Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:01

Fijn om weer wat van je te zien HW!

knollentuin
Berichten: 10403
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:24

Hmmm ik vind t leuk om beeld materiaal te zien horseware, maar ik heb toch wel een aantal maren. De stap in die hele lage lijn zie ik echt niet als fijn, je paard slingert en sloft in de voorbenen, het is gehoorzaam en hij laat los dat wel.
In de galop het moment waarop je aan de wissels begint vind ik hem nog niet sterk galloperen, zeker nog niet volledig over de rug, en zie ik hele stukken de onderhalsspier erop aangespannen.
Ik snap dat t lastig is om perfecte stukken te laten zien, maar op deze basis zou ik geen wissels gaan oefenen, eerder naar meer bovenlijnboog/ sprongkracht en ruggebruik.
Ik zie nog meer dingetjes maar ik denk dat ik je dat liever per pb stuur, is dat ok?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:38

Leuk paard heb je toch Horseware.
Hele mooie stukken en veel ontspanning en erg constant
Echter heb ik wat vraagtekens bij halsstrekken in een verzamelde oefening als traver.
Ook vind hem vaak overbuigen dan dan loopt hij over de schouder weg. Probeer wat meer buitenteugel contact te houden.
In de galoo zou hij inderdaad wat meer sprong mogen ontwikkelen. Doe je ook veel middengalop schakelen?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:51

Schakelen in galop doe ik heel veel. Dit is maar een klein stukje van een les waar we specifiek een begin maken aan iets nieuws. Ik moest hem in de galop omzetten van renvers in contragalop naar travers (voor het omspringen). Dat vond hij erg moeilijk en het is voor ons beide nieuw dus ja dan kwam er wel wat spanning in de onderhals en had hij wat sprongverlies en ziet het eruit alsof ik hem overbuig maar het had dus een specifiek doel wat ik vast en zeker niet perfect uitgevoerd heb. Ik kan het wel altijd makkelijk en rechtuit houden maar dat doet hij al zo makkelijk en fijn dat het tijd wordt voor een stapje verder.
Travers in de stretch vind ik zelf wel nuttig want ik merk hoe los hij ervan wordt. En sloffen vind ik niet dat hij doet maar meningen kunnen daar uiteraard over verschillen.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:41

Laat ik eerst zeggen dat ik het superstoer van je vindt dat je filmpjes van je rijden plaatst Horseware. Daarmee stel je je kwetsbaar op en daar heb ik echt respect voor en daar leren we allemaal veel van! En dat jij en je paard plezier terug gevonden hebben is helemaal top en het allerbelangrijkste!

Mag ik vragen waarom je met twee, in mijn ogen relatief lange, zwepen rijdt? Lijkt mij persoonlijk nl helemaal niet fijn rijden en ik heb als ik naar het filmpje krijg ook een beetje het idee dat het jou niet helpt in je handhouding en balans. Ik zie je ze verder niet gebruiken, dus vraag me af of het ongemak niet groter is als het gemak van die momenten die misschien niet op film staan, maar je ze even wel van pas komen.

Horseware schreef:
Schakelen in galop doe ik heel veel. Dit is maar een klein stukje van een les waar we specifiek een begin maken aan iets nieuws. Ik moest hem in de galop omzetten van renvers in contragalop naar travers (voor het omspringen). Dat vond hij erg moeilijk en het is voor ons beide nieuw dus ja dan kwam er wel wat spanning in de onderhals en had hij wat sprongverlies en ziet het eruit alsof ik hem overbuig maar het had dus een specifiek doel wat ik vast en zeker niet perfect uitgevoerd heb. Ik kan het wel altijd makkelijk en rechtuit houden maar dat doet hij al zo makkelijk en fijn dat het tijd wordt voor een stapje verder.

Ik wil best van je aannemen dat hij in de galop rechtuit wel fijn blijft en sprong behoudt. Alleen op het deel op het filmpje doet hij dat niet, maakt niet voldoende sprong en "rolt" niet fijn in de galop. Tuurlijk is het volkomen logisch dat een paard, als ie iets nieuws moet doen (en ruiter) dat daar spanning bij komt kijken, dat ze zich wat opdrukken, niet rollen maar meer stakato gaan galopperen en sprongverlies. Maar voor mij is dat dan wel het punt waarop ik stop. Als ik in het filmpje kijk is (misschien door eerdere pogingen) de spanning en het kwaliteitsverlies van de galop al aanwezig voor aanvang van de oefening. Ik zou dan zelf niet de hele oefening doorrijden. Eerst terug naar een kwalitatief goede galop, met sprong, rollen over de rug, ontspanning. Dan het opdelen in stukjes van de oefening. Dus eerst die contragalop zoals je hem hebben wilt. Als dat voor elkaar is met behoud van sprong en ontspanning, dan eerst die renvers in contra net zo lang oefenen, tot dat je hem daar ook fijn los en door kan laten springen...dan pas de volgende stap in de oefening etc etc... Op die wijze kan het natuurlijk wel maanden duren voor je zo'n oefening ook van begin tot eind door kan rijden, maar ik denk wel dat je daar op termijn meer mee wint. Nu zijn je basisvoorwaarden al niet fijn op het moment dat je begint aan iets dat jij en hij moeilijk vinden. Ik vraag me af of je op die manier ooit aan de oefening van A tot Z fijn rijden toekomt, of dat na verloop van tijd de spanning alleen maar meer opbouwt bij het aanleren van de oefening. Wat is jou (en jouw instructrice) idee erachter om wel door te rijden in een serie van oefeningen waarbij je bij het begin al verliest op kwaliteit? Niet om af te kraken, maar gewoon om verschillende inzichten met elkaar te vergelijken. Wat ik al eerder aangaf heb ik juist de neiging om "te lang" te blijven in een fase waarin alles nog in de comfort zone zit, dus ben benieuwd naar andere inzichten.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:50

Ik zou juist wel doorgaan tot ze een moment laten zien van ontspanning en dan stoppen (of dat het ze makkelijker afgaat, of het juiste antwoord geven etc.). Anders stop je niet op een goed moment maar op een slecht moment (tenzij het echt onmogelijk is voor het paard om het uit te voeren).

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:57

Ik bedoel niet stoppen met rijden, ik bedoel stoppen met de oefening en de oefening in delen opknippen die behapbaar zijn. Ik denk zelf nl dat een paard niet zal gaan ontspannen als je al in spanning begint aan iets dat ie moeilijk vindt.
Doorrijden naar een moment waarop je goed afsluit lijkt me dat iedereen dat wel doet, maar kan wel betekenen dat je voor die dag 10 stappen terug moet doen om goed af te kunnen sluiten

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:03

Leuk om te zien Horseware, ik vind het er nog steeds erg fijn uitzien! Leuk dat je ook bij Monique lest, dat wist ik niet. Het halsstrekken in een zijgang moeten wij ook doen en vind ik echt meerwaarde hebben. Misschien niet voor de verzameling, maar wel voor het oprekken van de spieren. Ik merk echt dat ze na een paar keer de oefening op die manier weer wat losser is. :j

Van het springen van wissels heb ik geen verstand, maar het ziet er wel uit alsof je heel bewust die serie oefeningen aan het rijden bent om het voor je paard zo makkelijk en logisch mogelijk te maken en dat vind ik leuk om te zien.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:06

En dan komen we dus op het punt, niet iets gaan vragen van een paard waar hij nog niet aan toe is.

Wat Oji bedoeld sta ik helemaal achter, kleine stapjes nemen en als je voelt dat een klein stapje al moeilijk gaat eerst die fijn bevestigd krijgen voor je het volgende kleine stapje zet. Op die manier voorkom je dat je zou moeten stoppen op een slecht moment plus je schaad het vertrouwen van het paard in de ruiter ook niet. Een oefening die spanning oproept omdat die nog moeilijk is voor paard én ruiter roept uiteindelijk alleen maar frustratie bij paard én ruiter op, beide gaan namelijk spannen en hebben momenten waarop ze elkaar even niet begrijpen. Dat moet je nou juist zien te voorkomen.

Maar men met er dan natuurlijk wel voor blijven waken dat ze niet te lang in de comfort zone blijven, rijden is ook een kwestie van uitproberen en grenzen opzoeken. Telkens zoek je de grens op maar gaat er niet overheen, je probeert hem te verleggen door het paard uit te dagen net iets meer te doen, een klein stapje verder te gaan dus. En zo kun je op sommige dagen mooi progressie maken terwijl je op andere dagen misschien juist wel weer een stapje terug moet doen. Dat is niet erg! Want soms moet je een stapje terug doen om daarna 2 stappen voorruit te kunnen doen.. ;)

HW wat betreft jou rijden verder in het filmpje wil ik niet te veel over kwijt want ik vind het echt SUPER dat je zo'n filmpje met ons wilt delen! Ook vind ik het echt tof dat je het lef hebt gehad om een andere weg in te slaan, je woont volgens mij omgeving Markelo of niet? Hier in de omgeving is deze manier van rijden nog niet zo heel erg bekend en is men vooral nog een beetje van trek m in de krul rijden. Als je dan een andere weg in slaat kan je daar best veel commentaar van krijgen. Top dus dat jij voor het plezier van jullie hebt gekozen en bent gaan inzien dat het ook anders kan! Dat Monique jullie daarbij kan helpen vind ik dan super.

Echter wat het rijden betreft geef ik liever geen commentaar omdat ik persoonlijk met de manier van Monique wat moeite heb, ik ben bang dat mijn mening over de manier van Monique in de weg staat bij het beoordelen van jou rijden.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:10

Horseware... Allereerst super dapper dat je dit filmpje deelt. +:)+

Over de houding van het paard is al mee dan genoeg gezegd. Daarom ga ik hier ook niet op in, op sommige opmerkingen kan ik me vinden en andere weer niet. Er zijn tegenwoordig zoveel trainingsmethodes die uiteindelijk allemaal hetzelfde doel hebben. Maar ik vind dat je heel erg trots mag zijn dat je van de rollkuur methode ben afgestapt.! <3

En dan hier een tip voor jou: Let echt op je buiten hand. Hij zit regelmatig veelte hoog (binnenhand soms ook). Als je aan het rijden bent, welke oefening dan ook. Op het moment dan jij je pink uitsteekt voel je de schoft. Als dit niet zo is dan is het hele effect van je buitenhand en aanleuning op de buiten teugel weg.
Vind ook wel dat je lesgeefster hier weinig op let..

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:44

Op mijn buitenhand zal ik eens meer letten. Ik ben me daar niet bewust van dus zal er extra aandacht aan besteden.

Het rijden met 2 zwepen is om heel snel te kunnen wisselen van zijgang (van travers naar renvers, van renvers naar schouderbinnenwaarts, van appuyeren naar wijken enz. enz.). We wisselen soms na 3 passen al van zijgang en dan is het handig om een zweep tegen de schouder te kunnen leggen als hij net wat door m'n hand loopt of hem achter wat extra opzij te tikken. Eerder ging hij zelfs met sporen om lastig opzij. Zoals jullie zien rij ik (al een tijdje) zonder sporen, maar vooral in eerste instantie had ik dan echt wel een zweep nodig bij te weinig reactie. Nu had ik er voor kunnen kiezen om in deze oefening 1 zweep aan de kant te leggen. Heb ik verder niet bij stil gestaan en ik merk er zelf ook weinig hinder van. Hij begint nu steeds soepeler en beter aan m'n been te worden, dus de andere zweep kan binnenkort helemaal verdwijnen.

Het slingeren in stap in de stretch komt doordat ik voor het eerst schouderbinnenwaarts op de 2e hoefslag moest rijden en ze heeft onze eerste pogingen gefilmd. Logisch dus dat er in het begin wat geslinger was, dat kan ook niet anders. Later ging het al een heel stuk stabieler.
Verder vraag ik ook weleens wat extra stelling in de zijgangen omdat hij dan soms net z'n binnenkaak vast wil houden.

Waarom we hem even doorpakten is omdat hij altijd als iets nieuw is wat spanning opbouwt. Ik kan dan 2 dingen doen: 1. direct terug naar de basis (die er goed in zit inmiddels) of 2. even doorrijden. Ervaring leert dat als ik even doorrij en hij snapt het en gaat het makkelijker vinden, de spanning snel verdwijnt. Ervaring leert ook dat als ik terug ga naar de basis, ik nooit verder kom. Timo is echt een paard die gestimuleerd moet worden om buiten zijn comfort zone te gaan. In eerste instantie krijg je dan wat spanning, maar dat duurt nooit lang. Wat overigens ook niet te zien is, is dat we na iedere verbetering we hem helemaal terug lieten gaan naar de stretch in galop en hem uitgebreid beloonden. Het is dan ook zeker niet dat we hem achter elkaar liepen te pushen.

In mijn ogen vroegen we niets van hem wat hij niet zou kunnen. Hij is er best aan toe een vliegende wissel te leren springen. Er zijn er genoeg die het al in een veel vroeger stadium van de africhting aanleren.

Grappig dat ik eerst het commentaar kreeg dat ik teveel binnen mijn comfortzone bleef en hem teveel uit elkaar liet lopen. Nu rij ik hem meer bij elkaar en gaan we samen oefenen aan iets nieuws is het ook niet goed :D

Ik hoop dat ik zo alle vragen beantwoord heb. Mocht ik iets vergeten zijn excuus!

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:45

Owja ik woon niet in de omgeving van Markelo maar in Vaassen (bij Epe, tussen Apeldoorn en Zwolle)

Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:19

Wow wat een leuk filmpje! Heel interesant om te zien.
Ik vind je heel duidelijk en vriendelijk les geven! Echt leuk :)

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:26

Nou, dan zal ik ook maar even een stukje schrijven, want ik vind het juist super dat je een stap maakt in de ontwikkeling van je paard. Ik werd er een beetje moedeloos van dat je alleen maar in de stretch bleef hangen. Dat heb ik destijds ook geschreven. Je zult uit de comfortzone van je paard moeten om een stapje vooruit te maken, dus voor mij, chapeau!

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:03

Horseware schreef:
Hij is er best aan toe een vliegende wissel te leren springen. Er zijn er genoeg die het al in een veel vroeger stadium van de africhting aanleren.

Grappig dat ik eerst het commentaar kreeg dat ik teveel binnen mijn comfortzone bleef en hem teveel uit elkaar liet lopen. Nu rij ik hem meer bij elkaar en gaan we samen oefenen aan iets nieuws is het ook niet goed :D


Dat klopt. Wij zijn ook bezig met onze net 4 jarige om hem te leren wisselen. Moet wel zeggen dat hij erg veel talent heeft voor galop en een goede sprong. We wisselen op de "spring" manier. Hij hoeft niet achterop, niet perfect, maar op een natuurlijke manier. Maar hij kan het maar vast gewend zijn. :D

Ik vind het net als Vur super hoor om te zien dat zowel jij en je paard uit je comfort zone komen.
Dat de onderhals bij je paard nog niet helemaal weg is, komt doordat je bij de stretch puur op ontspanning rijdt en voor een echte verandering in spierontwikkeling aanspanning nodig is. En die ga je nu opzoeken. Ben dus benieuwd naar je vorderingen.
Wat mij mag het nog wat meer uit je comfort zone :D :D Het is mij allemaal nog wat weinig impuls en teveel in 1 tempo. Wat gebeurt er als je je paard wat dat betreft eens uit zn comfort zone haalt en eens flink naar voren rijdt? Dat ie meer in horizontaal evenwicht komt zeg maar?

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:32

Wat leuk om je vorderingen te zien HW hier waren wij allen denk ik wel benieuwd naar :o

Ik zie zeker verbetering in je paard veel losser en meer door het lijf Als waar jullie vandaan kwamen zoals op de eerdere wedstrijd filmpjes

Heb het al eens eerder genoemd je handen vind ik echt zonde dat die af en toe zo omhoog gaan is niet nodig met een halve ophouding red je het ook al wel denk ik je paard lijkt me nu veel beter in de mond

Verder ga ik wel met de rest mee wat betreft activiteit en sprong Er zit nog zoveel meer in je paard Probeer buiten de ontspanning toch ook eens wat meer aanspanning te vinden

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:01

Ik heb ook weer wat nieuwe plaatjes. Niets spectaculairs, maar ben wel blij dat ze steeds meer haar balans vindt en met haar neus naar voren komt. Moet wel nog actiever en mijn houding is nog steeds een werkpunt. Heb er ook een topic van gemaakt, daar staan nog meer foto's in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:19

Ik vind het ook zeker niet te vroeg voor een wissel. Enkel in NL is dat pas vanaf Z, in andere landen rij je al wissels in het L/M.

Appelflapje, ziet er weer goed uit, maar pak je nu langzaam ook wat vaker meer op?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:58


Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:35

Sizzle schreef:
Appelflapje, ziet er weer goed uit, maar pak je nu langzaam ook wat vaker meer op?

Ja, doen we ook steeds vaker. :j Al voelt het voor mij vaak een stuk opgerichter dan dat het eigenlijk is, dat is echt nog een kwestie van wennen en vaker doen. Ik denk dat we nu vooral vaak op boeghoogte zitten, zoals de eerste en laatste foto, maar misschien kan ze best wel een beetje meer inmiddels.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:07

Bedankt voor je uitleg Horseware.

Ha ha, ik was juist 1 van degene die vond dat je niet te lang in de stretch moest blijven hangen en vind het dan ook super dat je verdere stappen neemt en meer afwisseling in houding opzoekt! Daar wordt je paard alleen maar sterker van.
Op zich vind ik het ook niet te vroeg voor het aanleren van een wissel. De wissel komt bij mij voor de contra, dus vanuit de goede galop, hand veranderen en op het ombuigpunt omspringen naar opnieuw de goede galop. Vaak spelenderwijs met behulp van een balkje of een paar kleine in-uitjes. Niet zozeer dressuurmatig maar het paard makkelijk laten omspringen op de hulp. Wat ik bedoel te zeggen is dat voor mij het uitgangspunt voor het inzetten van een nieuwe/moeilijkere oefening altijd is, dat voorafgaand aan de oefening (of het nou galop of draf is) de uitgangsituatie voor mij moet zijn dat het paard los en fijn is. Dat ik geen serie oefeningen rijdt waarbij voor aanvang van de 1e oefening in de serie ik al kwaliteitsverlies (of in dit geval sprongverlies) heb. En dat ik pas de volgende stap in een serie zet als ik de kwaliteit in de gang kan behouden in de voorgaande stap. Zoals ik een wissel aanleer is het dus ook geen serie van oefeningen, maar gewoon 1 oefening die ik inderdaad pas inzet als mijn galop vooraf lekker rollend is.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:31

Appelflapje, dat ziet er alweer beter uit dan je vorige foto's. Neusje komt er wat meer uit. Wat goed dat je al wat meer aan het oppakken bent. Jullie zijn echt goed bezig!

Fcsa, artikel gescand. Ga straks uitgebreid lezen. Maar lijkt een hoop interessante info te bevatten.

Ik merk de laatste tijd dat ik het wat oneens raak met het skala. Ik lees nergens iets over het in balans zijn van het paard. Terwijl ik dat wel super belangrijk vind.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:44

Milkberry, De balans, het evenwicht zit juist door het hele skala verweven. Het puur vinden van balans onder ruitergewicht zit in de takt en losgelatenheid. Het steeds meer verschuiven van het horizontale en vertikale evenwicht in de stappen erna. Doordat je aan takt en losgelatenheid werkt, vind je paard zijn evenwicht. Doordat je aan aanleuning, impuls, rechtgerichtheid en verzameling werkt, wordt je paard steeds sterker en buigzamer in lijf en gewrichten waardoor het evenwicht steeds meer naar de achterhand kan verschuiven.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:45

Appelflapje, ziet er goed uit en ik denk zeker dat jou paard al toe is aan een stapje verder als ik de foto's zo zie.

knollentuin
Berichten: 10403
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:35

Ja eens, het is geen bewegend beeld maar jouw paard ziet er al heel stabiel en evenwichtig uit appelflapje,de dingen die ik per pb aan horseware wilde melden zijn de meeste al van genoemd, dus m'n pb is niet meer nodig. Ik snap een groot gedeelte het hoe en waarom horseware en waar je vandaan komt ben je zeker op de goede weg. Toch heb ik in je uitleg nog een heel aantal mitsen en tenzij- en. Ik denk dat als je meer naar enkel klassiek kijkt je toch tegenstrijdigheden in je verhaal tegenkomt.
Daar bedoel ik op mee- dat als m'n galop zo is zoals ik in je filmpje zie, ga ik geen dingen als wissels of oefeningen doen die absolute rechthoekig en geslotenheid verlangen, zoals overgangen naar stap maar schakelen en appuyementen en wijken, m'n sprong verbeteren.
En ja soms bouw je dan spanning op, en dan ga je weer terug aan het loswerken zodat de spanning weer afvloeien, en je weer verder kan. Eerder stapjes terug zetten helpt om stapjes vooruit te maken