Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:26

Tuurlijk kan het een moment opname zijn maar, als er boogjes in de teugel hangen is er geen verbinding in de mond. Wel met de benen en zit. Hangende teugels betekent een paard dat niet naar het bit reikt en dus grote kans op een gesloten schoft. Gesloten schoft betekent gesloten rug, geen kantelen van het bekken, geen aanspannen van de buik/minimaal, geen voldoende dragen van de achterhand. Dus niet een paard dat aan elkaar opwaarts gereden wordt!?

Toch?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:31

Nee, vind ik van niet, een paard kan heel best op lengte in de bovenlijn lopen zonder dat daar een teugel op spanning aan zit.
Ben benieuwd hoe anderen daar over denken, mijn gevoel en ervaring is dat het best kan met m'n teugel of teugels ( als ik met stang en trens rij) in een boogje

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:36

Ik heb het idee dat het wel kan wat je schrijft knollentuin... maar ik ben gewoon nog nooit op dat niveau gekomen.. ;)
Dus dan heeft mijn mening wel erg weinig toevoeging.

oji

Berichten: 4255
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:41

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal over vwnw van equicare.hierin wordt mooi beschreven wat ik van begin af aan tegen de diepe stretch en het WF verhaal heb.
Waar ik alleen geen fan van ben is dat alles eerst wordt aangeleerd vanuit de stap, en al helemaal niet de slow motion stap. Ik snap dat dat voor de ruiter makkelijker is in een laag tempo, maar ik houdt niet van "werken" in de stap. Juist de stap verpruts je zo snel en voor je het weet heb je een paard dat lateraal of kort/lang gaat. De stap verbeter je in mijn ogen door een paard sterker te maken in draf en galop, van de stap zelf blijf ik liever af bij een paard die het allemaal nog leren moet.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:49

knollentuin schreef:
Nee, vind ik van niet, een paard kan heel best op lengte in de bovenlijn lopen zonder dat daar een teugel op spanning aan zit.
Ben benieuwd hoe anderen daar over denken, mijn gevoel en ervaring is dat het best kan met m'n teugel of teugels ( als ik met stang en trens rij) in een boogje


Eens met je stelling. In een goede piaffe of galoppirouette kun je ook een boogje in je teugels hebben, terwijl de oefening goed wordt uitgevoerd. Juist bij het aanleren is het slim om dat te doen om het paard niet te storen in zijn balans. Uberstreichen is voor mij eigenlijk hetzelfde. Een hele nuttige oefening om de balans in het lichaam aan te leren bij de verzameling in de galop.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:53

oji schreef:
Ik kan me helemaal vinden in het verhaal over vwnw van equicare.hierin wordt mooi beschreven wat ik van begin af aan tegen de diepe stretch en het WF verhaal heb.
Waar ik alleen geen fan van ben is dat alles eerst wordt aangeleerd vanuit de stap, en al helemaal niet de slow motion stap. Ik snap dat dat voor de ruiter makkelijker is in een laag tempo, maar ik houdt niet van "werken" in de stap. Juist de stap verpruts je zo snel en voor je het weet heb je een paard dat lateraal of kort/lang gaat. De stap verbeter je in mijn ogen door een paard sterker te maken in draf en galop, van de stap zelf blijf ik liever af bij een paard die het allemaal nog leren moet.

Ook mee eens, ik had daarin echt meningsverschil met karin zij werkt veel vanuit hele trage stap, en dan kan ik het niet, ik heb echt t gevoel van impuls, actie nodig
Ik ben ook van mening dat ik met de trage, langzame stap geen los paard krijg.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:59

vur schreef:
knollentuin schreef:
Nee, vind ik van niet, een paard kan heel best op lengte in de bovenlijn lopen zonder dat daar een teugel op spanning aan zit.
Ben benieuwd hoe anderen daar over denken, mijn gevoel en ervaring is dat het best kan met m'n teugel of teugels ( als ik met stang en trens rij) in een boogje


Eens met je stelling. In een goede piaffe of galoppirouette kun je ook een boogje in je teugels hebben, terwijl de oefening goed wordt uitgevoerd. Juist bij het aanleren is het slim om dat te doen om het paard niet te storen in zijn balans. Uberstreichen is voor mij eigenlijk hetzelfde. Een hele nuttige oefening om de balans in het lichaam aan te leren bij de verzameling in de galop.


Idd je paard moet in balans, op eigen benen, verzameld zijn, dan kan het zonder bit,en zonder teugels.
Het kan ook met een losse halsring.
Het kan als je paard maar goed bevestigd is. En het voelt gaaf, controle terwijl je " alles" loslaat.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:05

*droomt lekker verder na de laatste post van knollentuin*

en gaat dan maar eens op stal aan.. naar de grote merrie die ongeveer alle woorden die van belang zijn in de eerste zin nog niet beheerst ;) ... we gaan maar eens longeren om te zorgen dat dat eigen balans en eigen benen... een stapje dichterbij komt zonder mij als stoorzender er bovenop.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:08

:') eerlijk evelijn, het is bij de grote vos ook weleens ver te zoeken hoor, beetje sensibel is ie wel en gaat op t moment op de loop voor papa kieviet die z'n kroost gillend beschermd, ontspanning ver te zoeken, niks loslaten _O-

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:41

In een trage stap werken, daar hou ik ook niet van. Als een paard zijn hals niet kan laten vallen in hetzelfde tempo, is er nmi nog niet genoeg balans. Dan zou ik daar eerst aan werken alvorens aan het vwnw te werken.

Over doorhangende teugels bij verzameling: geen idee, geen mening. Ik kom nog geeneens de B door hihi.

Maar bij ons gaat het heel goed. We kunnen inmiddels in stap vwnw alle kanten op. Voltes, gebroken lijnen, buigen.
Dus nu gaan we aan de draf werken. Het aanspringen in galop gaat ontzettend goed. En mijn bejaarde man krijgt steeds meer kont en galopeerd de hele volte rond, kan hem nu uit de galop terugnemen zonder dat hij er van tevoren uit valt. Ik heb echt het gevoel alsof we weer met grote sprongen vooruit gaan

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 06:39

Oké.. ik trek even de stoute schoenen aan en schraap al mijn moed bij elkaar om even 2 filmpjes van mij en Kiwi hier neer te zetten..

Kiwi is een trekpaard en het filmpje hieronder is van de eerste keer in de bak (vorige week).. De galop is stijfjes en ik reageer aan het einde ook niet goed op het over de buitenschouder lopen.. ik hou mijn buitenteugel er niet genoeg bij en kijk ook niet genoeg waar ik heen wil. Mijn buitenbeen heb ik er bij, maar daar reageert ze nog niet voldoende op. Al met al.. wij zijn echte beginnelingen.

Mijn idee is wel dat ze al een redelijk sterke achterhand begint te krijgen.. natuurlijk nog lang niet wat het moet zijn. Dus..

Wees a.u.b. lief voor ons, alle tips zijn welkom. Les heb ik nu eens in de week, sinds vorige week..



Ben erg benieuwd.. :j

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 06:48

Zoo die is bruut!! Ruilen van paard? ;)

Nee maar even serieus. Je hebt echt gelijk over die buitenschouder en jouw buitenteugel. Je moet durven om daar meer contact op te zoeken. Zelfs in draf hangt de buitenteugel door.
De volte op "trekken" aan de binnenteugel is niet zo vriendelijk ;)

Hoe gaat het werken in stap en draf?

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:00

In stap gaat het beter, wanneer ze lekker ontspannen is.. (natuurlijk) Dan kan ik de rechter teugel van de hals halen en gaat ze netjes naar rechts.. vooral slangevoltes helpen hier goed bij.
Draf gaat ook wel redelijk, maar heeft ze wel wat meer moeite mee. Ik heb nog een heel klein stukje hiervan.. overgang naar stap. Maar je ziet dan ook dat ze al snel afgeleid is, moet ze ook nog leren..



Ik ben echt een recreatie ruiter.. contact met de teugels moet er bij ons allebei wat meer in gaan slijten. Half jaar geleden werd ze nog helemaal heet als ik de teugels ook maar een beetje opnam, dat gaat nu gelukkig al stukken beter. Gevolg in de bak is inderdaad dat ik ga trekken "ineens".. Vind dat zelf ook not done.. groot leer punt!
Ik vind het wel weer leuk dat bakwerk.. leren we allebei echt ontzettend veel van!

Edit; Niet alleen Kiwi moet leren niet snel afgeleid te zijn.. ik ook. ;)

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:48

Ik kom ook weer meelezen. Heb helaas mijn 14 jarige merrie in moeten laten slapen. Heb nu een 4 jarige en kijk uit naar de tips in dit topic.

Het neus naar de grond van WF heb ik mijn twijfels over. Mijn 4 jarige kan het ook niet, maar dat is logisch als ik het artikel van Karin goed begrijp. En het is in mijn ogen niet wenselijk.

Mijn jonkie rijd ik hooguit 3x p.w en dan niet langer dan 20/30 min. De rest van de week alleen maar wat spelen met haar in de bak, beetje grondwerk, af en toe 10 min longeren. Stap vindt ze erg lastig om in te ontspannen. Daarom doe ik behalve losstappen aan een lange teugel verder nog niets in stap. Aan het eind gaat het een stuk makkelijker en laat ze los in stap.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:55

Oh wat sneu [***], altijd moeilijk om afscheid te moeten nemen, en dan weer heel avontuur zo een jong paard....
Helene, kiwi, passende naam!!!:D
Het gaat in mijn ogen in het aangalloperen al niet goed, je moet teveel snelheid maken om te kunnen aangalloperen, daarin zeilt hij al over de schouder weg en ben je al teveel kwijt, probeer op te letten dat je paard niet wegdendert in het aangalloperen, opvangen en overnieuw proberen.
Dan eenmaal in galop gaat ie t eerste stukje op de vergaarde snelheid ok en als de impuls wegebt raak je activiteit kwijt en daarmee meteen je stuur in de wendingen.
Dus liever kleine stukjes galloperen, kan je mooi het aangalloperen oefenen of meer tempo gaan rijden in galop, -dan dus aanvoelen wanneer je de sprong kwijtraakt achter en die er weer bij rijden , en dan moet je opletten hoe je drijft, want ie zie een best wel vast aangeklemd buitenbeentje, drijf je dan? Dan drijf je te lang- zit je te duwen en kan je paard tegen je been aan leunen, of ben je je noet bewust dat je dat doet? Dan klem je ws en hou je daarmee ook je paard tegen
Buitenteugel verhaal is duidelijk
Het filmpje van de draf is me te kort

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:06

Sneu [***]. 14 jaar is nog veel te jong.
Wel leuk weer zo'n jonkie. De onze is vorige week net 4 geworden en mag en dagje meer ohz. Doen we nog niet overigens. Het is nog steeds ca een half uur trainen. Daarnaast staat hij 2 uur per dag los met vriendje op het weitje of in de paddock. Longeren doen we hooguit 1 x per week.
Op wedstrijddagen is hij wel iets langer ohz. Komt omdat hij anders veel te hard gaat in de proef. :D
Mee eens hoor , trouwens ook met Oji. In stap niet te veel aanzitten; dat wordt beter naarmate ze aan kracht winnen. Zelfde geldt voor vwnw.
Iemand bekend met de concord longe? Leek me wel een fijn systeem. (20% korting ledenvoordeel KNHS).
http://www.concord-vip.com/

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:50

Geen ervaring met de concord longe. Afscheid nemen is verschrikkelijk, heb haar 10 gehad....

Moet nog wel erg wennen aan het jonkie, ze is superlief, maar op de één of andere manier heb ik nog teveel verbinding met mijn andere merrie. Zal ongetwijfeld een kwestie van tijd zijn. De nieuwe moet ik natuurlijk weer helemaal opnieuw leren kennen en dat is gewoon lastig. Maar goed, komt tijd komt raad, zal ik maar denken.

Vanmiddag voor het eerst een half uurtje les. Mijne staat op het moment dag en nacht buiten met een pony en mijn oude ruin. Ze heeft redelijk wat kracht, maar dit kan ze nog maar kort volhouden. Wedstrijden is mijne nog niet aan toe. Stap, draf, galop en een knappe volte kunnen we nu rijden. Mist nog wel wat balans af en toe. Ze is redelijk recht(op de rechte lijn), maar ook nog erg gespannen tijdens het rijden. Merk wel dat ze steeds sneller ontspant, maar dat duurt soms toch echt wel een minuut of 10/15.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:47

hier ook nog wel spanning meestal in de eerste proef. best nog lastig om een goed evenwicht daarin te vinden; het moet wel leuk blijven voor hem. we starten maar 1 x per maand. meestal op stal; we zijn 1 x met hem weg geweest. 5 wedstrijden waarvan 1 2 daagse (met wel een dag ertussen).
hij heeft best veel balans, maar het is natuurlijk maar een kleintje.
ook als is nog niet alles voor elkaar, toch gestart want zn ontwikkeling staat om zo te zeggen zwart op wit. en dat is wel leuk om bij te houden. het verruimen in draf en stap en hals strekken kan hij nu voor een zeven en dat is eigenlijk pas sinds de laatste 2 wedstrijden. we zitten nu op 15 wp en rijden lekker nog even door in de b.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:15

Ik ken die concord idd, maar meer als zo hou je je paard mak als ie verplicht aan de hand moet stappen, niet als trainingstijden, nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik helemaal niet van de hulpmiddelen ben, ik heb een slof, die gebruik ik als lange teugel, een dubbellonge, de officiële van lammert ( gebruik ik nnooit, te lang, te zwaar, dus van twee lichtgewicht longes zelf een aanelkaar geknoopte.
En touwtjes aan de longeersingel. Verder kom ik niet
Vorige week sinds lange tijd gestart, met de vos, in het Z 1 begonnen en ik had meteen 2 winst, ongeacht de punten erg tevreden over hoe hoe hij zich liet rijden, dat gaan we dus weer oppakken

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:30

Daar kiwi er al is, durf ik mijn dikkerd ook wel eens voor te stellen, wat vinden jullie hier van
Trekpaard, hier was ze 6, onder het zadel vanaf haar 3 maar héééél rustigaan ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:31

nog niet verleerd dan. gefeliciteerd met je punten!

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:48

Ik heb zaterdag mijn eerste dressuurwedstrijd sinds de 2014 ramp := niet op eigen paard. Op een paard die ik nog nooit heb gezien, dus ben heel benieuwd hoe dat gat.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:25

knollentuin schreef:
Oh wat sneu [***], altijd moeilijk om afscheid te moeten nemen, en dan weer heel avontuur zo een jong paard....
Helene, kiwi, passende naam!!!:D
Het gaat in mijn ogen in het aangalloperen al niet goed, je moet teveel snelheid maken om te kunnen aangalloperen, daarin zeilt hij al over de schouder weg en ben je al teveel kwijt, probeer op te letten dat je paard niet wegdendert in het aangalloperen, opvangen en overnieuw proberen.
Dan eenmaal in galop gaat ie t eerste stukje op de vergaarde snelheid ok en als de impuls wegebt raak je activiteit kwijt en daarmee meteen je stuur in de wendingen.
Dus liever kleine stukjes galloperen, kan je mooi het aangalloperen oefenen of meer tempo gaan rijden in galop, -dan dus aanvoelen wanneer je de sprong kwijtraakt achter en die er weer bij rijden , en dan moet je opletten hoe je drijft, want ie zie een best wel vast aangeklemd buitenbeentje, drijf je dan? Dan drijf je te lang- zit je te duwen en kan je paard tegen je been aan leunen, of ben je je noet bewust dat je dat doet? Dan klem je ws en hou je daarmee ook je paard tegen
Buitenteugel verhaal is duidelijk
Het filmpje van de draf is me te kort


Bedankt voor je reactie! aangaloperen in de bak is inderdaad een hele uitdaging voor dr. Buiten heeft ze maar een kleine hulp nodig en dan gaat ze al. Afgelopen week inderdaad bezig geweest met alleen maar op de lange zijde galoperen.. Uiteindelijk sprong ze netjes aan in de hoek.. paar keer alleen lange zijde gegalopeerd en uiteindelijk zowel de linker als de rechterhand een hele ronde vol gemaakt. het kost haar ontzettend veel kracht, dus wil eerst die achterhand wat sterker maken dmv overgangen.

Mijn ervaring met de trekpaarden is dat ze in het begin er echt in de galop moeten vallen zeg maar, ziet er niet netjes uit, maar is de enige manier waarop ik het aan kan leren.
Paard is nu 5, net een jaar onder het zadel en alleen maar buiten gereden. Ze kan echt mega sterk zijn, dus moet eerlijk bekennen dat ik inderdaad wel wat ga knijpen dan in de galop. Ben al eens met trekpaard en al omgevallen in de galop (niet op deze overigens) die ging zodanig aan de kletter en kon de bocht niet maken.. daar gingen we. :=
Nu ik meer vertrouwen er in heb, merk je het ook aan het paard. Ik laat los, het paard ook. Ik hoop binnenkort weer iemand te vinden die even kan filmen, want in een week tijd, voelt ze al heel anders in elk geval.

Duhelo schreef:
Daar kiwi er al is, durf ik mijn dikkerd ook wel eens voor te stellen, wat vinden jullie hier van
Trekpaard, hier was ze 6, onder het zadel vanaf haar 3 maar héééél rustigaan ...
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ [url=m/zNxMyY.png]Afbeelding[/url] ]


Leuk.. nog een trekpaard! Is zoveel anders opleren.. tenminste.. ze gebruiken hun lijf van nature vaak anders. Ik vind dat je hem al goed aan het lopen hebt.. je had er toch ook nog een filmpje van?
Inderdaad rustig aan, de geven zelf aan wat ze kunnen, niets forceren. want ze zijn heel lief maar ook super sensibel, in het woord van: Als je ze te ver pushed, gaat de knop om en doen ze ff niets meer voor je. :+ Prachtige spiegels.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:16

Haha, dat zijn ze inderdaad. Ik heb inderdaad een leuk filmpje van de galop, maar ik heb geen idee hoe ik die hier op krijg.
kan hem wel zo zetten:
*link verwijderd*

dit is al weer tijdje geleden, ook eerste keer les met mijn ghost. Nu heeft ze al weer wat meer conditie en kracht en lukt de galop wel een stuk beter.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:44

Vergeleken met Kiwi was je hier al een heeeeeel stuk verder dan wij nu..