Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:58

Nitsa is er ook al 7 nu (dit filmpje is 3 maand geleden) en heeft voornamelijk pistewerk gedaan afgewisseld met buitenritten. Haar moeder heeft een super goede galop. Nitsa ook, maar doordat ze veel groter en langer is kost het meer moeite om in 1 stuk te blijven en niet om te vallen :D
Daarnaast heb ik vrij weinig les gevolgd (gecombineerd met 2 X 3 maand rust ivm hoefzweren en zadels waar ik niet deftig op kon zitten) waardoor we ook nog niet zo ver staan als we konden staan.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:03

Ja de grote telt ook wel mee.. laatste keer dat Kiwi gemeten is, was ze 1.75.. Ze is gelukkig niet echt super lang in verhouding.
Kiwi heeft voornamelijk hele ruime gangen. Stap en draf kunnen we nu wel redelijk verzamelen.. wat dan gewoon arbeids stap en draf is.
Nu die galop nog.. maar dat vind ik echt een lastige.. eerst meer conditie, sterkere achterhand en wat soepeler in het lijfje..

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:55

Dat valt me eigenlijk mee hoe hoog ze zijn die Belgen, het is heel veel massa, om dat lichtvoetig en actief te krijgen..
Die van duhelo loopt al heel makkelijk zo te zien

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:02

Hee belg nr 3 al in dit topic. Leuk om te zien. Bij Nitsa van Kim ziet er idd al een stuk gemakkelijker uit. Het mag allemaal nog wat meer "aan elkaar" maar dat komt wel.

IsabelHx

Berichten: 539
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:37

Ik ga dit topic even volgen! Heb al een aantal dingen gelezen waar ik wat aan heb :)
N.a.v het artikel over vwnw heb ik daar vandaag even wat extra aandacht aan gegeven en voor mijn gevoel ging het erg goed.

Kunnen jullie in het filmpje zien of dit een correct (beging van) voorwaarts-neerwaarts is?
En loopt ze hier nu met een stuwende, of een dragende achterhand? Ik kan moeilijk het verschil zien.

Spoiler:
Ze is nog weinig bespierd, maar hier wordt aan gewerkt! we doen het rustig aan :)


https://www.youtube.com/watch?v=XoN8cdh4gzc (het filmpje draait na een paar seconde)

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:14

Ha! Lins hoeve? :D
ik zie een duidelijk Spaans drafje, jepaard mag actiever voorwaarts, deze draf heeft te weinig impuls, paard zou ook elk moment terug naar stap kunnen gaan.
Het paard draagt niet en het aard stuwt hier oom niet echt, het zit er allemaal net een beetje tussenin.
Ik zou veel overgangen laten doen en meer verschil in tempo opzoeken, dan ga je vanzelf betere beweging krijgen, geregeld balkjes in je longeersingel leggen is ook een goede.

IsabelHx

Berichten: 539
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:24

knollentuin schreef:
Ha! Lins hoeve? :D
ik zie een duidelijk Spaans drafje, jepaard mag actiever voorwaarts, deze draf heeft te weinig impuls, paard zou ook elk moment terug naar stap kunnen gaan.
Het paard draagt niet en het aard stuwt hier oom niet echt, het zit er allemaal net een beetje tussenin.
Ik zou veel overgangen laten doen en meer verschil in tempo opzoeken, dan ga je vanzelf betere beweging krijgen, geregeld balkjes in je longeersingel leggen is ook een goede.


Haha ja! Leukste stal van 't land :D
Bedankt voor de tips! Ga ze zeker meenemen!

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:40

Isabel, mag veel voorwaartser. Ik zou als ik jou was de hulpteugel er af laten. Eerst maar eens aan de achterkant aan het werk. Dan komt die voorkant vanzelf.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:48

Ik liet van de week een filmpje zien aan mijn instructeur van een galopje aan de longe van mijn merrie. Ik had even dezelfde hulpteugel eraan als in het bovenstaande filmpje. Dat was een no go omdat je daarmee druk uitoefent op/achter de schoft terwijl je eigen wilt dat de schoft gaat liften. Ding moet in de kliko kwam het op neer. In eerste instantie dacht ik oude zeikerd :P Maar eigenlijk heeft ie wel een punt. Nou longeer ik normaal altijd met dubbel longe, dus voel me niet zo aangesproken verder. Maar wat vinden jullie daarvan?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:51

Ik vind dat jouw instrukteur gelijk heeft :j

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:58

Ik ook! Ben helemaal geen fan van hulpteugels. Vooral ook omdat vaak de neus richting borst gevraagd wordt. Terwijl je de neus er liever uit hebt.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:08

Ik heb m ooit gekocht voor een merrie die in haar gedrag niet zo veilig was, dubbellonge ging toen nog niet. Verder ligt hij meestal wel in de bak met nietgebruikte spullen. Maar omdat ik bewust een filmpje wilde maken heb ik m er een keertje omgehangen. Dubbellonge en filmen dat lukt me niet haha.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:30

Hahaha, en meteen afgestraft.zulke dingen zou ik ook hebben

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:38

Ipsilonka schreef:
Ik liet van de week een filmpje zien aan mijn instructeur van een galopje aan de longe van mijn merrie. Ik had even dezelfde hulpteugel eraan als in het bovenstaande filmpje. Dat was een no go omdat je daarmee druk uitoefent op/achter de schoft terwijl je eigen wilt dat de schoft gaat liften. Ding moet in de kliko kwam het op neer.


Ben ik het helemaal mee eens! Als je niet zo kundig bent met de dubbele longe kan je naar mijn gevoel nog beter een pessoa gebruiken, daarmee activeer je nog een beetje de achterhand :)

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:15

Pessoa vind ik zelf ook ondingen. Iedere keer als het achterbeen naar achter beweegt krijgen ze een ruk in hun mond.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:18

knollentuin schreef:
Hahaha, en meteen afgestraft.zulke dingen zou ik ook hebben

Ik had m via de app gestuurd kreeg een lang epistel terug haha. Op een gegeven moment maar terug gestuurd dat het om de galop ging en de boodschap duidelijk was.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:19

Ipsilonka schreef:
Pessoa vind ik zelf ook ondingen. Iedere keer als het achterbeen naar achter beweegt krijgen ze een ruk in hun mond.


Dan staat ie denk ik niet goed afgesteld, want dat is niet de bedoeling :D :D

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:24

Babootje schreef:
Ipsilonka schreef:
Pessoa vind ik zelf ook ondingen. Iedere keer als het achterbeen naar achter beweegt krijgen ze een ruk in hun mond.


Dan staat ie denk ik niet goed afgesteld, want dat is niet de bedoeling :D :D


Ik heb hem vroeger ook gebruikt maar ben er nu op terug gekomen, ding snukte inderdaad in de mond als het paard lengte durfde te pakken of was zo lang dat het niets meer deed..

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:48

Dat heb je natuurlijk wel met alle hulpteugels een beetje, je zet iets 'vast' wat eigenlijk niet vast hoort te zijn. Of je nou van het bit naar de longeersingel gaat, of achter de kont, of naar de rug, het komt er telkens op neer dat het paard in de mond gestoord wordt als hij beweegt.

Daarom ben ik ook een grote fan van de dubbele longe, zodat ik kan corrigeren of toestaan als dat nodig is. Niet iedereen kan er even vlot mee overweg, maar het is zeker altijd een goeie investering om er wat les in te nemen.

Ipsilonka, je kan altijd dubbele longe leren met één hand, dan heb je nog een hand vrij om te filmen :D Ik werk heel vaak met 1 hand, omdat ik met 2 handen altijd onbewust net iets te veel wil gaan regelen. En ik heb al ondervonden dat ze soms makkelijker de goede houding vinden als ik hen meer met rust laat. Met 2 handen heb ik vaak een wat onstabiele aanleuning met meer druk op één kant. Met 1 hand kan ik hen meer een rustige en constante verbinding bieden, en merk ik dat ze automatisch op zoek gaan naar een gelijke druk op beide lijnen.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:29

Ik zweer ook bij dubbele longe.. Mijn paard pikt dan ook geen hulpteugels want die komt omhoog zodra ze er achter komt dat ze "vast" zitten :+ dikke NO GO voor mijn merrie dus..
Wij hebben hier dan ook meerdere lessen in gehad, en ook 1 hand is een no go.. sorry hoor. Dubbele longe zijn wij begonnen voor de revalidatie. Met de dubbele wil je een bepaalde houding aan vragen, schoftlift en gedragenheid. Daarbij gaat je buiten hand mee met de beweging van het paard. De buitenlijn loopt achter achterlangs dus moet ook echt als een elastiekje mee bewegen (anders krijgt het als nog een ruk in de mond). En je binnenhand gebruik je alleen om het paard te "vragen" naar die buiging toe zodat de schoft omhoog kan komen en de achterhand kan ondertreden waardoor het zijn rug en buikspieren gaat gebruiken..
Afbeelding
Afbeelding

Mijn merrie aan de dubbele in maart, is dus al een tijdje terug. Schoft mag nog meer omhoog komen, inmiddels is ze al sterker achter dus dit gaat nu al wel beter. Ook kan ze nu der neus er meer uitdrukken waardoor ze meer richting het lang en laag gaat. Hier was ze krap 3 á 4 weken in training na een lange tijd stil staan.

Een even voor iedereen die denkt ja maar mijn paard doet dit of dat.. Nou hier ging het ook niet vanzelf. Daarom ook de lessen hierin.
Afbeelding

Edit: dit doet ze gelukkig niet meer.! _/-\o_

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:43

Hahaha wat een portret hierboven. Daar herken ik die van mij in. Die kwam geregeld aan de achterkant omhoog :=

IsabelHx

Berichten: 539
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:48

Ipsilonka schreef:
Ik liet van de week een filmpje zien aan mijn instructeur van een galopje aan de longe van mijn merrie. Ik had even dezelfde hulpteugel eraan als in het bovenstaande filmpje. Dat was een no go omdat je daarmee druk uitoefent op/achter de schoft terwijl je eigen wilt dat de schoft gaat liften. Ding moet in de kliko kwam het op neer. In eerste instantie dacht ik oude zeikerd :P Maar eigenlijk heeft ie wel een punt. Nou longeer ik normaal altijd met dubbel longe, dus voel me niet zo aangesproken verder. Maar wat vinden jullie daarvan?


hmm, zit zeker wat in.
Ben toch altijd wel tevreden geweest over het ding. Maar je instructeur heeft zeker een punt.
Misschien toch maar eens een lesje dubbele lijnen volgen :)

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:36

Interessant topic dit! Ga ik volgen! Kan ik nog van leren. Super interessant!

Wat vinden jullie hiervan?
Afbeelding
Afbeelding

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:40

Oh schirocco wat een aparte kleur is je paard! Toverbal :#
Het gevaar met hulpteugel is idd dat een paard er zich in vast kan zetten of erachter kruipen - bijzet, pessoa,qoque en carbon en het is dan echt aan de ruiter of longeur om dit te kunnen zien en op te lossen, en dat is vaak zo simpel niet. Ik heb echt liever reallife verbinding, kan ik veel meer mee.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:57

Daarom was ik ook benieuwd naar dit ding. Puur vanwege de eenvoud. Ik heb niet altijd zin mn paard helemaal op te tuigen. Je bedient het met de hand (kan dus ook loslaten) en hoeft ook niks te verstellen. http://www.concord-vip.com/index.php