De basis van dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:27

hmm interessant. hier ben ik nog niet (A) ik zit nu bij het stukje impuls op het skala.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 18:52

Wat leuk dat het topic zo goed loopt! Ik kom net uit school en heb heel wat bij te lezen, ik ben nu in de trein even aan het bijlezen en zal vanavond even uitgebreid reageren. :D

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:33

DarkoFoitzik schreef:
dat begrijp ik. ik heb moeite met het concept dat je dus volledig je handen naar voor brengt en het conact verbreekt. dit ter controle of het paard op Eigen benen loopt en niet hangt? hierdoor verbreek je dus de verbinding, kort maar het gebeurt.

daarnaast weet ik niet of ik het eens ben met het idee dat het paard onafhankelijk van mij in die houding moet blijven. ja hij moet zacht zijn zonder druk. dat is in mijn ogen niet gelijk aan in die houding blijven.

als een paard in die houding blijft als ik het contact verbreek, is hij in mijn ogen van het bit en klopt er dus iets niet in de basis.

dus het gaat over contact verlies van 1 kant en niet over beide handen naar voor brengen? contact verlies van 1 kant vind ik vrij normaal. ik rijd een paard namelijk diagonal. ik drijf hem van binnen naar buiten en vang hem op de buiten teugel op. hierbij heb ik de binnenteugel om de stelling te bewerkstelligen. heft hij stelling heb ik op de binnen hand inderdaad geen druk en soms zelfs geen contact. dit heft hij namelijk op de buitenteugel waar hij ook aanleuning heeft.

Het gaat volgens mij nergens over contact verlies met twee teugels behalve in de verbeelding van wat er zou gebeuren indien je dat zou doen bij druk in vergelijking bij geen druk.

En ja, een paard kan gewoon in een houding blijven lopen, je kunt immers ook gewoon hoofdstelloos rijden. Dat betekent niet dat het paard in een gedwogen houding blijft lopen omdat het niet anders durft (komt ook voor, dat is slecht), maar dat het paard van nature daar ongeveer zijn hoofd heeft op dat moment of omdat de ruiter met zit en been bewerkstelligt dat het hoofd daar is.
Als je drijft en je kruis aantrekt, krult het geoefende paard op (bij gebrek aan betere uitdrukking), ook als er geen teugels zijn. Dit hoeft dus niet op uitnodiging van de hand.
Sowieso komt elke houding tot stand door een samenwerking van hulpen.
Puur technisch gezien is het paard idd achter het bit als er geen contact is, maar we hadden het hier alleen maar heel even over hypotetische gebeurtenissen om in te laten leven hoe licht het contact hoort te zijn.
In wezen moet je de teugels tussen duim en wijsvinger kunnen gebruiken.



Het skala is trouwens niet de basis, maar de hele opleiding. Daarboven is niets meer, dus kun je niet van basis spreken, want dat suggereert dat er wel iets boven zit.
De basis is ontspanning en gehoorzaamheid aan de hulpen zonder angst of dwang. Dan heb je de voorwaarden waarmee je al het andere (broodnodige) kunt doorlopen om een goed eindresultaat te krijgen, het opgeleidde paard.

En voordat je begint met de opleiding een paard geestelijk en lichamelijk zo ver zijn en als je er op gaat moet je het niet geestelijk en of lichamelijk uitputten, oftewel beginnen met zeer korte sessies, goed bevestigen wat het paard leert, 1 ding tegelijk in het begin, en ook steeds beginnen en eindigen met iets dat het al goed kent. In het begin om vertrouwen te scheppen, aan het einde zodat hij tevreden kan zijn over zichzelf en eventuele frustratie door miscommunicaties kan laten varen.

Dat zie ik nogal eens fout gaan, reguliere lessen van een uur met een driejarige... dat is vragen om verzet. Volgende dag spierpijn = nog meer verzet en dan zit je meteen al in een negatieve spiraal.
Dan schop je de opleiding meteen al in de war. De werkwilligheid haal je zo al weg.
Maar dat is een ander verhaal, het inrijden.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:37

ik heb de vraag ook bij mijn instructrice neergelegd, ze is klassiek geschoold en heeft me ene berg huiswerk gegeven omtrent dit topic.

to be continued. :D

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:14

Leuk he, dat je plots over dingen na gaat denken waar je helemaal niet zo bij stilstaat normaal gesproken.
Ik ben TS erg dankbaar en vind het ook leuk dat het allemaal zo positief verloopt!

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 17:19

Ik ben weer bij! Wat leuk Darko, dat je het met je instructrice besproken hebt. Ik ben heel benieuwd!

Ik heb me ook even ingelezen in het Duitse Skala. Hier zitten zeker raakvlakken in met wat ik als basis zie. Ik ben het denk ik alleen niet zo eens met de takt waarmee begonnen wordt. Voor mij is de losgelatenheid belangrijker dan de takt. Een ontspannen paard zal eerder in het juiste ritme en balans lopen dan een gespannen paard.

De teugeldruk die hier aangehaald wordt vind ik ook heel interessant. Ik ben persoonlijk van mening dat er een lichte druk nodig is om contact met het paard te hebben. Zoals het eerder genoemde elastiekje die je recht trekt maar niet uittrekt. Of het paard bij het losknippen van de teugel in de zelfde houding zou moeten blijven lopen weet ik niet, het paard krijgt immers een signaal doordat het contact verdwijnt. Wel zou de takt en tempo van het paard intact moeten blijven.

Over de basis van de top durf ik me verder niet uit te wijden, daar heb ik simpelweg de kennis niet voor.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:45

De eerste fase van het Scala der Africhting is:
tact en losgelatenheid.

Deze twee horen bij elkaar, ze zitten in elkaar verweven.
Losgelatenheid is vertrouwen, kalmte, rust, veiligheid én een zekere mate van activiteit, hiermee heb je meteen de tact, een bestendig vast tempo, het natuurlijk bewegen van een paard.

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:56

Mooblie schreef:
jetm schreef:
Volgens mij is de basis een goede relatie met je paard, ook (eerst) op de grond.
En dan ontspanning, dat wijkt al af van het Skala er Ausbildung want daar beginnen ze met takt :)

Nu ik bijna klaar ben met mijn jaarcursus rechtrichten en technisch rijden is mij eigenlijk pas opgevallen hoe weinig paarden er correct buigen in hun lijf.


Ik kreeg via PB inderdaad ook het Skala er Ausbildung door. Ik had hier nog nooit van gehoord maar vind het heel zeker interessant. Beginnen met de takt vind ik persoonlijk ook een goede, als ik het goed begrijp gaat dit voornamelijk om de balans van het paard en het goede ritme in de gangen? Ik heb hier vluchtig even over gelezen op de wiki. Hoe kijk jij verder aan tegen de Skala er Ausbildung?


Interessant topic is dit geworden
Mag ik verwijzen naar een pagina op mijn website - klassieke dressuur en rechtrichten.
Scheelt een beetje typen en daar staat een leuk (zelf getekend in paint) plaatje op over het Skala.

Een verzameld rechtgericht paard is het einddoel maar de basis is vaak al lastig zat :)
Wat mij in het Skala vooral aanspreekt is het de tijd nemen en onderkennen dat er verschillende stappen/fasen zijn.
En ik ben soms eigenwijs en zie de volgorde misschien af en toe iets anders. Voor mij komt de relatie met je paard en daaruit volgende onspanning (bij ruiter & paard) op de eerste plaats

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:24

Eens hoor, met de bovengaande posters, dat is ook wel uit mijn posts gebeleken hoop ik.
Rust en vertrouwen en alles wat er mee samenhangt is zo belangrijk om te hebben als je wat dan ook wilt gaan doen. Een hectisch hoofd, daar komt niks in en een hectisch bewegend paard, daar komt niks nuttigs uit.
Oftewel het is gewoon nutteloos om te proberen iets aan te leren als er vrees en onrust is. Er komt altijd een soort vlucht uit, en ook al kun je dat bedwingen, het keert zich tegen je op momenten dat het net niet lukt om dat te bedwingen en dan heb je de poppen aan het dansen.
Dan komen de leken met slofteugels en ander grof geschut, maar dat was niet nodig geweest als de start goed was gemaakt....

Het is wel zo Mooblie, dat ontspanning ook voort kan komen uit takt. Het is niet alleen zo dat ontspanning bijdraagt tot takt, takt kan ook bijdragen tot ontspanning.
Overigens is het heel scala ook niet strikt genomen gestapeld, een en ander kan gewoon door elkaar lopen, wat simpelman ook al aangeeft, en er komt gewoon steeds wat bij.
Dat is eigenlijk het belangrijkste, dat je niet in een keer een verzameld paard verwacht met alles dat daarbij hoort, maar dat je alles wat daar bij hoort er eerst stap voor stap "op zet" voordat je aan die verzameling toe komt.
Tegenwoordig zie ik veel te veel ruiters die denken dat in een krulletje trekken verzameling is en dat dát verwacht wordt in een B proef. Terwijl ze juist gewoon drie actieve correcte gangen en grote gebogen lijnen en rechte lijnen willen zien, meer niet. Die proeven zijn afgesteld op het leerproses, maar sommige ruiters gaan daar dwars tegen in en schuifelen een beetje door de ring op een in de krul getrokken paard. Helaas krijgen die van sommige juries dan ook nog hogere punten dan die gewoon doen wat op B niveau getoond moet worden...
Daar begint dat mensen denken dat het goed is om een paard in een krulletje getrokken door de ring te laten schuifelen....


Het is wel grappig mee te maken door de jaren heen hoe men eerst zogenaamd zo progressief was in Nederland, maar nu steeds meer teruggrijpt op het oude, omdat het nu eenmaal gewoon deugt.




(edit=achteraf taalfoutjes gecorrigeerd)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-11-16 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:28

Een paard blijft een paard.
Daarom blijft diezelfde basis gelijk.
Alleen jammer dat we dat nu een jaar of 20 kwijt zijn geweest om weer met beetjes terug te moeten sprokkelen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:31

mijn instructrice heeft me een aantal pagina's van het boek total horsemanship gestuurd van Jean-claude Racinet.

het gaat vooral in op het Baucherisme, waar ik niet direct een fan van ben. er worden een aantal aannames gedaan die ik raar vind. zoals: bij de flexion van de kaak en het omhoog brengen van de hals in licht contact is er automatisch verzameling over de rug (even kort door de bocht). dan zie ik dus gelijk Phillip Carl voor me met de krabbelende paardjes. hierin kan dus ook het uberstreichen gerealiseerd worden omdat het paard eerst balans geleerd wordt en in een houding gezet wordt alvorens er beweging wordt gevraagd. het paard moet dan in zelf houding de beweging doen in Eigen ritme en tempo.

vanuit de duitse school wordt er beweging gevraagd en uit die beweging komt balans. je gebruikt de teugel om de beweging van achter op te vangen zodat het paard zijn rug omhoog kan drukken. dan bepaald je de houding. uberstreichen zou dus niet mogelijk moeten zijn aangezien het paard afhankelijk is van beweging en de teugel om de houding te kunnen handhaven.

het boek heeft het dan wel over de modern duitse school maar verwoord het als klassiek. ik heb namelijk zelf meer duitse opvattingen en heb eigenlijk amper druk. toch heeft hij geen zelfhouding als ik mijn teugels los gooi.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:39

Dus als jij je teugels losgooit dondert hij als het ware direct uit elkaar (even lomp omschreven)?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:03

zoals nu sterkt hij door naar beneden en laat zijn hals vallen vanuit de schoft. afhankelijk van de zwaarte van de oefening valt hij of op de hoorhand of realiseert horizontal evenwicht.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:18

Dat is de eerste fase van de africhting Darkofoitzik.
Wanneeer een paard door dit werk sterker geworden is dan zal het zich méér en méér kunnen gaan oprichten, het gaat zich dragen vanuit de achterhand, over de bovenlijn.

Het een paard brengen en houden in deze zelfdragende houding gebeurt dan doordat de ruiter het kruis aanspant.
Je kunt dan dus als ruiter met kruishulpen de hoogte van de instelling van de hals bepalen terwijl het paard zich toch blijft "strekken".
Met strekken wordt dan bedoeld het "uitwaaieren" van de schoft, het paard blijft met uitgewaaierde schoft gaan.
Het heeft dit als jong paard geleerd doordat het de hals heeft leren strekken tijden het VOORWAARTS gaan.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:28

@DarkoFoitzik
Gaat het misschien om de techniek die hier te zien is?


Ik heb trouwens de hoge school van Saumur bezocht toen Kolonel Carde nog aan het hoofd stond en heb daar in diverse stadia van opleiding geen krabbelende paarden gezien.
Dus je opmerking verbaasd mij zeer.
Ik weet natuurlijk niet met welke paarden /ruiters je vergelijkt.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:43

meer de techniek die hier te zien is. https://www.youtube.com/watch?v=jps284rd2DI
hier zie ik veel krabbelende paarden. zelfs highnoon vind ik echt niet fijn vanachter aan het werk.

ik denk dat de aanname fout is dat ene hoog hoofd ook op de achter hand betekent.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:44

bruintje123 schreef:
Een paard blijft een paard.
Daarom blijft diezelfde basis gelijk.
Alleen jammer dat we dat nu een jaar of 20 kwijt zijn geweest om weer met beetjes terug te moeten sprokkelen.


We? Niet iedereen over een kam gaan scheren hier hé....
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 18-11-16 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:46

ik vind de bespiering ook zo typisch. dikke onderhals en weinig toplijn. ik zie in die link die ik net poste echt zaken die ik ook bij de modern dressuur zie in beweging. die ik echt zo als fout. alleen niet zo extreem als in de modern dressuur.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:52

Lusitana schreef:
@DarkoFoitzik
Gaat het misschien om de techniek die hier te zien is?


Kende ik nog niet, leuk om te kijken!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:46

Kelly_ann schreef:
bruintje123 schreef:
Een paard blijft een paard.
Daarom blijft diezelfde basis gelijk.
Alleen jammer dat we dat nu een jaar of 20 kwijt zijn geweest om weer met beetjes terug te moeten sprokkelen.


We? Niet iedereen over een kam gaan scheren hier hé....

Staat we gelijk aan iedereen?
Bij mij niet. :)

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:53

DarkoFoitzik schreef:
meer de techniek die hier te zien is. https://www.youtube.com/watch?v=jps284rd2DI
hier zie ik veel krabbelende paarden. zelfs highnoon vind ik echt niet fijn vanachter aan het werk.

ik denk dat de aanname fout is dat ene hoog hoofd ook op de achter hand betekent.

DarkoFoitzik schreef:
ik vind de bespiering ook zo typisch. dikke onderhals en weinig toplijn. ik zie in die link die ik net poste echt zaken die ik ook bij de modern dressuur zie in beweging. die ik echt zo als fout. alleen niet zo extreem als in de modern dressuur.


Je kijkt hier naar opgerichte paarden.
Er is geen sprake van een dikke onderhals, maar een normale lichte hals in opgerichte houding.
Klopt, een hoog hoofd betekent niet automatisch op de achterhand, een paard kan immers ook hol trekken, maar een paard dat op de achterhand is brengt wel automatisch de hals meer omhoog en dus het hoofd hoger (en de neus komt dan voor de loodlijn). Op het moment dat je het in een krulletje forceert, wordt het zwaar.
Deze demo is om de lichtheid te tonen en dat doen ze prima. Het is een niemandalletje, een pauzenummer, geen clinic ofzo.


Dit heeft verder niets met basis te maken, het is hogeschool, dus het lijkt me slim er niet teveel op in te gaan.

Voor wie zich wil verdiepen in verzameling, goed en fout, kan ik deze pagina van deze site aanraden.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 19:39

Lusitana schreef:
@DarkoFoitzik
Gaat het misschien om de techniek die hier te zien is?


Bedankt voor het delen van deze link! De oefening op 1.20 pas ik ook toe op het paard waar ik nu mee bezig ben. Ik doe dit voornamelijk voor het rijden om haar even soepel te maken en merk dat het daarna onder het zadel makkelijker gaat. Tijdens het rijden brengt deze meneer zijn handen soms wel erg hoog, weet je misschien waarom en wat de inwerking hiervan is?

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:27

Meer op de mondhoeken inwerken en minder op de lagen?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:37

Wanneer je op de lagen inwerkt dan gaat een paard daar op nagevend de kin naar de borst brengen, het komt daarmee al snel achter de loodlijn.
Hoe meer het achter de verticaal komt hoe stringenter het bit op de lagen gaat inwerken als een notenkraker.
Het gaat nu gemakkelijk achter het bit lopen
Dit belemmert het paard om zich op te richten.

Wanneer je op de mondhoeken inwerkt dan reageert het paard hierop door het bit en de kaak los te laten en naar het mondstuk toe te strekken. Dit, mits de ruiter in staat is op het juiste moment na te geven.
Het paard heeft bij dit soort van inwerking de neiging voor de loodlijn te willen komen en wordt daarmee niet belemmert in zijn op richting.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:23

Lusitana schreef:
DarkoFoitzik schreef:
meer de techniek die hier te zien is. https://www.youtube.com/watch?v=jps284rd2DI
hier zie ik veel krabbelende paarden. zelfs highnoon vind ik echt niet fijn vanachter aan het werk.

ik denk dat de aanname fout is dat ene hoog hoofd ook op de achter hand betekent.

DarkoFoitzik schreef:
ik vind de bespiering ook zo typisch. dikke onderhals en weinig toplijn. ik zie in die link die ik net poste echt zaken die ik ook bij de modern dressuur zie in beweging. die ik echt zo als fout. alleen niet zo extreem als in de modern dressuur.


Je kijkt hier naar opgerichte paarden.
Er is geen sprake van een dikke onderhals, maar een normale lichte hals in opgerichte houding.
Klopt, een hoog hoofd betekent niet automatisch op de achterhand, een paard kan immers ook hol trekken, maar een paard dat op de achterhand is brengt wel automatisch de hals meer omhoog en dus het hoofd hoger (en de neus komt dan voor de loodlijn). Op het moment dat je het in een krulletje forceert, wordt het zwaar.
Deze demo is om de lichtheid te tonen en dat doen ze prima. Het is een niemandalletje, een pauzenummer, geen clinic ofzo.


Dit heeft verder niets met basis te maken, het is hogeschool, dus het lijkt me slim er niet teveel op in te gaan.

Voor wie zich wil verdiepen in verzameling, goed en fout, kan ik deze pagina van deze site aanraden.


het is mooi dat je aangeeft dat het hier om een opgericht paard gaat. Als die het beeld is dat de school uitdraagd dan wil ik niet volgens de school rijden. het is niet mijn beeld van een correct gaand paard. wij zijn van verschillende meningen, hier kunnen we over discussieren maar denk niet dat we tot elkaar komen.

geef mij liever dit beeld https://www.youtube.com/watch?v=Uw8PeU0uitA&t=186s
of dat van haar vader:
https://www.youtube.com/watch?v=cXMsopDt3mE