Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_fisher666
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-07-16

Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 11:42

Ik zit best wel met een dringende vraag en advies...
Mijn pony als ik wil rijden binnen en buiten word ze een beetje "gevaarlijk"
Ze gaat steeds steigeren en weg proberen te rennen of mij uit balans halen enzo, en buiten schrikt ze steeds van helemaal niks en eigenlijk stelt ze zich ook een beetje aan...

Ze is ook heel sterk als het er op aan komt! ik wil haar ook wat meer naar beneden rijden omdat ze dan wat rustiger loopt. Ze loopt steeds met de hoofd in de lucht en word alleen maar drukker..
En dan gaat ze ook heel hoog steigeren! En ik word er zelf ook heel bang van omdat ze wel eens viel met mij... Ik word er ook een beetje verdrietig van, want ik weet echt niet wat ik moet doen...

Kunnen jullie mij helpen en adviseren wat ik het beste kan doen?

Alvast heel erg bedankt! ;(

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:44

Heeft ze niet last van haar rug? Dan kun je een osteopaat laten kijken. Of haar tanden? Dat het bit pijn doet? Ligt haar zadel nog goed?

D_eem

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-04-15
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:45

Weet je zeker dat ze nergens pijn heeft tijdens het rijden? Dit kan het gedrag ook verklaren.

sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:45

Last van de rug? Past het zadel nog wel goed dit lijkt mij op protesteren door pijn

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:47

Heb je ook op film wat ze doet?

M_fisher666
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 11:48

Het zadel ligt goed! Maar zal inderdaad ff vragen over haar tanden
Dankje wel!

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:55

Hoe oud is de pony, hoe goed beleerd, heeft ie bij anderen ook dit gedrag? Is het iets van de laatste tijd of iets dat al veel langer aan de hand is?

M_fisher666
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-07-16

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 11:59

Ze is 23 en doet zich voor als 6.. Ze kwam van een manege en deed ze ook bij de kinderen enzo al dat steigeren en weg rennen enzo! Maar ze had daar een zadel dat niet goed paste dat wist ik sws, want ik heb op haar leren rijden.
Maar ze heeft ook verlatings angst, als ik met een andere pony die daar ook staat en weg ga dan word ze helemaal wild enzo... Rennen, hinniken etc.
Maar hoe ze is beleerd weet ik echt niet!

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:01

Is ze van jou of ben je verzorger? Hoe lang heb je heb haar? (of verzorg je haar?)

M_fisher666
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-07-16

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 12:04

Ik verzorg haar elke dag! Maar ze staat nu ergens anders met een andere oude manege pony, waar ze een beginnend pensioentje op kan bouwen zeg maar haha!

M_fisher666
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-07-16

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 12:04

En ze staat iets minder dan een jaar daar nu

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:05

Mijn tip: probeer te begrijpen wat er met je paard is (medisch of misschien leiderschap etc.). Een paard stelt zich niet aan en heeft altijd een reden om te Schrikken, ook al vinden wij mensen dat het nergens op slaat. Paarden zijn prooidieren, verplaats je in hun belevingswereld, overal kan gevaar schuilen alles wat kraakt of beweegt kan zomaar iets achter vandaan komen dus je moet klaar zijn om weg te rennen of misschien al weg zijn voor het uberhaupt uit de bosjes is. Alles wat anders is dan anders, een kruiwagen die er de vorige dag nog niet stond kan dan in een keer heel eng zijn.

Dus laat je paard nakijken op fysiek/medisch vlak maar zet ook je eigen gedachten om. Waarom zou een paard voor jou iets doen als jij de moeite niet neemt om hem te begrijpen en dingen van hem verwacht die hij niet kan. Dat geeft hem geen vertrouwen.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:07

Heb je ook les? Kijk eens met je instructrice naar haar gedrag.
En als het zadel eerst niet goed lag zou ik even naar haar rug laten kijken. Misschien dat daar iets niet goed zit. Probeer met je instructie het een en ander uit te sluiten (of iemand anders met verstand van paarden die je hierbij kan helpen).

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:09

Ik lees ook dat je vooral erg veel aan het wijzen ben naar je pony.
Je zou ook eens heel goed moeten kijken naar jezelf.
Wat doe jij in zo situatie? Zit jij er al op met daar gaan we zo weer?
Vaak zijn heel veel problemen te vinden bij de ruiter, en het kan ook nog pijn zijn.
Misschien heeft ze last van haar rug/ nek/ tanden/ zadel.
Ik zou er eens naar laten kijken als ik jou was, en als alles onderzocht is zou ik eerst samen met een goede instructeur gaan kijken naar jou zelf, en waarom je pony dit doet.

Sommige ponys worden ook hel druk van bepaald voer, dus zou even kijken ook wat je haar voert.

En krijgt je pony wel genoeg vrije beweging, en dan bedoel ik in de wei of paddock?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:11

Klinkt of ze gewoon niet alleen van huis wilt, doet ze dit ook als je samen met een ander paard samen gaat rijden.

M_fisher666
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-07-16

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 12:27

Iedereen bedankt voor jullie tips!
Ik ga inderdaad ook naar mij zelf kijken en alles proberen na te laten kijken...

Bedankt iedereen!

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:32

Hoeveel druk heb je op je teugels? Als je bij mijn paarden met druk gaat proberen om ze naar beneden te krijgen zodat ze rustiger worden gaan ze zeker weten drukker worden en hevig in verzet. Geef ze de ruimte en ze ontspannen.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:23

Ik heb zelfs een keer gehoord van mensen dat hun pony erg last had van een glinsterende frontriem als hij hem kon zien. Hierdoor was hij op bepaalde momenten een rustige brave pony, en op andere momenten zo druk als maar zijn kan. Misschien vangt jouw pony ook indrukken op die voor haar overweldigend zijn. Ik zelf rijdt op een paard die zichzelf heeft aangepraat dat koeien maar enge beesten zijn, omdat ze ooit een keer uit het niets zijn gekomen en ze er echt van schrok, maar feitelijk kunnen ze haar niet eens bereiken op de weg.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:28

Doet ze het ook in de bak/wei of alleen wanneer je weg gaat van haar vrienden?
Indien het laatste, verlatingsangst, zijn er wel wat trucjes. Download bv de parelli app op je telefoon, daar staan wat filmpjes op hoe je kunt werken aan verlatingsangst en bokken/steigeren.

Goner
Berichten: 298
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Help mijn pony is gevaarlijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:42

Kijk wat er is. Zijn het haar tanden? Dr rug? Misschien dr benen? Je weet het nooit. Misschien is ze gewoon schrikkerig buiten.