Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 17:00

Hoi hoi!
Leuk dat je dit topic hebt aangeklikt!

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën en gedachten over het volgende:
Waar staat de paardensport over 10 jaar?

---

Er gebeuren grote dingen momenteel in de paardenwereld.
De welzijn van het dier komt steeds meer boven aan te staan en ook wordt er na gedacht over wat er nog beter kan.

Zo heeft het "rechtrichten" in de laatste 10 jaar een groot publiek getroffen.
Wie ik ook spreek, ik durf te zeggen dat 80% van de paardeneigenaren weet wat rechtrichten is en het ook toepast. Tien jaar geleden, toen ik het voor het eerst hoorde, wist niemand waar ik het over had. Tsja, ik werd vaak heel raar aan gekeken. Een paard kon toch niet scheef zijn?

In tien jaar is het "bitloze" rijden ook enorm bekent geraakt.
Je kunt volgens mij een boekwerk maken van alle bitloze opsommingen en de inwerking er van.
Ook 'waait' dit een beetje over naar de "grote" toppers in de wereld.
Het maakt niet uit welk niveau je rijd, je zou dit ook bitloos kunnen doen. (Toch?)

Op Facebook zie ik vaker een plaatje met 2 foto's. De linker foto is een paard met een hele bijzondere optoming.
(wat weet ik niet meer precies) met de tekst dat dit wel goedgekeurd is voor wedstrijden.
Op de rechterfoto zie je een paard met een cordeo/neckrope/halsring en de tekst dat dit niet goedgekeurd is.
Een eye-opener toch?

Ik hou van de toekomst, en ben enorm benieuwd waar de paardensport over 10 jaar is.
Rijden er dan meerdere "wereldtoppers" ook zonder hoofdstel? Zijn dan meerdere niveau's waarbij je bitloos mag starten? Of zelfs met een cordeo/halsring?
Gaan er bitten worden afgeschaft? (bijvoorbeeld hele dikke bustrensen?)
Mag je dan nog wel met stang en trens rijden?

Wat gaat er volgens jou veranderen in de paardensport? :)
Waar staan we over 10 jaar?

Alvast bedankt voor het lezen!
En een reactie is super tof natuurlijk! _/-\o_

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:05

Dat rechtrichten zo onbekend is vind ik zo raar. Toen ik bijna 20 jaar geleden leerde rijden werd me al verteld dat een paard van nature "scheef" is. :? en ook hoe dat op te lossen. En dat is dat in België waar de dressuursport zover achter staat op Nederland. En ik heb leren op een manege die zich op springen focussed. :+

Waar ik denk dat de paardensport gaat staan? Met een beetje pech veel minder ver dan 10 jaar geleden zoals het er nu aan toe gaat. Ik betwijfel ook ten zeerste dat we Gal nog een keer bitloos een proef gaan zien winnen eerlijk gezegd. :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:16

Ik vind dat ook zo iets bizars. Rechtrichten is toch juist waar de hele dressuur voor bedacht is? Kijk elk oud stoffig boek er maar op na.

Wat ik over 10 jaar zie? Nog meer goeroes met onzinnige methodes en een hoop prietpraat in plaats van mensen die gewoon met hun boerenverstand denken. Langs de andere kant nog meer show in de ring in plaats van een correct getraind en gereden paard.

Dee_Es

Berichten: 3672
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:28

Bij de topictitel moest ik meer denken aan de grenzen van een paard. Fokken we voor de dressuur nog extremere benenzwaaiers, worden springparcoursen nog technischer, gaan we in de endurance nog sneller etc.

In jouw bericht kan ik me niet helemaal vinden. Paardrijden = het paard verbeteren dus rechtrichten. We hingen er alleen nooit een naampje aan want het was nou eenmaal wat iedereen deed. Alleen dan niet onder naam van een goeroe, met de handen op navelhoogte ;). Bitloze optomingen zie ik ook al m'n hele leven voorbij komen, ook in de sport.

Ik ga verder met Nies mee, ik hoop dat mensen weer iets meer hun boerenverstand gaan gebruiken bij het houden van paarden. Mijn vriend (echte dierenvriend maar geen verstand van paarden) staat soms echt met z'n bek open vak verbazing als hij hoort wat al die paardenmeisjes beweren. Alle logica ontbreekt soms.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:33

_O- _O-
Zie al een vierspan zonder hoofdstellen de ring in komen.. Gaat vast niet goedkomen.

Wat betreft het bitloos en eigenlijk gewoon tuigloos, gaat alles eerder jaaaaren terug in de tijd.

Anoniem

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:39

Als ik kijk naar 10 jaar terug zie ik weinig verandering met nu.
Als ik kijk naar 20 jaar terug, zie ik wel een enorme verandering.
Paarden bleven toen gezond zonder tandarts, osteopaat, chiropractor en je gooide er gewoon een zadel op waarvan je dacht dat het paste en had nooit last van rugproblemen of vast zittende paarden.
Hooi hoefde niet getest te worden op voedingswaarde, je gaf gewoon wat in de buurt te koop was en voerde niet allemaal supplementen bij, hooguit een handje brok na het rijden.

En ondanks dat wij nu op maat gemaakte zadels hebben, er regelmatig een osteopaat, zadelmaker, tandarts of dierenarts langs komt, was dat toch de allermooiste tijd. :o

Over 10 jaar is er denk ik niet ontzettend veel veranderd, denk dat iedereen nog steeds zijn ding doet en er altijd wel mensen zijn die het overdrijven, of 'onderdrijven'. :j

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:06

Ik denk dat over 10 jaar nog niet veel veranderd is. Het bitloos rijden en alles wat er bij komt kijken lijkt op dit moment wel een hype... Ik ben benieuwd.

Ik denk wel dat de paardensport in de toekomst weer een elite sport wordt, voor de rijkere mensen.

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:10

Ik denk dat over 10 of 20 jaar sport met dieren en dus ook met paarden verboden is.
Er zijn zoveel dierenwelzijnsorganisaties die zich profileren dus ik verwacht dat paardensport verboden gaat worden.

EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 18:29

Citaat:
Bij de topictitel moest ik meer denken aan de grenzen van een paard. Fokken we voor de dressuur nog extremere benenzwaaiers, worden springparcoursen nog technischer, gaan we in de endurance nog sneller etc.

Mooie gedachte Dee_Es!
In de fokkerij zal wellicht ook dingen gaan veranderen.

Palousa_boy, de wonderen zijn de wereld nog niet uit :') Ik heb hier in de buurt wel iemand gezien die zo mende met haar pony. Ze was druk aan het oefenen!

Wat voor goeroes zie je er bij komen Nies? :)

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:37

Nies_ schreef:
Ik vind dat ook zo iets bizars. Rechtrichten is toch juist waar de hele dressuur voor bedacht is? Kijk elk oud stoffig boek er maar op na.

Wat ik over 10 jaar zie? Nog meer goeroes met onzinnige methodes en een hoop prietpraat in plaats van mensen die gewoon met hun boerenverstand denken. Langs de andere kant nog meer show in de ring in plaats van een correct getraind en gereden paard.



Dit idd + wat Ayasha zegt.

En wedstrijden mogen starten op neckrope; mag hopen van niet. Zijn over de hele wereld een handjevol mensen die ten allen tijden met neckrope de volledige controle hebben en die ermee hun paard op een dubbeltje kunnen keren. Want op zit rijden kunnen heel veel niet en dat is wat je tot in je tenen moet beheersen wil je met neckrope ten alle tijden wat te vertellen hebben (dus ook als die schrikt en er vandoor gaat bv)

Ook hoop ik dat de fokkerij weer de goede weg ingeslagen is over 10 jaar ipv de extreme benenzwaaiers van nu, wat er imo gewoonweg niet uit ziet.
Zodat de dressuur weer wordt zoals dit, want zeg nu zelf; dit ziet er soepel en harmonieus uit

https://www.youtube.com/watch?v=XZPLIGU476s
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-06-16 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:44

Rechtrichten is idd gewoon onderdeel van de dressuur, al heel lang hoe heette dat boek nou toch van vroeger. Groene kaft en echt een theoretisch leer en leesboek van vroeger!

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:49

mwa dat is toch hetzelfde als dat grondwerk; vroeger heette dat gewoon je paard opvoeden

Anoniem

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:04

Dat bitloos nu een hype is vind ik niet, dat deed ik 20 jaar geleden al bij gebrek aan een hoofdstel en later toen ik er wel eentje had ook regelmatig zonder bit lekker op buitenrit.
Ook regelmatig zonder cap trouwens, toen kon dat nog zonder aangesproken te worden. :+

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:25

Easy_Rider schreef:
Ik denk dat over 10 of 20 jaar sport met dieren en dus ook met paarden verboden is.
Er zijn zoveel dierenwelzijnsorganisaties die zich profileren dus ik verwacht dat paardensport verboden gaat worden.

Dit denk ik ook. Of in ieder geval in een andere vorm.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:28

Er is veel te veel geld gemoeid met de paardensport om verboden te worden.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:29

Ik denk vooral dat de sport tegen die tijd aan een dieptepunt zit. We zijn nu overal langzaamaan naar het spectaculaire aan het gaan ongeacht of dat nou gezond is en dat gaat uiteindelijk mis.

Bitloos etc hoop ik vaker te zien met een wat meer onderbouwde manier van rijden, nu is het vaak kiezen tussen het bitloos rijden of het verantwoord rijden terwijl dat niet zou moeten hoeven.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:31

Nies_ schreef:
Ik vind dat ook zo iets bizars. Rechtrichten is toch juist waar de hele dressuur voor bedacht is? Kijk elk oud stoffig boek er maar op na.

Wat ik over 10 jaar zie? Nog meer goeroes met onzinnige methodes en een hoop prietpraat in plaats van mensen die gewoon met hun boerenverstand denken. Langs de andere kant nog meer show in de ring in plaats van een correct getraind en gereden paard.


_/-\o_
Zo zie ik het ook.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:44

Heb even gewacht met reageren omdat ik anders verwachtte een hoop commentaar te krijgen. Maar zie nu dat de meesten het met mij eens zijn. Ik hoop en verwacht ook niet dat bitloos de manier van rijden wordt op wedstrijdniveau. En inderdaad, dat boerenverstand mag wat meer terugkomen. Het lijkt nu wel alsof ieder paard naar de osteopaat moet enzovoorts.

Ik denk dat in de toekomst de sport nog ontoegankelijker wordt. Je ziet het nu al alleen maar duurder worden en als 'gewone' ruiter met een 'gewoon' paard is het ook niet altijd makkelijk om uit te blinken op concoursen tussen de professionals met hun 'dure' paarden.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:45

Easy_Rider schreef:
Ik denk dat over 10 of 20 jaar sport met dieren en dus ook met paarden verboden is.
Er zijn zoveel dierenwelzijnsorganisaties die zich profileren dus ik verwacht dat paardensport verboden gaat worden.



Ik vrees ook dat je gelijk gaat krijgen, als er niets fundamenteel veranderd binnen de paarden wereld.

De fundamentele verandering waar ik op doel is dat iedereen die met paarden werkt moet leren hoe paarden leven, denken en communiceren en hiernaar handelen.
Paarden houden in groep op de weide ipv in stallen, paarden opvoeden met positieve beïnvloeding ipv te straffen. Bij het omgaan met paarden leren luisteren en kijken naar hoe paarden zich voelen en wat zij ons willen duidelijk maken, enz.

Dit is veel fundamenteler dan hoe en met welk tuig men rijd enz, maar dit zal de weg zijn om eventuele beperkingen en / of verboden te voorkomen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:55

Sammie schreef:
Rechtrichten is idd gewoon onderdeel van de dressuur, al heel lang hoe heette dat boek nou toch van vroeger. Groene kaft en echt een theoretisch leer en leesboek van vroeger!

Das gymnasium des pferdes???

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:59

Nies_ schreef:
Ik vind dat ook zo iets bizars. Rechtrichten is toch juist waar de hele dressuur voor bedacht is? Kijk elk oud stoffig boek er maar op na.

Wat ik over 10 jaar zie? Nog meer goeroes met onzinnige methodes en een hoop prietpraat in plaats van mensen die gewoon met hun boerenverstand denken. Langs de andere kant nog meer show in de ring in plaats van een correct getraind en gereden paard.


Helemaal mee eens.

Wel vind ik het opzich positief dat er meer aandacht is voor paardenwelzijn vooral wat betreft uitloop. Hier en daar schieten nu stallen uit de grond die het aanbieden waar het vroeger niet te vinden was.

Jammer dat je topic zo hamert op bitloos. Net of je bent een onwetende mishandelaar omdat je liever voor een bit gaat :roll:

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:01

palousa_boy schreef:
_O- _O-
Zie al een vierspan zonder hoofdstellen de ring in komen.. Gaat vast niet goedkomen.

Wat betreft het bitloos en eigenlijk gewoon tuigloos, gaat alles eerder jaaaaren terug in de tijd.


gewoon helemaal zonder tuig, kom zeg, tuig gebruiken om te mennen is zo 2014,
gewoon achter je vier paardjes aanlopen.. karretje is ook overbodig.



grijnss maar genoeg gekheid (althans voor hier, voor de liefhebbers, mijn pb is wagenwijd open, ben vandaag op dreef)..

Ik denk dat het vooral de leeftijd is waarop je dingen 'ontdekt'..
Enkelen krijgen een zeer goede start en weten eigenlijk altijd al dat de basis van je paardrijden ligt in ontspanning en recht gerichtheid van je paard/pony.

Maar de meesten leren toch gewoon rijden gaandeweg en tot diep in je tiener tijd is het toch met name lol met je knol..

Pas later ga je je er meer in verdiepen, hoe en waarom en waarmee.. Ineens kom je er achter dat er tientallen wegen naar Rome leiden en nog een twintigtal via Milaan naar Madrid.

Op een gegeven moment kom je ergens uit wat jouw aanspreekt, hetzij je vind het oude stoffige boekje, hetzij een prachtig gelikte you tubber die via een naamplaatje van een ander een mooie weergave geeft van hoe je je rijstijl kunt verbeteren.. vervolgens ga je naar dat populaire naamplaatje kijken en vind je ineens allerlei nieuwe hulpmiddelen etc..

Maar in feite veranderd er helemaal niets.. de wegen zijn al zo oud als de weg naar Rome en even oud zijn de wegen die totaal niet naar Rome leiden, maar in Madrid uitkomen. Sommige wegen krijgen ineens een naam, een nummer, of geliktere hulpmiddelen, maar in de basis veranderd er weinig..


Het enige dat altijd in ontwikkeling is, is dieren welzijn.. Ook al lijkt dat iets van de laatste jaren, toch is er ook een verschil tussen hoe paardensport bedreven werd in de jaren 50 of in de jaren 80, ook daartussen zijn sprongen gemaakt in een kwalitatief beter leven en betere sport natuurlijk.. Dat is gewoon een ongoing proces.

vanuit de optiek van dieren welzijn, denk ik dat er over hele lange lange lange tijd (wij zullen dat internationaal niet meer meemaken denk ik) veel meer eisen zullen worden gesteld aan hoe het dier getraind wordt voor het op de wedstrijden uitkomt.. Dat wanneer er tekenen zijn van bepaalde afwijkingen of verkeerde trainingsmethoden deze eerder uit de wedstrijd sport zullen worden geweerd.

Waarom wij dat niet meer zullen meemaken? Nederland is een redelijke koploper op bepaalde gebieden.. In de endurance zie je bijvoorbeeld een enorme kloof tussen hoe wij de sport ervaren en bedrijven en hoe men dat in andere delen van de wereld doet. Nog niet al te lang gelden gebruikte men ook in Nederland nog wel eens stroom als hulpmiddel om een paard te leren de balken er niet af te gooien, gegarandeerd dat men dat in bepaalde delen van de wereld nog steeds zal doen..

Wij hebben onze tijd genomen en zijn in staat geweest zelf onze veranderingen door te voeren.. Andere landen zullen die ontwikkeling ook langzaam maar zeker gaan meemaken.. Maar voor het algemeen gedachtegoed wereldwijd is, dan ben je wel een jaartje of 0100 verder denk ik.

misskrisss
Berichten: 103
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:16

Sammie schreef:
Rechtrichten is idd gewoon onderdeel van de dressuur, al heel lang hoe heette dat boek nou toch van vroeger. Groene kaft en echt een theoretisch leer en leesboek van vroeger!


Het boek van J.H. Van Reede bedoel je denk ik :)
Rijden en africhten
Laatst bijgewerkt door misskrisss op 28-06-16 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:30

Sammie schreef:
Rechtrichten is idd gewoon onderdeel van de dressuur, al heel lang hoe heette dat boek nou toch van vroeger. Groene kaft en echt een theoretisch leer en leesboek van vroeger!


Ruiters en rechters?

Of Das Gymnasium des pferdes

En eens....rechtrichten was er altijd al.

misskrisss
Berichten: 103
Geregistreerd: 01-12-11

Re: Waar staat de paardensport over 10 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:39

Ik denk dat er nu zoveel mensen uitgesproken bitloos/natuurlijk/rechtrichten rijden omdat er een tegen beweging komt van wat er nu in de "top" rond rijdt.

Persoonlijk vind ik dat deze methoden in de basis niet veel van elkaar verschillen. Met AR word er ook niet op zit gereden maar worden de handen naar de buik toe getrokken, teugels los - teugels vast. Dat is geen verbinding van achter naar voren. Op Neckrope rijden is leuk als kunstje maar het is niet het gymnastiseren van een paard. Daarvoor rij je oefeningen en die oefeningen rij je doormidden van hulpen, die hulpen worden op zn manier gegeven dat ze inwerken op de reflexen van een paard. Dan pas gymnastiseer je het paard en het is dus de ruiter die moet leren. Niet het paard, die snapt het al omdat het voor hem logisch is. Dat is echt en goed dressuur rijden.


Ik vrees soms dat bovenstaande aan het uitsterven is.