Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:12

Milkberry schreef:


Dank voor het delen!
Sluit exact aan bij hoe ik het ervaar / heb geleerd.

"Er zit dus ook een limiet aan hoe laag een paard kan komen met het hoofd. Wanneer het paard lager komt dan rond het boeggewricht (per paard zit daar wat variatie in) dan is het onmogelijk om de schoftlift te behouden. De hals is immers niet lang genoeg om eerst vanuit de schoft omhoog te gaan en dan helemaal te zakken tot aan de voorknie.

Correct voorwaarts neerwaarts rijden is dus eigenlijk heel zwaar. Het gewicht moet voldoende op achter zijn, het paard moet de romp dusdanig stabiliseren dat de schoft omhoog komt en door het verlengen van de hals moet hij nog meer spieren gebruiken om gewicht op achter te plaatsen en de romp te stabiliseren."

Is overigens lastig te rijmen met de methode van WF.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:23

Precies FSCA, dat roep ik al de hele tijd, ik heb een lesklant met een paard dat in revalidatie gestaan heeft bij equicare, heb daar meerdere malen met karin de training gedaan om t over te nemen als t paard weer naar huis kon, dat doe ik nog steeds en ze komen regelmatig langs om te zien of t goed gaat, pasgeleden het groene licht gehad, ze komen alleen nog als we ze nodig hebben. Paard gaat super, het is echt niks meer en niks minder als goed rijden,( toch wel klassiek) weten wat je doet, je theorie op orde hebben en het kunnen zien en voelen. En daar in t laatste zit denk ik net de kunst

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:36

AfbeeldingAfbeelding
Dames amazones! Wat vinden jullie van mijn menpaard?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:43

Superleuk ipsilonka!!!!

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:30

Ik ben het even kwijt, Welke filmpjes bedoel je knollentuin?

Die link van equi Care plus leest interessant, vooral dat stuk dat als je te laag rijdt en het paard is nog niet sterk genoeg het dan dus heen schoftlift kan maken en het geen correct vwnw is.

Wat vinden jullie ervan?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:43

De filmpjes van het topic hiervoor, opde laatste blz was er een linkje.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:27

Mooie link MM!

Maar dan even een foto uit het artikeltje gekopieerd:

Afbeelding


Vinden jullie dat deze foto bij de conclusie thuis hoort? Er staat bij "met dit plaatje als resultaat".

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:16

VWestra schreef:
Ik ben het even kwijt, Welke filmpjes bedoel je knollentuin?

Die link van equi Care plus leest interessant, vooral dat stuk dat als je te laag rijdt en het paard is nog niet sterk genoeg het dan dus heen schoftlift kan maken en het geen correct vwnw is.

Wat vinden jullie ervan?


Ja daar zit ik dus nog over te denken, over dat laag rijden. Ik denk dat daar toch een kern van waarheid in zit. Misschien als het paard sterker wordt in de achterkant, kan het ook wat lager zakken. Dan krijg je niet zo'n duikboot ;)
Is mijn conclusie dan...

Sheenegro,
Ik vind sowieso dat de ruiter zit als een wasknijper. Zeeeer gespannen. Maar ik zie wel een rug die gebruikt wordt. Niet mijn ideaal plaatje, maar ik vind het niet perse slecht.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 17:58

En wat vind jij van de takt? Ik heb trouwens helemaal niet naar de ruiter gekeken. :P

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:16

De takt is gewoon goed hoor, dit is duidelijk galop.
De ruiter- dit is karin zelf zit hier niet goed op dr billen en houdt dr enkels te strak, veert niet af in t onderbeen, hierdoor zit ze ook tever naar voor. Ik herken dit wel, dit doe ik soms ook als ik teveel wil helpen ( en ja das verkeerd)

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:23

Volgens mij klopt de takt voor geen meter. ;)

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:54

vur schreef:
Volgens mij klopt de takt voor geen meter. ;)
Mijn idee! Niet het resultaat dat ik nastreef :)

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:53

MM en Knollentuin: De galop takt gaat als volgt:
Buitenachter - binnenachter EN buitenvoor - binnenvoor - zweefmoment

Het is een duidelijke 3 takt, alle andere beenzettingen leiden dikwijls tot 4 takt, wat niet altijd gewenst is.

Wat tot de 4 takt leidt kan verschillen, maar slecht ruggebruik is er 1 van.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:07

Afbeelding
Dit bedoel je?

Loopt iets anders dan jij uitlegt hoor

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:37

Ipsilonka schreef:
Dames amazones! Wat vinden jullie van mijn menpaard?
he tof , een menner meldt zich in dit topic +:)+ :)*
Mag ene heer ook reactie geven ?

Heb stiekum wat in je topics mee gekeken en de bijbehorende foto's, maar je hebt je paarden fijn voor elkaar.
Wedje dat je dressuurmatig ook veel bezig bent met lange lijnwerk , maar ook grondwerken met bv zijgangen meepakt in je trainingen met regelmaat ?
Je paarden ogen soepel en luchtig, krachtig vanuit achterhand en opwaarts, dat krijg je niet kado.
Menig ohz ruiter mag hier bij wegdromen.

Bied dit topic wellicht wat andere invalshoek hoek.
Ik verwacht n.l. dat niet erg veel ohz ruiters uit dit topic met jou type grondwerk actief zullen zijn.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 30-06-16 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:48

Leg me eens uit hoe jij of ik of een paard zijn nek kan verlengen of verkorten.... :?

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:49

Op de tact heb ik niet eens gelet moet ik eerlijk zeggen. De ruiter viel mij het meest op.
Ik heb denk ik sws weinig te zeggen over een anders galop. Ben al lang blij als die van mij in de bak 2 sprongen doet :=

Maare.. dat de foto niet is wat je nastreeft, doet niks af aan de tekst van het artikel toch?
De filmpjes van WF luister ik ook alleen. Zonder het beeld. Want dat klopt ook vaak niet. En M de R luister ik ook naar de oefeningen zonder naar de filmpjes te kijken.
Theorie prima, praktijk.. meh

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:11

Peetstap schreef:
Ipsilonka schreef:
Dames amazones! Wat vinden jullie van mijn menpaard?
he tof , een menner meldt zich in dit topic +:)+ :)*
Mag ene heer ook reactie geven ?

Heb stiekum wat in je topics mee gekeken en de bijbehorende foto's, maar je hebt je paarden fijn voor elkaar.
Wedje dat je dressuurmatig ook veel bezig bent met lange lijnwerk , maar ook grondwerken met bv zijgangen meepakt in je trainingen met regelmaat ?
Je paarden ogen soepel en luchtig, krachtig vanuit achterhand en opwaarts, dat krijg je niet kado.
Menig ohz ruiter mag hier bij wegdromen.

Bied dit topic wellicht wat andere invalshoek hoek.
Ik verwacht n.l. dat niet erg veel ohz ruiterstandbeeld dit topic met jou type grondwerk actief zullen zijn.

Bedankt voor het compliment, ze staat toch voornamelijk voor de wagen. Ik longeer haar wel en af en toe wat lange teugelwerk, maar 9 van de 10 keer span ik haar liever in. Mijn nieuwste aanwinst is nog zo stijf als een plank dus daar nog geen foto van haha.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:13

Wat voor grondwerk doe je dan dat peet dat zo specifiek noemt ipsilonka?
Ik doe longeren, lange teugel, lange lijnen en dubbellonges. En soms met spelen los door de baan, dat zou dan freestyle moeten zijn :')
Rep de vos kan ook best voor de wagen, hij heeft t uiterlijk ervoor, witte benen, bles....ooit later misschien, ooit...

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:18

Ik longeer met dubbel longe en af en toe een poging lange teugel werk à la roos (dat ben ik dus) beetje schoudervoor niks ingewikkelds.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:31

Ahh ok, ik denk jij hebt een heel arsenaal aan trainingsfotos! Dat zou leuk zijn, ik ben er wel van. Ben met m'n merrie begonnen na dat ze een hoefbeenbreuk opgelopen had in de wei en ik ellenlange stapseries moest lopen

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:58

Afbeelding
:+ Momenteel vooral dit soort foto's !

Laatst tijdens een clinic lange teugel wel veel foto's van me gemaakt maar daar kan ik er maar 1 van pikken :D
Afbeelding

Afbeelding
Dit is mijn andere merrie aan de dubbellonge.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 09:31

knollentuin schreef:
[ [url=m/r0nlmc.png]Afbeelding[/url] ]
Dit bedoel je?

Loopt iets anders dan jij uitlegt hoor


Nee hoor, is helemaal hetzelfde als ik uitleg. Jou plaatje laat zien hoeveel hoeven er aan de grond zijn, ik vertel je de volgorde van neerzetten


Afbeelding
Zie cirkeltjes rond de nummertjes ;)

Afbeelding




MM: Maar het is dan toch zonde dat zo'n goed artikel gekaderd wordt door zo'n foute foto? Je leest dan het hele artikel en je denkt 'JA! Misschien wil ook wel eens les van deze persoon!' En dan kom je de foto tegen met als ondertitel "En dit is het eindresultaat!". Dan trek je toch het hele artikel qua geloofbaarheid in twijfel? Dit is voor mij dan geen goede reclame om het voorwaarts-neerwaarts rijden te promoten. Als ik dit tegen kom als leek, maar ik weet wél wat een goede galop takt moet zijn, dan zou ik direct iets hebben van: nou laten we zo maar niet rijden want het resultaat is een gebroken takt, niet wat ik wil!

De houding en spanning van de ruiter zal ongetwijfeld heel veel invloed gehad hebben op deze momentopname, maar in mijn ogen de foutste foto ooit dan je kon kiezen voor het aflsuiten van dit artikel..

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:36

Mee eens! :j Zonde van het verder goede artikel.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 09:43