Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14809
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:58

Dan gebruik ik dus geweld bij mijn pony. Soms heeft hij dat nodig.

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:01

Ygritte schreef:
Echter heb ik, en anderen die hier discussieren, het vaak niet over individuele gevallen en individuele paard-mens banden, maar over het instituut als geheel, en de normalisatie van bepaalde patronen, waaronder dwang en gewoonten die schadelijk zijn voor paarden en die paarden toch ondergaan.

En toch vind ik dit een hele lastige want ben misschien klinkt het heel hypocriet want met de normalisatie van dwang en schadelijke patronen ben ik het ook niet eens. Dus helaas vind ik in veel gevallen paardrijden ook niet "paardvriendelijk". En ben ik het met heel veel van wat jij zegt eens.
Toch rij/reed ik wel (op mijn paard nu dus niet) maar ik probeer dat heel bewust en paardvriendelijk te doen. Rekening houdend met ieder paard als individu.
En het is een ander topic maar als je dan leest dat het NK springen dit weekend "gewoon" doorgaat wordt ik weer verdrietig. Dat is voor mij een weer voorbeeld van "het instituut" waar ik tegen ben.
En als instructeur kom ik dus ook op plekken (niet veel want mijn website is best duidelijk) waar ik niet pas met mijn visie.
Laatst bijgewerkt door jetm op 06-08-20 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:05

brokjes schreef:
elnienjo schreef:
Waarom zouden paarden niets hoeven doen voor hun onderhoud? De meesten hoeven minder uur per dag te werken dan de mens.
Ook andere huisdieren zijn er alleen omdat de mens er iets voor terugkrijgt. Die hond moet ook dagelijks mee op wandeling of op agilitytraining.

Waarom zouden paarden wel iets moeten doen voor hun onderhoud? Ze zijn toch afhankelijk van hun verzorging door de mens? Moeten baby's ook iets doen voor hun onderhoud?

Een veulen hoeft net als een baby nog niets. Maar een mensenkind wordt met 4 jaar ook naar school geschopt voor meer uren per dag dan dat een gemiddeld paard moet werken.

Dieren zijn er nu eenmaal voor de mens. Ik las een reactie die het over verkrachting had. Tja, ook met honden, koeien, varkens etc wordt gefokt. Of met zeldzame dierentuindieren. Dieren staan nu eenmaal lager in rangorde dan de mens.

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:06

brokjes schreef:
Doorslaan in gelijkheid tussen diergroepen? Kan je daar ooit in doorslaan? (Mens ook gezien als dier in deze).

Op de eerste plaats brokjes is het heel belangrijk in deze discussie om de verschillen tussen mensen en dieren te onderkennen. Het dier heeft zijn instinct en zijn groepsziel. De mens heeft instinct/ groepsziel maar ook zijn individuele biografie en zijn IK. De mens is daardoor NIET superieur aan het dier,maar heeft wel een wezensdeel extra!!!!
JUIST vanwege dat verschil neemt de mens een grote verantwoordelijkheid op als hij het dier in zijn leefwereld haalt. Of houdend bij dit topic als hij of zij een paard cq paarden heeft. Juist omdat de mens iets meer mogelijkheden heeft gezien zijn ontwikkeling als het paard, hoort hij zijn verantwoordelijkheid te nemen (lees hiervoor ook "le petit prince" waarin dit prachtig verwoord wordt) .
Daarom was de vraag van IKKE wel een goede als hij het heeft over wel of geen kind hebben. Bij kinderen is het nl ook, dat zij vaak niet kunnen overzien hetgeen hun handelen veroorzaakt, cq dat ze leren moeten "beschaafde vriendelijke " mensen te worden ipv egoïstische wezentjes die alles naar zich toe graaien. Dat heet opvoeding, en hoe fijner en beter de opvoeding, hoe fijner en leuker de mensen die uit kinderen komen.
Zo ook met een paard. De mens hoort een paard "te lezen", want je mag niet van het paard verwachten dat deze "de mens leest". Dus iedereen die een paard cq paarden heeft hoort daar correct mee om te gaan, liefdevol en consequent zodat het paard alle kansen krijgt om gelukkig te zijn en te begrijpen wat het samen zijn met zijn mens inhoudt.


Ygritte schreef:
Je lijkt dat op te nemen als een persoonlijke aanval, dat ik nu tegen jou zeg: je doet het fout, houd op, arme paardjes, mishandelaar! Maar dat is helemaal niet zo. Ik zeg enkel dat ik voor mezelf paardrijden niet verantwoord vind. Maar ieder moet natuurlijk die keuze zelf maken, en hangt misschien ook af van ieders individuele mogelijkheden en individuele paard-mens paren.

Omdat je mij quote ga ik ervan uit dat je het tegen mij hebt. Ik zie jouw berichten absoluut niet als een PA (persoonlijke aanval). Eigenlijk totaal niet. Ik laat je alleen zien adh van mijn ervaringen hoe ik er tegen aan kijk en dat is dus anders.

Mensen kunnen heel naar zijn voor mensen en voor dieren iets dat absoluut niet OK is. Ik heb ooit iemand laten diskwalificeren die zijn paard na springwedstrijd afrostte. Dat is walgelijk en mag niet. Dus moven met die gast (netjes geformuleerd hé _O- )! En zo geschiede....
Zo ook een jong meisje heel duidelijk aangesproken ooit op haar gedrag tijdens het inrijden voor de wedstrijd. Tjonge tjonge, daar lusten de honden geen brood van, en iedereen deed of er niets ad hand was, behalve ik. Want ik hou daar niet van, het zo schelden op je paard, op je ouders en slaan omdat paard niet doet wat je wil en totaal over de mik is. Alle paarden in de inrij ring gingen er van over de mik, inclusief die van mij. Dus ingegrepen, want dan heb je ook een kwade aan mij en het schaapje (jong grietje) liefdevol maar heel duidelijk gezegd wat ik er van vond waar haar ouders bij waren→ mooi leermoment voor haar :)) .
MAAR in mijn leven heb ik dat slechte omgaan met paarden, nog maar heel erg weinig gezien. ik heb vooral veel liefdevolle mensen met hun paarden bezig gezien, nu en in het verleden, vandaar mijn reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:07

@elnienjo, waarom staan dieren lager in de rangorde dan de mens?

Anoniem

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:10

@pien, over het extra wezensdeel en de verantwoordelijkheid die daar bij komt kijken tegenover dieren, paarden ben ik het met je eens. Maar dat extra wezensdeel en die verantwoordelijkheid kun je ook juist nemen door geen dieren te (laten) fokken voor voor eigen gebruik.

Ik zal later vanavond nog even verder lezen en posten.

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:13

brokjes schreef:
@elnienjo, waarom staan dieren lager in de rangorde dan de mens?


Als je mijn post hebt gelezen→ jajaja ik ben elnienjo niet, dan kun je lezen waarin mens en dier verschilt. Dat heeft niets te maken met hoger of lager maar met anders. JUIST door het erkennen van dit verschil, kun je als mens je verantwoordelijkheid nemen en het paard geven wat het nodig heeft. Dan vermenselijk je een paard niet, dan voel je jezelf niet superieur, maar dan begrijp je dat het paard anders is en pas je daarop je omgang met het paard op aan.

Door paarden en mensen als wezens te zien die het zelfde zijn dan sla je de plank in het omgaan met hen , in mijn ogen, heel erg mis. Daarmee doe je vooral je paarden te kort en daarmee dus ook je zelf.

Citaat:
@pien, over het extra wezensdeel en de verantwoordelijkheid die daar bij komt kijken tegenover dieren, paarden ben ik het met je eens. Maar dat extra wezensdeel en die verantwoordelijkheid kun je ook juist nemen door geen dieren te (laten) fokken voor voor eigen gebruik.
Tuurlijk, dat is ook jouw keuze die goed is voor jou en bij jouw past. Niets mis mee :)* Eigenlijk kun je met die keuze ook niet de mist in gaan met het omgaan met dieren. Dat is een feit.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:14

Ygritte schreef:
Nikass schreef:
Dit heeft weinig te maken met het rijden an sich.


Hier ben ik het dan weer mee oneens.

Als de meerderheid van ruiters, waaronder veel op bokt, toch dingen zeggen als "pak 'm aan", 'doe niet koetsjie-koetsjie maar wees duidelijk", "hij voelt het niet hoor, doe maar eens harder/duidelijker", dan denk ik dat de praktijk van dwang met geweld (hetzij niet meteen het "ik trap mijn paard helemaal in elkaar" geweld, maar het "ik geef een tik of klap als een paard de verkeerde kant op loopt") toch erg verbonden is met het concept "paardrijden".

Rijden zonder dergelijke dwang kan bijna niet. Een paard inrijden zonder dat je hem bedwingt en ongemakkelijke dingen laat ondergaan kan ook bijna niet, en ik heb meerdere paarden van zeer dichtbij ingereden zien worden. Paarden die bijvoorbeeld de eerste paar keer de neiging hebben weg te schieten en dan toch flink aangezet worden tot (hard) lopen of paarden die opkomen en dan een flinke tik krijgen. Paarden die ineens harder lopen als er een zweepje opgepakt wordt. Het zweepje wordt misschien niet gebruikt, maar het paard legt wel degelijk de associatie met slaan blijkbaar, en die associate (die ik angst zou noemen, of: vermijden van pijn) zorgt er voor dat het paard wel degelijk doorloopt.

Natuurlijk zien ruiters zichzelf niet als geweldenaars en zal de gemiddelde ruiter echt absoluut geen paard afrossen, maar het geweld lijkt wel verweven met de praktijk op allerlei kleine manieren. Duwen, trekken, tikken is genormaliseerd in het paardrijden en paardenhouden, in zoverre dat het veel ruiters denk ik niet eens meer opvalt.

Bij honden en katten zie ik dit (veel) minder. Natuurlijk zijn daar ook eigenaren die wel slaan en die ook in de competitie niet vies zijn van pijnprikkels gebruiken, maar de hondensport op zichzelf is natuurlijk wel een veel kleinere groep dan de paardensport bij paarden. Bij de meeste honden zie ik geen genormaliseerd geweld. Genormaliseerde verwaarlozing, ja (waar de gemiddelde eigenaar het misschien helemaal prima vind een hond jarenlang weinig uit te laten, zwaar overgewicht te geven, of weinig contact met soortgenoten). Maar geweld? Nee, dat is echt niet genormaliseerd voor de gemiddelde huishond denk ik. Het gemiddelde paard krijgt op een dag denk ik (veel) meer duwen, tikken, en petsen dan de gemiddelde hond.

Hoe dat komt? Honden zijn denk ik sowieso makkelijker zonder gevaar voor mensen te handhaven (kleiner, minder gevaar dat ze bijv. over je heen lopen en op die manier fysiek pijn doen). Mensen die honden houden hebben minder snel ook een competitie-element dan mensen die paarden houden, want een paard is nou eenmaal zo duur dat het voor velen toch een sport is (met een competitie-element) dan een gezelschapsdier. En uit die competitie komt inderdaad sneller accepteren van stress en geweld om TOCH dat beetje extra uit de prestatie te halen.

Wat misschien ook helpt: honden hebben tienduizenden jaren voorsprong op paarden als het gaat om domesticatie, wonen bij mensen in huis, en worden door velen echt gezien als een gezinslid en huisgenoot. Voor velen zijn paarden toch meer een sport-investering of een hobby-element (zoals iemand hier oneerbiedig zei, een tennisracket) dan een gezinslid, dus emotioneel zal de grens naar geweld ook sneller bereikt zijn dan bij een geliefd gezinslid.

En daarbij: paarden zijn van oudsher echt gebruiksdieren, zoals veel vee. Ik denk dus dat mensen, bewust of onbewust, paarden sneller zien als een groter, logger voorwerp zoals een motor, en meer zoals veel mensen koeien zien. Ook daar hebben mensen vaak minder een emotionele band en connectie mee zoals met een hond, en er wordt vaak gedacht dat koeien en varkens bijvoorbeeld een minder gevoelsleven of mindere intelligentie hebben dan honden of katten. Ik denk wel dat dit voor veel mensen niet bewust is en dat het wel degelijk een aangeleerd patroon is wat normaal gevonden wordt in de paardenwereld, dat slaan en trekken. :j

"Hij voelt het niet, kan wel harder!" heb ik trouwens vooral op maneges gehoord. Ik heb op drie maneges gereden als kind en jongvolwassene, en dit was een kreet die ik echt vaak hoorde. Dan kun je zeggen "Tja, een manege, dat is zo'n specifieke omgeving.." maar het feit wil dat de meeste mensen leren rijden op maneges, en dat de manege dan juist zo'n plek is waar mensen de attitude tegenover rijden en paarden leren en aanleren.

Bij 'eigen' paarden zal een instructeur misschien minder snel zeggen "hij voelt het niet, harder!", misschien omdat dat toch een meer emotionele band met het dier is dan op een manege, maar daar hoorde ik wel dingen als "Wees streng!" "Wees duidelijk!" "Geef hem meteen een tik, actiereactie!", "Laat hem er niet mee wegkomen!"


Ik heb niet gezegd dat paardrijden zonder dRang (geen dWang) mogelijk is, maar "een paar ferme tikken voor de sprong" is geen uitspraak van een professionele springruiter. Dat gaat echt anders.

Wat honden betreft: ik herhaal mezelf maar even: hoe "leert" het gros van de mensen dat de hond niet aan de lijn trekt? (al dan niet met resultaat), hoeveel honden liggen elke nacht 8 uur lang opgesloten in een kooi? Hoeveel honden lopen nooit los? Hoeveel honden krijgen commando's toegeschreeuwd alsof ze doof zijn? Hoeveel honden vervelen zich dagelijks een slag in de rondte?
Is dat allemaal minder erg dan dat er iemand op je rug zit terwijl je dat fysiek makkelijk aankunt?
Paardrijden an sich heeft niets met slaan en trekken te maken. Weet je wat mijn vriend het ergste vond? Al die paarden die door de zg "vriendelijke" aanpak compleet onhandelbaar waren geworden, die hij dan weer in het gareel mocht zien te krijgen. Verpest door gebrek aan leiding, duidelijkheid en consequentie. Omdat alles "vriendelijk gevraagd" moest worden.

Katten hebben denk ik een redelijk uitzonderlijk luxe bestaan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-08-20 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:14

jetm schreef:
Ygritte schreef:
Echter heb ik, en anderen die hier discussieren, het vaak niet over individuele gevallen en individuele paard-mens banden, maar over het instituut als geheel, en de normalisatie van bepaalde patronen, waaronder dwang en gewoonten die schadelijk zijn voor paarden en die paarden toch ondergaan.

En toch vind ik dit een hele lastige want ben misschien klinkt het heel hypocriet want met het instituut als geheel en de normalisatie van dwang en schadelijke patronen ben ik het ook niet mee eens. Dus helaas vind ik in veel gevallen paardrijden ook niet "paardvriendelijk". En ben ik het met heel veel van wat jij zegt eens.
Toch rij/reed ik wel (op mijn paard nu dus niet) maar ik probeer dat heel bewust en paardvriendelijk te doen. Rekening houdend met ieder paard als individu.
En het is een ander topic maar als je dan leest dat het NK springen dit weekend "gewoon" doorgaat wordt ik weer verdrietig. Dat is voor mij een weer voorbeeld van "het instituut" waar ik tegen ben.
En als instructeur kom ik dus ook op plekken (niet veel want mijn website is best duidelijk) waar ik niet pas met mijn visie.


Maar mensen zijn denk ik in alle mate meer of minder "hypocriet". Bijna niemand is echt van 100% onbesproken, ondubbelzinnig gedrag, en het altijd volgen van zijn/haar idealen.

Zo eet ik, zoals ik aan begin van het topic zei, nog steeds af en toe zuivel ondanks dat ik de bio-industrie en de zuivel-industrie ethisch verwerpelijk vind.

Het punt is: erover nadenken, praten, en ook: elk punt waarop je WEL bij je idealen staat en een verschil maakt, dat helpt wel degelijk. Dus wees ook lief voor jezelf! :)

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:16

Nikass schreef:
Katten hebben denk ik een redelijk uitzonderlijk luxe bestaan.
klopt, katten hebben mensen en mensen hebben honden en paarden. Dat is een belangrijk verschil.
In mijn tuin van de gîte komen drie katten (vanuit de buurt) die de tuin als die van hen zien _O- . Ik vind het goed, behalve als ik er ben dan laten ze de broedende vogels met rust want dat doen ze maar in hun eigen tuin.

josien_m_
Berichten: 2442
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:18

Ik denk dat de stelling: een mens heeft net iets meer, een ik, niet langer houdbaar is! Van steeds meer dieren wordt ontdekt dat ze ook een ik hebben, bewustzijn van hun unieke zelf naast dat groepsbewustzijn wat wij mensen gelukkig ook hebben. Laatst een artikel over orca's en dolfijnen dat zij zichzelf een naam geven en die dus herkennen. Wanneer zij ergens op de oceaan een dier ontmoeten met dezelfde naam worden ze opgewonden en blijven communiceren met elkaar. Dat zou je toch haast niet kunnen bevatten? Hoe zou mijn paard zichzelf eigenlijk noemen :) ?
Mar we zijn niet gelijk, ieder dier is anders, heeft iets andere belangen, iets anders nodig voor een zinvol of prettig leven. Daarvoor ben je paard of mens of orca.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 06-08-20 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:19

brokjes schreef:
@ikke, dat geweld alleen voorkomt bij een handjevol ruiters is echt een misvatting. En wat is geweld? Voor mij is dat niet enkel een bit door de mond heen trekken of met sporen rijden tot het bloedt. Dat dat geweld is, mogen duidelijk zijn.
Maar geweld kan ook metaal zijn, of gewoon kleiner fysiek geweld. Ik heb ontzettend veel dwang gezien bij paarden. Dwang vind ik ook geweld. Dit kan al zo klein zijn als uit de wei halen en daarmee trekjes geven aan het halster. Paard wilt niet, maar moet toch. Dat is dwang, dat is geweld.

Nee dat is opvoeding. Iets wat tegenwoordig ook bijna niet meer aan kinderen wordt gegeven. Als kind wil je ook vaak dingen niet, moet je die dan ook maar de vrijheid geven niet op te ruimen, niet naar school te gaan, niet hun tanden te poetsen, niet op tijd naar bed te gaan?

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:23

josien_m_ schreef:
Ik denk dat de stelling: een mens heeft net iets meer, een ik, niet langer houdbaar is! Van steeds meer dieren wordt ontdekt dat ze ook een ik hebben, bewustzijn van hun unieke zelf naast dat groepsbewustzijn wat wij mensen gelukkig ook hebben. Laatst een artikel over orca's en dolfijnen dat zij zichzelf een naam geven en die dus herkennen. Wanneer zij ergens op de oceaan een dier ontmoeten met dezelfde naam worden ze opgewonden en blijven communiceren met elkaar. Dat zou je toch haast niet kunnen bevatten? Hoe zou mijn paard zichzelf eigenlijk noemen :) ?
Mar we zijn niet gelijk, ieder dier is anders, heeft iets andere belangen, iets anders nodig voor een zinvol of prettig leven. Daarvoor ben je paard of mens of orca.


Dat klopt, maar een dier heeft geen eigen biografie zoals mensen die hebben. Een dier leeft in de groep . En mensen doen dat ook, maar op een andere manier. Misschien dat daarom de mens zo walchelijk kan zijn vanwege dat "ik". Dat verschil onderkennen is heel belangrijk on het dier te geven wat het nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-20 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:24

elnienjo schreef:
brokjes schreef:
@ikke, dat geweld alleen voorkomt bij een handjevol ruiters is echt een misvatting. En wat is geweld? Voor mij is dat niet enkel een bit door de mond heen trekken of met sporen rijden tot het bloedt. Dat dat geweld is, mogen duidelijk zijn.
Maar geweld kan ook metaal zijn, of gewoon kleiner fysiek geweld. Ik heb ontzettend veel dwang gezien bij paarden. Dwang vind ik ook geweld. Dit kan al zo klein zijn als uit de wei halen en daarmee trekjes geven aan het halster. Paard wilt niet, maar moet toch. Dat is dwang, dat is geweld.

Nee dat is opvoeding. Iets wat tegenwoordig ook bijna niet meer aan kinderen wordt gegeven. Als kind wil je ook vaak dingen niet, moet je die dan ook maar de vrijheid geven niet op te ruimen, niet naar school te gaan, niet hun tanden te poetsen, niet op tijd naar bed te gaan?

Nogmaals, in het belang van het dier kunnen veel dingen wel, zie mijn vorige post. Dit geldt wat mij betreft ook voor kinderen.
Maar een paard/hond/kind in het belang van jezelf iets laten doen, daar wringt voor mij dus de schoen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:27

brokjes schreef:
@elnienjo, waarom staan dieren lager in de rangorde dan de mens?

Wat denk je zelf? De mens is so far het enige zoogdier met een vorm van bewustzijn die niet bij dieren aanwezig is. Ook dieren zijn niet gelijkwaardig, je hebt roofdieren en prooidieren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:30

brokjes schreef:
Nogmaals, in het belang van het dier kunnen veel dingen wel, zie mijn vorige post. Dit geldt wat mij betreft ook voor kinderen.
Maar een paard/hond/kind in het belang van jezelf iets laten doen, daar wringt voor mij dus de schoen.

Je kind naar school doen is ook eigenbelang. Het kind zou zomaar veel gelukkiger kunnen zijn thuis. Het kind is in de eerste plaats ook 'gefokt' omdat men er zelf plezier van denkt te hebben.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:36

pien_2010 schreef:
josien_m_ schreef:
Ik denk dat de stelling: een mens heeft net iets meer, een ik, niet langer houdbaar is! Van steeds meer dieren wordt ontdekt dat ze ook een ik hebben, bewustzijn van hun unieke zelf naast dat groepsbewustzijn wat wij mensen gelukkig ook hebben. Laatst een artikel over orca's en dolfijnen dat zij zichzelf een naam geven en die dus herkennen. Wanneer zij ergens op de oceaan een dier ontmoeten met dezelfde naam worden ze opgewonden en blijven communiceren met elkaar. Dat zou je toch haast niet kunnen bevatten? Hoe zou mijn paard zichzelf eigenlijk noemen :) ?
Mar we zijn niet gelijk, ieder dier is anders, heeft iets andere belangen, iets anders nodig voor een zinvol of prettig leven. Daarvoor ben je paard of mens of orca.


Dat klopt, maar een dier heeft geen eigen biografie zoals mensen die hebben. Een dier leeft in de groep . En mensen doen dat ook, maar op een andere manier. Misschien dat daarom de mens zo walchelijk kan zijn vanwege dat "ik". Dat verschil onderkennen is heel belangrijk on het dier te geven wat het nodig heeft.


Dit is natuurlijk niet zo voor alle dieren. Chimpanzees, orcas, en dolfijnen lijken wel degelijk episodisch geheugen te hebben (episodisch geheugen is het onthouden van gebeurtenissen in iemands leven, oftewel de "biografie").

Zo is er een gorilla in gevangenschap die gebarentaal leerde, en jaren later kon vertellen over hoe hij uit het wild gehaald was door stropers.

Het is simpelweg niet mogelijk om van veel dieren te weten wat zij precies hebben qua episodisch geheugen en zelfbewustzijn. Er zijn katten en honden die zichzelf in de spiegel herkennen, en die complexe emoties zoals jaloezie lijken te kunnen voelen, of egoistisch kunnen zijn (zoals een aapje dat bijvoorbeeld boos wordt als een groepsgenoot een lekkerdere snack krijgt).

Dat maakt het wel lastiger om te beweren dat mensen exceptioneel zijn, of uniek zijn, en daarom beter zijn. Het is dus niet zo dat mensen uniek zijn omdat mensen uniek een zelfbewustzijn, of een "ik" gevoel hebben die dieren niet (kunnen) hebben. Ook pijn, lijden, en verdriet lijken dieren te kunnen voelen en ervaren. Je weet natuurlijk nooit 100% zeker wat en hoe dieren dingen voelen en ervaren, maar er zijn zeer sterke aanwijzingen dat dit zo is.

Natuurlijk is het wel zo dat mensen een complexe samenleving hebben, en over het algemeen meer over een complexe toekomst denken. Het interessante is dan: maakt ons dit automatisch de rechtmatigen om te bepalen wat goed is voor andere wezens? Of geeft dit ons het recht op het gebruik van andere wezens voor ons eigen plezier? Ikzelf denk dat laatste in elk geval van niet.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 06-08-20 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_
Berichten: 2442
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:37

pien_2010 schreef:
Dat klopt, maar een dier heeft geen eigen biografie zoals mensen die hebben. Een dier leeft in de groep . En mensen doen dat ook, maar op een andere manier. Misschien dat daarom de mens zo walchelijk kan zijn vanwege dat "ik". Dat verschil onderkennen is heel belangrijk on het dier te geven wat het nodig heeft.


Dat weten we niet, dat kunnen we niet weten. Dat bedenken we. Ik weet het natuurlijk ook niet, maar wil het ook niet terzijde schuiven.

Een voorbeeld van het denken over de rechten van mededieren en hun mogelijke vermogens: https://www.villamedia.nl/artikel/ook-i ... ie-van-aap

O ja, Ygritte, die voorbeelden had ik even niet aan gedacht! dank.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:42

Brokjes dan kom je dus eerst op de vraag wat is in wiens belang?
En wat mag dan nog wel in belang van het dier en wat niet? En is daar één lijn in te trekken of is dat per dier verschillend?
Ik denk dat jij in dit topic ethiek probeert te reduceren tot een zwart/wit goed of kwaad verhaal. En zo werkt het niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:51

Ygritte schreef:
Dat maakt het wel lastiger om te beweren dat mensen exceptioneel zijn, of uniek zijn, en daarom beter zijn. Het is dus niet zo dat mensen uniek zijn omdat mensen uniek een zelfbewustzijn, of een "ik" gevoel hebben die dieren niet (kunnen) hebben. Ook pijn, lijden, en verdriet lijken dieren te kunnen voelen en ervaren. Je weet natuurlijk nooit 100% zeker wat en hoe dieren dingen voelen en ervaren, maar er zijn zeer sterke aanwijzingen dat dit zo is.

Natuurlijk is het wel zo dat mensen een complexe samenleving hebben, en over het algemeen meer over een complexe toekomst denken. Het interessante is dan: maakt ons dit automatisch de rechtmatigen om te bepalen wat goed is voor andere wezens? Of geeft dit ons het recht op het gebruik van andere wezens voor ons eigen plezier? Ikzelf denk dat laatste in elk geval van niet.

Geen enkel ander dier is qua bewustzijn in staat een organisatie zoals de mensheid op te zetten en andere diersoorten in te zetten voor hun eigen belang. Daarin is de mensheid uniek. Dat wil niet zeggen beter, maar wij hebben meer mogelijkheden en die benutten wij maximaal.
Wie weet hebben ze over een aantal eeuwen wel mechanische paarden voor de sport, maar of het daar leuker door wordt? Het is juist de interactie met 'n dier dat paardensport een uniek karakter geeft. Met 'n paard heb je als ruiter een hechtere band dan met welk ander (huis)dier ook, omdat je ook samen sport en een team bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:58

Nikass schreef:
Brokjes dan kom je dus eerst op de vraag wat is in wiens belang?
En wat mag dan nog wel in belang van het dier en wat niet? En is daar één lijn in te trekken of is dat per dier verschillend?
Ik denk dat jij in dit topic ethiek probeert te reduceren tot een zwart/wit goed of kwaad verhaal. En zo werkt het niet.

Klopt! Daar is zeker één lijn in te trekken, want de vraag: is het (wat ik als mens wil doen) in het belang van het dier? Is altijd te beantwoorden met ja of nee.
Ethiek is inderdaad complexer en niet zo zwart wit.

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:03

Citaat:
Dat weten we niet, dat kunnen we niet weten. Dat bedenken we. Ik weet het natuurlijk ook niet, maar wil het ook niet terzijde schuiven.
dat weten we wel, want dat kun je waarnemen.
Kijk maar een groot gezin. Al die kinderen zwermen ooit uit en gaan elk totaal ander vak doen, anders leven etc. De een in een huis, de ander maakt een wereldreis etc. Paarden hebben die keuze niet en de wilde paarden leven id groep een soortgelijk leven en de paarden bij de mens gaan waar hun mens gaat maar verder leven zij ook in de paddock weiland etc.
IK kan zeggen tegen mijn morgen ga ik daar leven.
Een paard zal dat nooit doen want kan dat niet doen. Die maakt morgen niet het hek open en vertrekt.

Eens met je dat paarden een eigen temperament hebben en dat ze een eigen groepsdynamiek hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:03

Ygritte schreef:
Natuurlijk is het wel zo dat mensen een complexe samenleving hebben, en over het algemeen meer over een complexe toekomst denken. Het interessante is dan: maakt ons dit automatisch de rechtmatigen om te bepalen wat goed is voor andere wezens? Of geeft dit ons het recht op het gebruik van andere wezens voor ons eigen plezier? Ikzelf denk dat laatste in elk geval van niet.

Eens, en ook met Josien.
Ik ga ook de artikelen lezen, interessant.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:04

Wij zijn anders niets meer of minder dan recht oplopende apen. Dus ik denk inderdaad dat wij ook gewoon dieren zijn. Het ergste diersoort wel te verstaan. Want ja als er iets zou mogen uitsterven dan is het de mens wel. Veel beter voor de planeet en voor de rest van het leven op de planeet.

En dan kan je denken of zeggen, verbeter de wereld, begin bij jezelf }> , maar zo werkt het helaas bij mij dan weer net niet.

Dus ik leef toch ook gewoon mijn eigen egocentrische leventje en dat is voor mij inderdaad met andere diersoorten waar ik voorkeur voor heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:07

pien_2010 schreef:
Citaat:
Dat weten we niet, dat kunnen we niet weten. Dat bedenken we. Ik weet het natuurlijk ook niet, maar wil het ook niet terzijde schuiven.
dat weten we wel, want dat kun je waarnemen.
Kijk maar een groot gezin. Al die kinderen zwermen ooit uit en gaan elk totaal ander vak doen, anders leven etc. De een in een huis, de ander maakt een wereldreis etc. Paarden hebben die keuze niet en de wilde paarden leven id groep een soortgelijk leven en de paarden bij de mens gaan waar hun mens gaat maar verder leven zij ook in de paddock weiland etc.
IK kan zeggen tegen mijn morgen ga ik daar leven.
Een paard zal dat nooit doen want kan dat niet doen. Die maakt morgen niet het hek open en vertrekt.

Eens met je dat paarden een eigen temperament hebben en dat ze een eigen groepsdynamiek hebben.

Maar we hebben paarden ook veel vrijheid afgenomen.
Ik denk dat paarden zeker individuele keuzes kunnen maken, maar veel keuzevrijheid is door ons afgenomen.