pony wordt sterk aan een kant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

pony wordt sterk aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 14:06

Hallo allemaal,

Ik loop de laatste paar weken met rijden tegen een probleem aan en ik hoop dat jullie wat tips hebben of weten wat ik kan doen. De laatste paar weken is mijn pony eigenlijk aan het begin van elke training heel erg slecht aan mijn been en heel erg sterk. Hij heeft dit altijd al wel een beetje gehad, maar de laatste paar weken is dit wel heel erg geworden. Na ongeveer 10/15 minuten is het al minder en gaat het steeds beter, maar de volgende dag kan ik gewoon weer opnieuw beginnen. Ook wordt hij heel sterk aan een kant en kan ik bijvoorbeeld heel lastig stelling vragen of wat kleinere voltes rijden. Het voelt net of hij zijn hele hoofd op slot zet.

Nou begin ik mij af te vragen of dit aan het bit kan liggen. Ik rijd nu met een dubbelgebroken bustrens en daar rijd ik al jaren mee en dat ging eigenlijk altijd prima. Kan het zijn dat een pony ineens anders op een bit kan reageren? Is het goed om een keer een ander bit te proberen en welke zouden dan geschikt zijn?

Zelf dacht ik altijd dat hij sterk werd, doordat hij slecht aan mijn been was, maar ook al wordt dit beter blijft hij op een kant heel sterk. Nou is hij altijd aan het begin van de training wel een beetje slecht aan mijn been, maar ook dit wordt steeds erger. Ook wordt hij heel schrikkerig. Het is altijd al wel een pony geweest die alles eng vind en snel schrikt, maar ik merk dat als hij sterk begint te worden, hij ook schrikkeriger wordt. Als hij maar ontspant is er niets aan de hand, maar ontspannen vind hij dan lastig.

Nou is mijn vraag dus of het aan het bit zou liggen? of zou hij last hebben van zijn tanden? of is het gewoon een rijtechnisch iets wat aan mij zou kunnen liggen?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: pony wordt sterk aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:30

Zoek altijd eerst het probleem bij jezelf.
Hoe sluit je een training af? Mag hij met uitstappen om z'n dooie gemakkie rondsloffen of ben je dan nog steeds consequent met je been?Een paard gaat meestal verder zoals hij het afsloot (afgezien van loswerken).
Als hij sterk wordt, trek je dan terug of laat je los? Wat ik zou doen is hand ontspannen en naar voren rijden. Zelfde wanneer hij aan 1 kant vasthoudt, die hand los en been aan die kant er aan.

En tanden laten controleren en dergelijke is natuurlijk nooit verkeerd

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: pony wordt sterk aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 14:36

Ik probeer het altijd goed af te sluiten en stop pas met rijden als hij goed aan mijn been is, maar moet wel toegeven dat ik met uitstappen minder consequent ben en hem sneller gewoon laat rondsloffen. Dit ga ik zeker onthouden en er wat aan doen.

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: pony wordt sterk aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 14:46

Hij vind het ook vaak heel lastig om mijn hand te volgen. Hij kan prima in de aanleuning lopen en als hij ontspannen is en goed aan mijn been dan loopt hij super, maar nu hij zo sterk is loopt hij sommige stukken echt wel fijn, maar dan schrikt hij weer en sluit hij zich af en wordt hij weer sterk. Sommige stukken loopt hij echt heel fijn en ontspannen in de aanleuning, maar dan ineens wordt hij weer heel sterk. Vind dit zelf heel lastig, want dan schrikt hij weer. En aangezien hij dan zo sterk word kan ik ook geen stelling vragen en hem niet naar het enge laten kijken.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: pony wordt sterk aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:17

Moeilijk te beoordelen, maar schikachtig kan ook vluchtgedrag zijn om onder pijn uit te komen. Net als het sterk maken/niet willen buigen enz.

Ik zou eerst de tanden eens laten controleren door de tandarts.

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: pony wordt sterk aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 15:22

Ja misschien moeten we dat binnenkort maar eens doen om te kijken of er dan verbetering komt, bedankt.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:23

Dooddoener, maar zeker niet onbelangrijk: Heb je les?

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: pony wordt sterk aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 15:25

Ja ik krijg 1 keer per week les, maar door de coronatijd nu heb ik al een paar weken geen les meer gehad en dit gaat ook nog wel een paar weken duren. Maar normaal gesproken krijg ik 1 keer per week les.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:10

Ik begrijp het 'sterk worden' als gewicht geven op de teugel(s) en/of trekken.
Uiteraard kan het vele oorzaken hebben, maar zeker als je asymmetrie merkt, heeft het zin om over scheefheid na te denken. (Stelling gaat lastig, voltes, buiging, etc.)

Ik ben ik een fan van het gezegde 'alles wat hij vastpakt laat jij los' cq waar hij gewicht geeft 'laat je hem als het ware vallen'. (Als dressuurruiter wil ik een ontspannen paard en trekken werkt hartstikke contra productief.)

Stel de 'linkerteugel is de stugge teugel', dat wil zeggen dat het dier zijn gewicht niet gelijk over beide voorbenen verdeelt, maar meer gewicht op het linker voorbeen heeft. (Verticale balans, of disbalans, dwz teveel gewicht op links.)

Je begint direct na het opstappen met losstappen: lange teugel, graag voor het been en wellicht wat wendingen op zit en gewicht, dan neem dan de teugel in contact.
Verder doe of vraag je niets: zacht contact - houding van het paard is onbelangrijk;
blijf van de zware teugel af (...enkel het gewicht van het leer...) (erg belangrijk...!!!!)
zit op die kant waar het dier zijn gewicht niet plaatst (sommigen zeggen dat je precies in het midden moet zitten, anyway niet meegaan in zijn gewoonte 'daar moet gewicht heen') en
neem de lichte teugel - 1 gram is zat - in contact.
Mijn jonkie reageerde na 3 passen. Niet boos worden als het wat langer duurt.

Gewenste reacties: ten eerste halsstrekken.
Ten 2e: knabbelen op het bit.
Zeker het eerste halve uur lekker die hals laten strekken!
Geleidelijk aan laat je m minder diep komen, minder vaak volledig strekken - en het soepele dier 'trekt' zachtjes aan je hand. (Andermaal: grammetjes...!)

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf"). Je krijgt er de horizontale balans gewoon bij cadeau met wat geluk.
Voor een paard dat de afgelopen jaren anders is gereden is het wennen.
En je moet laten we zeggen 1000x herbeginnen, maar het is leuk en dankbaar (en de techniek kan lastig zijn: les dus na de lockdown.)

LauravdHam
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-20

Re: pony wordt sterk aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 09:32

Oké hier ga ik zeker mee aan de slag, heel erg bedankt

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:51

Misschien nog een kleine aanvulling op Janneke2. Zelf vind ik het altijd prettig om van zulke paarden weinig te vragen. Ik rijd dan praktisch de hele tijd voltes en variaties hiervan. Niet overvragen. Ik zet het paard dan op de volte en vraag steeds meer stelling en buiging. Op een gegeven moment zul je dan zien dat het paard het 'toch wel lekker' vindt om gewoon na te geven. En elk stapje vooruit krijgt altijd een beloning. Dus je vraagt gewoon vriendelijk naar binnen. Buitenteugel begrenst, binnenteugel nodigt uit, binnenbeen functioneert om de buiging in zijn lichaam te vragen, buitenbeen zorgt dat zijn achterhand op de volte blijft.

En dan geeft het niet als je hulpen overdreven duidelijk zijn om het zo maar te noemen. Normaal streef je ernaar dat anderen praktisch niet zien welke hulpen je geeft. Maar in zo'n geval is het (naar mijn mening) ook helemaal njet erg om bijvoorbeeld je binnenhand een stuk verder naar binnen te doen op de volte. Als het maar duidelijk is wat je van hem vraagt! En hiermee bedoel ik dus niet 'schoppen en trekken'. Duidelijk zijn kan ook met zachte hulpen.

Uit eigen ervaring merk ik dat dit erg goed kan helpen.

Echter wil ik toevoegen dat ik geen instructrice ben. Ik vind het leuk om je deze tip te geven. Maar loop je echt vast, ga dan verder met je eigen instructrice.

Succes!

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:28

Janneke2 schreef:
Ik begrijp het 'sterk worden' als gewicht geven op de teugel(s) en/of trekken.
Uiteraard kan het vele oorzaken hebben, maar zeker als je asymmetrie merkt, heeft het zin om over scheefheid na te denken. (Stelling gaat lastig, voltes, buiging, etc.)

Ik ben ik een fan van het gezegde 'alles wat hij vastpakt laat jij los' cq waar hij gewicht geeft 'laat je hem als het ware vallen'. (Als dressuurruiter wil ik een ontspannen paard en trekken werkt hartstikke contra productief.)

Stel de 'linkerteugel is de stugge teugel', dat wil zeggen dat het dier zijn gewicht niet gelijk over beide voorbenen verdeelt, maar meer gewicht op het linker voorbeen heeft. (Verticale balans, of disbalans, dwz teveel gewicht op links.)

Je begint direct na het opstappen met losstappen: lange teugel, graag voor het been en wellicht wat wendingen op zit en gewicht, dan neem dan de teugel in contact.
Verder doe of vraag je niets: zacht contact - houding van het paard is onbelangrijk;
blijf van de zware teugel af (...enkel het gewicht van het leer...) (erg belangrijk...!!!!)
zit op die kant waar het dier zijn gewicht niet plaatst (sommigen zeggen dat je precies in het midden moet zitten, anyway niet meegaan in zijn gewoonte 'daar moet gewicht heen') en
neem de lichte teugel - 1 gram is zat - in contact.
Mijn jonkie reageerde na 3 passen. Niet boos worden als het wat langer duurt.

Gewenste reacties: ten eerste halsstrekken.
Ten 2e: knabbelen op het bit.
Zeker het eerste halve uur lekker die hals laten strekken!
Geleidelijk aan laat je m minder diep komen, minder vaak volledig strekken - en het soepele dier 'trekt' zachtjes aan je hand. (Andermaal: grammetjes...!)

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf"). Je krijgt er de horizontale balans gewoon bij cadeau met wat geluk.
Voor een paard dat de afgelopen jaren anders is gereden is het wennen.
En je moet laten we zeggen 1000x herbeginnen, maar het is leuk en dankbaar (en de techniek kan lastig zijn: les dus na de lockdown.)


Amen! Helemaal mee eens.

Ben benieuwd hoe het nu met TS en haar paard gaat?