Met elk tuigage kunnen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 22:23

Aan de hand van een kleine discussie in het Wat kost een paard nu daadwerkelijk? topic, hier even een kleine afsplitsing.

Memere schreef:
Daphara schreef:
Na 10 jaar weer begonnen, ik had nog 2 rijbroeken en kalfsleren rijlaarsen, dat ik allemaal niet meer bleek te passen (er moet dus 15 kg af) dus alles nieuw moeten kopen. Paard staat 800 meter van de buitenbak en ze staat 1,8 km van de manege waar ik prive les neem, dus straks moet ik langs een donkere weg rijden om daar te komen.
Ze heeft een western hoofdstel en western (boomloos) zadel, dus zelf al een dressuur zadel aangeschaft en hoofdstel is onderweg. Ik moet met de auto met veerpont overvaren om bij de stal te kunnen komen.

Al met al kom ik uit op:

Compleet zadel (2e hands) + compleet hoofdstel: €668
Kleding (Cap, 3 paardrijbroeken, jas, chaps, handschoenen, vestjes enz.): €489
Reflecterende spullen (uitrijdeken, borsttuig, laarslamp, vest, beenbanden enz.) €202

Les €20

Dus in 1 maand €1359 uitgegeven
En dan heb ik nog niet eens een eigen paard, maar ja, dan hoef ik voorlopig ook geen geld meer uit te geven, behalve les.


Waarom een zadel kopen als je nog niet een paard hebt? Je gaat toch geen passend paard bij je zadel zoeken? :+

ikke schreef:
Daphara schreef:
Omdat Engels dressuur rijden met western zadel en hoofdstel best lastig is. Ik mag het paard gratis bijrijden en het harnachement blijft natuurlijk van mij. Aangezien ik voorlopig nog wel van plan ben met dit paard verder te gaan, inversteer ik liever even in goed materiaal.
Het paard is Engels ingereden, de eigenaren die alleen recreatief wat buitenritten maken, zochten juist een bijrijder om het paard meer sport gericht te rijden.
Ik zocht een paard om weer mee te kunnen lessen, zo hebben we beiden wat we willen.

Wanneer ik er aan toe ben weer een eigen paard te kopen kan ik altijd het harnachement, dat mijn toekomstige paard misschien niet past, weer verkopen. Dat zien we tegen die tijd wel weer, ik kan nu in ieder geval fijn lessen.

Dan zou ik toch eens zoeken naar een betere instructeur; eentje die niet onder de indruk is van het tuigage dat erop hangt.....

Basisdressuur en basiswestern ligt zo dicht bij elkaar dat tuigage er echt niet toe doet, hoe graag beide "kampen" je ook anders willen doen geloven......


Geryon schreef:
Gaat prima met een westernzadel inderdaad! Heb ik ook gedaan en ik ken niks western. :')


joyce2 schreef:
Ik rijd mijn Western paardje nu in met een dressuurzadel. Hij kon het gewicht van ruiter + zwaar westernzadel niet goed dragen en daarom in overleg met de zadelmaker en fysio besloten om gewoon tijdelijk voor een Wintec te gaan. Zo kan hij mooi wat bespiering ontwikkelen en wennen aan iemand op zijn rug!

Ik heb eerst dressuur gereden en ben een tijdje geleden "overgestapt" naar western, maar het heeft heel veel raakvlakken.


Daphara schreef:
Ik denk niet dat dit topic bedoeld is om je aankopen te moeten "verdedigen".
De keus voor een ander zadel en hoofdstel is die van mij geweest en niet die van een ander en heeft dus ook niets te maken met een instructeur. Zou vreemd zijn dat omdat ik het kleine westernzadel met mijn maat 42 achterwerk niet fijn vind rijden en een western hoofdstel met een enkel gebroken bit dat ruim 2,5 cm te groot is, niet fijn vind in de aanleuning (nog even afgezien van 't paard), ik meteen opzoek moet naar een andere instructeur...

Dus laten we het er op houden dat het mijn keus is geweest en dat iets zegt over mij, niet over het paard of mijn instructeur en als dat veroordeelt wordt, helemaal prima. Ik ben allang trots dat ik na 10 jaar er weer op stap en ondanks dat mijn lijf protesteert, toch flink door blijf zetten, al is het dan met het tuigage dat ik fijn vind rijden. :o

Kunnen we hier weer verder met de kosten van het paard rijden.

Captain

Berichten: 21412
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:27

Wat is nu je vraag?

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:36

Captain schreef:
Wat is nu je vraag?


Of je met elk soort tuigage iedere tak van paardensport kunt beoefenen, begrijp ik eruit.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:37

silverdapple schreef:
Captain schreef:
Wat is nu je vraag?


Of je met elk soort tuigage iedere tak van paardensport kunt beoefenen, begrijp ik eruit.

Moet zeggen dat mennen met een western zadel best lastig is... nee zonder geintjes.
Eventing of springen met westernzadel is niet bepaald eh, comfortabel. O:)

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:52

Alles kan, maar of het fijn is, is een tweede. Ik vind dressuurrijden met een endurancezadel dan weer niet ideaal. Het zit heerlijk voor langere ritten maar biedt heel weinig steun aan je houding.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:52

Moet hier een ander topic voor aangemaakt worden?
Met een dressuurzadel kan je best basis western rijden, en met een westernzadel kan je best een klein sprongetje maken. Zo kan je ook rijden op een trekpaard en een ijslander voor de kar zetten :j

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:59

Alles kan, maar of het goed is voor je houding en voor het paard is een tweede :-)

Springen is niet meer echt comfortabel boven een bepaalde hoogte in een dressuurzadel of met een westernzadel.
Andersom is een springzadel niet het meest geschikte zadel om netjes dressuur mee te kunnen rijden.

Alles heeft zn eigen gebruiksdoel.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:06

silverdapple schreef:
Captain schreef:
Wat is nu je vraag?


Of je met elk soort tuigage iedere tak van paardensport kunt beoefenen, begrijp ik eruit.


Ik heb niet echt een vraag, maar wilde de discussie uit het andere topic halen, omdat het daar niet echt past en ik vind het wel interessant hoe er over het algemeen over gedacht wordt.

Ik geloof inderdaad dat een goede ruiter op elk zadel weg moet kunnen rijden, maar ik geloof ook dat het voor elke ruiter anders is welk zadel en hoofdstel je voorkeur heeft. En dat het voor een (opnieuw beginnend) ruiter als ik toch belangrijk is om tuigage te hebben waar je voor je gevoel meer balans hebt, zodat ik me beter kan concentreren op het paard en mijn hulpen, dan alleen proberen mijn evenwicht te bewaren.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:20

Zag de discussie voorbijkomen.
Ik heb een boomlooszadel en een engels zadel voor mijn paard.
Met engels zadel gaat buitenrijden prima, nadeel is alleen dat ik dan een rijbroek aanmoet.
Met boomloos zadel kan ik ook wel in de bak wat dressuur doen maar merk dat het makkelijker gaat met het engels zadel.
En ik heb absoluut geen zadel wat je in een houding dwingt maar het rijdt zeker anders.

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:28

ik heb een springzadel aangeschaft, omdat ik daar het lekkerste in zit ( heb ook erg lange bovenbenen ). Hier spring ik mee, rij ik mee buiten en rij ik dressuur mee. Dus ik denk dat het ook is wat je zelf fijn vind en waar je het lekkerste in zit

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 20:33

Maar wordt het doorgaans als "vreemd" beschouwd als een bijrijder een eigen zadel en hoofdstel aan schaft voor een paard dat niet van de bijrijder is?

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:37

Nee, dat is niet vreemd.

Narcissa
Berichten: 3051
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:36

Geen bijrijder hier maar als ik er 1 had en ze wilde per se een eigen zadel gebruiken kon ze meteen vertrekken. Mijn zadel is aangemeten op mijn paard en ik wil dat ze daarmee gereden wordt.

Ik rij trouwens net zo makkelijk dressuur met een dressuur- als met een westernzadel. Springen gaat op lage hoogte ook prima met een western. Op hoogte krijg je wel last van de knop. Springzadel is niet mijn favoriet maar rij ik ook zo mee weg als dat nodig is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:06

xLes schreef:
Geen bijrijder hier maar als ik er 1 had en ze wilde per se een eigen zadel gebruiken kon ze meteen vertrekken. Mijn zadel is aangemeten op mijn paard en ik wil dat ze daarmee gereden wordt.

Ik rij trouwens net zo makkelijk dressuur met een dressuur- als met een westernzadel. Springen gaat op lage hoogte ook prima met een western. Op hoogte krijg je wel last van de knop. Springzadel is niet mijn favoriet maar rij ik ook zo mee weg als dat nodig is.


Grappig, van de eigenaar zelf kwam het voorstel dat ik een eigen zadel zou kunnen kopen om mee te rijden, had de vorige bijrijder ook gedaan, maar die had nu zelf een paard waar dat zadel op past.

Ik rij doorgaans prima in een echt Western zadel, maar dit is de kleinste zetelmaat boomloos Western zadel. Ze had er wel een ander pad bij wat de zetel groter zou maken, maar nog steeds het gevoel dat ik vast zat.

Narcissa
Berichten: 3051
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:57

Sommige eigenaars zijn bang voor slijtage of ongelukjes met hun dure materiaal. Zelf heb ik altijd met het materiaal van het paard gereden. Dat is erop aangemeten.

Ik heb sinds vandaag een tijdelijke bijrijder tot ik verhuis en die zal ook gewoon mijn gerief gebruiken. Over 1-2 weken komt de zadelpasser nog eens langs om het zadel weer op maat te zetten. Denk dat ze ondertussen wel een boommaatje gegroeid is. Maar van mijn zadel weet ik dan wel dat hij door een kundig persoon is aangepast op mijn paard, wat ik sterk zou betwijfelen bij een zadel dat een bijrijdster koopt (mijn paard is erg lastig in haar bouw. Erg moeilijk om iets passends te vinden).

Een te klein zadel is wel erg lastig! Ik heb een klein KWPNertje, dus die kan sowieso al niet veel gewicht dragen. Die heeft een 17" dressuur en dat is gelukkig nog nooit een probleem geweest.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:59

Het zou mijn keuze niet zijn omdat ik meerdere keren heb ervaren hoe het met de verhoudingen ligt en een eigenaar er ineens voor kan kiezen om te verkopen/verhuizen. Zit je dan met je zadel. En bij mijn paard wil ik ook geen ander zadel erop, mits goedgekeurd door mijn eigen zadelmaker.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 02:41

Ik spring tot een cm of 70 comfortabel met mijn westernzadel, daarna wordt het minder fijn.

En ik denk dat je de snelle/ heftiger westerndisciplines niet prettig uitzit met een dressuurzadel. (sliding stop bij reining bv, cutting, enz.)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Met elk tuigage kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 04:27

Basisdressuur of basiswestern zou hetzelfde moeten zijn: gymnasticeren om tot een soepel, vlot paard te komen... Tuigage zou dus eigenlijk geen verschil mogen maken. Meer steun nodig= geen onafhankelijke zit, ander hoofdstel nodig= te veel in de mond willen zitten met alle gevolgen vandien, enz... Het is dus allemaal terug te brengen tot de ruiter.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 05:05

Citaat:
Moet zeggen dat mennen met een western zadel best lastig is... nee zonder geintjes.
Eventing of springen met westernzadel is niet bepaald eh, comfortabel. O:)


En cutting of slidingstops raad ik je ook niet aan met een engels zadel.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 06:13

Tsja je kunt best met elk tuigage rijden denk ik maar wel tot een bepaalde hoogte. Hou je het simpel dan is dat mogelijk.

Zo heb ik jarenlang recreatief gereden met een vzh zadel wat meer springgericht is. Toen ik serieuzer aan de slag wilde merkte ik wel dat ik een dressuurzadel nodig had om mijn houding goed te doen. Het vzh zadel gebruik ik nu alleen nog met springen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:28

xLes schreef:
Sommige eigenaars zijn bang voor slijtage of ongelukjes met hun dure materiaal. Zelf heb ik altijd met het materiaal van het paard gereden. Dat is erop aangemeten.


Ik weet dat mijn tuigage betere kwaliteit is dan dat van de eigenaars. Ik ben ook veel zuiniger met mijn spullen. Na het rijden alles afnemen, schoon en droog maken en afgedekt de zadelkamer (die ik tijdens hun vakantie ook even goed opgeruimd heb) in. Na de zomer komt de zadelmaker om even te controleren hoe het zadel ligt en het eventueel bij te vullen, het paard is al flink spieren aan het opbouwen, dus ik verwacht dat er straks wel wat aanpassing nodig is.

Mijn balans is nog niet wat het 10 jaar geleden was, maar met dit zadel wel 10 keer beter dan met het andere zadel. Dat maakt het rijden ook minder vermoeiend en de hulpen duidelijker naar het paard.
Nu ongeveer 6 weekjes weer aan het rijden en het voelt geweldig. Nog wel af en toe wat frustratie bij mij dat het niet vanzelf gaat, ik weet wat de bedoeling is, ik ben alleen soms gewoon te laat, omdat meerdere dingen tegelijk (bijvoorbeeld lichtrijden, begrenzen en beenhulp) nog lastig is. Maar dat is mijn beperking en het wordt al beter. Ik ben gewoon streng voor mezelf en dat mag ook, ben lekker fanatiek bezig. Ik was vandaag met een van de eigenaars een buitenrit aan het maken en daarna nog de bak in. Ik reed op de Tinker en zij op de Fries die ik normaal altijd rij. De Fries liep echt al zoveel beter, gebruikte ook nu bij haar de rug goed en zocht contact met de hand ipv alleen te hangen. Zij reed wel op het boomloze westernzadel, maar haar achterwerk is ook een stukje kleiner.
Ik had even veel lol op de Tinker met kijken naar de Fries, dan om er zelf op te zitten. De Tinker is altijd met los hangende teugel gereden, dat was even wennen voor ons beiden, maar ook zij pikte het netjes op om wat meer haar rug te gebruiken en aanleuning te zoeken. Wel was zij binnen 20 minuten in de bak helemaal doorweekt en moe. Ze stelde voor dat ik ook de Tinker wat vaker zou rijden, maar daar ga ik nog even over na denken...