Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:41


CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:28

Clasical schreef:
In het geval van de stap zal het verzamelen resulteren in de "schoolwandeling", een soort natuurlijke SPAANSE STAP ( daarmee bedoel ik geen Spaanse pas ) waarbij de vereiste mate van strekking van de voorbenen van het paard beperkt is.
Deze stap is een van de meest magnifieke (misschien wel de meest magnifieke) ritten op de middelbare school.
Deze "schoolwandeling" is de maximale ontwikkeling van de verzamelde stap, en als zodanig is het een diagonale gang.
Bij de Duitse doctrine is het verzamelen een eis en een beperking voor de bewegingen van het paard.
Zoals we hebben gezien, leidde dit voor de verzamelde stap tot de gecombineerde vereiste om de passen te verkorten en de actie (tempo) te behouden, een zekere manier om het paard te laten lopen.
Wanneer het paard in een voorwaartse beweging op zijn hurken zit, wordt het tempo van de gang (of het nu stap, draf of galop is) lessen; laat het paard op de voorhand een evenwicht aannemen, hij zal het tempo versnellen.
Als het paard het tempo van het lopen heeft verminderd en de voortbewegingssnelheid constant moet blijven, dan moet het paard het gebaar vergroten.
Dit is de reden waarom echte verzameling altijd expressie en schoonheid zal geven aan de stap.
Het verkorten van de gang met behoud van het tempo, zoals vereist door de Duitse doctrine, zal resulteren in precies het tegenovergestelde van echte verzameling.

Bron; “ Falling for fallacies” van Racinet


Help, wat bedoel je met: spaanse stap? schoolwandeling? in voorwaartse beweging op zijn hurken zitten,
wordt het tempo ''lessen''? Wat daarna komt is compleet onbegrijpelijk , Google vertaling gebruikt misschien.
Zou graag als nieuwsgierig, nooit uitgeleerd type, video's zien van de bovengenoemde begrippen. Het gaat mijn Deurne petje te boven.

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:34

Elisa2 schreef:
Clasical schreef:
Een hele mooie uitvoering van de “schoolstap” hier van Phillipe Karl;


https://youtu.be/JJ0RZd8jvxQ


Ik kan hier echt niet blij van worden, stekerige voorbeentjes..de enige momenten waarop dit paard de rug goed gebruikt is als het springt. Wel echt een fantastisch goed paard.


Trieste vertoning, vreemde stap, draf erg simpel, handen wijd en hoog,,korte beugels, ploft wat achter in zijn zadel, net niet in het ritme, en toen heb ik de video gestopt.
Wat is hier van te leren? Hoe het niet moet?

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:19

CharleyT schreef:
Clasical schreef:
Een hele mooie uitvoering van de “schoolstap” hier van Phillipe Karl;


https://youtu.be/JJ0RZd8jvxQ


Trieste vertoning, vreemde stap, draf erg simpel, handen wijd en hoog,,korte beugels, ploft wat achter in zijn zadel, net niet in het ritme, en toen heb ik de video gestopt.
Wat is hier van te leren? Hoe het niet moet?

Dat het niet jouw rijstijl is mag duidelijk zijn maar ik zou bijzonder graag op dit geschoolde paard willen rijden, oogt heerlijk licht aan de hulpen.
Deze soort stap kennen we in Nederlandse rijderij inderdaad niet, beetje van jou om te zeggen dat het een trietse vertoning is terwijl je deze vorm van stap niet kent :?

Je kunt er bijvoorbeeld van leren dat er blijkbaar andere vormen van rijderij zijn dan het Deurnese systeem en dat daar mensen zelfs een kaartje voor kopen om naar te komen kijken. Of je kunt er uit leren dat je ook met superlichte aanleuning en hulpen een paard perfect gehoorzaam kunt krijgen, of dat wanneer je een goede hand hebt het paard niet met z'n mond open gaat lopen wanneer je zonder neusriem werkt, of dat een paard blijkbaar niet achter de loodlijn hoeft te komen bij iedere overgang, of dat je ook nog een paard kan scholen wanneer je 70+ bent, of dat je wat verder moet blijven kijken dan je neus lang is om wat nieuws bij te leren en als je nadenkt kun je misschien zelf nog wat bedenken :)

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:32

Bij Schwung in stap moet ik aan 'the Fonz' uit Happy Days denken :D

Nee serieus, je kunt echt aan meer schwung in stap werken, bij het ene paard beter als bij het andere maar ontkennen dat er schwung in stap is is, denk ik, de reden waarom er ook nooit een poging wordt gedaan om meer schwung er in te krijgen. Er bestaan echt paarden die in stap, net als in draf, een extra beweging vanuit de schouder kunnen ontwikkelen en tevens ook met de achterbenen een grotere boog kunnen beschrijven, wanneer deze beweging mooi van achteren naar voren doorvloeit heb je duidelijk aan schwung gewonnen.
Dus niet de schoolstap of de spaanse stap, die voornamelijk gericht is op de voorbenen en waar de extra beweging aan de voorkant ten koste gaat aan de beweging aan de achterkant

MCE schreef:
Een paard dat schwung heeft beweegt/imponeert met soepele en losse bewegingen. Dit hangt samen met de losheid, ontspanning, aanleuning en takt van het paard.

Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand op de totale beweging van het paard. Er ontstaat een mooie verende beweging. Je kunt dit bereiken door de achterbenen te activeren tot ondertreden/afzet/voorstuwen.

helaas weer geen bronnen, wel praktijkervaring

Ik denk dat dit ook de beste Nederlandse vertaling is van wat de Duitse FN hierover zegt.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:56

CharleyT schreef:
Trieste vertoning, vreemde stap, draf erg simpel, handen wijd en hoog,,korte beugels, ploft wat achter in zijn zadel, net niet in het ritme, en toen heb ik de video gestopt.
Wat is hier van te leren? Hoe het niet moet?


Het ging dan in die demo dan ook vooral om het springen. Maa rgoed ik teken er voor hoor om in de 70 dit nog te kunnen te paard...

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:01

Dat is ook gewoon een woord waar je eeuwig over kunt discussiëren:

schwung
de schwung zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [ʃwuŋ] uitbundig enthousiasme Voorbeeld: `met veel schwung een verhaal vertellen` © Kernerman Dictionaries. SpellingCorrect gespeld: 'schwung' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en i...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/schwung
Schwung
1) Flair 2) Gang 3) Kracht van beweging 4) Vaart
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... /Schwung/1

https://nl.wiktionary.org/wiki/schwung

Het woord ansich zegt niet dat het moet gaan over zweefmoment. Althans niet als je het vanuit het Duits bekijkt. Dan heb je het namelijk over 'vaart'.


Zeg het maar.....

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:21

Volgens mij kunnen we eeuwig discussiëren over termen die anders opgevat worden maar dat schiet imo totaal niet op.

Schwung zie ik meer als iets wat een paard van nature heeft of niet. Het ene paard heeft het meer dan de ander. Losgelatenheid komt door goede training/ rijderij en durchlassigheid is het stadium wat iedere ruiter graag wilt bereiken in de training en waarbij ieder paard meer souplesse door krijgt.

Overigens een paard met veel schwung van nature is deze: https://youtu.be/sueBwgIopm8

Hij 'schrijdt' ook lekker in de stap, iets wat ik graag zie.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:21

Maar in de beschrijving Schwung in het Skala, wordt wel degelijk het zweefmoment benoemd:
"Schwung: het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Hierbij tilt het paard de benen energiek op en swingt hij in het zweefmoment goed met zijn ledematen naar voren. "

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat een stap, als die heel ritmisch, krachtig en losgelaten is, dat dat er heel swingend uit kan zien. Maar volgens mij doelt de rij-technische term "Schwung" dus inderdaad op een gang met een zweefmoment. Zo heb ik het in ieder geval altijd geleerd.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:23

irmaz schreef:
CharleyT schreef:

Trieste vertoning, vreemde stap, draf erg simpel, handen wijd en hoog,,korte beugels, ploft wat achter in zijn zadel, net niet in het ritme, en toen heb ik de video gestopt.
Wat is hier van te leren? Hoe het niet moet?

Dat het niet jouw rijstijl is mag duidelijk zijn maar ik zou bijzonder graag op dit geschoolde paard willen rijden, oogt heerlijk licht aan de hulpen.
Deze soort stap kennen we in Nederlandse rijderij inderdaad niet, beetje van jou om te zeggen dat het een trietse vertoning is terwijl je deze vorm van stap niet kent :?

Je kunt er bijvoorbeeld van leren dat er blijkbaar andere vormen van rijderij zijn dan het Deurnese systeem en dat daar mensen zelfs een kaartje voor kopen om naar te komen kijken. Of je kunt er uit leren dat je ook met superlichte aanleuning en hulpen een paard perfect gehoorzaam kunt krijgen, of dat wanneer je een goede hand hebt het paard niet met z'n mond open gaat lopen wanneer je zonder neusriem werkt, of dat een paard blijkbaar niet achter de loodlijn hoeft te komen bij iedere overgang, of dat je ook nog een paard kan scholen wanneer je 70+ bent, of dat je wat verder moet blijven kijken dan je neus lang is om wat nieuws bij te leren en als je nadenkt kun je misschien zelf nog wat bedenken :)


Dit paard loopt juist met wat wij altijd een 'eng nekje' noemden. Ik ben voor lichtheid en vriendelijkheid hoor maar ik zie ze toch liever beter over de rug lopen. Is ook beter voor het behoud van de gezondheid van het dier. :-)

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:24

oji schreef:
Maar in de beschrijving Schwung in het Skala, wordt wel degelijk het zweefmoment benoemd:
"Schwung: het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Hierbij tilt het paard de benen energiek op en swingt hij in het zweefmoment goed met zijn ledematen naar voren. "

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat een stap, als die heel ritmisch, krachtig en losgelaten is, dat dat er heel swingend uit kan zien. Maar volgens mij doelt de rij-technische term "Schwung" dus inderdaad op een gang met een zweefmoment. Zo heb ik het in ieder geval altijd geleerd.


Ik ook, je beschrijft het in mijn ogen goed.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:25

jannico schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=xo3BVviue3A

tjah een fijne stap. De een zal zegge schwung de ander niet..


Paard heeft een prima stap van nature maar wordt iig niet door het lijf gereden daar in de stap.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:25

Elisa2 schreef:
Volgens mij kunnen we eeuwig discussiëren over termen die anders opgevat worden maar dat schiet imo totaal niet op.

Schwung zie ik meer als iets wat een paard van nature heeft of niet. Het ene paard heeft het meer dan de ander. Losgelatenheid komt door goede training/ rijderij en durchlassigheid is het stadium wat iedere ruiter graag wilt bereiken in de training en waarbij ieder paard meer souplesse door krijgt.

Overigens een paard met veel schwung van nature is deze: https://youtu.be/sueBwgIopm8

Hij 'schrijdt' ook lekker in de stap, iets wat ik graag zie.

Als ik aan Schwung denk, is Damon Hill van Heleen Langehahnenberg altijd de eerste die in mij opkomt. Een paar keer live gezien maar wat was dat paard los en swingend.


Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:03

oji schreef:
Maar in de beschrijving Schwung in het Skala, wordt wel degelijk het zweefmoment benoemd:
"Schwung: het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Hierbij tilt het paard de benen energiek op en swingt hij in het zweefmoment goed met zijn ledematen naar voren. "

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat een stap, als die heel ritmisch, krachtig en losgelaten is, dat dat er heel swingend uit kan zien. Maar volgens mij doelt de rij-technische term "Schwung" dus inderdaad op een gang met een zweefmoment. Zo heb ik het in ieder geval altijd geleerd.


Ja dat ben ik wel met je eens. Verder kun je dat ook afleiden uit het moment waarop Swung in het Skala wordt benoemd. Ik denk dat Swung ook echt pas aan de orde is bij de 2e draf.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:15

oji schreef:
Elisa2 schreef:
Volgens mij kunnen we eeuwig discussiëren over termen die anders opgevat worden maar dat schiet imo totaal niet op.

Schwung zie ik meer als iets wat een paard van nature heeft of niet. Het ene paard heeft het meer dan de ander. Losgelatenheid komt door goede training/ rijderij en durchlassigheid is het stadium wat iedere ruiter graag wilt bereiken in de training en waarbij ieder paard meer souplesse door krijgt.

Overigens een paard met veel schwung van nature is deze: https://youtu.be/sueBwgIopm8

Hij 'schrijdt' ook lekker in de stap, iets wat ik graag zie.

Als ik aan Schwung denk, is Damon Hill van Heleen Langehahnenberg altijd de eerste die in mij opkomt. Een paar keer live gezien maar wat was dat paard los en swingend.


Zij kan alle paarden ook fantastisch door het lijf rijden waarbij ze volledig durchlassig worden.

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:06

irmaz schreef:
CharleyT schreef:





Trieste vertoning, vreemde stap, draf erg simpel, handen wijd en hoog,,korte beugels, ploft wat achter in zijn zadel, net niet in het ritme, en toen heb ik de video gestopt.
Wat is hier van te leren? Hoe het niet moet?

Dat het niet jouw rijstijl is mag duidelijk zijn maar ik zou bijzonder graag op dit geschoolde paard willen rijden, oogt heerlijk licht aan de hulpen.
Deze soort stap kennen we in Nederlandse rijderij inderdaad niet, beetje van jou om te zeggen dat het een trietse vertoning is terwijl je deze vorm van stap niet kent :?

Je kunt er bijvoorbeeld van leren dat er blijkbaar andere vormen van rijderij zijn dan het Deurnese systeem en dat daar mensen zelfs een kaartje voor kopen om naar te komen kijken. Of je kunt er uit leren dat je ook met superlichte aanleuning en hulpen een paard perfect gehoorzaam kunt krijgen, of dat wanneer je een goede hand hebt het paard niet met z'n mond open gaat lopen wanneer je zonder neusriem werkt, of dat een paard blijkbaar niet achter de loodlijn hoeft te komen bij iedere overgang, of dat je ook nog een paard kan scholen wanneer je 70+ bent, of dat je wat verder moet blijven kijken dan je neus lang is om wat nieuws bij te leren en als je nadenkt kun je misschien zelf nog wat bedenken :)



Hartelijk dank voor je reactie, die me helaas doet denken aan een pinnige kostschool directrice. Niet uitnodigend om me ergens verder in te verdiepen. 71+, geweldig hoor, maar ook dan niet onder de indruk. Kaartje kopen... doen ze voor het circus ook. Iets niet kennen(volgens jou dan) wil niet zeggen dat ik er niets van vind en kan vinden.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:29

Mbt 'handen hoog': het schijnt dat voor Alois Podhajsky directeur van de Spaanse Rijschool werd, iedereen daar met een 'licht opwaarts gebroken lijn' reed, Podhajsky introduceerde de rechte lijn van elleboog tot bit.

Bij mij op stal rijdt 1 iemand een revalidatie paard met twee (in mijn ogen tamelijk exteem) hoge handen.

Het belangrijkste punt is, dat je je handen ver van je lichaam vandaan moet hebben.
(Als je schrikt brengt je reflex je handen ook omhoog, maar dan komen ze vlak voor de borst. Blijven je handen daar/ kom je niet uit je schrikreflex, dan krijg je harde handen.)

Hard trekken met hoge handen veraf gaat baaie moeilijk.
Je werkt ook net iets anders in, meer op de mondhoeken als ik het mij goed herinner dan op de lagen.

En het revalidatie paard loopt met een zeer smakelijk mond moeilijke dingen te doen (zoals rustig aandraven zonder 'hals er op' en rechtsachter buiten de massa).

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:59

Dus wellicht is het iets om ruiters het trekken af te leren?

Ik ken het alleen van Antoine de Bodt, heb ooit ook zo gereden heel lang geleden toen ik daar kwam met HKO paard. Heel eerlijk, toendertijd had ik weinig idee van wat ik aan het doen was en mijn AdB instructeur volgens mij ook niet. De theorie over rechtrichten was heel mooi, maar de echte praktijk heb ik later geleerd (duits klassiek) en met normale handhouding.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:26

Dat wilde ik ook net zeggen. Ik ken het ook van Antoine de Bodt. Hij gaf een poosje (persoonlijk) bij ons op stal les. Ik vond het vooral een goede methode om mensen te leren voelen wat er onder je gebeurt en hoe je een scheef paard recht moet stellen. Maar de mensen die wat verder gevorderd waren reden niet meer zo met de handen hoog. Het was echt in de beginfase. Natuurlijk waren er ook die niet verder kwamen dan dat.
Mensen die volgens zijn methode lesgaven waren niet allemaal even goed kan ik me herinneren. Toen is die methode in ieder geval bij ons in de buurt een zachte dood gestorven.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:35

Ja hier ook, vooral ook omdat het HKO niet genas maar goed die man heeft wel echt veel inzichten gegeven wbt scheve paarden en het ontstaan van beenproblemen door overbelasting en het belang van rechtrichten. Hij kon aan de dubbele longe ook echt goed het verschil laten zien.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:53

In mijn ogen is het ook te bizar voor woorden dat de beste meneer met zijn methode een aandoening zegt te kunnen genezen, die veelal samenhangt met een afwijking in de benige structuren van de ondervoet... hko ontstaat vaak bij paarden met slechte straalbenen. Die straalbenen zijn aangeboren. Je kunt dus zorgen dat je management optimaal is, waardoor er zo min mogelijk overbelasting ontstaat. Maar de straalbenen (de oorzaak) kun je niet veranderen. Van genezing is dus simpelweg geen sprake

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:07

Nog bijzonderder is dat hij gewoon beweerde toendertijd dat het hele hoefkatrolblessure verhaal verzonnen was.
Ik heb hem een paar keer aan t werk gezien en hij was erg fanatiek, hielp genoeg mensen bewuster te worden en idd beter recht te stellen en te richten. Maar ik vond deze man ook een beetje te ver doorgeschoten in z'n zelfingenomenheid ,en flink commercieel.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:29

Volgens mij heeft hij dat ook nooit beweerd. Maar wel dat veel kreupelheden zijn afgeschoven op HKO terwijl paarden door scheefheid overbelastingskreupelheden vertoonden. Een echt "stuk" paard kreeg ook hij niet goed.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:37

Op mij kwam dat toen wel zo over, heb me daar uit de discussie teruggetrokken met een aantal mensen die paarden met hoefkatrol problemen hadden en met hem het gesprek aangingen. Hij ging er dwars tegenin