweg nog niet weten of kunnen bieden.

Wie zegt dat jij dat wel precies weet en je paard wel precies geeft wat hij nodig heeft?

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:18

996981 schreef:
Sowieso zou ik graag langere video’s zien, waarin meerdere oefeningen worden getoond. Ik kan me nog steeds geen voorstelling maken hoe een paard dat in de Baucher methode gereden wordt, van de ene naar de andere oefening gaat en hoe de stukken daartussen eruit zien. Dat vind ik precies het mooie aan een wedstrijdelement in de dressuur. Het gaat niet om losse onderdelen, maar om een hele proef van +- 5 minuten, waarin verschillende oefeningen worden gevraagd die vragen om zowel aanspanning als ontspanning. Daarnaast moet je die oefeningen ook nog aan elkaar rijden, op het gevraagde moment. Dat zorgt ervoor dat je paard echt goed voor elkaar moet zijn. Je kunt niet even een volte rijden, of ervoor kiezen de oefening op een ander punt te doen omdat je in de korte voorbereidingstijd niet alles perfect kon krijgen.

Met alleen de methode van Baucher ga je m.i. nooit een aan elkaar gereden proef met verschillende oefeningen krijgen. Zoals ik al eerder ergens schreef mist deze methode een aantal dingen om dat te doen. Verder zijn onze wedstrijdcriteria gebaseerd op het duitse systeem en wordt er b.v. voorgeschreven hoe een wending genomen moet worden, met welke stelling en buiging. Baucher heeft daar andere ideeen over (tot grote verontwaardiging van Louis Seeger :D ). Het is wel een geschikte basis om mee verder te komen. Ik denk dat wanneer je de mensen van dat filmpje wat middendraf en overgangen laat toevoegen dan wordt het al wat leuker. Maar dan moeten de mensen gaan werken en wordt het ingewikkelder. wat weer niet voor iedereen haalbaar is.
Persoonlijk vind ik Phillipe Karl een goed voorbeeld waar je kunt komen als je de principes van Baucher goed implementeert en verder gaat ontwikkelen.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:26

Hierboven wordt een van de aspecten beschreven waarom ik een hekel heb aan proeven.
.... ik snap dat als je je paard echt goed voor elkaar hebt, je idd twintig oefeningen achter elkaar kunt rijden.
Maar het is ook 'druk'.
Op het slagveld etc hangt in de cavalerie jouw leven af van precies dit : blijft Knollie zoet doen wat jij vraagt, of het nu leuk is of niet.
En de militairen van wie ik les had snapten het wel, als ik zei dat ik mijn viervoeter vooral als danspartner wil.
Dus tja, ik las soms die volte in omdat het 'nu direct niet lukt'.
Zum Teufel met die proef, voor Knollie veel leuker - en de juf is soms verbaasd. (Meestal ziet ze uitstekend wat er mis gaat en waarom, maar soms toch niet.)

Aan de andere kant : hoezo zou iemand die volgens Baucher rijdt
(... en net een wat andere insteek heeft dan ik...) geen proef kunnen rijden...?
Als je je dier 'goed voor elkaar hebt' moet dat kunnen.
(Al vind ik er, als gezegd 'geen laars aan'.)

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:32

Je wordt niet vermoord als je een volte rijdt... dat doe ik ook wel eens als het nodig is. Kost maar 2 punten. Maar proef is voor mijn paard geen druk hoor. Het zijn dingen die ze al makkelijk kan achter elkaar op een lager niveau als training.

En zelfs als er wat fout gaat komt er geen druk maar los ik het op zoals in een training of is het jammer eb op naar de volgende.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:55

Janneke2 schreef:
Hierboven wordt een van de aspecten beschreven waarom ik een hekel heb aan proeven.
.... ik snap dat als je je paard echt goed voor elkaar hebt, je idd twintig oefeningen achter elkaar kunt rijden.
Maar het is ook 'druk'.
Op het slagveld etc hangt in de cavalerie jouw leven af van precies dit : blijft Knollie zoet doen wat jij vraagt, of het nu leuk is of niet.
En de militairen van wie ik les had snapten het wel, als ik zei dat ik mijn viervoeter vooral als danspartner wil.
Dus tja, ik las soms die volte in omdat het 'nu direct niet lukt'.
Zum Teufel met die proef, voor Knollie veel leuker - en de juf is soms verbaasd. (Meestal ziet ze uitstekend wat er mis gaat en waarom, maar soms toch niet.)

Aan de andere kant : hoezo zou iemand die volgens Baucher rijdt
(... en net een wat andere insteek heeft dan ik...) geen proef kunnen rijden...?
Als je je dier 'goed voor elkaar hebt' moet dat kunnen.
(Al vind ik er, als gezegd 'geen laars aan'.)


Druk is er alleen, als jij jezelf die oplegt :) ik zou niet weten waarom ik op zondagmorgen, als ik lekker in mijn eentje op een regionaal/landelijk concours ben, waar je een hoevenkrabber kan winnen, druk zou moeten voelen...

Ik vind het leuk te kunnen testen of datgene wat we aan het oefenen zijn, al beter is geworden ten opzichte van de vorige keer. Die gestelde doelen zijn vaak klein. Ik kan zielsgelukkig worden als dat waar het paard eerder moeite mee had, nu wel lukt. Ook als de rest van de proef niet denderend was.

Ik rijd altijd uit mijn hoofd en rijdt dus ook wel eens verkeerd omdat ik zo aan het voelen ben. Ook op een kampioenschap is dat wel eens gebeurd. Dan baal je even. En herpak je jezelf.

Die rust en eenheid die ik met m’n paarden in de ring ervaar, ervaar ik nergens anders. Ik denk dat het de enige momenten zijn waarop ik echt in het moment ben. Daarom houd ik ervan. Je kunt even alleen voelen en denken aan wat er op dat moment gebeurd.

Ik ben benieuwd of je met Baucher zijn methode een proefje zou kunnen rijden. Je ziet veelal filmpjes van paarden in piaffe en passage. Iets anders lijkt er niet te zijn. Daarom vraag ik me af of er een proefje, waarin alle gangen worden gevraagd mogelijk is.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:13

:) Ik sta er gekleurd op.

_/-\o_ Het knalrode koppenrood van de stresskip.
Alles wat riekt naar 'tentamen doen': mijn bloeddruk stijgt gegarandeerd.

Aan de andere kant: dat gevoel van één zijn met mijn paard en geheel en al 'in het moment' ervaar ik met grote regelmaat.

Citaat:
Ik ben benieuwd of je met Baucher zijn methode een proefje zou kunnen rijden. Je ziet veelal filmpjes van paarden in piaffe en passage. Iets anders lijkt er niet te zijn. Daarom vraag ik me af of er een proefje, waarin alle gangen worden gevraagd mogelijk is.

Nou, dat filmpje dat ik inschatte als gewone ruiters met gewone paarden kwamen stap, draf en galop voor. En toegegeven : piaffe.

Mij frappeerde de opmerking 'dat het niet zou kunnen'.
En ik ben Duits genoeg opgevoed in het zadel om te vinden 'dat het moet kunnen' (al laat ik die bezoeking aan mij voorbij gaan)
- en dat kundige ruiters 'dat niet kunnen' komt mij dan vreemd voor.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-01-21 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:16

Janneke2 schreef:
Hierboven wordt een van de aspecten beschreven waarom ik een hekel heb aan proeven.
.... ik snap dat als je je paard echt goed voor elkaar hebt, je idd twintig oefeningen achter elkaar kunt rijden.
Maar het is ook 'druk'.
Op het slagveld etc hangt in de cavalerie jouw leven af van precies dit : blijft Knollie zoet doen wat jij vraagt, of het nu leuk is of niet.
En de militairen van wie ik les had snapten het wel, als ik zei dat ik mijn viervoeter vooral als danspartner wil.
Dus tja, ik las soms die volte in omdat het 'nu direct niet lukt'.
Zum Teufel met die proef, voor Knollie veel leuker - en de juf is soms verbaasd. (Meestal ziet ze uitstekend wat er mis gaat en waarom, maar soms toch niet.)

Dat is precies waarom ik wel af en toe wedstrijden wil rijden. Het zorgt ervoor dat ik wat hogere eisen ga stellen aan wanneer iets goed genoeg is. Als ik bij A netjes moet afwenden dan moet ik dus op tijd beginnen met de voorbereiding en die moet dan ook doorkomen. Beter opletten en duidelijk zijn dus. Ik ben van nature wat slordig dus voor mij een uitdaging. Ik sta mezelf overigens niet toe feller, agressiever of met meer druk te rijden, het moet met de normale hulp en lukt dat niet dan wordt het netjes na A afwenden.
Janneke2 schreef:
Aan de andere kant : hoezo zou iemand die volgens Baucher rijdt

Omdat Baucher bijvoorbeeld geen stelling-buiging in wendingen geeft, geen definitie geeft hoe een goede overgang eruit ziet, geen middendraf kent en een galop-pirouette met het gewicht op het buitenachterbeen ipv binnenachterbeen springt. Dus zoals er nu beoordeeld wordt rij je een aantal fundamentele fouten in je proef.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:21

Janneke2 schreef:
:) Ik sta er gekleurd op.
_/-\o_ Het knalrode koppenrood van de stresskip. Alles wat riekt naar 'tentamen doen': bloeddruk stijgt gegarandeerd.

Aan de andere kant: dat gevoel van één zijn met mijn paard en geheel en al 'in het moment' ervaar ik met grote regelmaat.

Citaat:
Ik ben benieuwd of je met Baucher zijn methode een proefje zou kunnen rijden. Je ziet veelal filmpjes van paarden in piaffe en passage. Iets anders lijkt er niet te zijn. Daarom vraag ik me af of er een proefje, waarin alle gangen worden gevraagd mogelijk is.

Nou, dat filmpje dat ik inschatte als gewone ruiters met gewone paarden kwamen stap, draf en galop voor. En toegegeven : piaffe.

Hoe vaker je iets doet, hoe minder eng het wordt :D maar ik snap dat het niet ieders ding is hoor. Daar oordeel ik absoluut niet over.

Ik kan het 1 zijn met mijn paard ook goed hebben in een training of tijdens een buitenrit, maar het is nog intenser in de wedstrijdbaan. Ik kan bijvoorbeeld niet vertellen welke muziek er eventueel op stond tijdens de proef :D

Op dat filmpje zie je inderdaad verschillende gangen, maar steeds versnipperde, kleine stukjes. Ik ben juist zo benieuwd naar een langere film, van 1 combi, in meerdere gangen, oefeningen :) dus dat je kan zien hoe de overgangen zijn etc.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:22

Citaat:
Omdat Baucher bijvoorbeeld geen stelling-buiging in wendingen geeft, geen definitie geeft hoe een goede overgang eruit ziet, geen middendraf kent en een galop-pirouette met het gewicht op het buitenachterbeen ipv binnenachterbeen springt. Dus zoals er nu beoordeeld wordt rij je een aantal fundamentele fouten in je proef.


Hmmm, ja.
Dat is een hele andere invalshoek.
Sommige dingen anders en een aantal dingen niet.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:27

Citaat:
Hoe vaker je iets doet, hoe minder eng het wordt


Kleine off topic: "proef" ondervindelijk ;) is dit niet waar gebleken.
Ik weet niet echt of 'eng' het goede woord is, maar toen ik vijftig werd heb ik besloten mijn bloeddruk rust te gunnen....

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:30

Janneke2 schreef:
Citaat:
Hoe vaker je iets doet, hoe minder eng het wordt


Kleine off topic: "proef" ondervindelijk is dit niet waar gebleken.
Ik weet niet echt of 'eng' het goede woord is, maar toen ik vijftig werd heb ik besloten mijn bloeddruk rust te gunnen....

:(:)

Ik moest stiekem wel een beetje grinniken. :D

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:35

Ik ook. Iets minder stiekem :D super leuke discussie dit. Met de kritiek op Bacher ben ik het overigens wel eens. Maar denk dat je ook als mens, en niet alleen als ruiter, er goed aan doet altijd kritisch te blijven.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 07:56

Trevijano, Baucherist;

https://youtu.be/aN2JSavB_yw

Van origine showjumper ( olympisch )
Het paard in dit filmpje ( Touch Dream ) is tevens zijn springpaard.

These airs were invented and executed in the 19th century by François Baucher, the greatest equestrian genious of all times, and then practiced by some of his direct and indirect disciples as l’Hotte, Raabe, Beudant, Faverot de Kerbrech, Rul, etc. Other circus “écuyers” have also practiced them as the Franconi brothers and James Fillis.

Baucher was very criticised by the members of the old school qualifting those airs, for example, the tempo changes, of unnatural and not making part of classical Equitation. Nowadays, they are practiced in the dressage competitions and admitted as a classical air. It should be the same for the others: spanish walk, spanish trot, etc, because the horse can also execute them naturally, as I have already seen. However, any air practiced with great lightness and discretion of aids is worthy of savant equitation, high equitation, and therefor classical equitation. We should not forget the General l’Hotte when he said: “Lightness is the proof of high equitation and gives to the rider who practices it the real caracter of his talent.”

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:12

Avalanche81 schreef:
Persoonlijk vind ik veel van de moderne rijderij uitzien als het evil-broertje van de Baucher-methode, met veel druk (van voor en achteren); dus ook veel gespannen paarden, onrustige staarten en strakke ruggen. Klapperende kaken alleen niet omdat daar de aansnoerneusriem voor is uitgevonden. Zeker ook geen happy athletes. En voor de duidelijkheid, ik bedoel met moderne ri
Eens. Ik heb sowieso nooit begrepen hoe je met veel gas en dan de handrem erop een paard ooit in balans zou moeten krijgen, het hele idee is onlogisch imo.

En laat ik duidelijk zijn: ik keur geen enkele methode af, in principe. Wat ik wel doe is onvriendelijk rijden afkeuren, rijden op een manier waar paarden kapot van gaan. Iedere methode heeft fantastische ruiters, die heel goed weten wat ze doen en mindere goden om het zo maar te zeggen.

Ik word alleen wat moe van de internet-goeroes die blijkbaar precies weten hoe het hoort, religieus vasthouden aan een bepaalde methode, die niet eens klassiek is, maar meer richting academische rij 'kunst' gaat, maar zo blind zijn voor de tekortkomingen dat ze niet de weggedrukte rug zien, en een paard dat leuk in de houding loopt, maar geen aanleuning neemt en niet los door het lijf is. Daar zit mijn ergernis wat betreft het vasthouden aan die loodlijn ook in. Die is niet heilig.

Dat is ook wat ik jammer vind aan de video's die irmaz eerder geplaatst heeft. Ze geven goed het idee weer hoor, maar ik mis dynamiek, aanleuning, nageeflijkheid, losheid, blije paarden vooral.

Maar die blije paarden mis ik ook in het rondscheuren met de handrem erop 'maar hij is wel voor de loodlijn'. En ik denk dat je op die manier blessures in de hand werkt, omdat het paard niet in balans is, niet weet hoe ze het lijf moet gebruiken, niet los is en niet soepel.


Helemaal mee eens :)

Wat betreft proeven rijden, de mindset van de ruiter is echt enorm belangrijk. Het is nooit mijn sterkste punt geweest..

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:15

irmaz schreef:
Toch is hoe wij tegen een bepaalde manier van rijden aankijken ook een beetje afhankelijk van hoe wij het voorgeschotelt krijgen. Bij onze dressuurwedstrijden wordt een bepaald beeld nagestreeft en gehonoreerd. Het beeld van de (ik noem het maar even zo) hobby-Baucheristen van mijn vorige filmpje is mijlenver verwijderd van dat beeld en eigenlijk automatisch vinden we dat beeld niet goed.
Dit filmpje geeft een mooi beeld hoe onze vooroordelen werken, vind ik tenminste (wel even door kijken ;) )
https://www.youtube.com/watch?v=y4rRVHRkQag


Oef, deze doet gewoon echt het paard pijn met het bit zodat hij gaat steigeren..laatste stukje ziet er wel fijn uit.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:19

irmaz schreef:
Voor mensen die nog een beeld bij de Baucher-methode willen zien:
https://www.youtube.com/watch?v=G-zjXpurSao


Dit geeft wel het antwoord op wat er nu bedoeld wordt met het paard die de kaak ontspant in stilstand op de hand. Voor de rest, het ziet er niet onvriendelijk uit..ik denk wel dat ik het doel snap waar ze heen willen qua verzameling. Dit lijkt me echt meer op een soort ridder rijkunst.

Wat ik mis zoals al eerder aangegeven is aanspanning van achter uit over de rug, afwisseling in hoofd/ halshouding en ook het naar voren kunnen rijden ipv alleen maar terug.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:21

Avalanche81 schreef:
Klopt, daar is het op gebaseerd ook. Het deel waar je een paard leert na te geven bij het oppakken van de teugels, is gebaseerd op Baucher.

Mijn doel is vooral rijden met zo min mogelijk verzet, met een vrolijk paard, dat op een positieve manier gestimuleerd wordt, met zo min mogelijk druk, en maximaal resultaat. Ik ben alleen niet vies van modernere inzichten, maar vind Baucher enorm waardevol, en ik vind het zeer aan te raden je paard aan de hand al te leren begrijpen, wat je bedoelt met je hulpen. Het idee om met je benen steeds maar te blijven drijven en dan in je hand klinkt ook gewoon zwaar en moeilijk, en zo zwaar hoeft het helemaal niet te zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=7mCZbogsz6o hier lijkt doet zij ongeveer hetzelfde, alleen daarna ook met contrastelling en buiging, wat wel leuk is om mee te spelen, maar je ziet de hulp waar ze de binnenhand optilt, maar niet terugwerkt wel heel goed. Ik zou hem persoonlijk wel veel kleiner willen en ook meer reactie erop, maar het idee zit er wel in.

Eerder is er de discussie over biomechanica, die op zich heel boeiend is, al is het anderzijds ook zo, dat we paarden gewoon leren om te reageren op commando's, en ze daar dan voor belonen. Die cue is dan handig om je paard te leren wat de juiste reactie is, maar niet perse biomechanisch verantwoord, al zit er wel een zekere logica in.


Ja dit is meer contrastelling inderdaad waarbij de schouder verplaatst kan worden.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:24

jannico schreef:
Ik heb de hele discussie niet gelezen. Ik ben wel fan van Jean Claude Racinet de lijnen die hij trekt tussen verschillende flexions en de osteopathische invloed hiervan is extreem waardevol in mijn optiek.

Maar dit filmpje en selectie van beelden is wel een matige weergave.. Baucherisme kent ook wel enige variatie in interpretatie en uitvoer. Decarpentry die Baucher uitlegt is toch net anders dan Kerbrech bijvoorbeeld. En Jean Claude Racinet is zeker niet het zelfde als Philippe Karl.

De meest toegankelijke informatie omtrent Baucherisme op dit moment zijn de dvds/films van Philippe Karl en Sonja Weber.. Met de kanttekening PK graag gebruikt maakt van het verlengen van de hals en dit dan weer niet "des Baucher" is.

https://www.youtube.com/watch?v=p_BCB9LKiXY

Minder Bekende ruiter (hier) Die ik graag zie

https://www.facebook.com/eric.augereau. ... 2112907616


Ik kan het onderste filmpje niet zien, bovenste filmpje is weer een filmpje waar de aanspanning van achteruit mist en het over de rug lopen, lengtebuiging etc. Daar kom je wel mee weg bij een barok paard wat makkelijk verzameld. Maar niet met een willekeurige warmbloed imo.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:27

Clasical schreef:
Baucher was very criticised by the members of the old school qualifting those airs, for example, the tempo changes, of unnatural and not making part of classical Equitation. Nowadays, they are practiced in the dressage competitions and admitted as a classical air. It should be the same for the others: spanish walk, spanish trot, etc, because the horse can also execute them naturally, as I have already seen. However, any air practiced with great lightness and discretion of aids is worthy of savant equitation, high equitation, and therefor classical equitation. We should not forget the General l’Hotte when he said: “Lightness is the proof of high equitation and gives to the rider who practices it the real caracter of his talent.

Maar dan zou je de levade ook weer toe moeten voegen...
Mijn probleem met spaanse pas is dat hij zelden taktmatig wordt uitgevoerd, persoonijk vindt ik dat de eerste vereiste van mijn definitie van lichtheid.

Clasical misschien kun jij uitleggen wat er volgens Baucheristen onder de term "lightness" wordt verstaan. Ik kan me iets voorstellen bij licht in de mond en hoofd-hals, zoals PK dat doet, maar als ik Baucher lees begint hij toch met een behoorlijk gewicht. Zijn het de gangen die de paarden laten zien? Ik zie in de filmpjes dat de draf en de galop redelijk weinig bodem maken en er is weinig buiging in de gewrichten. Wordt die manier van bewegen als lichtheid gezien? Of wordt de lichtheid alleen de lichtheid in de mond bedoeld zoals je in de filmpjes van de 'hobby-Baucheristen' terug ziet.

En wat is het verschil tussen lichtheid in draf volgens Baucher en de zweefdraf of valse draf waar bijvoorbeeld Trahkeners zich nogal makkelijk toe laten verleiden?

Baucher was niet zo zeer 'very criticised by the members of the old school qualifting those airs', er waren belangrijkere redenen waarom er kritiek was. Een van de kritieken van Louis Seeger was dat Baucher zelf in de demonstratie in Berlijn helemaal geen hoge school oefeningen liet zien.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 20-01-21 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:28

irmaz schreef:
Clasical schreef:
Baucher was very criticised by the members of the old school qualifting those airs, for example, the tempo changes, of unnatural and not making part of classical Equitation. Nowadays, they are practiced in the dressage competitions and admitted as a classical air. It should be the same for the others: spanish walk, spanish trot, etc, because the horse can also execute them naturally, as I have already seen. However, any air practiced with great lightness and discretion of aids is worthy of savant equitation, high equitation, and therefor classical equitation. We should not forget the General l’Hotte when he said: “Lightness is the proof of high equitation and gives to the rider who practices it the real caracter of his talent.

Maar dan zou je de levade ook weer toe moeten voegen...
Mijn probleem met spaanse pas is dat hij zelden taktmatig wordt uitgevoerd, persoonijk vindt ik dat de eerste vereiste van mijn definitie van lichtheid.

Clasical misschien kun jij uitleggen wat er volgens Baucheristen onder de term "lightness" wordt verstaan. Ik kan me iets voorstellen bij licht in de mond en hoofd-hals, zoals PK dat doet, maar als ik Baucher lees begint hij toch met een behoorlijk gewicht. Zijn het de gangen die de paarden laten zien? Ik zie in de filmpjes dat de draf en de galop redelijk weinig bodem maken en er is weinig buiging in de gewrichten. Wordt die manier van bewegen als lichtheid gezien? Of wordt de lichtheid alleen de lichtheid in de mond bedoeld zoals je in de filmpjes van de 'hobby-Baucheristen' terug ziet.

En wat is het verschil tussen lichtheid in draf volgens Baucher en de tweede draf (zweefdraf of valse draf) waar bijvoorbeeld Trahkeners zich nogal makkelijk toe laten verleiden?

Baucher was niet zo zeer 'very criticised by the members of the old school qualifting those airs', er waren belangrijkere redenen waarom er kritiek was. Een van de kritieken van Louis Seeger was dat Baucher zelf in de demonstratie in Berlijn helemaal geen hoge school oefeningen liet zien.

Tweede draf en zweefdraf zijn niet hetzelfde ;)

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:30

Goed gereden en aangeleerd niet, nee. Hoewrl een zweefdraf wel aangeleerd kan worden als mensen de 2e draf willen krijgen en dat niet goed gaat.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:35

996981 schreef:
Tweede draf en zweefdraf zijn niet hetzelfde ;)

Thx, aangepast
Wat wordt met 2e draf dan wel bedoeld? En waar zite het verschil?

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:38

een 2e draf is een van de grond af verende draf met een actief achterbeen. dus meer expressie door impuls.
Een zweefdraf is een trage verende draf zonder impuls, waardoor het paard dan ook niet meer aan het been is

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:39

irmaz schreef:
996981 schreef:
Tweede draf en zweefdraf zijn niet hetzelfde ;)

Thx, aangepast
Wat wordt met 2e draf dan wel bedoeld? En waar zite het verschil?

De tweede draf biedt een paard aan als hij meer in balans komt, dus meer gewicht op het achterbeen neemt. Het voorbeen krijgt dan automatisch meer ruimte. Veel schakelen zorgt ervoor dat ze vlug blijven in het achterbeen. Dat is het verschil met een zweefdraf. In de tweede draf heb je altijd nog controle. Je kunt er makkelijk in schakelen. In zweefdraf komt het paard achter je been en heb je geen invloed meer op het achterbeen. Het paard wordt dan traag en drukt zich van het achterbeen af.