Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:23

Ik wist even niet een handig topictitel, maar het is als volgt. Ik rijd wel eens paarden die wanneer je bijv linksom rijdt, naar jouw idee prima draven. Totdat je van hand verandert en van been verwisseld en het lijkt alsof je ineens tegen de beweging in gaat :P
In een geval is het zo extreem, dat paard je ook helemaal scheef weg zet, waardoor zelf recht blijven moeilijk is.

Nu ga ik er vanuit dat deze paarden scheef zijn, maar wat als je paard je dus ook helemaal scheef weg zet, kan dat dan ook te maken hebben met bijv een scheef bekken, of het vast zitten in de rug?

Misschien is het antwoord niet eenduidig, maar ik ben toch wel benieuwd naar jullie ideeën.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:29

inderdaad scheefheid van het paard. Paard zal je altijd naar zijn bolle, slappe zijde willen zetten. Vaak zie je dan in combinatie ook scheefstand van het bekken, en doordat ze scheef zijn, hebben ze spanning in de rug.. dus je hebt zelf het antwoord al gegeven :j

lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:30

Bij mijn paard is dit het geval. Ik vermoed dat dit komt door zijn artrose in zijn rechterachterbeen dat hij op die manier wat ontlast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:31

elibeest schreef:
inderdaad scheefheid van het paard. Paard zal je altijd naar zijn bolle, slappe zijde willen zetten. Vaak zie je dan in combinatie ook scheefstand van het bekken, en doordat ze scheef zijn, hebben ze spanning in de rug.. dus je hebt zelf het antwoord al gegeven :j


Ja, eigenlijk ook wel heel logisch. :') Dan is een behandeling van osteo toch geen overbodige luxe, aangezien ze me zo scheef zet, waardoor zelfs het zadel scheef zakt. Normaal wil ik er zelf wel doorhene rijden, maar dit lijkt me beter op te lossen met een behandeling.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:33

Het is wel scheefheid Joolien. Maar als er sprake is van extreme scheefheid (en daar lijkt het wel op) moet je je er ook altijd wel bij afvragen of er ook sprake is van kreupelheid (en compensatie).

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:35

Ieder paard is scheef (ook de rechtgerichte paarden!)
Het is een idee fixe dat een lijf gelijk kan zijn.(organen zijn niet symetrisch verdeeld) Daarnaast kunnen lichamelijke ongemakken spelen.
Bij extreme verschillen zou ik eerst lichamelijke onderzoek laten doen, voordat ik dressuurmatig verder zou trainen.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:36

Ik heb dit in de bak niet maar bij buitenritten wel. Net alsof je op verkeerde been rijd constant ;)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:36

Antwoorden zijn idd al gegeven..Wat je nog zou kunnen doen om ook je zadel rechter te krijgen is t volgende: stel je zadel zakt naar link. .Door nu linker stelling te vragen zoveel wat nodig is om t zadel weer recht te krijgen vraag je..Voor rechtsom geldt t zelfde..vraag je rechtsom stelling..Deze werkt echt heel goed! Suc6 met je paard!!
Uiteraard kan een rondje medische molen geen kwaad om 1 en ander uit te sluiten..

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:38

Ja hoor, scheefheid. Paard gooit je dan op de kant die voor hem/haar het makkelijkste is.

Osteo zou ik niet doen, is zo'n vrij beroep. Neem dan een paardenfysio in de hand.
Of je moet een goede osteo weten waar je vertrouwen in hebt, maar ik ben daar voorzichtig mee.
Zou Ellen Door Menalda er bij laten komen.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:38


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:40

MarliesV schreef:
Ja hoor, scheefheid. Paard gooit je dan op de kant die voor hem/haar het makkelijkste is.

Osteo zou ik niet doen, is zo'n vrij beroep. Neem dan een paardenfysio in de hand.
Of je moet een goede osteo weten waar je vertrouwen in hebt, maar ik ben daar voorzichtig mee.
Zou Ellen Door Menalda er bij laten komen.


Ja ik weet wel een geode hoor, waar ik geode resultaten mee heb gehad. Marcia Veldboer vraag ik altijd.

Klopt, ik woon in Almelo. Ik zal eens kijken bij AnneMarleen.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:43

Herkenbaar. Wanneer ik met mijn (voorkeurskant: rechtsgebogen) paard van hand verander van rechtsom naar linksom, heb ik soms het gevoel dat mijn paard een aantal passen 'op drie cilinders' loopt. Alsof ze me op het andere been probeert te gooien. Hand veranderen in de andere richting geeft niet dit gevoel. Ik moet het hand veranderen dan echt zorgvuldig begeleiden, waarbij ik haar dan niet op de X van rechts naar links omstel, maar dat vloeiend doe over een paar passen. Ik ben geneigd om dan teveel met m'n binnenteugel (links) te werken maar dat werkt uiteraard niet.

Zoals mijn voorgangers zeggen: wanneer dit probleem zich voordoet/ toeneemt, is het verstandig om er naar te laten kijken.

JudithGigi

Berichten: 4236
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:45

Ohh dit ken ik inderdaad! Altijd gehad bij manegepaarden en enkele onervaren paarden. Zal een niet helemaal los paard zijn

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:50

Babootje schreef:
Het is wel scheefheid Joolien. Maar als er sprake is van extreme scheefheid (en daar lijkt het wel op) moet je je er ook altijd wel bij afvragen of er ook sprake is van kreupelheid (en compensatie).

Nouja altijd.. Veel paarden worden gewoon enorm slecht gereden. Kant X doet hij wel makkelijk dus daar rijden we lekker veel op. Na maanden of zelfs jaren heb je dan een paard zo krom als een hoepel. Dat is door goede training gewoon weer goed te krijgen, een behandeling van een osteo/fysio in zo'n geval kan natuurlijk goed helpen, maar als je de training niet aanpast ben je zo weer terug bij af.
Ik heb er onlangs nog zo-een bij gereden voor de verkoop. Is verder niemand bij geweest en toch voelde dat paard iedere keer weer iets beter aan.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:59

Ik zeg niet dat een paard in dat geval altijd kreupel is, maar dat je je wel altijd zal moeten afvragen of kreupelheid geen rol speelt en dat uitsluiten. Want anders ben je bezig water naar de zee te dragen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:20

Ben het wel met Babootje eens, maar een goeie fysio kijkt heel goed naar kreupelheden, hoor. Soms zie je op het zachte de kreupelheid niet, maar op het harde wel. Dus ook dat wordt door de fysio meegenomen in het onderzoek. Scheefheid kan idd van een (verborgen) kreupelheid komen, maar pijnlijkheid/stijfheid in de wervelkolom of bekken zijn ook belangrijke oorzaken.
Ben benieuwd wat de fysio vindt, als je die erbij haalt!

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:32

Weinig rijden en dus lekker in de wei enkel op de voorkeurskant lopen krijg je dit ook wel van. Lekker buiten 1 of 2 paden draf met elke 3-4 passen van been wisselen laat dat hier grotendeels verdwijnen. Het wisselen tussen links en rechts werkt prettiger dan gaan micromanagen in een bak voor mij. Ook omdat je door constant van been wisselen minder lang iets moeilijks vraagt en meer ruimte laat om paard het zelf op te laten lossen. Enige wat de ruiter nl doet dan is voorwaarts houden en van been wisselen. Paard laat je de rest oplossen. Bij een fysieke beperking anders dan gewoon stijf krijg je ook dan echt wel signalen dat paard het niet kan ipv enkel niet wil, want net niet prettig door de stijfheid.

laurien_b
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-09-16

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:57

Sheefheid van het paard door fysio word dit weer 100% top

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:58

Gymnasticeren aan de hand zonder de belasting van de ruiter, kan je ook veel vooruitgang geven.
10 minuten aan de hand buigen links en rechts, voordat je er op gaat zitten of inspant.
Voor mij een standaard begin van het rijden of mennen.

Fysio of osteo helpt zker mee, maar als je het niet onderhoudt, blijft het terug komen als je niets aan de training verandert.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:15

Ik had dit bij mijn oude paard ook, zij was ook scheef. Linksom ging helemaal prima, maar rechtsom liep ze zelfs bijna kreupel. Lief beest jammer genoeg vorige maand laten inslapen, beide spronggewrichten totaal vergroeid met botwoekering en alles wat je je paard niet toewenst :(

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:17

Babootje schreef:
Het is wel scheefheid Joolien. Maar als er sprake is van extreme scheefheid (en daar lijkt het wel op) moet je je er ook altijd wel bij afvragen of er ook sprake is van kreupelheid (en compensatie).


Dit, wat ik dan doe is expres op t verkeerde been gaan lichteijden, als het dan beter gaat is het zeer waarschijnlijk scheefheid vanuit het lichaam achter het zadel. Speuren dus waarvandaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:24

janouk schreef:
Gymnasticeren aan de hand zonder de belasting van de ruiter, kan je ook veel vooruitgang geven.
10 minuten aan de hand buigen links en rechts, voordat je er op gaat zitten of inspant.
Voor mij een standaard begin van het rijden of mennen.

Fysio of osteo helpt zker mee, maar als je het niet onderhoudt, blijft het terug komen als je niets aan de training verandert.


uiteraard werk ik hier in de training ook mee, dit is eigenlijk zelfs het enige wat ik doe. :P

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:49

Ja herkenbaar is inderdaad scheefheid omdat beide achterbenen er niet actief genoeg onder komen. Dat is stap 1 om uberhaupt recht te kunnen richten, lukt het dan nog niet dan kun je denken aan een medische blokkade. Fysio is altijd goed om de vastgezette spieren op de korte kant weer los te maken.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:32

laurien_b schreef:
Sheefheid van het paard door fysio word dit weer 100% top


Deze moet ik toch even tegen spreken..
Mijn paard extreem scheef is een aantal keren Door Jarko Dun behandeld ( toch niet de eerste de beste) na een aantal keren behandelen zag hij er geen brood meer in.. uitbehandeld dus en nog steeds een kreupel en scheef paard..uiteindelijk heb ik Door 200% inzet van mezelf en Door de juiste instructie dit paard goed gekregen!!! Ik heb er nooit geen fysio/ pheuten/ paten meer bij gehad..Ben fitnessinstructeur van mijn eigen paard geworden toen het rechtrichten op mn pad kwam!! Nog steeds elke dag dankbaar voor!

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:40

Elisa2 schreef:
Ja herkenbaar is inderdaad scheefheid omdat beide achterbenen er niet actief genoeg onder komen. Dat is stap 1 om uberhaupt recht te kunnen richten, lukt het dan nog niet dan kun je denken aan een medische blokkade. Fysio is altijd goed om de vastgezette spieren op de korte kant weer los te maken.


Niet alleen spieren, ook gewrichten (wervelkolom en bekken) ;)