Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is het Z of hoger alleen haalbaar als je een hoge intelligentie hebt als ruiter?

- Ja
26 (6%)
- Nee
384 (93%)

Totaal aantal stemmen: 410


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 15:51

Ik vind het altijd leuk om na te denken over kritische stellingen. Aan jullie de vraag mee te denken. Hoe staan jullie hierin? Denken jullie dat een hoog niveau alleen mogelijk is met een hoge intelligentie? Ik vind het interessant hierover na te denken, omdat er veel verschillende meningen hierover zijn blijkt uit een gesprek met stalgenoten.
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 12-03-20 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:52

serieus? :')

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:53

Uit de praktijk blijkt van niet _O-

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:54

Wat is een hoge intelligentie? Is dat vanaf een bepaald IQ?

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:55

Van het paard of van de ruiter?

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:56

horsiegek schreef:
Van het paard of van de ruiter?


Ik gok op het paard!!! :')

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:57

Nee, heel simpel..je hebt "ruiters" die alles doen wat hun instructeur hun vertelt en daarmee een hoger niveau bereiken. Dit zijn vaak ook de ruiters die maar 1 manier van rijden kennen...kunnen vaak ook maar met 1 bepaald type paard overweg.

En je hebt trainers die het beste uit ieder paard weten te halen, deze laatsten hebben in ieder geval wel een bepaalde intelligentie en probleem oplossend vermogen nodig.

Dit is uiteraard heel zwart/ wit en gechargeerd gezegd..er zullen ook nog wel nuances in zijn. Afhankelijk van de intelligentie natuurlijk. :D ;-)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 12-03-20 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:57

Waarom moet dit nu zo belachelijk gemaakt worden? Ik vind het niet eens een hele gekke stelling om over na te denken.. Het gaat er toch om dat je bepaalde dingen moet snappen en begrijpen. Als je moeilijker kunt leren, waarom zou dat ook niet op dat vlak meer moeite kosten?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 15:59

Mjetterd schreef:
Wat is een hoge intelligentie? Is dat vanaf een bepaald IQ?


Ja dat is van een bepaald IQ, cognitief sterk zijn.. Minimaal vanaf 104

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:59

Omdat paardrijden niet alleen om intelligentie gaat, maar ook om gevoel en talent. Net als bij andere sporten eigenlijk. En om een goed paard en de juiste training.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:00

Aanvulling: je hebt natuurlijk ook nog mensen die met verschillende paarden op steeds dezelfde punten vast lopen. Ik zou zeggen: die hebben meer een gebrek aan zelfreflectie dan..of dat onder intelligentie vraagt is natuurlijk discutabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:00

Alles is mogelijk als je er maar hard genoeg voor werkt, dus nee ben het niet met de stelling eens. Iedereen kan het z of hoger behalen, als je, je er maar voor inzet. En ook het paard moet het willen/kunnen leren natuurlijk. Dus ik vind dat niveau niet afhankelijk is van intelligentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:02

Ik kan me voorstellen dat het voor iemand die zwakbegaafd is of een verstandelijke beperking heeft moeilijk/onmogelijk is om de principes van (bijvoorbeeld) verzameling te begrijpen, of te onthouden waar alle middenletters precies liggen in een 20x60 baan, of het commentaar van de jury te interpreteren. Naast dat het voor een instructeur ook best een uitdaging zal zijn om zo iemand begrijpelijk les te geven op Z-niveau waardoor je het mogelijk niet red.
Intelligentie maakt in mijn ogen dus wel íets uit, maar niet in die mate dat je een HBO of hoger denkniveau (ik ga er even van uit dat je dat bedoelt) nodig zou hebben om een Z proef te rijden.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:06

Kijk, er zit natuurlijk een verschil tussen een laag IQ, gemiddeld IQ en een hoge intelligentie. Mensen met een lage intelligentie kunnen wel rijden (goed, ligt er natuurlijk ook aan hoe laag, en van persoon tot persoon), maar het is gewoon minder hoog dan iemand die er even hard voor werkt met een hoger IQ.
Eigenlijk ligt dit gewoon aan de situatie en slaat deze poll nergens op (omdat t veel complexer is dan een ja/nee vraagje), iedereen kan 2 meter springen als ie op een springpaard zit, zolang je maar meebeweegt, daar zit m de kunst ook niet in. De kunst zit m in de samenwerking tussen mens en dier, en om daar mee om te gaan moet je toch wel een minimale intelligentie voor hebben.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:09

Nee, je hoeft als ruiter niet bovengemiddeld intelligent te zijn om Z of hoger te halen. Dat getalletje dat wij IQ noemen, zegt helemaal niks over het vermogen om je lijf op precies de goede manier aan te spannen, over inzicht op welke momenten je welke hulpen moet geven.
Het zegt iets over het vermogen informatie te verwerken. Dus iemand met een hoger IQ heeft de theoretische mogelijkheid sneller te leren, sneller te begrijpen waarom zhij wat doet en op welk moment, maar als diegene een ongecoördineerde hork is (en daar niet aan werkt) dan zal zhij met moeite door het L komen (even gepolariseerd gesteld).
En ook iemand met een laag IQ kan zeker hartstikke goed intuïtief aanvoelen wanneer welke hulp gegeven moet worden, en daarmee prima Grand Prix halen.

Anoniem

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:12

Ik denk dat het juist een erg groot nadeel kan zijn als je erg intelligent bent. Veel intelligente mensen (met een hoog IQ) kunnen moeilijk voelen en beter nadenken. Paardrijden is toch hoofdzakelijk voelen naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:13

nessinator schreef:
Nee, je hoeft als ruiter niet bovengemiddeld intelligent te zijn om Z of hoger te halen. Dat getalletje dat wij IQ noemen, zegt helemaal niks over het vermogen om je lijf op precies de goede manier aan te spannen, over inzicht op welke momenten je welke hulpen moet geven.
Het zegt iets over het vermogen informatie te verwerken. Dus iemand met een hoger IQ heeft de theoretische mogelijkheid sneller te leren, sneller te begrijpen waarom zhij wat doet en op welk moment, maar als diegene een ongecoördineerde hork is (en daar niet aan werkt) dan zal zhij met moeite door het L komen.
En ook iemand met een laag IQ kan zeker hartstikke goed intuïtief aanvoelen wanneer welke hulp gegeven moet worden, en daarmee prima Grand Prix halen.


Maar, even puur praktisch gedacht, het lijkt me voor iemand met een laag IQ niet haalbaar om een Grand-Prix proef uit het hoofd te leren en dat is wel verplicht. Dus zelfs áls je er zonder theoretische basis in slaagt de juiste hulpen op het juiste moment te geven (waarvan ik me afvraag hoe het kan) dan nog komt er meer kijken bij wedstrijden rijden op Z+ niveau dan de juiste hulpen geven.

edit; Niet dat ik denk dat je een hoog IQ nodig hebt, maar wel dat er een ergens een grens zal liggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-20 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:16

Te intelligent zijn kan ook tegen je werken, als je teveel in je hoofd zit werkt dat niet in je voordeel. Ik zou dus zeggen dat je beter iets minder intelligent kan zijn. Dat is even kort door de bocht hoe ik er over denk.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 16:25

Elisa2 schreef:
Nee, heel simpel..je hebt "ruiters" die alles doen wat hun instructeur hun vertelt en daarmee een hoger niveau bereiken. Dit zijn vaak ook de ruiters die maar 1 manier van rijden kennen...kunnen vaak ook maar met 1 bepaald type paard overweg.

En je hebt trainers die het beste uit ieder paard weten te halen, deze laatsten hebben in ieder geval wel een bepaalde intelligentie en probleem oplossend vermogen nodig.

Dit is uiteraard heel zwart/ wit en gechargeerd gezegd..er zullen ook nog wel nuances in zijn. Afhankelijk van de intelligentie natuurlijk. :D ;-)


Wat een mooie omschrijving! :) Ik kan mij hier wel in vinden.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 16:25

SusanH schreef:
Te intelligent zijn kan ook tegen je werken, als je teveel in je hoofd zit werkt dat niet in je voordeel. Ik zou dus zeggen dat je beter iets minder intelligent kan zijn. Dat is even kort door de bocht hoe ik er over denk.


Hier zit ook zeker iets in! Mensen kunnen idd ook over analyseren.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 16:28

Blijheid schreef:
nessinator schreef:
Nee, je hoeft als ruiter niet bovengemiddeld intelligent te zijn om Z of hoger te halen. Dat getalletje dat wij IQ noemen, zegt helemaal niks over het vermogen om je lijf op precies de goede manier aan te spannen, over inzicht op welke momenten je welke hulpen moet geven.
Het zegt iets over het vermogen informatie te verwerken. Dus iemand met een hoger IQ heeft de theoretische mogelijkheid sneller te leren, sneller te begrijpen waarom zhij wat doet en op welk moment, maar als diegene een ongecoördineerde hork is (en daar niet aan werkt) dan zal zhij met moeite door het L komen.
En ook iemand met een laag IQ kan zeker hartstikke goed intuïtief aanvoelen wanneer welke hulp gegeven moet worden, en daarmee prima Grand Prix halen.


Maar, even puur praktisch gedacht, het lijkt me voor iemand met een laag IQ niet haalbaar om een Grand-Prix proef uit het hoofd te leren en dat is wel verplicht. Dus zelfs áls je er zonder theoretische basis in slaagt de juiste hulpen op het juiste moment te geven (waarvan ik me afvraag hoe het kan) dan nog komt er meer kijken bij wedstrijden rijden op Z+ niveau dan de juiste hulpen geven.

edit; Niet dat ik denk dat je een hoog IQ nodig hebt, maar wel dat er een ergens een grens zal liggen.


Interessant! Ik denk dat ik er beiden wel wat in vind zitten! Ik denk idd ook dat je theoretisch ook het een en ander moet begrijpen en daarvoor heb je wel enige intelligentie nodig.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:28

Blijheid schreef:
Maar, even puur praktisch gedacht, het lijkt me voor iemand met een laag IQ niet haalbaar om een Grand-Prix proef uit het hoofd te leren en dat is wel verplicht. Dus zelfs áls je er zonder theoretische basis in slaagt de juiste hulpen op het juiste moment te geven (waarvan ik me afvraag hoe het kan) dan nog komt er meer kijken bij wedstrijden rijden op Z+ niveau dan de juiste hulpen geven.

edit; Niet dat ik denk dat je een hoog IQ nodig hebt, maar wel dat er een ergens een grens zal liggen.

Haha dat krijg je als je als B-ruiter antwoord geeft op Z-en-hoger-vragen, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Nou ja, er zal zeker een ondergrens zijn, maar niet op het niveau dat TS schetst. Er zullen best mensen met IQ 120 zijn die hun proef nooit in hun hoofd krijgen, 135 die door wedstijdspanning consequent de proef bij het betreden van de ring spontaan vergeten, 90 die leven voor de paardensport en die proeven oplepelen alsof het de namen van hun gezinsleden zijn. Uitzonderingen heb je altijd, maar ik denk niet dat je bovengemiddeld intelligent moet zijn om ZZ te kunnen halen (sterker nog, ook al is het anekdotisch, ik weet het zeker).

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:29

Gizeppie schreef:
SusanH schreef:
Te intelligent zijn kan ook tegen je werken, als je teveel in je hoofd zit werkt dat niet in je voordeel. Ik zou dus zeggen dat je beter iets minder intelligent kan zijn. Dat is even kort door de bocht hoe ik er over denk.


Hier zit ook zeker iets in! Mensen kunnen idd ook over analyseren.


-O- betekend dat dat ik heeuull intelligent ben?
*grapje*
Ik denk ook dat aanleg en gevoel heel belangrijk zijn en intelligentie nog niet eens heel erg.
Ik snap best dat mensen met een echte beperking hierin misschien wat meer moeite hebben en of krijgen
maar verder met wat gevoel en beetje aanleg kom je denk ik verder dan met een hoog IQ.
Wat hierboven gezegd wordt geloof ik wel.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:41

Ik weet niet hoe ik "het" precies moet omschrijven. Als het juiste en noodzakelijke gevoel en/of talent?

In ieder geval:

- met een hoge intelligentie, maar zonder "het", kom je helemaal nergens.

- met "het", maar zonder een hoge intelligentie, kun je olympisch kampioen worden.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:50

Als je 1 proef kan leren per wedstrijd, dus dan maar 1x rijden zo nodig, kan je z+ rijden.

Ik neig naar de ondergrens voor de meeste mensen te leggen bij vmbo-kader, waarvoor een richt-iq staat van 90+. Er zullen uitzonderingen zijn met een lager iq die wel die proeven consequent foutloos (qua route) kunnen neerzetten en zich dan ook nog op het rijden kunnen concentreren, maar ik verwacht dus wel dat het dan uitzonderingen worden.

Overigens had ik bij hoge intelligentie wel 120+ verwacht, niet 104+.