Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:31

MyWishMax schreef:
Ik geef buiten ook altijd eerst been. Vooral ook omdat die van mij meteen achter het been kruipt als ze wat spannend vindt. Dus gewoon contact en been eraan, dan zakt ze daarna zelf weer of later als ze gekalmeerd is.

Dus niks anders als in de bak. En ik die van alles in het bos, van ontspannen ritje aan lange teugel tot zijgangen en verruimingen. En er bijna voorover af liggen bij boskabouter doordat ik in verlichte zit om me heen zat te kijken en paard lief op de handrem ging.

Dus nee dat los ik niet op aan de voorkant, eerst aan het been.

Ik zou dat ook niet aan de voorkant oplossen, eerst maar eens het paard weer gefocust op jou krijgen, en terug in balans en ontspannen. Dus ja, altijd voorwaarts oplossen, met de hand oplossen in dit geval krijg je imo alleen maar paniekreacties van.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:33

Avalanche81 schreef:
Klopt niet, althans niet hoe ik het geleerd hebt. Ik vraag een paard heel simpel nageeflijk door gewoon de teugels op te pakken, omdat ik ze dat al heb geleerd aan de hand. Als ik ze ronder wil, til ik mijn binnenhand iets op, een fractie maar.

Hier heb ik wat moeite mee om te visualiseren. Je tilt je binnenhand op (1 zijdige hulp) en het paard wordt ronder? Waarom?
En doe je dat in stilstand of in beweging?
Avalanche81 schreef:
Voel ik dan weerstand, paard kan de hand niet volgen, open ik de hand weer, ik wil ze namelijk niet iets vragen wat ze niet kunnen.

Maar je had je hand toch maar een fractie opgetild? Hoezo moet je je hand dan openen?

Avalanche81 schreef:
Gaat paard wel mee kun je ze op die manier ronder instellen, maar alleen als je daarbij voelt dat het paard in het hele lijf loslaat en stretcht, anders heeft het geen zin. Als ik wil dat ze weer wat eruit komen met de neus, open ik de hand en laat ze afkauwen, en even wat been erbij als ze daarin de hand niet volgen. Voorwaarde is simpelweg altijd de hand volgen, en zelf niet gaan trekken bij weerstand.

Maar waarom zou het paard zijn hele lijf gaan stretchen als je alleen je binnenhand een fractie optilt?
Om hem eruit te halen open je weer je hand, dus je had hem vast?

Avalanche81 schreef:
Ik rijd dus idd niet met een weerstandbiedende hand, mijn paard heeft al geleerd wat ze met het bit moet. Als zij niet kan nageven, is er iets anders aan de hand, en moet ik haar eerst weer naar de ontspanning en de juiste mindset rijden om opnieuw te vragen.
Maar aan beide kanten stelling vragen om en om is gewoon zagen imo, en dit gaat ook niet over rollkur, wel over hyperflexie.

En hoe rijd je haar dan weer naar de juiste mindset?

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:17

irmaz schreef:
Hier heb ik wat moeite mee om te visualiseren. Je tilt je binnenhand op (1 zijdige hulp) en het paard wordt ronder? Waarom?
En doe je dat in stilstand of in beweging?

Geen eenzijdige hulp, mijn buitenhand begrenst buitenschouder en houdt paard van de binnenschouder af, als ik erop zit doet mijn been hetzelfde, binnenhand vraagt om contact opt de binnenkant,maar werkt niet terug, en in reactie op die open hand wordt het paard ronder. Als ik die hand vervolgens naar voren meegeef, wordt paard uiteraard langer, maar het is nog steeds het in beginsel aangeleerde "de hand volgen". Beweging of stilstand moet in theorie niets uitmaken, al is het in beweging een stuk makkelijker, in stilstand kun je veel minder met de balans.

irmaz schreef:
Maar je had je hand toch maar een fractie opgetild? Hoezo moet je je hand dan openen?

Dat ligt eraan hoe ik hem optil, als ik hem optil en naar voren open, rijd ik de neus eruit, als ik hem laat staan en gesloten hou, geef ik niet meer mms om cms aan teugel, en komt paard dus dieper.
irmaz schreef:
Maar waarom zou het paard zijn hele lijf gaan stretchen als je alleen je binnenhand een fractie optilt?
Om hem eruit te halen open je weer je hand, dus je had hem vast?

Als je de hals ronder maakt en dus verlengt (ik wil altijd lengte in de hals, stretcht de rug ook. Als dat niet gebeurt, heb je niets in je handen, want paard kruipt dan achter de teugel, of komt tegen de hand in, en in beide gevallen zet het paard de rug vast. Ik laat mijn hand dan niet staan, maar geef hem mee, ik wil namelijk geen verzet uitlokken.
irmaz schreef:
En hoe rijd je haar dan weer naar de juiste mindset?

Diep uitademen vooral :D zelf ontspannen, en echt bewust diep gaan uitademen, ontspant je paard sneller.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:31

@Avalanche81, heb je een filmpje waarin je dat ronder worden kunt zien? Ik ken de hulp van binnenhand omhoog die jij beschrijft, zoals ik het nu voor ogen heb tenminste, als (duitse) hulp om een wending in te rijden op je buitenteugel.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:36


Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:51

Klopt, daar is het op gebaseerd ook. Het deel waar je een paard leert na te geven bij het oppakken van de teugels, is gebaseerd op Baucher.

Mijn doel is vooral rijden met zo min mogelijk verzet, met een vrolijk paard, dat op een positieve manier gestimuleerd wordt, met zo min mogelijk druk, en maximaal resultaat. Ik ben alleen niet vies van modernere inzichten, maar vind Baucher enorm waardevol, en ik vind het zeer aan te raden je paard aan de hand al te leren begrijpen, wat je bedoelt met je hulpen. Het idee om met je benen steeds maar te blijven drijven en dan in je hand klinkt ook gewoon zwaar en moeilijk, en zo zwaar hoeft het helemaal niet te zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=7mCZbogsz6o hier lijkt doet zij ongeveer hetzelfde, alleen daarna ook met contrastelling en buiging, wat wel leuk is om mee te spelen, maar je ziet de hulp waar ze de binnenhand optilt, maar niet terugwerkt wel heel goed. Ik zou hem persoonlijk wel veel kleiner willen en ook meer reactie erop, maar het idee zit er wel in.

Eerder is er de discussie over biomechanica, die op zich heel boeiend is, al is het anderzijds ook zo, dat we paarden gewoon leren om te reageren op commando's, en ze daar dan voor belonen. Die cue is dan handig om je paard te leren wat de juiste reactie is, maar niet perse biomechanisch verantwoord, al zit er wel een zekere logica in.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:26

pol013 schreef:
En hoe vaak rijden jullie in het terrein/bos?
Want dat 'even laten voor wat het is' is niet erg functioneel als je regelmatig buiten de hekjes je paard traint. Dan zul je ze echt moeten leren om bij de les en door het lijf te blijven.

En als de conclusie is dat je dat niet kunt buiten de dressuur ring. Dan vind ik het bijzonder onfunctioneel. Want wat dan gaat dressuur zijn doel toch echt helemaal voorbij.
En ik denk dat dat niet zo is. Dus: hoe pak je het aan?

Overigens is de 'perfecte houding' in een voorwaartse galop niet perse de houding die je vraagt in de dressuur ring. Maar een er uit gedrukte hals is ook niet bijzonder functioneel toch? En zeker als je galop training doet, wil je toch dat het paard zijn lijf functioneel gebruikt.


Vroeger met de dressuurpaarden zeker 3x per week.
Er zit natuurlijk een verschil tussen een perfecte houding en een er uit gedrukte hals. Ik ben nooit zo stijfjes geweest als het paard even uit de aanleuning kwam door iets. Gewoon weer verder vragen en oppakken zodra het "enge" voorbij is.
Of wat ook weleens goed kan helpen is een beetje stelling vragen, als je het al aan ziet komen met been erbij als je ze echt perse rond wil houden.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:30

Hmja dat klinkt heel mooi Avalanche maar in de praktijk bij enige van onze topruiters is wat ik omschrijf toch wat ik gezien heb. En dat nog samen met de slof en stang en trens..dus ik vraag me in hemelsnaam af hoe je dan kan voelen of een paard los is, want alles wordt geforceerd.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:31

Avalanche81 schreef:
irmaz schreef:
Hier heb ik wat moeite mee om te visualiseren. Je tilt je binnenhand op (1 zijdige hulp) en het paard wordt ronder? Waarom?
En doe je dat in stilstand of in beweging?

Geen eenzijdige hulp, mijn buitenhand begrenst buitenschouder en houdt paard van de binnenschouder af, als ik erop zit doet mijn been hetzelfde, binnenhand vraagt om contact opt de binnenkant,maar werkt niet terug, en in reactie op die open hand wordt het paard ronder. Als ik die hand vervolgens naar voren meegeef, wordt paard uiteraard langer, maar het is nog steeds het in beginsel aangeleerde "de hand volgen". Beweging of stilstand moet in theorie niets uitmaken, al is het in beweging een stuk makkelijker, in stilstand kun je veel minder met de balans.

irmaz schreef:
Maar je had je hand toch maar een fractie opgetild? Hoezo moet je je hand dan openen?

Dat ligt eraan hoe ik hem optil, als ik hem optil en naar voren open, rijd ik de neus eruit, als ik hem laat staan en gesloten hou, geef ik niet meer mms om cms aan teugel, en komt paard dus dieper.
irmaz schreef:
Maar waarom zou het paard zijn hele lijf gaan stretchen als je alleen je binnenhand een fractie optilt?
Om hem eruit te halen open je weer je hand, dus je had hem vast?

Als je de hals ronder maakt en dus verlengt (ik wil altijd lengte in de hals, stretcht de rug ook. Als dat niet gebeurt, heb je niets in je handen, want paard kruipt dan achter de teugel, of komt tegen de hand in, en in beide gevallen zet het paard de rug vast. Ik laat mijn hand dan niet staan, maar geef hem mee, ik wil namelijk geen verzet uitlokken.
irmaz schreef:
En hoe rijd je haar dan weer naar de juiste mindset?

Diep uitademen vooral :D zelf ontspannen, en echt bewust diep gaan uitademen, ontspant je paard sneller.


Verschil is hier al dat bij de rollkur de neus er niet uitgereden wordt.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:41

irmaz schreef:
Voor mensen die nog een beeld bij de Baucher-methode willen zien:
https://www.youtube.com/watch?v=G-zjXpurSao

Ook hier word ik weer niet blij van het beeld... gespannen gelaatsuitdrukkingen, strakke ruggen, klapperende kaken, onrustige staarten...

In mijn ogen geen happy athletes

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:30

irmaz schreef:
Voor mensen die nog een beeld bij de Baucher-methode willen zien:
https://www.youtube.com/watch?v=G-zjXpurSao


Ik heb de hele discussie niet gelezen. Ik ben wel fan van Jean Claude Racinet de lijnen die hij trekt tussen verschillende flexions en de osteopathische invloed hiervan is extreem waardevol in mijn optiek.

Maar dit filmpje en selectie van beelden is wel een matige weergave.. Baucherisme kent ook wel enige variatie in interpretatie en uitvoer. Decarpentry die Baucher uitlegt is toch net anders dan Kerbrech bijvoorbeeld. En Jean Claude Racinet is zeker niet het zelfde als Philippe Karl.

De meest toegankelijke informatie omtrent Baucherisme op dit moment zijn de dvds/films van Philippe Karl en Sonja Weber.. Met de kanttekening PK graag gebruikt maakt van het verlengen van de hals en dit dan weer niet "des Baucher" is.

https://www.youtube.com/watch?v=p_BCB9LKiXY

Minder Bekende ruiter (hier) Die ik graag zie

https://www.facebook.com/eric.augereau. ... 2112907616

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:55

996981 schreef:
irmaz schreef:
Voor mensen die nog een beeld bij de Baucher-methode willen zien:
https://www.youtube.com/watch?v=G-zjXpurSao

Ook hier word ik weer niet blij van het beeld... gespannen gelaatsuitdrukkingen, strakke ruggen, klapperende kaken, onrustige staarten...

In mijn ogen geen happy athletes


Eens (plus oren in de nek), word je er nu echt blij van als je dit ziet irmaz?

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:02

Avalanche81 schreef:
MyWishMax schreef:
Ik geef buiten ook altijd eerst been. Vooral ook omdat die van mij meteen achter het been kruipt als ze wat spannend vindt. Dus gewoon contact en been eraan, dan zakt ze daarna zelf weer of later als ze gekalmeerd is.

Dus niks anders als in de bak. En ik die van alles in het bos, van ontspannen ritje aan lange teugel tot zijgangen en verruimingen. En er bijna voorover af liggen bij boskabouter doordat ik in verlichte zit om me heen zat te kijken en paard lief op de handrem ging.

Dus nee dat los ik niet op aan de voorkant, eerst aan het been.

Ik zou dat ook niet aan de voorkant oplossen, eerst maar eens het paard weer gefocust op jou krijgen, en terug in balans en ontspannen. Dus ja, altijd voorwaarts oplossen, met de hand oplossen in dit geval krijg je imo alleen maar paniekreacties van.


Grappig, want in je eerder reactie zeg je dat je dat even met je hand vraagt. En als dat niet lukt ga je een stap terug en werk je weer aan correcte ontspanning naar aanspanning.

En dat is ook precies wat ik ook doe.

"Ik vraag een paard heel simpel nageeflijk door gewoon de teugels op te pakken, omdat ik ze dat al heb geleerd aan de hand. Als ik ze ronder wil, til ik mijn binnenhand iets op, een fractie maar."

Binnenteugel buitenteugel is niet toepasbaar begrip op een recht bospad.

Bij mensen als Ingrid Klimke vind ik overigens een zelfde aanpak die een stuk beter toepasbaar is in het bos/ in een cross.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:15

irmaz schreef:
Voor mensen die nog een beeld bij de Baucher-methode willen zien:
https://www.youtube.com/watch?v=G-zjXpurSao


Ik heb de video zonder geluid bekeken. (Klaas blij, en wellicht heb ik dingen gemist.)
Zo zag ik (omdat ik geen geklapper hoorde) correcte Maultätigkeit.
(En geen Nederlands gedoe van een bit dat links rechts links door de mond heen moet schuiven.)

Mijn indruk : 'gewone' paarden en 'gewone' ruiters, die les krijgen in verschillende oefeningen.
Er gaan dingen mis (ik heb een onderhals gezien, platte oren, etc)
maar er straalt een soort rust vanaf. Respect voor het paard.

Er werd een vosruin getoond, in stilstand zonder zadel een wat armoedig beeld, weinig bespierd - dan de ruiter er op, prachtige 'Hankenbiegung' (hoe heet dat in het Frans?)!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 13:26

Hieronder vind ik een mooi voorbeeld dat een aangespannen bovenlijn niet per definitie een goede gedragenheid vertegenwoordigd.
Ik vind zelfs de opbolling in de lendenen van het bovenste paard er vervelend strak uit zien, in elkaar gedrukt.

Afbeelding

Het bovenste plaatje lijkt gewoon een verzameld paard in piaffe die wat strak is aan de voorkant.
De blauwe lijnen laten
duidelijk zien dat de romp van het bovenste paard ( ondanks de bolle rug ) neerwaarts gericht is, deze is tussen de schouderbladen naar beneden gezakt.
De rug is wel bol maar deze buiging trekt niet door de hele bovenlijn.
Hij breekt af bij de schoft, de schoft is ‘gesloten’ zoals we dat noemen, er is geen vloeiende verbinding meer tussen rug en hals.
Het bekken is niet achterover gekanteld.
Verder is de strakke voorkant een symptoom van ‘valse verzameling’, wat je hier ziet is een paard wat tussen been en hand is samengedrukt.
Een correct verzameld paard wat daalt in de croupe maakt lengte in de hals.
Als de ruiterhand deze extensie van de hals niet toestaat kan het bekken nooit correct kantelen en de schoft liften

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:29

Clasical schreef:
Hieronder vind ik een mooi voorbeeld dat een aangespannen bovenlijn niet per definitie een goede gedragenheid vertegenwoordigd.
Ik vind zelfs de opbolling in de lendenen van het bovenste paard er vervelend strak uit zien, in elkaar gedrukt.

[ [url=m/dQXZc3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het bovenste plaatje lijkt gewoon een verzameld paard in piaffe die wat strak is aan de voorkant.
De blauwe lijnen laten
duidelijk zien dat de romp van het bovenste paard ( ondanks de bolle rug ) neerwaarts gericht is, deze is tussen de schouderbladen naar beneden gezakt.
De rug is wel bol maar deze buiging trekt niet door de hele bovenlijn.
Hij breekt af bij de schoft, de schoft is ‘gesloten’ zoals we dat noemen, er is geen vloeiende verbinding meer tussen rug en hals.
Het bekken is niet achterover gekanteld.
Verder is de strakke voorkant een symptoom van ‘valse verzameling’, wat je hier ziet is een paard wat tussen been en hand is samengedrukt.
Een correct verzameld paard wat daalt in de croupe maakt lengte in de hals.
Als de ruiterhand deze extensie van de hals niet toestaat kan het bekken nooit correct kantelen en de schoft liften


Kijk zelf nog eens kritisch naar de begin- en eindpunten van de lijnen. Die zijn niet op hetzelfde punt begonnen en geëindigd, waardoor je een vertekend beeld krijgt.

Daarnaast zijn beide horizonnen niet gelijk. De bovenste horizon is recht, de onderste is dat niet.

Kun je aangeven waarom ervoor gekozen is de lijnen op deze plaatsen te zetten? Om de mate verzameling vast te stelling kun je in mijn ogen beter kijken naar het reizen van de boeg ten opzichte van het zitbeen. Niet de hoogte van de voorkie ten opzichte van het achterbeen. Dan komt komt een paard met veel achterbeenactie immers altijd slecht uit de bus.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 19-01-21 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:37

pol013 schreef:
Avalanche81 schreef:

Ik zou dat ook niet aan de voorkant oplossen, eerst maar eens het paard weer gefocust op jou krijgen, en terug in balans en ontspannen. Dus ja, altijd voorwaarts oplossen, met de hand oplossen in dit geval krijg je imo alleen maar paniekreacties van.


Grappig, want in je eerder reactie zeg je dat je dat even met je hand vraagt. En als dat niet lukt ga je een stap terug en werk je weer aan correcte ontspanning naar aanspanning.

En dat is ook precies wat ik ook doe.

"Ik vraag een paard heel simpel nageeflijk door gewoon de teugels op te pakken, omdat ik ze dat al heb geleerd aan de hand. Als ik ze ronder wil, til ik mijn binnenhand iets op, een fractie maar."

Binnenteugel buitenteugel is niet toepasbaar begrip op een recht bospad.

Bij mensen als Ingrid Klimke vind ik overigens een zelfde aanpak die een stuk beter toepasbaar is in het bos/ in een cross.

Dit was een reactie op een schrik reactie in het bos, en dus niet dezelfde situatie :) ik wil best met je in discussie hoor, maar het helpt wel om dan goed te lezen :)
Elisa2 schreef:
Verschil is hier al dat bij de rollkur de neus er niet uitgereden wordt.

Rollkur is geen hyperflexie. Anderzijds is het ook gewoon een soort scheld naam van mensen die zich er nooit in verdiept hebben.
Het is juist de afwisseling en de dynamiek die het paard los maakt. Ook allemaal maar voor de loodlijn rijden maakt geen los paard.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:54

"... dat een aangespannen bovenlijn niet per definitie een goede gedragenheid vertegenwoordigt."

De omgekeerde stelling lijkt mij waarschijnlijker.
Dingen als 'het ruitergewicht goed dragen' en op gegeven moment verzameling gebeuren op basis van aanspannen van de 'onderlijn', 'Hankenbiegung', bekkenkanteling en een lange bovenlijn.
Dus korte 'buik'spieren en lange spieren in de bovenlijn - geen aangespannen bovenlijn.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:56

Met rechte horizon en een lijn van boeg naar zitbeen is het beeld al heel anders:


Afbeelding

Daarnaast zijn er van deze combinatie tientallen foto’s in een betere piaffe. Het is dus ook meer net wat je wil (laten) zien...

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:59

Bovenlijnen van de 2 fotoos zijn sowieso niet met elkaar te vergelijken. Bij de bovenste foto wordt het binnenachterbeen opgetild wat per definitie een ander beeld van de bovenlijn toont als wanneer het binnenachterbeen op stand is zoals in de 2e foto.
Laatst bijgewerkt door oji op 19-01-21 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:03

oji schreef:
Bovenlijnen van de 2 fotoos zijn sowieso niet met elkaar te vergelijken. Bij de bovenste foto wordt het binnenachterbeen opgetild wat per definitie een ander beeld van de bovenlijn toont als wanneer het binnenachterbeen op stand is zoals in de 2e foto.

Voeg daar de setting: een clinic vs een verlaten veld aan toe en je kunt je vergelijking beter gewoon niet willen maken..

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:09

996981 schreef:
Met rechte horizon en een lijn van boeg naar zitbeen is het beeld al heel anders:


[ [url=m/JmWzxw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarnaast zijn er van deze combinatie tientallen foto’s in een betere piaffe. Het is dus ook meer net wat je wil (laten) zien...


Natuurlijk is het wat je 'wil laten zien'.
De schimmel toont tegelijkertijd
een zakkend bekken,
een zo egale bovenlijn dat ik graag de schoftlift aanneem en
neus voor de loodlijn -
dat kan alleen maar bij een correcte aanspanning van de 'buik'spieren.

Bij de vos mislukt dat allemaal.
Paard doet zijn best, tilt het achterbeen fiks op, maar het zwaartepunt kukelt naar voor, het 'zitten', en eventueel de piaffe als voorbereiding op de levade - nee.
En een foto is een momentopname, wellicht is het een minuut later of eerder totaal anders.

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:12

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Met rechte horizon en een lijn van boeg naar zitbeen is het beeld al heel anders:


[ [url=m/JmWzxw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarnaast zijn er van deze combinatie tientallen foto’s in een betere piaffe. Het is dus ook meer net wat je wil (laten) zien...


Natuurlijk is het wat je 'wil laten zien'.
De schimmel toont tegelijkertijd
een zakkend bekken,
een zo egale bovenlijn dat ik graag de schoftlift aanneem en
neus voor de loodlijn -
dat kan alleen maar bij een correcte aanspanning van de 'buik'spieren.

Bij de vos mislukt dat allemaal.
Paard doet zijn best, tilt het achterbeen fiks op, maar het zwaartepunt kukelt naar voor, het 'zitten', en eventueel de piaffe als voorbereiding op de levade - nee.
En een foto is een momentopname, wellicht is het een minuut later of eerder totaal anders.


Komt bij dat Charlotte zich kwetsbaar opstelt door clinics te geven en op concours te gaan, met het risico dat er van mindere momenten foto’s worden geplaatst die uitvergroot worden op elke fout.

Philippe Karl heeft veel meer zelf in de hand welke plaatjes op internet verschijnen.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:16

996981 schreef:
oji schreef:
Bovenlijnen van de 2 fotoos zijn sowieso niet met elkaar te vergelijken. Bij de bovenste foto wordt het binnenachterbeen opgetild wat per definitie een ander beeld van de bovenlijn toont als wanneer het binnenachterbeen op stand is zoals in de 2e foto.

Voeg daar de setting: een clinic vs een verlaten veld aan toe en je kunt je vergelijking beter gewoon niet willen maken..


Je lijkt hier te suggereren dat dit uitmaakt voor Dhr Karl..

https://www.youtube.com/watch?v=3vOYT1mC8HM

De piaffe is ook niet het einddoel en wordt gebruikt voor verdere verzameling.
De vos gaat van uit deze piaffe nooit richting een levade oid komen.

Het paard van Dhr Karl wel..

Ok serieus, Dhr Karl is nogal digibeet. Controle over wat er online komt of niet heeft hij niet of nauwelijks.

"solicitaties" voor zijn instructeurs opleiding diende tot niet zo heel lang geleden dan ook per post voorzien van dvd (expliciet af te spelen in normale dvd speler) naar hem toegezonden te worden..

996981
Berichten: 9796
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:22

jannico schreef:
996981 schreef:

Voeg daar de setting: een clinic vs een verlaten veld aan toe en je kunt je vergelijking beter gewoon niet willen maken..


Je lijkt hier te suggereren dat dit uitmaakt voor Dhr Karl..

https://www.youtube.com/watch?v=3vOYT1mC8HM

De piaffe is ook niet het einddoel en wordt gebruikt voor verdere verzameling.
De vos gaat van uit deze piaffe nooit richting een levade oid komen.

Het paard van Dhr Karl wel..

Tuurlijk maakt dat uit :z
Een clinic op ander terrein zorgt altijd voor meer
spanning dan een rondje in de voor het paard bekende achtertuin. De foto van de schimmel is niet gemaakt tijdens het filmpje, maar in de achtertuin.

Het paard van Dujardin is daarnaast pas 9 en sinds zijn 6e onder het zadel bij de Amazone. Van de schimmel is de leeftijd onbekend. (Niet te vinden op zijn website). Als dat paard 3 jaar langer in training is dan is het logisch dat het al meer kracht heeft.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 19-01-21 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt