Inrijden op de Herman Koorman-manier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:32

Niet om het een of ander, maar in filmpje getoonde methode past nog steeds in stapsgewijs zadelmak maken, omdat er wel degelijk eerst aan een hoofdstel (en weet ik het wat meer) is gewend. Het is alleen nog niet aan een zadel gewend en dat gebeurt in dezelfde sessie als op- en afstijgen en ruiter dragen. Deze kun je verdelen, maar zo´n belangrijk verschil maakt het niet als je dat in een sessie doet of in drie opvolgende sessies, lijkt mij. Dit paard is niet uit de de wei geplukt.
Er wordt ook niet meteen opgesprongen.
Dus of er relatief snel op gegaan wordt, weten we niet eens...
Ik weet in elk geval niet hoeveel uurtjes met dit paard is doorgebracht voordat ze dit gingen filmen dus hoe snel of langzaam de aanloop naar dit punt was.

zorro

Berichten: 8767
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:42

Ik vind het lastig om te zeggen of ik hier nu voor of tegen ben, het goed of fout vind..

Ik heb een paard wat een trauma heeft overgehouden aan het zadelmak maken en inrijden. Ze hebben haar wel rustig aan zadel en hoofdstel laten wennen, op 'reguliere' manier. Zo ook aan het ruitergewicht laten wennen. Toen de ruiter er eenmaal opzat werd ze wel zo opgejaagd dat ze niet kon bokken, steigeren en springen. Er is in de vijf weken dat ze daar was nooit in ontspanning gereden, dus nooit op een normaal tempo. Altijd de zweep er achter.

Het dier kon niet meer ontspannen, voelde zich constant opgejaagd en ging per dag dat ik haar thuis had verder achteruit. Uiteindelijk ontplofte ze, en heb ik een tijd een levensgevaarlijk paard in mijn wei gehad die alles aanviel wat in haar buurt kwam, ook kuddegenoten.

Waar is dat fout gegaan? Ik denk in de te lange tijd dat ze opgejaagd werd. In het begin, oke, logisch. Nog niet mijn manier, maar vooruit. Maar te lang, werd te stressvol.

Wat ik op het filmpje zie, vind ik (door mijn eigen ervaringen) ook erg stressvol voor het paard, maar het is wel kort. Ik denk dat het paard dat wel hebben kan.

Of ik dit dan prettiger vind als een lange tijd oefenen en hangen, en dus langere tijd stress.. ik merk juist meestal dat de stress door rustig een langere tijd laten wennen weg ebt.

Ik ga zelf denk ik toch voor het rustig een langere tijd laten wennen. Puur door de ellende die ik gehad heb met dat opjagen en druk geven.

Weet iemand hoe de maand na deze dag er voor dit paard uit heeft gezien qua training? Daar ben ik wel heel benieuwd naar. Misschien stel ik mijn mening dan bij.

Mijn eigen paard is er overigens nog niet helemaal bovenop, maar we zijn op de goede weg.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:47

Er is een verschil in voorwaarts houden en opjagen.
Voorwaarts houden is een vereiste als je geen gevaarlijke situaties wil hebben met steigeren.
Opjagen is een paard bang maken en uitputten.
Dat laatste hoort niet in africhting thuis, maar het eerste, alles voorwaarts oplossen, is de basis van alles.

Paard in de film wordt niet opgejaagd, maar met duidelijke aanwijzing uitgenodigd om rond te gaan...en van hand te veranderen op zijn tijd.

(Ik vind trouwens niet dat we allemaal massaal moeten overstappen naar deze of welk om het even methode. Het moet maatwerk blijven.)

zorro

Berichten: 8767
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:52

Eens lusitana. Misschien denk ik ook te menselijk als ik het voorwaarts houden in het filmpje vergelijk met opjagen. Mijn paard werd echt opgejaagd. Er is ook wel verschil te zien in de manier van destijds bij mijn paard en wat ik in het filmpje zie.

Toch vraag ik me of het paard zich niet opgejaagd voelt in het filmpje. Er zit toch druk achter. En het is nieuw en er zit een roofdier op zijn rug.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:02

Als het zich opgejaagd zou voelen, zou het plat door de bocht scheuren en zou het sprongetje met name uitnodigen tot galopperen. Ik zie een sukkeldrafje.

In een kudde wordt een paard ook opgejaagd/gestuurd. Een paard bepaalt waar de boel heengaat, dus dit is op zich vrij natuurlijk en geen reden voor stress.
Sterker nog, op het moment dat er een vreemde factor is, is het feit dat je in elk geval kunt steunen op een leider weer een kalmerende factor.

Als een paard niet weet wat het moet doen, moet je aangeven wat het moet doen omdat je anders juist een bang paard krijgt!

Dit steunen op de leider is een van de voordelen waar we gebruik van kunnen maken bij kuddedieren.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:05

zorro schreef:
Eens lusitana. Misschien denk ik ook te menselijk als ik het voorwaarts houden in het filmpje vergelijk met opjagen. Mijn paard werd echt opgejaagd. Er is ook wel verschil te zien in de manier van destijds bij mijn paard en wat ik in het filmpje zie.

Toch vraag ik me of het paard zich niet opgejaagd voelt in het filmpje. Er zit toch druk achter. En het is nieuw en er zit een roofdier op zijn rug.


Het paard zal zich zeker wel wat opgejaagd voelen. En dat is maar goed ook want hij moet zich niets anders in zijn hoofd halen. Want dat is dan bokken etc. En dan krijg je gevaarlijke situaties. Zonder het voortdrijven is deze manier van zadelmak maken niet mogelijk.

zorro

Berichten: 8767
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:06

Duidelijke uitleg, dank je! Ik ben nog steeds benieuwd hoe de verder training van een paard dat op deze manier zadelmak word gemaakt er uit ziet, hopelijk kan iemand me daar nog wat wijzer over maken!

JudithGigi

Berichten: 4254
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:06

Dierenmishandeling is het ver van, wel veel te lomp voor mijn smaak, zou het voor mezelf en eventuele klanten ook veel te onveilig vinden.

Wat ik me wel af vraag, in hoe verre is het paard nu "gebroken" in de volgende rijsessie? Begin je dan niet eigenlijk weer grotendeels van voor af aan, met misschien een minder grote uitbarsting?

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:10

JudArthos schreef:
Dierenmishandeling is het ver van, wel veel te lomp voor mijn smaak, zou het voor mezelf en eventuele klanten ook veel te onveilig vinden.

Wat ik me wel af vraag, in hoe verre is het paard nu "gebroken" in de volgende rijsessie? Begin je dan niet eigenlijk weer grotendeels van voor af aan, met misschien een minder grote uitbarsting?


Tijdens de tweede en volgende rijsessies is het paard al veel rustiger (in de meeste gevallen). Natuurlijk willen ze in het begin nog wel eens wat uithalen maar ze lopen dan meestal al vrij snel netjes 'hun rondje', wat voor de eerste keren ook goed genoeg is. Het is natuurlijk niet zo dat er tussen de 'rijsessies' niets met het paard wordt gedaan, er worden tussendoor dingen zoals longeren gedaan waardoor het ook al vertrouwder wordt voor het paard.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:13

Zorro, tuurlijk zal het paard zich opgejaagd voelen. Het is een prooidier die uit zijn vertrouwde omgeving is gehaald en in een omgeving met predatoren (mensen) is gezet. Sowieso, training zonder enige vorm van 'druk' is vrij uniek. Want vrijwel alles is 'druk'. Als je met je paard gaat lopen, zet je 'druk' op het halstertouw. Als je je paard naar rechts wilt sturen dan doe je dat met 'druk'.

De intentie van 'druk' is niet direct fout. Het gaat erom hoe de druk is opgebouwd. Een traditionele trainer zal vaak beginnen met een redelijk hoog niveau van 'druk'. Een minder traditionele trainer zal beginnen met een lage intensiteit 'druk' en zodra er geen reactie volgt, de druk opbouwen (even heel stereotyperend opgeschreven, uiteraard bedoel ik dit niet zo zwart-wit als het er staat). Beide opties zijn niet goed en niet fout. Waar het om gaat is dat het voor het paard heel duidelijk moet zijn hoe de druk minder zal worden. Bijvoorbeeld: Braaf je rondje lopen met mens op je rug zorgt dat mens van je rug afstapt. Loop je niet braaf je rondje, dan blijft mens zitten.

Tot nog toe ken ik 1 heel klein trainingswereldje waarbij men zonder druk probeert te werken. Dat zijn een aantal geoefende clickeraars. Die gaan uit van de bereidwilligheid van een paard tot leren. Zij spelen in op wat het paard op dat moment doet en belonen het paard daarvoor. Zij zullen nooit een oefening van een paard vragen, of een paard 'dwingen' een hoef op een stuk hout te zetten. Want ook dat is 'druk'. Zij zetten het blok hout voor het paard neer en wachten wat het paard ermee doet. Zet het paard zijn voet op het stuk hout, dan krijgt het paard een beloning. Zet het paard zijn hoef niet op het blok, dan krijgt het geen beloning, maar gaat de trainer ook niet aan zijn hoef sjorren om het alsnog op het blok te krijgen. Je kan je natuurlijk afvragen hoe productief deze vorm van training is. Of je paard alles leert wat je hem wilt leren.

Lindor92
Berichten: 7007
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:15

zorro schreef:
Ik vind het lastig om te zeggen of ik hier nu voor of tegen ben, het goed of fout vind..

Ik heb een paard wat een trauma heeft overgehouden aan het zadelmak maken en inrijden. Ze hebben haar wel rustig aan zadel en hoofdstel laten wennen, op 'reguliere' manier. Zo ook aan het ruitergewicht laten wennen. Toen de ruiter er eenmaal opzat werd ze wel zo opgejaagd dat ze niet kon bokken, steigeren en springen. Er is in de vijf weken dat ze daar was nooit in ontspanning gereden, dus nooit op een normaal tempo. Altijd de zweep er achter.

Het dier kon niet meer ontspannen, voelde zich constant opgejaagd en ging per dag dat ik haar thuis had verder achteruit. Uiteindelijk ontplofte ze, en heb ik een tijd een levensgevaarlijk paard in mijn wei gehad die alles aanviel wat in haar buurt kwam, ook kuddegenoten.

Waar is dat fout gegaan? Ik denk in de te lange tijd dat ze opgejaagd werd. In het begin, oke, logisch. Nog niet mijn manier, maar vooruit. Maar te lang, werd te stressvol.

Wat ik op het filmpje zie, vind ik (door mijn eigen ervaringen) ook erg stressvol voor het paard, maar het is wel kort. Ik denk dat het paard dat wel hebben kan.

Of ik dit dan prettiger vind als een lange tijd oefenen en hangen, en dus langere tijd stress.. ik merk juist meestal dat de stress door rustig een langere tijd laten wennen weg ebt.

Ik ga zelf denk ik toch voor het rustig een langere tijd laten wennen. Puur door de ellende die ik gehad heb met dat opjagen en druk geven.

Weet iemand hoe de maand na deze dag er voor dit paard uit heeft gezien qua training? Daar ben ik wel heel benieuwd naar. Misschien stel ik mijn mening dan bij.

Mijn eigen paard is er overigens nog niet helemaal bovenop, maar we zijn op de goede weg.


Herman is juist heel erg van de ontspanning. Wanneer het paard ontspant wordt hij daar uitgebreid voor beloont. Wanner het paard voorwaarts genoeg is, gaat de zweep weg.

zorro

Berichten: 8767
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:24

Ja de clickeraars. Ik heb er niks op tegen hoor. Maar toen mijn paard zo gevaarlijk was, en tegen geen enkele vorm van druk kon, kwam er ook een clickeraar die het wel op kon lossen. Zonder druk. Beestje weigerde überhaupt voedsel aan te nemen van diegene, en viel bij de eerste click genadeloos aan van schrik. Geen oplossing zeg maar.. clickeraar zat binnen 10 minuten weer in de auto met de woorden dat clickeren wat teveel druk was voor mijn paard, succes ermee.

Druk is iets wat er bij hoort en waar ik niet op tegen ben. Ik denk wel dat het belangrijk is om in de gaten te houden hoeveel het dier aan kan. Daar ging het bij mijn paard fout, plus dat die mensen echt niet zolang haar op hadden moeten jagen.

Ik vind het wel prettig dat dit een korte sessie was, in de filmpje. Zo zal in ieder geval beter in de gaten gehouden kunnen worden hoe het paard er op reageert/zich voelt.

Ik heb in het filmpje niet echt kunnen ontdekken dat de zweep minder gebruikt word als het paard voorwaarts was, maar die insteek spreekt me wel aan.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:25

sakvis schreef:
Tot nog toe ken ik 1 heel klein trainingswereldje waarbij men zonder druk probeert te werken. Dat zijn een aantal geoefende clickeraars. Die gaan uit van de bereidwilligheid van een paard tot leren. Zij spelen in op wat het paard op dat moment doet en belonen het paard daarvoor. Zij zullen nooit een oefening van een paard vragen, of een paard 'dwingen' een hoef op een stuk hout te zetten. Want ook dat is 'druk'. Zij zetten het blok hout voor het paard neer en wachten wat het paard ermee doet. Zet het paard zijn voet op het stuk hout, dan krijgt het paard een beloning. Zet het paard zijn hoef niet op het blok, dan krijgt het geen beloning, maar gaat de trainer ook niet aan zijn hoef sjorren om het alsnog op het blok te krijgen. Je kan je natuurlijk afvragen hoe productief deze vorm van training is. Of je paard alles leert wat je hem wilt leren.

Daar is geen enkele vorm van training die nuttig is in te herkennen. Het is alleen bevestigen van wat een paard toch al wil doen. Je kunt je afvragen of je het wel training mag noemen.
Hooguit training van de clickeraar. Die is nl heel bewust aan het kijken.

Andere trainingsmethodes doen gewoonlijk ook gewoon aan belonen van de stap in de goede richting alleen wordt er aangegeven wat die stap dan is. Wel zo makkelijk als het de bedoeling is om met het paard te werken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:29

Persoonlijk zie ik liever eerst een keer een longeersingel voor het wennen aan de druk van de singel dan meteen slingerende beugels en klapperende zweetbladen.
Maar zo in een keer is ook niet direct zielig, dan is er een stress moment minder.

Er wordt duidelijk niet gejaagd, alleen maar voorwaarts gehouden en dat is toch voorwaarde 1 bij zadelmak maken en ook de belangrijkste taak van de helper.
Iedereen is rustig en dat zie je ook aan het paard, erg snel is hij ook ontspannen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:34

Of je clickeren wel of geen training kan en mag noemen, dat is ieders mening. Ik probeer met een open blik iedere trainingsvorm te bekijken. Het ging mij er even om, om te benadrukken dat er wel een manier is om met je paard te werken zonder het gebruik, of met weinig gebruik, van druk Ik zeg niet dat het goed of fout iets is. Ik denk alleen dat deze mensen andere doelstellingen en bijbehorende termijnen hebben om een doel te halen.
En daar gaat het hele issue van dit topic eigenlijk over. Welk doel heb je met een paard en binnen welke termijn moet het behaald worden (en met welke mogelijke consequenties ga je akkoord?).
Laatst bijgewerkt door sakvis op 21-05-16 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Berichten: 8767
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:35

Wat ik trouwens vergeet, ik heb wel heel veel respect voor deze man. Je moet het maar durven en kunnen. Bijvoorbeeld zo'n sprong toen hij de eerste keer zou afstijgen, en dan gelijk er weer op. Hij weet wel degelijk wat hij doet, kan en waar hij mee bezig is. Alleen daarom al ben ik wel benieuwd naar deze manier, en het verloop van de training.

Shelber

Berichten: 31
Geregistreerd: 21-05-16

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:38

Ik heb er zojuist eens naar gekeken naar wel echt heel erg knap hoe hij dat kan hoor. Denk niet dat ik ooit zo ver kom met mijn paard :D

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:49

Lusitana schreef:
sakvis schreef:
Tot nog toe ken ik 1 heel klein trainingswereldje waarbij men zonder druk probeert te werken. Dat zijn een aantal geoefende clickeraars. Die gaan uit van de bereidwilligheid van een paard tot leren. Zij spelen in op wat het paard op dat moment doet en belonen het paard daarvoor. Zij zullen nooit een oefening van een paard vragen, of een paard 'dwingen' een hoef op een stuk hout te zetten. Want ook dat is 'druk'. Zij zetten het blok hout voor het paard neer en wachten wat het paard ermee doet. Zet het paard zijn voet op het stuk hout, dan krijgt het paard een beloning. Zet het paard zijn hoef niet op het blok, dan krijgt het geen beloning, maar gaat de trainer ook niet aan zijn hoef sjorren om het alsnog op het blok te krijgen. Je kan je natuurlijk afvragen hoe productief deze vorm van training is. Of je paard alles leert wat je hem wilt leren.

Daar is geen enkele vorm van training die nuttig is in te herkennen. Het is alleen bevestigen van wat een paard toch al wil doen. Je kunt je afvragen of je het wel training mag noemen.
Hooguit training van de clickeraar. Die is nl heel bewust aan het kijken.

Andere trainingsmethodes doen gewoonlijk ook gewoon aan belonen van de stap in de goede richting alleen wordt er aangegeven wat die stap dan is. Wel zo makkelijk als het de bedoeling is om met het paard te werken.


Ik denk dat dat wel meevalt dat je er helemaal niets mee kan? Ik heb mijn paard ook leren targetten op die manier. Mijn paard raakt uit nieuwsgierigheid iets aan wat ik voor zijn neus hou, ik beloon dat en zeg als ie dat doet een commando, later zeg ik het commando en raakt ie het aan. Opzich kan je dan door je target te verplaatsen een heleboel bewegingen uitlokken en dus best wat leren. Zo heb ik de hond ook op commando leren plassen (dat is immers echt iets waarbij je gewoon moet wachten tot ie wil). Iets belonen wat een dier gewoon doet kan je echt wel gewoon gebruiken in de training. Als je het vaak doet proberen ze vaak ook makkelijk dingen. Hoewel het mij ook wel heel erg ingewikkeld lijkt om dat als enige trainingsmiddel te gebruiken hoor, ook onnodig ingewikkeld ook, druk is geen ramp.

Ik zie op het filmpje niet zo heel veel stress en problemen eerlijk gezegd, de meeste paarden hebben een klein beetje stress bij nieuwe dingen, het paard lijkt me nergens echt in paniek en draaft aan het eind best rustig, vind hem helemaal niet zo gestresst ogen, behalve die paar keer een paar sec in het begin. Ik vraag me ook af of een paard dat een rodeo weggeeft altijd meer gespannen is als een paard wat rennerig wordt of het gewoon een andere manier is om met stress om te gaan trouwens...

Cioccolato

Berichten: 6675
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:02

Ik zie een man die mijn respect krijgt _O-
Ook vind ik hem duidelijk kundig in zijn doen.

Ik denk dat een brutaler paard deze methode wel fijn oppakt, maar dat een angstig paard door de methode nog angstiger wordt.
Uitzonderingen daar gelaten.

Het moet bij de combinatie passen. Bij het paard maar ook de ruiter.
Ik denk niet dat deze manier fout is, of de lange weg fout is. Fout zal her zijn als het dier wordt mishandeld in mijn ogen. Meerdere wegen leiden naar Rome. De 1 wat langer, de ander korter. De 1 met ve bulten onderweg en de ander met minder.
Denk dat het verschilt per paard maar ook per training die hierna nog zal volgen

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:05

liedje89 schreef:
Ik denk dat dat wel meevalt dat je er helemaal niets mee kan? Ik heb mijn paard ook leren targetten op die manier. Mijn paard raakt uit nieuwsgierigheid iets aan wat ik voor zijn neus hou, ik beloon dat en zeg als ie dat doet een commando, later zeg ik het commando en raakt ie het aan. Opzich kan je dan door je target te verplaatsen een heleboel bewegingen uitlokken en dus best wat leren. Zo heb ik de hond ook op commando leren plassen (dat is immers echt iets waarbij je gewoon moet wachten tot ie wil). Iets belonen wat een dier gewoon doet kan je echt wel gewoon gebruiken in de training. Hoewel het mij ook wel heel erg ingewikkeld lijkt om dat als enige trainingsmiddel te gebruiken hoor, ook onnodig ingewikkeld ook, druk is geen ramp.
.

Ik zeg niet dat je er niets mee kunt, maar dat je er niets nuttigs mee kunt. Natuurlijk is alles relatief en is het maar net wat je van je paard wilt, bij vrijeheidsdressuur kan het best nuttig zijn, maar in een samenwerking waarbij je het paard als ruiter kunt gebruiken is het in de eerste plaats wel handig als het de ruiter leert dragen en ik denk dat je kunt wachten tot je een ons weegt voordat een paard zichzelf gaat opzadelen en jou in het zadel tilt.
Je geeft zelf ook toe dat het onnodig ingewikkeld is.
Als het leuk vindt, moet je het vooral doen, paarden zijn overal voor in, maar als je een paard wilt inrijden zie ik niet hoe je dat laat gebeuren via die methode. Laat ik het dan zo zeggen. :D

Duhelo

Berichten: 28595
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:07

Liselot schreef:
Maar wat is hier volgens jou dan zo stressvol aan duhelo? Die 2x 10 seconden bokken? Paard ontspant echt razendsnel en lijkt mij juist veel fijner voor zo'n dier dan 26 keer met een zadel gelongeerd te worden.
Doorgaans stap je bij paarden die op deze manier zadelmak zijn gemaakt de volgende dagen zonder problemen op

Zoals iemand aangaf is dit volgens mij nog een gemakkelijk paard. Deze gaat inderdaad 2 X 10 seconden bokken.
Op zich vind ik dit filmpje ook absoluut niet schokkend, zoals ik eerder zei, die man zit heel kalm, de begeleiders doen het rustig aan, er wordt niet gemept, gesnokt op geschreeuwd, alles gebeurt echt wel netjes.

Maar we weten ook niet wat er met dit paard voordien gebeurd is, zo te zien kent hij het longeren wel, dus er is al mee gewerkt geweest. Waarom wordt er dan geen paar daagjes extra uitgetrokken om de verschillende factoren stressloos erbij te brengen?

Iemand opperde dat het beter is om 1 X veel stress te hebben dan 10 X een beetje. Al mijn paarden hebben nog nooit stress gehad om iets bij te leren, alles wordt in de dagelijkse gang erbij gepakt. Zo heeft mijn 2 jarige al eens een zadeltje en singel op gehad, gewoon, tijdens het poetsen, zadeldoekje erop, belonen, zadeldoekje eraf. Keer erop een wapperend doekje, etc ...
een deken opdoen is namelijk ook stress, een halster omdoen voor een wormspuit ook, dan kun je het heel ver opentrekken.

wat ik weet is, met "mijn" methode, dat ik als ze 4 is zo kan opstappen en wegrijden, puur omdat ze me vertrouwt en weet dat ik wel gekkere dingen doe (zoals een tuinstoeltje op haar rug zetten :D ) en dat die dingen haar niet opeten. En nee, daarvoor hoeft ze ook geen 26 keer gelongeerd te worden met een zadel. 1 of 2 keer is meer dan prima, zolang ze maar weet dat dat ding haar niet opeet, en dat weet ze al, omdat tegen dat ze gelongeerd is dat zadel er al op, naast, over, onder, over haar nek, kont, hoofd, etc gelegd, gegooid, gesmeten en gesleept is.
Doe ik ook bv met het tuinstoeltje. dus de eerste keer dat ik erop ga is ook via dat stoeltje, en vaak ook direct los. Resultaat dat ik de vorige keer op mijn 7 jarige stap, een beetje te lomp was, en het tuinstoelt half omklapt. Toevallig slaat net de wind erin en valt het stoeltje tussen haar benen (ja, dat past, groot paard :P ). De énige reactie was even haar lijf samen trekken en er dan gewoon netjes over stappen.
Of de keer dat ik na het rijden lossingel, en terug naar stal stap ernaast. Had ook ergens in mijn ooghoek gezien dat ze zich plots wat groot maakte maar er geen acht op geslagen. Toen ik eindelijk bij stal kom en mij omdraai zie ik dat het hele zadel onder haar buik hing (al zeker 50 m tussen het groot maken en de stal) en mevrouw stond me lekker ontspannen aan te kijken :D. Dergelijke dingen vind ik de voordelen van ze rustig te laten wennen, simpelweg omdat je het risico op trauma's verkleint als ze gewend zijn van een zadel onder hun buik te hebben slingeren, want foutjes zijn vlug gemaakt. En ik ben ook 100 % zeker dat de dieren dat ik in handen gehad heb nét hetzelfde zou reageren, ook als het de eerste keer is dat ik erop zit.

Dit paard in het filmpje wordt overdonderd en moet het maar uitzoeken. Is dit in dit geval erg? Nee hoor. Is het mishandeling? Zeker niet. Maar kan het vriendelijker? Ja

ik zeg niét dat het een foute methode is, en ben er zeker van dat dit paard na een paar sessie's prima de piste doorgaat en lekker gereden kan worden. Maar voor mij persoonlijk zit er hier teveel druk op. Voor mij is een goede ruiter niet iemand die alle bokken uitziet (alhoewel ik daar zeker respect voor heb en stiekem ook een beetje jaloers op ben :D) maar wel iemand die kan voorkomen dat het paard gaat bokken.

Volgende paard is misschien een die wél panikeert. Volgende paard is misschien eentje die weinig zelfbehoud heeft en liever zichzelf kapot maakt dan toegeeft. En IMO is het dan wél mishandeling, en IMO kan zoiets voorkomen worden als paard geleerd wordt dat hij voor niks bang hoeft te zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:26

Hilary schreef:
De titel van het onderzoek is "A comparison of sympathetic and conventional training methods on responses to initial horse training".

Auteurs
E. Kathalijne Visser
Machteld Van Dierendonck
Andrea D. Ellis
Charlotte Rijksen
Cornelis G. Van Reenen

Link: ScienceDirect

Ik weet niet in hoeverre ik het volledige onderzoek zo op bokt mag kwakken (voor de bovenstaande link moet je vast betalen als je geen toegang hebt tot de volledige site van ScienceDirect, je kunt wel de samenvatting / abstract lezen).

Abstract:
Abstract schreef:
In ‘sympathetic horsemanship’ the importance of the natural behaviour of the horse and the use of body language in communication is emphasised. However, it is unclear what effect sympathetic horsemanship has on the welfare of horses. During a 5-week starting period the effect of a sympathetic (ST) versus a conventional (CT) training method was studied using 28 young Warmblood horses. Behavioural observations during the starting period as well as during a standardised final riding test were performed by trained observers. A Wilcoxon matched-pair test was used to detect differences within groups, Mann-Whitney-U to test differences between groups, and principal component analysis (PCA) to evaluate the effect on multiple variables simultaneously.

A human-approach test showed that ST horses snorted significantly less compared to CT horses (P = 0.006) after the training period. Furthermore, CT horses showed more fear and stress-related behaviours during training such as ‘body tension’ (P < 0.001), ‘high head carriage’ (P < 0.001), ‘lip movements’ (P = 0.008) and ‘teeth grinding’ (P = 0.03). Principal component analysis demonstrated that horses showed consistent differences in a range of behavioural and heart-rate parameters between groups. Behavioural parameters and technical performance during the standardised final riding test did not differ significantly between groups, but mean heart rate was higher for CT horses (P < 0.001). The results suggest that applying a sympathetic training method when starting young horses did not compromise technical performance, but seemed to reduce stress during training compared to a conventional training method.

Machteld van Dierendonck is nu niet bepaald objectief als onderzoekster.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:47

janderegelaa schreef:
Machteld van Dierendonck is nu niet bepaald objectief als onderzoekster.

Waar baseer je dit op, als ik vragen mag?

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:49

Citaat:
Machteld van Dierendonck is nu niet bepaald objectief als onderzoekster.

Want? Wanneer ben je wel of niet objectief als onderzoeker? Machteld is in dit onderzoek ook 2e auteur; het is niet een onderzoek van haarzelf. En denk je echt dat een onderzoek gepubliceerd wordt als men twijfelt aan de objectiviteit van de onderzoeker? Daar zijn toch de peer reviews voor?

Iedereen vraagt om onderzoek en resultaten. Is er eindelijk een keer een onderzoek met resultaten, dan twijfelt men aan de objectiviteit van 1 mede auteur. Dat snap ik niet. Wat nou als het een Deens onderzoek was geweest? Waarbij je de namen van de auteurs niet kende? Was het dan wel betrouwbaar? En ken je de namen en instanties waaraan de andere auteurs verbonden zijn ook?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:00

Hilary schreef:
janderegelaa schreef:
Machteld van Dierendonck is nu niet bepaald objectief als onderzoekster.

Waar baseer je dit op, als ik vragen mag?

het type onderzoeken en haar altijd dezelfde conclusie. Daarnaast heeft zij een vrij duidelijke mening over hoe je met paarden om hoort te gaan en wijzen haar onderzoeken die mening altijd wel uit.

Dan gaat er uiteindelijk getwijfeld worden aan je objectiviteit