Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:43

Wat er gaat veranderen weet ik niet, en zou ik ook niet durven te zeggen... maar ik weet wel bijna zeker dat er over tien jaar nog steeds dezelfde discussies heersen: bit/bitloos, boom/boomloos, scheren/niet scheren, deken/geen deken, stal/24/7 buiten, weide/paddock, ijzers/ijzerloos. Ik ben ook bang dat er net zo veel mensen blijven rondlopen die denken dat ze alles weten, en overal hun mening opdringen. Maar goed, dit is misschien niet specifiek iets in de paardensport maar gewoon iets in de mens.

Waar ik wel van overtuigd ben is dat er over tien jaar steeds meer wordt gekeken naar veiligheid, en ik denk dat het dan net zo normaal is als de cap nu, om een bodyprotector te dragen. Dit vind ik een hele goede zaak, ook al rijd ik zelf slechts met springen met een bodyprotector.

Ik denk (lees: hoop) dat de ouderwetse maneges helemaal zullen verdwijnen; geen rond sjokkende slecht-bekapte paarden met daarop schoppende kinderen meer in een grote bak met daarin een 'instructeur' met een grote longeerzweep.
Het kan ook helemaal anders! Als de kinderen direct geleerd wordt dat het niet slechts om hun plezier gaat, maar ook om het paard, zijn we al een stukje dichterbij een manege waar kinderen ook daadwerkelijk leren rijden in plaats van achter elkaar aan rondhobbelen.

Ik ben wel bang voor een extremere sport... ik denk dat er hoger en sneller gesprongen moet worden, en de draf nóg ruimer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:57

als we nu eens met z'n allen roepen om een betere opleiding "gegeven door mensen met een gezond boerenverstand" , met kennis van zaken om een paard op te leiden tot een "happy atleet" als we eens op de tribune gaan zitten en niet meer applaudisseren of helemaal niet meer dit soort activiteiten bezoeken, niet meer naar clinics gaan niet meer........................................weetje de beste stuurlui staan aan wal en daar blijven ze staan

over 10 jaar nog meer paardenleed, het onderzoek van mevr. Sloeth geeft daar een mooi beeld van en weetje : wie de natuur vernietigt, vernietigd zichzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:28

als we nu eens met z'n allen roepen om een betere opleiding "gegeven door mensen met een gezond boerenverstand" , met kennis van zaken om een paard op te leiden tot een "happy atleet" als we eens op de tribune gaan zitten en niet meer applaudisseren of helemaal niet meer dit soort activiteiten gaan, niet meer naar clinics gaan niet meer........................................weet je de beste stuurlui staan aan wal en daar blijven ze staan

over 10 jaar nog meer paardenleed, het onderzoek van mevr. Sloeth geeft daar een mooi beeld van en weet je : wie de natuur vernietigt, vernietigd zichzelf

maar helaas is er veel kennis weg, opleiden kost tijd en dat is er ook niet meer, heel korte termijn denken

JudithGigi

Berichten: 4255
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:38

Aan de ene kant moeilijk te zeggen, omdat ik 10 jaar geleden niet super bewust meegemaakt heb in de paardenwereld (was pas 9 :D )

Wel vrees ik dat steeds meer gezond (boeren) verstand verloren gaat en de kwaliteit van de sportpaarden achteruit gaat. (blessure gevoeliger door het persé door willen fokken op extreme gangen en de inteelt die je voorbij ziet komen)

Aan de andere kant kan het natuurlijk ook een stuk positiever uitpakken, mensen (lijken) worden bewuster over de wensen van een paard, en via het internet kan men veel leren via discussies.

Ik hoop op het positieve natuurlijk, maar we zullen zien!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:18

OMG! Ik begin me oud te voelen.. :=
10 jaar geleden, toen was ik 14 bijna 15. Toen heb ik een jaartje wedstrijden gereden op 2 hele leuke pony's en daarna ging ik werken op een grote fokkerij. Dat voelt nog zo kort geleden maar is toch al weer 10 jaar geleden. :oo Poeh!

Dan ben ik zo'n 15 jaar geleden begonnen met rijden, op de manege, was alles nog simpel en duidelijk. Zelfs nog pony's in stands. Dat kwam toen wel zo'n beetje een einde aan en alle pony's kregen normale stallen, toch vond je in die periode hier en daar nog wel eens stands. Op de manege kreeg je ook gewoon simpel, duidelijk maar streng les. Hebben we uren zonder beugels gereden en was het een feestje als je zonder zadel mocht uitstappen. Als tiener probeerde je toen natuurlijk ook erg veel uit en zelfs toen reden we al bitloos & zadelloos, bij gebrek aan een 2e hoofdstel & zadel en toch graag tegelijk willen rijden. De een kreeg het zadel en de ander het hoofdstel, eerlijk verdeeld toch. :+ Haha dat was toen vooral FUN! niks geen bitten zijn zielig, lang leve de fun!

Ook leerden we in die periode langzaam aan het internet kennen en leerde je over 'aan de teugel' rijden, dat wou je ook! Alleen als je echt goed kon rijden lukte je dat en leerde je dat pas op de manege van je instructeur, als je er aan toe was. Voornamelijk liepen de pony's dan ook met neusjes er uit. Tegenwoordig zie ik jonge meiden leeftijdsgenootjes helpen om pony's in de krul te trekken want dat moet, een pony hoort 'aan de teugel' te lopen want dat is goed. :n

Ik ben bang dat die tendens alleen maar erger word en dat er over 10 jaar heel wat goeroes erbij zijn gekomen waarbij iedereen het zelfde bedoelt maar tig verschillende manieren om het zelfde te proberen. Dat nieuwe generaties helemaal niet meer weet wat nou eigenlijk goed is en wat niet.

Enerzijds vind ik het goed dat er zoveel verschillende manieren worden getoond het prikkelt men om op onderzoek uit te gaan en zelf na te denken, maar anderzijds roept het ook heel veel verwarring op. Ruiters die wel 10 verschillende manier proberen en zo gauw ze ook maar vast lopen een andere methode gaan proberen wat voor paarden alleen maar enorm verwarrend is. Vroeger kon iedereen op elk paard stappen, de hulpen die je moest geven waren altijd hetzelfde. Werd wel eens gegrapt over dat bij sommige paarden een handleiding in het chinees zat maar ik zie dat in de toekomst echt gebeuren, dat je dus eerst moet gaan uitzoeken volgens welke methode een paard is opgeleid om het paard fatsoenlijk te kunnen rijden.

Anoniem

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:28

10 jaar geleden kocht ik mijn eerste pony, ik was zelf ook 10 en had er 2 jaar manegerijden op zitten...

Toen kon je nog een simpel halster kopen zonder tierelantijntjes... Idem dito voor dekjes, dekens...
Toen kon je nog wormenkuren kopen in de dierenwinkel.
Kwam de dierenarts alleen als er echt iets mis was. Was de osteopaat een onbekend begrip.
Kwam de bodyprotector net in opgang op de manege.
Waren er nog geen/weinig FNRS maneges...
Kon je nog in je oude trui en beige rib rijbroek rijden...

En over 10 jaar denk ik dat dit allemaal nog veel verder is... Het wordt steeds luxer, duurder, alleen voor de elite. Zo jammer.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:51

10 jaar geleden vroeg een meisje bij mij op stal if ik een blauw dekje had, ze had namelijk haar blauwe broek aan en blauwe bandages maar een rood dekje.
Uiteindelijk is ze dus niet gaan rijden vanwege de kleur 8)7

Ofwel, setjes mafkezen bestaan al een tijdje.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:14

Over 10 jaar hebben amateur ruiters geen paarden meer om op te rijden. Geen degelijke karakters meer, een hoop kwaliteit in de beweging, te weinig kwaliteit in het fundament en over het karakter nog niet gesproken. Daarnaast denk ik dat het steeds meer een elite sport gaat worden! Maar daar gaat het nu al heen!

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:40

Over 10 raar rijden wij op een virtueel paard :P .
Je stoel beweegt en je zit op een telefoonscherm te kijken. Hoe vaker je oefent hoe meer ervaring je krijgt.
Nu is het Pokemon, over 10 jaar zitten we op een computer/spel te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:42

Easy_Rider schreef:
Over 10 raar rijden wij op een virtueel paard :P .
Je stoel beweegt en je zit op een telefoonscherm te kijken. Hoe vaker je oefent hoe meer ervaring je krijgt.
Nu is het Pokemon, over 10 jaar zitten we op een computer/spel te rijden.


zou geweldig zijn, goedkoper en we halen allemaal de top

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:17

Easy_Rider schreef:
Ik denk dat over 10 of 20 jaar sport met dieren en dus ook met paarden verboden is.
Er zijn zoveel dierenwelzijnsorganisaties die zich profileren dus ik verwacht dat paardensport verboden gaat worden.


Daar begint het steeds meer op te lijken. sommige dierenrechtenactivisten slaan volledig door. Er zijn zelfs extremisten bij die het houden van huisdieren willen verbieden. we staan steeds verder van de natuur af en wat er over bljft dat zijn fictieve beestjes als pokemon.

NIet dat ik zeggen wil dat ik tegen die pokemon rage ben. Maar dit soort dingen kunnen in de verste verte niet tippen aan echte dieren en de echte natuur.

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 00:18

Ik denk dat er een grotere kloof gaat komen tussen elite en niet-elite. Vooral in de wedstrijdsport. Ik zie nu de wedstrijdaccomodaties als luxer en luxer worden, startprijzen gaan als gevolg daarvan omhoog en de locaties zijn vooral bedrijven gericht op omzet. Verenigingen raken denk ik meer en meer locale wedstrijden kwijt, maar wellicht als er ooit een scheiding komt tussen prof en amateur...?

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:57

Ladyingreen schreef:
Ik denk dat er een grotere kloof gaat komen tussen elite en niet-elite. Vooral in de wedstrijdsport. Ik zie nu de wedstrijdaccomodaties als luxer en luxer worden, startprijzen gaan als gevolg daarvan omhoog en de locaties zijn vooral bedrijven gericht op omzet. Verenigingen raken denk ik meer en meer locale wedstrijden kwijt, maar wellicht als er ooit een scheiding komt tussen prof en amateur...?


Ikzelf rijd zelf alleen maar recreatief dus buitenritten en dergelijke. En qua stalling gewoon bij een boer of particulier met veel weidegang. Dus daar maak ik mezelf eigenlijk helemaal niet druk over.

Het zou voor recreatieruiters zelfs kansen bieden aangezien paarden die net niet goed genoeg zijn net als in de drafsport er voor een prikkie uit zouden kunnen gaan. Ook voor dierenrechtenactivisten wordt paardrijden verbieden een stuk moeilijker voor dierenrechtenactivisten aangezien er veel geld omgaat in de sport.

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:51

xxCYNNxx schreef:
Nies_ schreef:
Ik vind dat ook zo iets bizars. Rechtrichten is toch juist waar de hele dressuur voor bedacht is? Kijk elk oud stoffig boek er maar op na.

Wat ik over 10 jaar zie? Nog meer goeroes met onzinnige methodes en een hoop prietpraat in plaats van mensen die gewoon met hun boerenverstand denken. Langs de andere kant nog meer show in de ring in plaats van een correct getraind en gereden paard.



Dit idd + wat Ayasha zegt.

En wedstrijden mogen starten op neckrope; mag hopen van niet. Zijn over de hele wereld een handjevol mensen die ten allen tijden met neckrope de volledige controle hebben en die ermee hun paard op een dubbeltje kunnen keren. Want op zit rijden kunnen heel veel niet en dat is wat je tot in je tenen moet beheersen wil je met neckrope ten alle tijden wat te vertellen hebben (dus ook als die schrikt en er vandoor gaat bv)

Ook hoop ik dat de fokkerij weer de goede weg ingeslagen is over 10 jaar ipv de extreme benenzwaaiers van nu, wat er imo gewoonweg niet uit ziet.
Zodat de dressuur weer wordt zoals dit, want zeg nu zelf; dit ziet er soepel en harmonieus uit

https://www.youtube.com/watch?v=XZPLIGU476s


Met alle respect maar ik mis gedragenheid, afdruk en takt in de draf, paard draait hele pirouettes in drie galopsprongen (stort zich compleet tegen, of beter gezegd door het binnenbeen en verliest balans), en paard gaat zelfs achteruit in de piaffe. Er zijn tegenwoordig ook gewoon ruiters die niet trekken en schoppen maar die de oefeningen veel beter uitvoeren dan deze combinatie. In die tijd waren ze goed maar tegenwoordig zou deze combinatie in de M/Z al tegen het gebrek aan gedragenheid en regelmaat in draf aanlopen en daar flink aftrek voor krijgen

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:19

Over 10 jaar is er -denk ik- echt niet zoveel anders dan nu.

Ik weet nog goed dat, toen ik op de lagere school zat, we een tekening moesten maken over hoe het in het jaar 2000 uit zou zien. Het jaar 2000 !!! Dat leek zooo ver weg en zo raar (immers geen 19 nog wat jaar meer) dat er heel veel science fiction tekeningen kwamen. Auto's die vlogen, mensen in een soort van ruimtepakken, rare huizen en weet ik niet wat allemaal. Ik kan je zeggen ... er is verdomd weinig veranderd in die pakweg 20 jaar. :=

Ik hoop wel dat het dierenwelzijn steeds belangrijker gaat worden en dat "men" niet meer zo egoïstisch zal blijven. Als in "paardje blijft maar lekker op stal, want dat is makkelijker voor de ruiter".

Anoniem

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:18

Ik verbaas me nu al over de opmerkingen in het topic:

- een paard met halsring kan niet gegymnastiseerd? Dus als hij in de exact zefde houding loopt als een paard met bit werken de spieren opeens anders?...
- boerenverstand; je bedoeld al die mensen die gewoon maar wat doen omdat dat het goedkoopst is en het beste uitkomt. En ohja, gebruikte injectiespuiten die nog in de vensterbanken liggen er gewoon weer in? Ohja, bekappen en meegaan met de wetenschap? Dat is zo'n onzin... Welk boerenverstand wordt hier bedoeld? De meeste boeren maken en een gruwelijk potje van en als het niet letterlijk bedoeld wordt dan lopen de meningen net zo erg uiteen als bij ieder ander type verstand.

En zo nog wat dingen waar ik me over verbaas.

Ik HOOP dat over 10 jaar je paard in een stalletje houden in zijn eentje voor meer dan de nacht verboden wordt. dat het verplicht wordt gesteld je paard minstens overdag een droge uitloop te bieden bij de meeste weersomstandigheden. dat er veel meer gecontroleerd wordt op welzijn bij trainers thuis (want de zweep gaat er hier en daar toch fors over en bij een paard is dat opeens oke?)

Wat ik denk is dat de sport steeds meer los komt te staan van de tegenbeweging die bewust verandering willen. Wie weet een tweede sportbond die het anders en meer vanuit het welijnsplaatje ziet?

Lukasje
Berichten: 11366
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:07

Dat er meer aandacht aan paardenwelzijn, dierenwelzijn in't algemeen, besteed wordt, kunnen we enkel maar toejuichen.

Ik denk echter dat omdat er zoveel geld in de sport gemoeid is, het welzijn van het paard altijd in functie zal staan voor de opbrengst voor de mens. Paardensport verbieden? Nee, en net om dezelfde reden: er is te veel geld mee gemoeid.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:20

Nies_ schreef:
Ik vind dat ook zo iets bizars. Rechtrichten is toch juist waar de hele dressuur voor bedacht is? Kijk elk oud stoffig boek er maar op na.

Wat ik over 10 jaar zie? Nog meer goeroes met onzinnige methodes en een hoop prietpraat in plaats van mensen die gewoon met hun boerenverstand denken.
Langs de andere kant nog meer show in de ring in plaats van een correct getraind en gereden paard.


Halleluja!.. Dit denk ik zó vaak!! Prima als mensen verschillende methodes gebruiken maar ze willen mij daar ook altijd in betrekken en met mij bemoeien, en dat vind ik gewoon vervelend want ik ben er al mee bezig! Om het zo maar even te zeggen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:58

Over 10 jaar....

Ik denk dat men nog meer hun verstand verliest in alles. We fokken nu al paarden die goed in beweging en prestatie zijn maar karakters die voor een gewone ruiter niet te hanteren zijn. Tevens denk ik dat er dan steeds meer mensen zijn die hun paard als een machine gaan zien. Als het een keer een stapje opzij doet is het metteen een rotknol. Maar zelf niet verdiepen in wat er net gebeurde.

Ik denk(hoop) dat men zich ook meer bewust zal worden van de bit/bitloos/tuigloos discussie. Dat men zich bewuster word hoe dit in eigen training als aanvulling te gebruiken. Ikzelf vind af en toe bitloos of zadelloos een goed middel om te checken hoe goed knopjes bevestigd zijn.

Ikzelf hoop dat men over 10 jaar weer kwaliteit voller en naar vraag gaat fokken. Paarden die goed presteren leuk maar zon hete flikker heeft bijna niemand iets aan. Ik hoop op dieren met een gezond lichaam en meer met een handzamer karakter zodat er ook meer voor de amateur ruiter beschikbaar is.

Ikzelf vind bv de 5 panel test een hele goede ontwikkeling bij de paints en quarters. Door het verplicht stellen van deze test zal men eerder met gezonde dieren gaan fokken. Je weet dan immers of een van de mogelijke ouders een ziekte bij zich draagt.

JudithGigi

Berichten: 4255
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:47

Ik hoop dat mensen zich gaan realiseren wat ze aan het fokken zijn en er ook iets van regels bij komen. Er moet veel meer ingegaan worden op gezondheid, stabiliteit en karakter i.t.t. idioot grote bewegingen en dat soort onzin

Morganlefay

Berichten: 8717
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:04

Ik hoop dat over 10 jaar zeker als het om fokken gaat we terug zijn gegaan naar stabielere paarden zowel geestelijk als lichamelijk. Dus niet van die met hun knieën tegen de neus slaande neuroten, maar paarden die zichzelf en ruiter kunnen dragen.
Ook het welzijn van de paarden zal(hoop ik) beter zijn.
Zeker het voer en de daaruit voortkomende problemen als HB en IR. Dus weer paarden achter de koeien aan weiden, die overvette graslanden vervangen door gewone.
Dat een paard niet meer wordt gezien als een gebruiksartikel wat men na gebruik wegdoet omdat het niet meer aan de te hoge eisen voldoet.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:09

Ik ben bang dat er over 10 jaar een nog grotere kloof is tussen 'Sport ruiters' en 'recreatie ruiters'. Ik ben nu zo'n 15 jaar actief in de paardensport en merk echt steeds meer dat de verschillende soorten ruiters elkaar overal op aankijken. Er moet iets bijzonders gebeuren wil dit minder worden. Wel erg jammer, ik ben namelijk bij een presentatie van de KNHS geweest waarbij uitgelegd wordt dat ze de topruiters van de verschillende disciplines meer met elkaar samen willen laten werken. Dus springruiters die wat leren van dressuurruiters, dressuuruiters die dingen leren van eventing ruiters etc. Als het in dat kleine selecte groepje van de topsport wel kan, waarom kan de gemiddelde ruiter met een paard dat dan niet? Dat is een nog veel grotere groep zou je toch zeggen.
Ik hoop in 10 jaar : meer samenwerking tussen de verschillende soorten ruiters en geen veroordeling meer over wél of níet met een bit rijden. (bijvoorbeeld)
Ik vrees in 10 jaar: Grotere verdeling tussen de verschillende soorten ruiters.

Paard2014
Berichten: 81
Geregistreerd: 18-09-14

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:09

Ik krijg nu al tranen in mijn ogen als ik op een "wedstrijd" stal kom. Ik vermoed dat het over 10 jaar niet veel beter is. Paarden worden niet meer als levende wezens gezien maar als machines. Plezier van de ruiter gaat voorop en paard moet maar mee werken. Lijkt wel of mensen oogkleppen op hebben en een hoop dingen niet zien of willen zin. Prestatie/geld gaat voor...niet belang van het paard.

Maar hoop dat ik er helemaal naarst zit en dat we over 10 jaar correct en eerlijk gereden paard zien :-) die naar het werk heerlijk in de weide/grote paddock kunnen rennen/rusten/rollen etc.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:28

Paard2014 schreef:
Ik krijg nu al tranen in mijn ogen als ik op een "wedstrijd" stal kom. Ik vermoed dat het over 10 jaar niet veel beter is. Paarden worden niet meer als levende wezens gezien maar als machines. [Knip]



Tis maar net wat je wilt zien natuurlijk. En vooral veroordelen....

Ben ook bang voor meer goeroe's in de toekomst.
Al zie ik het niet helemaal als slecht, want soms worden er wel ogen geopend. Alleen de extreme volgers die dus doorslaan, dat werkt naar mijn mening niet.

Boeren verstand is imo kijken wat voor de combinatie het beste werkt ipv mens en paard aanpassen op een manier van rijden/omgang.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:43

Wat fokken betreft zie je dat zelfs de top niet eens meer met de neuroten om kan gaan.
Wat is een beweger dan nog waard als de OS niet meer kan door karakter?

Hopelijk gaan daar de ogen Open en weer normaler gefokt worden.

Ook hoop ik dat de jurering weer gaat jureren zoals de sport bedoeld is.
Een paard dat van achteruit draagt en een ontspannen atleet is.

Helaas ben ik bang dat de gekte van de afgelopen 15 jaar nog wel door zet.