Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 20:00

Hoi,

Wat ik mij wel eens af vroeg:
Als ik op zaterdag een springwedstrijd (B/L niveau) gehad heb, dan doe ik meestal de dag erna rust (onder rust versta ik nog wel 12 uur per dag weidegang, maar verder niet rijden etc.)
Maandag rij ik dan meestal weer dressuurmatig of longeer ik, dinsdag rust en woensdag weer naar springles.

Soms doe ik ook:
Zaterdag springwedstrijd, zondag en maandag rust en dan dinsdag dressuurmatig rijden/ longeren en dan woensdag naar springles.

Wat is eigenlijk het beste voor een algemeen sportpaard? Dus om de dag rust? Of even 2 dagen rust dan de dag voor springles weer oppakken, zodat ze misschien fijner loopt tijdens de springles?

Ik snap dat het natuurlijk per paard verschilt, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen :)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:09

in principe is het basis sport voor je pony, tenzij je een jong dier hebt dat snel omhoog moet in de sport.
In principe is er niets mis met je schema denk ik.. Al denk ik dat je dressuurmatig wellicht iets meer met de pony zou kunnen doen.. dressuur is je basis.. Waarschijnlijk zou ik hem zondags lekker een buitenrit maken, rustig geen gekkigheid maar wel lekker de spieren rustig in beweging, lekkere stukken draf, klein galopje, veel stap.. Maandags pas de rustdag, eventueel kort loslongeren. Dinsdag dressuurmatig goed aan het werk zetten.. Woensdags je springles.. Donderdags wat lichtere dressuur.. vrijdags lekker vrijaf om dan zatedags weer naar een wedstrijd te gaan.

rustdagen zijn om het spierherstel te bevorderen, in feite denk ik nog niet dat je zoveel van je pony vraagt dat hij de rustdagen echt heel zwaar nodig heeft? vandaar dat ik zou zeggen, zondags lekker erop uit samen plezier in het bos en maandags lekker op de wei. In het bos kun je aan tempocontrole, beheerste overgangen werken en aan het terugrijden op je zit en dergelijken en dat terwijl je heerlijk rechtuit kunt rijden.


Maar als je denkt dat het wat teveel is voor je pony.. dan zou ik persoonlijk eerder een wedstrijd laten schieten even en hem die dag rust geven of inruilen voor een lange buitenrit, dan m een dag extra op de wei te zetten. immers de wedstrijddag is zowel mentaal als fysiek de dag met de meeste impact.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:52

Hoe elena het zegt zou ik ook doen. Dag na wedstrijd wel beweging geven op ontspannen manier

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:15

Hier hebben we geen echt schema, we rijden (recreatief) zoals het uitkomt kwa tijd, komt rustig voor dat ze een week niet gereden worden, ook wel eens dagen na elkaar. Staan wel altijd in de weide
Ik probeer wel om de dag na een les (wat behoorlijk intensief is) ze rustige beweging te geven, buitenritje, longeren zonder bijzet, beetje grondwerk, en dan de dag daarop werken ze meestal niet.

Sjolvir

Berichten: 25312
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:22

Ik heb niet een vast schema, omdat dat veranderd als er een wedstrijd tussen zit en afh. van wat voor wedstrijd.
Stel ik rij op zaterdag een oefen marathon (dressuur proef, vaardigheids proef, marathon hindernissen en een wegparcours van 20 km) dan krijgt hij dag later niet compleet vrij, maar wil ik juist dat ie wat beweegt, dat komt dan doorgaans neer op stapbuitenrit in de polder of aan de hand mee nemen.
Heeft hij gewone dressuur wedstrijd gehad (M2) dan zet ik hem rustig dag later stil of ga er mee naar het strand of lessen. Lessen wordt hij bij mij moeier van dan een wedstrijd.
(Moet eerlijk zeggen dat ik hem laatste jaar maar 2 x per week rij en dat hij nog 1 x door iemand anders gereden wordt en dat netjes probeer te verdelen in de week. )

Kortom bij zwaar werk juist dag later wel licht bewegen bij gewoon werk, niet perse.
Overigens staan ze hier overdag op de wei, vandaar dat niets ook echt niets is.

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:24

hi, ik doe zelf na een wedstrijd ( dressuur ) lichte arbeid. wel rijden maar rustig aan. dag of 3 voor wedstrijd geef ik haar extra dagje vrij. een normale week is 1 dag longeren 1 dag vrij en 5 rijden waarvan 3 wat intensiever 2 wat rustiger afgewisseld met een buitenritje :)

Jetta_2015

Berichten: 224
Geregistreerd: 29-05-15

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:24

Ik heb in principe altijd 2 rustdagen per week, denk dat het ook erg afhangt van hoe je rijd en op welk niveau. Persoonlijk vind ik als je paard op een wedstrijd heel intensief heeft moeten lopen dat hij dan de volgende dag lichte beweging (longe of een buitenrit) nodig heeft om spierpijn te voorkomen. Maar nogmaals dat is wel afhankelijk van het niveau en de inspanning. Verder rij ik 3 dagen dressuur, 1 dag longeerwerk en 1 dag een lekkere buitenrit om ze fris tussen de oren te houden. En uiteraard gaan ze dagelijks een paar uur naar buiten de wei op. Maar je moet denk ik het gewoon zelf uitproberen wat het beste bij je paard past. Kan inderdaad per paard ook best wel verschillen.

Supervixen

Berichten: 12957
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:10

Hoe een week er bij mij ongeveer uit kan zien.
Dag 1: rijden, veel galopwerk.
Dag 2: longeren, lang en laag bijgezet, veel drafwerk.
Dag 3: rust.
Dag 4: rijden, veel drafwerk.
Dag 5: wandelen/vrij springen/longeren met balkjes/lange lijnen of iets dergelijks.
Dag 6: rust.
Dag 7: rijden, niet al te intensief.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:27

Ben ik de enige die het altijd zo typisch vind dat paarden in de basissport rustdagen 'moeten' krijgen? := Een rijpaard kan 23 uur per dag uitrusten. :') Doe mij zo'n leven. :P

Maar goed, als antwoord op je vraag. Vooral na 'grote' inspanning zet ik de mijne juist niet stil: we maken meestal een rustig buitenritje op de dag erna. :)

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:38

Ik zorg ervoor dat m'n paard 1 keer per week een rustdag heeft. Dan nog een keer longeren, een keer naar buiten en natuurlijk t trainen dressuurmatig en springen. Ik doe dit voor de afwisseling zodat het voor haar ook leuk blijft. Wel zorg ik er voor dat ik niet bijvoorbeeld een buitenrit, longeren en een rustdag achter elkaar doe. Meestal de dag na m'n wedstrijd longeer ik haar, ga een rondje aan de hand wandelen of een kroeldag.

Eef_Bam

Berichten: 4127
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:47

Bunn schreef:
Ben ik de enige die het altijd zo typisch vind dat paarden in de basissport rustdagen 'moeten' krijgen? := Een rijpaard kan 23 uur per dag uitrusten. :') Doe mij zo'n leven. :P

Maar goed, als antwoord op je vraag. Vooral na 'grote' inspanning zet ik de mijne juist niet stil: we maken meestal een rustig buitenritje op de dag erna. :)


Rare opmerking. Als je spieren wilt opbouwen heeft je paard soms een rustdag nodig, ook in de basissport. Google maar eens op supercompensatie en overbelasting. Als je elke dag rijd, ook al is dat niet superintensief, is de kans dat je conditie afneemt groter dan dat hij toeneemt.

Mijn eigen schema:
Ma: rustdag
Di: dressuur
Wo: springen
Do: rustdag
Vrij: dressuur
Za: springen/cross/dressuur
Zo: buitenrit/dressuur.

Natuurlijk wijken we hier weleens van af, maar probeer na 2-4 dagen rijden een rustdag in te lassen.

Voor TS: Ik denk dat je met 2 rustdagen in een week wel goed zit, om de dag rust is wel erg vaak.b ik jouw voorbeeld zou ik doen:
Za: springen
Zo: buitenrit/ontspannen dressuur
Ma: vrij
Di: dressuur
Wo: springles

Supervixen

Berichten: 12957
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:36

Bunn schreef:
Ben ik de enige die het altijd zo typisch vind dat paarden in de basissport rustdagen 'moeten' krijgen? := Een rijpaard kan 23 uur per dag uitrusten. :') Doe mij zo'n leven. :P

Maar goed, als antwoord op je vraag. Vooral na 'grote' inspanning zet ik de mijne juist niet stil: we maken meestal een rustig buitenritje op de dag erna. :)


Ik loop zelf hard en dat kan ik toch ook niet elke dag doen?? Dan overbelast je de hele boel. Ik merk zelf dat mijn paard veel beter in zijn vel zit met deze afwisseling. Elke dag rijden doe je haar geen plezier mee. De rustdagen voor mijn paard zijn ook rustdagen voor mezelf. Meestal plan ik ze op de twee dagen dat ik het het drukst heb op het werk.

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:51

Mensen die hun paard een rustdag geven willen graag hun paard heel houden :o

Wel is het raadzaam om na een zware wedstrijd of training je paard de dag erna wel beweging te geven. Dit hoeft helemaal niet fanatiek maar wel eventjes de spiertjes opwarmen, dus bv even rustig aan de longe.
Dit is goed voor het herstel, tegen de spierpijn en voorkomt spierbevangenheid.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:06

Eef_Bam schreef:
Bunn schreef:
Ben ik de enige die het altijd zo typisch vind dat paarden in de basissport rustdagen 'moeten' krijgen? := Een rijpaard kan 23 uur per dag uitrusten. :') Doe mij zo'n leven. :P

Maar goed, als antwoord op je vraag. Vooral na 'grote' inspanning zet ik de mijne juist niet stil: we maken meestal een rustig buitenritje op de dag erna. :)


Rare opmerking. Als je spieren wilt opbouwen heeft je paard soms een rustdag nodig, ook in de basissport. Google maar eens op supercompensatie en overbelasting. Als je elke dag rijd, ook al is dat niet superintensief, is de kans dat je conditie afneemt groter dan dat hij toeneemt.


Wow. Dat wordt rauw opgevat. :') Ik kwam in vrede hoor, haha! Maar, okee. Let me explain.

Laten me eerst even de definitie van rustdag en werkdag duidelijk maken, want volgens mij denkt iedereen daar iets anders bij. :P Rust is in mijn hoofd stil zetten. Werken kan variëren van een wedstrijd/les/training tot oefeningen aan de longe of een buitenritje aan de lange teugel.

Naar mijn weten is er geen enkel onderzoek over OTS en supercompensatie gericht op paarden dat echt sluitend bewijs geeft over óf en hoeveel rusturen een gemiddeld rijpaard nodig heeft om terug op z'n oorspronkelijke conditieniveau te komen (of beter: wanneer hij in z'n supercompensatie zit, want dán wil je juist verder trainen). Dat zegt niet dat er geen sprake van is, maar het is blijkbaar niet dusdanig belangrijk geweest dat er veel onderzoek naar is gedaan. Of het geld was op. :')

Alles wat over menselijke atleten bekend is wordt één op één gespiegeld op paarden. En dat kun je nou eenmaal niet doen: het rustpatroon en spierherstel van paarden is bijvoorbeeld al totaal anders. Het zou trouwens wat zijn: een wild paard (dat allereerst al constant in beweging is, om over onderlinge strubbelingen nog niet eens te beginnen) dat iedere 12 uur z'n hart uit z'n lijf moet rennen voor 'n leeuw zou op den duur dusdanig in conditie achteruit gaan dat hij de volgende keer gegrepen wordt? Dan vraag ik me af hoe er überhaupt nog paarden op de wereld rondlopen. ;)

Natuurlijk kun je een paard overtrainen, maar ik denk dat als je een dergelijke OTS-symptomen bij een paard in de basissport gaat zien, je jezelf achter je oren moet krabben over je trainingsmethode zelf. Je bent dan overduidelijk meermaals inspanningen aan het vragen die je op zo'n niveau niet nodig hebt. Het gaat niet zozeer over hóe vaak je iets met je paard doet, maar hoe intensief je werkmoment met hem is.

Maar okee: het is ten alle tijden belangrijk om naar je paard te kijken en luisteren. Een paard dat loom staat en niet allert reageert is overduidelijk niet voldoende op rust om aan het werk gezet te worden. Als 'n paard je vrolijk tegemoet komt zit hij overduidelijk in z'n supercompensatie-periode of op zijn uitgangsniveau en kan hij prima aan de slag. :)

Het zal sterk variëren per dier. :j Maar het per definitie inplannen van volledige rustdagen lijkt mij persoonlijk wat voorbarig. Probeer het ook eens zonder en wissel in plaats van het aantal momenten met de intensiteit. :) Veel ruiters zitten in zo'n vast stramien van wat zogenaamd het beste is voor een paard (omdat iedereen het zo doet). Beetje hetzelfde als dat de gemiddelde dressuurruiter met een gecombineerde neusriem en watertrens rijdt. Dat is echt per definitie niet het beste voor je paard, probeer eens wat anders en luister. :D

LadyFiesta
Berichten: 692
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:27

Ik zie een dressuurwedstrijddag juist niet als een dag van zware inspanning. We starten onder ons trainingsniveau dus qua arbeid is dat juist behoorlijk relaxed voor het paard. Ik geef dus niet bewust daarna een rustdag of rustige training, in de praktijk rijd ik op maandag vaak niet omdat ik dan druk ben met andere dingen.

Vind het in algemene zin wel een verschil of het paard 23 uur op stal staat of vele uren buiten staat en kan spelen en rennen. Lijkt me dat dat laatste veel beter is voor het spierherstel.

Kimmess

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:42

Als ik op zaterdag spring concours heb (overigens ook B & L) ziet mijn schema er als volgt uit:

Maandag: rijden
Dinsdag: rijden
Woensdag: vrij
Donderdag: rijden
Vrijdag: longeren/buitenritje
Zaterdag: concour
Zondag: vrij

Als ik rijd neem ik regelmatig wat lage sprongetjes mee op allerlei manieren. De ene keer doe ik veel galopwerk, de andere keer stop ik zo snel het paard links- en rechtsom in alle gangen ontspannen loopt en goed inbuigt.

Echter wissel ik het longeren/buitenritje ook wel eens om met een andere dag wanneer ik wil rijden. Ligt ook aan het weer en waar we zin in hebben. Als ik de dag voor concours rijd zorg ik er iig voor dat het een lichte training is.

Paard staat overigens van 8 uur 's morgens tot 9 uur 's avonds buiten. Op vrije dagen, maar ook op dagen dat ik train.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:04

Wat versta je onder rust.... Ik ken paarden die dan een buitenritje maken. Ik ken er ook, die dan de box niet uitkomen. Ik heb voorkeur voor het eerste. Rust, echt een hele dag niets doen, is onzin. Paarden zijn gemaakt om te bewegen. Het zijn atleten. En na een grote inspanning is het goed om vrij te kunnen bewegen op het land en in gepaste arbeid ontspannen de benen kunnen strekken.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:03

Jetta schreef:
Wat versta je onder rust.... Ik ken paarden die dan een buitenritje maken. Ik ken er ook, die dan de box niet uitkomen. Ik heb voorkeur voor het eerste. Rust, echt een hele dag niets doen, is onzin. Paarden zijn gemaakt om te bewegen. Het zijn atleten. En na een grote inspanning is het goed om vrij te kunnen bewegen op het land en in gepaste arbeid ontspannen de benen kunnen strekken.


Precies dit. :j

Supervixen

Berichten: 12957
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:34

@bun: ik probeer aardig wat uit en zit niet echt in een vast stramien. Ik reed eerst 5 keer per week en longeerde twee keer. Maar kwam erachter dat ze veel gemotiveerder is als ik maar drie keer dressuurmatig rij per week. Verder heb ik een jaar caroussel gereden, rij ik geen wedstrijden, is mijn paard een aantal maanden als voltigepaard ingezet, rij ik regelmatig met barebackpad, rij ik bitloos maar ook met bit en dressuurzadel. Met longeren probeer ik ook van alles. Balken, dubbele lijnen, zonder/met hoofdstel, bijzet op verschillende manieren enz enz.

Met het schema dat we nu hebben in de week zijn we beiden tevreden. En natuurlijk kan het wat variëren.

Onder rust versta ik trouwens alleen weidegang. Ik ga dan alleen langs om de stal uit te mesten. Vaak op de dag dat ik zelf het meest moe ben van het werk.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:13

Supervixen schreef:
@bun: ik probeer aardig wat uit en zit niet echt in een vast stramien. Ik reed eerst 5 keer per week en longeerde twee keer. Maar kwam erachter dat ze veel gemotiveerder is als ik maar drie keer dressuurmatig rij per week. Verder heb ik een jaar caroussel gereden, rij ik geen wedstrijden, is mijn paard een aantal maanden als voltigepaard ingezet, rij ik regelmatig met barebackpad, rij ik bitloos maar ook met bit en dressuurzadel. Met longeren probeer ik ook van alles. Balken, dubbele lijnen, zonder/met hoofdstel, bijzet op verschillende manieren enz enz.


Maar je hebt het tenminste wel uitgeprobeerd! :j En ik vind het super dat je juist geen vooropgesteld stramien hebt (als in 'zo hoort het, want dat is beter voor het paard'), dat zouden echt meer mensen mogen doen. De mijne is bijvoorbeeld juist veel blijer als ik iedere dag wat met haar kom doen, of dat nou een intensieve springtraining, longeren, buitenrijden of lekker zonder zadel rondhobbelen is. Van meer dan drie keer in de week dressuren of juist een week alleen op de wei wordt ze bijvoorbeeld ook zo nukkig als wat. :o

silkeloverrr
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:54

Ik heb een b welsh pony van 10 jaar. als ik op zaterdag een spring of dressuur wedstrijd heb gehad dan doe ik de dag erna rust. Maandag en dinsdag rijden en dan woensdag les. Donderdag rust en dan vrijdag weer rijden. Maar dat is hoe ik het doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:52

Er wordt wel onderzoek naar gedaan. Carolien munster geeft daar geregeld workshops over.

Ze traint veel met a kader eventing.

Voor elk paard geldt hetzelfde mbt super compensatie,maar rust werkt iets anders . Daar waar voor een top eventer een uurtje dressuur rust kan zijn, is voor bv een jong L dressuur paard, rust ook echt een dagje rust op de wei.

1x in de drie a vier dagen een echte zware training is dan ook genoeg. En wat zwaar is is voor elk paard verschillend.
Maar dat kun je wel meten ( hartslag en eventueel ook lactaat meting)

Ik schrijf dit op vakantie, heb al het cursus materiaal hier niet bij de hand, dus ga niet op details in, wil geen verkeerde dingen plaatsen.

faunty

Berichten: 1794
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Trainingsschema, wat is het beste qua rustdagen etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:12

Ik zie dat het nu vooral over het fysieke gedeelte van de training gaat ( correct me if i'm wrong ) maar vooral mentaal hebben ze de rustdag(en) nodig . Een wedstrijd is mentaal een grote inspanning , een dagje rust doet ze dan goed , juist bij beginnende paarden ! Verder hebben jonge paarden tijd nodig om te leren , ik hou vast aan 2 dagen Rust , elke week heeft een blok van 2 dagen en 3 dagen , met een reserve rustdag als bosrit .

Ma: dressuurtraining
Di : vrij
Wo : dressuur met mijn zus
Do : longeren
Vr : rust
Za: springen
zo : bos of rust/grondwerk