Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:19

wedstrijdrijden doen we al lang niet meer - heb ook geen wedstrijdruiters - dat neemt niet weg dat ik als ik met een paard werk dat gewoon op wederzijds respect doe, ik voel me als leider niet onprettig of onethisch omdat ik besloot te gaan rijden

onethisch voor mij is dat ik niet goed voor mijn dieren zorg maar er wel gebruik/misbruik van maak zonder enige kennis van zaken, of het paard zie als een "ding" en het ook zo behandel


dat ik geen wedstrijden meer rijd vind zijn reden in het feit dat op de protocollen steeds vaker voorkwam: zie geen hulpen, moet meer verbinding, begreep ik eerst niet tot ik bij de prijsuitreiking zag wie er gewonnen hadden (in de krul dat is niet wat ik wil)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:33

Sizzle schreef:
Ik begrijp je wel hoor MCE :j
Maar ik ben me tevens bewust dat ik nog altijd degene ben die besloten heeft dat er nu überhaupt wat gedaan gaat worden.
Ik rij nog steeds dus het zit me ethisch (nog) niet in de weg maar wedstrijden doe ik niet meer. Overigens heb ik er ook geen moeite mee als een ander wel in de sport rijdt.

Mindim, dat bedoel ik uiteraard ook?
Als jij je eigen vis vangt voor het avondeten vind ik dat nogal een totaal andere situatie die niets met overheersen of de baas te maken heeft.

Ik begrijp je niet. Je zegt dat slachten en doden niets met overheersen te maken heeft. Ik denk van wel, wel hoe de mens het doet.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:39

Slachten en doden als in: jagen en eten heb ik inderdaad geen baas boven baas idee bij.
Dieren houden specifiek voor slacht is uiteraard een ander dilemma die voor mij niets met natuurlijk evenwicht te doen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:46

het verschil tussen voor de lol doden (safari ect.) of om te overleven!!

als ik een van mijn dieren moet laten inslapen is dat wat anders dan voor de lol een olifant afschieten

dieren die in het wild leven en dood gaan zorgen weer voor voedsel voor andere dieren

zelfs de daas die ik dood sla en op de grond valt is weer voedsel voor de miertjes en de piertjes of een andere carnivoor die in de buurt loopt

mijn dieren lopen niet in het wild en moet ik soms - om erger pijn leiden te voor komen - de natuur een handje helpen

dat is wat anders dan voor de lol een dier dood maken

ja en dan komt de discussie moet ik wel dieren in mijn bezit hebben zodat ze geen pijn hebben, in de natuur doet de natuur zijn werk, ik weet het

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:48

Janneke2 schreef:
.
En de paard vriendelijkheid van endurance is in Nederland zo ongeveer onomstreden - de paardvriendelijkheid bij dresuursport is om een onbegrijpelijke reden compleet verdwenen. (Er zijn wel fijne ruitets, maar juries geven punten aan een dier dat niet draagt met de achterbenen, een holle rug heeft en geen aanleuning neemt - maar duidelijk met spierkracht achter de loodlijn wordt gehouden waarbij het bit non stop van links naar rechts door de mind schuift. Niet alleen in de L, maar ook M en Z en hoger. %) )


Dat ben ik echt niet met je eens. Dat is echt helemaal niet compleet verdwenen. Ja, ze zijn er die daar punten aan geven of zo rijden, maar de meeste juryleden die ik ken en gehad heb geven daar geen punten aan hoor.
Ik heb geen spectaculair paard, maar rijd best hoge punten met complimenten over vriendelijkheid en correct gereden. En hoge punten voor de aanleuning, omdat het rustig is, geen bewegend bit en mooi licht op lengte. Ook op de grotere wedstrijden.

Zouden sommige dingen harder afgestraft mogen worden? Ja! Maar er zijn zat juryleden die geen punten geven bij zulke proeven. Alleen dan moet de ruiter niet de schuld leggen bij die jury en de vereniging ook niet. Dat heb ik wel aantal keer meegemaakt dat een bepaalde jury niet meer uitgenodigd werd nadat zulke proeven afgestraft waren. Of dat de ruiter afmeldde als die jury er zat.

Ik neem paard wel serieus als ze iets aangeeft, hoe klein ook. Alleen is het wel binnen mijn kaders, wat niet helemaal anders kan. Maar ik let al op hoe ze uit het land komt en ik heb wel een plan wat ik wil doen met rijden, maar meestal doe ik heel wat anders, omdat ik inspeelt op dat moment. Dat plan is leuk voor het idee :')

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:35

Koend heeft wel degelijk gelijk als het om 1. gaat. Hierarchisch gezien of we het nu over evolutie of schepping hebben staat de mens aan de top van de ladder simpel vanwege hun redenatievermogen, vermogen om kennis te vermeerderen en vast te leggen.
Dat geeft de mens ook de verantwoordelijkheid om hier zorgvuldig en verantwoordelijk mee om te gaan. Helaas zien we dus vaak het tegenovergestelde. De natuur is soms "wreed" maar de wreedheid van de mens is erger omdat we het verstandelijke vermogen hebben om andere keuzes te maken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:36

De nadruk lag voor mij op het woordje 'sport' in dressuursport.
Dressuur zelf is mij zeer dierbaar, maar vind ik veel te weinig terug in wat dus D-sport genoemd wordt.

En als gezegd : er zijn wel ruiters die fijn rijden, maar er zijn vele combinaties (te veel) die wat mij betreft nooit de B of L uit gemogen hadden.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 19:26

Ik rijd maar gewoon lrv en wij moeten elkaar jureren. Iedereen kan dus elk jaar 1 x opgeroepen worden om ergens te gaan jureren.
Wel, ik vind dat het over het algemeen serieus genomen wordt. Als ik in eigen provincie moet jureren, zijn dat ruiters die ik elke wedstrijd opnieuw tegenkom. Na al die jaren zijn er vele vrienden bij. Dan kan je maar beter echt correct proberen te jureren. Soms heb je wel eens een ongeïnteresseerde17jarige springruiter die b dressuur moet komen jureren, maar dat zijn echt uitzonderingen.

Ik heb vandaag een honderdtal ruiters gezien, ik heb er 2 gezien waarvan ik dacht : "Dit is niet diervriendelijk meer. Not my cup of thea." Ze hebben beiden een slechte proef gereden. De ene werd laatste en van de andere weet ik het niet.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 19:33

@ mywishmax
Heb je Charlotte Fry al eens zien rijden? Rijdt voor Van Olst, vorig jaar wereldkampioen 6-Jarigen.
Wat een zit, wat een stille handjes, wat een fijne communicatie! Whaw!

Loretta
Berichten: 8765
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:12

Mindim schreef:
MCE schreef:
Mindin schrijft
Als we daar niet beter zijn dan de rest, hoe komen we dan aan de top van de voedselketen.

de mens heeft hiervoor wapens ontwikkeld en is het dier altijd in de ongelijke strijd

wat is de mens zijn zonder wapens??



de ijsbeer die een nederlander heeft gedood is met een geweer doodgeschoten

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/28/ne ... n-a4010141

heeft het dier een eerlijke en gelijke kans als er bobo's op safari gaan, dieren worden met helikopters naar een bepaald gebied gedreven en "schieten" maar, big business

hoe eerlijk is de mens??


De mens is echter wel zo slim geweest om wapens te maken om zich te verdedigen.

Of de mens een aangenaam en eerlijk wezen is, laat ik achterwege. Maar als je de emotie er even uit laat dan heeft de mens als zoogdier het het slimste aangepakt.


Het zijn nogal twee totaal verschillende dingen. Een ijsbeer afschieten die een mens heeft gedood om er voor te zorgen dat die het niet nog eens doet en om de ijsbeer opnieuw angst voor de mens in te boezemen of een stel hobo's die vanuit een helikopter voor de lol schieten. Ik vind het wezenlijk iets totaal anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:41

Loretta,

overigens zijn er andere mogelijkheden om ijsberen te verjagen, is ook daar jaren gelukt,

of gewoon niet meer - tot eigen vermaak - in het territorium van de ijsbeer komen

dan is het dier - ieder zonder wapens - altijd in het nadeel is de ongelijkheid groot

dat is overigens een heel vervelende gewoonte van de mens geschiedenisboeken staan er vol mee

wij als mensen mogen elk territorium betreden/opeisen en als er iets in de weg staat schieten we het gewoon af,

ethiek is weg als dominatie de overhand neemt, ook in de sport
waar deze topic om gestart is

Loretta
Berichten: 8765
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:05

MCE schreef:
Loretta,

overigens zijn er andere mogelijkheden om ijsberen te verjagen, is ook daar jaren gelukt,

of gewoon niet meer - tot eigen vermaak - in het territorium van de ijsbeer komen

dan is het dier - ieder zonder wapens - altijd in het nadeel is de ongelijkheid groot

dat is overigens een heel vervelende gewoonte van de mens geschiedenisboeken staan er vol mee

wij als mensen mogen elk territorium betreden/opeisen en als er iets in de weg staat schieten we het gewoon af,


Er zijn daar voldoende regels waar de mensen zich aan moeten houden om de soort in dit geval de Ijsbeer te beschermen. er is absoluut geen sprake van het zomaar afschieten van Ijsberen. de Ijsbeer is namelijk een zwaar beschermde soort. De Ijsbeer mag enkel maar worden afgeschoten uit zelfverdediging en uiteraard moeten alle andere dingen dan al zijn geprobeerd. Ik zal niet weten wat daar mis mee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:16

Loretta schreef:
MCE schreef:
Loretta,

overigens zijn er andere mogelijkheden om ijsberen te verjagen, is ook daar jaren gelukt,

of gewoon niet meer - tot eigen vermaak - in het territorium van de ijsbeer komen

dan is het dier - ieder zonder wapens - altijd in het nadeel is de ongelijkheid groot

dat is overigens een heel vervelende gewoonte van de mens geschiedenisboeken staan er vol mee

wij als mensen mogen elk territorium betreden/opeisen en als er iets in de weg staat schieten we het gewoon af,


Er zijn daar voldoende regels waar de mensen zich aan moeten houden om de soort in dit geval de Ijsbeer te beschermen. er is absoluut geen sprake van het zomaar afschieten van Ijsberen. de Ijsbeer is namelijk een zwaar beschermde soort. De Ijsbeer mag enkel maar worden afgeschoten uit zelfverdediging en uiteraard moeten alle andere dingen dan al zijn geprobeerd. Ik zal niet weten wat daar mis mee is.


dan heb ik het bericht niet goed gelezen en heb je gelijk: is niets mis mee
(moeten ze ook maar uit de buurt van mensen blijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:05

Gaat het nu ineens over ijsberen? :?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:18

Mindim schreef:
Gaat het nu ineens over ijsberen? :?

:+

Anita158
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Vlijmen

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:51

Interessant om te lezen. Ik blijf het altijd lastig vinden wanneer iemand niet met dieren opgegroeid is of er helemaal niet achterstaat de uitleg te geven waarom ik paardrijd. Net zoals dat we een hond hebben.. Maargoed ijsberen :brr:

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:31

Het valt me wel op dat mensen die zelf geen wedstrijden rijden of nooit op hoger niveau gereden hebben vaak zo afgeven op de wedstrijdsport. Soms vraag ik me af of daar een stukje wrok zit? jaloezie? omdat ze er zelf niet zo goed in waren?

Als er op een protocol staat geen verbinding, ja dan wordt er waarschijnlijk met waslijnen gereden? wordt een paard daar beter van? imo niet..want dan gebruikt het dier de rug niet goed en kan er ook niet rechtgericht worden.

Ik ben van mening dat er misstanden zijn in de sport, ruiters die voor hun ego rijden ten koste van het paard wat ik erg vind. Maar er zijn ook veel ruiters die gewoon fijn willen rijden, samen met hun paard en samen willen groeien/ ontwikkelen. Op wedstijden krijg je commetaar op wat je doet en kun je je meten met anderen. Thuis niet, kun je wel denken dat je alles goed doet..maar er is niemand die dat ziet en geen vergelijkinsmateriaal.

Zo, dat waren even mijn gedachten over het stukje wedstrijd rijden.

Ik vind het totaal niet lastig aan leken om uit te leggen waarom ik graag met paarden werk en graag zou willen rijden/ waarom ik gereden heb.
Maar ik snap wel dat het voor mensen die opgroeien in de stad en weinig met dieren hebben moeilijk kan zijn een voorstelling er van te maken omdat ze ook snel dieren vermenselijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:18

Elisa2 schreef:
Het valt me wel op dat mensen die zelf geen wedstrijden rijden of nooit op hoger niveau gereden hebben vaak zo afgeven op de wedstrijdsport. Soms vraag ik me af of daar een stukje wrok zit? jaloezie? omdat ze er zelf niet zo goed in waren?

Als er op een protocol staat geen verbinding, ja dan wordt er waarschijnlijk met waslijnen gereden? wordt een paard daar beter van? imo niet..want dan gebruikt het dier de rug niet goed en kan er ook niet rechtgericht worden.

Ik ben van mening dat er misstanden zijn in de sport, ruiters die voor hun ego rijden ten koste van het paard wat ik erg vind. Maar er zijn ook veel ruiters die gewoon fijn willen rijden, samen met hun paard en samen willen groeien/ ontwikkelen. Op wedstijden krijg je commetaar op wat je doet en kun je je meten met anderen. Thuis niet, kun je wel denken dat je alles goed doet..maar er is niemand die dat ziet en geen vergelijkinsmateriaal.

Zo, dat waren even mijn gedachten over het stukje wedstrijd rijden.

Ik vind het totaal niet lastig aan leken om uit te leggen waarom ik graag met paarden werk en graag zou willen rijden/ waarom ik gereden heb.
Maar ik snap wel dat het voor mensen die opgroeien in de stad en weinig met dieren hebben moeilijk kan zijn een voorstelling er van te maken omdat ze ook snel dieren vermenselijken.




hier helemaal niets geen wrok of jaloezie naar GG/ZZ ruiters of omdat ik zelf niet niet op dat niveau gereden heb

ik heb het geproefd en genoot ervan, ben afgehaakt na de fusie en werk en sport op één hoop kwam te liggen, we doen het voor de sport naast ons werk, gebruiken mijn kennis en kunde nu vooral voor het opleiden van paard en ruiter, de laatste tijd veel meer revalideren van paarden omdat ze in de opleiding veel stappen gemist hebben (dit even zo bij de ruiters)

commentaar krijgen is ook niet erg wel als de redenen veraf staan van mijn visie vanuit ontspanning rijden en inspanning vragen zeker in de B,L

en nee we rijden niet met waslijnen, vasthouden is echt anders dan verbinding, denk ik,
als het paard mijn hand opzoekt is dat een prettig gevoel, kan ik je zeggen,

maar inderdaad smaken verschillen evenzo visies over ontspanning

kijk met veel plezier naar b.v. Charlotte Dujardin, Helen Langehanenberg, vanuit ontspanning inspanning vragen en een atleet die de spirit toont/heeft

ja dan wel met een beetje jaloezie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-20 11:51, in het totaal 4 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:28

Ik heb maar tot en met Z gereden.
Maar van de hedendaagse Nederlandse top word ik niet blij.
Al dat getrek en gepluk en smoesjes als er bloed is.
En dat is geen jaloezie want zie weinig waar ik dan jaloers op kan zijn.

Wel word ik weer een blije penny als ik Britt zie met haar hengst.
Mooi die hand weer los, paard voor de LL.
Hoop echt dat dit weer een voorbeeld gaat zijn naar de nieuwe jeugd die gaat rijden.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:54

Ik heb het ook niet over de hedendaagse top hoor, ik ben ook geen fan van op druk rijden etc. Ik bedoelde meer gewoon gemiddelde wedstrijden.

Ja MCE, die ervaring heb ik ook vanuit paarden revalideren dat ze vaak veel stappen gemist hebben in de basis. Wat je zegt kan ik me volledig bij aansluiten, kijk ook graag naar Helene Langehanenberg e.d.

Ik bedoel het ook niet persoonlijk naar jullie toe, maar is iets wat me opgevallen is en wat ook een trend lijkt te zijn bij sommige naturals ( hoop niet dat ik nu half bokt over me heen krijg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:05

Elisa2 schreef:
Ik heb het ook niet over de hedendaagse top hoor, ik ben ook geen fan van op druk rijden etc. Ik bedoelde meer gewoon gemiddelde wedstrijden.

Ja MCE, die ervaring heb ik ook vanuit paarden revalideren dat ze vaak veel stappen gemist hebben in de basis. Wat je zegt kan ik me volledig bij aansluiten, kijk ook graag naar Helene Langehanenberg e.d.

Ik bedoel het ook niet persoonlijk naar jullie toe, maar is iets wat me opgevallen is en wat ook een trend lijkt te zijn bij sommige naturals ( hoop niet dat ik nu half bokt over me heen krijg).




voelde me ook niet aangevallen hoor, maar het verschil zit hem in de tijdsdruk die de handel afdwingt,

en ben je commercieel bezig (sport als werk) of doe je het als amateur naast je werk, en ook dat kan op hoog niveau (weet ik uit eigen ervaring)

de gemiddelde ruiter op gemiddelde wedstijden wil zich graag meten aan de top en dan is het "goede voorbeeld "geven niet altijd een goed voorbeeld omdat de meeste ruiters/paarden daar nog niet klaar voorzijn maar het wel afdwingen want............ ieder heeft zo zijn eigen reden hiervoor

in de kaderopleiding - bij knhs/fnrs - zou hier veel meer aandacht voor moeten zijn, veel meer aandacht voor de basis helaas wishful thinking

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:23

Ik zie bij Britt toch dingen met de S&T langskomen die ik liever niet zie. Ook niet als voorbeeld voor de jeugd.

Ik snap je hoor, Elisa. :j En de namen die MCE noemt vind ik ook erg prettig. En ook maar amateur die het als hobby doet, dus geen tijdsdruk. Behalve degene die ik mezelf opleg, maar die is altijd errug ruim :') Ik ben te kritisch om sneller te gaan, dan vind ik het zelf niet goed/eerlijk genoeg.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:25

Oh echt, volg haar niet met al haar filmpjes, maar de stukjes die ik gezien heb waren wel fijn.
En dan is ze toch een amateur.

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:28

Meer in de omgang/aan de hand/instappen dan tijdens het rijden zelf hoor. Tijdens het rijden is het niet helemaal mijn smaak, maar wel netjes en zeker met haar ervaring.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:56

Ik heb t/m Z gereden maar ik ben niet competatief genoeg. Als mijn paard hengstig was en dan wat stijf in de rug had dacht ik dan al snel: ach dan geef ik haar wat meer lengte vandaag. Daar win je uiteraard niet mee :')
Dat is gewoon mijn eigen „zwakte“ daar kan de betere wedstrijdruiter weinig aan doen.