Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is het Z of hoger alleen haalbaar als je een hoge intelligentie hebt als ruiter?

- Ja
26 (6%)
- Nee
384 (93%)

Totaal aantal stemmen: 410


ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:51

Ik wou dat het zo was, als je in de Z bent zou ik verwachten dat je het hele paardenlichaam van onder tot boven begrijpt, en echt begrijpen ben je redelijk wat nodig. Puur het halen omdat je instructeur zegt dat je die hulp moet geven vind ik jammer.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:58

Om dat voldoende te kunnen begrijpen, voldoet een normale intelligentie.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:02

Ik denk dat een hoge intelligentie je kan beperken. Omdat een hoog is soms kan leiden tot alles willen beredeneren en ik geloof dat goed paardrijden vanuit gevoel gaat. Kennis is daarbij zeker nodig, maar bij eerst nadenken reageer je soms te laat. Ik denk persoonlijk dat een basisintelligentie qua kennis en gevoel de ideale mix is.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:07

Hoe zit het eigenlijk met de intelligentie van de dames en heren topruiters/-amazones?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:30

raket schreef:
Ik denk dat een hoge intelligentie je kan beperken. Omdat een hoog is soms kan leiden tot alles willen beredeneren en ik geloof dat goed paardrijden vanuit gevoel gaat. Kennis is daarbij zeker nodig, maar bij eerst nadenken reageer je soms te laat. Ik denk persoonlijk dat een basisintelligentie qua kennis en gevoel de ideale mix is.

Hier sluit ik me totaal bij aan.
Natuurlijk zal iemand die echt niets kan onthouden niet gemakkelijk verder komen.
Maar paardrijden is voor het grootste deel toch gevoel. En juist dat zie ik vaak gemist worden bij ruiters die niet verder komen.
Die kunnen heel mooi alle theorie oplepelen, maar kunnen deze niet omzetten bij het rijden.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:32

Absoluut niet waar. Er zijn diverse GP-ruiters met een heel normaal intellect (nivo mavo / lager beroepsonderwijs) die super goed kunnen africhten. Ik ken ook behoorlijk wat hoog begaafde mensen die totaal het gevoel niet hebben en het ook nooit zullen leren. Paardrijden gaat voor een deel om je eigen lichaam onder controle te krijgen, hard willen werken en veel herhalen. Daar heb je wel wat verstandelijk vermogen voor nodig, maar een IQ van >120 gaat je niet helpen.

Wat je wel ziet is dat de topruiters die zelfstandig met meerdere paarden GP rijden, in staat zijn om een succesvol bedrijf te managen en dat al heel veel jaren doen, vaak wat slimmer zijn dan gemiddeld. Denk aan Academy Bartels, Emmelie, DVB, de Glock jongens, Leunus / Laurens van Lieren, Isabell.

De eendags vliegen die toevallig eens een goed paard hebben en daarmee een poosje in de wereldtop rijden, maar daarnaast geen succesvolle business kunnen opbouwen zijn vaak niet de meest snuggere types. Vaak ook behoorlijk geholpen door geld van papa, mama of partner. Namen noemen is een beetje kinder achtig, die kan iedereen vast zelf bedenken.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:33

Er zijn trouwens maar weinig mensen zo dom dat ze niet de GP uit hun hoofd kunnen leren. Als je het echt wil... dan kan je dat wel leren.

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:39

Ik heb weleens gezegd inderdaad dat ik verschil zie van IQ en de gevolgen bij paarden houdende mensen.

Natuurlijk zegt IQ niets over talent, gevoel, inzet etc. Maar paardrijden is meer dan een proefje rijden. Leren hoe een paard in elkaar steekt, hoe je iets moet doen, waarom en wanneer vraagt wel wat kennis.

Je hebt wel mensen met een laag IQ die presteren en netjes rijden. Doen prima wat ze geleerd is en hebben misschien het gevoel gekregen om paarden te begrijpen en voelen. Maar het bellemert je ook om kritisch te zijn, zelf na te denken, oplossingen te zoeken etc.

Ook denk ik, maar dat is dus mijn mening, dat mensen eerder wat klakkeloos de kudde volgen. Juist omdat ze niet zelf op onderzoek gaan, niet weten waarom iets is etc. Ik zie dat vaak aan reacties op Bokt of fb als iets wordt bekritiseerd.

Om te presteren heb je ook een goed management nodig en zou het beter zijn als mensen zich meer kunnen verdiepen ipv de buren volgen of commerciele merken die dingen aansmeren bijv.

Maar mensen met een laag IQ kunnen ook erg veel gevoel hebben en absoluut hoog presteren. Ik denk alleen niet dat elke vorm van begeleiding daar dan bij past. Voor dat stuk ontwikkeling moeten ze wel de ruimte krijgen ipv het standaard riedeltje afwerken.

Mijn broer was zwaar gehandicapt, ging altijd mee en kwam zelf op een gehandicapte manege, waar ik ook de interactie altijd heb gezien. Soms is het heel bijzonder wat er tot stand kan komen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 17:40

Mizora schreef:
Als je 1 proef kan leren per wedstrijd, dus dan maar 1x rijden zo nodig, kan je z+ rijden.

Ik neig naar de ondergrens voor de meeste mensen te leggen bij vmbo-kader, waarvoor een richt-iq staat van 90+. Er zullen uitzonderingen zijn met een lager iq die wel die proeven consequent foutloos (qua route) kunnen neerzetten en zich dan ook nog op het rijden kunnen concentreren, maar ik verwacht dus wel dat het dan uitzonderingen worden.

Overigens had ik bij hoge intelligentie wel 120+ verwacht, niet 104+.


120 is idd hoge intelligentie! 104 is gemiddeld genomen. Klopt je hebt gelijk.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 17:42

Boras schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de intelligentie van de dames en heren topruiters/-amazones?


De hoog geclassificeerde ruiters die ik ken wisselt qua intelligentie heel erg. De ene heeft een universitaire opleiding gedaan, maar de andere heeft haar mbo behaald. Het wisselt heel erg. Deze ruiters hebben hun beroep ervan gemaakt.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 17:44

superpony schreef:
Ik heb weleens gezegd inderdaad dat ik verschil zie van IQ en de gevolgen bij paarden houdende mensen.

Natuurlijk zegt IQ niets over talent, gevoel, inzet etc. Maar paardrijden is meer dan een proefje rijden. Leren hoe een paard in elkaar steekt, hoe je iets moet doen, waarom en wanneer vraagt wel wat kennis.

Je hebt wel mensen met een laag IQ die presteren en netjes rijden. Doen prima wat ze geleerd is en hebben misschien het gevoel gekregen om paarden te begrijpen en voelen. Maar het bellemert je ook om kritisch te zijn, zelf na te denken, oplossingen te zoeken etc.

Ook denk ik, maar dat is dus mijn mening, dat mensen eerder wat klakkeloos de kudde volgen. Juist omdat ze niet zelf op onderzoek gaan, niet weten waarom iets is etc. Ik zie dat vaak aan reacties op Bokt of fb als iets wordt bekritiseerd.

Om te presteren heb je ook een goed management nodig en zou het beter zijn als mensen zich meer kunnen verdiepen ipv de buren volgen of commerciele merken die dingen aansmeren bijv.

Maar mensen met een laag IQ kunnen ook erg veel gevoel hebben en absoluut hoog presteren. Ik denk alleen niet dat elke vorm van begeleiding daar dan bij past. Voor dat stuk ontwikkeling moeten ze wel de ruimte krijgen ipv het standaard riedeltje afwerken.

Mijn broer was zwaar gehandicapt, ging altijd mee en kwam zelf op een gehandicapte manege, waar ik ook de interactie altijd heb gezien. Soms is het heel bijzonder wat er tot stand kan komen.


Mooie omschrijving!

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:44

IQ is natuurlijk niet alleen een cijfer. Als je 2 mensen naast elkaar zet, kan de een hele lastige problemen oplossen maar laag scoren op een IQ test, waar een ander nog geen batterij kan verwisselen, maar heel hoog scoort. Ik ken echt mensen met een boven gemiddeld IQ die van de normale dingen des levens maar weinig begrijpen. En andersom; hard werkende op MBO niveau die prima normaal functioneren. Mbo is niet laag, maar ook niet zo hoog dat we dat boven gemiddeld intelligent noemen.
Daarbij heeft niet iedereen dezelfde interesse of behoefte's.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 17:45

superpony schreef:
IQ is natuurlijk niet alleen een cijfer. Als je 2 mensen naast elkaar zet, kan de een hele lastige problemen oplossen maar laag scoren op een IQ test, waar een ander nog geen batterij kan verwisselen, maar heel hoog scoort. Ik ken echt mensen met een boven gemiddeld IQ die van de normale dingen des levens maar weinig begrijpen. En andersom; hard werkende op MBO niveau die prima normaal functioneren. Mbo is niet laag, maar ook niet zo hoog dat we dat boven gemiddeld intelligent noemen.
Daarbij heeft niet iedereen dezelfde interesse of behoefte's.


Mbo 4 is gemiddeld idd!

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:51

Gizeppie schreef:
superpony schreef:
IQ is natuurlijk niet alleen een cijfer. Als je 2 mensen naast elkaar zet, kan de een hele lastige problemen oplossen maar laag scoren op een IQ test, waar een ander nog geen batterij kan verwisselen, maar heel hoog scoort. Ik ken echt mensen met een boven gemiddeld IQ die van de normale dingen des levens maar weinig begrijpen. En andersom; hard werkende op MBO niveau die prima normaal functioneren. Mbo is niet laag, maar ook niet zo hoog dat we dat boven gemiddeld intelligent noemen.
Daarbij heeft niet iedereen dezelfde interesse of behoefte's.


Mbo 4 is gemiddeld idd!


Ik denk dat Mbo4 voor heel veel mensen al pittig is.

Maar het zegt niks. Iemand die bijv Engels studeert aan de uni, begrijpt misschien niks van een technische mbo opleiding op niv 2, 3 of 4.
Het vermogen om te leren, kan heel eenzijdig zijn en zich echt beperken tot de interesse of het talent.

Iemand die echt goed kan leren, krijgt bijna alle droge stof wel weg. Dat wil niet zeggen dat iemand daarna alles kan uitvoeren.

Het nadeel, zoals ik beschreef is dat iemand die bijv op Mbo niv2 zit, soms ontzettend goed met dieren overweg kan en echt veel gevoel heeft. Maar ook teveel luistert naar degene die lesgeeft en de rest niet goed begrijpt. Daar loop ik zelf wel tegenaan bij mensen.
En wat ze is aangeleerd is goed, dus ze zien niet aan het beeld wat er mis gaat. Als je ze iets probeert bij te brengen, wordt het vaak teveel en te onrustig in het hoofd. Daar heb je echt een aanpak voor nodig die ze past.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:56

Natuurlijk krijg ik in dit topic nu steeds IQ-test-reclames :')
Welke opleiding je hebt afgerond zegt bar weinig over hoe hoog je IQ is. Ik merk eerder een tweedeling in de professionele ruiters (die in hun onderhoud voorzien met paarden en alleen paarden): aan de ene kant de mensen die niks anders kunnen (wiens IQ onder die gemiddelde waarde zal liggen) en aan de andere kant de mensen die heel erg goed zijn, die er dus ook een succesvolle business rond hun paarden, -kennis en -kunde op kunnen bouwen, en ook bovengemiddeld intelligent zijn. Zoals iemand hierboven al zegt: voor dat stukje ondernemerschap moet je echt wel wat inhoud hebben.
Laatst bijgewerkt door nessinator op 12-03-20 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:56

Lijkt mij ook heel erg te maken hebben met de openheid om te willen leren van de ruiter.
Als je een mega hoog IQ hebt maar totaal niet openstaat om te leren, ga je niet ver komen.
Daarnaast speelt bij paardrijden gevoel, talent en je lichaam in balans hebben en daaraan willen werken ook een groot onderdeel, denk ik.
Er zijn ook genoeg mensen met een hoog IQ, rijke ouders en paarden die uit de beste bloedlijnen komen die er ook niets van bakken.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:01

superpony schreef:
Ik denk dat Mbo4 voor heel veel mensen al pittig is.

IQ werkt op basis van normaal verdeling. Gemiddeld IQ is dus 100 en op het MBO varieert IQ - gemiddeld genomen tussen de 86 en 104. Ik denk dat veel mensen met de juiste inzet wel een MBO 4 kunnen afronden.

Zo'n uitspraak hangt al snel af van je referentie kader. In mijn omgeving is een hbo er al lager opgeleid, terwijl voor best veel mensen hbo niet haalbaar is.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:08

Ik denk dat het wel meehelpt als je makkelijk verbanden ziet. Maar talent en gevoel is ook heel belangrijk. Mijn dochter van 12 is denk ik best slim. Zij is vooral ook heel gestructureerd. Na elke keer rijden schrijft ze op wat ze heeft gedaan en aan welke doelen ze heeft gewerkt. Ook maakt ze zelf een planning voor het vrij rijden waarbij ze zorgt voor dingen die haar pony leuk vindt, dingen die ze zelf moet leren en dingen die de pony verbeteren. Dat helpt wel. Maar de beste jonge ruiter op stal doet alles met gevoel. En dat werkt, mits je dat gevoel hebt heel goed.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:32

Ik ken vanuit mijn werk mensen met aangetoonde LVB die verdienstelijk Z+ rijden. Enkele daarvan zijn super consequent, een ster in het volgen van een vaste structuur (wat fijn is voor gewoontedieren) en hebben nergens angst voor. Het zijn echte ervaringsleerders en gevoelstuiters. Ze leren door te doen en houden van herhaling. Dus kunnen het ook nadoen met verschillende paarden.
Maar ze zijn er ook die er geen gevoel voor hebben en juist wel heel angstig zijn daardoor.

Er zijn veel intelligente mensen die te vast zitten in het denken dus en meer denken en analyseren dan ook daadwerkelijk doen met het paard. Maar er zijn er ook die vanuit de theorie veel verschillende paarden tot hoog niveau op kunnen leiden.

Mijn conclusie: de invloed van het IQ (laag of hoog) kan alleen gekoppeld worden aan prestaties in de paardensport in combinatie met heel veel andere eigenschappen van de persoon in kwestie en een positieve of negatieve invloed van zijn/haar omgeving. IQ is dus naar mijn idee niet leidend.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:41

Sheran schreef:
Uit de praktijk blijkt van niet _O-



Dit was ook mijn eerste gedachte :')

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:07

Voor het kunnen aanvoelen van een paard heb je wel een bepaalde intelligentie nodig, of misschien kun je het instinct noemen. Dit wordt alleen niet gemeten als het IQ gemeten wordt. Iemand die zwakbegaafd is zou best heel goed een paard kunnen aanvoelen.

Wat misschien wel zo is is dat kinderen die al jong de beschikking hebben over lessen en een eigen pony, vaak welgestelde ouders hebben, anders kunnen ze dat niet betalen. En welgestelde mensen zijn vaak ook de mensen met een wat hoger IQ. Die kunnen een kind dan ook beter begeleiden in hun sportcarriere, al is het alleen al omdat ze een auto hebben die een trailer kan trekken.

Overigens geldt dit ook voor volwassenen. Wil je naast je baan een paard kunnen onderhouden en er redelijk fanatiek mee sporten, dan moet je wel een wat betere baan hebben, of een partner met een betere baan.

Dus ja, ik denk dat het best kan dat mensen die ver komen in de paardensport over het algemeen over een wat hoger IQ beschikken, maar ik weet niet of er een direct oorzakelijk verband is.

Trouwens, om verder te komen in de sport heb je naast geld ook een behoorlijk pak doorzettingsvermogen nodig. En daar hebben intelligentere mensen over het algemeen wat meer van, omdat ze wat beter vooruit kunnen kijken dan minder intelligente mensen. Ze hebben meer inzicht in wat er allemaal moet gebeuren om ergens te komen.

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:12

Je iq zegt wat over de manier waarop je leert. Bij een lager iq is leren door middel van praktische voorbeelden makkelijker dan leren door middel van theorie.

Je iq zegt niks over je hoe goed je je lichaam onder controle hebt, wat je onder je kont en in je handen voelt aan beweging van het paard, hoeveel lef je hebt, doorzettingsvermogen, etc.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:18

Gizeppie schreef:
Mjetterd schreef:
Wat is een hoge intelligentie? Is dat vanaf een bepaald IQ?


Ja dat is van een bepaald IQ, cognitief sterk zijn.. Minimaal vanaf 104

Ik denk dat juist die aspecten van intelligentie die met een iq test worden gemeten van relatief weinig belang zijn voor goed rijden.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:31

Ik denk dat de juiste mentaliteit en doorzettingsvermogen om te trainen en wedstrijden te rijden echt een must is. Tevens combinatie van ruiter en paard, talent ed. zijn ook belangrijke punten.
Maar ook is een juiste begeleiding en achterban erg belangrijk.
Een hoog IQ kan in je voordeel zijn maar zeker ook in je nadeel denk ik.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:38

EQ (emotionele intelligentie) is ook zeker heel belangrijk bij het omgaan met paarden, alles draait om de juiste balans van de eigenschappen die nodig zijn om vooruit te komen. Geldt voor alles in het leven denk ik.