Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:21

_Penotti schreef:
Citaat:
Als we een ander mens in een kooi zouden houden, of op zouden rijden of een paar keer per dag met ze gaan wandelen zodat ze hun behoefte kunnen doen, dan kwam daar echt gedoe van.

Bij veel mensen zo'n 8 uur per dag.
Kantoor, ed. heet dat dan :P

Ja klopt, maar daar hebben we zelf op gesolliciteerd, ik heb nog nooit een paard op een vacature als springpaard zien reageren :')

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:23

En over "natuurlijk": er is een verschil tussen "natuurlijk gedrag" en "in het wild leven".

Leven in het wild is inderdaad, zeker voor prooidieren, niet altijd vrij van stress en pijn, en kan ook leiden tot honger en lijden.

Maar ik denk dat er een verschil is tussen natuurlijk in het wild en natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Dat laatste gaat bijvoorbeeld over varkens die kunnen wroeten, kippen die kunnen scharrelen, en paarden die in kuddeverband kunnen leven. Als gedomesticeerde dieren, maar ook bijv. wilde dieren in dierentuinen, hun natuurlijke gedrag niet kunnen uiten, krijgen ze stress. Dit uiten ze door stereotype gedrag en ook gewelddadig gedrag. Kippen gaan elkaar doodpikken, varkens bijten elkaars oren en staarten af, orcas gaan doelloos rondjes zwemmen, en leeuwen gaan ijsberen. Paarden doen dit ook: die gaan ijsberen, weven, schuren en bijten. Dat is een uiting van stress.

Voor veel gedomesticeerde dieren is het dus noodzaak dat natuurlijk gedrag wel uitgevoerd kan worden, maar dit betekent niet meteen dat ze "in het wild" moeten leven op de savanne, of dat dieren als zij die vrije keuze zouden hebben voor de savanne zouden kiezen. Maar ik denk wél dat als dieren vrije keuze hadden, ze zouden kiezen voor de mogelijkheid om vrij hun eigen natuurlijk gedrag te mogen ondergaan.

Feit blijft dat een paard in een stal, een paard met een zwaar zadel op, en een paard die voor druk wijkt, zeer onnatuurlijk gedrag laat zien. Soms wordt natuurlijk gedrag zelfs onmogelijk gemaakt door de manier waarop paarden gehouden worden, met als ultiem punt natuurlijk het paard alleen in de stal met enkel eruit voor een uurtje rijden. Dit laatste is steeds minder de norm, maar feit is wel dat rijden wel degelijk een (grote) onderbreking is van natuurlijk gedrag. Paarden moeten leren roofdieren boven hun rug te tolereren (en zoals ik al zei, bij inrijden gaat dit ook bij het makste paard vrijwel altijd gepaard met wennen aan ongemak en het gebruik van pijnprikkels).

Ik denk dat het streven moet zijn "natuurlijk gedrag", en niet "vrij en wild zoals in de natuur", want dit laatste is immers a) helemaal niet zo prettig en b) niet haalbaar voor het gros van gedomesticeerde dieren, en zeker niet die in Nederland.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:24

_Penotti schreef:
Mooie berichten komen er voorbij, zoals bijvoorbeeld de stress in de natuur.


Citaat:
Maar je moet idd kritisch blijven, en als je zelf geen goed gevoel hebt over dat uurtje in de bak moet er ergens iets veranderen.

Zelf wil ik even hier op in haken.

Ik vraag me ook echt hoe mensen het ervaren als ze al trekkend en schoppen de bak door zijn gekomen en na een uur afstappen.
Ik heb vandaag zo fijn gereden?
Lekker ontspannen ritje gehad?

Of de mensen die zeggen, ik ben western gaan rijden want nu hoef ik niet zoveel gewicht in de hand te hebben??
Hoe kun je dan denken dat je fijn samen hebt gewerkt met je paard?

Ik denk oke, jaren 80 zonder internet en maar 1 instructeur om de hoek die leerde hoe het "hoorde" dan kan ik me voorstellen dat je dacht dat het zo moest.

Maar nu, hoe lang bestaat internet al? De hele wereld aan je voeten.
Nu anno 2020 verbaas ik me nog telkens weer als ik zie hoe zwaar mensen hun paarden aan de hulpen hebben en dat ze na 20 jaar eens een instructeur tegen komen die ze leert dat het zo niet hoort.

Echt hoe dan denk ik dan, hoe dan? NU?


Ik ken een aantal van dit soort types en die zijn daar over het algemeen niet mee bezig. Die willen een wedstrijd winnen of iets bewijzen tegenover anderen en wel zo snel mogelijk. Zijn ook altijd vrij onzekere types valt mij op. Soms wel schuld gevoel maar dat wordt toch ondergesneeuwd door die drang om iets te moeten presteren. Zien een paard toch meer als een tennisracket.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:24

Mindim schreef:
Mars schreef:
Zeer flauw overigens degenen die het veganisme argument weer van stal trekken, pun intended. Moet je dan veganist zijn om iets aan paardenwelzijn te doen? Die zaken staan imo los van elkaar.

Het gaat om iets ethisch ok vinden. Hoe kan je iets voor het ene dier het ethisch niet ok vinden en voor het andere wel?


Compleet andere dieren en andere context.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:25

Ygritte schreef:
En het paardenlichaam is zo gevoelig: er is soms al irritatie van een vlieg op de huid. Het trainen, wat vaak toch gebeurd door pijnprikkels (een tik hier, beendruk daar) is dan echt veel pijnlijker.
Die dooddoener wordt ook echt te pas en te onpas gebruikt. Als een paard of mens iets voelt wil nog niet zeggen dat het pijn doet. Paarden onderling zijn ook geen watjes.

Citaat:
Ook kinderen slaan en duwen we inmiddels niet meer ter opvoeding en correctie,
Veel kinderen in NL worden sowieso niet meer opgevoed. Daar wordt iedereen blij van zeg, inclusief die kinderen zelf

Leo

Berichten: 50160
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:25

Mee eens dat een wild paard volledig anders behoeften heeft die in de verte niet vergelijkbaar zijn met het leven van een gedomesticeerd paard: en dat hoeft niet slecht te zijn. Het leven van een wild paard is prachtig maar ook keihard: het draait om overleven en voortplanting (soort in stand houden). Ik vind het dus een ontzettend waardevolle toevoeging van Oji dat onze paarden meer uitdaging nodig hebben dan een beetje scharrelen op een stuk grond. Dat herken ik ook in mijn paard; ik kan hem prima laten staan (24/7 kudde verband) maar na een paar dagen klapt hij echt uit zijn vel van enthousiasme als hij weer mee mag om wat te doen. "Wat doen" is bij ons lang niet altijd rijden. Ik rij 3, max 4 keer per week en vind dat ruim voldoende. Van meer word ik zelf ook niet blij. Spelletjes, wandelen, zwemmen, gewoon even lekker kroelen, soms wat serieuzer grondwerken.
Het rijden blijft in zekere zin nog zoeken naar een modus waarin mijn gevoel helemaal oké is, maar zolang ik zelf nog de grootste criticus op mezelf ben denk ik dat mezelf recht in de spiegel kan blijven aankijken..

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:25

LBLGypsyCobs schreef:
Ja klopt, maar daar hebben we zelf op gesolliciteerd, ik heb nog nooit een paard op een vacature als springpaard zien reageren :')

Zelf op gesolliciteerd, mwah, denk dat er veel mensen zijn die graag anders willen of minder uren.

In die zin denk ik dat er bij veel paarden toch wel word gekeken naar wat ze graag doen.
tenminste met een op en top dresuurpaard die daar zelf ook zo over denkt een z parcours springen zal niet mee vallen :+

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:30

Voor mij is het ook pure egoïsme om dieren te hebben/houden. Ik haal mijn liefde uit mijn beesten.
Dat ik mijn stinkende best doe om ze een zo goed mogelijk leven te geven, maakt het er niks onbaatzuchtiger op als je het in alle eerlijkheid bekijkt.

Wel ben ik van mening met dat de meeste dieren, tenminste hond en paard die ik heb, het geen dag zouden overleven in het wild. Kapot gefokt en niet in de laatste plaats omdat wij ze zo vreselijk verwennen en van alle gemakken proberen te voorzien. Vooral paard is erg goed in precies duidelijk te maken aan mij wat meneer wenst en wel nu graag! Dat hij het zo charmant aanpakt, betekent in mijn ogen alleen maar dat hij een hele slimme Harrie is... Oscar waardig bij tijd en wijle.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:30

brokjes schreef:
@Rex_Rolfo, waar heeft het paard precies profijt van? Een wild paard redt zich prima zonder de mens (mustangs bijvoorbeeld).

Ten eerste, het leeft. Zoals Solleke_Noah al noemde zijn veel diersoorten (maar ook planten als rijst, granen enz) heel succesvol door met de mens mee te liften.

En dat gedomesticeerde leven is bij netjes houden zonder overlast van wormen, teken of andere parasieten, zonder honger of dorst en met veterinaire zorg.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:34

Rex_Rolfo schreef:
Ygritte schreef:
En het paardenlichaam is zo gevoelig: er is soms al irritatie van een vlieg op de huid. Het trainen, wat vaak toch gebeurd door pijnprikkels (een tik hier, beendruk daar) is dan echt veel pijnlijker.
Die dooddoener wordt ook echt te pas en te onpas gebruikt. Als een paard of mens iets voelt wil nog niet zeggen dat het pijn doet. Paarden onderling zijn ook geen watjes.

Citaat:
Ook kinderen slaan en duwen we inmiddels niet meer ter opvoeding en correctie,
Veel kinderen in NL worden sowieso niet meer opgevoed. Daar wordt iedereen blij van zeg, inclusief die kinderen zelf


Ik denk wel degelijk dat een pijnprikkel en ongemak hetgene is dat paarden bijv. doet lopen na een tik met zweep, een por van een been, of ervoor zorgt dat hij opzij gaat na een duw. Ik vind het raar om te zeggen dat been en tikken niet tot ongemak leiden: waarom gaat een paard er anders voor aan de kant?

En "opvoeden" is niet "geweld gebruiken". Geen enkel kind is beter geworden van tikken, slaan, en duwen. Er zijn legio manieren om kinderen op te voeden en belonen zonder geweld te gebruiken. Uit onderzoek blijkt zelfs dat geweld zoals tikken en slaan averechts kan werken: het geeft een slecht voorbeeld en kan leiden tot emotionele schade. Ik vind geweld als opvoedmethode dan ook niet acceptabel.

Paarden die elkaar onderling tikken of slaan doen dat over het algemeen om hun eigen grenzen te bewaken en/of anderzijds natuurlijk gedrag te vertonen. Dit is communicatie onderling. Mensen tikken en slaan paarden over het algemeen omdat ze willen dat het paard iets voor ze doet, zoals doorlopen of in een klein hokje (trailer) staan. Dan is het onderliggende idee niet onderlinge communicatie en eigen grenzen bewaken, maar dwang voor onze eigen doeleinden, en vaak tot onnatuurlijk gedrag.

Natuurlijk heeft een paard het in de kudde ook niet altijd leuk, en zijn er altijd momenten die pijnlijk of vervelend zijn, maar m.i. is er een groot verschil tussen "natuurlijk paardengedrag in de kudde" en "ik sla en duw een paard omdat hij niet doorloopt, en ik wil dat hij doorloopt".

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:46

Mindim schreef:
Jammer dat je mijn stukje over de gulden middenweg vinden, niet ook hebt gequote ;)

Het is niet om het een ook erger te maken dan het andere. Ik snap alleen niet waarom die ethiek bij een diersoort dient op te houden.
Als iemand mij tijdens het eten van een biefstuk zou vertellen, dat hij het niet ethisch vindt om op een paard te gaan zitten, dan zou ik hem niet serieus nemen. Ik zou dat hypocriet vinden, dus ik kan met de beste wil van de wereld de twee niet los van elkaar zien.

En voor de volledigheid, ik heb een paard waar ik op rijdt, eet zuivel en vlees en heb een roedel honden. Mijn paard is puur recreatief en rijden is niet de hoofdmoot, hier staat reguliere zuivel en ook plantaardige zuivel in de koelkast, ik eet 4 maal per week wat biologisch vlees en verder vegetarisch en mijn honden hebben een hondenroedel :D
Ik probeer heel veel te matigen, zodat ik een steentje kan bijdragen aan het welzijn van alle dieren, niet enkel mijn paard.


Dat klopt wel, met dat stukje was ik ook eens, was misschien wel zo eerlijk van me geweest om dat ook te vermelden.
Maar ik kan dat dan bijvoorbeeld niet rijmen met de uitspraak "als ik niet meer op mijn paard mag zitten, dan zou ik mijn hond ook niet meer aan de riem mogen doen". Dat is toch een vrij radicale alles of niets-stelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:57

Mars schreef:
Compleet andere dieren en andere context.

Principe is echter hetzelfde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:05

Gini schreef:
Mindim schreef:
Jammer dat je mijn stukje over de gulden middenweg vinden, niet ook hebt gequote ;)

Het is niet om het een ook erger te maken dan het andere. Ik snap alleen niet waarom die ethiek bij een diersoort dient op te houden.
Als iemand mij tijdens het eten van een biefstuk zou vertellen, dat hij het niet ethisch vindt om op een paard te gaan zitten, dan zou ik hem niet serieus nemen. Ik zou dat hypocriet vinden, dus ik kan met de beste wil van de wereld de twee niet los van elkaar zien.

En voor de volledigheid, ik heb een paard waar ik op rijdt, eet zuivel en vlees en heb een roedel honden. Mijn paard is puur recreatief en rijden is niet de hoofdmoot, hier staat reguliere zuivel en ook plantaardige zuivel in de koelkast, ik eet 4 maal per week wat biologisch vlees en verder vegetarisch en mijn honden hebben een hondenroedel :D
Ik probeer heel veel te matigen, zodat ik een steentje kan bijdragen aan het welzijn van alle dieren, niet enkel mijn paard.


Dat klopt wel, met dat stukje was ik ook eens, was misschien wel zo eerlijk van me geweest om dat ook te vermelden.
Maar ik kan dat dan bijvoorbeeld niet rijmen met de uitspraak "als ik niet meer op mijn paard mag zitten, dan zou ik mijn hond ook niet meer aan de riem mogen doen". Dat is toch een vrij radicale alles of niets-stelling?


Oh op die manier! Ik bedoelde als je ethisch moeite hebt met het trainen van een paard, wennen aan tuig, het dier je wil op leggen, hem laten doen wat ie misschien niet wil, dan kun je dat ook doortrekken naar de hond bijvoorbeeld. Ook een dier die we een tuig aan doen, die vaak aangelijnd is, terwijl ze het liefst los zouden zijn, die we vragen commandos te gehoorzamen. Het dier moet in principe net als het paard dingen doen die die normaliter uit zich zelf niet zou doen. Ik zeg niet, je wilt niet op een paard zitten, dus je mag geen hond, zo bedoel ik dat niet.
Ik vraag me dan enkel af waarom je het ethisch bezwaarlijk zou vinden om die dingen van een paard te vragen en bij een hond niet bijvoorbeeld of een konijn in een hokje, noem maar wat.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:06

Interessant topic. Ik ben we ook wel mee bezig. Ik rijd amper meer. Wel ga ik vaak wandelen of fietsen met mijn fjord. Heel af en toe rijden er kindjes op onder mijn toezicht. Alles om hem niet te dik (ongezond) te laten worden. Ik neig wel om zadel en hoofdstel uiteindelijk weg te doen en niet meer erop te laten rijden. Verder heb ik varkens en schapen die aardig wat ruimte hebben, maar natuurlijk niet onbeperkt. Hier kan ik mee leven. Tenslotte 3 katten die alle vrijheid hebben. Echter melden ze zich wel 1 keer per dag, de ene voor een knuffel, de andere 2 voor brokjes.
Oh ja en wat kippen. Hebben ook onbeperkt vrijheid, maar zitten toch 's avonds voor de stal. Kennelijk is de veilige beschutting toch fijner dan in struiken vertoeven. In de ochtend krijgen ze kippenvoer.
Ik denk dat ik naar eer en geweten bezig ben, maar realiseer mij ook dat ik er in de toekomst misschien anders naar ga kijken. Vroeger vond ik het (helaas) ook normaal dat verzorg pony 23/7 op stal stond en alleen met rijden eruit kwam. Ik kan er nu echt niet bij dat mensen ook nu nog hun paard in de winter geen enkele vrije uitloop bieden.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:13

Westhof schreef:
Interessant topic. Ik snap je punt! Ik denk wel dat als we allemaal stoppen met rijden, een hoop paarden bij de slager zullen eindigen. Ik denk dat veel mensen ze te duur vinden om enkel als fancy grasmaaier te dienen of voor wandelen/grondwerk. Dat is ook niet aan iedereen besteed. Dan kunnen maneges ook allemaal hun deuren sluiten. Waar moeten die dieren dan heen? Of het paarden nou uiteindelijk ten goede komt als we stoppen met rijden... Sommigen misschien, maar echt niet allemaal.

Dan wordt het paard een bedreigde diersoort die in dierentuinen gefokt gaat worden om te behouden voor het nageslacht.

Hier zal ik het maar bij laten; dit kleurloze zwart-wit-denken is aan mij niet besteed, daar ben ik waarschijnlijk te dom voor of zo......

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:18

Ik luister ook erg graag naar de podcast van horse in mind. En de podcast van de streaker kwam bij mij ook wel erg binnen. Maar dan later luisterde ik nog een podcast van een vrouw ik weet niet meer wie. En die zei toe niet genuanceerd in feite zijn onze paarden moderne slaven.
En dat kwam bij mij zo binnen. Dat blijft nog steeds hangen.

Ik ben nu een jong paard zadelmak aan het maken. Tuurlijk is het stapje voor stapje een grens verlengen maar beweegt in de richting die wij hem opleggen hoe je het ook draait of keert. En dit zet mij wel aan het denken over de manier hoe ik met mijn paard omga.

Meer dan ooit zal ik altijd opkomen voor mijn paard. En er voor zorgen dat hij geen machtsmisbruik van anderen moet ervaren.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:22

Ik probeer de middenweg te volgen.

Enerzijds kies ik ervoor om mijn paard (ijslander dus hij heeft al van zijn 1 tot 4 jaar in een kudde in 80 hectare opfock gestaan, natuurlijker kan niet hier in België ) zo paardvriendelijk mogelijk te huisvesten en te behandelen, 24/7 buiten met inloopstal in vaste kudde met 20 ijslanders. Afwisseling, speelmogelijkheden, ... Ik heb hier naar gezocht en gelukkig gevonden.

Anderzijds heb ik geen gewetensbezwaar om hem te rijden en sterker te maken met grondwerk en dressuur zodat ik hem verschillende keren per week buiten kan laten doen wat hij als vluchtdier doet, nl losgaan :D .
Zonder mij als ruiter is dit in ons land moeilijk te verwezenlijken, dus het rijden zie ik als een mogelijkheid om voor hem natuurlijk gedrag te kunnen vertonen mits dat hij mij meeneemt :D. Win win in mijn ogen.

Ik ben geen wedstrijdruiter hoewel ik wel paarden ken die genieten van de prikkels die bij ijslanderwedstrijden horen (sommige zijn echte showkikkers 8-) die van mij niet dus ik doe niet mee. Dit zijn echter heel andere wedstrijden dan dressuur of springwedstrijden ...

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:25

ethiek... tja, alles wat met gehouden dieren betreft kan je ethisch onverantwoord vinden. En egoïstisch. Voor het eigen egoïstische menselijke nut en vermaak.

Ik ben van mening dat je zo goed mogelijk voor je dieren moet zorgen, dat geldt voor huisdieren, paarden en vee.

Paardrijden is puur voor vermaak van de mens. Maar als het paard er geen last van ondervindt en er niet slechter van wordt dan vind ik het niet onverantwoord. Paarden van tegenwoordig zijn zo gefokt dat ze zonder problemen mensen kunnen dragen.

Bij sommige optomingen en takken van (top)sport heb ik echter ook wel wat bedenkingen.

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:27

Interessant, ik volg ook. Ik rijd al jaren niet meer en heb inmiddels ook geen paarden meer. Maar ik kijk er nu wel anders tegenaan dan vroeger. En ik vind nu veel meer zielig dan vroeger. Vroeger waren dingen heel normaal maar inmiddels zie ik het wel echt anders en heb ik wel spijt van dingen hoe ik het vroeger heb aangepakt. En als ik nu om me heen kijk is het soms tenenkrommend om te zien hoe ruiters op hun paarden lopen te hopsen en te butsen en te trekken. En ik denk steeds meer na over de ‘leek’ vragen zoals Vinden paarden het leuk om die rondjes in de bak te lopen en die kunstjes te doen?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:34

ikke schreef:
Westhof schreef:
Interessant topic. Ik snap je punt! Ik denk wel dat als we allemaal stoppen met rijden, een hoop paarden bij de slager zullen eindigen. Ik denk dat veel mensen ze te duur vinden om enkel als fancy grasmaaier te dienen of voor wandelen/grondwerk. Dat is ook niet aan iedereen besteed. Dan kunnen maneges ook allemaal hun deuren sluiten. Waar moeten die dieren dan heen? Of het paarden nou uiteindelijk ten goede komt als we stoppen met rijden... Sommigen misschien, maar echt niet allemaal.

Dan wordt het paard een bedreigde diersoort die in dierentuinen gefokt gaat worden om te behouden voor het nageslacht.

Hier zal ik het maar bij laten; dit kleurloze zwart-wit-denken is aan mij niet besteed, daar ben ik waarschijnlijk te dom voor of zo......


Ik denk dat sommige dieren in dierentuinen slechter af zijn dan paarden bij mensen thuis met alle ruimte. Laten uitsterven is uiteraard ook een optie, waarom niet?
Voorlopig zorg ik er maar voor dat mijn dieren geen ongemak, stress, pijn, honger of dorst ervaren.
Het eerder genoemde argument dat wij loonslaven zijn (of iets in die trant) klopt wel (en sommigen lijden hieronder), maar wij kunnen hier nog over nadenken hoe deze situatie te verbeteren. Ook weten wij dat we met wat uurtjes voor de baas een fijn leven voor onszelf kunnen regelen. Dieren kunnen zich niet realiseren, enkel ervaren

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:50

Paardenfan25 schreef:
ikke schreef:
Dan wordt het paard een bedreigde diersoort die in dierentuinen gefokt gaat worden om te behouden voor het nageslacht.

Hier zal ik het maar bij laten; dit kleurloze zwart-wit-denken is aan mij niet besteed, daar ben ik waarschijnlijk te dom voor of zo......


Ik denk dat sommige dieren in dierentuinen slechter af zijn dan paarden bij mensen thuis met alle ruimte. Laten uitsterven is uiteraard ook een optie, waarom niet?
Voorlopig zorg ik er maar voor dat mijn dieren geen ongemak, stress, pijn, honger of dorst ervaren.
Het eerder genoemde argument dat wij loonslaven zijn (of iets in die trant) klopt wel (en sommigen lijden hieronder), maar wij kunnen hier nog over nadenken hoe deze situatie te verbeteren. Ook weten wij dat we met wat uurtjes voor de baas een fijn leven voor onszelf kunnen regelen. Dieren kunnen zich niet realiseren, enkel ervaren

Mijn paard kan perfect aangeven dat het d'r niet zint, kwam mijn bijrijdster achter......

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:58

Mindim schreef:
Mars schreef:
Compleet andere dieren en andere context.

Principe is echter hetzelfde :)


Vind jiij.
Je kunt vlees eten en toch om paardenwelzijn geven. Dierenwelzijn verbeteren kan namelijk prima in stapjes, niet elk onderwerp hoeft meteen richting veganisme getrokken te worden.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:03

Ik denk dat sommige dieren in dierentuinen slechter af zijn dan paarden bij mensen thuis met alle ruimte. Laten uitsterven is uiteraard ook een optie, waarom niet?
Voorlopig zorg ik er maar voor dat mijn dieren geen ongemak, stress, pijn, honger of dorst ervaren.
Het eerder genoemde argument dat wij loonslaven zijn (of iets in die trant) klopt wel (en sommigen lijden hieronder), maar wij kunnen hier nog over nadenken hoe deze situatie te verbeteren. Ook weten wij dat we met wat uurtjes voor de baas een fijn leven voor onszelf kunnen regelen. Dieren kunnen zich niet realiseren, enkel ervaren
[/quote]
Mijn paard kan perfect aangeven dat het d'r niet zint, kwam mijn bijrijdster achter......[/quote]

Maar dat is een reactie op ongemak.
Mijn welsh haat het als ik zijn heus met zonnebrand insmeer.. Hij snapt niet dat hij pijn krijgt als hij zo in de zon loopt. Hij heeft overigens schaduw, naar prefereert de zon

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:06

ik denk ook dat er gekeken moet worden naar het oogpunt van het paard zelf. Voor het paard zelf heeft het ook juist heel veel voordelen gehad om met de mens te gaan samenwerken. Ook lang niet elk paardenras heeft dit gedaan (de ontembare rassen) welke ook in veel mindere aantallen aanwezig zijn in de wereld.
Ik denk dat paarden in de wilde natuur het vele malen zwaarder hebben dan onze huis tuin en keukenpaarden en dat zij echt niet persé zouden willen ruilen. De natuur is keihard, meedogenloos en heeft vele gevaren. Wel vind ik dat onze gebruikspaarden een zo'n natuurlijk mogelijke manier gehouden dienen te worden om zich gelukkig te kunnen voelen. Zoals een bokker eerder al zei het lijkt mij eerder een symbiotisch samenleven van paard en mens. Waarvoor ieder idd wat moet geven maar wat het paard ook veel winst oplevert. (dat geldt uiteraard alleen als er respectvol wordt omgegaan, en rekening gehouden wordt met de natuurlijke behoeftes van het dier)

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:20

Maar ikke, waar zie jij kleurloos zwartwit denken? Ik zie juist een topic waarin veel word nagedacht en theorieën worden gedeeld, maar waar men ook vrij is om z'n eigen invulling te geven. Het is een enorm gevoelig onderwerp en ik snap dat het verleidelijk is om de deur dicht te gooien, maar laten we juist de deur ten minste op een kiertje houden. :D