Aan de teugel rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Aan de teugel rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 09:21

De titel zegt tegen al.

Waar gaat 't mis.

Vaak worden paarden in de krul getrokken.
En vaak wordt er ook niet gecorrigeerd.
Ook ik heb mij daar schuldig aan gemaakt en ben daar zelfs op mijn vorige manege in gestimuleerd.
Het voelde niet prettig, maar ik werd gepusht.

Wat een verademing is 't nu dat ik op een manege rij met een instructrice die mij het juist aan leert.
Het paard moet aan zijn.
Oftewel eerst voorwaarts aan 't been.
Ruimte geven ontspanning laten zoeken en dan gaat het hoofd vanzelf zakken en jawel vanuit ontspanning aan de teugel.
Zet de rug niet vast, laat de achterhand wat zakken en jawel ik ontspannen en paard ontspannen en vanuit daar kun je verder.

Hoe is 't mogelijk dat mij jaren lang is aangeleerd om te af te dwingen.
Dat niemand heeft gezegd het hoofd is niet belangrijk eerst 't tempo en de ontspanning opzoeken en dan komt de rest vanzelf.
Hoe is 't mogelijk dat er zoveel ruiters toch word aangeleerd om t paard teveel vast te zetten op de voorhand?

Is aan de teugel lopen dan zoveel belangrijker dan de rest?
ik ben zo blij dat ik iemand gevonden heb die mij eindelijk heeft geleerd hoe 't daadwerkelijk moet en mij dus ook daarin begeleid ipv te pushen 't paard maar aan de teugel te laten lopen desnoods onder dwang.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Aan de teugel rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:06

Gewoon net een 'slechte' instructrice gehad, en als je aan het leren bent weet je ook niet beter. Je eigen vooral niet schuldig voelen!

Het aan de teugel rijden is enigszins noodzakelijk zodat je paard de juiste spieren gaat gebruiken, en dus ontspannen kan trainen zonder blessures of vastzettingen. Helaas wordt hier té enthousiast aan gewerkt door zowel (onwetende) ruiter als instructrice. Natuurlijk willen we allemaal dat het paard er netjes bij loopt, en goed aan het werk gezet wordt, zodat we er lang plezier van kunnen hebben, maar vaak werkt het averechts. Ik heb zélf nog vaak de neiging om het paard in die houding te dwingen, maar ik weet dat het zo niet moet, maar zoals bij jou, fout aangeleerd. Paarden die rond lopen te sjokken met een onbekwame ruiter kunnen nu eenmaal niet volledig hun kunnen laten zien, want ze worden niet getraind, en daarom durven ze vaak naar die houding te dwingen. Bij ons lopen sommige zelfs met touwtjes in de les om deze situatie te voorkomen, dat de Ruiters niet gaan trekken naar die houding.

Helaas niet veel aan te doen, als ergens anders gaan rijden waar het je wel naar je zin hebt! Een blijvende vicieuze cirkel....

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:22

Ik leerde vroeger ook hoe ik de pony's aan hun bit omlaag moest zagen. Alle pony's liepen daar ook met strakke stieken want dan ging het makkelijker :x Ik ben mede om die rede gestopt en heb zelf ook nooit gezaagd/gekneed/gespeeld of wat voor naam je het wil geven.

Ik ben bij IJslanders gaan lessen en daar heb ik het op de juiste manier geleerd, vanuit ontspanning.
Mijn verzorgpaard rijd ik bitloos en bij haar komt het vanuit lang en laag, dat is voor ons de fijnste manier :)

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Aan de teugel rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:39