Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:12

ikke schreef:
Wil je jouw werkwijze niet klakkeloos op elk paard projecteren!

Als dit is waar jij en jouw paard gelukkig van worden, prima, maar probeer het niet aan een ander op te dringen.

Ik zit al vier maanden met een chagrijnig paard omdat er niet gereden wordt (door een tijdelijk fysiek probleem bij mij).


Wat reageer jij heftig op de post van freetorun, die eigenlijk mijn inziens heel netjes reageert, maargoed. Je zegt dat jouw paard chagrijnig is omdat er niet gereden wordt. Ik vraag me dan af hoe het leven van het paard er verder uit ziet en welke 'vervangende' verrijking er geboden wordt nu je niet rijdt?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:16

ikke schreef:
Ailill schreef:
Mij ben je bij punt 1 al kwijt, bijzonder dat mensen nog steeds zo denken.

Jammer dat je niet verder leest en daarmee de boel weer uit z'n verband rukt ten eigen voordele.....
Dat zal het zijn :')

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:58

NikkiDeKerf schreef:
Wat reageer jij heftig op de post van freetorun, die eigenlijk mijn inziens heel netjes reageert, maargoed. Je zegt dat jouw paard chagrijnig is omdat er niet gereden wordt. Ik vraag me dan af hoe het leven van het paard er verder uit ziet en welke 'vervangende' verrijking er geboden wordt nu je niet rijdt?

Dat is precies het punt: niks. Simpelweg omdat ik dat nu fysiek niet kan.
En die bijrijdster heb ik al maar ook die heeft meer verplichtingen en interesses dan elke dag Tante Taart bezig houden. Bovendien is mevrouw Taart van mening dat IK het moet doen; de rest is leuk voor erbij.
Ze staan al 24/7 buiten in een groep met onbeperkt eten, dus daar is ook niks meer te halen.

Dat vind ik ook opvallend in dit soort topics: het doordrammende generaliseren. De volstrekte non-interesse in het individuele paard. Dat er paarden zijn die van bovengenoemde situatie chagrijnig worden maar evengoed paarden zijn die dat prima vinden.

Ik heb ook een Stippel en die vindt het prima als ze maar af en toe een knuffel krijgt, liefst eetbare knuffels en d'r bak luzerne. De rest maakt d'r niet zoveel uit.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:11

Ik vraag mij af hoe fijn een paard het vind als er iemand op zijn rug zit

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:36

ikke schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Wat reageer jij heftig op de post van freetorun, die eigenlijk mijn inziens heel netjes reageert, maargoed. Je zegt dat jouw paard chagrijnig is omdat er niet gereden wordt. Ik vraag me dan af hoe het leven van het paard er verder uit ziet en welke 'vervangende' verrijking er geboden wordt nu je niet rijdt?

Dat is precies het punt: niks. Simpelweg omdat ik dat nu fysiek niet kan.
En die bijrijdster heb ik al maar ook die heeft meer verplichtingen en interesses dan elke dag Tante Taart bezig houden. Bovendien is mevrouw Taart van mening dat IK het moet doen; de rest is leuk voor erbij.
Ze staan al 24/7 buiten in een groep met onbeperkt eten, dus daar is ook niks meer te halen.

Dat vind ik ook opvallend in dit soort topics: het doordrammende generaliseren. De volstrekte non-interesse in het individuele paard. Dat er paarden zijn die van bovengenoemde situatie chagrijnig worden maar evengoed paarden zijn die dat prima vinden.

Ik heb ook een Stippel en die vindt het prima als ze maar af en toe een knuffel krijgt, liefst eetbare knuffels en d'r bak luzerne. De rest maakt d'r niet zoveel uit.


Allemachtig, wat reageer jij aangevallen en aanvallend. Ik zie hier weinig drammen en generaliseren (behalve in jouw eigen posts, ironisch genoeg). En dan ook nog het verwijt naar non-interesse in het individuele paard? Mijn vraag was juist uit interesse naar het individuele paard, anders stelde ik hem niet. Maar het verbaast me dan weer niets dat een paard wiens vorm van verrijking wordt weggehaald, chagrijnig wordt. Vraag is of zo'n paard dan per se het rijden mist, of de vorm van verrijking die het geeft, dat is iets waar ik dan (hardop) over nadenk, als het mag. Maar kennelijk maakt dat mij nu een generaliserende drammer die niet jouw paard als individu ziet >;)

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:45

Ik zie je punt even niet? Waarom maakt jou dat een generaliserende drammer? Het kan toch zijn dat dat paard het rijden geweldig leuk vindt, en er blij van wordt om te werken? Of begrijp ik het nu verkeerd? (corrigeer me vooral als ik het verkeerd begrijp hoor)

In het algemeen: mja, ik vind het heel lastig om te zeggen of ik paardensport al dan niet onethisch vind. Het kan heel onethisch zijn, maar dat ligt er erg aan hoe je met paarden omgaat, en hoe je rijdt.
Sommige paarden werken niet graag, is het dan ethisch om ze wel regelmatig aan het werk te zetten?
Ik heb absoluut begrip voor de protesten toen met die vegan streaker, er zijn zeker zaken die veranderd moeten worden, maar is het een individueel probleem, of een probleem met de sport zelf?

Mijn eigen paard staat nu een tijdje op rust, maar wel 24/7 in een paardgerichte omgeving, in de kudde en met goede verzorging, en krijgt nog steeds veel aandacht. Ik merk niet dat ze heel veel tekort komt, en ze vindt het leuk om iets te doen, maar ik heb niet de indruk dat ze rijden veel leuker vindt dan wandelen, om maar een voorbeeld te noemen, maar dit zal ongetwijfeld niet voor alle paarden gelden.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:16

Avalanche81 schreef:
Ik zie je punt even niet? Waarom maakt jou dat een generaliserende drammer? .


ikke schreef:
Dat vind ik ook opvallend in dit soort topics: het doordrammende generaliseren. De volstrekte non-interesse in het individuele paard.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:33

Ik zie dat ook deze discussie heel open en met respect voor ieders mening verloopt. Top! +:)+

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:40

geerke schreef:
Ik vraag mij af hoe fijn een paard het vind als er iemand op zijn rug zit



Ik denk persoonlijk dat we wel kunnen gissen of denken of redeneren, maar zeker weten gaan we het nooit. Elk paard dat op eerlijke manier wordt gereden en dat telkens toegestaan wordt zichzelf in zijn glorie te tonen en zijn niveau te verhogen waardoor het ook aan zijn intelligentie tegemoet gekomen wordt, zal vreugde beleven aan de arbeid.
De paarden die zich niet happy voelen in het werk, worden door hun mens niet goed behandeld of gereden. Zolang paarden niet kunnen praten met de mens zal het een mysterie met grote vraagtekens blijven :+

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:43

Ailill schreef:
Mij ben je bij punt 1 al kwijt, bijzonder dat mensen nog steeds zo denken.



Echt? Ik vind het altijd bijzonder als mensen juist vinden dat dieren belangrijker zijn/meer waard zijn etc of hoe je het ook wilt noemen. Ik vraag me ook af of ze het dan over random dieren/mensen hebben of dat het ook betrekking heeft op je eigen leven. Want soms vraag ik me echt af of die mensen zelf weleens een dierbare hebben verloren. Hoe erg het ook is als je dier dood gaat want ja ook dat is echt rouwen kan je imo toch niet vergelijken met iemand die heel dichtbij je staat. En dan vraag ik me af die mensen die dat vinden en in een situatie komen met een brandend huis, of ze dan de dieren of de kinderen gaan redden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:48

saskiakefie schreef:
Ailill schreef:
Mij ben je bij punt 1 al kwijt, bijzonder dat mensen nog steeds zo denken.



Echt? Ik vind het altijd bijzonder als mensen juist vinden dat dieren belangrijker zijn/meer waard zijn etc of hoe je het ook wilt noemen. Ik vraag me ook af of ze het dan over random dieren/mensen hebben of dat het ook betrekking heeft op je eigen leven. Want soms vraag ik me echt af of die mensen zelf weleens een dierbare hebben verloren. Hoe erg het ook is als je dier dood gaat want ja ook dat is echt rouwen kan je imo toch niet vergelijken met iemand die heel dichtbij je staat. En dan vraag ik me af die mensen die dat vinden en in een situatie komen met een brandend huis, of ze dan de dieren of de kinderen gaan redden....

Ook dat beleefd iedereen op zijn manier. Je kunt ook echt rouwen om een dier, er is in mijn beleving geen gradatie in rouwen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-20 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:54

Dat is toch precies wat ik schrijf? Of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:58

saskiakefie schreef:
Dat is toch precies wat ik schrijf? Of niet?

Staat een fout in mijn zin! Ik bedoel geen in plaats van een gradatie. Ik zal het even aanpassen.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:02

Sharel schreef:
geerke schreef:
Ik vraag mij af hoe fijn een paard het vind als er iemand op zijn rug zit



Ik denk persoonlijk dat we wel kunnen gissen of denken of redeneren, maar zeker weten gaan we het nooit. Elk paard dat op eerlijke manier wordt gereden en dat telkens toegestaan wordt zichzelf in zijn glorie te tonen en zijn niveau te verhogen waardoor het ook aan zijn intelligentie tegemoet gekomen wordt, zal vreugde beleven aan de arbeid.
De paarden die zich niet happy voelen in het werk, worden door hun mens niet goed behandeld of gereden. Zolang paarden niet kunnen praten met de mens zal het een mysterie met grote vraagtekens blijven :+

Oh? Dus een paard dat het goed heeft, vind werk altijd leuk?
Nou, kom dat mijn Stippel eens uitleggen dan.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:12

Pfoe Ikke, wat jammer dat je mijn mening zo aanvallend opvat. Vervelend dat je paard nu stilstaat, dat ze daar chaggerijnig van wordt en je bijrijdster niet (genoeg) kan bijspringen. Maar desondanks, staat dat los van mijn mening.

Ik vind dat Nikki een goede vraag stelt: "wat gebeurd er verder ter verrijking?". En mjst je paard het rijden? Of vooral de aandacht, iets doen (=verrijking)? Misschien is hersenwerk (voor de time being) of andere kleine fysieke oefeningen (body Proprioceptie) wel iets voor jullie! :)

Om een misvatting te voorkomen, mijn paarden staan niet elke dag niks te doen oid. Ik train ze met grote regelmaat en heel bewust, alleen niet met grote regelmaat ohz

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:26

Over het blij worden van rijden of het leuk vinden. Ik heb er zo 1 die bloed chagrijnig werd toen we niet konden rijden. Alles was hetzelfde, gewoon buiten, eten, wij kwamen elke dag langs om uitgebreid te poetsen, stappen en daarbij dingen te doen om haar bezig te houden. Dingen aanleren, samen ergens gaan kijken, haar zelf de weg laten kiezen. Maar ze werd echt heel anders tot zelfs gericht trappen naar andere paarden.

Toen wij weer wat onder het zadel mochten doen en helemaal na de 1e galop was ze weer zichzelf. Niet meer uithalen en heel veel kleine dingen die gewoon niet meer voorkwamen, gelukkig want dat was niet het paard dat ik kende.
De andere paarden die ik gehad heb vonden de aandacht gewoon fijn, daarvoor maakte het minder uit wat je dan deed. Dat zie je bij andere dieren toch ook dat de ene het ene leuk vindt en de ander weer niet.

Nu was het ook bijzonder dat e altijd keurige voeten heeft en in die periode dat ze stil moest staan heel scheef werd en hoeven ook scheef werden. Dat was apart, ik had niet verwacht dat een paard dat niet gereden werd last zou hebben van eigen scheefheid. (En nee, geen pijn en geen veranderingen verder, alleen geen training dus.)

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:40

freetorun schreef:
Pfoe Ikke, wat jammer dat je mijn mening zo aanvallend opvat. Vervelend dat je paard nu stilstaat, dat ze daar chaggerijnig van wordt en je bijrijdster niet (genoeg) kan bijspringen. Maar desondanks, staat dat los van mijn mening.

Ik vind dat Nikki een goede vraag stelt: "wat gebeurd er verder ter verrijking?". En mjst je paard het rijden? Of vooral de aandacht, iets doen (=verrijking)? Misschien is hersenwerk (voor de time being) of andere kleine fysieke oefeningen (body Proprioceptie) wel iets voor jullie! :)

Om een misvatting te voorkomen, mijn paarden staan niet elke dag niks te doen oid. Ik train ze met grote regelmaat en heel bewust, alleen niet met grote regelmaat ohz

Nee, dan kan nu even niet. Mijn fysieke toestand laat het niet toe.

Wat mij stoort staat hierboven precies verwoordt: Waarom kunnen we een paard niet als een individu beschouwen? Als mensen is dat ons grootste goed; we hebben er zelfs het onderwijs voor gesloopt; dat je je competenties moet ontwikkelen (komen ze alweer op terug, maar de ellende is al aangericht).

Als het wezen mens dan een uniek individu mag zijn; waarom mag een paard dat niet zijn?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:41

ikke schreef:
freetorun schreef:
Pfoe Ikke, wat jammer dat je mijn mening zo aanvallend opvat. Vervelend dat je paard nu stilstaat, dat ze daar chaggerijnig van wordt en je bijrijdster niet (genoeg) kan bijspringen. Maar desondanks, staat dat los van mijn mening.

Ik vind dat Nikki een goede vraag stelt: "wat gebeurd er verder ter verrijking?". En mjst je paard het rijden? Of vooral de aandacht, iets doen (=verrijking)? Misschien is hersenwerk (voor de time being) of andere kleine fysieke oefeningen (body Proprioceptie) wel iets voor jullie! :)

Om een misvatting te voorkomen, mijn paarden staan niet elke dag niks te doen oid. Ik train ze met grote regelmaat en heel bewust, alleen niet met grote regelmaat ohz

Nee, dan kan nu even niet. Mijn fysieke toestand laat het niet toe.

Wat mij stoort staat hierboven precies verwoordt: Waarom kunnen we een paard niet als een individu beschouwen? Als mensen is dat ons grootste goed; we hebben er zelfs het onderwijs voor gesloopt; dat je je competenties moet ontwikkelen (komen ze alweer op terug, maar de ellende is al aangericht).

Als het wezen mens dan een uniek individu mag zijn; waarom mag een paard dat niet zijn?
ik snap niet waarom je uit mijn post haalt dat een paard geen individu mag zijn?

Ik heb er twee. Beide totaal verschillend in karakter. En ik moet bij beide mn trainingsplannen compleet anders opstellen. En daarbij let ik erg op stressignalen om te voorkomen dat ik grenzen over ga.

Dus als je stelling is; een paard heeft zn eigen individu en voorkeuren. Ben ik het 200% met je eens

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:32

freetorun schreef:
ik snap niet waarom je uit mijn post haalt dat een paard geen individu mag zijn?

Ik heb er twee. Beide totaal verschillend in karakter. En ik moet bij beide mn trainingsplannen compleet anders opstellen. En daarbij let ik erg op stressignalen om te voorkomen dat ik grenzen over ga.

Dus als je stelling is; een paard heeft zn eigen individu en voorkeuren. Ben ik het 200% met je eens

Nou, dat schrijf je zelf:
freetorun schreef:
Rijden is voor een paard geen noodzaak. Net zoals hertjes, koeien en lama's het prima doen zonder hun dressuurtraining etc. Met goed rijden hou je je paard fysiek sterker, wat weer nodig is voor het rijden. Zo voorkom je grote blessures of vroegtijdige slijtage. Maar goed, dat is mijn mening :j


Er zijn paarden die WEL willen dat er gereden wordt. Ik ken er diverse; ik heb er eentje.
Die andere vind het minder van belang, tot op zekere hoogte.

Van paarden is bekend dat ze in het wild de 15 jaar niet halen; waar een netjes getraind paard het dubbele haalt.
Wie zegt dat hertjes ook niet twee keer zo oud zouden worden als we ze netjes leerden hun lijf te gebruiken?

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:33

NikkiDeKerf schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik zie je punt even niet? Waarom maakt jou dat een generaliserende drammer? .


ikke schreef:
Dat vind ik ook opvallend in dit soort topics: het doordrammende generaliseren. De volstrekte non-interesse in het individuele paard.

Ik had niet de indruk dat dat persoonlijk bedoeld was.
freetorun schreef:
Dus als je stelling is; een paard heeft zn eigen individu en voorkeuren. Ben ik het 200% met je eens


Ik ook. En daarom is paardensport op zich imo niet ethisch of onethisch. Dat hangt nogal af van het paard, van de rijstijl en de algemene omgang met het paard.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:35

Ja hoor, er zijn paarden die heel graag werken en die mentale uitdaging ook echt nodig lijken te hebben. En paarden wie het allemaal wel best vinden zolang ze lekker het buikje rond kunnen eten en bij soortgenoten staan.

Imo zit er verschil in meer mensgerichte en paardgerichte paarden en ook in hoe ze gevormd zijn. Ik had er 1 die chagerijnig werd als je hem niet vaak genoeg mee nam naar een andere omgeving. Die had echt deze prikkels nodig en werd daar vrolijk van.

Een ander maakte het allemaal niet uit, kon je gerust een week laten staan zolang er maar genoeg knuffels te halen waren. De associatie die het paard met het werk heeft maakt ook uit en dat begint denk ik al vroeg bij de eerste ervaringen met mensen en het beleren.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:42

Ik rijd omdat ík het leuk vind. En ik hóop voor hem dat mijn pony het ook leuk vind. Thats it. Het is een blijft een dier houden voor eigen plezier, niks ethisch verantwoord aan, dus mooier en poetischer gaat het niet worden.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:01

Een paard werkt voor jou, dat dient gerespecteerd te worden. Maar dat betekent niet dat je ze als gelijke moet zien van de mens. Ze staan nou eenmaal onder ons, dus er is inderdaad niets ethisch verantwoords aan. Wel worden ze hopelijk zo getraind dat ze het leuk vinden om met ons te werken.

Ikzelf maak geen onderscheid tussen hond en paard trouwens. Heb bij beide geen probleem met slaan. Beide dienen gewoon te luisteren. Gebeurt dit niet dan geef ik ook bij mijn hond zonder pardon een duidelijke tik.

Vind het eigenlijk ook best raar dat de meeste mensen dat onderscheid maken. Mijn paard brengt mij eigenlijk veel meer dan mijn hond. Waarom zou ik deze dan minder goed behandelen?

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:18

Ik rij omdat ik enorm geniet van paardrijden. Omdat een ritje op de rug van mijn paard mijn hele dag weer goed kan maken. Ik geniet van mijn sport.


Niet meer niet minder. :)

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 11:31

Ik vind het scheef dat sommigen hun paarden dieren als gelijkwaardig af zefs belangrijker vinden dan hun naaste mensen.

Wie heeft je gevoed, verzorgd, je stinkende pamper ververst toen je klein en hulpeloos was? Enkel mensen.
Wie heeft al je verdrietjes proberen te troosten. Mensen en misschien ook dieren.
Wie maakt je eten, je drinken?
Wie zorgt voor je als je ziek bent.
Wie maakt je huis, je tablet, je meubels, je auto, je douche ...?
Wie zal je rolstoel duwen als het ooit zover komt?
Wie zal je verzorgen, je bezoeken als je oud in een rusthuis zit?
Wie zal je opvangen als je huis afbrandt, ...

Je paarden staan erbij en kijken ernaar. In het beste geval geven ze je een troostende knuffel en hebben oneindig geduld om je problemen aan te horen.. Bij hen kan je tot rust komen.
Heel waardevol, maar sorry, als het er op aan komt, o zo beperkt.