hulpteugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:39

Altijd een interessante discussie dit. Vooral wanneer men beweert dan hun hulpteugel (zoals een longeerhulp) niet dwingend is. Terwijl iedere hulp die je er aan maakt, waar je zelf geen directe controle over hebt (zoals teugels) zijn ervoor bedoelt dat een paard op een bepaald moment druk tegen komt. Om die druk te ontwijken zal het paard in de 'gewenste houding' gaan lopen. Volgens mij is dat gewoon de definitie van dwingend toch? Het klinkt misschien niet leuk, maar het komt er nou eenmaal wel op neer. En als je beweert dat jou hulp zo los hangt dat je paard geen last heeft van druk, dan kan je hem er net zo goed niet aanhangen.

In mijn ogen heeft iedere hulpteugel een dwingende factor, in welke mate het dwingt dat is te bepalen en ligt aan het hulpmiddel. Een ruiterhand of teugelvoering of hoe je het ook wilt noemen, kan ook dwingend zijn, maar daar kan je wel directe controle op uitoefenen. En dat is de reden dat ik zelf persoonlijk geen fan ben van hulpdmiddelen, hoe los of elastisch ook. Omdat er altijd een punt is dat het paard druk voelt en jij zelf niet in de hand hebt hoe hoog die druk is en de druk er zelf dus ook niet af kan halen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 07-01-20 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:41

Dinopino schreef:
Hoof hals laag wil niet altijd zeggen gewelfde rug. Door juist met hulpteugels te werken zie je paarden fantastische onderhalsen ontwikkelen. dus kans groot dat dat bij jouw paard ook is gebeurd. Wat gebeurt wanneer ie zijn hoofd omhoog doet en dan druk krijgt welke spier maakt hij dan sterker. Meestal de halsspier. Een barokke paard kan wel lang en laag lopen, heb geen plaatje maar zijn bouw en zijn spieren zijn juist anders.


Dat is niet bij mij gebeurt, maar in Spanje :) bij mij word het juist minder hahaha. Hij loopt ook steeds beter over z'n rug met behulp van longeerhulp.

Het doet er trouwens niet toe hoe mijn paard er uit ziet. Wat ie is, en waar die vandaan komt. Gaat over hulpteugels :)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 15:47

oke agree to disagree. Kan alleen vanuit mijn ervaring spreken dat de meeste paarden die ik gezien heb een fantastische onderhals hebben verkregen door hulpteugels. Dat het heel moeilijk is te zien wanneer exact ie last krijgt van zijn spieren en deze even onstpannen wil. Door de longeerlijn vast te houden alsof het teugels zijn en zo direkt te reageren wanneer ie van houding wil veranderen en hem of haar vrij te laten. Hij of zij gaat niet omhoog met zijn hoofd omdat ie jouw plaagt. (let op dat is allemaal mijn mening ik zie dat niet als een waarheid). Voor een paard is om te overleven belangrijk met zijn hoofd omhoog te kunnen gaan. Dit belet je hem dan en zal het vertrouwen in jouw niet versterken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:50

Dinopino schreef:
oke agree to disagree. Kan alleen vanuit mijn ervaring spreken dat de meeste paarden die ik gezien heb een fantastische onderhals hebben verkregen door hulpteugels. Dat het heel moeilijk is te zien wanneer exact ie last krijgt van zijn spieren en deze even onstpannen wil. Door de longeerlijn vast te houden alsof het teugels zijn en zo direkt te reageren wanneer ie van houding wil veranderen en hem of haar vrij te laten. Hij of zij gaat niet omhoog met zijn hoofd omdat ie jouw plaagt. (let op dat is allemaal mijn mening ik zie dat niet als een waarheid). Voor een paard is om te overleven belangrijk met zijn hoofd omhoog te kunnen gaan. Dit belet je hem dan en zal het vertrouwen in jouw niet versterken.


Ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Maar het laatste kan ik ontkrachten, in iedergeval bij mij. M'n paard vertrouwt me prima. Daar ben ik gister wel achter gekomen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 15:54

Dat eerste sloeg op het feit dat het niet van belang is hoe een paard gebouwd is en je dat bij je training niet in acht hoeft te nemen. Net zo als een ruiter heeft ook een paard bepaalde punten die door zijn bouw bepaald worden waarbij je rekening houd.

Het tweede is dat je voor je paard onmogelijk aan kan voelen wanneer het punt is bereikt dat ie die houding niet meer kan volhouden. Je kan het voor zijn maar je zult onmogelijk op het juiste moment goed kunnen reageren. Dit doet dan je hulpteugel die zegt, jij spierpijn dan geef ik je wat druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:57

Dinopino schreef:
Dat eerste sloeg op het feit dat het niet van belang is hoe een paard gebouwd is en je dat bij je training niet in acht hoeft te nemen. Net zo als een ruiter heeft ook een paard bepaalde punten die door zijn bouw bepaald worden waarbij je rekening houd.

Het tweede is dat je voor je paard onmogelijk aan kan voelen wanneer het punt is bereikt dat ie die houding niet meer kan volhouden. Je kan het voor zijn maar je zult onmogelijk op het juiste moment goed kunnen reageren. Dit doet dan je hulpteugel die zegt, jij spierpijn dan geef ik je wat druk.


Tuurlijk houd je rekening met de bouw van het paard, bedoelde meer dat de bouw van mijn paard er niet toe doet in deze discussie :) ik ken mijn paard en krijg ook goede begeleiding. Dus weet wat ik doe gelukkig hahahaha.

Die van mij laat wel duidelijk merken wanneer ie er klaar mee is. Dan gaat ie gwn niet meer. Dat uit zich in stil staan. Spaanse pas uitvoeren tijdens stil staan, kleine rondjes draaien etc. Zodra ik merk dat hij moe is, er klaar mee is of wat dan ook maar, dan stop ik en ga ik met hem aan de hand uit stappen.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:59

Dinopino schreef:
Ah dat is een leuke. Daar had ik het laatst nog over. Gaat het paard lang laag voelt ie druk op zijn rug.

En iedere pas gesjor in zn mond. Dat ding namelijk nooit stil en stabiel..

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:00

Ikzeg toch agree to disagree.-) Probeer alleen mijn standpunt duidelijk te maken dat een hulpteugel altijd dwingend is. En daar verschillen we beide van mening. Dat is niet erg. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht:-)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:01

Esther28 schreef:
Dinopino schreef:
Ah dat is een leuke. Daar had ik het laatst nog over. Gaat het paard lang laag voelt ie druk op zijn rug.

En iedere pas gesjor in zn mond. Dat ding namelijk nooit stil en stabiel..


Wanneer je weet wat een haakje of clipje beweegt wanneer je denkt dat je handen rustig mee bewegen. Inderdaad loop er maar eens naast. En dat voelt een paard echt wel.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:04

Ik was ook nooit weg van de longeerhulp, maar bij mijn paard ligt hij ook nagenoeg stil in zijn mond. Ik heb hem niet strak afgesteld, hij kan ook nog met zijn hoofd hoger lopen dan zijn knieën :P Echter zorgt het feit dat hij gewicht voelt aan het bit, en zijn hoofd voor zijn romp wordt gehouden er wel voor dat hij met zijn hoofd letterlijk en figuurlijk bij de les blijft. Als ik mijn paard zonder iets van hulpteugel longeer is hij ontzettend afgeleid. Overgangen helpen wel wat, maar als hij weer een vogel ziet vliegen is de ontspanning er weer uit. Het is een onwijs werkwillig paard, maar staat wat hoger in het bloed waardoor je hem bezig moet houden. Anders zoekt hij wel zelf dingen. Het leuke is, dat hij door 2 jaar aan de longeerlijn met longeerhulp, tegenwoordig ook steeds fijner gaat lopen aan gewoon een halster. Tot mijn verbazing! Dus er zit ook een soort lerende factor in.
Afbeelding
(ik zeg niet dat dit perfect is, maar hey mijn paard is in ieder geval wel met zijn lijf bezig in plaats van met de rest).

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het gedeeltelijk dwingend is, maar dat is een ruiter natuurlijk net zo :o
Laatst bijgewerkt door ElSea op 07-01-20 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:04

Suliko schreef:
Altijd een interessante discussie dit. Vooral wanneer men beweert dan hun hulpteugel (zoals een longeerhulp) niet dwingend is. Terwijl iedere hulp die je er aan maakt, waar je zelf geen directe controle over hebt (zoals teugels) zijn ervoor bedoelt dat een paard op een bepaald moment druk tegen komt. Om die druk te ontwijken zal het paard in de 'gewenste houding' gaan lopen. Volgens mij is dat gewoon de definitie van dwingend toch? Het klinkt misschien niet leuk, maar het komt er nou eenmaal wel op neer. En als je beweert dat jou hulp zo los hangt dat je paard geen last heeft van druk, dan kan je hem er net zo goed niet aanhangen.

In mijn ogen heeft iedere hulpteugel een dwingende factor, in welke mate het dwingt dat is te bepalen en ligt aan het hulpmiddel. Een ruiterhand of teugelvoering of hoe je het ook wilt noemen, kan ook dwingend zijn, maar daar kan je wel directe controle op uitoefenen. En dat is de reden dat ik zelf persoonlijk geen fan ben van hulpdmiddelen, hoe los of elastisch ook. Omdat er altijd een punt is dat het paard druk voelt en jij zelf niet in de hand hebt hoe hoog die druk is en de druk er zelf dus ook niet af kan halen.

@LiekeC, de buikspieren zijn nu ook beter getraint ;)


Eens :j

Ik denk dat een hulpteugel zeker hulp kan bieden. Bijvoorbeeld een losse driehoeksteugel helpt een kind met een pony die tegen de hand komt (vaste verbinding, maar glijd wel door het bit). Vergelijkbaar met een slofteugel, maar dan niet strak aangetrokken door een ruiterhand. Een martingaal helpt bij een pony die zijn hoofd omhoog doet (hefboomwerking), zodra er weer een rechte verbinding is tussen hand en mond voel je de druk zelf weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:05

liekec schreef:
Ik was ook nooit weg van de longeerhulp, maar bij mijn paard ligt hij ook nagenoeg stil in zijn mond. Ik heb hem niet strak afgesteld, hij kan ook nog met zijn hoofd hoger lopen dan zijn knieën :P Echter zorgt het feit dat hij gewicht voelt aan het bit, en zijn hoofd voor zijn romp wordt gehouden er wel voor dat hij met zijn hoofd letterlijk en figuurlijk bij de les blijft. Als ik mijn paard zonder iets van hulpteugel longeer is hij ontzettend afgeleid. Overgangen helpen wel wat, maar als hij weer een vogel ziet vliegen is de ontspanning er weer uit. Het is een onwijs werkwillig paard, maar staat wat hoger in het bloed waardoor je hem bezig moet houden. Anders zoekt hij wel zelf dingen. Het leuke is, dat hij door 2 jaar aan de longeerlijn met longeerhulp, tegenwoordig ook steeds fijner gaat lopen aan gewoon een halster. Tot mijn verbazing! Dus er zit ook een soort lerende factor in.
[ [url=m/wj8wah.jpg]Afbeelding[/url] ]
(ik zeg niet dat dit perfect is, maar hey mijn paard is in ieder geval wel met zijn lijf bezig in plaats van met de rest).

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het gedeeltelijk dwingend is, maar dat is een ruiter natuurlijk net zo :o



Ik herken die van mij wel in jou verhaal. Heb hier exact het zelfde :)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:12

Heb hier ook een volbloed arabiertje die het liefst met opgeheven staart en hoofd en als een plank aan de longe de bocht doorscheurt. Kwestie van stemhulpen en rust uitstralen om haar rustiger te krijgen. En daarbij wordt niet aan de longe getrokken en gaat puur op stemhulp. En inderdaad is longeren niet zo maar rondjes laten lopen. Je gaat daar verder waar je paard is. Is hij nog niet zo lang in staat om zijn buikspieren aan te spannen dan werk je daarheen. Maar met een hulpteugel zul je bepaalde spieren los krijgen en andere weer vaster.

Ik zeg niet dat je niet met hulpteugel moet longeren. ik zeg alleen dat je hetzelfde ook kan bereiken zonder hulpteugel. Maar dat is ook niet mijn punt. Een hulpteugel is altijd dwingend in mijn opinie en ik zeg niet dat andere dingen niet dwingend zijn. Vind alleen de tekst bij de wikifoto van de dag niet duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 07-01-20 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:14

Maar, is een longe niet ook een hulpteugel, die ook bepaalde bewegingen belemmert? (En, meer on point, komt er niet redelijk wat gewicht aan het bit te hangen, gewoon door het gewicht van de longe?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:14

Dinopino schreef:
Heb hier ook een volbloed arabiertje die het liefst met opgeheven staart en hoofd en als een plank aan de longe de bocht doorscheurt. Kwestie van stemhulpen en rust uitstralen om haar rustiger te krijgen. En daarbij wordt niet aan de longe getrokken en gaat puur op stemhulp. En inderdaad is longeren niet zo maar rondjes laten lopen. Je gaat daar verder waar je paard is. Is hij nog niet zo lang in staat om zijn buikspieren aan te spannen dan werk je daarheen. Maar met een hulpteugel zul je bepaalde spieren los krijgen en andere weer vaster.


Helaas reageert die van mij zeer slecht op stemhulpen wanneer ie gespannen is. En dan gaat ie echt niet over z'n rug lopen als ik hem vraag te ontspannen hahaha. Ieder paard is anders. En ik denk dat je ook per paard moet kijken welke hulpteugel goed doet en of het nut heeft om deze te gebruiken.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:18

Shadow0 schreef:
Maar, is een longe niet ook een hulpteugel, die ook bepaalde bewegingen belemmert? (En, meer on point, komt er niet redelijk wat gewicht aan het bit te hangen, gewoon door het gewicht van de longe?)



Daar heb je gelijk in. zie mijn tekst hierboven niet alleen een hulpteugel is dwingend. Door tijdens het longeren met bit te varieren met rechte stukken zodat je niet tegen het paard werkt zodra hij nog niet in staat is in balans een rondje te lopen.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:28

Helpen, dwingen, begrenzen etc... allemaal worden die wij gebruiken om de dingen die we een paard laten doen met een roze strik te verwoorden. Uiteindelijk rijden we allemaal het paard zoals wij dat willen. Vaak met de beste intenties om het paard beter, sterker en soepeler te maken, maar van het paard hoeft het niet. Die kan net zo lekker op z'n land blijven staan.

Als je erop zit, en je rijdt een volte, dan 'dwing' je een paard toch al in een richting. Kan je het helpen of trainen noemen, maar hoe je het het wendt of keert, hij mag niet zomaar rechtdoor lopen. Hij moet doen wat de ruiter zegt.

En dat geldt ook voor hulpteugels. Uiteindelijk is het een versterking van wat je zonder hulp niet voor elkaar krijgt. En in sommige gevallen is dat best te verantwoorden, en wordt een paard er ook echt beter van. Maar het onderscheid tussen helpen en dwingen is iets wat wij er van maken. Hulpteugels zorgen er voor dat een paard niet zomaar doet waar hij zelf zin in heeft.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:37

Zeg ook niet dat andere dingen niet dwingend zijn. Maar om een hulpteugel niet dwingend te noemen vind ik persoonlijk niet kloppen. En voor de rest kan ik je helemaal volgen. Hier in mijn buurt komen steeds meer mensen die gewoon stoppen met hun paarden te rijden. Op zich wel een geinige beweging. Vroeger was het ondenkbaar een paard te hebben waar je niet op kan rijden.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:24

Marije_1997 schreef:
Dinopino schreef:
Even voor mijn beeldvorming. Dus wanneer jouw paard omhoog komt voelt ie druk? en hoe is je paard gebouwt. Is ie gebouwt zodat ie makkelijk laag en lang kan lopen of dat ie juist een hoge halshouding heeft.?


Nou dat weet ik dus niet, hoe hij exact gebouwd is. Aangezien hij dus zijn onderhals behoorlijk ontwikkeld heeft. Dit zijn we er nu door lang en laag werken er uit aan het proberen te krijgen. Het is een Iberisch paard, dat is wel zeker. En naar mijn idee lopen die normaal vrij makkelijk ontspannen.


...hangt ook af van wat je onder ontspanning verstaat.
Iberische paarden kunnen goed dribbelen en 'heet' zijn.
Een fiks ontwikkelde onderhals is een kwestie van spieren en idd weg te trainen, (niet van bouw).
Fijn dat je lang en laag traint, veel mensen met Iberiërs denken al gauw 'dat ze een krul hebben' en vergeten de basis.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 11:50

Janneke2 en hoe zou jij die spieren dan wegtrainen? De vraag van mij was namelijk zijn hulpteugels niet altijd dwingend?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:21

ik denk dat velen verbaasd zouden zijn van het resultaat van soepel maken aan de hand en rechtrichten aan de dubbele longe :)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 12:43

Kinke zie je de longe dan als hulpteugel? Deze zie ik namelijk niet in het wiki artikel staan bij hulpteugels?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:46

dat ligt eraan hoe hij gebruikt wordt denk ik. Ik gebruikte de dubbele longe zonder vastzetten oid, dus buitenste achter de billen langs, binnenste aan de kaptoom. Zodra je het zelf niet goed doet zie je dat direct aan het paard, die kan zelf de hoofdhouding bepalen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 12:50

Maar ben je het er dan mee eens dat een hulpteugel, longe of martingaal of bijzet niet dwingend is.
In principe is bijna alles wat je doet met het paard dwingend, zelfs vrijheidsdressuur. Of je nu met een halster , zweep, halsring of wat dan ook werkt het is in mijn ogen allemaal dwingend. De een wat subtieler dan de ander.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:07

Uiteraard, wij dwingen een paard met alles, ook als ze in de wei lopen dwingen we ze binnen een omheining te blijven.
Ik vind ook dat het ene meer dwingend is dan het andere. Ik snap ook niet dat men het ok vindt om een paard in een bepaalde houding vast te zetten, dan doe je gewoon een kunstje. In de goede houding lopen doet het paard vanzelf indien alle voorwaarden daarvoor aanwezig zijn.