De basis van dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:09

Als je paard van achter naar voren rijd enz enz dan ontstaat er een gegeven moment aanleuning .. je hebt dan lichte druk in je hand. Daarmee kan je tempo beheersen en communiceren met je paard en de halslengte bepalen. Een paard die naar een hindernis trekt, is iets anders dan een paard dat naar een hindernis rent en je teugelhulp negeerd. Dan ben je alleen aan het trekken ipv aan het rijden. Je hebt de basis dan niet correct voorelkaar. Teugeldruk en aanleuning zijn twee verschillende dingen. Mijn contests over de teugeldruk is gelijk als een halve of een hele ophouding. mss dat dit dan begrijpelijker maakt. Geef ik een hele ophouding dan wil ik dat hij gaat stilstaan. dat doe je niet abrupt , de teugelhulp is een signaal en idd daarna word de overgang op je zit gereden. Een paard die moet leren om bergopwaarts te lopen, zal in zijn beginfase meer teugeldruk vragen, maar doordat je veel overgangen enz gaat rijden, zal je merken dat deze gaat afvloeien zodra je paard meer op zijn eigen benen gaat lopen. Maar je moet de aanleuning houden, waarbij het paard de drang naar voren behoud. dat is in mijn ogen het zelfde bij een springpaard, je paard moet wachten op een signaal, maar blijft de drang naar voren behouden

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:32

Ontspanning en balans.
Het paard heeft geleerd zich onder de ruiter te ontspannen (voorwaarts-neerwaarts), zodat de bovenlijn verlengt, de onderlijn kan aanspannen en het achterbeen kan doortreden.
Het paard laat zich vanuit het vwnw gemakkelijk naar een horizontaal evenwicht rijden waarbij het teugelcontact licht en elastisch blijft en het paard niet op de hand hangt.
Het paard blijft in het tempo dat de ruiter aangeeft totdat de ruiter iets anders vraagt.
Het paard is op zit gemakkelijk rond te sturen en komt gemakkelijk terug op zit waarbij de teugelhulpen alleen licht en aanvullend ingezet hoeven te worden.
Het paard komt in de overgangen niet tegen de hand (rug blijft ontspannen).
Het paard laat zich gemakkelijk rechtrichten (wat iets anders is dan: het paard is recht, dat vraagt een veel verder gevorderde training)
Belangrijkste: het paard heeft vertrouwen in de ruiter en staat open voor de hulpen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:33

Ja die omschrijving kan ik me wel in vinden :) :j

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:35

@josje4, ik zil ze zeker niet over een kam scheren, dus ik zal het anders formuleren. De ruiters die niet correct rijden en aan de top zijn (en dat zijn er echt wel veel), hebben een slechte basis gehad. Zij geloven op zich echt in wat ze doen en de mensen om hen heen ook.
Er zijn trainers die ook meegaan in het niet correct rijden, in het te jong te veel vragen, teveel dwang gebruiken etc.
En gedurende zijn loopbaan krijgen de meeste paarden met meerdere ruiters en trainers te maken en de ruiters in de GP doen vaak zelf de opleiding niet meer.
Ze kunnen dus doorgaan op een stramien dat al fout is ingezet door een ander. Met name dwang leidt tot bv learned helplessness en veel ruiters maken daar gebruik van ipv dat ze het als slecht zien.
Dat paarden tegenwoordig chiropractors en de hele mikmak nodig hebben is feitelijk ook een slecht teken, daar je gewoonlijk door dressuur juist alle knikjes er uit zou moeten rijden, en niet erin.

Wat je terugziet bij de combinaties die niet correct rijden (niet correct uitvoeren van de drie basisgangen, niet correct uitvoeren van een piaffe, bv omdat paarden van voren geblokkeerd worden, om maar wat te noemen) is dat de opleiding op zich gewoon niet correct is geweest. Dat is de boodschap.

Terecht dat je me wijst op een foute formulering (dank) en dat wil ik dan ook wel even rechtzetten, maar we zitten hier niet echt om over de top te praten, maar juist over hoe te voorkomen dat het misgaat verderop, dat is nl zorgen voor een goede basis waar je op kunt verder gaan.
Het nut van de discussie zit dus ook daar in.

Voor wie de saaiheid, reclames en muziek (kan zonder geluid bekeken) op de koop toe wil nemen, wat rake uitspraken over basis en wat voorbeelden zijn hier te vinden. Ondertiteld in het engels.
https://vimeo.com/14462928
Hij doet leerzame uitspraken zoals bv Nuno Oliveira die juist met inferieure paarden werkte en daar geweldig resultaat mee haalde. Het valt los te koppelen van hem, het feit blijft dat slechte paarden kunnen verbetert door dressuur.
Tegenwoordig zitten er mensen tussen die overtuigd zijn dat je vooral maar een vreselijk goed, zelfs "dressuurgefokt" paard moet hebben om ergens te kúnnen komen.
Vervolgens kunnen ze die paarden vaak niet echt aan waardoor ze al beginnen met dwang, maar dat is weer een ander verhaal.
Natuurlijk kan het heerlijk helpen, maar een goede opleiding is belangrijker.

Verder heeft hij het over de basis, laat wat dingen zien.
Aan het einde zegt hij ook nog dat je voldoening kunt halen uit elk klein dingetje, want iets kleins correct uitvoeren is beter dan iets ingewikkelds slecht uitvoeren.

Wel grappig dat hij "aaa" gebruikt. Ik heb hier mensen nl "braaaaf" aangeleerd omdat paarden daar nu eenmaal beter op reageren dan "bem"


Aanleunig is geen druk, maar contact om hulpen door te kunnen laten komen. Druk is kracht op de teugel. De reden daarvoor is mij onduidelijk.

Laat ik het zo zeggen, bij aanleuning gebeurt er in princiepe niks als je de teugels doorknipt. Bij druk schiet het paard, of minstens zijn hoofd, naar voren als je de teugels doorknipt.
Het verschil tussen een elastiekje nét rechthouden en het uitrekken.

Daarbij hoort bij druk in Nederland gewoonlijk ook continue drijven.
In ouderwets dressuur geef je beenhulpen wanneer je iets vraagt, maar als het paard het doet, blijf je niet geven.

Askja, mooi samengevat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:39

Daardoor zie je helaas tegenwoordig ook zo veel paarden die te kort in de hals gereden worden met geen enkele beweging in de halsspieren. Helemaal statisch en vastgezet. Terwijl dat zo onnodig is ...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:40

Citaat:
Laat ik het zo zeggen, bij aanleuning gebeurt er in princiepe niks als je de teugels doorknipt. Bij druk schiet het paard, of minstens zijn hoofd, naar voren als je de teugels doorknipt.
Het verschil tussen een elastiekje nét rechthouden en het uitrekken.

Deze vind ik erg mooi geformuleerd. Dat moet ik onthouden.
Erg duidelijk!
Beter dan mijn beschrijving in dat het niet meer mag zijn dan het gewicht van de teugel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:50

Precies. Om die reden is een teugeldrukmeter ook zo'n overbodig iets. Je moet helemaal geen druk willen hebben. Wat iets anders is dan geen verbinding. Sommige paarden zoeken de druk zelf op, omdat ze nog te veel op de voorhand gaan maar daar moet je ze van weg kunnen rijden met goed getimede halve ophoudingen. Als je een paard van het begin af aan goed leert terugkomen op je zit, leert hij zichzelf beter te dragen (in de zin van zijn balans houden en zijn bewegingen goed coördineren) en heb je niet snel een paard dat te veel in je hand komt.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:52

hier ben ik het niet helemaal mee eens. een paard moet jouwn hand volgen waar die ook heen gaat. je hebt dus altijd verbinding met de mond. dit kan met tegeldruk contact. het paard neemt dit aan. als je de teugel los knipt of laat en je paard blijft in die houding is hij dus niet nageeflijk. je hebt immers dan geen contact met hem en dus geen communicatie, dus niet aan de hulpen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:53

Een teugeldrukmeter is denk ik wel voor sommige mensen een eyeopener. Al heb ik geen idee hoe zo'n ding afgesteld staat.
Ik ken echt mensen die werkelijk zeggen, hij is zo fijn en licht in de hand en vervolgens zie je paarden echt op druk staan. Die weten gewoon echt niet beter. En hebben dus dan zo te horen anders nog meer druk dan die dag dat ze het zogenaamd fijn vinden.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:54

de basis van de dressuur is voor mij het skala der ausbildung. de wel bekende piramide. als een paard die doorlopen heeft bezit het paard de basis.

Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:56

DarkoFoitzik schreef:
hier ben ik het niet helemaal mee eens. een paard moet jouwn hand volgen waar die ook heen gaat. je hebt dus altijd verbinding met de mond. dit kan met tegeldruk contact. het paard neemt dit aan. als je de teugel los knipt of laat en je paard blijft in die houding is hij dus niet nageeflijk. je hebt immers dan geen contact met hem en dus geen communicatie, dus niet aan de hulpen.

Nee hoor. Hij hoort daar te blijven tot jij hem uitnodigt een andere houding te gaan gaan lopen.
Dus bijvoorbeeld voorwaarts neerwaarts.

Net zoals hij het tempo blijft lopen wat jij hem aan hebt gegeven zonder steeds te moeten remmen of bijrijden.

Uberstreichen is hier een mooi voorbeeld van.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:57

Toch vraag ik me altijd af hoe een gespannen en niet nageeflijk paard in takt kan blijven lopen.
Voor mij is dat onmogelijk.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:01

ik weet niet of ik het daar mee eens ben. als ik kijk naar de manier van rijden via de duitse klassieke principes. het contact met de mond is cruciaal. een paard loopt altijd voorwaarts neerwaart. het dier moet te allen tijde reiken naar het bit. hij leunt aan om zijn rug te kunnen opbollen en zijn achterhand zo onder te kunnen zetten.

dat was jullie omschrijven zie ik meer in de franse school passen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:02

bruintje123 schreef:
Toch vraag ik me altijd af hoe een gespannen en niet nageeflijk paard in takt kan blijven lopen.
Voor mij is dat onmogelijk.


kan volgens mij ook niet. daarom loopt het gros van de paarden in de hogere competeties taktfout. ook in de lagere, dit zijn vaak geen profs die beter zouden moeten weten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:04

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/test ... hand/9765/

Nee juist niet.
Een paard mag niet zoveel leunen op de hand dat bij verbreking "in elkaar stort"

Hij weet het verschil tussen wanneer jij bewust de hoofdhouding wilt verplaatsen met gewoon door blijven lopen zoals hij deed.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 16-11-16 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:05

DarkoFoitzik schreef:
bruintje123 schreef:
Toch vraag ik me altijd af hoe een gespannen en niet nageeflijk paard in takt kan blijven lopen.
Voor mij is dat onmogelijk.


kan volgens mij ook niet. daarom loopt het gros van de paarden in de hogere competeties taktfout. ook in de lagere, dit zijn vaak geen profs die beter zouden moeten weten.

Dat is wel wat de skala aangeeft.

brittkalijn

Berichten: 77
Geregistreerd: 18-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:14

Ik zou ook zeggen actie is reactie.
Maar ook ontspanning is heel belangrijk, met spanning is het voor beiden niet fijn.
Reageren op de basishulpen, zelfde tempo aan houden.
Nageefelijk lopen en vooral in balans zijn vind ik echt basis.
Maar daarbij vind ik ook dat een ruiter een goede basis moet hebben. Als de ruiter al geen basis heeft, kan je dat naar mijn mening je paard nooit bieden.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:26

DarkoFoitzik schreef:
ik weet niet of ik het daar mee eens ben. als ik kijk naar de manier van rijden via de duitse klassieke principes. het contact met de mond is cruciaal. een paard loopt altijd voorwaarts neerwaart. het dier moet te allen tijde reiken naar het bit. hij leunt aan om zijn rug te kunnen opbollen en zijn achterhand zo onder te kunnen zetten.

dat was jullie omschrijven zie ik meer in de franse school passen.

Daarom heb ik het zelf nadrukkelijk over "tegenwoordig in Nederland" gehad.
Vroeger, geloof me, ik ben oud genoeg, was het in Nederland gewoon Franse school waarin les gegeven werd. Pas in de jaren 80 is er verschuiving gekomen, die de Duitse leer ook al voorbij is, want die verschilt echt niet zoveel.
(Hier in Portugal, waar samen met Frankrijk de dressuur ontwikkeld is, rijdt men, anders dan veel lijken te denken, ook wat Frans wordt genoemd. )

Als je een basisprincipe aanhoudt dat een paard de rug moet opbollen om de achterhand er onder te zetten via iets dat je doet aan het hoofd, is er al iets mis.
Als de achterhand eronder komt, moet de voorhand lichter worden en is er juist steeds minder druk. Piaffe kun je met doorhangende teugels rijden.
Een paard moet feitelijk ook steeds meer met het hoofd voor de loodlijn komen naar mate de oefening verzamelder wordt, omdat de hals opgerichter raakt. In het reglement staat ook gewoon op of iets voor de loodlijn en niet op of achter, wat je te vaak ziet.
Het vragen van een piaffe zoals ik dat tegenwoordig vaak zie met het hoofd achter de loodlijn, is absurd en ziet er loodzwaar uit ipv licht en verheven. Dit terzijde.

Ook in voorwaarts neerwaarts mogen ze niet echt leunen op het bit!
Dan is het concept van contact en volgen van de hand niet goed begrepen.

Niemand zegt dat er geen contact moet zijn, het gaat zuiver om onnodige druk.
Je hoeft het hoofd van het paard niet te dragen. Het mag niet vallen als je de teugels los laat. Het is geen krachtsport!
En ja, een paard kan je hand volgen, maar dat gaat gepaard met andere hulpen en uitnodiging, dat is wat anders dan plots wegvallen van een teugel.
Je kunt prima een paard zonder teugels "op laten bollen". Hij doet dit immers via de prikkel aan de buikspieren, niet via prikkels in de mond.

Als je over de manenkamt strijkt met 1 hand, gaat het paard als het goed is niet plots de hoek om omdat het ineens maar aan 1 kant de teugel voelt. Het over de manenkam strijken is dan ook een goede check of je paard op eigen benen loopt. Ik heb begrepen dat dit zelfs in proeven is opgenomen (hoera).

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:32

ik ben er niet van overtuigd. in mijn ogen is he teugels los gooien pertinent fout. je moet te allen tijde contact hebben voor de communicatie. om het paard voorwaarts neerwaarts te rijden volgt hij je hand naar benen. hij laat zijn hoofd vallen vanuit de schoft doormiddel van een actief achterbeen over zijn rug. hij komt daardoor in horizontaal evenwicht.

je draagt zijn hoofd niet maar je voelt het achter been in je hand. dit kan niet als je geen contact hebt. mij lijkt de oefening om hem los te gooien dan ook complete overbodig. de controle dat het paard het bit uit je handen kauwt en je hand volgt naar benen of naar boven zonder verlies van takt en ritme lijkt me veel interessanter. het contact wat ik onderhoud gaat echt over grammen, geen kilo's maa rik heb meer dan het teugel gewicht in de handen.

ik vind dit erg interessant om over na te denken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:48

Test je het dan bijvoorbeeld ook nooit in een schouderbinnewaarts?
Daar steek ik echt de binnenhand naar wel eens voren om te controleren of hij wel om mijn been is ipv op mijn binnenhand.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:06

@DarkoFoitzik Ik denk dat je wat moeite hebt met begrijpend lezen.
Niemand heeft het over de teugels losgooien als oefening. (Hooguit 1)

Wat je nu zegt over contact en voorwaarts neerwaarts is exact in de lijn van wat ik zeg, we verschillen daarin echt niet van mening.

Niemand zegt dat er geen contact moet zijn, echter dit mag geen druk zijn, en zeker niet in combinatie met continue drijven.

Wat ik zei is dat het omhoog komen van de rug een gevolg is van aanspannen van buikspieren door teken van het been (spoor) en dat heeft verder niets met een hoeveelheid druk van de hand te maken.

De controle dat het paard het bit uit de handen kauwt en de hand volgt naar beneden en naar boven zit in het halsstrekken....

Bij het over de manen strijken gaat het niet om teugels losgooien, maar contact verlies aan 1 kant. Heb je het weleens geprobeerd? Overigens ook gewoon in de Duitse school aanwezig als "überstreichen".

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:15

dat begrijp ik. ik heb moeite met het concept dat je dus volledig je handen naar voor brengt en het conact verbreekt. dit ter controle of het paard op Eigen benen loopt en niet hangt? hierdoor verbreek je dus de verbinding, kort maar het gebeurt.

daarnaast weet ik niet of ik het eens ben met het idee dat het paard onafhankelijk van mij in die houding moet blijven. ja hij moet zacht zijn zonder druk. dat is in mijn ogen niet gelijk aan in die houding blijven.

als een paard in die houding blijft als ik het contact verbreek, is hij in mijn ogen van het bit en klopt er dus iets niet in de basis.

dus het gaat over contact verlies van 1 kant en niet over beide handen naar voor brengen? contact verlies van 1 kant vind ik vrij normaal. ik rijd een paard namelijk diagonal. ik drijf hem van binnen naar buiten en vang hem op de buiten teugel op. hierbij heb ik de binnenteugel om de stelling te bewerkstelligen. heft hij stelling heb ik op de binnen hand inderdaad geen druk en soms zelfs geen contact. dit heft hij namelijk op de buitenteugel waar hij ook aanleuning heeft.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 16-11-16 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De basis van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:18

Nee de hulp je hand volgen is wat anders. Op het moment dat je hem dat vraagt en hij doet dat niet is hij van het bit.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:23

Een nageefljk paard volgt je hand als je hem daartoe uitnodigt door je zit te ontspannen, iets been te geven en mwt je hand iets toe te staan in voorwaarts-neerwaartse richting. Door je zit 'eraan' te houden vraag je meer zelfhouding van het paard en dit kun je dmv überstreichen testen. Ik vind beide even belangrijk. Je zit eraan houden doe je door je bekken iets te kantelen zonder de beweging te blokkeren,, je op te richten en je kuiten iets aan te sluiten.

Dat diagonale rijden (binnenbeen-buitenteugel) wordt naar mijn idee vaak te veel benadrukt. Het gaat om de balans. De voorhand recht voor de achterhand, in het spoor. Het paard tussen twee teugels vanuit je zit meenemen op de volte of wending. Moet de ruiter zelf wel heel zuiver voor in balans zitten, recht boven de wervelkolom van het paard. Stelling vragen hoeft dan hooguit met een miniem hulpje vanuit de ringvinger van je binnenhand. Is het paard samen met de ruiter verticaal in balans, dan is lengtebuiging een piece of cake.
Laatst bijgewerkt door Askja op 16-11-16 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:25

bruintje123 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
hier ben ik het niet helemaal mee eens. een paard moet jouwn hand volgen waar die ook heen gaat. je hebt dus altijd verbinding met de mond. dit kan met tegeldruk contact. het paard neemt dit aan. als je de teugel los knipt of laat en je paard blijft in die houding is hij dus niet nageeflijk. je hebt immers dan geen contact met hem en dus geen communicatie, dus niet aan de hulpen.


Uberstreichen is hier een mooi voorbeeld van.


Het uberstreichen laat je enkel zien dat het paard op eigen benen loopt. geef ik dus geen ophouding en hou ik hem gesloten met mijn beenhulp (op zijn duits) Wil ik zijn hals verlengen dat geef ik een halve ophouding met wat been hulp om hem te laten rekken. daarbij behoud je dus de teugeldruk/ aanleuning / contact.