Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Elisa2 schreef:Zo heb ik het ook geleerd maar voorwaarde is dan wel dat het paard op twee teugels is, als een paard nog niet op twee teugels is dan is het belangrijk dat ze de teugel aan gaan nemen die ze niet aan willen nemen van nature. De teugel aan de holle kant, wat je dus alleen voor elkaar krijgt als beide achterbenen er even actief onder gezet worden en daarvoor kan contrastelling als het paard de bolle kant aan de binnenkant heeft goed werken.
Die snap ik niet als de binnenkant bol is en je contrastelling neemt dan wordt die kant toch juist boller?
Ik neem aan dat je de stelling iets naar buiten neemt zodat je dan met je binnenbeen naar de buitenteugel kunt rijden? Stelling naar binnen te nemen op de bolle kant lukt alleen met meer druk op de binnenteugel en je wil juist die druk naar buiten verplaatsen zodat het paard de teugel op de holle kant aan gaat nemen. Denk ik hoor. Ik ben theoretisch niet zo sterk
MyWishMax schreef:Ik zit me in te beelden wat ik doe, maar mijn paard en ik zijn raar. Niet zo duidelijk links of rechts gebogen. Wisselt per hand wat er gebeurt en lastig is.
Contra stelling gebruik samen met buitenbeen om schouder van de wand af te halen de ene hand. Die hand wil ze ook graag in travers lopen en de binnenhand niet aannemen. Maar de andere hand loopt ze uit zichzelf met stelling. dus precies andersom als je zou verwachten. Enige wat wel weer klopt is dat ze die hand graag naar binnenvalt.
Maar goed, zodra ik de binnenhoefslag pak of ac lijn zijn we keurig recht, geen enkel probleem meer. Ook op voltes is het veel minder tot niet aanwezig. Ik begin wel op volte met contact herstellen en gelijke buiging vragen met dit paard, omdat dat makkelijker is als rechtuit op de hoefslag. Vooral omdat je reactie op been nodig hebt qua buiging en opzij, dat vind ik makkelijker op voltes.
En ja, ik geloof echt dat ik op de hoefslag zelf iets raars doe waardoor het zo duidelijk is en van de hoefslag af juist keurig recht
MCE schreef:een ander punt van aandacht op de volte, om het voor een paard mogelijk te maken
tweede alinea,, voor mij een punt van aandacht en reden on geen bijzetten ect. gebruiken
zodat het op een natuurlijke manier - en dus niet gaat compenseren - kan ontwikkelen, het helpt mij als ik weet hoeveel spieren ervoor nodig zijn voor het paard om een goede volte te rijden te openen en/of te sluiten dan kan ik begrip hebben als het op een kant minder ver kan buigen en met rekken en strekken het paard help "rechter " te worden (los van andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat en paard niet recht is)
punten van aandacht die ik mis in de hier aangegeven boeken, maar die voor mij wel belangrijk en nuttig zijn "ter voorkoming van"
[ [url=m/lWYkMP.jpg]Afbeelding[/url] ]
MarjanB schreef:Ja ok dan plaats je de schouder naar buiten maar dat is wat anders dan contrastelling. Ik leer het nu ook zo dat je met twee handen de schouder verplaatst. Dus valt paard op links dan moet ik iets linker stelling vragen en met de rechterteugel naar de rechter schouder “trekken”
Elisa2 schreef:MCE schreef:een ander punt van aandacht op de volte, om het voor een paard mogelijk te maken
tweede alinea,, voor mij een punt van aandacht en reden on geen bijzetten ect. gebruiken
zodat het op een natuurlijke manier - en dus niet gaat compenseren - kan ontwikkelen, het helpt mij als ik weet hoeveel spieren ervoor nodig zijn voor het paard om een goede volte te rijden te openen en/of te sluiten dan kan ik begrip hebben als het op een kant minder ver kan buigen en met rekken en strekken het paard help "rechter " te worden (los van andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat en paard niet recht is)
punten van aandacht die ik mis in de hier aangegeven boeken, maar die voor mij wel belangrijk en nuttig zijn "ter voorkoming van"
[ [url=m/lWYkMP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar juist met goed longeren kun je paarden gymnastiseren en de lengtebuiging trainen. Voorkeur is dubbele longe maar ook met bijzet kan het mits je weet wat je doet. (lees uitnodigen en niet afdwingen, tempocontrole en eigen houding voor elkaar hebben)
Elisa2 schreef:MyWishMax schreef:Ik zit me in te beelden wat ik doe, maar mijn paard en ik zijn raar. Niet zo duidelijk links of rechts gebogen. Wisselt per hand wat er gebeurt en lastig is.
Contra stelling gebruik samen met buitenbeen om schouder van de wand af te halen de ene hand. Die hand wil ze ook graag in travers lopen en de binnenhand niet aannemen. Maar de andere hand loopt ze uit zichzelf met stelling. dus precies andersom als je zou verwachten. Enige wat wel weer klopt is dat ze die hand graag naar binnenvalt.
Maar goed, zodra ik de binnenhoefslag pak of ac lijn zijn we keurig recht, geen enkel probleem meer. Ook op voltes is het veel minder tot niet aanwezig. Ik begin wel op volte met contact herstellen en gelijke buiging vragen met dit paard, omdat dat makkelijker is als rechtuit op de hoefslag. Vooral omdat je reactie op been nodig hebt qua buiging en opzij, dat vind ik makkelijker op voltes.
En ja, ik geloof echt dat ik op de hoefslag zelf iets raars doe waardoor het zo duidelijk is en van de hoefslag af juist keurig recht
Op de hoefslag plakken ze vaak aan de wand.
De hand waarop je vanzelf stelling hebt is de holle kant.
Vaak is er wel stelling aan de holle kant, maar geen echte lengtebuiging door het lijf.
Elisa2 schreef:Dat ben ik met je eens, maar daarom zeg ik ook uitnodigen en niet afdwingen. Zodat het paard niet geforceerd wordt in een houding. Afwisseling van hoofd/ hals houding en ook vooral veel vrije teugel tussendoor vind ik belangrijk om precies de reden die jij aan geeft.
MyWishMax schreef:Ik zit me in te beelden wat ik doe, maar mijn paard en ik zijn raar. Niet zo duidelijk links of rechts gebogen. Wisselt per hand wat er gebeurt en lastig is.
Contra stelling gebruik samen met buitenbeen om schouder van de wand af te halen de ene hand. Die hand wil ze ook graag in travers lopen en de binnenhand niet aannemen. Maar de andere hand loopt ze uit zichzelf met stelling. dus precies andersom als je zou verwachten. Enige wat wel weer klopt is dat ze die hand graag naar binnenvalt.
Maar goed, zodra ik de binnenhoefslag pak of ac lijn zijn we keurig recht, geen enkel probleem meer. Ook op voltes is het veel minder tot niet aanwezig. Ik begin wel op volte met contact herstellen en gelijke buiging vragen met dit paard, omdat dat makkelijker is als rechtuit op de hoefslag. Vooral omdat je reactie op been nodig hebt qua buiging en opzij, dat vind ik makkelijker op voltes.
En ja, ik geloof echt dat ik op de hoefslag zelf iets raars doe waardoor het zo duidelijk is en van de hoefslag af juist keurig recht
Op de hoefslag plakken ze vaak aan de wand.
De hand waarop je vanzelf stelling hebt is de holle kant.
Vaak is er wel stelling aan de holle kant, maar geen echte lengtebuiging door het lijf.
Ja, als ik niks vraag klopt dat, maar het is wel de kant waar je het het makkelijkst voor elkaar krijgt als je wel wat vraagt. En de binnenteugel is juist degene die meer contact heeft altijd. Dat vind ik dus het kromme, de hand waar zij hol op lijkt is wel degene waar de binnenkant meer contact neemt en de buitenkant liever niet. Dat merk je vooral op de andere hand natuurlijk.
Ik merk dus vooral dat ze rechts moeilijker aanneemt, maar dat komt omdat ze rechtsachter er lastiger goed onder wil zetten. Die zet ze het liefst ernaast, hoewel dat tegenwoordig bijna niet meer voorkomt. Alleen in galop bij schakelen, vooruit gaat goed, terug wil ze hem graag er naast zetten. Ik kan dus wel werken aan gelijk contact op 2 teugels, maar dat werkt niet zo goed als je niet ook meteen of eerst werkt aan achterbeen.
MCE schreef:een ander punt van aandacht op de volte, om het voor een paard mogelijk te maken
tweede alinea,, voor mij een punt van aandacht en reden on geen bijzetten ect. gebruiken
zodat het op een natuurlijke manier - en dus niet gaat compenseren - kan ontwikkelen, het helpt mij als ik weet hoeveel spieren ervoor nodig zijn voor het paard om een goede volte te rijden te openen en/of te sluiten dan kan ik begrip hebben als het op een kant minder ver kan buigen en met rekken en strekken het paard help "rechter " te worden (los van andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat en paard niet recht is)
punten van aandacht die ik mis in de hier aangegeven boeken, maar die voor mij wel belangrijk en nuttig zijn "ter voorkoming van"
[ [url=m/lWYkMP.jpg]Afbeelding[/url] ]
irmaz schreef:MCE schreef:een ander punt van aandacht op de volte, om het voor een paard mogelijk te maken
tweede alinea,, voor mij een punt van aandacht en reden on geen bijzetten ect. gebruiken
zodat het op een natuurlijke manier - en dus niet gaat compenseren - kan ontwikkelen, het helpt mij als ik weet hoeveel spieren ervoor nodig zijn voor het paard om een goede volte te rijden te openen en/of te sluiten dan kan ik begrip hebben als het op een kant minder ver kan buigen en met rekken en strekken het paard help "rechter " te worden (los van andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat en paard niet recht is)
punten van aandacht die ik mis in de hier aangegeven boeken, maar die voor mij wel belangrijk en nuttig zijn "ter voorkoming van"
[ [url=m/lWYkMP.jpg]Afbeelding[/url] ]
mmm... in eerste instantie klopt het dat er meer oprichting nodig is, dat komt omdat het paard stijf is. Wanneer hij door het hele lichaam soepel kan buigen heeft hij die oprichting niet nodig om in het spoor te buigen. Die van mij kan prima 40 cm overstappen met de neus over de grond op een volte van 6meter zonder daarbij over de schouder of heupen te vallen. Maar in eerste instantie kon ze dat niet.
Op het plaatje is wel mooi het sporen te zien zoals ik dat bedoelde.
MCE schreef:juist in de fase dat een paard het niet/nog niet kan - qua stijvigheid b.v. is het - voor mij zaak - om het los en onbelast te kunnen laten rekken en strekken, zodat het niet gaat compenseren
daarna als het lijf los is hoeft een bijzet imo ook niet meer omdat een paard dan zelf de houding zoekt die op enig moment in de traing/longeren nuttiig is
een soort van "onderhouds gymnastiek"
irmaz schreef:MCE schreef:juist in de fase dat een paard het niet/nog niet kan - qua stijvigheid b.v. is het - voor mij zaak - om het los en onbelast te kunnen laten rekken en strekken, zodat het niet gaat compenseren
daarna als het lijf los is hoeft een bijzet imo ook niet meer omdat een paard dan zelf de houding zoekt die op enig moment in de traing/longeren nuttiig is
een soort van "onderhouds gymnastiek"
Ja, mee eens. Maar dan moet het paard ook wel echt rekken en strekken en niet in een "handige" houding rondjes sukkelen of scheuren. En dan liever 1 stapje goed dan 10 rondjes matig of nog erger, 100 rondjes slecht.
Ik gebruik eigenlijk nooit meer een bijzet, hooguit 1 lange als buitenbegrenzing voor de longe. Ik vind een voordeel van volledig los longeren dat je precies kunt zien hoe een paard zijn lichaam op dat moment het liefst gebruikt.\
Wat wel grappig is is dat de basishouding van de merrie, die ik eerder plaatste met haar eerste halsstrekken in de galop, ook in de wei veranderd is. Ze draagt haar hals nu hoger dan voorheen.
irmaz schreef:Elisa2 schreef:Mijn verwarring ging over de kaak losmaken voordat het paard actief is, wat je zelf omschreef wbt de franse rijkunst. Dat kan ik niet rijmen. Voor de rest begrijp ik het heel goed, vanuit de duits klassieke manier heb ik ook nooit met druk gereden.
Wat ik uit het boek van Baucher begrijp noemt hij het inderdaad de kaak losmaken. Maar, als ik het goed begrijp hoor, wat hij eigenlijk doet is op een goed gedefinieerde wijze het jonge, onbeleerde paard leren wat de teugelhulp betekent zodat het paard niet reageert met het klemmen van de kaak en mond zodra je hem gaan berijden en de hulpen geeft. Dus het is in tegenwoordige tijd, denk ik, mysterieuzer en ingewikkelder gemaakt dan wat het werkelijk is.
Doet dat niet iedereen die met een onbeleerd paard aan de gang gaat?
Overigens laatste update van neusje achter of neusje voor de LL:
Baucher heeft een andere loodlijn gedefinieerd, hij zegt dus niet dat ongelimiteert achter de LL ergens voor dient. Hij noemt het zelfs een fout die afgeleerd moet worden wanneer een paard zijn kin tegen de borst wil leggen. Ik denk dat hij hiermee paarden die zich opkrullen en zo achter de teugel komen bedoeld.
De LL die hij aanhoudt is wanneer de mond van het paard loodrecht naar de grond wijst en dat is volgens het plaatje in het boek net iets achter onze loodlijn.
Nogmaals, allemaal mijn interpretatie
irmaz schreef:Elisa2 schreef:Mijn verwarring ging over de kaak losmaken voordat het paard actief is, wat je zelf omschreef wbt de franse rijkunst. Dat kan ik niet rijmen. Voor de rest begrijp ik het heel goed, vanuit de duits klassieke manier heb ik ook nooit met druk gereden.
Elisa2 schreef:Sowieso denk ik in het bos in een lekkere voorwaartse galop laat die perfecte houding een beetje los..als er dan een tuinkabouter staat dan kunnen ze stoppen, opzij springen, omdraaien etc. In ieder geval vaak willen ze er enorm naar kijken.
Persoonlijk liet ik een paard altijd kijken, op zijn/ haar tempo..als het vertrouwen er weer is dan kun je daarna weer prima verder rijden. Niet te spastisch doen als het paard de verbinding verbreekt aan de voorkant..als de basis goed is dan is dat zo weer terug.
Avalanche: wat ik begrepen heb is hyperflexie het met de binnenhand stelling vragen afgewisseld aan beide kanten om zo de kaak ""los te flexen". Heel goed te zien aan de harkerige omhoog en terugwerkende binnenhandjes:
https://equusmagazine.com/blog-equus/bl ... do-you-see
https://www.youtube.com/watch?v=2lD6tZYe2EA
Ik vind het afschuwelijk en ben blij dat het verboden is.